چطور از وقتمان استفاده کنیم

آیا می خواهید این مقاله را در %% بخوانید؟

بله خیر

چگونه از زمان خود بهتر استفاده کنیم؟ این سوالی است که بسیاری از نوجوانان از خود می پرسند. در این مقاله نحوه استفاده بهتر از زمان خود را به شما آموزش می دهیم:

1- استفاده بهتر از زمان توقف

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که روزانه چقدر زمان را در مسیر سرویس، ایستگاه اتوبوس و غیره تلف می کنیم؟ شما می توانید با همراه داشتن یادداشت های کلاس یا فلش کارت برای موضوعات مختلف مانند ادبیات، زبان، شعر، واژگان، فرمول های ریاضی از این زمان های توقف به طور بهینه استفاده کنید. .

2- زمان خواب را تنظیم کنید

خواب و استراحت به موقع و مناسب تاثیر زیادی بر عملکرد شما دارد، بنابراین سعی کنید بین 6 تا 7 ساعت در شب بخوابید.

دانشمندان بر این باورند که این میزان خواب نیازهای فیزیولوژیکی شما را برآورده می کند و به هیچ وجه خواب بیش از یک ساعت بعد از ظهر (بعد از ظهر) را توصیه نمی کنند و معتقدند خواب زیاد بعد از ظهر نه تنها به بازیابی انرژی از دست رفته کمک نمی کند. بلکه باعث تنبلی و تنبلی بیشتر می شود. این شما خواهید بود.

از سوی دیگر، باید ساعات پر انرژی (فعال) خود را شناسایی کنید و آن ساعات را به کار مدرسه و فعالیت های اصلی اختصاص دهید. مثلاً صبح زود یا اواخر عصر.

برخی از کودکان از خواب آلودگی شکایت دارند. خواب آلودگی بیش از حد می تواند دلایل مختلفی از جمله کم خونی، کم کاری تیروئید، افسردگی، بی انگیزگی و رنگ تاریک اتاق داشته باشد.

برخی دیگر گزارش می دهند که هنگام خواب آرامش کافی ندارند و در نتیجه نه تنها از خواب لذت نمی برند، بلکه پس از بیدار شدن از خواب نیز احساس خستگی و خستگی می کنند. این مشکل ممکن است به دلیل کم خونی، نارسایی غده تیروئید، اضطراب، خوردن زیاد قبل از خواب، مصرف بیش از حد نمک، مصرف زیاد مواد کافئین دار باشد. بنابراین لازم است با انجام آزمایشات پزشکی از سلامت خود اطمینان حاصل کنیم.

اگر می خواهید خوابی آرام و دلنشین داشته باشید، یک شام سبک بخورید، قبل از خواب سالاد، شیر بدون چربی با عسل بخورید و با آب ولرم دوش بگیرید.

اگر زمان کمی دارید، سعی کنید از زمان استراحت استفاده کنید و تا حد امکان خواب خود را از دست ندهید.

شب بهترین زمان برای استراحت و خواب است، پس عادت کنید روز را به انجام فعالیت های مدرسه و تکالیف و شب خواب بگذرانید. برخی شب ها و صبح ها بیدار هستند و روزها می خوابند. این عادت خوبی نیست، سعی کنید عادت خود را تغییر دهید.

کم خوابی منجر به کاهش تمرکز و گاهی اوقات بی خوابی زیاد باعث بیماری در فرد می شود، در حالی که خواب کافی باعث تمرکز بیشتر و افزایش یادگیری می شود.

3- کنترل اوقات فراغت و سرگرمی

تفریح ​​و استراحت صحیح و به موقع انرژی ذهنی و جسمی شما را برای انجام فعالیت های اصلی باز می گرداند. بنابراین، اگر سرگرمی زمان زیادی را می گیرد، دیگر بهره وری ندارید و باید محدود باشید. با این کار زمان جدیدی برای خود ایجاد می کنید.

4- به درخواست های نامناسب و غیر مهم «نه بگویید».

اغلب اوقات، پذیرش درخواست های نامناسب و غیر ضروری از سوی دیگران، بخش قابل توجهی از وقت ما را می گیرد.

اگر بتوانیم با نه گفتن از انجام این کارها خودداری کنیم، بخش قابل توجهی از زمان خود را با موفقیت مدیریت کرده ایم.

5- کارهای غیر ضروری را به تعویق بیندازید

گاهی اوقات پاسخ دادن به تلفن یا پیامک دوستان در حین مطالعه و انجام یک فعالیت کلاسی می تواند تمرکز ما را مختل کند و افکار ما را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین پیشنهاد می شود زمانی که مشغول یک فعالیت کلاسی دور از خود هستید با خودتان قرار ملاقات بگذارید و به آنها توضیح دهید. دوستان تو. دلیل اینکه دیر به تماس ها یا پیامک هایشان پاسخ می دهند، بی توجهی یا بی احترامی به آنها نبوده است.

6- مهارت های مطالعه موثر را کسب کنید

مهارت های مطالعه مانند تندخوانی، خلاصه نویسی، یادداشت برداری، روش صحیح خواندن، حتی تندنویسی و خوشنویسی می تواند در صرفه جویی در زمان بسیار موثر باشد.
پس سعی کنید این مهارت ها را یاد بگیرید تا زمان خود را بهتر مدیریت کنید.

منبع: کتاب مهارت های مطالعه/ کیانی اردشیر.

منبع

فارس

لینک را کپی کنید

معمولا چقدر وقت آزاد دارید؟ چقدر برای فعالیت های مورد علاقه خود وقت می گذارید؟ آیا به دلیل حجم زیاد کار احساس فشار و استرس می کنید؟

همه ما دوست داریم زمان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم تا استرس انجام کارها در لحظه آخر را نداشته باشیم. وقت کافی برای خود و خانواده خود داشته باشید و فعالیت های سرمایه گذاری را برای آینده انجام دهید. چیزی که معمولا مدیریت زمان را برای ما سخت می کند، عدم آشنایی با یک روش اصولی و سیستماتیک است. این مقاله به طور مختصر و مفید مهمترین تکنیک های مدیریت زمان را شرح می دهد.

1) چگونه از زمان استفاده کنیم؟ (ارزیابی وضعیت فعلی)
به یاد داشته باشید که نحوه مدیریت و استفاده از زمان به بخشی از عادات ما تبدیل شده است. بنابراین تغییر آن نیازمند صبر و زمان است. برای شروع، خوب است از خودمان سوال کنیم و ببینیم چگونه از زمان خود استفاده می کنیم. برای انجام این کار، جدولی را مطابق شکل زیر تهیه کنید و به مدت یک هفته فعالیت های روزانه خود را خیلی مختصر در آن بنویسید و در پایان هر روز ببینید چند ساعت کار کرده اید و چقدر وقت خود را به خانواده، سرگرمی و یادگیری اختصاص داده اید.

برای تجزیه و تحلیل آنچه نوشته اید، زمانی را که در طول هفته صرف کارهای مختلف کرده اید، جمع کنید. به عنوان مثال، شایان نمودار زیر را برای تجزیه و تحلیل مدیریت زمان خود ایجاد کرد:

شایان پس از تکمیل جدول متوجه شد که زمان مفیدی که برای کار شرکت صرف می کند حدود 7-8 ساعت است و با تعجب متوجه شد که زمان زیادی صرف مواردی مانند ترافیک، صحبت با دوستان، اینترنت و تلویزیون شده است. که در واقع برای او مفید هستند، اما مفید تلقی نمی شوند. همچنین کارهایی را که برای یک هفته انجام می دهید یادداشت کنید و در پایان ببینید چقدر برای فعالیت های مختلف وقت گذاشته اید. برای تجزیه و تحلیل مهارت های مدیریت زمان خود، به این سوالات پاسخ دهید:

• آیا زمان صرف شده برای هر عنصر با برنامه و انتظارات شما سازگار است؟ (به عنوان مثال، آیا صبح ها زمان زیادی را در اینترنت و صحبت با دوستان خود می گذرانید و باید عصرها بیشتر کار کنید؟)
• آیا فعالیتی وجود دارد که بتوانید کارآمدتر، سریع تر و ساده تر انجام دهید؟ و با جزئیات کمتر؟
• عوامل آیا اختلالی وجود دارد؟ فعالیت های غیر ضروری چقدر از زمان شما را می گیرد و چگونه می توانید این فعالیت ها را محدود کنید؟

2) اهداف و خواسته های ما چیست؟ (تعیین هدف)
اولین قدم در مدیریت زمان، تعیین اهداف و انتظارات شخصی است. دلیل مهم بودن تعیین هدف این است که اساساً آنچه می تواند مدیریت شود تصمیمات شما، اهداف شما و نحوه تخصیص زمان است. در غیر این صورت نمی توان طول روز یا شب را تغییر داد. در حالت ایده آل، بهترین استفاده از زمان این است که: (1) به بیشترین چیزی که می توانیم دست یابیم و (2) از گذر زمان لذت ببریم. به همین دلیل باید بدانیم چه دستاوردهایی برای ما مطلوب است و چه کارهایی را دوست داریم انجام دهیم. بهتر است اهداف شخصی خود را در سه مرحله فهرست کنیم:
• به 10 یا 15 سال آینده فکر کنید. سعی کنید زندگی ایده آل خود را در آن زمان برای خودتان توصیف کنید. به عنوان مثال، اگر در حال حاضر 25 تا 30 سال سن دارید، خودتان را همانطور که در 40 تا 45 سالگی توصیف می کنید، توصیف کنید. سعی کنید به هفت جنبه مهم زیر فکر کنید: (1) زندگی خانوادگی. (2) یادگیری و سلامت روان؛ (3) ورزش و سلامت جسمانی؛ (4) زندگی معنوی؛ (5) پیشرفت شغلی؛ (6) سرمایه گذاری و شرایط مالی و (7) دوستی و زندگی اجتماعی. اهداف مورد نظر و وظایف لازم برای هفت جنبه زندگی خود را بنویسید.
• بر اساس تصویر آینده نزدیک، اهداف خود را برای 6 ماه تا یک سال آینده ببینید. ببینید چه کاری باید انجام دهید تا تولد 40 سالگی شما شبیه رویای شما شود. شما مسئول تحقق رویاهای خود هستید!

3) تا چه حد این امر ضروری است؟ این چقدر مفید و مهم است؟ (اولویت بندی)
از آنجایی که کل زمان ما محدود است، باید مهمترین اهداف و فعالیت ها را شناسایی کرده و زمان خود را به آن وظایف اختصاص دهیم. در زمان‌های مختلف، مثلاً هر ماه یا هر فصل، باید اهداف را اولویت‌بندی کنیم و بر اساس اهمیت آن‌ها، زمان را به وظایف اختصاص دهیم. یکی از روش های ساده و موثر برای اولویت بندی کارها استفاده از ماتریس ضروری- مهم است. کارهای ضروری کارهایی هستند که باید برای مدت زمان محدودی انجام دهید. مثلاً خواندن بخشی از کتاب قبل از امتحان، انجام برخی کارهای عقب افتاده، تعمیر ماشین یا پرداخت قبوض سررسید.
باز هم کارهای مفید و مهم – برای خود – را از کارهای غیر ضروری جدا کنید. وظایف. وظایف مهم/مفید آنهایی هستند که به رشد فردی یا اجتماعی شما کمک می کنند. برای مثال، گذراندن دوره زبان، یادگیری موسیقی، مطالعه شخصی یا هر چیزی که سرمایه‌گذاری در رشد شخصیت شما باشد. ، چهار دسته فعالیت خواهید داشت. لازم است زمان را به طور متفاوتی بین این چهار دسته تقسیم کنیم:

4) چگونه زمان را تقسیم کنیم؟ (برنامه و برنامه شخصی)
پس از تعیین اولویت ها، باید برای فعالیت های روزانه خود برنامه ریزی کنیم تا بدانیم که هر روز صبح وقتی به زندگی سلام می کنیم باید چه کار کنیم.
دقت برنامه ممکن است بسته به روحیه شما متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر عادت به داشتن یک برنامه ساعت به ساعت بسیار دقیق ندارید، واحد زمانی را روی نیم روز تنظیم کنید. برای مثال، برای شایان، مطالعه زبان انگلیسی در مقوله مهم و نه فوری (یا کلید پیشرفت!) قرار می گیرد. او تصمیم گرفته است هر هفته نیمی از روز را به خواندن زبان اختصاص دهد و بسته به برنامه کاری اش، این نیم روز معمولا جمعه و گاهی عصر پنجشنبه است. قرار نیست ساعت ها و ساعت ها را با برنامه سپری کنید. روزها را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید و زمان خاصی را به وظایف اولویت دار اختصاص دهید. این روش آرام آرام نظم خوبی را برای شما ایجاد می کند.
• اگر به نظم زیاد عادت دارید، برنامه‌ای تنظیم کنید که مشخص کند برای هر روز هفته، از صبح تا پاسی از شب، چه انتظاراتی از شما می‌رود.
فعالیت های خاص برای هر روز و برای خود برنامه ریزی کنید. یک ستون خالی در برنامه خود بگذارید تا زمان واقعی را که در آنجا گذرانده اید یادداشت کنید. در طول چند هفته اول، زمان واقعی ممکن است کمتر از برنامه مورد نظر باشد. نگران نباشید، با تکنیک های دو قسمت بعدی مقاله، کارایی شما با گذشت زمان بهبود می یابد. شایان هر چهار ساعت را واحد زمان در نظر گرفت و جدول زیر را برای هر روز تهیه کرد:

5) مواظب سلطان زمان باشید!
گاهی اوقات وقت خود را صرف فعالیت هایی می کنیم که برنامه ما را مختل می کند و زمان ما را برای کارهای واجب کاهش می دهد. در برخی موارد، این فعالیت ها اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل بهتر است بخشی از هفته را برای کارهای غیرقابل پیش بینی رزرو کنید. مثلا شایان برای پنجشنبه ها از ظهر تا پاسی از شب برنامه ندارد. اگر نتواند یکی از وظایف برنامه ریزی شده خود را در طول هفته انجام دهد، آن را در روز پنجشنبه انجام خواهد داد. اگر وقت آزاد داشته باشد کارهای مفید یا سرگرمی هایی انجام می دهد که در برنامه او نیست.
این فعالیت های غیرمنتظره ملکه های زمان هستند. بهتر است آنها را بشناسیم تا به آنها مسلط شویم و جزو برنامه هفتگی خود در نظر بگیریم تا نظم و ترتیب کارها از دستمان خارج نشود. بزرگترین دزدهای زمان عبارتند از: ترافیک، تماشای تلویزیون، جلسات برنامه ریزی نشده، برخوردهای غیرمنتظره، گشت و گذار در اینترنت و غیره.
سارقان زمان دیگر مهارت‌های فردی ما هستند که می‌توانند بخش قابل توجهی از زمان ما را تلف کنند:
• من فاقد مهارت های ارتباطی و گروهی مورد نیاز برای برگزاری سریع جلسات هستم.
• امکان تفویض وظایف به دیگران. من ندارم

6) بخشی از زمان ذخیره شده را به “من” خود اختصاص دهید.
اگر مدیریت زمان به شما کمک می کند و می توانید مقداری از زمان هفتگی خود را آزاد کنید، مطمئن شوید که مقداری از آن زمان را به خود اختصاص داده اید. بسیاری از ما منتظر فرصتی هستیم که مسئولیت خاصی نداشته باشیم و بتوانیم چند روزی را با خودمان سپری کنیم و به آینده و اهدافی که دوست داریم فکر کنیم. اگر برنامه مدیریت زمان شما موثر است، چند ساعت در ماه را به عنوان “هدیه به من” در برنامه خود قرار دهید و حداقل یک بار در ماه افکار و ایده های خود را پردازش کنید، والدین خود را به شام ​​یا ناهار، یک کتاب دعوت کنید، و مورد علاقه خود را تماشا کنید. فیلم یا موسیقی، یا به دیدار یک دوست قدیمی بروید.

بابک شاه منصوری

این مقاله بر اساس تجربیات نویسنده در سازمان های داوطلبانه و غیردولتی مختلف و بر اساس منابع زیر تهیه شده است:
– وبسایت هاروارد بیزینس ریویو; موارد زیر:
o http://blogs.hbr.org/bregman/2012/01/the-biggest-myth-in-time-manag.html
o http://blogs.hbr.org/tjan/2011/12/ make -time-for-time.html
o http://blogs.hbr.org/bregman/2011/06/what-to-do-when-you-have-no-ti.html
o http://blogs.hbr. org/hill-lineback/2011/03/better-time-management-is-not…
– وب سایت The Mind Tools; زیر خود توسعه برای مدیران: مدیریت زمان، لندن: تامسون بیزینس Press
– مرکز حکمرانی خوب (2006)، کتابچه راهنمای مهارت های مدیریت زمان، موجود در: http://www.cgg.gov.in

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا