چطور باید مراقبت کنیم

در دنیایی که استرس زندگی روزمره به شدت افزایش یافته است، لازم است هر از گاهی مراقب جسم، ذهن و روح خود باشید. همانطور که می دانیم خودمراقبتی مسیری درخشان و عالی برای خودآگاهی و شفا است. اگر این کار را به طور منظم انجام دهید، به شما کمک می کند خلاق تر و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند تا روابط سالم‌تر و قوی‌تری ایجاد کنید، تعادل بین کار و زندگی را حفظ کنید، ارتباط سازنده‌ای برقرار کنید و تصمیم‌های بهتری بگیرید. در این مقاله، سلام به همه، به شما خواهیم گفت که چگونه از خود مراقبت کنید و بهترین راه های مراقبت از خود چیست و خودمراقبتی چه فوایدی برای سلامت جسم و روح دارد، با ما همراه باشید.

چگونه از خود مراقبت کنید

در بحبوحه این بیماری همه گیر، داشتن یک روال خودمراقبتی خوب شاید مهمتر از همیشه باشد. همه ما برای مدت طولانی در قرنطینه بوده ایم و این می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و تأثیر ناخوشایندی بر سلامت روان ما بگذارد. در اینجا ما برخی از نکات مراقبت از خود، از ورزش و مدیتیشن گرفته تا تمرین شفقت به خود را به اشتراک می گذاریم که مطمئناً به شما کمک می کند تا سلامت جسمی، عاطفی و روانی خود را حفظ کنید، به خصوص در این مواقع سخت.

خودمراقبتی چیست؟

مراقبت از خود یکی از آن اصطلاحاتی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما به ندرت درک می شود. طبق فرهنگ لغت آکسفورد، خودمراقبتی اقدامی با هدف حفظ و بهبود سلامت فرد است. این ممکن است ساده به نظر برسد، اما چیزی است که مردم اغلب نادیده می گیرند. این فعالیتی نیست که به خود تحمیل کنیم یا از انجام آن متنفر باشیم. در واقع، کاملا برعکس است. این خودخواهی نیست. این عمل مراقبت از خودمان است تا نه تنها نیازهای خود را درک کنیم، بلکه از اطرافیان خود نیز مراقبت کنیم.

حتما بخوانید: چگونه خود را دوست داشته باشیم

همانطور که پارکر پالمر نویسنده آمریکایی در کتاب خود “اجازه دهید زندگی شما صحبت کند” می گوید: “مراقبت از خود هرگز یک عمل خودخواهانه نیست. هر زمان که می توانیم استراحت کنیم و از خود مراقبت کنیم، این کار را انجام می دهیم. بنابراین، چه تفاوت هایی وجود دارد. راه هایی که می توانیم از خود مراقبت کنیم؟بیایید مرور کنیم و توضیح دهیم.

مهم است که هر روز از بدن، ذهن و روح خود مراقبت کنید.

10 تا از بهترین راه ها برای مراقبت از خود

بیایید نگاهی به شیوه های مختلف خودمراقبتی که در زیر توضیح داده شده است بیاندازیم.

1. بهترین راه برای مراقبت از خود ورزش منظم است

ورزش منظم نه تنها به بهبود سلامت جسمانی، کاهش وزن، ساخت توده عضلانی یا کاهش دور کمر کمک می کند، بلکه باعث بهبود خلق و خو، کاهش استرس، کاهش اضطراب و افسردگی می شود. به طور خلاصه، تأثیر عمیقی بر سلامت روحی و روانی شما دارد. طبق گفته وزارت بهداشت استرالیا، بزرگسالان باید حداقل 30 دقیقه از هر نوع فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید در بیشتر یا تمام روزهای هفته داشته باشند. بنابراین، سعی کنید هر روز یک پیاده روی سبک داشته باشید یا دویدن.

2. بهترین راه برای مراقبت از خود، داشتن یک رژیم غذایی سالم است

این یک واقعیت است که غذایی که می خوریم بر سلامت جسمانی ما تأثیر می گذارد. به مدیریت وزن بدن کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد. با این حال، تحقیقات منتشر شده توسط دانشکده پزشکی هاروارد نشان می دهد که چگونه غذا بر ساختار و عملکرد مغز و در نهایت بر خلق و خوی ما تأثیر می گذارد. خواب، اشتها و خلق و خوی ما همه توسط یک انتقال دهنده عصبی در مغز به نام سروتونین تنظیم می شود. طبق تحقیقات، تقریباً 95 درصد سروتونین در دستگاه گوارش ما ایجاد می شود که با میلیون ها نورون پوشیده شده است. این نشان می دهد که یک سیستم گوارشی سالم تأثیر مثبتی بر خلق و خو و احساسات شما خواهد داشت. به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای مراقبت از خود ضروری است. آشپزی را به یک فعالیت خانوادگی سرگرم کننده تبدیل کنید.

3. بهترین راه برای مراقبت از خود، مراقبه ذهنی است

مدیتیشن ذهن آگاهی مستلزم آن است که راحت بنشینید و روی تنفس خود تمرکز کنید، بدون اینکه نگران گذشته یا آینده باشید و فقط روی خود تمرکز کنید. تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن ذهن آگاهی به طور موثری به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در Clinical Psychological Review منتشر شد، مدیتیشن ذهن‌آگاهی تأثیر روان‌شناختی مثبتی دارد و واکنش‌پذیری عاطفی ما را کاهش می‌دهد و رفتار کلی ما را بهبود می‌بخشد. رها کردن همه تنش ها به شما این امکان را می دهد که شاد باشید و شادی را در اطراف خود گسترش دهید.

حتما بخوانید: چگونه مدیتیشن کنیم

4. بهترین راه برای مراقبت از خود این است که خوب بخوابید

کمبود خواب می تواند منجر به زوال ذهنی مکرر و خستگی مداوم شود. همچنین سطح استرس و اضطراب شما را افزایش می دهد و همچنین باعث مشکلات سلامت جسمانی می شود. طبق مقاله ای که توسط دانشکده پزشکی هاروارد منتشر شده است، خواب علت و معلول اختلالات روانی و روانپزشکی است. کمبود خواب بر هورمون‌های استرس و انتقال‌دهنده‌های عصبی تأثیر منفی می‌گذارد و باعث اختلال بیشتر در تفکر و سلامت عاطفی می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می شود چرخه خواب و عادت های خود را با تغییر سبک زندگی و اتخاذ تکنیک های آرامش بخشی بهبود بخشید. همچنین می‌توانید کارهای ساده‌ای مانند خارج کردن تلفن، تلویزیون و لپ‌تاپ خود را از اتاق خواب خود و تبدیل آن به منطقه‌ای بدون صفحه امتحان کنید. این به شما کمک می کند تا مثل قبل آرام و آرام شوید.

5. بهترین راه برای مراقبت از خود این است که شکرگزار باشید

تحقیقات نشان داده است که قدردانی برای چیزهایی که در زندگی شما وجود دارد می تواند سلامت روانی و عاطفی شما را بهبود بخشد. قدردانی به افراد این امکان را می‌دهد تا زندگی رضایت‌بخش‌تر و شادتری داشته باشند، روابط خود را بهبود بخشند، و همچنین می‌تواند به پیشگیری از افسردگی و افکار خودکشی کمک کند. برای ایجاد یک عادت روزانه یادداشت کنید. با نوشتن چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید، می توانید از لحظات، تجربیات و افراد زندگی خود بیشتر قدردانی کنید و از آنها لذت ببرید. همچنین می توانید سعی کنید چیزهایی را که به خاطر آنها سپاسگزار هستید روی کاغذ یادداشت کنید و هر روز آنها را در یک شیشه قرار دهید. بعد از یک ماه می توانید دوباره به آنها سر بزنید. احساس خوبی به شما می دهد و احساس عشق و تعلق ایجاد می کند.

حتما بخوانید: درمان افسردگی در خانه بدون دارو

6. بهترین راه برای مراقبت از خود، داشتن استراحت منظم و اوقات فراغت است

بهترین راه برای جلوگیری از کار زیاد و خستگی این است که گاه به گاه استراحت کنید. استراحت های منظم ذهن شما را تازه می کند، شما را شاداب می کند و به شما کمک می کند خلاق تر باشید. همچنین به تعادل کار و زندگی کمک می کند. هر از گاهی، تغییر منظره یا تغییر زندگی خوب است. بنابراین هر زمان که می توانید به مرخصی بروید یا در ساعات کاری پر استرس خود نیم ساعت استراحت کنید. در طول این بیماری همه گیر، هر زمان که احساس خستگی کردید، استراحت کنید و کاری انجام دهید که شما را آرام کند. مانند مدیتیشن، بازی با حیوان خانگی خود، خواندن کتاب مورد علاقه خود، انجام هنر درمانی یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش. تمرین ذهن آگاهی یک عادت خوب مراقبت از خود است.

7. بهترین راه برای مراقبت از خود تمرین شفقت به خود است

وقتی مشکلی پیش می‌آید، اغلب خودمان و خودمان را سرزنش می‌کنیم و به خود سخت می‌گیریم و بیش از آنچه تصور می‌کنیم این کار را انجام می‌دهیم. ما به راحتی خود را به خاطر انجام کاری که دوست نداریم سرزنش می کنیم. اما برای داشتن یک زندگی آرام و شاد، مهم این است که خود را ببخشیم، همه اشتباهات خود را بپذیریم و مهربان باشیم، و اینجاست که دلسوزی نسبت به خود نمایان می شود. سپس مهم است که به تمایلات تحقیر آمیز خود توجه کنیم و با مهربانی بیشتر به آنها نزدیک شویم. صبر. بنابراین شفقت به خود یک گام اساسی در فرآیند مراقبت از خود است. مدیتیشن و یادداشت روزانه می تواند به این امر کمک کند.

8. بهترین راه برای مراقبت از خود، مرتب کردن است

به هم ریختگی اتلاف انرژی در نظر گرفته می شود و تأثیر منفی بر سلامت عاطفی ما می گذارد. یک خانه درهم و برهم خانه ای پر استرس محسوب می شود. به هر حال، این تجهیزات و دارایی های بیش از حد است که باعث ایجاد هرج و مرج در فضاهای زندگی و در نهایت در زندگی ما می شود. فرد در یک محیط منظم احساس آرامش، بهره وری و خلاقیت بیشتری می کند. بنابراین مهم است که هر از چند گاهی خانه را مرتب کنید و هر از گاهی آشفتگی ها را تمیز کنید. مینیمالیسم یک نگرش مثبت است و نه تنها استرس شما را از بین می برد، بلکه به شما کمک می کند قدر چیزهای کوچک زندگی را بدانید و بیشتر سپاسگزار باشید.

9. بهترین راه برای مراقبت از خود، مهربانی است

تحقیقات نشان می دهد که اعمال محبت آمیز تصادفی نه تنها روحیه را بهبود می بخشد، بلکه در نهایت باعث بهبود روحیه نیز می شود. پس شاید دری را به روی یک غریبه باز کنید، به یک پیرمرد کمک کنید تا از خیابان عبور کند، با پول قرعه کشی برخی از بچه های محله خود را اسپانسر کنید، یک حیوان بی خانمان را به فرزندی قبول کنید و هر کاری می خواهید انجام دهید. شما می توانید برای گسترش کمی شادی انجام دهید.

10. بهترین راه برای مراقبت از خود این است که به دنبال درمان باشید

گاهی اوقات ممکن است افکار منفی و مخربی داشته باشیم که انجام عشق به خود و مراقبت از خود را دشوار کند. برخی ممکن است به دلیل آسیب گذشته یا یک تجربه ناخوشایند احساس کنند که ارزش عشق را ندارند. در چنین مواردی، درمان در واقع می تواند به رفع این موانع و بهبود سلامت کلی فرد کمک کند.

سخن آخر

مراقبت از خود یکی از آن اصطلاحاتی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما به ندرت درک می شود. طبق فرهنگ لغت آکسفورد، خودمراقبتی اقدامی با هدف حفظ و بهبود سلامت فرد است. این ممکن است ساده به نظر برسد، اما چیزی است که مردم اغلب نادیده می گیرند. در این مقاله ۱۱ مورد از بهترین روش های مراقبت از خود را به شما آموزش داده ایم که امیدوارم برای شما مفید بوده باشد.

مقالات مرتبط:

چگونه خودمان باشیم و خودمان را دوست داشته باشیم

چگونه احساسات خود را بیان کنیم

تعداد مشاهده این مطلب: 18,431 مرتبه

اگر مراقب خودتان نباشید، هیچ روش کاهش استرس در دنیا نمی تواند به شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر به اندازه کافی نخوابید، مدیتیشن به شما کمکی نمی کند زیرا زمانی که می خواهید مراقبه کنید، به دلیل کم خوابی به خواب می روید.

علاوه بر این، وقتی رژیم غذایی سالمی نمی‌خورید و غذاهای پرکالری مصرف نمی‌کنید، رفتن به باشگاه و ورزش برای کاهش استرس شما مفید نخواهد بود. بنابراین، اگر می خواهید استرس خود را کاهش دهید، اولین قدم این است که به نیازهای اولیه خود رسیدگی کنید. در ادامه به خودمراقبتی در عرصه های مختلف زندگی و چگونگی دستیابی به آن بیشتر پرداخته شد.

خودمراقبتی چیست؟

خودمراقبتی به این صورت تعریف می‌شود: فرآیند چندوجهی و چندوجهی تعامل هدفمند به روش‌هایی که عملکرد سالم را ارتقاء می‌بخشد و بهزیستی را افزایش می‌دهد. مراقبت از خود برای مقاومت در برابر عوامل استرس زای زندگی که نمی توانید آنها را از بین ببرید ضروری است.

وقتی از ذهن و بدن خود مراقبت می کنید، برای زندگی بهتر مجهز خواهید شد، اما متأسفانه، بسیاری از مردم مراقبت از خود را نوعی تجمل می دانند و آن را در اولویت قرار نمی دهند. با توجه به این مشکل، آنها با این مشکل مواجه هستند. چالش های زندگی شما را بیش از حد خسته می کنند.

حتما بخوانید: استرس و روش های مقابله با آن

مراقبت شخصی فیزیکی

اگر می خواهید موثر زندگی کنید، باید بتوانید از بدن خود مراقبت کنید. به یاد داشته باشید که ارتباط قوی بین ذهن و بدن وجود دارد و هنگامی که از بدن خود مراقبت می کنید، احساس خوبی خواهید داشت و به شما کمک می کند تا از نظر روحی از خود مراقبت کنید.

خودمراقبتی فیزیکی شامل چگونگی تجدید قوا، میزان خواب، میزان ورزش و مراقبت از بدن می شود. مراجعه به پزشک برای معاینات دوره‌ای، مصرف داروها طبق دستور و مدیریت سلامتی، همگی بخشی از خودمراقبتی فیزیکی هستند. اگر می خواهید بدانید که چگونه از خود مراقبت کنید و چگونه از نظر جسمی از خود مراقبت می کنید، باید سوالات زیر را از خود بپرسید.

آیا خواب کافی دارم؟

آیا رژیم غذایی من شامل غذاهای سالم است؟

آیا مسئولیت سلامتی خود را بر عهده گرفته ام؟

آیا به اندازه کافی ورزش می کنم؟

از نظر اجتماعی از خود مراقبت کنید

معاشرت و معاشرت برای خودمراقبتی اجتماعی و خودمراقبتی بسیار مهم است، اما معمولاً ایجاد فرصت برای گذراندن وقت با دوستان دشوار است و این باعث می شود زمانی که شلوغی و شلوغی زندگی شدید می شود از روابط خود با دیگران غافل شویم. تبدیل شدن به این واقعیت با وجود این واقعیت است که روابط نزدیک برای سلامتی بسیار مهم است و بهترین راه برای تقویت آنها صرف وقت برای برقراری ارتباط با دیگران است.

تعداد ساعات مشخصی وجود ندارد که باید با دوستان و روابط خود بگذرانید و هرکسی نیازهای اجتماعی متفاوتی دارد. نکته کلیدی این است که نیازهای اجتماعی خود را بشناسید و زمان کافی را برای ایجاد یک زندگی اجتماعی خوب در برنامه خود اختصاص دهید. همچنین می توانید سوالات زیر را برای ارزیابی خودمراقبتی اجتماعی خود بپرسید.

آیا ملاقات حضوری کافی با دوستانم دارم؟

برای حفظ روابطم با دوستان و خانواده چه کنم؟

حتما بخوانید: مهارت ارتباطی

از نظر روحی مراقب خودت باش

طرز فکر شما و چیزهایی که ذهن خود را با آنها پر می کنید تأثیر زیادی بر سلامت روانی شما دارد. خودمراقبتی ذهنی شامل انجام کارهایی است که ذهن شما را تیز نگه می دارد، مانند انجام یک پازل یا یادگیری بیشتر در مورد موضوعی که شما را مجذوب خود می کند. خواندن کتاب یا تماشای ویدیوهای الهام بخش نیز می تواند در این زمینه مفید باشد.

خودمراقبتی ذهنی همچنین شامل انجام کارهایی است که به شما کمک می کند از نظر روانی سالم بمانید. به عنوان مثال، تمرین مهربانی و پذیرش خود به شما کمک می کند گفتگوی درونی سالم تری داشته باشید و عزت نفس بیشتری داشته باشید. همچنین می توانید برای ارزیابی ذهنی خودمراقبتی سوالات زیر را از خود بپرسید.

آیا زمان کافی را صرف فعالیت هایی می کنم که ذهنم را تحریک می کنند؟

آیا برای حفظ سلامت روانی کارهای پیشگیرانه انجام می دهم؟

حتما بخوانید: تاثیر خود مراقبتی در ازدواج

از نظر عاطفی مراقب خود باشید

داشتن مهارت های مقابله ای سالم برای مدیریت احساسات ناخوشایند مانند خشم، اضطراب و غم بسیار مهم است. خودمراقبتی عاطفی شامل فعالیت هایی است که به شما کمک می کند احساسات خود را به طور منظم بپذیرید و ابراز کنید.

برای مراقبت عاطفی از خود، باید بتوانید در مورد احساسات خود با همسر یا دوستان خود صحبت کنید یا فعالیت هایی انجام دهید که به شما در مدیریت احساسات کمک می کند. هنگامی که می خواهید سطح مراقبت عاطفی را در زندگی خود ارزیابی کنید، باید سوالات زیر را از خود بپرسید.

آیا روش های سالمی برای پردازش و بیان احساساتم دارم؟

آیا در زندگی کارهایی انجام می دهم که باعث جوانی و رهایی از خستگی می شود؟

حتما بخوانید: روش های تقویت هوش هیجانی

خودمراقبتی معنوی

تحقیقات نشان می دهد که سبک زندگی که شامل انجام فعالیت های مذهبی، مذهبی و معنویت باشد، سبک زندگی سالم تری است. با این حال، تغذیه روح شما فقط شامل فعالیت‌های مذهبی نیست، بلکه می‌تواند شامل هر چیزی باشد که به شما کمک کند معنا، درک یا ارتباط عمیق‌تری با جهان داشته باشید.

چه از مدیتیشن لذت ببرید و چه در مراسم مذهبی و نماز شرکت کنید، مراقبت معنوی از خود بسیار مهم است. همانطور که در مورد زندگی معنوی خود فکر می کنید، برای ارزیابی مراقبت معنوی خود از خود سؤالات زیر را بپرسید.

چه سوالاتی در مورد خودم، تجربیات و زندگی ام دارم؟

آیا اعمال معنوی انجام می دهم که مرا راضی می کند؟

نتیجه

در نهایت بدانید که پاسخ به این سوال که چگونه از خود مراقبت کنید برای همه یکسان نیست و برنامه خودمراقبتی منحصر به فرد است و باید بر اساس نیاز شما تنظیم شود. به عنوان مثال، برای برنامه خودمراقبتی یک دانش آموز، از آنجایی که آنها از نظر ذهنی مشغول هستند و ارتباطات اجتماعی زیادی با دیگران دارند، بهتر است بر روی خودمراقبتی فیزیکی تمرکز کنند.

ارزیابی کنید که در کدام بخش از زندگی خود به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارید و هر از چند گاهی زندگی خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید، زیرا با این کار هر از چند گاهی متوجه نیازهای خود مراقبتی خود خواهید شد. شما در حال غفلت از جنبه خاصی از زندگی خود هستید، می توانید برنامه ای برای تغییر ایجاد کنید.

لازم نیست همه مشکلات را یکجا حل کنید و می توانید در ابتدا قدم کوچکی بردارید و به تدریج برنامه مراقبت از خود را گسترش دهید. در مرحله بعد، زمان خود را برنامه ریزی کنید تا بر نیازهای خود تمرکز کنید و مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید، حتی زمانی که وقت کم دارید. به این ترتیب می توانید در تمام جنبه های زندگی خود موثرتر باشید.

از سوی دیگر، ظرفیت خودآگاهی و تقویت آن به شما کمک می کند تا اهداف و برنامه های مورد نظر خود را تعیین کنید و در نتیجه به طور موثرتری از خود مراقبت کنید. آگاهی، می توانید ادامه دهید و روی لینک زیر کلیک کنید.

در ادامه بخوانید: روش های افزایش مهارت خودآگاهی

اگر پس از مطالعه این مقاله همچنان در مورد روش های خودمراقبتی سوالی دارید می توانید با کارشناسان سامانه مشاوره فیلیا تماس بگیرید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر کانال تلگرام اختلالات روانی و مهارت های زندگی را دنبال کنید.

سوالات متداول

1- ✔️ خود مراقبتی چه انواعی دارد ؟

✔️ خودمراقبتی عبارت است از خودمراقبتی اجتماعی، عاطفی، ذهنی، جسمی و روحی که در مقاله به طور مفصل به آن پرداخته شده است.

2- ✔️ مراقبت از خود به چه معناست ؟

✔️ خودمراقبتی فرآیندی چندوجهی و چندوجهی برای دستیابی به تندرستی و سلامتی است که در مقاله به تفصیل بیشتر به آن پرداخته شده است.

3- ✔️ خود مراقبتی ذهنی شامل چه کارهایی می شود ؟

✔️ برای اینکه فرد از نظر ذهنی از خود مراقبت کند، باید کارهایی انجام دهد که ذهن او را هوشیار نگه دارد و همچنین یاد بگیرد که گفت و گوی درونی سالم تری داشته باشد که در مقاله به تفصیل بیشتر به آن پرداخته شده است.

مطالب مرتبط:

#site-header img, .comment-content img, .entry-content img, .entry-summary img, .widget img, .wp-caption, img{ max-width:auto !important}

نظرات کاربران



نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

خودمراقبتی چیست و چگونه به سلامت ما کمک می کند؟ مراقبت از خود به معنای انجام هر نوع فعالیتی است که به حفظ یا بهبود سلامت بدن و ذهن ما کمک می کند. حتما این ضرب المثل را شنیده اید که می گوید: «اگر پزشک بودی، خودت را معالجه می کردی». » بدون مراقبت از خود، نمی توانیم به دیگران کمک کنیم. اهمیت این سوال به خصوص زمانی که زن و فرزند داریم دو چندان می شود. در ادامه 30 روش ساده و موثر خودمراقبتی را که باید در زندگی روزمره به آن ها توجه کنید را مرور می کنیم. با ما بمان.

حتما بخوانید:

خودمراقبتی چیست و چرا لازم است؟

مراقبت از خود یعنی انجام هر کاری که برای داشتن یک زندگی شاد و متعادل لازم است. خودمراقبتی به بدن، ذهن و روح ما انرژی می بخشد و ما را زنده تر می کند، احساس شادی ما را افزایش می دهد، ظرفیت ما را برای موفقیت افزایش می دهد و کیفیت روابط و کیفیت زندگی ما را بهبود می بخشد.

اگر از مزایای خودمراقبتی آگاه باشیم، دیگر آن را گزینه ای نمی دانیم که می تواند نتایج مفیدی برای ما داشته باشد، بلکه به یک ضرورت در زندگی ما تبدیل خواهد شد. نیاز به خودمراقبتی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

این به شما قدرت ادامه زندگی می دهد.

نقش مهمی در حفظ سلامت روحی و جسمی ما دارد.

انرژی لازم برای موفقیت و رسیدن به اهدافمان را فراهم می کند.

اگر رعایت نکنیم دیر یا زود با انواع عوارض جسمی و روحی مواجه خواهیم شد.

مراقبت از خود برای افراد خجالتی یا ضعیف نیست. این یک مفهوم لوکس یا خودخواهانه نیست، بلکه تلاشی آگاهانه برای رشد و توسعه شخصی است که همه ما باید آن را جدی بگیریم.

30 عادت موثر در مراقبت از خود

در ادامه 30 عادتی که می توانید برای مراقبت از خود اتخاذ کنید را معرفی می کنیم. بسیاری از این روش ها ساده، سریع و رایگان هستند و برخی تنها چند ثانیه طول می کشند:

1. نفس عمیق بکشید

تکنیک تنفس عمیق باعث بهبود گردش خون و افزایش هوشیاری می شود. اکسیژن اضافی جذب شده مغز و ماهیچه های ما را تقویت می کند و آنها را فعال و زنده می کند. حالا عمیق نفس بکش آیا احساس بهتری ندارید؟

2. رژیم غذایی خوبی داشته باشید

بدن شما مانند یک ماشین است و غذا سوخت آن است. پزشکان و متخصصان تغذیه دو استراتژی کلی را توصیه می کنند:

ابتدا از غذاهای طبیعی و مغذی استفاده کنید و تا حد امکان از غذاهای فرآوری شده و شیرینی جات پرهیز کنید.

دوم، رژیم غذایی مناسب خود را پیدا کنید. رژیمی که نیازهای جسمانی شما را برآورده می کند. گزینه های زیادی برای شما وجود دارد.

3. مقدار زیادی آب بنوشید

50 تا 65 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. در حالی که بیش از 70 درصد قسمت های خاصی از بدن ما مانند مغز، قلب و ریه ها را آب تشکیل می دهد! بنابراین نوشیدن 8 لیوان آب در روز را فراموش نکنید.

حتما بخوانید: علائم کم آبی بدن؛ عوامل، خطرات و راه‌های درمان آن

4. خوب بخوابید

به عقیده برخی افراد، خوابیدن نشانه تنبلی است و نخوابیدن را علامت مثبت می دانند. اما تحقیقات اخیر ثابت کرده است که خواب کافی در بهبود کیفیت زندگی و کار افراد بسیار موثر است. بنابراین، در حین مراقبت از خود، خواب کافی را در اولویت قرار دهید.

5-به پزشک مراجعه کنید

آخرین باری که چک آپ کردید کی بود؟ چه مدت رنج می کشید اما هیچ کاری برای درمان آن انجام نداده اید؟ بسیاری از بیماری ها در صورت تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان هستند و اگر دیر تشخیص داده شوند، درمان آن دشوار است. بنابراین قبل از اینکه خیلی دیر شود با یک پزشک وقت بگیرید.

6. سپاسگزار باشید

برای داشتن زندگی ای که دوست داریم، ابتدا باید زندگی فعلی خود را دوست داشته باشیم. مطالعات مختلف فواید فراوان سپاسگزاری را برجسته کرده اند. قدردانی یکی از ساده ترین و در عین حال قدرتمندترین روش های مراقبت از خود است.

۷- مکمل مصرف کنید

با کمک پزشک، مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را شناسایی و مصرف کنید. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن باعث بی حالی و مشکلات جسمی و روحی می شود. به عنوان مثال، کمبود ویتامین B12 خطر اضطراب را افزایش می دهد و کمبود ویتامین D با بسیاری از بیماری ها مرتبط است. همیشه کیفیت و اثربخشی مکمل های غذایی را در نظر بگیرید.

8. بوسید

در آغوش گرفتن عزیزان یا حتی حیوان خانگی تان باعث افزایش اکسی توسین (هورمون عشق) و سروتونین (هورمون شادی) می شود. تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش عزت نفس، کاهش فشار خون، ایجاد تعادل در سیستم عصبی و آرامش اعصاب از جمله مزایای چند ثانیه بودن در آغوش دیگران است.

9. مراقبه کنید

مدیتیشن یکی از شناخته شده ترین اشکال مراقبت از خود است. انواع مدیتیشن را بشناسید و آنها را تمرین کنید. شرکت در کلاس های مدیتیشن در یافتن آرامش درونی بسیار موثر است.

حتما بخوانید: چگونه مدیتیشن کنیم؟

ده قولنج خود را بگیرید

بدن ما فشارهای عصبی را به روش های پنهانی (برای چشمان ما) ذخیره می کند. رهاسازی این فشارها از بدن به روش‌های مختلف مانند انواع ماساژ و درمان‌های مبتنی بر مالش استخوان‌ها و عضلات امکان‌پذیر است.

11. پیاده روی کنید

همه ما از تاثیرات پیاده روی بر سلامتی و تناسب اندام می دانیم. چه آهسته راه بروید چه تند، مهم است که کفش های خود را بپوشید و حداقل نیم ساعت در روز پیاده روی کنید. برای ایجاد انگیزه در خود می توانیم هنگام راه رفتن به موسیقی گوش دهیم یا از ابزارها و نرم افزارهای گام شمار استفاده کنیم.

12. با کسانی که دوستشان دارید وقت بگذرانید

زمانی را برای تفریح ​​با عزیزان خود در نظر بگیرید. برنامه ریزی کنید که با همسرتان برای شام بیرون بروید، یک روز را با بچه هایتان بازی کنید یا یک ساعت را با بهترین دوستتان بگذرانید. مطالعات روان‌شناختی و جامعه‌شناختی نشان داده است افرادی که روابط بهتری با اطرافیان خود برقرار می‌کنند، عموماً احساس شادی و نشاط بیشتری دارند. البته لازم نیست این ارتباط همیشه حضوری باشد. گاهی یک تماس تلفنی کافی است!

13. به تعطیلات بروید

برای دور شدن از زندگی روزمره، زمانی را برای رفتن به سفر تعیین کنید.

حتما بخوانید: افراد موفق تعطیلات خود را چگونه می‌گذرانند؟

14. در فعالیت های سرگرم کننده و مورد علاقه شرکت کنید

آخرین باری که کاری را صرفاً برای سرگرمی و نه برای سود انجام دادید کی بود؟ با آهنگ مورد علاقه خود برقصید، یک برنامه کمدی تماشا کنید، یک بازی انجام دهید، بنویسید یا چیزی را که دوست دارید برای خود بخرید.

15. به خودتان برسید

موهایت را کوتاه کن. ناخن های خود را رنگ کنید. ظاهر خود را درست کنید و مرتب و تمیز باشید. آراستگی باعث می شود شما و اطرافیانتان احساس بهتری داشته باشید.

16. به پیاده روی بروید

تحقیقات نشان داده است که گذراندن وقت در طبیعت به کاهش هورمون های استرس کمک می کند. پیاده روی در طبیعت و دور از شهر و شلوغی می تواند افت انرژی شما را جبران کند.

حتما بخوانید: چرا باید حداقل ۲ ساعت در هفته را در طبیعت بگذرانیم؟

17. منفی نگری ممنوع است

وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما احساس خوبی می دهند. تا حد امکان از افکار منفی، افراد منفی و موقعیت هایی که باعث ایجاد احساس بدی در شما می شود دوری کنید.

18. حمام کنید

استحمام روزانه یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه ها برای شادابی و رفع خستگی جسمی و روحی است.

19. به خودتان فکر کنید

هر از چند گاهی از زندگی روزمره خود فاصله بگیرید و به خودتان فکر کنید. موفقیت ها و شکست ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف، برنامه ریزی برای آینده و غیره. برخی از چیزهایی است که باید در مورد آنها فکر کنید. از یک دفترچه یا چک لیست برای سازماندهی تفکر خود استفاده کنید.

20. غذای روح را فراموش نکنید

کتاب خواندن و یادگیری مهارت های جدید را فراموش نکنید. یادگیری و کسب تجربیات جدید نقش مهمی در ارتقای توانایی های شما دارد. هر چه بیشتر توانمند شوید، احساس ارزشمندی بیشتری خواهید داشت و احساس بهتری خواهید داشت.

21. کمک کنید

کمک به دیگران نه تنها به آنها کمک می کند، بلکه باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم. با داوطلب شدن و شرکت در فعالیت های خیریه، شادی خوبی را برای دیگران و خود به ارمغان می آوریم.

22. با خودتان کنار بیایید

مراقبت از خود فقط انجام کارهایی نیست که شما را خوشحال می کند. گاهی لازم است قبل از اینکه خیلی دیر شود به مسائل تلخ و حل نشده بپردازیم. شما باید با آسیب های گذشته، روابط ناسالم و باورهای محدود کننده روبرو شوید و آن را حل کنید. با یک روانشناس صحبت کنید. با کسانی که می خواهید با آنها صحبت کنید صحبت کنید، اما به دلایلی برای مدت طولانی با آنها عصبانی بوده اید.

23. یک ماجراجویی داشته باشید

چالش را قبول کنید و از منطقه راحتی خود خارج شوید. به یک سفر غیرمنتظره بروید. یک غذای جدید را امتحان کنید. اهداف دانشگاهی یا حرفه ای بلندپروازانه تعیین کنید. موفقیت در چالش های پیش رو احساس بسیار خوبی به شما می دهد.

24. سازماندهی کنید

وقتی به امور زندگی خود رسیدگی می کنیم و آنها را سازماندهی می کنیم، احساس راحتی و آرامش بیشتری می کنیم. خواندن کتاب‌هایی مانند «تختت را مرتب کن» به ما ایده‌ها و راه‌حل‌هایی برای سازماندهی و نظم بخشیدن به جریان زندگی می‌دهد.

حتما بخوانید: چگونه منظم باشیم؟

25. روح خود را جلا دهید

اعتقادات شما چیست؟ چه چیزی شما را در زندگی الهام می بخشد؟ با چیزهایی ارتباط برقرار کنید که می توانند روح شما را ارتقا دهند. مدیتیشن، یوگا و مطالعات مذهبی و معنوی به شما در مسیرتان کمک می کند.

26. خلاق باشید

همه ما باید استعدادهای خود را شکوفا کنیم و به دنبال علایق خود باشیم. شکوفایی استعدادها فرصتی برای ابراز وجود است. فعالیت ها و زمینه های مورد علاقه خود را پیدا کنید و آنها را پرورش دهید.

27. با خود صادق باشید

خودآگاهی و درک نیازهای خود یکی از مهمترین ارکان یک زندگی شاد و مراقبت از خود است. به ندای درونی خود گوش دهید و بفهمید که چه می خواهید. وقتی با خودمان صادق نباشیم، بیشتر احساس استرس و سردرگمی می کنیم.

28. یک حاشیه بکشید

این برای حفظ روابط بین فردی بسیار مهم است. خطوط قرمز خود را مشخص کنید. وقتی دوسوگرا و بلاتکلیف باشید، آسیب خواهید دید. پس در شناخت و تعیین حریم خصوصی خود چه روحی و چه جسمی کوشا باشید.

29. استعفا دهید

گرچه فرار از واقعیت های زندگی آسیب زا است، اما گاهی اوقات کمی غفلت در مواجهه با مشکلات و زندگی روزمره به بازیابی روحیه کمک می کند. خودت را در رمان غرق کن یا فیلم ببین یا… انتخاب با توست.

30. با خود مهربان باشید

مانند یک دوست صمیمی با خود رفتار کنید. با خودتان طوری صحبت کنید که انگار دارید با معشوقتان صحبت می کنید. وقت آن است که به خود بگویید: “خیلی درست می گویی!”

حتما بخوانید: چطور با خودتان مهربان‌تر باشید؛ ۱۷ نکته طلایی

بهانه ای نیست

برخی افراد بهانه ای برای مراقبت نکردن از خود پیدا می کنند. برخی از این بهانه ها و پاسخ آنها در زیر آمده است:

1. من وقت ندارم

بیشتر وسایل مراقبت شخصی که در بالا ذکر شد نیاز به زمان زیادی ندارند و گران نیستند. برعکس، برخی از آنها، مانند تنفس عمیق یا در آغوش گرفتن، فقط چند ثانیه دوام می آورند اما اثرات ماندگاری دارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک دهم زمانی را که در شبکه های اجتماعی صرف می کنیم به مراقبت از خود اختصاص دهید.

2. من به آن نیازی ندارم

اگر اکنون مراقب سلامت جسمی و روانی خود نباشید، دیر یا زود باید درگیر فرآیندهای درمانی پرهزینه و طولانی شوید.

3. من خیلی خسته هستم

خیلی خوب! سپس چرت بزنید. این عمل ساده نمونه ای از مراقبت از خود است. به یاد داشته باشید، موارد ذکر شده در این مقاله برای کمک به افزایش انرژی شما است، نه از بین بردن آن.

4. بسیار دشوار است

این یکی از رایج ترین بهانه ها برای اجتناب از شروع یک کار جدید است. گول این بهانه را نخورید. با گزینه های ساده و کاربردی شروع کنید.

انگیزه خود را برای مراقبت از خود شناسایی کنید

اگر از دستورالعمل‌های مراقبت از خود پیروی کنید، فقط به این دلیل که «باید» از آنها پیروی کنید، تلاش‌های شما طولانی نخواهد بود. انگیزه و هدف خود را برای انجام این کارها پیدا کنید. آیا می خواهید فرد بهتر یا سالم تری باشید یا شاید برای موفقیت تحصیلی یا ورزشی خود باید این کارها را انجام دهید؟ استراتژی های خودمراقبتی را با یک هدف خاص دنبال کنید. برای مراقبت از خود چه می کنید؟ اگر هنوز مراقبت از خود را شروع نکرده اید، به آن فکر کنید و در اولین فرصت زندگی برنامه خود را اجرا کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا