چطور از قبله نما استفاده کنیم

نماز واجبی است که مسلمانان باید پنج بار در روز آن را بخوانند. اما انجام این وظیفه مقدماتی ضروری است. این مقدمات شامل تعیین جهت قبله یعنی جهت کعبه و زمان انجام وظیفه در تمام نقاط جهان است. در این مقاله اطلاعاتی را از مجله فرادرس در مورد عملکرد و فیزیک دستگاه قبله که برای تعیین جهت قبله استفاده می شود، ارائه خواهیم داد.

قبله نما چیست؟

سلطان یمن الملک الشراف در قرن سیزدهم استفاده از قطب نما را به عنوان نشانگر قبله معرفی کرد. الاشراف در رساله‌ای درباره نجوم و ساعت‌های آفتابی، پاراگراف‌های متعددی را درباره ساختن «کاسه قطب‌نما» (طاسا) توضیح می‌دهد. در واقع او از قطب نما برای تعیین قطب شمال، نصف النهار و قبله استفاده کرد. این اولین ظهور و استفاده از کلمه قطب نما در یک متن علمی اسلامی قرون وسطی و اولین استفاده شناخته شده آن به عنوان شاخص قبله است. با این حال، اشرف هرگز ادعا نکرد که اولین کسی است که از قطب نما برای تعیین جهت قبله استفاده می کند.

به این ترتیب اساس کار قبله را می توان به صورت قطب نما بر اساس میدان مغناطیسی دید. قبله (که گاهی اوقات نشانگر قبله نیز نامیده می شود) قطب نمای اصلاح شده ای است که توسط مسلمانان برای نشان دادن جهت ایستادن هنگام نماز استفاده می شود. در اسلام به این جهت قبله گفته می شود و به جهت شهر مکه و به طور دقیق تر به کعبه اشاره دارد.

در حالی که قبله مانند هر قطب نما دیگری جهت شمال را نشان می دهد، جهت نماز با علائمی در اطراف صفحه نمایش که مربوط به شهرهای مختلف است یا با اشاره گر ثانویه ای که کاربر با توجه به موقعیت مکانی آن تنظیم کرده است نشان داده می شود. انسان برای تعیین جهت صحیح باید طول و عرض جغرافیایی محل سکونت و مکه خود را بداند. سپس این مقادیر به یک مثلث کروی اعمال می شود و می توان زاویه بین نصف النهار محلی و جهت مورد نیاز مکه را تعیین کرد.

تصویر ۱: تصویر شماتیک از یک قبله نما

قطب نمای قبله معمولاً از یک جعبه برنجی گرد با درب لولایی و یک قطب نمای مغناطیسی داخلی تشکیل شده است. فهرستی از اماکن مهم اسلامی با طول و عرض جغرافیایی در چهار طرف جعبه به زبان عربی حک شده است. قطب نما دارای یک سوزن فولادی آبی با دایره باز برای نشان دادن جهت شمال است. یک محور چرخان برنجی روی این دایره نصب شده و کل جزء با یک صفحه شیشه ای پوشانده شده است.

انگشتر مدرج برنجی با حروف «ابجد» در لبه قبله شماره گذاری شده و نقاط اصلی آن مشخص شده است. درب جعبه نیز با یک قلاب بسته می شود. این ابزار برای تعیین جهت صحیح قبله (جهت رو به رو مسلمانان هنگام نماز) در اختیار کاربر قرار می گیرد. قطب نماهای قبله تزئین شده حداقل به قرن هجدهم برمی گردد، در برخی از نسخه های اخیر به جای نشانگر مغناطیسی از نمایشگر دیجیتالی استفاده شده است. برخی از قبله‌نامه‌ها دارای شمارنده‌ای هستند که برای شمارش تکرار دعاهای مختلف بعد از نماز به کار می‌رود.

برای تعیین جهت قبله و وقت نماز باید از طول و عرض جغرافیایی آن منطقه یا منطقه استفاده کرد. در گذشته پژوهشگران کتابچه ای برای تعیین جهت قبله و وقت نماز تهیه کرده بودند که بر اساس سه پارامتر طول سایه خورشید، قطب نما و روش ریاضی به دست می آمد. این روش ریاضی توسط برخی از محققین و دانشمندان مسلمان مانند ابوالوفا، بیرونی، ابن هیثم و… محاسبه و اجرا شد.

امروزه تعیین مکان یا طول و عرض جغرافیایی (مختصات) توسط سیستم موقعیت یاب جهانی یا GPS بسیار ساده تر و دقیق تر شده است. علاوه بر این، در حال حاضر الگوریتم ها و فناوری های میکروکنترلر برای ایجاد اتوماسیون در هر زمینه ای وجود دارد.

محققان برخی از فناوری های امروزی را با روش های ریاضی ترکیب کرده اند تا بتوانند جهت قبله و اوقات نماز را به صورت حرفه ای و دقیق تری اندازه گیری کنند.

جهت قبله را به صورت ریاضی تعیین کنید

قبله در زبان عربی به معنای جهت است و جهت وزش باد به سمت کعبه را نشان می دهد. محاسبه جهت قبله در معارف اسلامی و تربیت نجوم مورد بررسی قرار می گیرد.

یکی از روش های بررسی جهت قبله استفاده از هندسه مثلث کروی است که در قسمت قبل به آن پرداختیم. این روش توسط دانشمندان مسلمان مانند النیریزی، الکوهی، ابولوفا، بیرونی، ابن معاذ و دیگران ایجاد شد. مثلثات مثلث کروی و روشی که دانشمندان مسلمان ابداع کرده اند در شکل زیر قابل مشاهده است.

تصویر ۲: مثلثات مربوط به مثلث کروی و تعیین جهت قبله از نظر ریاضی

با استفاده از نقشه گوگل، موقعیت کعبه به ترتیب بر حسب طول و عرض جغرافیایی در معادلات زیر بیان می شود:

$$phi=21^{circ}25^{‘}21,21^{”} LU$
$$lambda=39^{circ}49^{‘}34,56^{”} BT$$

با استفاده از روابط مثلثاتی یک مثلث کروی، قبله در مکانی با طول و عرض جغرافیایی مشخص مطابق معادله زیر به دست می آید:

$$tan(Q)=frac{sin(lambda_{L}-lambda_{M})}{cos phi_{L}.tan phi_{M}-sin phi_{L }.cos(lambda_{L}-lambda_M)}$$

در رابطه فوق، $$phi_M$$ عرض جغرافیایی مکه، $$lambda_M$$ طول جغرافیایی مکه، $$phi_L$$ عرض جغرافیایی و $$lambda_L$$ طول جغرافیایی مکه است. . مکان دلخواه.

تعیین وقت نماز

نماز واجبی است که مسلمانان پنج بار در شبانه روز انجام می دهند و به همین دلیل تعیین وقت فجر، ظهر، عصر، مغرب و عشا برای مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار است. شکل زیر موقعیت خورشید را در آسمان نشان می دهد. اوقات نماز در مکان های مختلف به دلیل اختلاف طول و عرض جغرافیایی با مکان های دیگر متفاوت است.

تصویر ۳: موقعیت خورشید در کره آسمان

بدین ترتیب می توان این پنج لحظه مهم برای مسلمانان را با استفاده از روابط هندسی و بر اساس موقعیت مکانی هر فرد تعیین کرد. در ادامه روش محاسبه هر یک از این زمان ها را با توجه به طول و عرض جغرافیایی مکانی که در آن قرار داریم مشخص می کنیم.

تعیین زمان دهه فجر

دهه فجر از سحر و زمانی که هنوز گرگ و میش است شروع می شود و قبل از طلوع خورشید به پایان می رسد. به عبارت دیگر داریم:

$$Fajr=Dhuhr-HFajr=Dhuhr-frac{1}{15}cos^{-1}(frac{-sin AIT-sin phi sindelta}{-sin phi. sindelta})$$

معادله فوق مدل ریاضی وقت نماز صبح را توضیح می دهد. $$Dhuhr$$ یک مدل ریاضی است که در معادله زیر تعریف شده است، AIT مخفف Astronomical Islamic Twilight و برابر با $$-18^{circ}$$ است. علاوه بر این، $$phi$$ عرض جغرافیایی آسمان و $$delta$$ زاویه انحراف است.

ساعت ظهر را تعیین کنید

ظهر یا ظهر از بعد از ظهر یا زمانی که مرکز خورشید در ظهر است شروع می شود. ظهر 5 دقیقه پس از غروب خورشید در بالاترین نقطه کره آسمانی آغاز می شود و در اوایل شب به پایان می رسد. برای محاسبه ظهر رابطه زیر را داریم:

فیلم های آموزشی مرتبط

$$Dhuhr=12^{h}+frac{lambda}{15}+frac{E}{60}+1^{min}$$

معادله فوق زمان نماز ظهر را در مناطق مختلف جغرافیایی نشان می دهد. طبق این معادله، $12^h$$ نشان دهنده ظهر است، $$lambda$$ تفاوت طول جغرافیایی بین طول جغرافیایی که در آن قرار داریم و طول جغرافیایی محلی است. علاوه بر این، E معادله زمان است.

تنظیم زمان عصر

عصر زمانی آغاز می شود که خورشید در اوج نقطه عبور قرار دارد و سایه قطب عمودی حداقل است. همانطور که می دانیم طول سایه برابر است با مجموع طول جسم و طول سایه آن در ظهر. بنابراین، نسبت محاسبه زمان عصر برابر است با:

$$Asr=Dhuhr+frac{1}{15}cos^{-1}(frac{-sin a.sin phi. sindelta}{cos phi.cosdelta} )

معادله بالا زمان عصر را تعیین می کند. در این معادله $$a=cot^{-1}(x+tan|phi-delta|)$$ است که بین گروه‌های مختلف در مورد ارزش $x$$ اختلاف نظر وجود دارد و برخی آن را 1 و برخی دیگر 2 را در نظر می گیرند. علاوه بر این، $$phi$$ عرض جغرافیایی آسمان و $$delta$$ زاویه انحراف است.

زمان مغرب

مغرب از غروب آفتاب آغاز می شود و در آغاز عشاء به پایان می رسد. مرکز خورشید 50 دقیقه قوس زیر افق و خورشید 0.83$$$^{circ}$$ زیر افق است.

$$Maghrib=Dhuhr+frac{1}{15}cos^{-1}(frac{-sin D-sin phi. sindelta}{cos phi.cosdelta} )

در معادله بالا، $$D$$ زاویه رکود است و برابر با $0.833^{circ}$$ است. علاوه بر این، $$phi$$ عرض جغرافیایی آسمان و $$delta$$ زاویه انحراف است.

تعیین زمان تشییع جنازه

تابش پس از ناپدید شدن پرتوهای نور شروع می شود و با معادله زیر قابل محاسبه است:

$$Isha=Dhuhr+frac{1}{15}cos^{-1}(frac{-sin AIT-sin phi. sindelta}{cos phi.cosdelta} )

در معادله بالا که برای محاسبه زمان عشاء استفاده می شود، AIT مخفف عبارت Islamic Astronomical Twilight است و برابر با $$-18^{circ}$$ است. علاوه بر این، $$phi$$ عرض جغرافیایی آسمان و $$delta$$ زاویه انحراف است.

بدین ترتیب جهت قبله با روش علمی و مثلثاتی تعیین و وقت نماز مسلمانان محاسبه شد. در ادامه روش های مختلف تعیین جهت قبله را بررسی می کنیم.

انواع وجه قبله

صفحه قبله‌ها انواع مختلفی ندارند، اما اخیراً، سال گذشته، محققان پاکستانی روی صفحه‌نمایش قبله کار کردند که به افراد اجازه می‌دهد از این دستگاه در سفر و در سفرهای طولانی بدون نیاز به قرار دادن آن بر روی سطح صاف و ثابت استفاده کنند. برای نشان دادن قبله نده. در بخش بعدی به توضیح این موضوع می پردازیم.

چرخش قبله

در این کار تحقیقاتی، محققان پاکستانی سکویی طراحی کرده اند که می تواند حول محور خود بچرخد تا جهت قبله را پیدا کند و به طور خودکار جهت قبله را تعیین کند. این پلت فرم را می توان در داخل یک وسیله نقلیه در حال حرکت نیز استفاده کرد. این طرح برای سفرهای طولانی که ممکن است چند روز یا چند ماه طول بکشد مناسب است، زیرا در این صورت یافتن جهت قبله برای افراد مشکل است.

این وسیله به مسلمانان کمک می کند تا بدون نگرانی در مورد تغییر جهت وسیله نقلیه خود نماز بخوانند، زیرا با تغییر جهت قبله، سکو به طور خودکار تغییر جهت می دهد. برای تعیین جهت قبله از HMC 5883-L استفاده شد. این دستگاه یک قطب نما الکترونیکی است و با استفاده از میدان مغناطیسی اطراف زمین مقادیر قبله را به دست می آورد.

این پلتفرم روی آردوینو، یک شرکت سخت‌افزار و نرم‌افزار منبع باز اجرا می‌شود که میکروکنترلرهای تک بردی و کیت‌های میکروکنترلر را برای ساخت دستگاه‌های دیجیتال طراحی و تولید می‌کند. علاوه بر این، طراحی مکانیکی گشتاور را بسیار بهینه کنترل می کند.

در این طرح از گیربکس استفاده شده تا سیستم بتواند وزن بیشتری را کنترل کند و هدف اصلی از استفاده از گیربکس کاهش سرعت سکو در حین چرخش است. نمونه اولیه این سکوی مکانیکی چرخان که در جهت قبله تنظیم شده است در شکل زیر نشان داده شده است. این تحقیق و نتایج آن در سال 2019 در کنفرانس بین المللی ریاضیات کاربردی و مهندسی (ICAEM) ارائه شد.

فیلم های آموزشی مرتبط

مونتاژ مکانیکی سکوی چرخان

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آردوینو، می توانید ویدیوی آموزش برنامه نویسی آردوینو با تمرکز بر پروژه های رباتیک – مقدمه ارائه شده توسط فرادرس را مشاهده کنید. لینک این آموزش در زیر موجود است.

برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی آردوینو با محوریت پروژه های رباتیک – مقدمه اینجا کلیک کنید.

قبله به کدام سمت می رود؟

همانطور که گفته شد قبله در مکه و عربستان به سمت کعبه است; ما همچنین طول و عرض جغرافیایی آن را در زیر نشان داده ایم:

$$phi=21^{circ}25^{‘}21,21^{”} LU$
$$lambda=39^{circ}49^{‘}34,56^{”} BT$$

چگونه جهت قبله را مشخص کنیم؟

قبلاً اشاره کردیم که جهت قبله در مکه و عربستان به سمت کعبه است. وقتی انسان در مکانی ناآشنا قرار می گیرد و جهت درست رو به قبله را پیدا می کند، روش های مختلفی وجود دارد که می تواند از آنها استفاده کند. در ادامه به معرفی این روش ها می پردازیم.

استفاده از خورشید برای تعیین قبله

برای هزاران سال، دریانوردان برای دانستن جهت و موقعیت جغرافیایی خود به خورشید متکی بوده اند. به این ترتیب تنها با دانستن اینکه خورشید در کدام جهت طلوع می کند و در کدام جهت غروب می کند، می توانید اطلاعات کلی در مورد جهت قبله به دست آورید.

تصویر ۴: استفاده از خورشید برای یافتن جهت قبله

استفاده از ساعت آفتابی برای تعیین قبله

ساعت آفتابی درست کنید؛ یک نقطه روی زمین پیدا کنید و قبل از ظهر یک چوب یا شیء عمودی دیگری به ارتفاع حدود 3 فوت یا 1 متر قرار دهید. انتهای سایه را روی زمین علامت بزنید و دور چوب به شعاع طول سایه دایره بکشید. هر چه به ظهر نزدیک می شوید، سایه کوتاه تر می شود و از محیط دایره ای که کشیده اید دور می شود. در نهایت با سپری شدن ظهر، سایه به سمت بالا حرکت می کند و محیط دایره را لمس می کند. در این صورت روی دایره علامت بزنید.

تصویر ۵: استفاده از ساعت آفتابی برای تعیین جهت قبله

اکنون که دو علامت در محیط دایره دارید، بین دو علامت خط بکشید. این خط جهت غرب به شرق را نشان می دهد. نقطه اول غرب و نقطه دوم شرق است. حالا یک خط عمود بر خط غرب به شرق بکشید، این خط شمال و جنوب است، حالا با توجه به اینکه کجا هستید و کعبه در کجاست نسبت به آن مکان می توانید جهت قبله را مشخص کنید. مثلاً در ایران کعبه به سمت جنوب غربی است و قبله در ایران مطابق جهت هایی که شما مشخص کردید به سمت جنوب غربی خواهد بود.

از ساعت برای تعیین قبله استفاده کنید

می توان از ساعت برای تعیین قبله استفاده کرد. این روش با هر ساعت آنالوگ که دارای عقربه ساعت و دقیقه عقربه باشد امکان پذیر است و با این ساعت می توانید جهت ها را پیدا کنید.

در نیمکره شمالی، ساعت را به صورت افقی و رو به خورشید نگه دارید. مسیر در وسط عقربه ساعت و شماره ساعت 12 شما جنوبی است و بدین ترتیب می توانید جهت شمال، شرق و غرب را پیدا کنید.

تصویر ۶: استفاده از ساعت برای تعیین جهت قبله

در نیمکره جنوبی، ساعت را به صورت افقی نگه دارید و عدد ساعت 12 خود را به سمت خورشید بگیرید. نقطه وسط فاصله بین عقربه ساعت شما و عدد 12 جهت شمال است و به این ترتیب می توانید سه جهت دیگر را تعیین کنید.

استفاده از قطب نما برای تعیین جهت قبله

استفاده از قطب نما نمی تواند به طور دقیق جهت قبله را به شما بگوید، اما اگر می دانید مکه نسبت به شما کجاست، می توانید از قطب نما استفاده کنید و این روش از روش مبتنی بر ساعت آفتابی دقیق تر است. برای تعیین جهت با استفاده از قطب نما، مراحل زیر را دنبال کنید:

تصویر ۷: استفاده از قبله نما برای تعیین جهت قبله

جهت جغرافیایی مکه را نسبت به خود تعیین کنید.

قطب نما را روی یک سطح صاف قرار دهید و منتظر بمانید تا نشانگر تنظیم شود. سپس قطب نما را بچرخانید تا سوزن به سمت مکه باشد.

جهت قبله اکنون برای شما روشن است.

برنامه های موبایل برای پیدا کردن قبله

برنامه های زیادی وجود دارد که می توانید روی گوشی خود نصب کنید و جهت قبله را در مکان های ناشناخته پیدا کنید. در این قسمت با چندین اپلیکیشن آشنا می شوید.

اپلیکیشن قبله یاب

یکی از این برنامه ها “قبله یاب” است. برای استفاده از این اپلیکیشن باید مکان گوشی خود را فعال کنید. وقتی موقعیت مکانی فعال باشد، تلفن همراه می تواند مکان فعلی شما را تشخیص دهد. اگر موقعیت مکانی تلفن همراه شما غیرفعال باشد، هنگام ورود به برنامه پیامی برای فعال کردن موقعیت مکانی دریافت خواهید کرد. وقتی وارد اپلیکیشن می شوید، صفحه نمایش داده شده در تصویر زیر را مشاهده می کنید.

تصویر ۸: صفحه اول اپلیکیشن، برای یافتن جهت قبله کافی است location گوشی همراه خود را روشن کنید و تلفن را روی سطحی صاف قرار دهید. سپس، روی Find Qibla کلیک کنید.

بر روی گزینه Find Qibla در تصویر بالا کلیک کنید و گوشی را روی یک سطح صاف قرار دهید. نشانگر جهت قبله را نشان می دهد. قطب نمای آنلاین ممکن است هنگام استفاده در داخل ساختمان ها مانند اتاق های هتل به دلیل رابط های مغناطیسی دقیق نباشد.

تصویر ۹: جهت قبله و فاصله از کعبه در این تصویر نشان داده شده است.

قبله قطب نما – برنامه Find Direction

اپلیکیشن Qibla Compass یکی دیگر از اپلیکیشن های قبله یاب با امتیاز 4.8 است. هنگامی که برای اولین بار وارد سیستم می شوید، این برنامه از شما می خواهد موقعیت مکانی تلفن همراه خود را فعال کنید تا بتواند مکان دقیق شما را برای یافتن جهت قبله پیدا کند. توجه داشته باشید که هنگام کار با اپلیکیشن ها برای یافتن قبله، فیلترشکن خود را خاموش کنید. پس از فعال کردن مکان، برنامه جهت قبله را به شما نشان می دهد.

تصویر ۱۰: نشان دادن جهت قبله در اپلیکیشن Qibla Compass. همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود چهار گزینه در کنار قبله‌ نما و چهار گزینه در پایین قبله نما وجود دارند که با کلیک روی هر یک از آن‌ها اطلاعات مختلفی را می‌توانیم به‌دست آوریم.

برای آشنایی با گزینه های مختلف قطب نما قبله ابتدا هر کدام را شماره گذاری می کنیم و سپس توضیح مختصری در مورد آنها می دهیم. گزینه اول موقعیت مکانی شما را در نقشه گوگل و گزینه دوم کعبه را روی نقشه در گوگل مپ نمایش می دهد. با کلیک بر روی گزینه 3 با تصویری مانند زیر روبرو خواهید شد. با انتخاب دایره 1 قطب نما و با انتخاب دایره شماره 2 قبله انتخاب می شود. چهار دایره دیگر با یک قفل در کنار آنها وجود دارد. برای دسترسی به هر یک از آنها، باید یک حساب پریمیوم خریداری کنید.

تصویر ۱۱: با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید به قطب‌نما یا قبله‌نما دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به گزینه‌های بیشتر باید اکانت خود را ارتقا دهید.

فیلم های آموزشی مرتبط

در تصویر شماره 10 سه گزینه 5، 6 و 7 نشان داده شده است. با کلیک بر روی گزینه 5 صلاح و تنظیم مکان فعلی خود می توانید اوقات شرعی را مشاهده کنید. با کلیک بر روی گزینه 6 اسماء الله با اسماء مختلف خداوند و معانی آنها آشنا می شوید. در نهایت با کلیک بر روی گزینه 8 دعا، دعای ماه های مختلف مانند رمضان و محرم را مشاهده خواهید کرد.

اپلیکیشن قبله قطب نما

هنگامی که برای اولین بار وارد سیستم می شوید، برنامه قبله قطب نما از شما می خواهد موقعیت مکانی تلفن همراه خود را فعال کنید تا بتواند مکان دقیق شما را برای یافتن جهت قبله پیدا کند. پس از یافتن مکان دقیق، صفحه اصلی برنامه مانند تصویر زیر به نظر می رسد. اولین چیزی که هنگام باز کردن برنامه نظر را جلب می کند جهت قبله است.

تصویر ۱۲: این اپلیکیشن در نخستین صفحه خود جهت قبله را نشان می‌دهد. همچنین، گزینه‌های مختلفی برای نشان دادن جهت قبله در این اپلیکیشن وجود دارند.

گزینه اول جهت قبله را به صورت فلش و گزینه دوم جهت قبله جغرافیایی را نشان می دهد. همانطور که در عکس 12 نشان داده شده است، قبله در جهت جغرافیایی جنوب غربی است. با کلیک بر روی گزینه 3 جهت قبله به صورت یک فلش بزرگ نمایش داده می شود. با کلیک بر روی گزینه 4 جهت قبله را روی نقشه خواهید دید. گزینه 5 تقویم میلادی و هجری را نشان می دهد. با کلیک بر روی گزینه 6 با نام های مختلف خداوند آشنا می شوید. آخرین گزینه یعنی گزینه 7 نزدیک ترین مساجد به خانه یا محل کارتان را به شما نشان می دهد.

اپلیکیشن Qibla Direction

این برنامه شبیه به برنامه قبله قطب نما است. با استفاده از آن می توانید جهت قبله، تقویم میلادی و هجری قمری، نام های مختلف خداوند و نزدیک ترین مساجد به محل سکونت یا محل کار را مشاهده کنید.

شاید برای شما سوال شده باشد که آیا می توان جهت قبله را در مکان های مختلف بدون دانلود اپلیکیشن خاص و فقط به صورت آنلاین پیدا کرد؟ پاسخ این پرسش “بلی” است. برای یافتن قبله آنلاین، عبارت Find Qibla Online را در گوگل جستجو کنید. سایت قبله یاب اولین نتیجه ای است که ظاهر می شود. روی آن کلیک کنید. صفحه اول سایت در تصویر زیر نشان داده شده است. بر روی گزینه Let’s go کلیک کنید.

تصویر ۱۳: صفحه نخست وبسایت Qibla Finder. در این وبسایت می‌توانید جهت قبله را در هر مکان، بدون نصب اپلیکیشنی خاص روی گوشی، به صورت آنلاین پیدا کنید.

توجه داشته باشید که با کلیک بر روی گزینه Let’s go پیامی مبنی بر اینکه در موبایل نتایج بهتری خواهید گرفت نمایش داده می شود. پیام نمایش داده شده را ببندید. سپس نقشه ای با جهت قبله به شما ارائه می شود. با حرکت در اطراف نقشه می توانید مکان دقیق خود را پیدا کنید. جهت قبله با تغییر مکان تغییر می کند.

وب سایت دیگری که می توانید برای یافتن قبله از آن استفاده کنید، سفر حلال نام دارد. با استفاده از این وب سایت و یا نصب اپلیکیشن آن بر روی تلفن همراه خود، نه تنها به راحتی می توانید جهت قبله را در مکان های مختلف پیدا کنید، بلکه می توانید به راحتی به مساجد، رستوران های حلال و بسیاری از مراکز تفریحی دیگر دسترسی داشته باشید.

معرفی فیلم برنامه نویسی آردوینو با تاکید بر پروژه های رباتیک مقدماتی

گروه فرادرس در تولید و تهیه محتوای آموزشی خود آموزش برنامه نویسی آردوینو را آماده کرده است. این مجموعه آموزشی شامل ده ها درس است و برای دانش آموزان علاقه مند به برنامه نویسی و رباتیک جذاب خواهد بود.

درس اول این مجموعه در مورد آردوینو صحبت خواهد کرد و در درس دوم یاد خواهید گرفت که از کجا شروع کنید. در درس سوم برنامه نویسی پروژه اول را در آردوینو شروع می کنید و در درس چهارم دستورات زبان C برای برنامه نویسی را معرفی می کنید.

در درس پنجم از حسگرهای کاربردی مانند فتوسل، مادون قرمز و … استفاده می شود. معرفی می شوند. درس ششم و هفتم به نحوه اتصال برد آردوینو و برنامه ریزی آن و همچنین نحوه اتصال موتورهای DC و کنترل آنها از طریق آردوینو اختصاص دارد.

سپس در درس هشتم نحوه اتصال نمایشگرهای LCD با کاراکترهای رایج و برنامه ریزی آنها را یاد می گیرید. درس های نهم و دهم به ترتیب به آموزش اتصال بلندگو و سایر ماژول های صوتی برای ایجاد صدا برای ربات و جمع بندی مباحث با ایجاد برنامه نویسی منحصر به فرد برای ساخت ربات اختصاص دارد.

در نهایت در درس یازدهم و دوازدهم توضیحاتی در مورد حل مشکلات احتمالی و عیب یابی ربات و همچنین توضیح و معرفی قسمت بعدی آموزش (سطح پیشرفته) و یا نحوه بهبود ایده های فردی ارائه شده است. علاقه مند به این بخش

برای مشاهده آموزش برنامه نویسی آردوینو با محوریت پروژه های رباتیک – مقدماتی اینجا کلیک کنید.

نتیجه

در این مقاله مجله فرادرس در مورد قبله و نحوه کار آن صحبت کردیم و به روش ریاضی قبله یابی پرداختیم. همچنین روش های مختلفی را برای یافتن قبله کشف کردیم و در نهایت یکی از اپلیکیشن های قبله یابی روی گوشی های موبایل را ارائه کردیم.

قبله قطب نمای اصلاح شده ای است که مسلمانان برای نشان دادن جهت کعبه برای نماز از آن استفاده می کنند. اگرچه قبله مانند هر قطب نما دیگری جهت شمال را نشان می دهد، اما جهت قبله با علائمی در اطراف صفحه قطب نما برای شهرهای مختلف با یک نشانگر ثانویه مشخص می شود که کاربر با توجه به محل زندگی خود تنظیم می کند.

برای تعیین جهت صحیح قبله، انسان باید طول و عرض جغرافیایی محل سکونت و مکه خود را با کمی دقت بداند. پس از تعیین این مقادیر، مقادیر بر روی یک مثلث کروی ثبت شده و زاویه نصف النهار محلی نسبت به مکه تعیین می شود. تا وضعیت قبله مشخص شود. در ادامه مقاله مجله شیمی و فیزیک توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه خواهد شد. لطفا با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده قبله نما

قبله شامل یک جعبه برنجی گرد با درب لولایی است که دارای قطب نمای مغناطیسی داخلی است. در صفحه این ابزار فهرستی از اماکن مهم اسلامی با طول و عرض جغرافیایی در چهار طرف جعبه به زبان عربی نوشته شده است.

قطب نما از یک سوزن فولادی آبی و یک دایره باز برای نشان دادن جهت شمال تشکیل شده است. همچنین انگشتری برنجی در لبه قبله با حروف ابجد شماره گذاری شده است. این ابزار برای تعیین جهت صحیح قبله یعنی جهتی که مسلمانان هنگام نماز به سمت کعبه می روند، در اختیار کاربر قرار می گیرد. تاریخچه اولین روهای قبله حداقل به قرن هجدهم برمی گردد. نسخه های جدید قبله نما دارای نمایشگر دیجیتال و شمارشگر دعا و صلوات هستند.

انواع صورت قبله

نمایشگرهای قبله موجود چندان متنوع نیستند، اما اخیراً محققان پاکستانی یک نمایشگر قبله اختراع کرده اند که به کاربر این امکان را می دهد تا به راحتی از آن برای تعیین جهت قبله در سفر و در سفرهای طولانی استفاده کند.

این نمای قبله گردان حول محور خود می چرخد ​​تا جهت قبله را پیدا کند و به طور خودکار جهت قبله را تعیین می کند و می توان از آن در داخل خودروی متحرک استفاده کرد. این دستگاه برای سفرهای طولانی بسیار مناسب است و برای قبله یابی مشکلی ندارد. این دستگاه در واقع یک قطب نما الکترونیکی است که از میدان مغناطیسی اطراف زمین برای تعیین جهت قبله استفاده می کند.

قبله نما چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

جهت قبله را مشخص کنید

امروزه از سیستم های موقعیت یاب جهانی یا GPS برای تعیین مختصات یک مکان استفاده می شود که بسیار سریعتر و دقیق تر است. علاوه بر این، محققان برخی از فناوری‌های جدید را با روش‌های ریاضی برای تعیین دقیق‌تر زمان قبله و نماز ترکیب کرده‌اند.

تعیین جهت قبله با ریاضیات

یکی از روش‌های تعیین جهت قبله، استفاده از هندسه مثلث کروی است که توسط دانشمندان مسلمانی مانند النیریزی، الکوهی، ابولوفا، بیرونی، ابن معاذ و دیگران توسعه یافته است. در این روش با استفاده از نقشه گوگل طول و عرض جغرافیایی مکه به صورت زیر تعیین می شود.

ϕ=21∘25’21.21″ LU
λ=39∘49’34.56″ BTλ

سپس با استفاده از روابط مثلثاتی مثلث کروی، جهت قبله محل مورد نظر به دست می آید.

روشهای تعیین جهت قبله بدون قبله

همانطور که گفتیم جهت قبله در شهر مکه به سمت کعبه است و از گذشته تاکنون روش های مختلفی برای تعیین جهت صحیح قبله در مکانی نامعلوم ابداع شده است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

تعیین قبله با استفاده از خورشید

یکی از ساده ترین راه ها برای تعیین قبله استفاده از خورشید است، زیرا دریانوردان هزاران سال است که از این ستاره برای تعیین جهت و موقعیت جغرافیایی خود استفاده می کنند. برای تعیین قبله فقط باید بدانید که خورشید از کدام جهت طلوع می کند و در کدام جهت غروب می کند.

قبله نما چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

تعیین قبله با استفاده از ساعت آفتابی

برای تعیین جهت قبله می توانید ساعت آفتابی درست کنید. برای این کار قبل از ظهر یک چوب یا یک جسم عمودی به ارتفاع 1 متر در نقطه ای از زمین قرار دهید. انتهای سایه آن را روی زمین علامت بزنید و دایره ای به شعاع سایه دور چوب بکشید. به این ترتیب هر چه به ظهر نزدیک می شوید سایه چوب کوتاه می شود و از محیط دایره ای که کشیده اید دور می شود. پس از عبور از ظهر، سایه دوباره بالا می‌آید و دور دایره را لمس می‌کند که باید آن را روی دور دایره علامت بزنید.

با کشیدن خط بین این دو علامت، جهت غرب به شرق را مشخص می کنیم. حالا خطی عمود بر خط غرب به شرق بکشید که شمال و جنوب را نشان می دهد. در ایران کعبه در جنوب غربی واقع شده است، اکنون با توجه به خطوط سمت جنوب غربی قبله را پیدا کنید.

تعیین قبله با ساعت

این روش با هر ساعت آنالوگ که دارای عقربه ساعت و عقربه دقیقه باشد قابل انجام است. برای تعیین جهت قبله در نیمکره شمالی، ساعت را به صورت افقی بگیرید تا عقربه ساعت به سمت خورشید باشد. در این شرایط خطی که از وسط عقربه ساعت می گذرد و عدد ساعت 12 جهت جنوب را نشان می دهد، اکنون می توانید جهت شمال، شرق و غرب و در نهایت قبله را پیدا کنید.

در نیمکره جنوبی، مانند قبل، ساعت را افقی نگه دارید و ساعت 12 را به سمت خورشید بگیرید. در این حالت خط مرکزی عقربه ساعت و عدد 12 جهت شمال را نشان می دهد. اکنون می توانید جهت های دیگر را مشخص کنید.

تعیین جهت قبله با قطب نما

با استفاده از قطب نما نمی توان جهت قبله را به درستی تعیین کرد، اما اگر می دانید که جهت مکه نسبت به شماست، می توانید از قطب نما استفاده کنید.

برای این کار، جهت جغرافیایی مکه را نسبت به موقعیت خود تعیین کنید. حالا قطب نما را روی یک سطح صاف قرار دهید و صبر کنید تا سوزن آن ثابت شود. حالا قطب نما را بچرخانید تا سوزن آن به سمت مکه باشد و بدین ترتیب جهت قبله مشخص می شود. .

قبله نما چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

اپلیکیشن قبله نما

علاوه بر موارد فوق، اپلیکیشن های زیادی وجود دارد که می توانید با نصب آنها بر روی گوشی خود جهت قبله را در هر مکانی پیدا کنید. برخی از گوشی ها به طور خودکار دارای این برنامه هستند، اما اگر گوشی شما صفحه قبله نداشته باشد، برخی دیگر به درستی روی دستگاه شما کار نمی کنند.

در هر صورت اگر اپلیکیشن ها را نصب می کنید و سوزن قطب نما شما حرکت نمی کند یا نشانگر آبی قبله و نشانگر قرمز N روشن است، به این معنی است که گوشی قادر به تشخیص موقعیت شما نیست. علاوه بر این، ممکن است دستگاه شما از قطب نمای دیجیتال پشتیبانی نکند یا نیاز به تنظیمات دستی داشته باشد و از نشانگر شمال یا نماد خورشید استفاده کند.

ویژگی های برنامه Qibla Direction

اگر اپلیکیشن را با موفقیت نصب کرده اید یا این نرم افزار روی گوشی شما نصب شده است، ابتدا مکان دستگاه را روشن کرده و گزینه پویا را در نرم افزار انتخاب کنید. در این شرایط نشانگر آنلاین کعبه را به شما نشان می دهد. یکی از مشکلات این نرم افزارها این است که تحت تاثیر واسط های مغناطیسی ساختمان ها و هتل ها قرار می گیرند.

راه دیگر برای استفاده از این برنامه این است که مختصات جایی که هستید را بدانید. در این صورت موقعیت گوشی را فعال کنید تا GPS موقعیت شما را تشخیص دهد، در این حالت گزینه استاتیک را انتخاب کرده و گوشی را روی سطح صافی قرار دهید تا جهت کعبه به سمت شمال نمایش داده شود.

قبله گوگل آنلاین

Google قبله یاب آنلاین یک سرویس وب است، شبیه به قبله یاب، که برای کمک به یافتن جهت مکه یا جهت قبله (جهت مسلمانان در طول نمازهای روزانه خود) از هر نقطه از زمین بر اساس کوتاه ترین فاصله یا بزرگی طراحی شده است. محاسبه دایره با استفاده از نقشه خیابان استفاده می شود. تعیین جهت قبله با استفاده از نقشه گوگل بسیار دقیق است و از یک دایره بزرگ برای نمایش جهت قبله بر روی نقشه گوگل استفاده می کند. هنگامی که موقعیت مکانی خود را وارد کردید، جهت قبله روی نقشه گوگل با یک خط کشیده شده روی نقشه نمایش داده می شود. روی نقشه زوم کنید و نقطه عطفی پیدا کنید تا شما را به سمت قبله راهنمایی کند. این روش تعیین قبله با استفاده از قبله آنلاین گوگل است.

قبله هوشمند آنلاین

این قبله یاب ابزاری بسیار دقیق و کاربردی برای تعیین قبله بر اساس موقعیت جغرافیایی شما می باشد. مسلمانان با استفاده از این ابزار به راحتی می توانند جهت قبله و زاویه مکه و همچنین موقعیت خود را بر اساس موقعیت مکانی خود تعیین کنند. این برنامه علاوه بر تعیین قبله می تواند اوقات شرعی دقیق را نیز برای شما مشخص کند. با فعال کردن این برنامه به صورت روزانه و به خصوص در سفرها و گردش ها به راحتی می توانید جهت قبله را برای خواندن نماز مشخص کنید. کافی است اینترنت خود را فعال کرده و سپس از این برنامه استفاده کنید.

صورت قبله برای نماز

قبله ابزاری است که مسلمانان برای تعیین جهت قبله برای نماز از آن استفاده می کنند. در دین اسلام، نماز واجب است، بنابراین مسلمانان باید جهت قبله را برای خواندن نمازهای یومیه خود تعیین کنند. استفاده از قطب نما قبله دقیق ترین راه برای تعیین موقعیت قبله است، این دستگاه کاربردی کوچک به عنوان قطب نما بر اساس میدان مغناطیسی عمل می کند و به سمت شهر مکه و به طور خاص به سمت کعبه حرکت می کند. قبله به همه مسلمانان جهان اطلاق می شود. برای اینکه از قبله با توجه به مختصات محل خود استفاده کنید، کافی است آن را روی یک سطح صاف قرار دهید.

قبله تهران آنلاین

این یک برنامه آنلاین است که تعیین جهت قبله در تهران را آسان می کند. این قبله یاب آنلاین از موقعیت فعلی شما برای جستجو و یافتن موقعیت قبله با استفاده از نقشه موقعیت استفاده می کند. شما می توانید از این قبله یاب برای تعیین موقعیت قبله از هر مکان و موقعیت جغرافیایی استفاده کنید. این برنامه علاوه بر تعیین محل قبله برای نمازهای یومیه می تواند به شما در یافتن نزدیکترین مسجد برای اقامه نماز نیز کمک کند. برای استفاده آنلاین از این قبله باید اینترنت را فعال کنید.

روی گوشی قبله را نصب کنید

برای نصب چهره قبله ابتدا باید اینترنت خود را فعال کنید سپس این برنامه را دانلود و نصب کنید. این برنامه با نصب قبله یاب، موقعیت دقیق قبله، تشخیص جهت شمال و همچنین جهت قبله، تعیین موقعیت جغرافیایی کعبه و تعیین اوقات شرعی محل زندگی شما را در اختیار شما قرار می دهد. برنامه های مختلفی به نام قبله در اینترنت وجود دارد که همگی برای تعیین قبله طراحی شده اند، شما می توانید با توجه به سیستم عامل تلفن همراه خود قبله مورد نظر را انتخاب و نصب کنید و با تعیین موقعیت جغرافیایی خود می توانید اعلان ها را دریافت کنید. برنامه ای برای یادآوری اوقات شرعی.

صورت قبله برای اندروید

در دنیای امروز برنامه های زیادی برای سیستم عامل گوش هوشمند طراحی شده است. کاربران می توانند بر اساس نوع سیستم عامل تلفن همراه خود برنامه مورد نظر خود را دانلود و نصب کنند. قبله نما اندروید اپلیکیشنی برای تنظیم زمان بندی شرعی برای مسلمانان سراسر جهان است که گوشی های هوشمند آن از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می کنند. با استفاده از این برنامه و تعیین موقعیت جغرافیایی خود به راحتی می توانید قبله نماز یومیه خود را مشخص کنید و نگران ترک نماز اول وقت نباشید.

قبله کیش آنلاین

این یک برنامه آنلاین برای تعیین قبله در جزیره کیش است. ساکنان جزیره کیش و یا افرادی که قصد سفر به این جزیره زیبا را دارند می توانند با دانلود و نصب این برنامه قبله را تعیین کنند. قبله یاب آنلاین یک برنامه آنلاین برای افرادی است که نیاز به دانستن زمان شرعی و موقعیت قبله در مناطق مختلف جغرافیایی دارند. قبله یاب آنلاین کیش برنامه ای است که علاوه بر تعیین جهت قبله، می تواند تقویم و رویدادهای خاص را نیز یادآوری کند. برای بهره مندی از مزایای این برنامه کافی است اعلان ها را در قسمت تنظیمات فعال کنید.

نصب رو به قبله بازار

برای نصب قبله نما باید عبارت قبله نما را در قسمت جستجوی برنامه بازار جستجو کنید و سپس برنامه قبله نما را دانلود و نصب کنید. استفاده از این برنامه بسیار ساده است و پس از نصب و انجام تنظیمات می توانید از آن استفاده کنید. برای پیکربندی برنامه ابتدا به قسمت تنظیمات رفته و با تنظیم موقعیت مکانی خود قبله را مشخص کنید سپس با توجه به نیاز خود اعلان های مورد نظر برای اوقات شرعی و مناسبت های ویژه درج شده در تقویم این برنامه را فعال کنید. برخی از برنامه های قبله به صورت آنلاین و برخی دیگر به صورت آفلاین کار می کنند، پس بهتر است در هنگام نصب به این نکته توجه کنید.

هرگونه استفاده از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرفتن شرایط استفاده از آن است و کپی برداری از تمام یا بخشی از مطالب تنها با کسب اجازه کتبی امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا