چطور از فتوشاپ استفاده کنیم

[yasr_all_rating]

در این مقاله آموزشی فتوشاپ می خواهیم با نرم افزار فتوشاپ آشنا شده و اصول اولیه استفاده از آن را بیاموزیم.

فتوشاپ چیست؟

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایش تصاویر گرافیکی است که اولین نسخه آن در سال 1990 (1369 میلادی) توسط Adobe Systems به بازار ارائه شد. فتوشاپ برای ویرایش و ایجاد جلوه های ویژه روی تصاویر استفاده می شود.

به زبان ساده می توان گفت نرم افزار فتوشاپ برای همه افرادی که به نوعی با تصاویر یا گرافیک سروکار دارند مفید است.

تاریخ ارائه اولین نسخه با بازار :   سال ۱۹۹۰

آخرین ورژن ارائه شده تا به امروز:   فتوشاپ سی سی ۲۰۱۸ (Photoshop cc 2018) ورژن : ۱۹٫۱٫۶٫۷۸۴

تاریخ ارائه آخرین نسخه :    ۳۱ مرداد ۹۷

سیستم عامل های سازگار :   ویندوز و مک

زبان برنامه نویسی :   ++C و پاسکال

نسخه های مختلف فتوشاپ :   ۳۲ بیت و ۶۴ بیت

چگونه از فتوشاپ استفاده کنیم؟

زمانی که برای اولین بار فتوشاپ را باز می کنید ممکن است کمی گیج شوید و محیط و ابزار موجود در آن برای شما ناآشنا باشد و این مشکل به راحتی می تواند در یک لحظه شما را گیج کند.

اما واقعا اینطور نیست و این نرم افزار یک نرم افزار ساده است اگر آن را درست و اساسی یاد بگیرید. پس با ما همراه باشید

نرم افزار فتوشاپ بسیار قدرتمند طراحی شده است و به سرعت در حال توسعه است، از جمله این پیشرفت ها می توان به ابزارهای پرکاربرد آن اشاره کرد که در طول زمان چندین بار بهبود یافته اند. اما چنین نرم افزار قدرتمندی فقط برای حرفه ای ها نیست.

با کمی راهنمایی می توانید به راحتی بر نحوه استفاده از آن برای طراحی گرافیک و ایجاد تصاویر زیبا مسلط شوید. هدف ما در این آموزش یادگیری سریع فتوشاپ است.

برای شروع کار با نرم افزار فتوشاپ، 12 مورد از کاربردی ترین ابزارهای فتوشاپ را انتخاب کرده ایم و به شما می گوییم که این ابزارها چه کار می کنند، در چه قسمتی از محیط برنامه می توانید آنها را پیدا کنید، چگونه از آنها استفاده کنید و در نهایت نکات و ترفندهایی را بیان می کنیم. تا بیشتر و بهتر از آنها استفاده کنیم. علاوه بر این، می توانید مجموعه کاملی از بهترین آموزش های فتوشاپ را در اینجا مشاهده کنید.

1- ابزار لایه در فتوشاپ

لایه ها برای چه مواردی استفاده می شوند: یک لایه می تواند برای تصویر، متن، سایه قلم مو، رنگ پس زمینه، الگوها و فیلترها استفاده شود.

این لایه ها را می توان به صورت ورقه های شیشه ای در نظر گرفت که برای تولید محصول نهایی روی هم قرار گرفته اند. هر برگه را می توان به صورت جداگانه تغییر داد و بدون تأثیر بر پروژه اصلی، در زمان ویرایش گرافیک صرفه جویی زیادی کرد.

لایه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های فتوشاپ هستند و فکر می‌کنم یکی از دلایل ترس مردم از این نرم‌افزار هستند، اما من به شما قول می‌دهم وقتی نحوه کار آنها را درک کنید، همه چیز زیبا می‌شود.

لایه ها در فتوشاپ کجا قرار دارند: به طور پیش فرض، ماژول لایه ها در گوشه سمت راست پایین صفحه فتوشاپ قرار دارد. علاوه بر این، می توانید با کلیک بر روی لایه در نوار منوی بالا به آن دسترسی داشته باشید.

مهم: همیشه لایه های خود را نام ببرید. سازماندهی لایه ها به شما کمک می کند تا به راحتی بین آنها حرکت کنید، به خصوص اگر روی پروژه ای با تعداد زیادی لایه کار می کنید.

افزودن یا حذف لایه ها:

مسیر زیر را از نوار منو در بالای نرم افزار انتخاب کنید:

لایه > جدید > لایه…

انتخاب یک لایه:

لایه انتخاب شده با رنگ آبی مشخص شده است. برای ویرایش قسمت خاصی از تصویر، باید لایه مربوط به آن قسمت را انتخاب کنید.

همچنین متوجه خواهید شد که یک نماد “چشم” در کنار هر یک از لایه ها وجود دارد: روی این نماد کلیک کنید تا چشم را روشن و خاموش کنید و به شما امکان می دهد آن لایه را از عکس خود در نرم افزار پاک کنید. یا اینکه به آن برگردیم.

یک لایه را کپی کنید:

ابتدا یک لایه یا گروهی از لایه ها را در پنل لایه ها انتخاب کنید. حالا آنها را به دکمه Create New Layer بکشید یا روی آنها راست کلیک کرده و Duplicate Layer یا Duplicate Group را انتخاب کنید. یک نام برای لایه یا گروه جدیدی که ایجاد کرده اید وارد کنید و روی OK کلیک کنید.

2- ابزار رنگی و نمونه ها:

کاری که این ابزار انجام می دهد: این ابزار به شما امکان می دهد رنگ های سفارشی محتوای خود را تغییر دهید یا آن را کپی و ذخیره کنید. اگرچه این ابزار ممکن است ساده به نظر برسد، اما در واقع دارای ویژگی های قدرتمندی است که می تواند محتوای بصری شما را بسیار زیبا کند و همچنین یک تم رنگارنگ برای شما ایجاد کند.

این ابزار کجا قرار دارد: به طور پیش فرض، این ماژول در گوشه سمت راست بالای نرم افزار قرار دارد.

مکان دیگری برای پیدا کردن ابزار رنگ در پایین نوار ابزار سمت چپ است که با دو کادر روی هم پوشانده شده است.

ایجاد رنگ دلخواه در فتوشاپ:

انتخابگر رنگ را با دوبار کلیک کردن روی کادر بالا در ماژول رنگ یا نوار کناری سمت چپ باز کنید.

از آنجا، طیف رنگی عمودی را با یک نوار لغزنده خواهید دید که می توانید آن را برای ایجاد رنگ دلخواه خود تنظیم کنید. یا اگر رنگ خاصی دارید که مقدار هگزادسیمال آن را می دانید (به عنوان مثال #1fb1ee)، آن را در کادر نشان داده شده در تصویر زیر وارد کنید تا به سرعت و به طور خودکار آن رنگ نمایش داده شود. شما همچنین می توانید نمونه رنگ خود را بر اساس مقادیر RGB یا CMYK انتخاب کنید.

اگر روی «افزودن به نمونه‌ها» کلیک کنید، می‌توانید هر رنگی را که ایجاد می‌کنید به «Swatches» خود اضافه کنید.

نکته مهم: رنگ های شرکت یا برند خود را بگیرید و آنها را به عنوان “Swatches” ذخیره کنید تا بتوانید هر زمان که می خواهید محتوای گرافیکی ایجاد کنید یا لوگوی خود را طراحی کنید، به سرعت از آنها استفاده مجدد کنید.

3- فونت ها و ابزارهای متن سفارشی در فتوشاپ

کاری که این ابزار انجام می دهد: ابزار Type به شما امکان می دهد فونت های سفارشی را به پایگاه داده اضافه کنید و به شما امکان دسترسی به ویژگی های پیشرفته ای را می دهد که به شما امکان می دهد سبک های زیبایی ایجاد کنید. .

جایی که این ابزار قرار دارد: این ابزار در نوار ابزار سمت چپ شما، نزدیک پایین قرار دارد.

با کلیک بر روی آیکون ابزار متن، تمام تنظیمات و گزینه های فونت در بالای صفحه ظاهر می شوند. این تنظیمات به شما امکان می دهد فونت، اندازه فونت و فاصله کاراکترها، ارتفاع، عرض، رنگ و سبک را تغییر دهید. حتماً همان لایه متنی را برای ویرایش متن مورد نظر انتخاب کنید.

اضافه کردن متن به گرافیک

ابزار متن مانند هر ابزار متن دیگری که استفاده کرده اید کار می کند. روی نماد “T” در نوار سمت چپ کلیک کنید، کادر متن را به هر قسمتی که می خواهید متن را در آن بنویسید بکشید و آن کادر را برای تایپ آماده می کند.

هر بار که یک جعبه متن ایجاد می کنید، فتوشاپ یک لایه مربوطه ایجاد می کند. شما می توانید رنگ، اندازه، سکته مغزی، سبک فونت و گزینه های دیگر را انتخاب کنید.

نکته مهم: علاوه بر امکان انتخاب فونت های مختلف در فتوشاپ، می توانید فونت مورد نظر خود را نصب کنید.

4- ابزار براش و براش سفارشی

کاری که براش در فتوشاپ انجام می دهد: درست مانند قسمت فونت، می توانید از همان ترفندها استفاده کنید. با تنظیمات قلم مو، می توانید اندازه، شکل و کدورت براش خود را برای دستیابی به جلوه های بصری مختلف تغییر دهید.

براش ها ابزاری عالی برای افزودن جلوه های بصری به محتوای شما هستند.
قلم مو کجاست: نوار ابزار سمت چپ.

با کلیک بر روی آیکون ابزار قلم مو، تمام تنظیمات و گزینه های براش در بالای صفحه نمایش داده می شود. این تنظیمات به شما امکان می دهد اندازه قلم مو، کدورت، جریان و موارد دیگر را تغییر دهید. شما به راحتی می توانید دستورالعمل هایی را برای براش های از پیش نصب شده و براش های سفارشی که در فتوشاپ نصب می کنید پیدا کنید. (اگر می خواهید واقعا خلاق باشید، می توانید براش های رایگان را در www.brusheezy.com پیدا کنید.)

نحوه استفاده از ابزار Brush:

ابزار Brush برای افزودن قسمت های برجسته و مهم به محتوا مناسب است. هنگام استفاده از ابزار Brush، پیشنهاد می کنیم همیشه یک لایه جدید برای کار اضافه کنید تا روی دیگر قسمت های گرافیک خود چیزی نکشید. می توانید رنگ ها را از کتابخانه نمونه خود انتخاب کنید یا از یک رنگ سفارشی استفاده کنید.

با تغییر تنظیمات براش می توانید ظاهر و استایلی کاملا متفاوت به آن ببخشید. نگران نباشید و با تمام براش های سفارشی خود کمی تمرین کنید.

5- ابزار را انتخاب کنید

این ابزار چه کاری انجام می دهد: یک ابزار بسیار مفید در صورتی که از آن به درستی استفاده کنید، این ابزار به شما این امکان را می دهد که هر عنصر نمودار را به صورت جداگانه انتخاب کنید، یا کل نمودار را انتخاب کنید و در نتیجه تعیین کنید چه چیزی در نمودار شما کپی یا برش داده می شود و جایگذاری می شود.

Where this tool is located: این ابزار در نوار ابزار سمت چپ قرار دارد.

ابزار Selection به عنوان یکی از ساده ترین و در عین حال آزاردهنده ترین ابزارها برای استفاده در فتوشاپ شناخته می شود. اولین چیزی که باید بدانید این است که این ابزار فقط در صورتی کار می کند که یک لایه انتخاب شده باشد. بنابراین، اگر بخواهیم یک قطعه از لایه شماره 4 را برش دهیم یا کپی کنیم، باید این لایه را در نوار ابزار لایه ها برجسته کنیم. در این حالت ناحیه انتخاب شده با خط تیره چشمک زن مشخص می شود.

تا زمانی که می دانید روی چه لایه ای کار می کنید، استفاده از این ابزار بسیار ساده است.

ابتدا ناحیه مورد نظر خود را هایلایت کنید، سپس به سادگی کلیک راست کرده و از منوی کشویی باز شده تصمیم بگیرید که چه می خواهید. به عنوان مثال، می توانید اشیاء را از لایه فعلی برش دهید و یک لایه جدید برای خود ایجاد کنید.

نحوه انتخاب عکس برای گنجاندن در گرافیک:

تصویری را که می خواهید در فتوشاپ استفاده کنید باز کنید و با استفاده از ابزار انتخاب مشخص کنید که کدام قسمت از تصویر را می خواهید کپی کنید و تا چه حد. پس از انتخاب ناحیه تصویر، به سادگی آن را کپی کنید.

سپس، تب پروژه فعلی خود را باز کرده و آن را به عنوان یک لایه جدید قرار دهید. لایه(های) شی مورد نظر را انتخاب کنید. شما می توانید چندین شی را با هم با انتخاب چندین لایه به طور همزمان جابجا کنید.

سپس بر روی انتخاب خود کلیک راست کرده و چندین گزینه برای شما ظاهر می شود از جمله:

الف) “لایه از طریق کپی” را انتخاب کنید تا شی (های) از این لایه کپی شود و یک لایه جدید ایجاد شود.

مهم: برای انتخاب کل گرافیک، از جمله تمام لایه ها، همه لایه ها را برجسته کنید، سپس از ابزار Selection استفاده کنید. پس از تعیین منطقه ای که می خواهید کپی کنید، از نوار منو در بالای صفحه استفاده کنید و روی Edit و سپس Copy Merged کلیک کنید. در این صورت کل گرافیک کپی می شود و می توانید آن را به عنوان یک لایه جدید ذخیره کنید. آن را بچسبانید.

ب) برای تغییر اندازه، چرخش، حرکت و چرخش به دلخواه، «تبدیل رایگان» را انتخاب کنید. (اگر در این مورد به کمک بیشتری نیاز دارید، ابزار حرکت را در بخش بعدی این مقاله ببینید).

6- ابزار را حرکت دهید

کاری که این ابزار انجام می دهد: این ابزار بسیار ساده است و به شما امکان می دهد عناصر جداگانه را در نمودار خود جابجا کنید.

ابزار Move روی لایه‌های جداگانه و همچنین کل گرافیک کار می‌کند – (به یاد دارید چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟) اگر همه لایه‌های خود را برجسته کنید. این ویژگی برای زمانی که می خواهید عکس ها، متون یا عناصر دیگر را تغییر دهید بسیار مفید است.

این ابزار کجاست: در بالای نوار ابزار سمت چپ.

با استفاده از ابزار حرکت:

روی نماد حرکت در نوار منوی سمت چپ کلیک کنید و به سادگی شی(هایی) را که می خواهید جابجا کنید بکشید. برای جابجایی تمام اشیاء روی یک لایه، کافی است آن لایه را برجسته کرده و از ابزار Move استفاده کنید. همچنین می توانید روی یک شی کلیک راست کرده و گزینه های اضافی را مشاهده کنید.

نحوه تغییر اندازه، چرخش، جابجایی و برگرداندن:
ابزار Free Transform به شما امکان می دهد اندازه، چرخش، جابجایی یا برگرداندن هر عنصری را در لایه(های) دلخواه خود انجام دهید. با استفاده از CTRL + T یا Command + T (برای Mac) Free Transform را راه اندازی کنید و گزینه هایی را که در بالای صفحه ظاهر می شوند بررسی کنید. هنگام تبدیل، SHIFT را نگه دارید تا نسبت عناصر خود را حفظ کنید.

7- ابزار زوم

چه کاری انجام می دهد: ابزار Zoom به شما امکان می دهد روی قسمت خاصی از تصویر بزرگنمایی یا کوچکنمایی کنید تا پیش نمایشی از کاری که انجام داده اید دریافت کنید.

کجا می توان این ابزار را پیدا کرد: از نوار منوی بالا، View > Zoom In یا View > Zoom Out را انتخاب کنید.

نحوه استفاده از ابزار بزرگنمایی:

Zoom Options را از منوی “View” انتخاب کنید (همانطور که در بالا نشان داده شده است). برای استفاده از میانبر صفحه کلید، کلید ALT در ویندوز و کلید Command را در مک نگه دارید و + یا – را فشار دهید.

8 پاک کن

کاری که ابزار انجام می دهد: به طور کلی، کاری که پاک کن انجام می دهد بسیار شبیه به کاری است که ابزار Brush انجام می دهد. می توانید اندازه و سختی نوک پاک کن را برای ایجاد افکت های مختلف مانند ترکیب و محو شدن تغییر دهید. پاک کن پس زمینه به شما کمک می کند قسمت هایی از پس زمینه عکس خود را که نمی خواهید پاک کنید.
Eraser یک ابزار مفید در فتوشاپ است. بله، ما متوجه شدیم که این ابزار از نظر فنی فقط یک پاک کن است، اما شما قبلاً از پاک کن مانند این استفاده نکرده اید.

Where this tool is located: این ابزار در نوار ابزار سمت چپ قرار دارد.

نحوه استفاده از پایه پاک کن:

وقتی روی نماد پاک کن کلیک می کنید، تمام تنظیمات در بالای صفحه نمایش داده می شود. این تنظیمات به شما امکان می دهد اندازه پاک کن، سختی و سایر قابلیت های ابزار را تغییر دهید. قبل از شروع استفاده از پاک کن مطمئن شوید که لایه ای را که می خواهید روی آن کار کنید انتخاب کنید.

نحوه استفاده از پاک کن پس زمینه:

این ابزار به طرز عجیبی در وقت شما صرفه جویی می کند. با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید رنگ پس زمینه را حذف کنید. این به ویژه زمانی مفید است که به یک شی با تصویر پس زمینه شفاف نیاز دارید.

برای استفاده از پاک کن پس زمینه، روی نماد پاک کن ضربه بزنید و نگه دارید تا یک منوی کشویی ظاهر شود. اکنون گزینه Background Eraser را انتخاب کنید.

حالا شما آماده امتحان این ابزار هستید. اندازه پاک کن پس زمینه را تنظیم کنید و روی رنگی که می خواهید از لایه ای که انتخاب کرده اید حذف کنید کلیک کنید. فراموش نکنید که لایه ای را که می خواهید حذف کنید انتخاب کنید.

نکته مهم: از استفاده از پاک کن پس زمینه که سایز بزرگی دارد نترسید زیرا پاک کن پس زمینه فقط رنگی را که شما انتخاب کرده اید پاک می کند و ربطی به رنگ های دیگر ندارد.

9- ابزار برش

کاری که این ابزار انجام می دهد: ابزار Crop به شما امکان می دهد یک تصویر را برش دهید. مانند هر ابزار برشی که تا به حال با آن کار کرده اید کار می کند. به سادگی منطقه مورد نظر را انتخاب کرده و آن را برش دهید.

باید بگویم که این یک ابزار اولیه در فتوشاپ است و مانند سایر ابزارها استفاده از آن آسان است. یکی از کاربردهای جالب این ابزار زمانی است که کار بر روی گرافیک خود را در فتوشاپ تمام کرده اید و در پایان می خواهید فضاهای حاشیه ای اطراف آن را حذف کنید.

نحوه استفاده از ابزار Crop:

نماد نشان داده شده در تصویر را در نوار منوی کناری انتخاب کنید و کادر را به ناحیه مورد نظر بکشید. برای تنظیم ناحیه برش حاصل، به سادگی لنگرهای کوچک را در هر دو طرف و گوشه های ناحیه حاصل بکشید و حرکت دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابزار برش، این آموزش را بخوانید.

10- ابزار پر کردن در فتوشاپ

کاری که این ابزار انجام می دهد: ابزار Fill که قبلاً ابزار Paint Bucket نامیده می شد، هر ناحیه جامد را با رنگ دلخواه شما پر می کند. این ابزار برای پس زمینه های ساده و یا رنگ آمیزی سطوح بزرگ بسیار مناسب است. علاوه بر این، این ابزار برای اعمال الگوها بر روی تصاویر بسیار مفید است. ابزار Gradient ابزار Fill به شما این امکان را می دهد که یک پس زمینه زیبا و نرم با رنگ دلخواه خود ایجاد کنید.

کجا این ابزار را پیدا کنیم: از نوار منوی بالا، Layer > New Fill Layer را انتخاب کنید. از اینجا می توانید گزینه “Solid Color”، “Gradient” یا “Pattern” را انتخاب کنید.

چگونه یک ناحیه جامد را با رنگ مورد نظر خود پر کنید:

ابتدا لایه ای را که می خواهید با همان رنگ پر کنید انتخاب کنید. سپس از لایه بالایی Layer > New Fill Layer > Solid Color را انتخاب کنید… از آنجا، یک پنجره “New Layer” ظاهر می شود که از شما می خواهد لایه رنگی جدید را نام ببرید. نگران نباشید که این ناحیه را با چه رنگی پر می کنید، فقط لایه را نامگذاری کنید.

سپس پنجره انتخابگر رنگ ظاهر می شود. در اینجا می توانید رنگی را که می خواهید پر کنید انتخاب کنید. از آنجایی که لایه پس زمینه خود را برای پر کردن انتخاب کرده ایم (یعنی رنگ آسمان در گرافیک خود)، رنگی که در انتخابگر رنگ انتخاب می کنیم، رنگ آسمان را تعیین می کند:

نحوه اعمال الگوها بر روی تصاویر:

اگر وقت و حوصله دارید، می توانید این قالب ها را به صورت دستی ایجاد کنید یا با جستجو در گوگل، انواع قالب های رایگان را بیابید.

برای اعمال یک الگو، ابتدا لایه ای را که می خواهید با الگو پر کنید انتخاب کنید. سپس از نوار منوی بالا، Layer>New Fill Layer>Pattern را انتخاب کنید… از آنجا پنجره “New Layer” ظاهر می شود و از شما می خواهد که نام لایه را انتخاب کنید.
سپس پنجره Pattern Fill را مشاهده خواهید کرد. از آنجا می توانید الگو و مقیاس آن را انتخاب کنید. از آنجایی که لایه پس‌زمینه خود را برای پر کردن انتخاب کرده‌ایم (یعنی رنگ آسمان در گرافیکمان)، الگویی که در Pattern Fill انتخاب کردیم، آسمان را تغییر می‌دهد:

نحوه استفاده از ابزار Gradient:

برای اعمال گرادیان، ابتدا لایه ای را که می خواهید با یک الگو پر کنید انتخاب کنید. سپس از نوار منوی بالا، Layer > New Fill Layer > Gradient را انتخاب کنید… از آنجا، پنجره “New Layer” ظاهر می شود و از شما می خواهد که نام لایه جدید را انتخاب کنید. به سادگی لایه را نامگذاری کنید و “OK” را فشار دهید.

سپس یک پنجره “Gradient Fill” ظاهر می شود. با این گزینه ها از جمله سبک، زاویه و مقیاس بازی کنید. برای انتخاب گرادینت متفاوت از شیب پیش‌فرض، روی فلش سمت راست گرادیان پیش‌فرض کلیک کنید تا ویرایشگر گرادیان باز شود:

11- ابزار قطره چکان

این ابزار چه کاری انجام می دهد: این ابزار کوچک مفید به شما امکان می دهد به راحتی هر رنگی را از هر عکسی در فتوشاپ استخراج کنید.

Where this tool is located: این ابزار در نوار کناری سمت چپ قرار دارد.

نحوه استفاده از پیپت:

نماد را در نوار کناری انتخاب کنید، سپس رنگی را که می خواهید استخراج کنید پیدا کنید و به سادگی روی آن قسمت کلیک کنید تا رنگ را استخراج کنید. در سمت راست بالای صفحه و همچنین در پایین نوار کناری سمت چپ نمایش داده می شود. می توانید روی این کادر رنگ دوبار کلیک کنید تا انتخابگر رنگ پیشرفته نمایش داده شود. در اینجا می توانید رنگ مورد نظر را تنظیم کرده و به عنوان نمونه برای استفاده بعدی ذخیره کنید.

12- تنظیمات ترکیبی

کاری که این ابزار انجام می دهد: گزینه های ادغام شامل ویژگی های زیادی برای بهبود ظاهر یا گرافیک هستند. برای مثال، می‌توانید از افکت «درخشش بیرونی» استفاده کنید تا حروف را درخشان نشان دهید. یا می توانید از افکت “Drop Shadow” برای اضافه کردن سایه به حروف استفاده کنید. مدتی را صرف بازی با افکت های لایه کنید و ببینید کدام یک (برای کار شما) بهترین و زیباتر به نظر می رسد.

این ابزار کجاست: از نوار منوی بالا، Layer > Layer Style > Blending Options را انتخاب کنید… همچنین می توانید برای مشاهده و انتخاب گزینه های آن لایه خاص، روی هر لایه دوبار کلیک کنید.

نحوه استفاده از تنظیمات ترکیب:

ابتدا لایه ای را که می خواهید افکت های ترکیبی را روی آن اعمال کنید انتخاب کنید. سپس گزینه های ترکیب را باز کنید و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید. با گزینه های مختلف، می توانید گرافیک خیره کننده ایجاد کنید. نترسید، با این تنظیمات بازی کنید و نتایج را ببینید. آنچه را که ما انجام دادیم در زیر بررسی کنید:

برای مثال در تصویر زیر لایه متن را انتخاب کرده و گزینه Bevel & Emboss را انتخاب کرده ایم.

در حال حاضر می توانید تا حدودی از فتوشاپ برای کارهای اولیه خود استفاده کنید. این یکی از آموزش های موثری است که می توانید در مجموعه آموزش فتوشاپ ما مشاهده کنید.


0/5


( 0 نظر )

Post Views: 2,053

Adobe Photoshop یک نرم افزار ویرایش تصویر و ویرایش عکس است که در رایانه های ویندوز و مک استفاده می شود. فتوشاپ به کاربران این امکان را می دهد که عکس ها، تصاویر و تصاویر را ایجاد، بهبود یا اصلاح کنند. تغییر پس زمینه، شبیه سازی یک نقاشی واقعی یا ایجاد نمای مفهومی از کیهان از جمله امکاناتی است که فتوشاپ ارائه می کند. فتوشاپ رایج ترین نرم افزار برای ویرایش تصویر، دستکاری عکس و تغییر جزئیات انواع فرمت های تصویر و ویدئو است. در این مقاله آموزشی فتوشاپ با ما همراه باشید.

محتوای این مقاله نیز برای یادگیری بهتر و سریعتر به صورت ویدئویی در انتهای متن ارائه شده است.

ابزارهای فتوشاپ توانایی ویرایش تصاویر جداگانه و همچنین ویرایش دسته ای تصاویر را ارائه می دهند. فتوشاپ نسخه های مختلفی از جمله Photoshop CC، Photoshop Elements و Photoshop Lightroom دارد. خود ادوبی فتوشاپ نیز به عنوان نرم افزار مستقل از طریق خرید اشتراک لایت روم فتوشاپ به عنوان بخشی از اشتراک بزرگتر Creative Cloud در دسترس است.

تاریخچه فتوشاپ

Adobe Photoshop ابتدا در سال 1987 توسط دو برادر به نام‌های جان و توماس نول توسعه داده شد. از زمان انتشار اولیه، فتوشاپ از یک نرم افزار ساده ویرایش عکس به مجموعه ای جامع از ابزارهای دستکاری تصویر تبدیل شده است. اگرچه نسخه های اولیه فتوشاپ توسط برادران نال تولید و توزیع شد، اما این نرم افزار بعدها توسط Adobe Systems خریداری شد و به Adobe Photoshop تبدیل شد.

اولین نسخه فتوشاپ تحت لیسانس Adobe در فوریه 1990 منتشر شد. این نسخه به کاربران اجازه می‌داد فایل‌ها را در قالب‌های مختلف در رایانه‌های مک اولیه مشاهده و ذخیره کنند. کاربران می توانند طیف رنگ، تراز و اشباع رنگ تصاویر را دستکاری کنند. چند نصب رنگ ساده و همچنین چند لبه چیدن وجود داشت. طراحان گرافیک به سرعت شروع به استفاده از نرم افزار Adobe Photoshop کردند. با اضافه شدن پشتیبانی از رنگ های CMYK و Duotone در نسخه 2.0 به موتور رنگ جدید و همچنین اضافه شدن متن برداری در نسخه 7.0، هر نسخه به سرعت جامع تر از قبل شده است.

قبل از شروع و پرداختن به مباحث آموزش فتوشاپ، لازم است بدانید که این ابزار چیست و دقیقا چه کاربردی دارد.

فتوشاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

Adobe Photoshop یک ابزار ضروری برای طراحان، توسعه دهندگان وب، طراحان گرافیک، عکاسان و متخصصان خلاق است. این نرم افزار به طور گسترده برای ویرایش تصاویر، تصحیح جزئیات، ایجاد ترکیبی از تصاویر مختلف، ساخت ماکت وب سایت و افزودن افکت های مختلف به تصاویر استفاده می شود. با استفاده از فتوشاپ، می توان تصاویر دیجیتال یا اسکن شده را برای استفاده به صورت آنلاین ویرایش یا دوباره چاپ کرد. طرح‌بندی وب‌سایت‌ها را می‌توان با استفاده از فتوشاپ ایجاد کرد تا طراحی آن‌ها قبل از شروع برنامه‌نویسان نهایی شود. به این ترتیب می توان گرافیک های استثنایی برای استفاده در سایر برنامه ها ایجاد کرد. در مرحله بعدی آموزش فتوشاپ به سراغ سیستم مورد نیاز برای نصب آن می رویم.

سیستم مورد نیاز برای نصب فتوشاپ

در این قسمت از مقاله آموزش فتوشاپ حداقل مورد نیاز برای استفاده از فتوشاپ در سیستم های ویندوز یا مک ارائه شده است.

سیستم مورد نیاز برای نصب فتوشاپ در ویندوز

برای استفاده از فتوشاپ در کامپیوترهای ویندوزی، سیستم مورد نظر باید حداقل مشخصات زیر را داشته باشد:

پردازنده Intel® Core 2 یا AMD Athlon® 64 با فرکانس 2 گیگاهرتز یا بهتر.

سیستم عامل مایکروسافت ویندوز 6 با سرویس پک 1 یا ویندوز 8.1 یا ویندوز 10.

2 گیگابایت رم یا بیشتر

2.6 گیگابایت یا بیشتر فضای دیسک برای نسخه 32 بیتی و 3.1 گیگابایت یا بیشتر فضای دیسک برای نسخه 64 بیتی و فضای اضافی برای نصب.

صفحه نمایش 1024 x 768 با عمق رنگ 16 بیت و VRAM اختصاصی 512 مگابایت یا بیشتر.

سیستم سازگار با OpenGL 2.0.

سیستم مورد نیاز برای نصب فتوشاپ در مک

برای استفاده از فتوشاپ در سیستم‌های مک، سیستم آسیب‌دیده باید حداقل شرایط زیر را داشته باشد:

پردازنده چند هسته ای اینتل با پشتیبانی 64 بیتی.

MacOS نسخه 10.13 یا 10.13 یا Mac OS X نسخه 10.11

فضای رم 2 گیگابایت یا بیشتر.

4 گیگابایت یا بیشتر فضای دیسک برای نصب، به علاوه فضای کافی برای نگهداری خود فایل نصب

صفحه نمایش 1024 x 768 قادر به نمایش تصاویر با عمق رنگ 16 بیت و 512 مگابایت یا بیشتر VRAM اختصاصی است.

سیستم باید قابلیت اجرای OpenGL 2.0 را داشته باشد.

فرمت های فایل فتوشاپ

در این قسمت از آموزش فتوشاپ به فرمت فایل های مربوط به این نرم افزار می پردازیم. Adobe Photoshop می تواند تصاویر یا گرافیک ها را در فرمت های مختلف فایل ذخیره یا صادر کند. این فرمت ها برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. به عنوان مثال، تصاویر مورد استفاده در وب سایت ها معمولاً باید کوچک باشند تا بتوانند به سرعت بارگذاری شوند. در حالی که تصاویر موجود در رندر محصول سه بعدی باید تصاویری با وضوح بالا داشته باشند و جزئیات زیادی را نمایش دهند. برخی از تصاویر ممکن است فقط حاوی پیکسل های تصویر باشند در حالی که فرمت های دیگر حاوی ترکیبی از اطلاعات پیکسل و برداری هستند. همچنین چندین فرمت فایل وجود دارد که از فناوری های فشرده سازی برای کاهش اندازه تصویر استفاده می کنند و گزینه های فشرده سازی خاص عمداً بخشی از داده های تصویر را حذف می کنند تا اندازه فایل نهایی کاهش یابد. برای حفظ تمام ویژگی های فتوشاپ، مانند افکت ها، ماسک ها و لایه ها، باید از فرمت فایل PSD فتوشاپ استفاده کنید.

در ادامه چند فرمت فایل را معرفی کرده ایم که فتوشاپ می تواند آنها را باز یا ذخیره کند.

فرمت فتوشاپ (PSD) – اندازه فایل PSD می تواند به 2 گیگابایت برسد. فقط فرمت PSD می تواند تمام اجزای تصویر یا گرافیک ویرایش شده را ذخیره کند.

اندازه سند بزرگ (PSB) – فایل‌های PSB می‌توانند بیش از 2 گیگابایت باشند و تصاویر تا 300000 پیکسل را پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب لایه ها و فیلترهای تصویر حفظ می شوند.

Tagged Image Interval Format (TIFF) – این فرمت فایل Bitmap انعطاف پذیر است که توسط بسیاری از برنامه ها و پلتفرم های محاسباتی پشتیبانی می شود. رنگ های CMYK، RGB، مقیاس خاکستری و نمایه شده در این فرمت پشتیبانی می شوند. اسناد TIFF حداکثر اندازه 4 گیگابایت دارند. اگر یک فایل TIFF را در برنامه دیگری باز کنید، تصویر معمولاً به صورت مسطح ارائه می شود، حتی اگر اطلاعات لایه گنجانده شده باشد.

RAW File Format – فایل های RAW می توانند بزرگتر از 2 گیگابایت باشند.این فایل ها انعطاف پذیر هستند و می توان از آنها برای انتقال تصاویر بین رایانه ها یا برنامه ها استفاده کرد. این فرمت از تصاویر CMYK، RGB و مقیاس خاکستری پشتیبانی می کند. با این حال، فایل باید قبل از ذخیره سازی مسطح شود، به این معنی که اطلاعات لایه از بین می رود.

فرمت سند قابل حمل (PDF) – در این فرمت فایل، فونت ها، طرح بندی ها، گرافیک های برداری و بیت مپ را می توان به صورت فایل PDF با دقت بالا ذخیره کرد. علاوه بر این، پیوندهای الکترونیکی را می توان در فایل های PDF جاسازی کرد. تصاویر تا 16 بیت در هر کانال را می توان با این فرمت بدون افت کیفیت ضبط کرد.

فرمت تبادل گرافیکی (GIF) – این فرمت فایل اغلب برای نمایش گرافیک های رنگی در یک سند HTML اختصاصی استفاده می شود. GIF اندازه فایل را فشرده می کند و در نتیجه زمان انتقال فایل را کاهش می دهد. این فرمت فایل از کانال های آلفا پشتیبانی نمی کند.

Portable Network Graphics (PNG) – این فرمت امکانات بسیار خوبی را در قالب فشرده سازی داده بدون تلفات ارائه می دهد. این فرمت گرافیکی از تصاویر با عمق 24 بیت پشتیبانی می کند. با این حال، برخی از مرورگرهای وب از فایل های PNG پشتیبانی نمی کنند. این فرم شفافیت تصاویر RGB و مقیاس خاکستری را حفظ می کند. همچنین از تصاویر در حالت‌های رنگی، مقیاس خاکستری، RGB و بیت مپ پشتیبانی می‌کند.

Joint Photographic Experts Group (JPEG) – این فرمت فایل اغلب برای تصاویر وسعت رنگی پیوسته برای اسناد HTML استفاده می شود. این فرمت از حالت های رنگ خاکستری، RGB و CMYK پشتیبانی می کند. این فرمت تمام اطلاعات رنگی را در تصاویر RGB حفظ می کند، اگرچه با حذف داده های انتخاب شده، اندازه فایل را کاهش می دهد. هنگامی که فایل باز می شود، یک فایل JPEG به طور خودکار از حالت فشرده خارج می شود.

Cineon – این یک فرمت دیجیتال با عمق رنگ 10 بیت در هر کانال است که توسط کداک توسعه یافته و برای رندر کردن فیلم بدون افت کیفیت تصویر استفاده می شود. می توان از آن در سیستم فیلم دیجیتال Cineon استفاده کرد.

آموزش فتوشاپ و آشنایی با محیط آن

فتوشاپ یک برنامه پیچیده در نظر گرفته می شود و ممکن است فکر کنید در ابتدا استفاده از آن دشوار است. به همین دلیل این راهنمای آموزش فتوشاپ را با توضیح محیط و رابط فتوشاپ شروع می کنیم.

در این مقاله از نرم افزار Photoshop CC برای نمایش ویژگی های فتوشاپ استفاده می کنیم. اگر از نسخه قدیمی فتوشاپ مانند CS6 استفاده می کنید، ممکن است برخی چیزها کمی متفاوت باشد، اما همچنان می توانید این راهنما را دنبال کنید.

فایل را در فتوشاپ باز کنید

در فتوشاپ، ما اغلب با باز کردن یک عکس موجود به جای ایجاد یک سند خالی جدید شروع می کنیم. فتوشاپ به ما این امکان را می دهد که فایل های تصویری مانند JPEG، PNG و PSD را روی کامپیوتر باز و ویرایش کنیم. در ادامه آموزش فتوشاپ باید به منوی File > Open بروید تا فایل ها باز شوند.

با این کار یک کادر محاوره ای باز می شود. در این کادر، فایل خود را در رایانه خود پیدا کرده و روی Open کلیک کنید.

به این ترتیب فایل در محیط فتوشاپ ظاهر می شود. اگر فتوشاپ هنگام راه اندازی باز نیست، می توانید فایل را مستقیماً در سیستم پیدا کنید، سپس روی آن کلیک راست کرده و Open with > Adobe Photoshop را انتخاب کنید.

بررسی رابط کاربری فتوشاپ

از آنجایی که فتوشاپ در درجه اول برای کاربران حرفه ای طراحی شده است، ممکن است رابط کاربری آن برای کاربران جدید کمی پیچیده یا ناراحت کننده به نظر برسد. حتی اگر قبلاً با سایر نرم افزارهای ویرایش تصویر کار کرده اید، بهتر است ابتدا با اجزای اصلی این رابط آشنا شوید. در ادامه مقاله آموزش فتوشاپ در تصویر زیر ده جزء اصلی رابط فتوشاپ را مشاهده می کنید که هر کدام با توجه به عدد مربوطه به تفصیل توضیح داده شده اند.

برای نمایش تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید.

نوار منو در فتوشاپ: این نوار جایی است که ما به دستورات مختلف استفاده شده در فتوشاپ دسترسی داریم. برای مثال می توانیم از منوی File برای باز کردن و ذخیره فایل ها استفاده کنیم. منوی Image به شما امکان می دهد تغییرات خاصی مانند اندازه تصویر را اعمال کنید، در حالی که منوی Filter به شما امکان دسترسی به ابزارها و جلوه های پیشرفته تری را می دهد.

کنترل پنل در فتوشاپ: در این قسمت می توانید تنظیمات ابزار انتخاب شده را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر از ابزار Brush استفاده می کنید، می توانید اندازه قلم مو، نوک قلم مو یا سایر عناصر را دستکاری کنید.

پنجره سند در فتوشاپ: وقتی یک فایل تصویری را باز می کنید، در پنجره سند ظاهر می شود. در بالای پنجره سند، نام فایل و همچنین سطح زوم فعلی را خواهید دید. در این مثال، می بینید که ما در حال مشاهده سندی هستیم که تا 42.1 درصد اندازه واقعی آن بزرگنمایی شده است.

Tools Panel در فتوشاپ: این پنل در سمت چپ صفحه جایی است که ابزارهای مختلف را برای ویرایش تصویر انتخاب می کنیم. پس از انتخاب یک ابزار، می توانید آن را در فایل فعلی اعمال کنید.

ابزارهای انتخاب در فتوشاپ: این ابزارها به کاربر این امکان را می دهند که یک کادر انتخاب را در اطراف قسمت های خاصی از تصویر بکشد. برخی از ابزارها در این بخش به شما امکان می دهند یک منطقه را انتخاب کنید، در حالی که برخی دیگر به شما امکان می دهند بخش های خاصی از تصویر را بدون انتخاب پس زمینه انتخاب کنید.

ابزار طراحی فتوشاپ: این ابزارها را می توان به عنوان ابزار طراحی در دنیای واقعی تصور کرد. به عنوان مثال، ابزار Brush به شما امکان می دهد روی تصویر بکشید، در حالی که ابزار Eraser به شما امکان می دهد بخش هایی از عکس را پاک کنید.

ابزار نوع فتوشاپ: این ابزار به شما امکان می دهد متنی را به سند فعلی اضافه کنید. برای مثال می توانید از این قابلیت برای نوشتن دعوت نامه یا پیام تولد روی عکس استفاده کنید.

Photoshop Shape Tool: این ابزار به شما اجازه می دهد تا اشکالی مانند خطوط مربع و بیضی را روی فایل باز قرار دهید.

Photoshop Color Picker Tool: در این قسمت می توانید رنگ ها را برای استفاده در ابزارهای مختلف از جمله ابزار Brush و ابزار Gradient انتخاب کنید.

پنل لایه های فتوشاپ: در این بخش می توانید لایه های مختلف سند فعلی را مشاهده کنید. همچنین می توانید با کلیک بر روی نماد چشم مربوطه، هر یک از لایه ها را فعال یا غیرفعال کنید.

با سایر ابزارها و پنل های فتوشاپ کار کنید

اکنون که با اصول اولیه محیط فتوشاپ آشنا شدید، در این قسمت از آموزش فتوشاپ نحوه کار با هر یک از این عناصر را توضیح خواهیم داد.

پنل ابزارهای فتوشاپ

پنل ابزار این امکان را به شما می دهد که ابزارهای مختلفی را برای ویرایش تصاویر انتخاب کنید و یکی از مهم ترین ویژگی های فتوشاپ است. هنگامی که یک ابزار را انتخاب کردید، می توانید آن را در فایل فعلی اعمال کنید. به این ترتیب مکان نما ماوس شما تغییر می کند تا نشان دهد که ابزار مورد نظر انتخاب شده است.

همچنین می توانید برای انتخاب ابزار دیگری روی دکمه ماوس کلیک کرده و نگه دارید. به عنوان مثال، برای انتخاب ابزارهای دیگر در این بخش، مانند ابزارهای Ellipse، Line و Custom Shape، می توانید بر روی ابزار Rectangle کلیک کرده و نگه دارید.

نمایش یا عدم نمایش پنل های فتوشاپ

امکان مشاهده و ویرایش اطلاعات فایل فعلی در پنل های مختلف فضای کاری فتوشاپ وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید لایه های سند را در پنل لایه ها مشاهده کنید. برای نمایش یا عدم نمایش پنلی که این قسمت از آموزش فتوشاپ به آن اختصاص دارد، باید بر روی منوی Window کلیک کرده و پنل مورد نظر را انتخاب کنید. تابلوهای دید در کنار نام خود علامت تیک دارند. در تصویر زیر از منوی Window برای فعال سازی پنل History استفاده می کنیم.

همچنین می توانید از فلش دو طرفه برای باز کردن یا جمع کردن پانل ها استفاده کنید. این حالت در صورتی مفید است که بخواهید به طور موقت پانل را بدون حذف آن از فضای کاری پنهان کنید.

همچنین می‌توانید کلید Tab را روی صفحه‌کلید فشار دهید تا همه پانل‌های فعال پنهان یا نمایش داده شوند.

پانل های فتوشاپ را جابجا کنید

اگر می خواهید موقعیت پانل را تغییر دهید، می توانید با کلیک کردن و کشیدن پانل، آن را به قسمت جدیدی از فضای کاری منتقل کنید.

با این حال، اگر قصد دارید از این راهنما پیروی کنید، توصیه می کنیم پانل ها را در مکان های پیش فرض خود نگه دارید. به منوی Window > Workspace > Reset Essentials بروید تا پانل ها را به موقعیت های پیش فرض خود بازگردانید. توجه داشته باشید که فرآیند ممکن است بسته به نسخه فتوشاپی که استفاده می کنید متفاوت باشد. به عنوان مثال، در نسخه فتوشاپ عناصر، باید به منوی Window > Reset Panels بروید.

شخصی سازی محیط فتوشاپ

اگر می خواهید فتوشاپ را سفارشی کنید، می توانید تنظیمات پیش فرض برنامه را تغییر دهید. اکثر این گزینه ها کاملاً فنی هستند، اما در ادامه این آموزش فتوشاپ، دو ویرایش اساسی را بررسی خواهیم کرد که می توانند مفید باشند.

تغییر واحد پیش‌فرض اندازه‌گیری در فتوشاپ

به طور پیش فرض، ابعاد سند بر حسب اینچ اندازه گیری می شد. اگر تصاویر را برای چاپ ویرایش نمی کنید، در این آموزش فتوشاپ پیشنهاد می کنیم این واحد را به پیکسل تغییر دهید. برای این کار به منوی Edit > Preferences > Units & Rules بروید. اگر از مک استفاده می کنید، به Photoshop > Preferences > Units & Rulers بروید.

یک جعبه گفتگو ظاهر خواهد شد. در قسمت Units روی منوی کنار Rulers کلیک کنید و Pixels را انتخاب کنید و سپس روی OK کلیک کنید. ممکن است لازم باشد از فتوشاپ خارج شوید و برنامه را دوباره باز کنید تا تغییرات اعمال شوند.

تنظیم اندازه متن

اگر می‌خواهید متن‌های رابط کاربری فتوشاپ بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشند، می‌توانید اندازه متن برنامه را تغییر دهید. برای این کار به منوی Edit > Preferences > Interface بروید. اگر از مک استفاده می کنید، به Photoshop > Preferences > Interface بروید. در زیر عنوان Text، روی منوی کنار UI Font Size کلیک کنید و سپس اندازه مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای اعمال این تغییر ممکن است لازم باشد از برنامه خارج شده و دوباره باز کنید.

تغییر سطح بزرگنمایی در فتوشاپ

هنگامی که یک تصویر را در فتوشاپ ویرایش می کنید، بیشتر اوقات آن را کمتر از 100٪ اندازه واقعی آن می بینید. دلیل آن این است که دوربین های دیجیتال امروزی تصاویر بزرگ و با وضوح بالا می گیرند. این معمولاً چیز خوبی است، زیرا جزئیات بیشتری را در هنگام ویرایش تصویر به شما می دهد.

طبق این آموزش فتوشاپ، اگر می خواهید تصویر را بزرگ یا کوچک کنید، کافی است به ترتیب کلیدهای Ctrl + و – Ctrl را فشار دهید. یعنی ابتدا کلید Ctrl را روی کیبورد نگه دارید سپس کلیدهای مثبت یا منفی را همزمان فشار دهید. در سیستم های مک، باید از کلیدهای +Command و -Command استفاده کنید. در مثال زیر می بینید که سند در 44.4 درصد اندازه واقعی خود نمایش داده می شود. توجه داشته باشید که سطح زوم فعلی در قسمت بالای پنجره و همچنین در گوشه سمت چپ پایین صفحه قابل مشاهده است.

در مثال زیر، همان تصویر را می توان در اندازه 100٪ مشاهده کرد. توجه داشته باشید که تنها بخشی از تصویر در این سطح زوم قابل مشاهده است. در صورت لزوم می توانید از نوارهای اسکرول افقی و عمودی برای مشاهده سایر قسمت های تصویر استفاده کنید.

برای بزرگ‌نمایی تصویر در پنجره سند، Ctrl+0 را فشار دهید. در سیستم های مک، از Command+0 استفاده کنید. توجه داشته باشید که بسته به کارت گرافیک کامپیوتر شما، تصویر ممکن است در سطوح زوم خاصی مانند 33.33% یا 66.66% پیکسل شود. در این موارد بهتر است از سایر سطوح بزرگنمایی مانند 25 درصد یا 50 درصد استفاده کنید.

کارهای اولیه را در فتوشاپ انجام دهید

در فتوشاپ تقریبا هیچ محدودیتی برای کارهایی که می توان انجام داد وجود ندارد، اما در ابتدای آموزش فتوشاپ باید با اصول اولیه آشنا شوید. در این بخش به برخی از ویرایش های اولیه تصویر که می توان در فتوشاپ انجام داد خواهیم پرداخت. اینها شامل لیست زیر است:

برش: اگر می‌خواهید قسمت‌هایی از عکس را حذف کنید، می‌توانید آن را برش دهید. این برش را می توان با استفاده از قیچی برای بریدن قسمت های ناخواسته عکس در نظر گرفت.

تغییر اندازه: اگر می خواهید یک تصویر را بزرگ یا کوچک کنید، می توانید از گزینه “تغییر اندازه” استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که بزرگ کردن یک تصویر از اندازه اصلی معمولا آن را بهتر نمی کند.

Rotation: اگر می خواهید جهت عکس را تغییر دهید، می توانید از گزینه Rotate به راست یا چپ استفاده کنید.

برش عکس ها در فتوشاپ

دو روش اصلی برای برش تصویر در فتوشاپ وجود دارد که در این آموزش فتوشاپ در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. یا می توانید از ابزار Crop استفاده کنید یا از ابزار Rectangular Chap برای این منظور استفاده کنید. این روش ها کمی متفاوت عمل می کنند و ممکن است ترجیح دهید از یکی بر دیگری استفاده کنید.

روش اول برای بریدن عکس در فتوشاپ

پس از باز شدن عکس در فتوشاپ، ابزار Crop را از پنل Tools انتخاب کنید.

برای انتخاب بخشی از تصویر که می خواهید نگه دارید کلیک کنید و بکشید، سپس کلیک ماوس را رها کنید.

در صورت لزوم، “دسته های برش” را تنظیم کنید.

برای برش تصویر، کلید Enter را روی صفحه کلید فشار دهید. همچنین می توانید روی تصویر دوبار کلیک کنید.

روش دوم برای کراپ در فتوشاپ

با باز شدن تصویر در فتوشاپ، ابزار مستطیل شکل را در پنل ابزارها انتخاب کنید.

در کنترل پنل، به منوی کشویی Style بروید که در برخی از نسخه ها حالت نیز نامیده می شود. اگر می خواهید تصویر نهایی دارای نسبت تصویر مشخصی باشد، باید گزینه Fixed ratio را نیز انتخاب کرده و عرض و ارتفاع مورد نظر را وارد کنید. در غیر این صورت، مطمئن شوید که استایل روی Normal تنظیم شده است. در این مثال، تصویر را با نسبت تصویر 4×3 برش می دهیم.

کلیک کنید و ماوس را بکشید تا بخشی از تصویر را که می خواهید نگه دارید برجسته کنید، سپس ماوس را رها کنید.

در صورت لزوم می توانید روی لبه کادر انتخاب کلیک کرده و آن را به موقعیت دلخواه بکشید.

برای برش تصویر به منوی Image > Crop بروید.

همچنین می توانید هنگام انتخاب، کل ناحیه انتخابی را جابه جا کنید. برای انجام این کار، کلیک کنید و بکشید، اما دکمه ماوس را رها نکنید. سپس کلید Space را نگه دارید و ماوس را حرکت دهید تا ناحیه انتخابی به یک منطقه جدید منتقل شود. در نهایت می توانید کلید Space را رها کنید.

برای آشنایی بیشتر با ابزارهای کاشت، می توانید این مقاله را از مجله فرادرس نیز مطالعه کنید:

تغییر اندازه عکس در فتوشاپ و چرخش عکس در فتوشاپ

در این قسمت از آموزش فتوشاپ در مورد روش های تغییر سایز یا چرخش تصاویر در فتوشاپ صحبت می کنیم.

تغییر اندازه تصویر در فتوشاپ

توجه داشته باشید که هرگز نباید تصاویری بزرگتر از اندازه اصلی آنها ایجاد کنید. هنگامی که این کار را انجام می دهید، تصویر در اندازه های بزرگ دارای جزئیات کافی نخواهد بود. اما برای تغییر اندازه تصویر، آن را در فتوشاپ باز کنید و به منوی Image > Image Size بروید.

یک کادر محاوره ای باز می شود. مطمئن شوید که واحد اندازه گیری روی پیکسل تنظیم شده است و کادر Resample علامت زده شده است. آیکون قفل در کنار گزینه های عرض و ارتفاع نیز باید فعال باشد تا نسبت تصویر تغییر نکرده و به تصویر آسیبی وارد نشود.

ابعاد مورد نظر خود را برای تصویر جدید وارد کنید. هنگامی که عرض تصویر را وارد می کنید، اندازه ارتفاع به طور خودکار تغییر می کند تا نسبت تصویر حفظ شود.

برای تغییر اندازه تصویر روی OK کلیک کنید. اگر گزینه Automatic در منو وجود ندارد، باید از حالت های تغییر اندازه دو مکعبی استفاده کنید که در بیشتر موارد بهترین نتایج را به همراه دارد.

برای آشنایی بیشتر با تغییر اندازه عکس ها در فتوشاپ می توانید این مقاله را از مجله فرادرس مطالعه کنید:

چرخاندن تصویر در فتوشاپ

چرخاندن عکس در فتوشاپ کار ساده ای است و ما این قسمت از آموزش فتوشاپ را به آن اختصاص داده ایم. امکان چرخش تصاویر در جهت عقربه های ساعت (CW) یا خلاف جهت عقربه های ساعت (CCW)، چرخاندن تصویر به صورت افقی یا وارونه و حتی چرخش آن به مقدار دلخواه با تعیین زاویه مورد نظر امکان پذیر است. با این حال، اکثر دوربین های مدرن به طور خودکار چرخش تصویر را تنظیم می کنند، بنابراین نیازی به استفاده زیاد از این ویژگی نخواهید داشت.

تصویر را در فتوشاپ باز کنید و به منوی Image > Image Rotation بروید، سپس گزینه چرخش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به این ترتیب تصویر به حالت دلخواه می چرخد.

برگرداندن تغییرات

اگر اشتباهی مرتکب شدید، می‌توانید آخرین تغییراتی را که ایجاد کرده‌اید با فشار دادن Ctrl+Z یا در مک با فشار دادن Command+Z لغو کنید. برای اعمال مجدد تغییرات، کافی است Ctrl+Shift+Z یا Command+Shift+z را در مک فشار دهید.

در نسخه های قبلی فتوشاپ، undo به روش دیگری انجام می شد. فشار دادن Ctrl+Z یا Command+Z در مک، تغییرات اخیر را بازیابی می کند. با این حال، اگر دوباره Ctrl+Z را فشار دهید، تغییرات دوباره اعمال خواهند شد. اگر می خواهید چندین تغییر را در یک ردیف لغو کنید، باید به Edit > Backward بروید یا Ctrl+Alt+Z را فشار دهید.

ذخیره تصاویر در فتوشاپ

روش ذخیره فایل ها در فتوشاپ با سایر نرم افزارهای رایج کمی متفاوت است. در عوض با یک نوع فایل بومی مانند DOCX. همانند مایکروسافت ورد، فتوشاپ راه های بسیار متنوعی برای ذخیره تصاویر ارائه می دهد. در این قسمت از مقاله آموزش فتوشاپ به بررسی روش های مختلف ذخیره سازی در فتوشاپ می پردازیم و دلایل رایج استفاده از این فرمت های مختلف را بیان می کنیم.

گزینه‌های ذخیره‌‌سازی فتوشاپ

هنگامی که یک فایل را در فتوشاپ ذخیره می کنید، می توانید از بین چندین گزینه و فرمت فایل انتخاب کنید.

فایل‌های PSD: این فرمت فایل پیش‌فرض برای اسناد فتوشاپ است، اگرچه ما لزوماً از آن برای همه تصاویر استفاده نمی‌کنیم. این فرمت لایه های مختلف تصویر و تمامی اطلاعات موجود در فایل را ذخیره می کند تا بتوانید به راحتی دوباره آن را ویرایش کنید. فایل‌های PSD برای باز کردن در فتوشاپ طراحی شده‌اند، بنابراین اگر می‌خواهید تصویر را با دیگران به اشتراک بگذارید، باید یک کپی را با فرمت رایج‌تری مانند JPEG ذخیره کنید.

فرمت های رایج فایل: امکان ذخیره تصاویر در انواع فایل های رایج مانند JPEG و PNG وجود دارد. این فرمت‌های فایل را می‌توان تقریباً بر روی هر رایانه یا دستگاه تلفن همراه مشاهده و ویرایش کرد و آنها را برای اشتراک‌گذاری تصویر ایده‌آل می‌کند. با این حال، برخلاف فایل‌های PSD، این فرمت‌ها برای ویرایش بیشتر فایل‌ها مناسب نیستند، زیرا اطلاعات پوشش تصویر را ذخیره نمی‌کنند.

Save for Web: اگر قصد دارید تصویر را در وب آپلود کنید، مانند وب سایت یا وبلاگ، باید از گزینه Save for Web استفاده کنید. این ابزار به شما امکان می دهد تصاویر بهینه شده برای وب را ذخیره کنید و دانلود و مشاهده آنلاین آنها را آسان تر می کند. گزینه Save for Web شامل چندین ویژگی مفید برای آماده سازی تصاویر برای وب است، از جمله امکان تغییر اندازه تصاویر.

در تصویر زیر می بینید که سه نسخه مختلف از یک فایل تصویری وجود دارد. یکی فایل JPEG اصلی، یکی نسخه PSD ویرایش شده، و یکی نهایی JPEG تغییر اندازه و ذخیره شده برای وب است. به این ترتیب، نسخه وب بسیار کوچکتر از نسخه های PSD و نسخه اصلی تصویر JPEG است.

توجه داشته باشید که در نهایت گزینه ذخیره سازی که استفاده می کنید به کاری که باید با تصویر انجام دهید بستگی دارد. در زیر، ما برخی از سناریوهای رایج را بررسی خواهیم کرد تا به شما در درک دلیل نیاز به گزینه های مختلف برای ذخیره تصاویر کمک کنیم.

سناریوی اول

در این سناریوی آموزشی فتوشاپ، فرض کنید از شما خواسته شده است که یک تصویر هدر برای وب سایت یک شرکت ایجاد کنید. شما یک تصویر دریافت می کنید و باید متن و نام شرکت را به آن اضافه کنید. از آنجایی که احتمالاً بعداً این پروژه را ویرایش و اصلاح خواهید کرد، باید آن را در قالب PSD ذخیره کنید. به این ترتیب می توانید به راحتی فایل را ویرایش کنید. همچنین، از آنجایی که این فایل در نهایت به صورت آنلاین منتشر خواهد شد، باید از گزینه Save for Web برای ایجاد یک نسخه JPEG از تصویر نهایی استفاده کنید.

سناریوی دوم

فرض کنید می خواهید چند عکس از تعطیلات اخیر خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. برای این منظور، قبل از اشتراک گذاری، می خواهید تنظیمات جزئی مانند برش و چرخش را در فتوشاپ انجام دهید. در این صورت می توانید فایل های تصویری اصلی را در فتوشاپ باز کرده، اصلاحات لازم مانند برش و چرخش را انجام داده و سپس به اشتراک بگذارید. در این صورت می توانید فایل تصویر اصلی را در فتوشاپ باز کنید، تغییرات لازم را اعمال کنید و سپس نسخه جدیدی از عکس ویرایش شده را با فرمت JPEG ذخیره کنید. از آنجایی که هیچ یک از این ویرایش ها پیچیده نیستند، احتمالاً حتی نیازی به ذخیره نسخه PSD از هر تصویر ندارید.

همانطور که می بینید، گزینه های ذخیره سازی انتخاب شده به نوع پروژه ای که قرار است اجرا شود بستگی دارد. قبل از ذخیره یک تصویر، لحظه ای به نوع فایل هایی که نیاز دارید فکر کنید. به تدریج و با تجربه بیشتر در استفاده از فتوشاپ، این فرآیند به صورت طبیعی و خودکار اتفاق خواهد افتاد.

از Save As در فتوشاپ استفاده کنید

دستور Save As به شما امکان می دهد فایل ها را با فرمت PSD و همچنین فرمت های دیگر مانند JPEG یا PNG ذخیره کنید. برای ذخیره فایل با گزینه Save As، فایل را در Photoshop باز کنید و به منوی File > Save As بروید.

یک کادر محاوره ای باز می شود. نام فایل مورد نظر خود را وارد کنید، سپس مکانی را برای آن انتخاب کنید. از شما خواسته می شود که از نام فایل جدید برای جلوگیری از بازنویسی فایل اصلی استفاده کنید.

روی منوی Format کلیک کنید و فرمت فایل مورد نظر را انتخاب کنید. در این مثال، ما این تصویر را به عنوان یک فایل JPEG ذخیره می کنیم. اگر فایلی را با فرمت PSD ذخیره می کنید، مطمئن شوید که گزینه لایه ها تیک خورده است. با این حال، فرمت های دیگر این گزینه را ارائه نمی دهند.

در نهایت روی Save کلیک کنید. برخی از فرمت‌های فایل، مانند JPEG و TIFF، هنگام ذخیره گزینه‌های اضافی را در اختیار شما قرار می‌دهند. سطح کیفیت مورد نظر را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید تا تصویر ذخیره شود.

اگر قبلاً پروژه را به‌عنوان فایل PSD ذخیره کرده‌اید، می‌توانید در هر زمان با رفتن به منوی File > Save یا با فشار دادن Ctrl+S یا در Mac با فشار دادن Command+S، فرآیند را ذخیره کنید. با این حال، اگر روی فرمت هایی مانند JPEG کار می کنید، پیشنهاد می کنیم از دستور Save As استفاده کنید تا از بازنویسی فایل اصلی جلوگیری کنید.

با استفاده از گزینه Save for Web در فتوشاپ

هنگام استفاده از گزینه Save for Web، باید در مورد تصویر ذخیره شده چند تصمیم بگیرید:

فرمت فایل: گزینه Save for Web به شما امکان می دهد از بین چندین گزینه فرمت فایل “Web-safe” انتخاب کنید. در بیشتر موارد، فرمت JPEG برای عکس ها استفاده می شود.
PNG-24 کیفیت کامل تصویر را حفظ می کند، در حالی که PNG-8 عمدتاً برای گرافیک ها و تجسم هایی که فقط از چند رنگ استفاده می کنند استفاده می شود. به طور کلی، شما نیازی به استفاده از فرمت های GIF یا WBMP ندارید.

حجم تصویر: امکان تغییر اندازه فایل مستقیماً از کادر محاوره ای Save for Web وجود دارد. تغییر اندازه به اندازه های کوچکتر نیز باعث کاهش حجم فایل می شود. با این حال، اگر از سرویسی مانند فیس بوک یا تامبلر استفاده می کنید، احتمالاً نیازی به تغییر اندازه تصویر نخواهید داشت، زیرا این سرویس ها به طور خودکار اندازه آنها را تغییر می دهند.

کیفیت: اگر از فرمت JPEG استفاده می کنید، تصویر را می توان در سطوح کیفی مختلف ذخیره کرد. برای یافتن تعادل مناسب بین کیفیت و اندازه تصویر می توانید کیفیت های مختلف را امتحان کنید.

ذخیره عکس برای وب با فتوشاپ

در این مرحله از آموزش فتوشاپ، به منوی File > Save for Web بروید.

با این کار کادر محاوره ای Save for Web ظاهر می شود. نوع فایل و سطح کیفیت مورد نظر را انتخاب کنید.

در صورت نیاز با وارد کردن ابعاد مورد نظر در قسمت Image Size، اندازه تصویر را تغییر دهید. هنگامی که عرض تصویر جدید را وارد می کنید، ارتفاع به طور خودکار برای حفظ نسبت تصویر تنظیم می شود.

در صورت تمایل می توانید از Dual View برای مقایسه تصویر اصلی و پیش نمایش نسخه جدید استفاده کنید. این یک راه ساده برای اطمینان از اینکه کیفیت از تصویر اصلی خیلی افت نکرده است. به اندازه فایل در گوشه سمت چپ پایین پنجره پیش نمایش توجه کنید.

روی ذخیره کلیک کنید تا کادر محاوره ای جدید نمایش داده شود. نام فایل مورد نظر را وارد کنید و مکانی را برای فایل انتخاب کنید، سپس روی ذخیره کلیک کنید. باید از نام فایل جدید استفاده کنید تا فایل اصلی رونویسی نشود.

آشنایی با لایه ها در فتوشاپ

آیا تا به حال کنجکاو شده اید که چگونه چنین آثار جالبی با استفاده از فتوشاپ ایجاد می شود؟ اگرچه تکنیک های ویرایش زیادی وجود دارد، اما پنل لایه ها ابزاری است که توسط همه متخصصان فتوشاپ استفاده می شود. یادگیری نحوه استفاده از لایه ها احتمالاً مهمترین بخش یادگیری فتوشاپ برای بهبود مهارت های فتوشاپ شما است. در این قسمت از آموزش فتوشاپ به نحوه عملکرد پنل لایه ها، انواع لایه ها و اصول ایجاد و استفاده از لایه ها می پردازیم.

لایه در فتوشاپ چیست؟

این لایه ها را می توان به عنوان سطوح شیشه ای شفاف در نظر گرفت که روی هم قرار گرفته اند و به قسمت های مختلف هر لایه اجازه می دهند از طریق این سطوح شفاف دیده شوند. انواع مختلفی از لایه ها در فتوشاپ استفاده می شود، اما به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

لایه های محتوا: این لایه ها حاوی انواع مختلفی از محتوا مانند عکس، متن و اشکال هستند.

Adjustment layers: این لایه ها به شما اجازه می دهد تا اصلاحات مختلفی را در لایه های زیر آنها اعمال کنید. به عنوان مثال، می توانید اشباع رنگ و روشنایی تصویر را تغییر دهید. لایه های تنظیم نوعی ویرایش غیر مخرب در نظر گرفته می شوند زیرا چیزی را در مورد تصویر اصلی تغییر نمی دهند.

هنگام استفاده از لایه‌ها، می‌توانیم لایه‌های جداگانه را روشن یا خاموش کنیم تا اثر روی تصویر را ببینیم. این کار را می توان با کلیک بر روی نماد چشم در کنار نام هر لایه انجام داد.

چرا باید از لایه‌ها در فتوشاپ استفاده کنیم؟

در حال حاضر، ممکن است تعجب کنید که چرا باید از لایه ها استفاده شود؟ آیا روتوش مستقیم همه چیز روی عکس آسان تر نیست؟ واقعیت این است که لایه‌ها به ما انعطاف‌پذیری و کنترل زیادی می‌دهند و می‌توانیم هر لایه را مستقل از لایه‌های دیگر و بقیه تصویر را ویرایش کنیم. هنگامی که بر کار با لایه ها مسلط شدید، همیشه از آنها استفاده خواهید کرد.

مبانی لایه

می توانید لایه ها را در پنل لایه ها مشاهده، ایجاد و ویرایش کنید. این پنل معمولاً در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش یافت می شود، اگرچه می توانید با رفتن به منوی Window > Layers از فعال بودن آن اطمینان حاصل کنید.

ایجاد لایه تنظیمی

اگر قبلاً از لایه ها استفاده نکرده اید، پیشنهاد می کنیم ابتدا از لایه های تنظیم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که یک لایه تنظیمی حاوی محتوایی نیست و به سادگی به شما اجازه می دهد تا تغییراتی در لایه های زیرین ایجاد کنید.

در پانل لایه ها، لایه پایینی را که می خواهید یک لایه تنظیم به آن اضافه کنید، انتخاب کنید. در این مثال لایه کیک را انتخاب می کنیم.

روی دکمه Adjustment در پایین پنل لایه ها کلیک کنید، سپس تغییر مورد نظر خود را اعمال کنید.

با این کار لایه تنظیم ظاهر می شود و می توانید تغییرات را در پنل Properties شخصی سازی کنید. هر تغییری که ایجاد کنید بر تمام لایه های زیر لایه تنظیم تأثیر می گذارد. در طول این راهنما، در مورد استفاده از پنل Properties برای ایجاد تغییرات مختلف بیشتر صحبت خواهیم کرد.

همچنین می توانید از دکمه های موجود در پنل Adjustments برای ایجاد یک لایه تنظیم جدید استفاده کنید.

ایجاد لایه خالی فتوشاپ

گاهی اوقات لازم است یک لایه خالی جدید ایجاد کنید. مثلا اگر بخواهیم با ابزار Brush تصویری بکشیم باید یک لایه جدید ایجاد کنیم و روی لایه بکشیم. برای ایجاد یک لایه جدید، روی دکمه New Layer در گوشه سمت راست پایین پانل لایه ها کلیک کنید. به این ترتیب این لایه جدید در پنل لایه ها نمایش داده می شود.

کپی کردن لایه های فتوشاپ

همچنین مواردی وجود دارد که باید یک لایه موجود را کپی کنیم. این یک راه آسان برای بررسی ویرایش های مختلف بدون دستکاری لایه اصلی است. برای این کار روی لایه کلیک کنید سپس گزینه Duplicate layer… را انتخاب کنید.

به این ترتیب یک کادر محاوره ای ظاهر می شود، باید روی OK کلیک کنید تا لایه تنظیم ظاهر شود.

حذف لایه فتوشاپ

اگر متوجه شدید که دیگر نیازی به لایه ندارید، می توانید آن را حذف کنید. برای این کار کافی است لایه را انتخاب کرده و دکمه Delete را از روی کیبورد فشار دهید. همچنین می‌توانید روی لایه کلیک کرده و به سطل زباله در گوشه سمت راست پایین پانل لایه‌ها بکشید.

کار با لایه های فتوشاپ

راه های زیادی برای کار با لایه ها در یک فایل وجود دارد. برای مثال می توانید لایه های مختلف را مخفی یا نمایش دهید یا ترتیب قرارگیری آنها را روی هم تغییر دهید. در این قسمت از آموزش فتوشاپ بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

نمایان یا مخفی کردن لایه‌ فتوشاپ

برای مخفی کردن یک لایه، به سادگی روی نماد چشم در کنار آن لایه کلیک کنید. با کلیک مجدد بر روی این آیکون، لایه قابل مشاهده خواهد بود. در تصویر زیر می بینید که لایه Text را غیرفعال کرده ایم، به طوری که متن دیگر در پنجره سند قابل مشاهده نیست.

جابجایی لایه ها در فتوشاپ

ترتیب قرار گرفتن لایه ها روی هم، ظاهر سند را تعیین می کند. ممکن است اتفاق بیفتد که ترتیب لایه ها باید تغییر کند. برای تنظیم مجدد یک لایه، به سادگی کلیک کرده و آن را به محل مورد نظر در پانل لایه ها بکشید. در تصویر زیر مشاهده می کنید که لایه کیک را به ابتدای لایه ها منتقل کرده ایم تا تمامی لایه های زیر آن را بپوشاند.

اگر می خواهید لایه پس زمینه را جابجا کنید، باید روی آن کلیک راست کرده و لایه پس زمینه را انتخاب کنید. به این ترتیب پس زمینه به یک لایه عادی تبدیل می شود و ترتیب قرارگیری آن را می توان تغییر داد.

نواحی شفاف لایه‌ها

در مثال قبل از این آموزش فتوشاپ دیدیم که با قرار دادن لایه کیک روی لایه های دیگر همه چیز را به طور کامل پوشانده است. برعکس، با انتقال لایه Text یا Rings به ابتدای لایه ها، می توانید قسمت هایی از لایه های زیرین را از طریق آنها مشاهده کنید. این به این دلیل است که این لایه ها حاوی مناطق شفافی هستند که از لایه کیک وجود نداشتند.

برای اینکه بتوانید لایه های زیرین را از طریق لایه کیک ببینید، روش های مختلفی وجود دارد که شامل تغییر شفافیت لایه و اضافه کردن یک لایه ماسک می شود.

ویرایش لایه ها در فتوشاپ

مزیت اصلی لایه ها این است که می توانید هر لایه را به صورت جداگانه ویرایش یا تغییر دهید بدون اینکه بر بقیه فایل تأثیر بگذارد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، چندین نوع لایه برای استفاده وجود دارد، و به همراه آنها ابزارهای ویرایش زیادی وجود دارد. با این حال، باید توجه داشت که همه ابزارهای ویرایش روی همه انواع لایه ها کار نمی کنند. با تسلط بیشتر در فتوشاپ این موضوع را بهتر درک خواهید کرد. آموزش فتوشاپ را ادامه می دهیم.

از ابزارهای ویرایش استفاده کنید

امکان استفاده از پنل Tools و منوی Filter برای ویرایش لایه ها وجود دارد. برای مثال می توانید از ابزار Move برای جابجایی لایه های مختلف فایل استفاده کنید. در تصویر زیر با استفاده از ابزار Move لایه Rings را به پایین تصویر منتقل می کنیم.

انتخاب لایه ها در فتوشاپ قبل از ویرایش

در اکثر انواع ویرایش، قبل از اینکه بخواهیم آن را ویرایش کنیم، باید لایه را انتخاب کنیم، در غیر این صورت ممکن است اشتباهاً لایه اشتباهی را ویرایش کنیم. به عنوان مثال، اگر از ابزار Eraser استفاده می کنید، این ابزار فقط بر روی لایه انتخاب شده تاثیر می گذارد. یک عادت خوب این است که به طور مداوم پانل لایه ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که لایه درست را انتخاب کرده اید.

لایه های متن را ویرایش کنید

اگر می خواهید یک لایه متنی را ویرایش کنید، باید روی نماد چشم در پانل لایه ها دوبار کلیک کنید. سپس می توانید متن را ویرایش کنید، فونت دیگری را انتخاب کنید، یا اندازه و رنگ متن را تغییر دهید.

برای درک بهتر لایه ها و ماسک ها در فتوشاپ می توانید این مقاله از مجله فرادرس را نیز مطالعه کنید:

کار با سطوح، منحنی ها و رنگ ها در فتوشاپ

تصاویری که مستقیماً از یک دوربین دیجیتال گرفته می شوند همیشه عالی نیستند. با کسب تجربه در فتوشاپ، ممکن است متوجه مشکلات رایج در تصاویر خود شوید و بتوانید آنها را برطرف کنید. برای مثال، برخی از تصاویر ممکن است بیش از حد روشن باشند. در حالی که دیگران غمگین به نظر می رسند. اصلاحات مختلفی برای بهبود چشمگیر تصاویر در فتوشاپ قابل اجرا هستند و ما این قسمت از آموزش فتوشاپ را به آنها اختصاص داده ایم. برخی از این اصلاحات که در مقاله آموزشی فتوشاپ زیر به آنها خواهیم پرداخت، شامل موارد موجود در لیست زیر است:

Levels and Curves: اگر می‌خواهید محدوده تونال عکس را تغییر دهید، مثلاً سایه‌ها یا هایلایت‌ها را روشن‌تر یا تیره‌تر کنید، می‌توانید از Levels و Curves استفاده کنید.

رنگ اشباع: اگر رنگ ها در یک عکس کدر یا تیره به نظر می رسند، می توانید میزان “اشباع رنگ” (اشباع) را افزایش دهید. همچنین اگر رنگ ها خیلی روشن هستند، می توانید اشباع تصویر را کاهش دهید.

ابزارهای تصحیح خودکار: اگر مطمئن نیستید که چه نوع تصحیحی را روی عکس اعمال کنید، فتوشاپ دارای ابزارهای تصحیح خودکار است که می تواند تصاویر را بهبود بخشد.

استفاده از لایه های تنظیم

در طول این آموزش فتوشاپ، ما از لایه های تنظیم برای اصلاح تصاویر استفاده می کنیم. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، لایه های تنظیم نوعی ویرایش غیر مخرب هستند زیرا چیزی را در مورد تصویر اصلی تغییر نمی دهند. به علاوه، از آنجایی که می‌توانید لایه‌های تنظیم را در حین کار دستکاری کنید، آزمایش افکت‌های مختلف آسان است و دقیقاً همان ظاهری را که می‌خواهید به دست آورید.

سطوح در فتوشاپ

هر عکس ترکیبی از سایه ها، هایلایت ها و تون های میانی است. سایه‌ها تاریک‌ترین قسمت‌های تصویر هستند، هایلایت‌ها روشن‌ترین بخش‌های تصویر هستند و میان‌تون‌ها همه چیز در این بین هستند. وقتی سطوح را تنظیم می کنیم، این تن های مختلف را تغییر می دهیم. اگرچه ابزار Brightness و Contrast را می توان برای تنظیمات مشابه استفاده کرد، اما آنها نسبت به ابزار Levels قدرت کمتری دارند.

دلایل زیادی برای استفاده از تنظیمات سطوح وجود دارد. به عنوان مثال، اگر تصویری تیره یا کم نور دارید، ممکن است بخواهید که رنگ های میانی یا هایلایت روشن تر باشند و سایه ها را تاریک نگه دارید. نمونه ای از این وضعیت را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

اگر قبلاً با سطوح کار نکرده اید، این ابزار ممکن است در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد. در این مرحله، مهمترین چیز این است که تمرین انجام ویرایش های مختلف روی عکس را شروع کنید. با کسب تجربه، می توانید به طور موثرتری از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید، اگر تغییری درست به نظر نمی رسد، همیشه می توانید تغییرات را “لغو” کرده و دوباره شروع کنید. در ادامه آموزش فتوشاپ کمی بیشتر به این موضوع می پردازیم.

تنظیم Levels در فتوشاپ

یک لایه تنظیم سطوح به پنل لایه ها اضافه کنید.

نمودار را در وسط پانل Properties پیدا کنید. این نمودار هیستوگرام نامیده می شود و اطلاعاتی در مورد سایه ها، نقاط برجسته و میانی تصویر ارائه می دهد. در این مثال می بینید که فضایی در سمت راست وجود دارد که هیچ اطلاعاتی در آن ناحیه وجود ندارد. این به این معنی است که تصویر کم نور است. این مشکل را می توان با تنظیم سطوح برطرف کرد.

لغزنده های سطح ورودی درست زیر هیستوگرام قرار دارند. این لغزنده ها به کنترل سطوح تصویر کمک می کنند. از لغزنده های سطح خروجی در انتخاب پنل استفاده نکنید.

از آنجایی که این تصویر خیلی تاریک است (کم نوردهی نشده است)، روی نوار لغزنده سفید کلیک کرده و آن را به سمت چپ بکشید. توجه داشته باشید که ما این نوار لغزنده را به لبه سمت راست هیستوگرام می کشیم، زیرا اگر چیزی بیشتر از این مقدار را بکشید، برخی از جزئیات تصویر از بین می رود. معمولاً به این کار برش تصویر می گویند.

اگر سایه‌های یک تصویر خیلی روشن هستند، می‌توانید روی نوار لغزنده سیاه کلیک کرده و به سمت راست بکشید. در این مثال، ما به این تنظیمات نیازی نداریم زیرا مکان نما از قبل در لبه سمت چپ این هیستوگرام قرار دارد.

یکی دیگر از تنظیمات اختیاری این است که اگر تصویر همچنان خیلی تیره یا خیلی روشن به نظر می رسد، می توانید برای تنظیم تون های میانی روی نوار لغزنده Mid (خاکستری) کلیک کرده و بکشید. در این مثال، نوار لغزنده را به سمت چپ می‌کشیم تا تصویر روشن‌تر شود.

همچنین می توانید برای مقایسه تغییرات جدید با لایه اصلی، لایه تنظیم را روشن یا خاموش کنید. به این ترتیب می توانید ببینید که لایه تنظیم دقیقا چه کاری انجام می دهد. سپس می توانید تغییرات بیشتری در سطوح ایجاد کنید.

نکاتی در مورد لایه های تنظیم

در این قسمت از مقاله آموزش فتوشاپ نکاتی را که برای دستیابی به بهترین نتیجه هنگام کار با Levels در فتوشاپ ضروری است را ارائه می دهیم. اگر از چندین لایه تنظیم استفاده می کنید، باید سطوح را بعد از هر تغییر لایه تنظیم مجدد تنظیم کنید. اگر می خواهید تنظیم سطوح را با تصویر اصلی مقایسه کنید، می توانید لایه تنظیم را روشن یا خاموش کنید. به طور معمول، شما باید لغزنده های سیاه و سفید را طوری تنظیم کنید که داده های هیستوگرام را شامل شود. برای مثال در تصویر زیر نشانگر سفید رنگ را در لبه سمت راست داده ها قرار می دهیم.

اگر نوار لغزنده سفید را به سمت چپ بکشید، جزئیات تصویر به تدریج از بین می رود. به این کار برش می گویند. در تصویر زیر مشاهده می کنید که ابرها و رنگ آسمان تغییر کرده است. هر دوی این مشکلات ناشی از بریده شدن تصویر است.

اگر نوار لغزنده سیاه را خیلی به سمت راست بکشید، به تدریج سایه های کلیپ تصویر را مشاهده خواهید کرد. در این مثال، پرنده و شاخه ها تقریباً بیشتر جزئیات خود را از دست داده اند. رنگ آسمان نیز به آبی تیره تغییر کرد.

به یاد داشته باشید، چون از لایه های تنظیم استفاده می کنید، هیچ یک از این تغییرات تا زمانی که تصویر را صادر نکنید، دائمی نیستند. بنابراین اگر نوعی برش در تصویر خود مشاهده کردید، نگران نباشید. به سادگی به لایه های تنظیم نگاه کنید تا منبع مشکل برش را پیدا کنید، سپس در صورت لزوم سطوح را دوباره تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که هیستوگرام برای هر تصویر منحصر به فرد است. اگر یک تصویر به درستی نوردهی شود، هیستوگرام آن کامل خواهد بود و هیچ داده ای از بین نخواهد رفت. جابجایی لغزنده های سفید و سیاه در این اشباع رنگ باعث برش می شود. در عوض، می توانید از نوار لغزنده وسط (خاکستری) برای افزایش یا کاهش روشنایی کلی استفاده کنید.

Curves یا Cruves در فتوشاپ

ابزار Curves مانند ابزار Levels کار می کند، اما به شما قدرت بیشتری می دهد تا به طور مستقل سایه ها، هایلایت ها و میانتون ها را کنترل کنید. از آنجایی که این ابزار پیشرفته تری است، باید هنگام استفاده از آن برای ویرایش تصاویر مراقب باشید.

در مثال زیر، تصویری را قبل از تنظیم منحنی ها مشاهده می کنید. در سمت راست می بینید که منحنی به طور پیش فرض نمایش داده می شود. به صاف بودن خط مورب توجه کنید. وقتی منحنی ها را ویرایش می کنید، با استفاده از این خط منحنی های مختلفی ایجاد می کنید.

کنتراست عکس ها را در فتوشاپ افزایش دهید

یکی از ساده ترین تغییراتی که می توانید با استفاده از منحنی ها ایجاد کنید، افزایش کنتراست است. برای انجام این کار، منحنی را روی سایه‌های سمت چپ به سمت پایین بکشید تا سایه‌ها تیره‌تر شوند و در سمت برجسته‌ها به سمت بالا بکشید تا روشن‌تر شوند.

کاهش کنتراست عکس در فتوشاپ

در این تصویر خاص، شاید بهتر باشد کنتراست را کاهش دهید. برای این کار منحنی سمت چپ سایه ها را به سمت بالا می کشیم تا سایه ها روشن تر شوند و در سمت راست و هایلایت ها را به سمت پایین می کشیم تا تیره تر شوند. در تصویر زیر می بینید که این کار باعث سهولت در دیدن جزئیات صورت پرنده شده است.

تنظیمات دیگر

همچنین امکان افزایش سایه ها بدون تغییر هایلایت وجود دارد. برای انجام این کار، باید منحنی را در سمت سایه سمت چپ به سمت بالا بکشید. بهتر است از چندین نقطه استفاده کنید تا منحنی به آرامی به موقعیت اولیه خود بازگردد. به این ترتیب از تاثیر منحنی روی هایلایت ها و میدتون ها جلوگیری می کنیم. این به ما اجازه می دهد تا روشنایی تصویر پرنده را بدون تیره شدن یا روشن شدن ابرها افزایش دهیم.

نکته مهم : همیشه سعی کنید از ایجاد منحنی های عریض و شیب دار خودداری کنید. هر زمان که منحنی بیش از حد از قطر منحرف شود، باعث ایجاد مشکل در تصویر می شود. در مثال زیر می بینید که منحنی در وسط تغییر جهت داده است. این منجر به از دست دادن قابل توجه جزئیات میانی شد و ظاهری غیر طبیعی به پرنده داد.

منحنی را تنظیم کنید

برای تنظیم تصویر با استفاده از منحنی ها، ابتدا باید یک لایه تنظیم اضافه کنید.

روی هر نقطه از خط در پانل Properties کلیک کنید تا نقطه جدیدی اعمال شود، سپس آن را بکشید تا منحنی تنظیم شود. توجه داشته باشید که نباید دو نقطه واقع در گوشه بالا سمت راست و پایین سمت چپ را حرکت دهید. اگرچه امکان اصلاح این نقاط وجود دارد، اما توصیه می کنیم تا زمانی که تجربه و مهارت بیشتری در کار با منحنی ها کسب کنید، آنها را در گوشه های نمودار نگه دارید.

اصلاح نقاط را تا زمانی که از نتیجه راضی باشید ادامه دهید. همچنین می توانید با فشار دادن کلید Delete روی صفحه کلید یا با کلیک کردن و کشیدن نقطه ای به خارج از نمودار آن را حذف کنید.

اگر در استفاده از منحنی ها تازه کار هستید، بهتر است یکی از گزینه های از پیش تعریف شده را انتخاب کنید و در صورت لزوم تغییرات کوچکی در منحنی ایجاد کنید. اگر می خواهید دوباره شروع کنید، می توانید Default را از منوی Preset انتخاب کنید.

تصحیح رنگ در فتوشاپ

مواقعی وجود دارد که می خواهید رنگ یک تصویر را تغییر دهید. برای مثال، ممکن است بخواهید شدت رنگ ها را تغییر دهید یا حتی رنگ یک تصویر را برای ایجاد یک جلوه هنری تغییر دهید. در ادامه این آموزش فتوشاپ به چنین مواردی می پردازیم.

اشباع رنگ در فتوشاپ

اگر رنگ‌های یک تصویر کسل‌کننده یا بی‌صدا هستند، می‌توانید میزان اشباع را افزایش دهید تا روشن‌تر شوند. نمونه ای از این موضوع را در تصاویر زیر مشاهده می کنید:

از سوی دیگر، برای کاهش روشنایی رنگ، می توانید اشباع رنگ را کاهش دهید. اگر اشباع رنگ را به طور کامل حذف کنید، یک تصویر سیاه و سفید یا خاکستری تولید می شود. نمونه ای از این وضعیت را در تصاویر زیر مشاهده می کنید:

برای تنظیم اشباع رنگ، باید یک لایه تنظیم Hue/Saturation اضافه کنید. سپس روی نوار لغزنده Saturation در پنل Properties کلیک کرده و بکشید تا اشباع رنگ تصویر کم یا زیاد شود.

نکاتی در خصوص تنظیم اشباع رنگ در فتوشاپ

در این قسمت از آموزش فتوشاپ، پیشنهاداتی برای دستیابی به بهترین نتیجه هنگام تنظیم اشباع رنگ ارائه شده است. مراقب باشید که رنگ بیش از حد اشباع نشود. این باعث می شود که تصویر غیرطبیعی به نظر برسد، مانند مثال زیر.

افزایش اشباع رنگ می تواند باعث ایجاد نویز در تصویر شود. در بخش بعدی این راهنما به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

برای انواع خاصی از تصاویر، به‌ویژه تصاویر پرتره، افزایش اشباع رنگ می‌تواند تصویر را مخدوش کند. در این موارد می توانید اشباع رنگ را کاهش دهید.

نوار لغزنده Hue همه رنگ های تصویر را به طور همزمان تغییر می دهد. این حالت اغلب منجر به ترکیب رنگی غیرطبیعی تصویر می شود، بنابراین توصیه می شود آن را تغییر ندهید مگر اینکه به دنبال ایجاد یک جلوه غیرعادی باشید.

در حالی که می توان از نوار لغزنده Brightness برای افزایش یا کاهش روشنایی تصویر استفاده کرد، احتمالاً بهتر است به جای آن یک لایه تنظیم سطوح یا Curves اضافه کنید. به این ترتیب شما کنترل بهتری بر روشنایی تصویر خواهید داشت.

روشنایی رنگ یا شادابی در فتوشاپ

افزایش اشباع رنگ گاهی اوقات تصویر را غیر طبیعی جلوه می دهد. تنها راه حل این مشکل استفاده از یک لایه تنظیم Vibrance به جای لایه Hue/Saturation است. روشنایی قابلیت افزایش اشباع رنگ را برای قسمت هایی از تصویر که رنگ های کمتری دارند را فراهم می کند و بنابراین با افزایش بیش از حد اشباع رنگ در قسمت هایی از تصویر که قبلاً رنگارنگ تر هستند مواجه نمی شویم.

عکس سیاه و سفید در فتوشاپ

همانطور که قبلا در ابتدای مقاله آموزش فتوشاپ به آن اشاره کردیم، حذف کامل اشباع رنگ با تنظیم عدد بر روی 100، یک تصویر سیاه و سفید ایجاد می کند. با این حال، این روش به شما کنترل بیشتری نسبت به نحوه نمایش نسخه سیاه و سفید می دهد. برای بهترین نتیجه، می توانید از لایه تنظیم سیاه و سفید استفاده کنید.

از آنجایی که عکس‌های سیاه و سفید رنگ ندارند، رنگ‌ها (یعنی سایه‌های مختلف خاکستری) بسیار مهم می‌شوند. یک لایه تنظیم سیاه و سفید به شما امکان می دهد کنترل بیشتری بر نحوه ترکیب رنگ ها برای ایجاد رنگ های خاصی داشته باشید که تفاوت زیادی در ظاهر تصویر نهایی ایجاد می کند.

پیشنهاد می کنیم از گزینه های مختلف در منوی Preset استفاده کنید تا بهترین گزینه را پیدا کنید. سپس می توانید در صورت نیاز تغییرات کوچکی در رنگ ها ایجاد کنید.

در همین راستا شاید این مقاله از مجله فرادرس نیز مورد توجه شما قرار گیرد:

ابزار تنظیم خودکار

برخی از تصاویر نیاز به اصلاحات تخصصی دارند، که اگر به اندازه کافی در فتوشاپ مهارت نداشته باشید کار آسانی نخواهد بود. خوشبختانه چندین ابزار تنظیم خودکار وجود دارد که می توان از آنها برای بهبود تصاویر استفاده کرد. در تصویر اصلی زیر می بینید که برف رنگ آبی دارد. پس از استفاده از دستور Auto Color، برف سفید می شود.

ابزارهای تصحیح خودکار، از جمله رنگ خودکار، در منوی Image یافت می شوند.

بسیاری از لایه های تنظیم گزینه های تصحیح خودکار خاص خود را دارند. برای استفاده از این ابزار باید یک لایه تنظیم ایجاد کنید و سپس روی دکمه Auto در پنل Properties کلیک کنید.

در بیشتر موارد، این ابزارها ظاهر کلی عکس را بهبود می بخشند. با این حال، همیشه می‌توانید بعداً یک تصویر را ویرایش کنید تا دقیقاً همانطور که می‌خواهید به نظر برسد. اگر AutoCorrect بیش از حد روی تصویر تأثیر بگذارد، می‌توانید تیرگی لایه تنظیم را تا 50 درصد کاهش دهید تا تأثیر این تغییر کاهش یابد.

شارپنینگ و کاهش نویز در فتوشاپ

فتوشاپ دارای چندین ابزار برای ویرایش تصاویر است. در این قسمت از مقاله آموزش فتوشاپ با نحوه اعمال ویرایش های زیر آشنا می شویم.

وضوح : اگر تصویری کمتر شارپ است، می توانید آن را شارپ کنید.

کاهش نویز: اگر تصویری نویزدار یا دانه دانه دارید، می توانید میزان نویز را کاهش دهید.

همچنین به اهمیت استفاده صحیح از این ابزارها خواهیم پرداخت. در صورت استفاده نادرست از این ابزارها، وضوح و کاهش تصویر می تواند در عمل مشکلاتی ایجاد کند. اما اگر با دقت از آنها استفاده کنید، راه بسیار خوبی برای تنظیم دقیق تصاویر شما هستند.

شارپ کردن عکس در فتوشاپ

گاهی اوقات ممکن است تصاویر به اندازه دلخواه واضح نباشند. در این مواقع گزینه Sharpening به کمک ما می آید. این ویژگی وضوح یک شی را در تصویر با افزایش لبه های آن افزایش می دهد. با این حال، اضافه کردن وضوح بیش از حد در واقع می تواند ظاهر تصویر را خراب کند یا بدتر از آن، برخی از جزئیات تصویر را از دست بدهد.

همانطور که از تصاویر بالا می بینید، میزان شارپنینگ مناسب باعث می شود عکس واضح به نظر برسد. به عنوان مثال، در مرکز تصویر به راحتی می توانید لبه های پرهای پرنده را ببینید. همانطور که در سمت راست دیده می شود، اضافه کردن تیز کردن بیش از حد، لبه ها را ناهموار و غیر طبیعی می کند. همچنین متوجه می‌شویم که پس‌زمینه تصویر بسیار واضح است و نویز یا دانه‌های زیادی در تصویر وجود دارد.

هر بار که از ویژگی شارپنینگ استفاده می کنید، باید تصویر را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید به نتیجه دلخواه خود رسیده اید. در بیشتر موارد، باید از این تنظیم با دقت بسیار استفاده کنید تا بدون ایجاد مشکلات دیگری مانند ایجاد حفره یا نویز در تصویر، میزان دقیق شارپنس را اعمال کنید.

ماسک Unsharp

در ادامه آموزش فتوشاپ باید گفت که فیلتر blur یک روش رایج برای اصلاح تصاویر در فتوشاپ است. وقتی از این ابزار استفاده می کنیم می توانیم چندین چیز را کنترل کنیم که شامل لیست زیر می شود:

Amount : گزینه Amount میزان تیز کردن اعمال شده را کنترل می کند. این مقدار به عوامل مختلفی از جمله اندازه کلی تصویر بستگی دارد، بنابراین بهتر است این گزینه را امتحان کنید.

Radius: گزینه Radius میزان واضح بودن جزئیات را کنترل می کند. بنابراین به طور کلی بهتر است از یک مقدار کم برای این پارامتر استفاده کنید. توصیه می کنیم از مقداری بین 0.3 و 0.5 استفاده کنید، اگرچه شعاع کمی بزرگتر از 1 تا 1.5 برای تصاویر با وضوح بالاتر توصیه می شود.

آستانه: تیز کردن معمولاً منجر به نویز قابل مشاهده در تصاویر می شود. افزایش آستانه می تواند به حل این مشکل کمک کند. روش کار به این صورت است که با افزایش مقدار آستانه فیلتر تاری، قسمت های خاصی از تصویر را نادیده می گیرد. با این حال، این می تواند به این معنی باشد که قسمت های مختلف تصویر به طور یکنواخت واضح نیستند. بنابراین توصیه می شود در بیشتر موارد این مقدار را روی 0 نگه دارید، مگر اینکه شارپ کردن تصاویر نویز زیادی ایجاد کند.

روش اعمال ماسک Unsharp

روی لایه ای که می خواهید شارپ کنید کلیک راست کنید، سپس لایه را کپی کنید. ما این قابلیت را روی این لایه کپی شده اعمال می کنیم تا از دستکاری تصادفی تصویر اصلی جلوگیری کنیم.

با این کار یک کادر محاوره ای باز می شود. نام لایه جدید را وارد کرده و OK کنید. در این مثال ها ما Sharpened را می نامیم.

در حالی که این لایه کپی شده هنوز انتخاب شده است، به Filter > Sharpen > Unsharp Mask بروید. اگر از Photoshop Elements استفاده می کنید، باید به Enhance > Unsharp Mask بروید.

یک جعبه گفتگو ظاهر خواهد شد. اندازه شعاع مورد نظر خود را تنظیم کنید، سپس میزان تیز کردن را برای افزودن انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم برای تعیین بهترین نتیجه با مقادیر مختلف کار کنید. با نگاه کردن به پنجره Preview در بالای نوار لغزنده، می توانید ببینید که چگونه وضوح تصویر بر روی تصویر تأثیر می گذارد.

برای روشن یا خاموش کردن پیش نمایش، روی پنجره Preview کلیک کنید. این یک راه آسان برای مقایسه نسخه پیشرفته با تصویر اصلی است. برای دیدن قسمت های مختلف تصویر می توانید در پنجره پیش نمایش کلیک کرده و بکشید. توجه داشته باشید که می توانید پیش نمایش را در پنجره اصلی سند نیز مشاهده کنید.

تغییر تنظیمات را تا زمانی که از نتیجه راضی شوید ادامه دهید و روی OK کلیک کنید. به این ترتیب ماسک unsharp اعمال می شود.

نکاتی در خصوص Sharpening

در این قسمت از آموزش فتوشاپ نکاتی در رابطه با شارپنینگ ذکر شده است تا بهترین نتیجه را به دست آورید:

اگر سطح وضوح را افزایش دهید، معمولاً به نقطه ای می رسید که لبه های تصویر شروع به درخشش می کنند و به نظر می رسد که حکاکی شده اند. هر زمان که این را می بینید، باید مقدار را کاهش دهید تا وضوح طبیعی تر شود.

اگر تیز کردن هنوز کمی غیرطبیعی به نظر می رسد، می توانید تیرگی لایه شارپ را کاهش دهید تا جلوه را با کیفیت ظریف تری اعمال کنید.

توجه داشته باشید که شارپنینگ نمی تواند تصویری را که خیلی تار یا خارج از فوکوس است بهبود بخشد. این روی تصاویری که شارپ هستند اما کمی نرم به نظر می رسند بهترین کار را دارد.

اگرچه Unsharp Mask ابزار مفیدی است، فتوشاپ همچنین شامل فیلترهای شارپ کننده دیگری است که می توانید در منوی Filter > Sharpen پیدا کنید. برخی از فیلترها، مانند Filter > Sharpen و More Sharpen، مقدار تیز کردن از پیش تعیین شده را اعمال می کنند. دیگران، مانند Smart Sharpen، راه‌های بیشتری برای دستکاری این تنظیمات در اختیار شما قرار می‌دهند.

کاهش نویز در فتوشاپ

برخی از تصاویر ممکن است حاوی نویز زیادی باشند که باعث می شود دانه دانه به نظر برسند. شما می توانید این مشکل را با کاهش نویز تصویر مانند مثال زیر حل کنید:

آشنایی با مفهوم کاهش نویز

وقتی تنظیمات Noise Reduction را اعمال می کنید، در واقع برخی از اطلاعات را از تصویر حذف می کنید. به همین دلیل استفاده از این قابلیت بسیار با احتیاط لازم است تا از حذف نویز بیش از حد که منجر به تار شدن یا از بین رفتن جزئیات تصویر می شود، جلوگیری شود. هدف کاهش نویز حذف کامل تمام نویزها از تصویر نیست، بلکه تمیزتر و شفاف‌تر کردن تصویر است.

همانند عملکرد شارپنس، در این مورد نیز باید نگاهی انتقادی به تصویر بیندازید تا ببینید آیا به نتیجه مطلوب رسیده اید یا خیر. از دست دادن مقدار کمی از جزئیات هنگام کاهش نویز اجتناب ناپذیر است، بنابراین باید مراقب باشید که نقطه تعادل مناسب را هنگام استفاده از این تنظیم پیدا کنید. در بیشتر موارد، بهتر است مقداری نویز حذف شود تا جزئیات بیشتری از تصویر حفظ شود.

هنگامی که از این ابزار استفاده می کنید، می توانید چندین چیز از جمله موارد فهرست زیر را کنترل کنید:

قدرت: این تنظیم سطح کلی کاهش نویز اعمال شده را کنترل می کند. پیشنهاد ما این است که این تنظیم را از حداکثر مقدار یعنی 10 شروع کنید تا بتوانید جلوه ای که ایجاد می کند را بهتر ببینید. پس از تنظیم سایر تنظیمات، می توانید Strength را کاهش دهید تا به کاهش نویز دلخواه برسید.

Preserve Details (Preserve Details) : این گزینه تعیین می کند که چه مقدار از جزئیات تصویر اصلی باید حفظ شود و اگر از مقدار بسیار کم استفاده کنید، تصویر جزئیات زیادی را از دست می دهد. با این حال، هر مقدار بالا کاهش نویز را نیز بی اثر می کند. برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید با این گزینه کار کنید.

کاهش نویز رنگ (کاهش نویز رنگ): گاهی اوقات نویز به عنوان بخش های کوچکی از یک رنگ درک می شود که نویز رنگ نامیده می شود. افزایش مقدار Reduce Color Noise می تواند این مشکل را کاهش دهد. با این حال، افزایش مقدار این تنظیم منجر به مخلوط شدن رنگ های مختلف در تصویر نیز می شود، بنابراین بهتر است از مقادیر کم برای اکثر تصاویر استفاده کنید.

جزئیات واضح تر: کاهش نویز تصویر نیز وضوح تصویر را کاهش می دهد. این تنظیم دوباره وضوح را افزایش می دهد و جزئیات تصویر را حفظ می کند. با این حال، مانند گزینه Preserve Detail، این گزینه نیز می تواند کاهش نویز را بی اثر کند و بنابراین نباید از مقادیر بالا استفاده کرد.

استفاده از کاهش نویز

بر روی لایه مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Duplicate Layer را انتخاب کرده و کاهش نویز را روی این لایه کپی شده اعمال کنید تا از تغییرات ناخواسته در تصویر اصلی جلوگیری شود. یک کادر محاوره ای باز می شود. نام لایه کپی شده را وارد کرده و روی OK کلیک کنید. در این مثال از نام Noise Reduction استفاده می کنیم. هنگام انتخاب این لایه کپی، به منوی Filter > Noise > Reduce Noise بروید.

یک کادر محاوره ای باز می شود. در این کادر تمام تنظیمات را مطابق راهنمای بالا تیک بزنید. می توانید تأثیر هر تغییر را در پنجره پیش نمایش در سمت چپ اسلایدرها مشاهده کنید.

برای فعال یا غیرفعال کردن عملکرد پیش نمایش، روی پنجره Preview کلیک کنید. این یک راه ساده برای مقایسه کاهش نویز با تصویر اصلی است. برای مشاهده قسمت های مختلف تصویر روی پنجره پیش نمایش کلیک کرده و بکشید. توجه داشته باشید که امکان مشاهده پیش نمایش در پنجره اصلی سند نیز وجود دارد.

تغییر تنظیمات را تا زمانی که از نتایج راضی شوید ادامه دهید، سپس روی OK کلیک کنید. به این ترتیب قابلیت کاهش نویز بر روی تصویر اعمال شده است. ما آموزش فتوشاپ را با پوشش دادن وظایف مختلف قابل انجام بر روی لایه ها ادامه می دهیم.

انجام وظایف مختلف بر روی لایه ها

همانطور که در قسمت درک لایه ها در این مقاله آموزشی فتوشاپ اشاره کردیم، روش های مختلفی برای استفاده از لایه ها در فتوشاپ وجود دارد. تا اینجا ما مهارت های اساسی، از جمله نحوه استفاده از لایه های تنظیم را پوشش داده ایم. در این قسمت از آموزش فتوشاپ، به چند گزینه پیشرفته تر مانند تنظیم opacity، ترکیب حالت ها، ماسک لایه ها و گروه های لایه می پردازیم.

کسل کننده بودن لایه فتوشاپ

کدورت لایه را می توان تقریباً برای هر لایه در یک سند فتوشاپ تنظیم کرد. این مقدار میزان شفاف یا مات بودن لایه را کنترل می کند. به عبارت دیگر، این گزینه تعیین می کند که لایه های دیگر چگونه از طریق لایه فعلی مشاهده شوند. به مثال زیر توجه کنید:

در مثال بالا از دو لایه متن متفاوت و یک لایه پس زمینه استفاده شده است. لایه متنی Mountains دارای مقدار شفافیت 100٪ است. این لایه کاملاً مات است، یعنی چیزی زیر حروف قابل مشاهده نیست. برعکس، لایه متن آپالاچی دارای شفافیت 15 درصدی است. این لایه شفافیت زیادی دارد، به این معنی که می توانید حروف لایه پس زمینه را ببینید.

همچنین می توانید تیرگی لایه تنظیم را برای کاهش افکت ها کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر یک لایه Curves دارید که خیلی شدید است، می توانید Opacity را به 70 یا 80 درصد کاهش دهید. در بیشتر موارد، این یک راه ساده برای اصلاح خود لایه تنظیم است.

نحوه استفاده از کدورت لایه

در ادامه آموزش فتوشاپ، لایه مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی فلش کشویی Opacity در بالای پنل لایه ها کلیک کنید.

برای تنظیم کدورت روی نوار لغزنده کلیک کرده و بکشید. به این ترتیب خواهید دید که کدورت لایه در پنجره سند تغییر می کند. اگر Opacity را روی 0% قرار دهید، لایه کاملا شفاف یا ناپدید می شود.

شفافیت پس‌زمینه لایه در فتوشاپ

به طور پیش فرض، فتوشاپ از یک لایه پس زمینه استفاده می کند. شما نمی توانید شفافیت لایه پس زمینه را تنظیم کنید و این لایه نمی تواند پنهان شود. این به این دلیل است که در اکثر پروژه ها، به خصوص اگر روی عکس کار می کنید، نمی خواهید پس زمینه شفاف باشد.

با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که در آنها ممکن است بخواهیم یک پس زمینه شفاف داشته باشیم. به عنوان مثال، اگر شما یک لوگو برای یک وب سایت ایجاد می کنید، پس زمینه شفاف به رنگ پس زمینه وب سایت اجازه می دهد تا از طریق لوگو نشان داده شود و ظاهری حرفه ای و ثابت به آن می دهد.

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید تصویر شما پس‌زمینه شفافی داشته باشد، باید آن را در قالبی ذخیره کنید که بتواند این شفافیت را مدیریت کند. توصیه می کنیم از قالب PNG-24 ارائه شده در کادر محاوره ای Save for Web استفاده کنید. فایل های JPEG نمی توانند پس زمینه شفاف داشته باشند، بنابراین هر ناحیه شفاف به صورت سفید ذخیره می شود.

ترکیب حالت ها در فتوشاپ

علاوه بر تنظیم کدورت، از حالت های ترکیبی نیز می توان برای کنترل نحوه ترکیب لایه های سند با یکدیگر استفاده کرد. منوی حالت ترکیبی در بالای پانل لایه ها، در کنار Opacity قرار دارد.

برای تغییر حالت ترکیبی باید روی منوی کشویی Blend Mode کلیک کنید و سپس حالت مورد نظر را انتخاب کنید. در مثال زیر، ما حالت ترکیب را روی Screen قرار داده‌ایم تا پس‌زمینه فیروزه‌ای نمایان شود، اما این بار در ضبط نشان داده می‌شود.

برش ماسک در فتوشاپ

در ابتدای این راهنمای آموزش فتوشاپ، نحوه استفاده از لایه های تنظیم برای اصلاح تصاویر را یاد گرفتیم. به طور پیش فرض، لایه های تنظیم بر همه لایه های زیر آنها تأثیر می گذارد. با این حال، ممکن است مواقعی پیش بیاید که بخواهید لایه تنظیم فقط روی یک لایه تأثیر بگذارد. برای این کار باید از ماسک کلیپینگ استفاده کنید.

برای اعمال یک clipping mask، کلید Alt را روی صفحه کلید نگه دارید. در مک، از کلید Option استفاده کنید. سپس بین لایه های مختلف در پنل لایه ها کلیک کنید. در این مثال روی لایه Gradient Map و Acorn در تصویر زیر کلیک می کنیم.

شما همچنین می توانید از این روش برای رها کردن ماسک برش استفاده کنید. انتشار یک ماسک برش لایه را حذف نمی کند، بلکه باعث می شود مانند یک لایه معمولی رفتار کند. به عنوان مثال، اگر ماسک برش را برای لایه Gradient Map آزاد کنید، روی رنگ تمام لایه‌های زیرین تأثیر می‌گذارد، نه فقط لایه Acron.

همچنین باید اشاره کنیم که ماسک clipping را می توان روی چندین لایه تنظیم بالای یک لایه اعمال کرد. به همین دلیل، اگر از ماسک های برش در سند خود استفاده کرده اید، لایه های تنظیم جدید ممکن است به طور خودکار از ماسک برش استفاده کنند.

ماسک لایه در فتوشاپ

در این قسمت از آموزش فتوشاپ بیشتر در مورد ماسک های لایه صحبت خواهیم کرد. گاهی اوقات لازم است که فقط قسمت های خاصی از لایه قابل مشاهده باشد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهیم پس زمینه لایه را حذف کنیم تا لایه های زیر آن از طریق آن دیده شوند. اگرچه می‌توان از ابزار Eraser برای حذف بخش‌های غیر ضروری استفاده کرد، اما خنثی کردن این نوع ویرایش مخرب دشوار است. خوشبختانه، ماسک های لایه به ما این امکان را می دهند که قسمت هایی از هر لایه را به صورت غیر مخرب پنهان یا نشان دهیم.

ایجاد یک لایه ماسک می تواند مشکل باشد، بنابراین در این آموزش فتوشاپ ما با نگاهی به یک مثال از قبل اجرا شده شروع می کنیم. در تصویر مثال زیر می بینید که لایه Acron به عنوان لایه ای برای مخفی کردن یا مخفی کردن پس زمینه استفاده شده است، بنابراین Acron تنها بخشی از لایه قابل مشاهده است. ماسک لایه با یک تصویر کوچک سیاه و سفید در سمت راست نماد لایه در پانل لایه ها نشان داده می شود. توجه کنید که چگونه این مناطق در پنجره سند با مناطق سفید لایه ماسک در تصویر کوچک آن در پانل لایه ها مطابقت دارند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پس‌زمینه لایه Acron در واقع حذف نشده است، بلکه فقط پنهان است. اگر بخواهیم قسمت‌های دیگری از تصویر اصلی را آشکار کنیم، می‌توانیم ماسک لایه را تغییر دهیم یا آن را به طور کامل حذف کنیم.

ویرایش ماسک لایه در فتوشاپ

برای درک بهتر نحوه عملکرد لایه ماسک، در این مقاله آموزشی فتوشاپ سعی می کنیم ماسک لایه Acron را اصلاح کنیم. برای این کار از ابزار براش استفاده می کنیم. تصویر کوچک ماسک لایه را در پانل لایه ها انتخاب کنید. در این مثال ماسک کنار لایه Acron را انتخاب می کنیم. ابزار Brush را از پنل ابزار انتخاب کرده و رنگ Foreground را سفید قرار دهید. روی تصویر کلیک کرده و بکشید تا قسمت های خاصی از تصویر در لایه قابل مشاهده باشد. در این مثال، قسمت‌های پس‌زمینه را عمدتاً با افزودن نقاط سفید به ماسک لایه Hvida می‌سازیم.

رنگ Foreground را روی سیاه قرار دهید، سپس روی تصویر کلیک کرده و بکشید تا مناطق خاصی از لایه پنهان شود. استفاده از ابزار Brush را تا زمانی که از نتیجه راضی باشید ادامه دهید.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، باید زمان، تلاش و دقت زیادی صرف کنید. هنگام کار در اطراف لبه های ماسک لایه در اطراف یک شی باید به ویژه مراقب باشید. تنظیم اندازه، سختی و کدورت ابزار قلم مو نیز کمک می کند، به خصوص برای نتیجه مطلوب تر.

ایجاد یک ماسک جدید لایه

اکنون که درک خوبی از ماسک های لایه داریم، بیایید سعی کنیم ماسک لایه خودمان را ایجاد کنیم. برای این کار یک لایه را انتخاب کنید و روی دکمه Layer Mask در انتهای پنل لایه ها کلیک کنید. در این مثال یک لایه ماسک برای لایه ضبط ایجاد می کنیم.

ماسک لایه را می توان به صورت یک تصویر کوچک سفید در کنار نماد لایه در پانل لایه ها مشاهده کرد. سپس می توانید تصویر کوچک را انتخاب کنید و از ابزار Brush برای تغییر لایه ماسک استفاده کنید.

توجه داشته باشید که می توانید ماسک های چند لایه را روی یک لایه اعمال کنید. با این حال، این وضعیت در بیشتر موارد منجر به ایجاد یک حالت پیچیده می شود، به همین دلیل توصیه می کنیم برای هر لایه از ماسک استفاده کنید.

استفاده از ماسک‌های لایه به همراه لایه‌های تنظیمی

همچنین می توان از یک لایه ماسک برای کنترل قسمت هایی از تصویر که باید تحت تأثیر یک لایه تنظیم قرار گیرد، استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر یک لایه تنظیم سیاه و سفید دارید، می توانید از یک لایه ماسک برای تبدیل قسمت های خاصی از تصویر به سیاه و سفید استفاده کنید و قسمت های دیگر را بدون تغییر رها کنید.

هر لایه تنظیم دارای یک ماسک لایه پیش فرض است، بنابراین نیازی به ایجاد یک ماسک لایه جدید نیست. به سادگی روی لایه ماسک کلیک کنید و سپس با استفاده از ابزار Brush آن را ویرایش کنید. در ادامه ماسک لایه را از آموزش فتوشاپ حذف می کنیم.

حذف ماسک لایه

برای حذف ماسک لایه، روی تصویر کوچک کلیک کنید و آن را به سطل زباله در گوشه سمت راست پایین پانل لایه ها بکشید. به این ترتیب کادر محاوره ای باز می شود که در آن باید گزینه Delete را برای حذف لایه ماسک انتخاب کنید. با انتخاب گزینه Apply در واقع قسمت هایی از لایه که در حال حاضر مخفی بودند حذف می شود. بنابراین باید از انتخاب این گزینه خودداری کنید مگر اینکه دیگر به این قسمت های تصویر خود نیاز نداشته باشید.

با فشار دادن و نگه داشتن کلید Shift روی صفحه کلید و کلیک بر روی تصویر کوچک، می توانید به طور موقت لایه ماسک را غیرفعال کنید. ایجاد و ویرایش یک لایه ماسک می تواند کار دشواری باشد و راه های مختلفی برای دستیابی به نتایج مورد نظر شما وجود دارد.

گروه بندی لایه ها در فتوشاپ

هنگامی که شروع به کار با چندین لایه در سند خود می کنید، متوجه خواهید شد که سازماندهی آنها دشوار می شود. خوشبختانه فتوشاپ امکان گروه بندی لایه ها را فراهم کرده است. می‌توانید از گروه‌ها برای نگه‌داشتن لایه‌های مرتبط در کنار هم و ویرایش و جابجایی چندین لایه به طور همزمان استفاده کنید. آموزش فتوشاپ را با ایجاد گروه لایه در فتوشاپ ادامه می دهیم.

ایجاد گروه لایه‌ در فتوشاپ

دکمه Group را در پایین پنل لایه ها پیدا کنید.

با کلیک بر روی این دکمه یک گروه خالی جدید ظاهر می شود. در صورت لزوم می توانید روی این گروه کلیک کرده و آن را بکشید تا ترتیب آن در پنل لایه ها تغییر کند. هر لایه ای را که می خواهید در گروه قرار دهید روی نماد گروه در پانل لایه ها بکشید تا آن را در داخل قرار دهید. لایه های گروه بندی شده اندکی با بقیه لایه های پنل متفاوت است.

می‌توانید با کلیک کردن روی فلش روی نماد گروه، این گروه را باز یا کوچک کنید.

اکنون می توانید تمام لایه های یک گروه را به طور همزمان دستکاری کنید. در این مثال، ما روی نماد چشم گروه کلیک می کنیم تا تمام لایه های گروه مخفی شود.

لایه ها را در فتوشاپ ادغام کرده و آنها را صاف کنید

اگر دیگر نیازی به ویرایش برخی از لایه ها ندارید، می توانید آنها را ادغام کنید، آموزش فتوشاپ را با این بحث دنبال می کنیم. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید لایه های خاصی را ترکیب کنید. به عنوان مثال، اگر چندین لایه دارید، ممکن است بخواهید قبل از اعمال ویرایش دیگری، مانند واضح کردن یا کاهش نویز، آنها را در یک لایه ادغام کنید.

برای ادغام لایه ها می توانید لایه اول را انتخاب کنید و کلید Shift را روی صفحه کلید نگه دارید و روی آخرین لایه کلیک کنید تا ادغام شود. با این کار تمام لایه ها بین لایه های اول و آخر انتخاب می شوند. سپس روی این لایه ها کلیک راست کرده و Merge Layers را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید لایه‌ها را انتخاب کنید و Ctrl+E یا Command+E را در مک فشار دهید.

ادغام لایه ها انعطاف پذیری و کنترلی را که زمانی فراهم می کردند از دست می دهد. بنابراین، فقط زمانی باید لایه ها را ترکیب کنید که مطمئن باشید دیگر نیازی به ویرایش جداگانه آنها ندارید.

نکته : مطمئن شوید که روی نام لایه کلیک راست کرده و نه نماد آن، در غیر این صورت منو ظاهر نمی شود.

همچنین امکان ترکیب تمام لایه های سند در یک لایه پس زمینه وجود دارد. به این حالت صاف کردن تصویر می گویند. برای این کار باید روی یک لایه کلیک راست کرده و گزینه Flatten Image را انتخاب کنید.

صاف کردن یک تصویر راهی برای ساده کردن پروژه های پیچیده فتوشاپ است. البته توجه داشته باشید که لازم نیست قبل از صادرات تصاویر، آنها را صاف کنید. هنگامی که یک پروژه به صورت JPEG یا PNG ذخیره می شود، همه لایه ها به طور خودکار صاف می شوند، زیرا این فرمت های فایل از چندین لایه پشتیبانی نمی کنند.

کار با براش های فتوشاپ

ابزار Brush به شما این امکان را می دهد که روی هر لایه نقاشی کنید و این روند بسیار شبیه به نقاشی واقعی است. همچنین تنظیمات مختلفی برای انتخاب وجود دارد که به شما امکان می دهد موقعیت های مختلف را شخصی سازی کنید. هنگامی که با استفاده از ابزار Brush آشنا شدید، متوجه خواهید شد که ابزارهای دیگر، از جمله Eraser و قلم مو Spot Healing، از همان گروه تنظیمات استفاده می کنند. در ادامه آموزش فتوشاپ به سراغ این ابزار می رویم.

از ابزار Brush در فتوشاپ استفاده کنید

استفاده از ابزار Brush برای نقاشی روی سند ساده است. به سادگی ابزار Brush را در پنل Tools پیدا کنید، سپس روی پنجره سند کلیک کرده و بکشید تا رنگ آمیزی شود. همچنین می توانید ابزار Brush را در هر زمان با فشار دادن کلید B روی صفحه کلید انتخاب کنید.

برای انتخاب براش دیگر، باید روی بالاترین رنگ در ابزار Color Picker به نام “Foreground Color” کلیک کنید. سپس در کادر محاوره ای باز شده رنگ مورد نظر را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید تنظیمات مختلف ابزار Brush را در پانل تنظیمات در بالای صفحه سفارشی کنید.

برخی از این تنظیمات قابل تغییر عبارتند از:

اندازه قلم مو: اگر می خواهید قلم مو را بزرگتر یا کوچکتر کنید، می توانید روی فلش کشویی “Brush Selector” در کنترل پنل کلیک کنید و سپس نوار لغزنده را تنظیم کنید. همچنین می توانید کلیدهای پشتیبانی [و] را فشار دهید تا به سرعت اندازه قلم مو را در هر زمان کاهش یا بزرگ کنید.

سختی برس (سختی): اگر می‌خواهید لبه‌های برس سخت‌تر یا نرم‌تر شوند، می‌توانید درجه سختی را از منوی کشویی آن انتخاب کنید. برس های سخت تر دارای لبه های تیزتر و مشخص تر هستند، در حالی که برس های نرم دارای لبه های مبهم و کمتر مشخص هستند. در اکثر مواقع، بهتر است از تنظیمات توصیه شده سختی قلم مو 50 درصد یا کمتر استفاده کنید تا تک تک ضربه ها کمتر قابل مشاهده باشند.

نکته قلم مو: اگر می خواهید جلوه ای منحصر به فرد ایجاد کنید، می توانید نکات مختلف قلم مو را از منوی کشویی انتخاب کنید. برخی از این نوک‌ها برای شبیه‌سازی ابزارهای طراحی واقعی مانند خودکار و نشانگر طراحی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر ساده‌تر هستند.

Opacity: به طور پیش فرض، opacity براش روی 100% تنظیم شده است، یعنی براش از بیشترین شدت استفاده می کند. با این حال، می توانید کدورت برس را کاهش دهید تا از شدت آن بکاهید.

ابزارهای دیگر که از تنظیمات براش استفاده می‌کنند

همانطور که قبلا در مقاله آموزش فتوشاپ به آن اشاره کردیم، بسیاری از ابزارهای دیگر نیز به همین ترتیب عمل می کنند. به عنوان مثال، اگر ابزار Eraser را انتخاب کنید، می توانید برای پاک کردن بخش هایی از لایه انتخاب شده، در پنجره سند کلیک کرده و بکشید. می‌توانید ابزار Eraser را با تغییر اندازه، سختی، کدورت یا سایر گزینه‌های صفحه کنترل سفارشی کنید.

کار با متن در فتوشاپ

ابزار Text به شما امکان می دهد متنی را به فایل اضافه کنید. می‌توانید از متن در پروژه‌های مختلف استفاده کنید، مثلاً آن را به تصاویر اضافه کنید تا پوستر، کارت تولد یا دعوت‌نامه بسازید. همچنین می توانید متن را با توجه به نیاز خود سفارشی کنید. در ادامه آموزش فتوشاپ با این ابزار بیشتر آشنا خواهید شد.

با استفاده از ابزار تایپ فتوشاپ

ابزار Type را در پنل Tools پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. همچنین می توانید کلید T را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا در هر زمان به ابزار ورودی دسترسی پیدا کنید.

در کنترل پنل واقع در بالای صفحه، می توانید فونت و اندازه متن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بر روی انتخابگر رنگ متن کلیک کنید، سپس رنگ مورد نظر خود را در کادر محاوره ای انتخاب کنید.

برای باز کردن یک جعبه متن روی هر نقطه از پنجره سند کلیک کرده و بکشید.

به این ترتیب یک لایه متن جدید به سند اضافه می شود. برای افزودن متن به سند می توانید شروع به تایپ کنید.

اگر می خواهید متن زیادی به سند خود اضافه کنید، ممکن است بخواهید با چندین لایه متن کار کنید. این به شما امکان می دهد کنترل بیشتری بر خلوص متن خود داشته باشید. در مثال زیر لایه دوم متن را با کلمه Mountains اضافه کنید.

نکات ابزار متن

اگر می خواهید یک لایه متنی را ویرایش کنید، باید روی نماد لایه در پانل لایه ها دوبار کلیک کنید. سپس می توانید متن را ویرایش کنید، اندازه کادر متن را تغییر دهید یا گزینه های کنترل پنل را تغییر دهید تا فونت، اندازه یا رنگ متفاوتی برای متن انتخاب کنید.

برای ایجاد گزینه های بیشتر قالب بندی متن، به ویندوز بروید و Character را انتخاب کنید تا پانل Character را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید متن را جابه‌جا کنید، باید ابزار Move را انتخاب کنید و سپس کلیک کنید و در پنجره سند به محل مورد نظر بکشید.

اگر علاوه بر آنچه در این آموزش فتوشاپ گفته شد، می خواهید در مورد کار با متن در فتوشاپ بیشتر بدانید، مقالات زیر از مجله فرادرس برای شما مفید خواهد بود:

شطرنجی کردن متن

اگر سعی می کنید از ابزارهای خاصی مانند فیلترها در لایه متن استفاده کنید یا یک پیام هشدار دریافت می کنید که از شما می پرسد آیا مطمئن هستید که می خواهید متن را شطرنجی کنید.

در ادامه آموزش فتوشاپ باید گفت که منظور از Rasterize این است که متن به صورت پیکسلی در می آید و می توانید به طور معمول تغییرات تصویر را روی آن اعمال کنید که با متن امکان پذیر نیست. نکته منفی این است که دیگر نمی توانید متن را ویرایش کنید، قالب بندی آن را تغییر دهید یا دوباره آن را به یک لایه متن تبدیل کنید. بنابراین در صورت لزوم باید متن را شطرنجی کنید. اگر نمی خواهید متن را شطرنجی کنید، می توانید بر روی Undo کلیک کنید و متن را در قالب فعلی نگه دارید.

خواندن هیستوگرام در فتوشاپ

اگر تا به حال از لایه‌های تنظیم سطوح یا منحنی‌ها استفاده کرده‌اید، ممکن است متوجه شده باشید که یک گرافیک در ناحیه‌ای که در حال تنظیم آن هستید ظاهر می‌شود. این نمودار هیستوگرام نام دارد و بحث بعدی ما در ادامه آموزش فتوشاپ خواهد بود. این هیستوگرام به طور معمول تعداد سایه ها، میان تن ها و هایلایت ها را در تصویر نمایش می دهد. در مثال زیر لایه Levels adjustment انتخاب شده است و می بینید که هیستوگرام در پنل Properties در سمت راست قابل مشاهده است.

یک هیستوگرام به ما می گوید که هر تصویر حاوی ترکیبی از سایه ها، هایلایت ها و میان تن ها است. اساساً هیستوگرام تعداد پیکسل های مربوط به هر تن را می شمارد و آنها را به صورت گرافیکی با سایه ها در سمت چپ، میان آهنگ ها در وسط و هایلایت ها در سمت راست نمایش می دهد. توجه داشته باشید که هیستوگرام فقط به ما می گوید که چه مقدار از هر تن در تصویر وجود دارد و به ما نمی گوید آن تن ها در کجای تصویر هستند.

در مثال بالا ما ترکیبی از صداهای مختلف داریم. سنگ ها و زمین در قسمت پایینی تصویر سایه ها را تشکیل می دهند، پل و اقیانوس صداهای میانی را تشکیل می دهند و سازها و آسمان نقاط برجسته را تشکیل می دهند. اگر به هیستوگرام نگاه کنید، خواهید دید که تصویر دارای توزیع تقریباً یکنواختی از این سه بخش است.

هیستوگرام برای هر تصویر منحصر به فرد است و لزومی ندارد که همیشه توزیع یکنواختی داشته باشد. به عنوان مثال، در تصویر زیر می بینید که اطلاعات در هیستوگرام سمت چپ انباشته شده است. این بدان معناست که بیشتر پیکسل های این تصویر سایه هستند. نواحی تیره پس زمینه، سایه های روی برگ و الگوی تیره روی بال های پروانه، سایه های هیستوگرام را تشکیل می دهند.

سپس یک گل سفید را در زمینه ای روشن تصور می کند. همانطور که ممکن است حدس بزنید، هایلایت ها بسیار بیشتر از سایه ها هستند و بنابراین بیشتر اطلاعات هیستوگرام در سمت راست انباشته می شود.

تصویر زیر دارای اسپایک های بزرگ داده در سمت چپ و راست هیستوگرام است، اما نواحی مرکزی صاف هستند. این بدان معنی است که سایه ها و هایلایت های زیادی در قسمت آب و سنگ متمرکز شده است، اما میانتون ها را از دست داده است. در واقع می توان گفت که تصویر کنتراست زیادی دارد.

تشخیص مشکلات رایج در خواندن هیستوگرام در فتوشاپ

دانستن نحوه خواندن یک هیستوگرام می تواند چندین چیز را در مورد یک تصویر روشن کند. به عنوان مثال، می توانید از هیستوگرام برای یافتن مشکلات رایج در تصاویر استفاده کنید. سپس با ابزارهای مختلفی مانند Levels و Curves می توان این مشکلات را حل کرد. اجازه دهید این بحث را در ادامه آموزش فتوشاپ بیشتر باز کنیم.

در تصویر بالا می بینیم که یک شکاف بزرگ بین سمت راست هیستوگرام وجود دارد. این به این معنی است که تصویر ضعیف و بسیار تاریک است. این نوع مشکلات را می توان با استفاده از تنظیمات Levels برطرف کرد.

با این حال، اگر هنگام اعمال این تغییرات دقت نکنید، ممکن است برخی از جزئیات تصویر را از دست بدهید. به این کار برش می گویند. در تصویر زیر مشاهده می کنید که ابرها جزئیات زیادی را از دست داده اند و رنگ آسمان تغییر کرده است. همچنین توجه داشته باشید که یک قله تیز در سمت راست هیستوگرام وجود دارد. هر زمان که چیزی شبیه به این را در هیستوگرام مشاهده کردید، به این معنی است که برش اتفاق افتاده است.

هیستوگرام ابزار مهمی برای تشخیص مشکلات تصاویر است. بنابراین، هنگام اعمال ویرایش های مختلف روی تصاویر، همیشه باید چشم خود را به هیستوگرام نگاه دارید.

پنل هیستوگرام فتوشاپ

روش های مختلفی برای مشاهده هیستوگرام در یک تصویر وجود دارد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، هیستوگرام در پانل Properties هنگام ویرایش لایه تنظیم سطوح یا Curves قابل مشاهده است. با این حال، این هیستوگرام هنگامی که تغییری در لایه تنظیم ایجاد می شود، به روز نمی شود. اگر از لایه‌های تنظیم در سند خود استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای تشخیص مسائل مختلف به پنل هیستوگرام مراجعه کنید، زیرا شامل تغییرات لایه تنظیم نیز می‌شود. برای این کار به منوی Window رفته سپس Histogram را انتخاب کنید تا پنل Histogram باز شود.

این پنل یک هیستوگرام خاکستری را نمایش می دهد که دقیقاً مشابه هیستوگرام نشان داده شده در تصویر بالا است. این نمودار شامل چندین هیستوگرام رنگی است که می توان از آنها برای مشاهده توزیع تک رنگ ها در تصویر استفاده کرد.

در مورد پنل هیستوگرام و درک بهتر آن، این مقاله از مجله فرادرس نیز می تواند به شما کمک کند:

آخرین کلمه

آموزش فتوشاپ یک موضوع بزرگ است و گاهی اوقات ممکن است پیچیده به نظر برسد. خوشبختانه منابع آموزشی خوبی برای فتوشاپ وجود دارد. در این مقاله سعی کردیم یک آموزش کامل فتوشاپ ارائه کنیم که قطعا این مقدار فقط برای دانش مقدماتی مناسب است و برای کسب مهارت بیشتر باید روی بحث آموزش فتوشاپ تمرکز کنید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، آموزش های زیر نیز توصیه می شود:

==

فیلم کامل آموزش فتوشاپ از صفر تا صد رایگان و تصویری (+ دانلود رایگان فیلم آموزشی)

فیلم آموزش عملی فتوشاپ – قسمت 1

دانلود ویدیو

فیلم آموزش عملی فتوشاپ – قسمت دوم

دانلود ویدیو

فیلم آموزش عملی فتوشاپ – قسمت سوم

دانلود ویدیو

فیلم آموزش عملی فتوشاپ – قسمت چهارم

دانلود ویدیو

فیلم آموزش عملی فتوشاپ – قسمت پنجم

دانلود ویدیو

فیلم آموزش عملی فتوشاپ – قسمت ششم

دانلود ویدیو

فیلم آموزش عملی فتوشاپ – قسمت هفتم

دانلود ویدیو

فیلم آموزش عملی فتوشاپ – قسمت 8

دانلود ویدیو

در راهنمای آموزش فتوشاپ به شما آموزش می دهیم که چگونه این نرم افزار قدرتمند را بهینه تر یاد بگیرید و زمان کمتری را برای یادگیری فتوشاپ صرف کنید.

امروزه تصاویر را می توان در همه جا مشاهده کرد، استفاده از تصاویر امروزه به یک روند در جهان تبدیل شده است. اگر به اطراف نگاه کنید می توانید انواع کاربردهای تصاویر را مشاهده کنید، حتی ما شبکه های اجتماعی مختص تصاویری داریم که میلیاردها کاربر دارند.

دسته بندی تصاویر دیجیتال:

اگر بخواهیم تصاویر را به طور کلی دسته بندی کنیم، می توانیم آنها را در سه دسته مجزا قرار دهیم.

1- تصاویر با استفاده از دوربین های مختلف ضبط شده و هیچ ویرایشی روی آن ها اعمال نمی شود.

2- تصاویر ضبط شده با دوربین اما ویرایش شده با نرم افزارهای مختلف.

3- تصاویر کاملاً با استفاده از نرم افزار ایجاد شده اند.

در این مقاله به دسته اول کاری نداریم و به دو دسته دیگر می پردازیم; محال است که کلمه فتوشاپ را نشنیده باشید، این کلمه آنقدر در بین مردم معروف و رایج است که اغلب به جای ویرایش عکس به آن فتوشاپ می گویند.

فتوشاپ یکی از نرم افزارهای اصلی است که برای ویرایش و ایجاد تصاویر استفاده می شود. برخلاف تصور عموم، این برنامه اصلا نرم افزار جدیدی نیست و طول عمر آن به سی سال (از سال 1990) می رسد.

برای گرافیست شدن باید حداقل به نرم افزارهای فتوشاپ و ایلاستریتور تسلط کامل داشته باشید. در این مقاله قصد داریم راهنمای کاملی در مورد نحوه یادگیری فتوشاپ و متخصص شدن در آن ارائه دهیم. در مقالات بعدی این کار را برای نرم افزار ایلوستریتور نیز تکرار خواهیم کرد.

چگونه فتوشاپ را یاد بگیریم؟

همانطور که می دانید فتوشاپ یک نرم افزار حرفه ای و تخصصی است که نمی توانید مانند سایر نرم افزارها از آن استفاده کنید. برای استفاده از این نرم افزار باید دانش کاملی در این زمینه داشته باشید.

محیط این نرم افزار بسیار پیچیده است و با دیدن منوهای آن نمی توانید نحوه عملکرد آن را یاد بگیرید، اما چه باید کرد؟ از آن عبور کنید و در نهایت یک متخصص فتوشاپ خواهید شد.

مراحل آموزش فتوشاپ:

برای آموزش مقدماتی در هر زمینه ای باید سلسله مراتبی را طی کرد تا بتوانیم در زمان مناسب کارایی کافی داشته باشیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مقاله را ایجاد کنیم که امیدوارم برای شما همراهان عزیز مفید واقع شود. .

آموزش مفاهیم اولیه طراحی گرافیک:

قبل از شروع یادگیری فتوشاپ، باید اطلاعاتی در مورد تصاویر، فرمت های مختلف، رنگ ها، پیکسل ها و لایه های تصویر به دست آورید. اینها مفاهیم بسیار ساده ای هستند که با جستجو در اینترنت به راحتی می توانید اطلاعات کاملی در مورد آنها بدست آورید.

نکته برای مبتدیان: فتوشاپ یک نرم افزار ایجاد یا ویرایش تصویر است و نمی توانید فایل های ویدئویی را با آن ویرایش کنید.

نصب فتوشاپ:

مسلم است که برای شروع یادگیری فتوشاپ ابتدا باید آن را نصب کنید، در این صورت با نسخه های مختلف فتوشاپ مواجه خواهید شد. پیشنهاد ما نصب نسخه Adobe Photoshop CC 2018 است که نسبت به سایر نسخه ها پایدارتر است و نیازی به درگیر شدن در کرک های مختلف نیست. برای دانلود رایگان در دسترس هستند.

اگر نسخه جدیدتر فتوشاپ را نصب کرده اید، برای فارسی نویسی در فتوشاپ این مقاله را بخوانید و اگر فتوشاپ جدیدی نصب کرده اید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

محیط فتوشاپ را بشناسید:

هنگامی که نرم افزار فتوشاپ را باز می کنید، با محیطی مواجه می شوید که شبیه هیچ نرم افزار همه منظوره دیگری نیست که تا به حال استفاده کرده اید.

در سمت چپ تصویر ابزارهای فتوشاپ را می بینید که مهمترین قسمت فتوشاپ است. زمانی که کار با نرم افزار فتوشاپ را شروع می کنید، بیشترین استفاده را از این ابزارها خواهید داشت.

در سمت راست و بالای تصویر می توانید قسمت انتخاب رنگ را مشاهده کنید که معمولاً نیازی به کار مستقیم با آن نیست. اما در زیر این قسمت یعنی سمت راست و پایین تصویر لایه هایی را داریم که باید آنها را به طور کامل یاد بگیرید. در فتوشاپ تصاویر از لایه های مختلف ساخته می شوند و اگر ندانید چگونه با این لایه ها کار کنید، نمی توانید. به راحتی می توانید با این نرم افزار کار کنید.

در قسمت بالای تصویر منوهای فتوشاپ را می بینیم که هر کدام شامل زیر منوهای مختلفی هستند که می توان از آنها برای انجام عملیات های مختلف ساده و پیشرفته در فتوشاپ استفاده کرد.

مهمترین قسمتی که در ابتدا باید یاد بگیرید ابزارهای فتوشاپ است، یعنی آیکون های سمت چپ فتوشاپ.

برای این کار کافی است یک عکس را وارد فتوشاپ کنید و این ابزارها را یکی یکی تست کنید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات کامل در مورد این ابزارها می توانید از این لینک استفاده کنید:

آموزش نوار ابزار فتوشاپ به زبان فارسی (به زودی)

لایه های ابزار و تمرین:

قبل از اینکه به مراحل بعدی بروید، باید مطمئن شوید که با ابزارها و لایه های فتوشاپ آشنا هستید. حتی اگر چند هفته طول بکشد، باید آن را به درستی انجام دهید و به این عناصر تسلط پیدا کنید.

نسخه های مختلف را یاد بگیرید و تمرین کنید:

اکنون که بر ابزارها و لایه های فتوشاپ تسلط دارید، لازم است از آنها برای انجام روتوش حرفه ای روی تصاویر استفاده کنید، برای این کار فقط باید افکت های مختلف را در اینترنت جستجو کنید. به عنوان مثال، می توانید در اینترنت عبارت «چگونه پس زمینه یک تصویر را در فتوشاپ حذف کنیم؟ “. به دنبال سایت های مختلفی باشید که این را آموزش می دهند و همچنین نمونه های مختلف. البته اگر جستجوهای شما به زبان انگلیسی باشد نتایج بهتر و کامل تری خواهید گرفت.

نکته مهم: بهترین راه برای یادگیری فتوشاپ انجام آن است. برای اینکه بتوانید بر این نرم افزار مسلط شوید باید خودتان را درگیر مشکلات مختلفی کنید، هیچ راه سریع و آسانی برای یادگیری فتوشاپ وجود ندارد. بهترین راه این است که پروژه های مختلف را خودتان تعریف کنید و با جستجو در اینترنت و کار با قسمت های مختلف فتوشاپ آنها را بسازید.

برای یادگیری تکنیک های فتوشاپ نیز می توانید به قسمت آموزش فتوشاپ مراجعه کنید.

حرفه ای شوید!

چیزی که شما را به یک طراح تبدیل می کند، دانش فتوشاپ نیست، بلکه ایده شما و نحوه پیاده سازی آن در نرم افزار فتوشاپ است. برای آگاهی از جدیدترین روش ها و مدهای طراحی و ویرایش تصویر، باید به طور منظم کار افراد حرفه ای بیشتری را دنبال کرد. برای این کار می توانید از شبکه های اجتماعی طراحان مانند دریبل استفاده کنید.

نکته اضافی: از YouTube برای یادگیری فتوشاپ استفاده کنید

همانطور که می دانید، یوتیوب گنجینه عظیمی از ویدئوهایی است که روزانه اضافه می شود. یکی از مهم ترین و مفیدترین کاربردهای این وب سایت یادگیری مهارت های مختلف است. با ویدیوهای موجود در آن می توانید به راحتی و در مدت زمان کوتاهی هر چیزی را که می خواهید بیاموزید، هر جا که در یادگیری فتوشاپ مشکل دارید، می توانید آن را به زبان انگلیسی (ترجیحا) یا فارسی در یوتیوب جستجو کنید. ویدئوهای مربوط به آن اگر قصد استفاده از یوتیوب را دارید کانال دانیال تی وی را فراموش نکنید و با زدن دکمه اشتراک کانال من را دنبال کنید.

اگر با یوتیوب آشنایی ندارید، می توانید این مقاله را بخوانید:

یاد بگیرید که با یوتیوب کار کنید

آخرین کلمه در مورد یادگیری فتوشاپ

فتوشاپ دنیای عجیب و بی حد و حصری دارد که هر چقدر هم وارد آن شوید، باز هم درهای پنهان زیادی برای کشف و برانگیختن حس کنجکاوی وجود دارد. فتوشاپ در زمینه های مختلف کاربردهای مختلفی دارد و شاید هرگز نتوانید به همه آنها مسلط شوید، اما می توانید. اهداف و زمینه ها را تعیین کنید و یادگیری خود را به گزینه هایی که می خواهید محدود کنید.

راستی، دوست دارید از فتوشاپ برای چه کاری استفاده کنید؟

لینک های کوتاه از این مقاله:

اگر فتوشاپ جدید نصب کرده اید و در نوشتن متن فارسی مشکل دارید، مقاله زیر را بخوانید:

فارسی نویسی در فتوشاپ 2019 و 2020

عضویت در کانال یوتیوب و دریافت آموزش های ویدئویی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا