چطور از دیابت جلوگیری کنیم

راه ها و روش های پیشگیری و پیشگیری از دیابت

اگر قبلاً آن را بارها خوانده‌اید، دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و در موارد شدید و کنترل نشده می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی مانند نابینایی، نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی شود. .

همانطور که در این بخش از سلامت مرطوب خواهید خواند، قبل از تشخیص دیابت، یک دوره زمانی وجود دارد که سطح قند خون بالا است اما به اندازه کافی بالا نیست که به عنوان دیابت تشخیص داده شود و به عنوان پیش دیابت شناخته می شود.

تخمین زده می شود که بیش از 70 درصد از افرادی که به پیش دیابت مبتلا می شوند به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند که معمولاً قابل کنترل است. در حالی که برخی از عوامل را نمی توانید تغییر دهید، مانند ژن، سن، یا عادات گذشته، به طور کلی کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به دیابت انجام دهید.

چگونه از دیابت پیشگیری کنیم؟

16 توصیه برای پیشگیری و پیشگیری از دیابت

1. شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید:

خوردن غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. بدن به سرعت این غذاها را به مولکول های کوچک قند تبدیل می کند و آنها را به جریان خون شما جذب می کند.

افزایش قند خون باعث تحریک پانکراس برای تولید انسولین می شود. به طور کلی، خوردن غذاهای سرشار از قند و کربوهیدرات های تصفیه شده و قند باعث افزایش سطح قند خون و انسولین می شود که به مرور زمان باعث دیابت می شود. از این غذاها خودداری کنید. این می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند. دیابت.

نبایدهای تغذیه برای پیشگیری از دیابت

2. برای پیشگیری از دیابت به طور منظم کار و ورزش کنید:

فعالیت بدنی منظم می تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند. ورزش و فعالیت بدنی باعث افزایش حساسیت سلول های شما به انسولین می شود. بنابراین، هنگام ورزش، انسولین کمتری برای کنترل قند خون مصرف می شود.

3. برای پیشگیری از دیابت آب فراوان بنوشید:

آب طبیعی ترین و بهترین نوشیدنی است که می توانید مصرف کنید. نوشیدن آب زیاد به شما کمک می کند از نوشیدنی هایی که حاوی قند زیاد، مواد نگهدارنده و سایر مواد مضر هستند اجتناب کنید.

آب آشامیدنی را با سایر نوشیدنی ها جایگزین کنید زیرا به کنترل قند خون و انسولین کمک می کند.

مواردی قابل اهمیت در پیشگیری از دیابت 

4. اگر اضافه وزن دارید یا کمی چاق هستید، وزن خود را کاهش دهید:

اگرچه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نه اضافه وزن دارند و نه چاق، اما به طور کلی بیشتر وزن خود را در اطراف کمر و شکم جمع می کنند که به آن چربی می گویند.

داشتن چربی بیش از حد، به خصوص در ناحیه شکم، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. کاهش وزن می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

5. مصرف دخانیات خود را کاهش دهید و تا حد امکان آن را ترک کنید:

تحقیقات زیادی نشان داده است که سیگار باعث بسیاری از بیماری های جدی از جمله بیماری قلبی، آمفیزم، سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان دستگاه گوارش می شود.

همچنین نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار میزان دیابت را افزایش می دهد. ثابت شده است که ترک سیگار به مرور زمان علائم دیابت را کاهش می دهد.

راه پیشگیری از دیابت چیست؟

6. رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات داشته باشید:

داشتن چنین رژیم غذایی می تواند به شما در پیشگیری از دیابت کمک کند. اگرچه راه‌های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد، اما رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات مؤثرترین هستند زیرا می‌توانند سطح قند خون و انسولین را کنترل کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که خوردن بیش از حد غذا به یکباره قند خون و انسولین را افزایش می دهد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

7. از رفتارهای غیر ضروری برای پیشگیری از دیابت اجتناب کنید:

اگر می خواهید به پیشگیری از دیابت کمک کنید، از تنبلی و یک جا نشستن خودداری کنید.

 پیشگیری از دیابت با ورزش و تحرک

8. یک رژیم غذایی غنی از فیبر انتخاب کنید:

مصرف فیبر زیاد برای سلامت روده و مدیریت وزن مفید است. مصرف یک منبع عالی از فیبر در هر وعده غذایی می تواند به جلوگیری از افزایش قند خون و انسولین کمک کند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

9. ویتامین D کافی مصرف کنید:

ویتامین D برای کنترل قند خون بسیار مهم است. خوردن غذاهای غنی از ویتامین D یا مصرف مکمل های ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

 پیشگیری از دیابت با ویتامین دی

10. غذاهای فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید:

برای برداشتن گامی در جهت سلامتی و پیشگیری از دیابت، بهتر است مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید، زیرا آنها عامل بسیاری از مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، چاقی و دیابت هستند.

۱۱- برای پیشگیری از دیابت چای و قهوه بنوشید:

اگرچه آب باید نوشیدنی اصلی شما باشد، اما تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه و چای می تواند به شما در پیشگیری از دیابت کمک کند. نوشیدن قهوه یا چای سطح قند خون را کاهش می دهد و حساسیت بدن به انسولین را بهبود می بخشد و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

 پیشگیری از دیابت با نوشیدن چای و قهوه

12. چند گیاه طبیعی را در برنامه روزانه خود بگنجانید:

زیرا حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.

کورکومین: این گیاه علاوه بر زردچوبه یکی از مواد اصلی کره است. خواص ضد التهابی قوی دارد و قرن هاست که برای پیشگیری یا درمان دیابت استفاده می شود.

بربرین: بربرین در بسیاری از گیاهان یافت می شود و هزاران سال است که در طب سنتی چینی استفاده می شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که به مبارزه با التهاب و کاهش کلسترول و سایر علائم بیماری قلبی نیز کمک می کند.

بهترین تغذیه برای پیشگیری از دیابت

13. برای پیشگیری از دیابت به اندازه کافی بخوابید:

مدت خواب بین 6 تا 8 ساعت کافی است. خواب طولانی بیش از 8 ساعت و خواب کوتاه کمتر از 5 ساعت خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

14. بین فست فودها و غذاهای راحت مرزی بکشید:

از غذاهای آماده و فست فودها خودداری کنید زیرا این غذاها تاثیر قابل توجهی بر دیابت دارند.

اجتنابات تغذیه برای پیشگیری از دیابت

15. برای پیشگیری از دیابت کمتر گوشت قرمز بخورید:

برخلاف گوشت سفید، مصرف گوشت قرمز برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود و افرادی که رژیم غذایی خود را برای پیشگیری از دیابت تنظیم کرده اند، نباید زیاد از آن مصرف کنند.

16. برای پیشگیری از دیابت، دارچین مصرف کنید و از استرس دوری کنید:

از ادویه جات مخصوصا دارچین در رژیم غذایی خود استفاده کنید و سعی کنید از اضطراب و فشارهای روحی و عصبی دوری کنید. آرامش پیام آور سلامتی است.

دیابت یکی از شایع ترین عوارض در جهان امروز است. تقریباً همه افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 هستند، اگر دیابت به یک عارضه مزمن و کنترل نشده تبدیل شود، می تواند مشکلات زیادی از جمله عوارض قلبی و کبدی را برای بیمار به همراه داشته باشد. تغییر سبک زندگی توصیه شماره یک متخصصان برای پیشگیری از دیابت است.

فهرست

روش های پیشگیری از دیابت

پیشگیری همیشه راهی موثر برای محافظت از خود در برابر خطرات و درگیر نشدن درگیر عوارض و اختلالات متعدد است. در مواجهه با دیابت نیز می‌توانیم اینگونه رفتار کنیم و تقریباً مطمئن باشیم که به دیابت نوع ۲ مبتلا نمی‌شویم، اگر یک یا چند عامل خطر برای دیابت نوع ۲ دارید، بهتر است آن را کنترل کنید.

اگر اضافه وزن دارید، با تغذیه سالم و ورزش وزن کم کنید. اگر سطح چربی خون شما بالا است، چربی LDL و تری گلیسیرید را طبق دستورات پزشکی کاهش دهید. علاوه بر این، اگر سابقه خانوادگی دیابت دارید و در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید، حتما سطح قند خون خود را جدی بگیرید و در فواصل منظم آزمایش دهید.

دیابت نوع 1

هنگامی که فردی به دیابت نوع 1 مبتلا می شود، لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند یا تولید آن را به کلی متوقف می کند. انسولین به قند خون کمک می کند تا وارد سلول های بدن شما شود تا برای انرژی استفاده شود. زمانی که سطح قند خون از حد طبیعی بالاتر می رود، علائم و عوارض مختلفی ظاهر می شود. بد نیست بدانید که زمانی دیابت نوع 1 را دیابت نوجوانان می نامیدند. دلیل نامگذاری این بیماری به دیابت نوجوانان این است که اغلب کودکان، نوجوانان و جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. اما این گفته به معنای مصونیت برای افراد مسن و میانسال نیست.

شیوع دیابت نوع 1 در مقایسه با دیابت نوع 2

از نظر شیوع، دیابت نوع 1 آمار کمتری نسبت به دیابت نوع 2 دارد، در واقع تنها حدود 5 تا 10 درصد افراد مبتلا به دیابت به دیابت نوع 1 مبتلا هستند. هنوز نحوه پیشگیری از آن مشخص نیست. دیابت نوع 1، اما قابل درمان است نظارت بر قند خون، معاینات منظم، داشتن یک سبک زندگی سالم و پیروی از دستورات پزشک در درمان دیابت نوع 1 بسیار موثر است.

پیشگیری از دیابت نوع 1

برای پیشگیری از دیابت نوع 1 در هر گروه سنی، متخصصان پزشکی رعایت چهار اصل را توصیه می کنند. چند روز در هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید، غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید. سعی کنید عادت های بد را از سبک زندگی خود حذف کنید. آزمایش دوره ای قند خون را جدی بگیرید.

اگر در خانواده خود سابقه دیابت نوع 1 دارید، مدیریت قند خون را جدی بگیرید و اگر قصد بارداری دارید، آزمایشات لازم را قبل از بارداری انجام دهید. اگر کودکی در معرض خطر ابتلا به دیابت دارید، به او کمک کنید قند خون خود را کنترل کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: دیابت بارداری چیست؟

پیشگیری از دیابت نوع 2

اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید، بهتر است این توصیه های پیشگیرانه را دنبال کنید:

کاهش وزن

کاهش وزن یا کنترل وزن ایده آل یکی از موثرترین اقدامات برای پیشگیری از دیابت نوع 2 است.جالب است بدانید که افراد مستعد دیابت نوع 2 می توانند خطر ابتلا به دیابت را تا 60 درصد کاهش دهند و وزن اضافه خود را تنها تا 7 درصد کاهش دهند. تغذیه سالم و ورزش

به افراد مبتلا به پیش دیابت توصیه می شود با کاهش وزن آهسته و پیوسته از تسریع این بیماری جلوگیری کنند. علاوه بر این، با کاهش وزن، فرد می تواند از مزایای دیگر آن مانند تناسب اندام، زیبایی، تقویت عملکردهای بدن و سلامتی بهره مند شود و در عین حال خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

فعالیت بدنی را افزایش دهید

با افزایش فعالیت بدنی می توانید از مزایای فراوان آن مانند کاهش وزن، کنترل قند خون و افزایش حساسیت به انسولین بهره مند شوید. بهترین ورزش ها برای کاهش وزن و کنترل قند خون، ورزش های هوازی، مقاومتی و یوگا هستند.

غذاهای سالم بخورید

غذاهای پر فیبر بیشتری بخورید. گوجه فرنگی، سبزیجات غیر نشاسته ای مانند کلم بروکلی و گل کلم و فلفل برای سلامتی مفید هستند. سایر غذاهایی که می توانید بخورید عبارتند از جو سبوس دار، لوبیا، نخود، عدس، کینوا و نان سبوس دار. این غذاها به کاهش جذب قندها و کاهش سطح قند خون کمک می کنند. سلامت قلب شما با مصرف غذاهای حاوی فیبر تضمین می شود و از التهاب و فشار خون محافظت می شود. غذاهای سرشار از فیبر می توانند به سیر نگه داشتن شما و افزایش انرژی کمک کنند.

چربی های سالم بخورید

چربی های سالم بخورید و آنها را با چربی های اشباع جایگزین کنید. غذاهای حاوی چربی های غیر اشباع برای سلامتی شما مفید هستند. آنها می توانند سطح HDL خون را افزایش دهند و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشند. روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن کانولا و روغن پنبه دانه از جمله روغن های سالمی هستند که می توانید مصرف کنید. برخی از منابع چربی های سالم عبارتند از: بادام زمینی، بذر کتان، تخم کدو تنبل، ماهی های روغنی مانند سالمون، ساردین، ماهی تن، ماهی کاد و ماهی خال مخالی.

رژیم های غذایی مد روز را فراموش کنید

رژیم هایی مانند رژیم پالئو و رژیم کتو می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آنها در دراز مدت باعث ایجاد اختلالات مختلف در بدن شما شوند وجود ندارد. همچنین مشخص نیست که آیا این رژیم ها می توانند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند یا خیر!

فقط غذاهای سالم را به بشقاب خود اضافه کنید و به جای آن غذاهای مضر را حذف کنید. میوه ها و سبزیجات غیر نشاسته ای بخورید. حبوبات، گوشت بدون چربی و مرغ مصرف کنید، ماهی های چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف غلات کامل را فراموش نکنید.

به گزارش وب سایت trihealth، اگر دیابت دارید، باید به سلامت اعضای بدن خود توجه بیشتری داشته باشید. برای پیشگیری از زخم پای دیابتی موارد زیر را رعایت کنید:

هر روز پاهای خود را چک کنید

پوست پا را بررسی کنید و مطمئن شوید که متورم، کبودی یا خراشیده نشده باشد.

هرگز با پای برهنه راه نروید

کفش مناسب پاهایتان بپوشید

در صورت مشاهده علائم مشکوک مربوط به زخم پای دیابتی، با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از دیابت ارثی

برای کاهش خطر ابتلا به دیابت ارثی، نیازی به پیروی از دستورالعمل های عجیب و غریب نیست. با رعایت نکاتی که ذکر می کنیم می توانید تا حد زیادی از ابتلا به دیابت ارثی پیشگیری کنید:

سیگار را به طور کامل ترک کنید

هر روز یا چند روز در هفته ورزش کنید

مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

وعده غذایی خود را کمی کاهش دهید

شروع به کاهش وزن کنید

در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید

مصرف نوشیدنی های شیرین را متوقف کنید

مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید

یک جا ننشینید و سعی کنید فعال باشید

فیبر سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید

سطح ویتامین D را کنترل کنید

قهوه و چای بنوشید

ادامه مطلب: ازدواج با فرد مبتلا به دیابت

پیشگیری از دیابت در کودکان

راه حل قطعی برای پیشگیری از دیابت در کودکان وجود ندارد، اما مسلم است که آموزش سبک زندگی سالم، تشویق آنها به فعالیت بدنی و پرهیز از مصرف مواد قندی در پیشگیری از ابتلای او به این بیماری موثر خواهد بود. همچنین می توانید با پرهیز از محصولات غذایی حاوی آرد سفید و شکر، خطر ابتلا به دیابت را در کودک خود کاهش دهید.

اگر کودک شما در سنین پایین دیابت نوع 1 دارد، مراقبت روزانه از دیابت کاری است که باید انجام دهید. برای او غذاهای سالم تهیه کنید، به او انسولین بدهید و مراقبت های پزشکی او را جدی بگیرید. همیشه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندتان در تماس باشید و دستورالعمل های او را دنبال کنید. با رعایت موارد زیر، کودک شما تا حد زیادی از خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 در امان خواهد بود:

او را به ورزش تشویق کنید

یک رژیم غذایی سالم برای او تهیه کنید

او را به حفظ وزن مناسب تشویق کنید

قند خون کودک را چک کنید

پیشگیری از دیابت در نوجوانان

پیشگیری از دیابت در نوجوانان مانند کودکان است. اگر نوجوانی دارید که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 یا 2 است، حتماً او را تشویق کنید تا مراحل ذکر شده در بالا را برای جلوگیری از عوارض انجام دهد.

در مورد یادگیری و اتخاذ یک سبک زندگی سالم، نوجوانان عملکرد بسیار مثبت تری نسبت به کودکان دارند. علاوه بر این، والدین می توانند با تغییر عادات تغذیه ای خانواده، به نوجوان خود کمک کنند تا قند خون خود را در خانه کنترل کند. داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش و حفظ وزن طبیعی بهترین اقدامات پیشگیرانه در برابر شروع دیابت در نوجوانان است.

برای مطالعه مقاله دیابت کلیک کنید.

داروهایی برای پیشگیری از دیابت

در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند 100 درصد افراد را از دیابت محافظت کند. اما مطالعات نشان می دهد که افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 می توانند با مصرف پیوگلیتازون تحت نظر پزشک، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

تغذیه برای پیشگیری از دیابت

شاید تغذیه یکی از مهم ترین و موثرترین راه های پیشگیری از دیابت باشد. افراد در هر سنی می توانند با یک استراتژی تغذیه ساده، غذاهای سالم بخورند، به اندازه کافی غذا بخورند و وزن کم کنند و دیابت خود را کنترل کنند. در این استراتژی باید بشقاب خود را به سه قسمت تقسیم کنید.

نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات و میوه پر کنید. یک چهارم بشقاب خود را به غلات کامل اختصاص دهید. یک چهارم دیگر بشقاب خود را برای غذاهای حاوی پروتئین، ماهی، گوشت بدون چربی و حبوبات رزرو کنید.

برای پیشگیری از دیابت چه باید کرد؟

داشتن یک سبک زندگی سالم و پرهیز از محرک ها و عوامل دیابت یکی از موثرترین کارهایی است که می توانید برای پیشگیری از دیابت انجام دهید. اما شما از پیش دیابت رنج می برید و این عارضه توسط پزشک تشخیص داده شده است، با تغییر عادات بد مانند حذف غذاهای مضر می توانید شروع عارضه را به تاخیر بیندازید یا از آن پیشگیری کنید.

در ابتدا ممکن است ایجاد برخی تغییرات و ترک برخی عادات برای شما دشوار باشد، اما به یاد داشته باشید که این کار از عوارض جدی دیابت در آینده جلوگیری می کند. صدمات یا عوارض جدی دیابت عبارتند از:

اگر دیابت دارید، بهتر است دستورات پزشک خود را در مورد کنترل و درمان بیماری جدی بگیرید. همچنین به یاد داشته باشید که با انجام آزمایش‌های دوره‌ای می‌توانید به راحتی خطر دیابت را کاهش دهید یا عارضه را کنترل کنید. اگر می خواهید از خدمات تست قند خون در منزل بهره مند شوید، می توانید با Humka تماس بگیرید. برای دریافت مشاوره و درخواست وقت می توانید با شماره 02167371 تماس بگیرید.

توجه داشته باشید که این مقاله جایگزین نظرات کارشناسان و توصیه های پزشکان نیست و هرگز از این مقاله به عنوان جایگزین توصیه های پزشکان استفاده نکنید.


class=”wp_ulike_btn wp_ulike_put_image wp_post_btn_7334″
style=”width: 120px!important;height: 40px!important;background-color: #1da1f3!important;box-shadow: none!important;color: #ffffff!important;”>می پسندم

صفحه اصلی  / 

پیشگیری از دیابت در طب سنتی، برای پیشگیری از دیابت چه بخوریم، راه های پیشگیری از دیابت ارثی و قند خون از طریق تغذیه سالم را می توانید در سایت فوتوکد بخوانید.

روش های پیشگیری از دیابت

تغییرات در دنیای مدرن امروزی، کمبود وقت برای طبخ و تهیه غذاهای خانگی، استرس محیط کار، تمایل زیاد مردم به خوردن شیرینی و تنقلات خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

عدم رعایت احتیاط های لازم از جمله عدم اطلاع رسانی در این زمینه، منجر به نابینایی، قطع پا، نارسایی کلیه و مرگ افراد با پیشرفت بیماری می شود.

برای جلوگیری از دیابت چی بخوریم

18 راه برای پیشگیری از دیابت

دارچین مصرف کنید

دارچین یک ادویه خوش طعم و معطر است که در تهیه انواع غذاها، شیرینی ها و دسرها کاربرد فراوانی دارد و یکی از روش های پیشگیری از دیابت در طب سنتی است.

جلوگیری از افزایش سطح قند خون، کاهش علائم دیابت نوع 2 و تثبیت سطح قند خون از مهمترین فواید مصرف دارچین در نظر گرفته می شود.

مصرف همزمان قرص وارفارین و دارچین منجر به آسیب کبدی می شود. به همین دلیل، بیمارانی که به دلیل مشکلات خونی یا قلبی از قرص وارفارین استفاده می کنند، باید از مصرف این داروی رایج خودداری کنند.

خواب متعادل

خوابیدن متعادل و کافی با کیفیت مناسب به مدت 6 تا 8 ساعت در روز با حفظ سطح انرژی بالا در طول روز و کاهش اشتها از بروز دیابت در انسان جلوگیری می کند.

مراقب باشید علاوه بر کم خوابی و میزان خواب کمتر از 5 ساعت در روز، خواب طولانی و بیش از 8 ساعت در روز نیز عامل ابتلای افراد به دیابت است.

توصیه می شود ساعات خواب و بیداری خود را بر اساس یک ریتم خواب متعادل تنظیم کنید تا از خواب متعادل بهره مند شوید.

زردچوبه برای پیشگیری از قند خون

زردچوبه حاوی کورکومین است که باعث کاهش التهاب، افزایش حساسیت بدن به انسولین، کاهش سطح قند خون، پیشگیری از دیابت و درمان این بیماری می شود.

ماده ای به نام بربرین نیز در بسیاری از گیاهان یافت می شود. این ماده علاوه بر اثرات مشابه کورکومین، باعث کاهش کلسترول و علائم بیماری قلبی در انسان می شود.

سوزاندن چربی کمر و شکم

اکثر بیماران دیابتی در اطراف کمر و شکم خود چربی انباشته شده اند.

بر این اساس کاهش وزن اضافی، کاهش وزن و از بین بردن چربی های اضافی بدن اقدام مناسبی برای پیشگیری از دیابت محسوب می شود.

با توجه به اینکه چربی سوزی در این نواحی به آرامی و به سختی امکان پذیر است، توصیه می شود از مشاور لاغری در این زمینه کمک بگیرید.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب فراوان تشنگی را برطرف می کند، از مصرف نوشابه های گازدار و انواع نوشیدنی های حاوی مقادیر زیادی قند مصنوعی، نگهدارنده ها و مواد مضر پرهیز می کند، آب مورد نیاز سلول های بدن را تامین می کند، بدن را از سموم پاک می کند و خون را کنترل می کند. قند و انسولین

در نظر داشته باشید که با توجه به قند بالای آب میوه های خانگی و طبیعی نسبت به میوه ها، لازم است در مصرف آنها برای پیشگیری از دیابت دقت شود.

دوری از دود سیگار

سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. ترک سیگار نیز به کاهش تدریجی علائم دیابت کمک می کند.

بروز سرطان های دستگاه گوارش، پروستات، سینه و ریه، مشکلات قلبی و آمفیزم در مردان نیز از دیگر پیامدهای مضر و خطرناک سیگار است.

افزایش فعالیت روزانه

انجام منظم ورزش و ورزش بدنی و پرهیز از تنبلی و عدم تحرک باعث کاهش سطح قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و تثبیت سطح قند خون به حالت متعادل می شود.

ادامه پیروی از یک برنامه جامع تناسب اندام و ترکیبی از تمرینات هوازی و قدرتی بهترین گزینه برای پیشگیری از دیابت است.

مصرف ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. اگر نمی دانید برای پیشگیری از دیابت چه بخورید، غذاهای حاوی ویتامین D را به شما توصیه می کنیم.

مصرف غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی های چرب، روغن جگر و غیره، استفاده از مکمل های ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای تامین ویتامین D بدن توصیه می شود.

قبل از مصرف مکمل های ویتامین D حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از قند خون با چای و قهوه

قهوه حاوی ترکیبی ضد دیابت از کافئین، اسید کلروژنیک، اسید فرولیک و اسید کافئیک است.

مصرف مداوم چای و قهوه روزانه باعث توقف آنزیم های مرتبط با هضم کربوهیدرات ها، کاهش سطح قند خون، افزایش حساسیت بدن به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت و دیابت نوع 2 می شود.

برای افزایش این اثرات، افزودن دارچین به عنوان جایگزین پیشنهاد مناسبی است.

روش های پیشگیری و جلوگیری از دیابت ارثی

استرس و نگرانی ممنوع

ترشح هورمون های ناشی از استرس و تنش های روحی در بدن افراد با تغییر سطح قند خون، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

اجرای تکنیک های تمدد اعصاب و تمدد اعصاب، انجام فعالیت های مورد علاقه، مدیتیشن، تمرینات یوگا و در صورت لزوم مراجعه به مشاور و روانشناس متخصص برای کنترل و مدیریت استرس توصیه می شود.

خودداری از مشروبات الکلی

مصرف نوشیدنی های الکلی با افزایش سطح قند خون، تجمع چربی در بافت های بدن، اضافه وزن و چاقی همراه است و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را در افراد افزایش می دهد.

اتخاذ سبک زندگی سالم و پرهیز از نوشیدنی های الکلی باعث حفظ سلامت عمومی افراد، افزایش کیفیت زندگی و پیشگیری از دیابت می شود.

تأثیر فلفل تند در پیشگیری از دیابت

دو ماده کپسایسین و دی هیدروکاپسایسین موجود در فلفل چیلی باعث کاهش سطح قند خون و انسولین می شود، از تشکیل چربی در دیواره شریان و تشکیل لخته خون جلوگیری می کند و از دیابت و بیماری قلبی جلوگیری می کند.

از آنجایی که مصرف آسپرین عوارضی مانند خونریزی معده دارد، فلفل بدون این عوارض جایگزین مناسبی برای آسپرین خواهد بود.

حذف نشاسته، قند و شکر

مصرف قند، شیرینی، غذاهای حاوی قند زیاد، کربوهیدرات های تصفیه شده و نشاسته باعث تبدیل سریع مواد به مولکول های کوچک قند، جذب مولکول ها از طریق رگ های خونی، افزایش سطح قند خون و انسولین و افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود. .

بیماران دیابتی باید در مصرف نان، ماکارونی، سیب زمینی، برنج و میوه های پر قند مانند خربزه، انگور، انبه و انجیر احتیاط کنند.

آزمایش خون بدهید

انجام آزمایش خون به فرد در مورد سطح قند خون خود می گوید. افرادی که سطح قند خونشان بحرانی است باید رژیم غذایی خاصی را برای کنترل سطح قند خون خود دنبال کنند.

در افراد مبتلا به پیش دیابت، سطح قند خون آنها افزایش می یابد و به بالاترین حد خود در 10 سال گذشته می رسد.

انجام آزمایشات خون و معاینات منظم و سالانه برای بررسی سلامت فرد مفید است.

 سبزی های برگ سبز بخورید

سبزیجات برگ سبز مانند کلم، اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم و غیره مصرف کنید. از دیابت جلوگیری می کند

این سبزیجات حاوی منیزیم و مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند.

دلیل اصلی کاهش خطر ابتلا به دیابت با مصرف این سبزیجات هنوز ناشناخته است. اما این سبزیجات برای حفظ سلامت عمومی بدن، تقویت دستگاه گوارش، افزایش قدرت دفاعی بدن، بهبود پوست و … مفید هستند.

مصرف فیبر را فراموش نکنید

حفظ سلامت روده ها و دستگاه گوارش، جلوگیری از افزایش سطح قند و انسولین خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی، احساس سیری و کاهش وزن از مهمترین پیامدهای مثبت یک رژیم غذایی سرشار از فیبر است.

برخی از مهم ترین غذاهای غنی از فیبر عبارتند از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غیره.

به تنهایی زندگی نکنید

افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل به دیابت مبتلا می شوند.

البته تنها افراد می توانند با اتخاذ یک سبک زندگی سالم و پرهیز از مصرف دخانیات و مواد مخدر، خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند.

خودداری از مجردی طولانی مدت و زندگی با حداقل یک دوست، آشنا یا یکی از اعضای خانواده، سطح استرس و اضطراب افراد را کاهش می دهد.

این به پیشگیری از دیابت کمک می کند.

سایر روش های پیشگیری از دیابت

● مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید

از فست فودها و غذاهای آماده و فرآوری شده خودداری کنید

● کنترل چربی و فشار خون

● غلات کامل و نان سبوس دار، بادام و فندق مصرف کنید

● مصرف متعادل محصولات لبنی با چربی های سالم مانند شیر و ماست

● ترکیبی از آب لیمو و چای سبز بنوشید

● وعده های غذایی کوچک بخورید و قبل از غذای اصلی از استارترهای مناسب مانند سبزیجات و سرکه استفاده کنید

روش های پیشگیری از بیماری آلزایمر

سایت فتوکد پیشگیری از دیابت در طب سنتی و علمی

مطلب مفید بود ؟

۷

۱

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا