چطور از سیاه شدن قارچ جلوگیری کنیم

بسیاری از افراد با قارچ سیاه مشکل دارند. در واقع وقتی می خواهید غذا درست کنید می توانید قارچ ها را خرد کنید و بعد از مدتی این قارچ ها تیره و قهوه ای می شوند. بسیاری از مردم با سیاه شدن قارچ مشکل دارند. اما اگر از قارچ سیاه شده در غذا استفاده کنید، رنگ غذای شما نیز تغییر می کند. بنابراین توصیه می شود از قارچ هایی که سیاه شده اند استفاده نکنید. اما برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ چه کنیم؟ در این مقاله می خواهیم به این مشکل بپردازیم. سیاه شدن قارچ یکی از معضلات آشپزخانه است و باید نحوه پیشگیری از آن را یاد بگیرید. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور خلاصه نحوه جلوگیری از سیاه شدن قارچ را به شما آموزش دهیم.

چه کنیم که قارچ سیاه نشود؟

سیاه شدن قارچ خام

در این قسمت می خواهیم به شما بگوییم که چگونه از سیاه شدن قارچ جلوگیری کنید. پس تمام مراحلی که می گوییم را یکی پس از دیگری انجام دهید و یکی را از دست ندهید. ابتدا باید قارچ ها را در ظرفی با آب سرد بریزید. قارچ ها را به مدت 5 دقیقه در آب سرد قرار دهید. با این کار شن و ماسه داخل قارچ خارج می شود. سپس با استفاده از یک پارچه نرم قارچ ها را به خوبی زیر آب سرد بشویید و به صورت حلقه ای برش دهید. حالا یک لیمو را از وسط نصف کرده و نیمی از آب لیمو را روی قارچ ها بریزید. با این روش که به شما آموزش داده ایم می توانید قارچ ها را برای مدت طولانی در فریزر قرار دهید. علاوه بر این، قارچ های شما سفید و تازه می مانند. پس اگر قارچ ها سیاه شدند نگران نباشید.

سیاه شدن قارچ سرخ شده

برای سرخ کردن قارچ، لیمو می تواند از تغییر رنگ قارچ نیز جلوگیری کند. برای این کار باید قارچ ها را در تابه بریزید، سپس مقداری آبلیموی تازه به آن اضافه کنید و قارچ ها را به آرامی تفت دهید. با این روش قارچ ها تغییر رنگ نمی دهند. البته باید در نظر داشته باشید که علاوه بر نکاتی که ذکر شد، باید از قارچ مرغوب استفاده کنید.

آخرین کلمه

در این مطلب سعی کرده ایم تنها راه جلوگیری از سیاه شدن قارچ را به شما آموزش دهیم. پس حتما از این روش استفاده کنید. در واقع هیچ روش بسیار مفید دیگری برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ وجود ندارد. پس این موضوع را جدی بگیرید. همچنین از قارچ سیاه شده در غذا استفاده نکنید. این قارچ ها علاوه بر تیره شدن رنگ غذا می توانند طعم غذا را تغییر دهند. همچنین مراقب باشید قارچ هایی که از ابتدا سیاه شده اند را خریداری نکنید. زیرا این قارچ ها ممکن است فاسد شوند. بنابراین احتمالاً می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. پس حتما به این نکات توجه کنید و تمام مراحل ذکر شده در بالا را گام به گام و پشت سر هم انجام دهید. حتما از این روش استفاده کنید تا اثر معجزه آسای آن را ببینید. امیدواریم این آموزش برای شما بسیار کاربردی و مفید باشد.

حتما متوجه شده اید که قارچ ها بعد از پخت تیره می شوند. پختن قارچ بسیار آسان است و در مدت زمان کوتاهی انجام می شود، اما چه باید کرد تا قارچ ها در هنگام پخت تیره نشوند و سفیدی خود را حفظ کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت که برای جلوگیری از تیره شدن قارچ در حین پخت با ذکر نکاتی در مورد پخت قارچ چه کاری انجام دهید. با تو می نویسم

چگونه از سیاه شدن قارچ در حین پخت جلوگیری کنیم؟

قارچ ها را می توان به روش های مختلفی خورد اما ساده ترین روش پخت آن است، زیرا علاوه بر سالم ترین روش خوردن قارچ، زمان پخت قارچ نیز کوتاه است و به سرعت آماده می شود. تنها مشکل این است که قارچ ها بعد از پخت تیره می شوند که کاملا طبیعی است اما با رعایت نکاتی در مورد پخت قارچ می توانید از تیره شدن قراج در حین پخت جلوگیری کنید.

راه حل های مختلفی برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ در حین پخت وجود دارد:

1- برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ ها در حین پخت می توانید آنها را با آب فشار قوی بشویید تا تمیز شوند و سپس خوب خشک شوند.

۲- قارچ ها را پس از خشک شدن به اندازه دلخواه برش دهید و در تابه بریزید. برای جلوگیری از آبکی شدن قارچ ها، آنها را روی حرارت زیاد قرار دهید.

3- برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ در حین پخت، بعد از گذاشتن قارچ ها در تابه کمی آبلیمو به آن اضافه کنید و بگذارید شعله گاز همچنان بالا باشد تا قارچ شما پخته شود.

طرز تهیه غذای رژیمی با قارچ (3 دستور غذای کم کالری با قارچ)

روش دوم پخت قارچ بدون تیره شدن

1- برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ در زمان پخت، قارچ ها را خوب بشویید و برش دهید.

2- مقداری آب روی آتش بگذارید و بعد از جوش آمدن آب، قارچ های خرد شده را به آب اضافه کنید.

بعد از 10-3 دقیقه قارچ ها را از آب در حال جوش خارج کرده و روی آنها آب سرد بریزید.

4- اجازه دهید قارچ ها کاملا خشک شوند.

5- پس از خشک شدن قارچ ها می توانید کمی آبلیمو به قارچ ها اضافه کنید و روی حرارت زیاد سرخ کنید.

چند نکته برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ در حین پخت:

پس از ذکر چند نکته در مورد پخت قارچ، نکات کلیدی را اضافه می کنیم تا به وضوح متوجه شویم که چه کار کنیم تا قارچ ها در هنگام پخت تیره نشوند.

برای سفید ماندن قارچ ها می توانید بعد از چند دقیقه شستن قارچ ها در آب سرد حلقه حلقه کنید. کمی لیمو به قارچ اضافه کنید. به این ترتیب می توانید قارچ ها را بدون تیره شدن در فریزر نگهداری کنید.

نحوه نگهداری قارچ نیز در سیاه شدن آن موثر است تا قارچ تحت فشار قرار نگیرد و به درستی حمل شود.

برای جلوگیری از تیره شدن قارچ ها در هنگام پخت، آنها را قبل از پخت نزدیک رطوبت و آب قرار ندهید و اگر آنها را شسته اید، فورا خشک کنید.

برای نگهداری قارچ سفید در حین پخت، باید آنها را با دمای بالا سرخ کنید.

یکی از روش های پخت قارچ به صورتی که قهوه ای نشود، استفاده از ماهیتابه ای به اندازه قارچ و روغن کافی برای سرخ کردن قارچ است.

مگ تک

در مطلب زیر روش های بسیار جالبی برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ و همچنین روش های جالب برای جلوگیری از قارچ ها آورده ام.قارچ یکی از حساس ترین مواد غذایی است که به سرعت سیاه می شود و رنگ زیبای خود را از دست می دهد. توصیه می کنیم مقاله زیر را بخوانید.

وجود آب و پروتئین زیاد در قارچ زمینه ساز فساد این ماده غذایی ارزشمند می شود و نگهداری آن را دشوار می کند. قارچ تازه را نمی توان بیش از 48 ساعت در دمای 20 درجه نگهداری کرد اما اگر در دمای 4 درجه نگهداری کنیم تا یک هفته سالم می ماند.

در هوای گرم تایستان، ماندگاری قارچ ها حتی کمتر می شود و پس از 24 ساعت بسیار مرطوب شده و بیش از حد زرد می شوند. اگر به دلیل نداشتن بازار مناسب مجبور به نگهداری قارچ برای مدت طولانی تری شویم، می توان قارچ را کنسرو، خشک یا منجمد کرد یا در نمک نگهداری کرد و یا به عنوان ترشی و مربا استفاده کرد.

نکات مهمی که برای نگهداری قارچ باید بدانید
روش های مختلفی برای نگهداری قارچ در تعداد و حجم زیاد وجود دارد. اگر می خواهید قارچ های تازه ای را که خریداری کرده اید به مدت طولانی نگهداری و نگهداری کنید تا هر زمان که خواستید بتوانید از آنها استفاده کنید، می توانید از یکی از روش هایی که ما ارائه می دهیم استفاده کنید.

انجماد قارچ
اگرچه می توان قارچ های تمیز شده را به مدت یک ماه در فریزر با دمای 20- درجه نگهداری کرد، اما برای نگهداری طولانی مدت قارچ در منزل بهتر است یکی از روش های زیر را رعایت کنید:

1- قارچ ها را در توری گذاشته و به مدت 7-5 دقیقه در آب جوش قرار می دهیم و در نهایت پس از برداشتن آب اضافی آن را در فریزر منجمد می کنیم و روی پارچه پهن می کنیم.

2- ابتدا قارچ ها را به مدت 10 دقیقه بخارپز می کنند (به طوری که در زودپز حاوی 1-2 سانتی متر آب ریخته و به دور از تماس مستقیم با آب قرار می گیرند)، سپس قارچ های بخار پز را با در هوای آزاد قرار می دهیم تا خنک شوند و بالاخره یخ بزن

3- قارچ ها را تمیز کرده و در روغن سرخ می کنیم. این قارچ ها را در صورت نگهداری در ظروف در بسته به مدت چهار ماه در فریزر می توان نگهداری کرد.

4- قارچ ها را در کره آب شده ریخته و سپس در فریزر منجمد می کنیم.

در آب جوش بلانچ کنید
قارچ ها را که شسته اید از ظرف آب سرد خارج کرده و در آبکش بریزید و آبکش را کمی تکان دهید. سپس قارچ ها را به مدت 1-2 دقیقه در ظرف آب جوش بریزید، سپس دوباره آبکشی کنید و دوباره در آب سرد قرار دهید. این عمل را چندین بار تکرار کنید، اما از پختن قارچ در آب جوش خودداری کنید. پس از سرد شدن قارچ ها، آنها را آبکشی کنید.

به این ترتیب می توانید تعداد زیادی قارچ را در مدت زمان کوتاهی ضدعفونی کنید و تمام لکه ها و جوش های سرسیاه روی سطح آن ها را از بین ببرید. زیرا در طی فرآیند گرمایش و سرمایش، لایه ای از پوست قارچ جدا شده و لایه سفیدتر آن ظاهر می شود. در عین حال قارچ ها نیم پز هستند. حالا قارچ ها را در ظرف های پلاستیکی فریزر بریزید و در فریزر قرار دهید. مراقب باشید که ظروف را بیش از حد پر نکنید تا در طی فرآیند انجماد، روی ظرف پر نشوند.

هر بار که می خواهید سوپ درست کنید، محتویات یکی از ظرف ها را داخل سوپ بریزید. به این ترتیب در هر زمان از سال و هر زمان که بخواهید می توانید قارچ را در سوپ خود بریزید یا با غذاهای دیگر مانند استیک گوشت استفاده کنید. در روش بلانچ کردن قارچ به روش سرد و حرارت دادن و نیم پز کردن قارچ عمل آنزیمی قطع شده و قارچ ها به حالت خمیری در نمی آیند. در عین حال، تمام آلودگی های آنها از بین می رود. این روش بهترین روش برای حجم زیاد قارچ است و به راحتی در مدت زمان کوتاهی انجام می شود. طعم اصلی آنها نیز تا حد زیادی حفظ می شود.

نگهداری قارچ در نمک
استفاده از نمک یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری مواد غذایی است که در مورد قارچ یک قسمت نمک را با سه قسمت قارچ تمیز و تازه مخلوط می کنند و مطمئن می شوند که لایه آخر قارچ کاملا با نمک پوشانده شود. .

قارچ بخارپز
این روش شباهت زیادی به روش بلانچینگ دارد، فقط از بخار به جای آب سرد و گرم استفاده می شود. سبد بخارپز را در قابلمه آب جوش قرار دهید تا با آب تماس پیدا نکند. قارچ ها را به مدت 2 دقیقه در سبد قرار دهید. سپس آنها را در آب سرد فرو کنید و آبکشی کنید. بخار آب در حال جوش قارچ ها را تمیز، نیمه پخته و سفید می کند.

قارچ ها را در ظروف پلاستیکی کوچک بریزید و در فریزر قرار دهید. می توانید هر زمان که دوست دارید از قارچ ها در سوپ یا غذاهای دیگر استفاده کنید. این روش نیز بسیار راحت است و طعم و بافت قارچ در زمان نگهداری حفظ می شود. فقط این امکان وجود دارد که آلودگی روی سطح قارچ و همچنین روش سفید کردن از بین نرود.

قارچ ترشی
ابتدا قارچ ها را می شویند سپس آب اضافی آن ها را می گیرند سپس در روغن و سرکه سرخ می کنند. وقتی خنک شد با ادویه در لیوان مناسبی ریخته و با سرکه پر می کنند. روز بعد سرکه داخل قابلمه را در ظرف دیگری می جوشانند و پس از سرد شدن در قابلمه مربوطه برمی گردانند. این مرحله روز بعد تکرار می شود. در نهایت لیوان را با سرکه پر می کنند و مدتی خنک نگه می دارند.

در روش نگهداری قارچ به روش تفت دادن، طعم قارچ هنگام استفاده بسیار مطبوع است.

تفت دادن قارچ
برای این کار ابتدا قارچ ها را به اندازه و شکل دلخواه برش دهید سپس در روغن زیتون، روغن گردو یا کره تفت دهید. فقط قارچ ها را کمی تفت دهید و از پختن کامل آن ها خودداری کنید. سپس بگذارید قارچ ها خنک شوند. داخل بشقاب یا ظرف شیشه ای بریزید. بعد از سرد شدن قارچ ها را به ظرف های کوچکتر فریزر منتقل کنید.

هنگام استفاده، قارچ ها را به همین ترتیب داخل سوپ بریزید یا در روغن یا کره تفت دهید تا آماده مصرف شوند. مزیت استفاده از این روش این است که طعم قارچ بسیار مطبوع است و استفاده از آن بسیار آسان است.

اما در این روش هوای زیادی وارد ظرف فریزر می شود و هوا باعث می شود کیفیت موادی که فریز می کنید کاهش یابد. برای جلوگیری از این مشکل، قارچ ها را در ظرف کوچکی با قاشق فشار دهید تا هوا خارج شود.

کنسرو در منزل
1- قارچ ها را شسته و در شیشه های 500 گرمی ریخته و به مدت 100 دقیقه می جوشانند.

۲- ابتدا قارچ ها را شسته سپس به هر کیلوگرم قارچ یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کرده و سرخ می کنند. قارچ ها را بعد از سرد شدن در جعبه های مناسب می ریزیم. قوطی ها را ببندید و یک ساعت بجوشانید.

3- ابتدا قارچ ها را در محلول اسید سیتریک 1 درصد یا متابی سولفات سدیم 3 درصد شستشو می دهند. سپس به مدت دو دقیقه در آب در حال جوش قرار داده و بلافاصله به آب نمک 1% حاوی اسید سیتریک 0.5-1% انتقال داده، سپس در شیشه های مناسب ریخته و پس از پر شدن شیشه ها از آب، نمک را به مدت 20-15 دقیقه می جوشانند. آب نمک مورد استفاده در شیشه ها با افزودن 15 گرم نمک و 1 گرم اسید سیتریک یا اسید اسکوربیک به هر لیتر آب تهیه می شود. قارچ های کنسرو شده به این روش را می توان حداقل به مدت شش ماه در یخچال نگهداری کرد.

یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش های نگهداری قارچ برای مدت طولانی، خشک کردن است.

خشک کردن قارچ
یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش های نگهداری قارچ برای مدت طولانی، خشک کردن است که انواع مختلفی از این روش وجود دارد. برخی آنها را با سشوار خشک می کنند، برخی از نور خورشید و برخی از فر استفاده می کنند. روش های مختلف نتایج متفاوتی دارند.

در این روش رطوبت قارچ به کمتر از 10 درصد کاهش می یابد. سپس آنها را در دمای حدود 4 درجه نگه می دارند. اگر رطوبت قارچ خشک شده به 20 درصد برسد رشد کپک و حشرات آغاز می شود. اگرچه خشک کردن به حفظ کیفیت قارچ کمک می کند، اما برخی از مواد غذایی موجود آسیب می بینند، برای خشک کردن قارچ در خانه از یکی از روش های زیر استفاده می شود:

1- قارچ ها در فاصله 30-50 سانتی متری از چراغ قرار می گیرند تا خشک شوند
2- به صورت لایه لایه بریده شده و در مقابل آفتاب خشک می شوند.

قارچ ها را بعد از شستن تکه تکه کنید سپس روی توری بچینید و در معرض آفتاب قرار دهید یا در فر با دمای 100 تا 150 درجه فارنهایت قرار دهید تا قارچ ها بیشتر رطوبت خود را از دست بدهند. سپس آنها را در کیسه ها و ظروف کوچک قرار دهید.

3- در حالتی دیگر می توانید قارچ ها را به مدت 10 دقیقه در آب داغ یا گرم قرار دهید تا قارچ ها کمی پف کرده و گوشتی شوند سپس به روش قبل خشک کرده و در ظرف های کوچک نگهداری کنید.

با این روش نگهداری و نگهداری قارچ راحت تر و بدون نیاز به تجهیزات خاص و حتی فریزر آسان تر و استفاده آسان تر است. اما با روش خشک کردن قارچ ها معمولا بافت سفت تری می گیرند. در بیشتر موارد، قارچ های خشک را نمی توان سرخ کرد. گاهی اوقات پس از خشک شدن، طعم قارچ کمی تغییر می کند. گاهی اوقات بوی قارچ از بین می رود.

چاشنی قارچ نوع خاصی از چاشنی است که می توان آن را با دنده، برگر، گوشت کبابی یا حتی ماهی میل کرد. در یک کاسه بزرگ، 2 کیلوگرم قارچ ریز خرد شده، 2 فلفل سبز خرد شده و 1 فلفل قرمز خرد شده را با هم مخلوط کنید. 2 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید.

از ظرفی به اندازه این مواد استفاده کنید و مواد را داخل آن بریزید. یک بشقاب به اندازه دهانه ظرف را روی آن قرار دهید و یک جسم سنگین را روی بشقاب قرار دهید. مخلوط را یک شب نگه دارید. حالا 1 قاشق چایخوری دانه فلفل سیاه و 1 قاشق چایخوری دانه خردل را در یک کیسه پارچه ای نازک بریزید و با نخ محکم ببندید.

حالا 1 پیمانه شکر، 1 پیمانه سرکه و یک کیسه ادویه را در ظرفی بریزید و بگذارید همه چیز روی حرارت ملایم بجوشد. قارچ های مزه دار شده را در آبکش بریزید و با پشت قاشق آب اضافی آن را بردارید سپس در ظرف را بگذارید و به مدت 15 دقیقه با بقیه مواد تفت دهید. قارچ ها را با قاشق در ظرف شیشه ای استریل شده بریزید و بقیه مواد را به آن اضافه کنید. ظرف را در یخچال نگهداری کنید. از این مقدار مواد 3 پیمانه چاشنی به دست می آوریم.

پودر قارچ
قارچ ها را می توان ریز خرد کرد و به صورت پودر درآورد، البته این کار زمانی انجام می شود که آنها را کاملا خشک کرده باشید. هر نوع قارچ طعم خاص خود را دارد و بسته به ذائقه از آنها در سس، سوپ، ماهی، گوشت و مرغ استفاده می شود. پودر قارچ را می توان به مدت 4-6 ماه نگهداری کرد.

2 کیلوگرم قارچ خرد شده را خشک کنید. وقتی تکه های قارچ تقریبا خشک شد، آن ها را به ۲ تا ۳ گروه جداگانه تقسیم کنید و در سینی فر قرار دهید. فر را با دمای 300 درجه سانتیگراد گرم کنید و سینی را در فر قرار دهید تا قارچ ها در فر برشته و طلایی شوند.

پس از خنک شدن این تکه ها، چند عدد از آنها را در غذاساز بریزید و بگذارید خوب له شوند و به صورت پودر در بیایند. همین کار را برای سایر قارچ ها نیز انجام دهید. سپس پودر قارچ را با 1 قاشق چایخوری نمک، 1 قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه و 2 قاشق چایخوری نشاسته ذرت مخلوط کرده و در ظرف شیشه ای بریزید و در ظرف را محکم ببندید. از این مقدار مواد 1 پیمانه پودر قارچ به دست می آید.

با پختن مربای قارچ می توانید قارچ را برای مدت طولانی نگهداری کنید

مربای قارچ
ابتدا یک کیلوگرم شکر را با 1/5 لیوان آب مخلوط کرده و با حرارت غلیظ می کنیم سپس یک پنجم کیلوگرم قارچ را به مدت 20 دقیقه در شربت می پزیم و چند دقیقه قبل از برداشتن سه قاشق غذاخوری لیموترش می پزیم. آب میوه و مقداری مواد معطر به آن اضافه می شود.

گردآوری: بخش آشپزخانه بیتوت

منبع: tebyan.net

taramushroom.epage.ir

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا