چطور از رابطه سمی بیام بیرون

یک ازدواج خوب می تواند زندگی شما را به گونه ای که هرگز تصور نمی کردید بهبود بخشد. یک ازدواج بد می تواند شما را دلشکسته، افسرده و بی حوصله کند. روابطی که دارای الگوهای سوء استفاده (فیزیکی یا عاطفی)، آشفتگی، خیانت مکرر، رفتار جنسی نامناسب، اعتیاد و غیره است. رایج تر از آن چیزی هستند که فکر می کنید. این یک مشکل جدی است و اثرات آن می تواند مخرب باشد. این روابط ناسالم و سمی اغلب برای دیگران گیج کننده است. اگر کسی شما را ناراضی می کند و از نظر جسمی و روحی به شما آسیب می زند، مطمئناً تصمیم واضح این است که او را ترک کنید، درست است؟ خوب، حقیقت اغلب پیچیده تر است. مردم به یک الگوی رابطه گره خورده اند که شکستن آن سخت است. علاوه بر این، بسیاری از مردم از نظر مالی وابسته هستند یا نگران فرزندان خود هستند. در واقع، به طور متوسط، زنان هفت بار تلاش می کنند تا یک رابطه ناموفق را قبل از پایان دادن به آن نجات دهند. چگونه افراد سمی را بشناسیم

در این ازدواج ها یکی از همسران کنترل شدیدی بر دیگری اعمال می کند. در این موارد، اگر همسر از طلاق صحبت می کند، اغلب به صورت تهدید و عواقب جسمی، عاطفی و گاهی مالی است. ترس زیادی به قربانی القا می شود. برای زوج هایی که بچه هم دارند، رها کردن آنها بسیار سخت است زیرا برای بچه ها هم سخت خواهد بود.

اگر برای مدت طولانی در یک رابطه پر از فراز و نشیب بوده اید، پیدا کردن یک ارزش شخصی که به شما در خروج از رابطه کمک می کند دشوار باشد. حتی ممکن است به این باور برسید که در واقع شما عامل مشکل هستید یا اینکه مسئول آن هستید. احساس عصبانیت یک اتفاق رایج است زیرا مقصر مشکلات در ازدواج اغلب سرکوبگر است.

علاوه بر این، بسیاری از افراد ماهیت روابط خود را از دوستان، خانواده و آشنایان پنهان می کنند. در نتیجه آنها در سکوت رنج می برند زیرا از اینکه از دیگران کمک بخواهند خجالت می کشند. آنها ممکن است برای تسکین به مواد مخدر یا الکل روی آورند و عواقب مشکلات در این رابطه را بدتر کنند.

اهداف تخریب کننده رابطه در روابط زناشویی چیست؟

شش قدم برای رهایی از یک رابطه سمی

پایان دادن به یک رابطه بد می تواند بسیار پیچیده باشد، بنابراین در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای پایان دادن به یک رابطه آسان تر از آنها استفاده کنید.

یک شبکه امن بسازید. اگر به فکر پایان دادن به رابطه هستید، برنامه ای در مورد نحوه مدیریت اثرات ایجاد کنید. کجا می خواهید بمانید کدام کالاها را جمع آوری کنید؟ این کار را بدون برنامه ریزی انجام ندهید و با دقت فکر کنید.

برای خودت هدف استقلال قرار بده اگر شغل یا راهی برای حمایت از خود ندارید، وقت آن رسیده که کار را شروع کنید. به دانشگاه بروید، تحصیل کنید، شغلی را شروع کنید (حتی یک شغل سطح پایین یا پاره وقت). استقلال مالی شما یکی از راه های اصلی آزادی است.

به دیگران اطلاع دهید. زیاد رازدار نباش به یکی از اعضای خانواده یا دوستتان اعتماد کنید تا به شما کمک کند. اگر احساس خطر می کنید، به مقامات محلی اطلاع دهید که به کمک نیاز دارید.

به دنبال کمک حرفه ای باشید. ترک و بهبودی از یک رابطه سمی نیازمند تلاش و زمان است. با گروه های پشتیبانی یا مشاوران با تجربه در مسائل روابط تماس بگیرید. یک درمانگر می تواند منبع عالی برای راهنمایی شما و کمک به شما در رسیدن به اهدافتان باشد. یک وکیل مجرب خانواده نیز مورد نیاز است. همچنین باید در مورد برخی از رفتارهای خود در ازدواج فکر کنید.

صحبت کردن با شریک زندگی خود را متوقف کنید. افراد سمی بسیار حیله گر هستند و ممکن است از باج گیری عاطفی برای جلب نظر شما استفاده کنند. زمانی که تصمیم به جدایی یا پایان دادن به رابطه خود می‌گیرید، تمام تماس‌های خود را با همسرتان قطع کنید، مگر اینکه بچه دارید و همچنان به همسرتان نیاز دارید. در این مورد، فقط در مورد نگرانی های کودکان ارتباط برقرار کنید.

کارهایی را که دوست دارید انجام دهید. بخشی از یک رابطه سمی بودن برای عزت نفس شما بسیار مضر است. مدتی طول می کشد تا آماده شوید تا بخشی از یک رابطه دیگر باشید. عجله نکن! کمی برای خودت وقت بگذار برای کمک به بهبودی، برای سرگرمی هایی که در طول ازدواج خود نادیده گرفته اید، وقت بگذارید. کسب و کار خود را راه اندازی کنید یا یک حیوان خانگی بخرید. به سفری بروید که منتظرش بودید.

نکته آخر

ترک یک ازدواج ناسالم و سمی کار بسیار دشواری است. اما اگر می خواهید زندگی، خوشبختی و آسایش خود را برگردانید، باید آن جهش بزرگ را انجام دهید. آدم های خوبی آنجا هستند. اجازه ندهید این تجربه مانع از دستیابی شما به خوشبختی شود. در زمان مناسب، کسی را پیدا خواهید کرد که شما را خوشحال کند. در نهایت می توانید پادکست مشاوره ما را با موضوع: پادکست های صوتی با موضوع سوالات بزرگسالان تهیه کنید. یکی از این سوالات به طور خاص به پایان یک رابطه سمی مربوط می شود که در آن احساس شفقت نسبت به طرف مقابل می تواند ایجاد شود.

    

رابطه سمی چیست؟ روابط سمی چیست؟ چرا باید از روابط سمی اجتناب کنید؟ اصطلاح رابطه سمی در سال 1995 توسط لیلیان گلس ابداع شد. روابط سمی نه تنها عاشقانه است، بلکه شامل اعضای خانواده، دوستان و همکاران نیز می شود. در واقع یک رابطه سمی به طور جدی با روح و روان شما بازی می کند. خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد و برای خسارت وارده باید هزینه زیادی بپردازید. در روابط سمی، افراد از یکدیگر حمایت نمی کنند، حسادت و عدم صداقت به وجود می آید و در نهایت هیچ تعهدی در رابطه وجود ندارد. برای علائم، راه حل ها و توصیه های پس از رهایی از یک رابطه سمی با ما همراه باشید.

رابطه سمی

اصطلاح رابطه سمی در سال 1995 توسط لیلیان گلس کارشناس ارتباطات و روانشناسی کالیفرنیا در کتاب خود به نام افراد سمی ابداع شد. معنای رابطه سمی این است: رابطه ای که در آن افراد از یکدیگر حمایت نمی کنند. درگیری، مشاجره، آسیب رساندن به دیگران، رقابت ناسالم و بی احترامی در این روابط مشهود است.

لیلیان گلس این نوع رابطه را نامطلوب خواند و گفت که دست اندرکاران این رابطه احساس خستگی و ناراحتی می کنند. بنابراین رفتار بد و دعوا بیش از رفتار خوب است. البته، یک رابطه سمی فقط یک رابطه عاشقانه نیست، بلکه شامل روابط خانوادگی، حرفه ای، دوستی و والدین و فرزندان نیز می شود.

برای آشنایی بیشتر با علائم یک رابطه ناسالم کلیک کنید.

ویژگی های یک فرد سمی

کسانی که از بیماری های روانی رنج می برند، افکار و احساسات زیر بیشتر در معرض روابط سمی قرار می گیرند. در ادامه به برخی از این بیماری ها اشاره کرده ایم.

برای درک بهتر کسانی که رفتارشان عقب راندن با پاهایشان است کلیک کنید.

اختلال دوقطبی

افسردگی شدید

افسردگی پنهان

افرادی که احساسات حساسی دارند

از نظر عاطفی ضعیف هستند

افکار پارانوئید

غیر قابل اعتماد

حسود

خود محور

بدبین

افراد مبتلا به اختلالات شخصیت، از جمله اختلال شخصیت خودشیفته

بی ادب

فراموش نکنید که به صفحه اینستاگرام مندا نو سر بزنید.

نشانه های یک رابطه سمی

معمولا اکثر افرادی که در یک رابطه مسموم هستند احساس خوشبختی نمی کنند. آنها خسته هستند و از فردی که با او رابطه سمی دارند (شریک عاطفی، دوست، همکار، خویشاوند و غیره) فرار می کنند. اگر از آنها در مورد احساسات و موقعیتشان سوال بپرسید، پاسخ های زیر را به شما خواهند داد. برای آشنایی بیشتر با نحوه بررسی رابطه با چند سوال کلیک کنید.

آزار جسمی و کلامی

مدام احساس بی احترامی و بی ارزشی می کنید

نیازهای شما در رابطه برآورده نمی شود

هر کاری انجام می دهید، طرف مقابل به آن اعتماد نخواهد کرد

به تدریج اعتماد به نفس خود را از دست می دهید

مدام احساس تحقیر و پشیمانی می کنید

احساس افسردگی و خستگی می کنید

شما همیشه احساس عصبانیت می کنید

شما زمان و انرژی زیادی را صرف تشویق طرف مقابل می کنید

حتی اگر شما مقصر نباشید، او شما را سرزنش می کند

وابستگی عاطفی زیادی در روابط سمی وجود دارد

شما نمی توانید در طول روز پس از دعوا با یکدیگر صحبت کنید

شما به هیچ وجه از یکدیگر حمایت نمی کنید

اگر در رابطه احساس حسادت و پشیمانی می کنید، رابطه ای سمی دارید.

در روابط سمی، استرس در طول روز شما را همراهی می کند

در روابط سمی، دروغ و بی اعتمادی فراوان است

مجبور شدن به قطع دوستان و خانواده نشانه یک رابطه سمی است

احساس می کنید بی لیاقت و بی فایده هستید

تو به خودت اعتماد نداری

با ظاهرت خوب نیست

در روابط جنسی عملکرد خوبی ندارد

در روابط سمی، طرف مقابل مدام مقایسه می کند

تردید و کنترل وجود دارد

آنها بر خواسته های خود پافشاری می کنند و داوطلبانه هستند

این زوج جدا زندگی می کنند

ابراز علاقه در یک رابطه سمی بسیار کم است

همدلی و مهربانی وجود ندارد

درگیری ها و دعواها هیچ وقت تمام نمی شوند

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معایب و عواقب کمک مالی به دوست پسر، کلیک کنید.

مشکلات افراد با یک رابطه سمی

روابط سمی تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان فرد خواهد داشت. این افراد همیشه غمگین و خسته هستند. کسانی که در یک رابطه سمی هستند از اختلالات مشابه رنج می برند. این اختلالات و بیماری ها عبارتند از:

افسردگی

اضطراب

فشار

مشکلات خواب

اختلال خوردن

احساس غم و اندوه مداوم

کاهش عزت نفس

راه حلی برای بهبود رابطه سمی

ماندن در یک رابطه سمی به مرور زمان به روان شما آسیب می رساند. این احساس خستگی، گرفتار شدن و تحقیر شدن به مرور زمان طاقت فرسا می شود. اما همه روابط سمی پایان تلخی ندارند. با کمک روانشناس و خواست زوجین می توان این مشکل را حل کرد. در ادامه راه حل هایی برای دوری از روابط سمی در نظر گرفته ایم. برای کشف اصول دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

1. همدلی نشان دهید

بهترین راه برای درمان یک رابطه سمی، درک متقابل است. با دیدن مسائل از منظر همسرتان و درک دیدگاه او با او همدلی کنید.

2. به خود اعتماد کنید

رابطه ای که مبتنی بر بی اعتمادی است، رابطه ای سمی است. برای اصلاح این رفتار به دنبال اعتماد باشید تا رابطه ای آرام داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد مقابله با بی اعتمادی اینجا را کلیک کنید.

۲- اشتباه خود را بپذیرید

یکی از راه‌های درمان روابط سمی، اعتراف به اشتباهات است. با پذیرش اشتباهات و تکرار نکردن آنها از شدت بحث و جدل کاسته می شود.

3. حفاری نکنید

با فراموش کردن اشتباهات گذشته و اتفاقاتی که شما را آزار می دهد، به آرامش خواهید رسید و بر مشکلات موجود تمرکز خواهید کرد.

4. علاقه خود را ابراز کنید

گاهی اوقات زوج ها فراموش می کنند که عشق خود را با دعوا و مشاجره ای که پیش می آید ابراز کنند. محبت و ابراز علاقه چاشنی یک رابطه سالم است.

5. مشکلات خود را بیان کنید

با همسرتان درباره اشتباهاتش صحبت کنید و مشکلات و ناراحتی های او را دوستانه بیان کنید. از او بخواهید که یک بحث آزاد داشته باشد و خواسته های خود را بیان کند.

6. از یک روانشناس کمک بگیرید

بهترین راه و مطمئن ترین درمان کمک گرفتن از روانشناس است. با کمک و مشاوره روانشناس، ریشه بحث شما و رابطه سمی شما بررسی می شود و راه حل های مفیدی به شما ارائه می شود.

برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

چه زمانی باید به یک رابطه سمی پایان داد؟

با تمام تلاش ها و راهکارهایی که برای رابطه مسموم کرده اید، اگر شرایط به همین منوال پیش رفت، بهتر است با کمک یک روانشناس از این رابطه خارج شوید. به خاطر داشته باشید که ماندن در یک رابطه سمی سلامت روان شما را به خطر می اندازد. و عاقلانه ترین راه خروج از این رابطه است. با آسیب هایی که به روح و روان شما وارد می شود، احتمال دردسر بیشتر می شود.

تغییر نوع رابطه نیز راهی برای خروج از یک رابطه سمی است. ممکن است نتوانید رابطه خود را با والدین، خواهر و برادرتان قطع کنید. در چنین شرایطی باید نوع ارتباط خود را تغییر دهید.

مطالعه ای که در سال 2016 در دانشگاه میشیگان انجام شد، نشان داد که استرس و کیفیت روابط به طور مستقیم بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد و به سلامت جسمانی طولانی مدت شما آسیب می رساند. این روابط حتی می تواند باعث مصرف الکل و مصرف مواد مخدر و سیگار شود.

نکاتی برای پایان دادن به یک رابطه سمی

وقتی از یک رابطه مسموم بیرون می آیید، قطعا آسیب هایی به شما وارد می شود. اما ترفندهایی برای ترمیم این آسیب وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

خودتان را دوست داشته باشید تا بتوانید دیگران را دوست داشته باشید

ورزش را فراموش نکنید، حتی 30 دقیقه در روز پیاده روی کنید

غذاهایی را بخورید که از آن لذت می برید

خودتان را به خاطر رابطه گذشته سرزنش نکنید

کاری که دوست داری انجام بده

گذراندن مراحل سوگواری

واقع بین باشید و فکر کنید که رابطه سمی گذشته فقط باعث آسیب روحی برای شما شده است.

رفتار طرف مقابل را فراموش کنید و از نشخوار فکری خود دوری کنید

آسیبی که به شما وارد شده را ببخشید تا به شما آرامش دهد

از رابطه گذشته خود درس بگیرید و در دام رابطه سمی دیگری نیفتید

روی افزایش عزت نفس خود کار کنید تا عزت نفس از بین رفته خود را بازیابی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد افزایش عزت نفس کلیک کنید.

کمک یک روانشناس را در برنامه هفتگی خود قرار دهید

آخرین کلمه

ماندن در یک رابطه سمی مشکلات زیادی را به همراه دارد، اما رهایی از آن آسان نیست. عاشق بودن، ترک رابطه و فکر کردن به جدایی از عشقتان نیز ترسناک است. اما گاهی اوقات روابط مسموم آنقدر به شما آسیب می زند که خسته و سردرگم به دنبال راه حل یا جدایی می گردید. هرگز برای یافتن راه حل به دنبال خوددرمانی نباشید و برای دریافت بهترین راه حل ها از روانشناسان حرفه ای کمک بگیرید. مرکز مشاوره مهدان نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین خدمات ارائه می کند. برای اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس بگیرید.

در مورد روابط سمی مشاوره بگیرید. برای مشاوره رابطه با شماره 02191002360 می توانید در هر ساعت از شبانه روز با کارشناسان برتر مرکز مشاوره روانشناسی مندان نو تماس بگیرید.

فهرست

انسان موجودی اجتماعی است و زندگی مبتنی بر روابط است. با این حال، گاهی اوقات روابط خسته کننده می شود، این یک رابطه سمی نامیده می شود. در این نوع رابطه، یک نفر مرتباً توسط طرف مقابل آسیب دیده و مورد آزار و اذیت قرار می گیرد.

به همین دلیل است که باید اقدامات لازم برای کنترل و مدیریت این نوع روابط انجام شود. با توجه به اهمیت بسیار زیاد این مشکل، در این مقاله به طور جامع به شرح این نوع رابطه می پردازیم و راه های رهایی از آن را توضیح می دهیم.

تعریف رابطه سمی چیست؟

برای اینکه بتوانید روابط سمی را تشخیص دهید، ابتدا باید یک تعریف درست داشته باشید. به طور کلی، هر رابطه ای که منجر به آسیب روحی یا جسمی به کسی شود، به عنوان سمی طبقه بندی می شود.

متاسفانه امروزه شاهد افزایش روابط سمی بین افراد هستیم که تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی آنها خواهد داشت. بنابراین توصیه می کنیم روابط سمی خود را بشناسید و فورا راه حل مناسب را بیابید.

در یک رابطه سمی، یک یا هر دو طرف در معرض نابودی هستند. در واقع اساس این روابط بر تخریب استوار است.

یکی از مهم ترین ویژگی های یک رابطه سمی این است که باعث بدتر شدن احساس شما می شود. اگر احساس می کنید که بودن با کسی حال شما را بدتر می کند، احتمالاً در یک رابطه سمی هستید که باید به آن فکر کنید.

کنترل و مدیریت این نوع روابط بسیار مهم است. زیرا مستقیماً بر زندگی شما تأثیر می گذارد. بدون شک اگر برنامه ریزی درستی داشته باشید می توانید از شر این نوع روابط خلاص شوید.

روابط سمی در خانواده ها

یکی از بزرگترین زمینه هایی که در آن روابط سمی فراوان است، در خانواده است. هیچ کدام از ما انتخاب نمی کنیم که در کدام خانواده متولد شویم. اگر بدشانس باشیم، در خطر به دنیا آمدن در خانواده ای هستیم که منجر به روابط سمی می شود.

به عنوان مثال: کودکی را مثال بزنیم که توسط پدر یا مادرش کتک می خورد. در این صورت رابطه مادر و فرزند از نوع سمی خواهد بود که آسیب های روحی و جسمی وحشتناکی را به همراه خواهد داشت. وقتی اعضای خانواده مدام در حال تخریب یک فرد هستند، می تواند بسیار مضر باشد.

البته این روابط محدود به والدین و فرزندان نیست. در بسیاری از موارد، خواهر و برادرهای سمی می توانند شما را نابود کنند. آسیب ناشی از روابط سمی خانوادگی بسیار زیاد است و کل زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

در این صورت ممکن است فرد با آسیب های روحی فراوانی که از خانواده دریافت می کند شروع به زندگی در اجتماع کند. این خطر وجود دارد که این افراد نیز به گروه سمی بپیوندند و شروع به آزار دیگران کنند. آمار نشان می دهد که رابطه سمی درون خانواده بیشترین تعداد این نوع رابطه را شامل می شود.

خواندن مقاله زیر می تواند به شما کمک کند تا در مورد ویژگی های والدین سمی و نحوه برخورد با آنها بیشتر بدانید.

خلاصه کتاب والدین سمی

کتاب والدین سمی راهنمای سریعی برای مقابله با دردهای دوران کودکی و غلبه بر الگوهای ناامیدکننده ای است که در خانواده به کودک تحمیل شده است.

الان بخوان

روابط سمی بین زوجین را بررسی کنید

یکی از بدترین انواع روابط سمی که می تواند شما را نابود کند، رابطه سمی با همسرتان است. همانطور که می دانید انسان ها بیشترین ارتباط و معاشرت را با همسر خود دارند. در واقع مهم‌ترین رابطه‌ای که همه دارند، رابطه‌ای است که با همسرشان دارند.

حال فرض کنید همسر شما یک فرد سمی است. در چنین شرایطی میزان آسیبی که به شما وارد می شود بسیار وحشتناک خواهد بود. اگر دوست سمی دارید به راحتی می توانید او را از زندگی خود حذف کنید، اما نمی توانید به این راحتی همسرتان را حذف کنید.

اگر در رابطه ای هستید که مدام تحقیر می شوید، زنگ خطر یک رابطه مسموم برای شما به صدا درآمده است. اگر همسرتان مدام شما را تحقیر می کند و شما را با اتهامات مختلف بمباران می کند، بدانید که در یک رابطه مسموم هستید.

موارد دیگری مانند خیانت، قلدری، فحاشی و کتک زدن نیز نشانه هایی از یک رابطه ناسالم و سمی هستند. برای حل این نوع مشکل رابطه، باید با یک درمانگر مشورت کنید تا مشکل او حل شود. متأسفانه در بسیاری از موارد این روابط منجر به جدایی می شود. زیرا فرد سمی حاضر به تغییر خود نیست.

روابط سمی در محل کار

حال که به بررسی رابطه سمی می پردازیم، بهتر است به این روابط در محیط کار نگاهی بیندازیم. همانطور که می دانید بسیاری از افراد ساعات زیادی از زندگی خود را در محل کار می گذرانند. به همین دلیل وجود روابط سمی در محیط کار می تواند بسیار مضر باشد.

همکاران شما دسته بندی های مختلفی دارند. بدترین حالت این است که رئیس شما یک فرد سمی باشد. در این مورد، لازم است برای استرس روزانه آماده شوید. مدیران سمی در درجه اول سعی می کنند کارها را با استفاده از قدرت انجام دهند. ارعاب و تهدید معمولاً بخشی از ویژگی های متمایز آنهاست.

گاهی اوقات همکاران شما سمی هستند. این افراد معمولاً کار شما را مختل می کنند و مانع ارتقاء شما می شوند.

یک رابطه سمی در محل کار می تواند برای شما کسل کننده باشد. بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه آن را به خوبی مدیریت کنید. البته این فقط زمانی کار می کند که همکاران شما خیلی سمی نباشند. گاهی شرایط به قدری پیچیده است که چاره ای جز ترک نخواهید داشت.

آشنایی با دوستی های سمی

یک فرد در طول زندگی خود با افراد مختلف ارتباط برقرار می کند و دوستان بخش بزرگی از آن هستند. هر یک از ما دوستانی داریم که در زندگی با آنها ارتباط برقرار می کنیم. گاهی اوقات ممکن است یک دوست سمی داشته باشید.

معمولا این نوع رابطه بسیار مضر است و باید به فکر رهایی از آن بود. چنین فردی صدمات زیادی را به شما وارد می کند. حسادت مهمترین ویژگی این نوع دوست است و می تواند برای شما بسیار خطرناک باشد.

در این موارد لازم است ارتباطات خود را مدیریت کنید. در واقع سطح ارتباط خود را پایین نگه دارید تا خسته نشوید. اگر احساس می کنید دوستتان بیش از حد سمی است، چاره ای جز پایان دادن به رابطه نخواهید داشت.

همانطور که می دانید، قرار گرفتن در چنین روابطی می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین همیشه سعی کنید برای ارتباط با دوستان خود برنامه ریزی کنید. واقعیت این است که برخی از روابط سلامت عقل شما را تهدید می کند. در چنین شرایطی، باید از شر رابطه سمی خلاص شوید.

دانستن ویژگی های یک دوست خوب می تواند به شما در شناسایی دوستان سمی کمک کند. برای درک بهتر ویژگی های یک دوست خوب، مقاله زیر را بخوانید

ویژگی های یک دوست خوب چیست؟ ۱۴ ویژگی یک دوست خوب را بشناسید

ویژگی های یک دوست خوب چیست؟ آیا می دانید در انتخاب دوست به چه ویژگی هایی باید توجه کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

الان بخوان

نشانه های یک رابطه سمی چیست؟

برای اینکه بدانید آیا در یک رابطه سمی هستید، باید چندین چیز را بررسی کنید. در واقع این روابط دارای علائم و نشانه های خاصی هستند که می توانید از آنها برای شناسایی مشکل استفاده کنید.

در این نوع ارتباط شما بیشتر می دهید و کمتر دریافت می کنید. باعث می شود احساس بی ارزشی کنید.

بی احترامی یکی دیگر از نشانه های بارز این نوع رابطه است. همه انسانها برای اینکه احساس ارزشمندی کنند نیاز به احترام دارند. وقتی در یک رابطه به طور مداوم بی احترامی می کنید، در یک رابطه سمی قرار می گیرید که باید به فکر خروج از آن باشید.

در یک رابطه سمی، سطح انرژی شما به طور چشمگیری کاهش می یابد. زیرا شما به طور منظم از طرف مقابل خود انرژی های منفی دریافت می کنید.

اگر در یک رابطه ناسالم هستید، همیشه تقصیر شماست. معمولاً فرد سمی همیشه شما را سرزنش می کند، حتی اگر تقصیر او باشد. از آنجایی که او همیشه شما را سرزنش می کند، هیچ تلاشی برای تغییر خود نمی کند.

در چنین روابطی، طرف مقابل همیشه باعث ناراحتی شما می شود. این نوع رابطه معمولاً شما را به سمت افسردگی و عصبانیت سوق می دهد. اگر این علائم را مشاهده کردید، احتمالاً با یک فرد سمی سر و کار دارید.

ویژگی های رفتاری یک فرد سمی چیست؟

این افراد رفتارهای خاصی از خود نشان می دهند و یک سری ویژگی های خاص از خود نشان می دهند. فردی که از سلامتی ضعیف برخوردار است رفتار غیرقابل اعتمادی دارد و اصلا نمی توان به او اعتماد کرد. چنین شخصی می تواند در هر زمانی به شما آسیب جدی برساند.

منفی نگری یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی این افراد است. عادت دارند همیشه نیمه خالی لیوان را ببینند. آنها همیشه به شکست ها و بدبختی ها فکر می کنند. بودن در کنار چنین افرادی همیشه امیدی را در شما از بین می برد.

خودخواهی یکی دیگر از خصوصیات افراد سمی است. این افراد فقط به فکر خود هستند و به دیگران اهمیت نمی دهند.

همچنین، اگر فرد مقابل شما خودشیفتگی شدید نشان می دهد، این نشان می دهد که شما در یک رابطه سمی هستید. در کنار همه این موارد باید به شبهه نیز اشاره کرد. فردی که از سلامتی ضعیفی برخوردار است همیشه نسبت به دیگران منفی فکر می کند و به آنها مشکوک است.

به همین دلیل رابطه با چنین فردی برای شما بسیار آزاردهنده خواهد بود. گستاخی و گستاخی نیز از دیگر ویژگی هایی است که یک فرد سمی خواهد داشت. اگر این ویژگی ها را در عزیزان خود می بینید، بدانید که احتمالا با یک فرد عادی سر و کار ندارید.

راه حل مقابله با روابط سمی چیست؟

تا به حال، شما بدون شک درک خوبی از رابطه سمی دارید. این امکان وجود دارد که شما در حال حاضر درگیر چنین رابطه ای باشید. به همین دلیل باید سعی کنید با استفاده از روش های مختلف این روابط را مدیریت کنید.

برای مقابله با این مدل رابطه ای باید از راه حل های مختلفی استفاده کرد. وقتی اعضای خانواده مانند پدر، مادر، همسر یا فرزند شما سمی هستند، مدیریت رابطه می تواند بسیار دشوار باشد. مشاجره با یک فرد منفی نگر نه تنها هیچ سودی برای شما ندارد، بلکه در نهایت به خودتان آسیب خواهید رساند. سعی کنید تا حد امکان روابط خود را با چنین افرادی به حداقل برسانید.

اگر فرد سمی یکی از اعضای خانواده است، وارد بحث های داغ با او نشوید. سعی کنید یک مرز مشخص برای خود تعیین کنید تا فرد سمی نتواند خیلی به شما نزدیک شود. گاهی اوقات فرد مقابل آنقدر سمی است که چاره ای جز فاصله فیزیکی وجود نخواهد داشت.

در چنین شرایطی برای حفظ سلامت عقل خود باید از چنین فردی فاصله بگیرید. اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشید، از شر رابطه سمی خلاص خواهید شد.

آخرین کلمه

داشتن روابط سالم و پایدار برای همه لازم است. با این حال، گاهی اوقات ارتباط با افراد سالم نیست و می تواند مضر باشد.

یک رابطه سمی می تواند بخش های مختلف زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین شناخت افراد سمی و مدیریت ارتباط با آنها بسیار مهم است.

در صورت تمایل می توانید از آسیب های ناشی از این روابط خلاص شوید. در این مقاله علائم یک رابطه سمی و نحوه برخورد با آن به صورت کلی بیان شده است. امیدواریم با استفاده از این موارد بتوانید زندگی خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید.

برای داشتن روابط سالم، باید تحصیل کرده باشید. در همین راستا اپلیکیشن ذهن مجموعه ای از بهترین کتاب های روانشناسی و بهبود روابط جهان را برای شما آماده کرده است. با دانلود اپلیکیشن Mind با کمترین زمان صرف شده برای این کتاب ها، نکات مهم این کتاب ها را یاد خواهید گرفت.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا