چطور از دست شپش خلاص شویم

چگونه از شر شپش خلاص شویم؟

مجله‌ی آموزش ایلیاد – شپش‌ها می‌توانند خارش شدید و آزاردهنده‌ای در سر ایجاد کنند، اما غیرمعمول نیستند، به خصوص اگر بچه‌های مدرسه‌ای در خانه خود داشته باشید. ممکن است انواع درمان‌های خانگی برای شپش مانند سس مایونز و روغن زیتون را شنیده باشید، اما بسیاری از این درمان‌ها مؤثر نبوده‌اند. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای خلاص شدن از شر شپش و جلوگیری از بازگشت آنها انجام دهید. در اینجا ۱۲ راه اثبات شده برای خلاص شدن همیشگی از شر شپش آورده شده است.

بررسی کنید که آیا افراد دیگر خانواده شما شپش سر دارند یا خیر

اگر 1 نفر در خانه شپش سر داشته باشد، به احتمال زیاد سایر افراد نیز به آن مبتلا خواهند شد. در موهای سایر بزرگسالان یا کودکان خانواده خود به دنبال شپش های فعال یا تخم های تیره کوچک (که به آن nits نیز می گویند) باشید. مهم است که هر فردی که ممکن است شپش سر داشته باشد تحت درمان قرار گیرد تا از گسترش و بازگشت آن جلوگیری شود.

قبل از استفاده از داروی شپش لباس های خود را در بیاورید

هر چیزی که ممکن است خیس یا لکه دار باشد را بردارید. برخی از داروهای شپش سر به طور بالقوه می توانند رنگ لباس شما را تغییر دهند. همچنین ممکن است لباسی که می پوشید چند شپش داشته باشد که از سرتان روی لباس افتاده باشد. بهتر است آنها را قبل از استفاده از دارو حذف کنید. آنها را در ماشین لباسشویی با آب داغ بشویید تا شپش هایی که ممکن است وجود داشته باشد از بین برود.

پدیکور کوش را در موهای خود پخش کنید

داروی شپش را طبق دستورالعمل روی بسته استفاده کنید. پدیکولوزیس یک درمان شیمیایی موثر برای شپش سر است و به صورت کرم، شامپو یا خمیر در دسترس است. مقداری را در داروخانه محلی خود تهیه کنید و دستورالعمل های برنامه روی بسته را بررسی کنید. دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید و محصول را روی تمام موهای خود بمالید.

روغن های ضروری را به عنوان یک جایگزین طبیعی امتحان کنید

انیسون، برگ دارچین، درخت چای، نعناع فلفلی یا جوز هندی می توانند موثر باشند. اگر به دنبال راه حل طبیعی تری هستید، مطالعات نشان می دهد که برخی از روغن های ضروری درمان موثری برای شپش سر هستند. یکی از این اسانس ها را در محلول الکل انتخاب کنید و روی موهای خود اسپری کنید. روغن ضروری را یک شب روی موهای خود بگذارید و صبح آن را آبکشی کنید.

8-12 ساعت پس از درمان موهای خود را چک کنید

اگر شپش مرده را پیدا نکردید، با پزشک خود صحبت کنید. به درمان شپش سر خود زمان زیادی بدهید تا کار جادویی خود را انجام دهد. پس از حدود 8 ساعت، پوست سر خود را برای شپش مرده بررسی کنید. اگر شپش هنوز زنده است، اما کندتر حرکت می کند، موهای خود را به عقب نکشید. این دارو ممکن است فقط به زمان بیشتری برای کشتن آنها نیاز داشته باشد. اگر شپش‌هایی را دیدید که آسیبی به نظر نمی‌رسند، درمان شما ممکن است مؤثر نبوده باشد. با پزشک خود تماس بگیرید، او می تواند درمان دیگری را توصیه کند یا دارویی برای کمک به خلاص شدن از شر شپش تجویز کند.

به مدت 1-2 روز از شستن موها خودداری کنید

بگذارید دارو برای از بین بردن شپش عمل کند. شما می توانید موهای خود را با آب ساده بشویید، حتی بسیاری از درمان های شپش سر آن را توصیه می کنند. اما اگر آن را با شامپو و نرم کننده بشویید، ممکن است دارو را از بین ببرد و بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.

برای از بین بردن تخم شپش از شانه دندانی استفاده کنید

برای جلوگیری از بازگشت شپش موهای خود را هر 2 تا 3 روز یکبار شانه کنید. شانه نیت یک شانه موی ویژه است که دندانه های آن بسیار نزدیک است. این شانه‌ها برای جمع‌آوری تخم‌های شپش که بین دندان‌های شما گیر می‌کنند، طراحی شده‌اند. پس از درمان شپش، موهای خود را یک روز در میان شانه کنید تا تخم‌های باقی‌مانده شپش را قبل از اینکه فرصتی برای بیرون آمدن داشته باشند، از بین ببرید. همچنین سعی کنید شانه خود را در امتداد پوست سر خود بکشید.

چگونه از شر شپش خلاص شویم؟

وسایلی که با سر در تماس هستند را با آب داغ بشویید

کلاه، بالش و موارد مشابه ممکن است حاوی شپش باشد. در حالی که شپش ها از بدن تغذیه می کنند و اگر روی شما نباشند نمی توانند بیش از چند روز زنده بمانند، این مدت زمان زیادی برای زنده ماندن و انتشار است. اگر شما یا شخصی در خانه شما شپش سر دارید، هر چیزی که ممکن است با سرتان تماس پیدا کند، مانند برس مو، ملحفه، بالش و کلاه را بشویید. آنها را در زیر نور آفتاب قرار دهید یا در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، در آن را ببندید و به مدت 2 هفته نگه دارید تا شپش بمیرد.

کف و مبلمان خود را جاروبرقی بکشید

شپش هایی که ممکن است روی آن فرود آمده باشد را با جاروبرقی خارج کنید. اینکه شپش سر از موهای فرد می ریزد و به سایر افراد خانه سرایت می کند، غیرمعمول نیست. فرش ها، مبلمان و هر جایی که افراد نشسته یا دراز می کشند را جاروبرقی بکشید تا از پخش شدن آن جلوگیری کنید.

حدود یک هفته بعد از درمان دیگری استفاده کنید

پردازش مجدد تضمین می کند که همه شپش ها مرده اند. معمولا 1 درمان برای از بین بردن کامل شپش و شپش از روی موهای شما کافی نیست. حدود یک هفته پس از اولین درمان، یک درمان دیگر برای حذف شپش های باقی مانده و تخم های آنها انجام دهید.

تا زمانی که شپش از بین رفته است از در آغوش گرفتن یا تماس نزدیک خودداری کنید

شپش سر به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. شپش در واقع نمی تواند بدون تماس فیزیکی مستقیم “پرش” یا به سمت شخص دیگری حرکت کند. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان شپش سر دارید، از تماس نزدیک یا تماس نزدیک با شخص دیگری برای جلوگیری از انتشار شپش خودداری کنید.

موهای خود را برای موارد شدید کوتاه کنید

اگر موهای شما خیلی کوتاه باشد، شپش نمی تواند زنده بماند. ممکن است بخواهید موهایتان را خیلی کوتاه کنید یا حتی سرتان را بتراشید. هرچه موهای کمتری داشته باشید، فضای کمتری برای زندگی شپش‌ها وجود دارد و راحت‌تر از شر آنها خلاص می‌شوید. فقط به استفاده از درمان ها ادامه دهید و اگر در خلاص شدن از شر آنها مشکل دارید با پزشک خود صحبت کنید. با این حال، اگر در حال حاضر موهای کاملا کوتاهی دارید، ایده بدی نیست که آنها را کوتاه کنید تا سریعتر از شر شپش خلاص شوید.

مجله آموزش و پرورش ایلیاد

آیا می دانید در یکی دو سال اخیر، شپش سر به یک اپیدمی تبدیل شده است، به خصوص در مدارس و مهدکودک های کشورهای پیشرفته جهان؟ روش های درمان شپش و تخم شپش معمولاً نیاز به صبر دارد. با توجه به نگرانی هایی که در این زمینه وجود دارد، در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش در مورد اینکه شپش چیست، چند روز طول می کشد تا از شر شپش خلاص شوید، برای از بین بردن تخم شپش چه باید کرد، راه حل ها و درمان های خانگی صحبت می کنیم. پاسخ شپش سر و چندین نکته آموزشی مفید دیگر که قطعا به کارتان خواهد آمد.

احتمالا اکثر ما با مشکلی به نام شپش سر آشنا هستیم، اما شاید بسیاری از ما فکر کنیم که چنین مشکلی بیشتر مربوط به گذشته یا جوامع غیربهداشتی است. قضیه وقتی جالب می شود که بدانید ابتلا به شپش ربطی به طبقه اجتماعی و بهداشت شما ندارد. یعنی اگر تمام توصیه های مربوط به بهداشت فردی را رعایت کنید، اگر با فرد مبتلا تماس پیدا کنید یا از کلاه، روسری یا شانه فردی که تخم شپش حمل می کند استفاده کنید، شما نیز مبتلا خواهید شد.

شکل شپش سر چیست؟

در همان ابتدا، خوب است بدانید که هر کسی ممکن است به شپش مبتلا شود، بنابراین اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان به این بیماری مبتلا هستید، قبل از هر چیز خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش به فکر راه حل باشید. شپش انواع مختلفی دارد: شپش سر، شپش بدن و شپش تناسلی یا شرمگاهی. شپش سر یک حشره بدون بال قهوه ای مایل به خاکستری است که به سرعت روی مو حرکت می کند و بنابراین به راحتی از مو بیرون کشیده نمی شود و به دام نمی افتد. در واقع شپش سر حشره کوچکی با دندان است که در موهای انسان زندگی می کند و تخم می گذارد و با مکیدن خون از پوست سر تغذیه می کند.

شپش بالغ بیضی شکل و به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای است. شپش می تواند هر فردی را درگیر کند، یعنی شپش در مردان و زنان، کودکان و افراد میانسال دیده نمی شود، اما شایع ترین سن شپش 4 سالگی در سن 11 سالگی است. تخم شپش که به نام “حسادت” نیز شناخته می شود، بیضی شکل است و کمی شبیه دانه های کنجد است و گاهی با شوره سر اشتباه گرفته می شود. به همین دلیل، درمان تا زمانی که فرد مبتلا دچار خارش سر نشود، به تعویق می افتد. تخم شپش ها سفید مایل به کرم هستند و به ساقه مو نزدیک ریشه می چسبند. تخم شپش به راحتی از سر جدا نمی شود و شما باید آنها را با ناخن های خود جدا کنید، در حالی که شوره سر تنها با تکان دادن مو از بین می رود. مناطقی که بیشتر تحت تأثیر شپش قرار می گیرند، موهای بالای گوش و پشت گوش و نزدیک گردن هستند.

شپش ها معمولاً پرواز نمی کنند و نمی پرند، و این چیز خوبی است تا دیگر اعضای خانواده و افرادی که با آن فرد در تماس هستند را آلوده نکنید. اما تماس فرد مبتلا با افراد دیگر، مثلاً با چسباندن سر به هم، استفاده از روبالشی، ملحفه، شانه و برس، کلاه و روسری و لباس‌های معمولی (تا از یقه لباس)، احتمال ابتلا به شپش در اطراف را افزایش می‌دهد. فرد مبتلا .

ذکر این نکته ضروری است که شپش انسان توسط گربه، سگ و سایر حیوانات به انسان منتقل نمی شود. اولین علامت شپش سر خارش است. شپش بالغ حدود 30 روز زنده می ماند و پس از جدا شدن از مو نمی تواند زنده بماند. اگرچه می توانند برای مدت کوتاهی روی لباس یا وسایل شخصی زنده بمانند. شپش ماده در روز شش تخم می گذارد و به همین دلیل سرعت رشد آنها زیاد است.

بیشتر بخوانید: درمان انواع مشکلات مو و پوست سر، از ریزش مو و موخوره گرفته تا شپش

چگونه بفهمیم که شپش سر داریم؟

اگر فرزندی در مدرسه یا مهدکودک دارید، یا اگر خودتان در این مراکز یا در مکان‌های شلوغ مانند هتل‌ها، مهمان‌خانه‌ها، یتیم‌خانه‌ها و خوابگاه‌ها زندگی یا کار می‌کنید، احتمال ابتلای شما در هنگام شیوع بیماری بسیار زیاد است. از شپش بنابراین لازم است مدام سر خود یا اطرافیانتان به خصوص کودکان را در این زمینه چک کنید. افرادی که به شپش سر مبتلا می شوند در ناحیه سر و گردن احساس سوزن سوزن شدن دارند یا مدام تصور می کنند چیزی روی بدن یا سرشان پا می گذارد.

از طرفی نیش شپش باعث حساس شدن پوست می شود و در نتیجه فرد مبتلا احساس خارش می کند. مشکل اینجاست که شپش ها موذی و انعطاف پذیر هستند و می توانند حتی در دوره های طولانی شستشو زنده بمانند (برخی منابع می گویند تا شش ساعت به طور مداوم). به همین دلیل است که می گوییم استحمام مداوم و رعایت بهداشت منافاتی با ابتلا به شپش در صورت تماس با فرد مبتلا ندارد. به همین دلیل ممکن است تا شش هفته متوجه وجود شپش نشوید، به خصوص که ممکن است تعداد شپش ها کم و شدت عفونت خفیف باشد.

راه های درمان شپش و تخم شپش; برای درمان شپش سر چه باید کرد؟

راه های درمان و از بین بردن شپش و تخم شپش چیست و برای درمان خانگی شپش چه باید کرد. حقیقت این است که بسیاری از درمان های خانگی برای از بین بردن شپش و تخم شپش پیشنهاد می شود: از درمان شپش با سودا یا سس مایونز گرفته تا درمان و از بین بردن شپش با سرکه و نمک، چوب صندل یا اسپند، سیر و حتی روغن یا رنگ مو و سفید کننده. . برای خفه کردن شپش اما واقعیت این است که بهترین درمان خانگی برای از بین بردن شپش سر یا از بین بردن شپش سر معاینه شدن توسط پزشک و استفاده از شامپو ضد شپش و محلول ضد شپش برای ضدعفونی لباس، ملحفه، روبالشی، مبلمان، فرش است. و هر تجهیزاتی که در اختیار موضوع داده است. تعمیر شده است.

درمان شپش باید زیر نظر پزشک باشد، زیرا درمان خودسرانه شپش با دارو حتی می تواند باعث تشنج و صدمات جبران ناپذیری برای فرد مبتلا شود. این مواد روی سیستم عصبی مرکزی بدن تاثیر می گذارند و مصرف خودسرانه آنها خطرناک است. در زمانی که شامپو روی سر است، باید مرتباً موها را با یک شانه دانه ریز که دندانه های آن معمولاً فلزی است و بعضی از آنها با باتری کار می کنند شانه کنید تا شوره سر از روی موها پاک شود. .

خوب است بدانید که شپش سر اگر بیش از 36 ساعت از بدن دور باشد می میرد. به همین دلیل، پزشک عموماً توصیه می‌کند که لباس‌ها، تشک‌ها، ملحفه‌ها و سایر اشیاء آلوده را ضدعفونی کنید، آنها را در محلولی که تجویز می‌کند (با پاشیدن) خیس کنید، سپس در کیسه‌های نایلونی دربسته بزرگ، بیش از 36 ساعت در هوا قرار دهید. راه دیگر این است که لباس ها و ملحفه ها را در آب داغ با دمای 100 درجه سانتیگراد بجوشانید یا در ماشین لباسشویی با دمای بالای 60 درجه بشویید.

همچنین توصیه می شود پس از استحمام با شامپوی ضد شپش و شانه کردن موها، موها را با مخلوط آب و سرکه ماساژ دهید. مشکل این است که ما واقعا نمی دانیم شپش تا چه زمانی درمان می شود. همه چیز به پیگیری درمان و استفاده از راه حل های ذکر شده و همچنین دقت شما بستگی دارد. بعد از هر بار حمام کردن و شانه کردن موها با شانه ظریف، در صورت مشاهده شپش یا تخم شپش که به مو چسبیده است، آنها را با دست بردارید و در یک کیسه پلاستیکی در بسته قرار دهید و دور بیندازید. حتی اگر تنها یک لکه روی مو باقی مانده باشد، درمان به نیمه رسیده است.

بیشتر بخوانید: انواع دمنوش های گیاهی و درمان های خانگی سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

در میان محلول ها، شانه ها و شامپوهای ضد شپش موجود در بازار، به طور کلی توصیه و تجویز می شود:

شانه الکتریکی ضد شپش سرنوبکامدل۱۰۰۱ یا هر نوع شانه الکتریکی دیگر

شانه ضد شپش لیندا نیت مدل تمام استیل پاک کننده تخم شپش یا هر شانه ضد شپش دیگری

شامپو ضد شپش هگور مدل آنتی لایس حجم ۱۵۰ میلی لیتر

بیشتر بخوانید: افسردگی پس از زایمان; علائم و روش های درمان آن با و بدون دارو

لوسیون ضد شپش الیمکس حجم ۵۰ میلی لیتر

اسپری محلول دافع حشرات (شپش) درمین برای البسه و سایر لوازم

درمان و درمان شپش سر کار آسانی است و عموم مردم آخرین و تنها راه مقابله با آن را تراشیدن سر می دانند که تاثیر مخربی بر ذهن فرد مبتلا می گذارد! در این مقاله راه حل های بسیار موثری برای از بین بردن «شپش» خواهید یافت.

به گزارش تسنیم؛ «شپش» در گذشته یک مشکل رایج و کابوس بسیاری از مردم بوده است و متاسفانه مدتی است که دوباره شیوع پیدا کرده است و گروهی که بیشترین آسیب را متضرر می‌کنند دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان دختر در باغ‌ها و مدارس ابتدایی هستند.

شپش حشره انگلی است که روی سر، مژه ها و ابروهای انسان زندگی می کند و از خون لایه های سطحی پوست تغذیه می کند. تخم‌های رشک یا شپش بیضی، کوچک و سفید رنگ هستند که در دما و رطوبت مناسب بین موها به ساقه مو می‌چسبند، پس از 7 روز این تخم‌ها به شپش بالغ تبدیل می‌شوند و از آنجا مشکلات فرد شروع می‌شود. .

علائم و نشانه های شپش

خارش شدید و آزاردهنده سر، برجستگی های کوچک قرمز رنگ روی سر، شانه ها و گردن و ذرات سفید شوره مانند در پایه مو از نشانه های ابتلا به شپش سر است. گاهی شپش را با شوره سر اشتباه می گیرند که بافت مرده ای است و به راحتی از سر جدا می شود!

محل تخم گذاری شپش ها پشت گوش و سپس در قسمت های دیگر سر است. زمانی که فردی در خانواده به این بیماری مبتلا می شود، بقیه افراد نیز در معرض خطر قرار می گیرند، زیرا این بیماری اگرچه خطرناک نیست، اما شیوع بالایی دارد و از طریق تماس مستقیم با لباس و حتی پیشانی بند فرد مبتلا منتقل می شود. شخص و استفاده از کلاه، شانه و روسری. بسترهای آلوده نیز می توانند منتقل شوند.

درمان شپش

درمان و معالجه شپش کار آسانی است و عموم مردم آخرین و تنها راه مقابله با آن را تراشیدن سر می دانند که تاثیر بدی بر ذهن فرد مبتلا می گذارد. قبل از انجام این کار توصیه های طب سنتی را رعایت کنید تا از نتایج فوق العاده آن شگفت زده شوید!

در ابتدا سبزیجات تازه سبز رنگ و ویتامین های گروه B، کشک و عسل را در سبد غذایی خود قرار دهید و در مراحل بعدی روغن سر را با روغن زیتون یا بادام تلخ و مخلوط روغن بنفشه، خارمریم و روغن خطمی بمالید. می تواند اثرات خوبی در از بین بردن شپش داشته باشد، زیرا این حشره بیش از دو ساعت در روغن زنده نمی ماند.

درمان سریع شپش

یکی دیگر از بهترین روش ها و البته سریع ترین، استفاده از “span” است! اسپند را بسته به حجم مو چرخ کرده و با یک لیوان آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید و به مدت 45 دقیقه روی سر بمالید. سپس با آب ولرم بشویید.

این روش ساده اما معروف می تواند شما و عزیزانتان را از شر شپش سر و تخم هایشان خلاص کند! استفاده از روغن های ضد باکتری و ضد قارچ مانند روغن درخت چای و روغن اکالیپتوس با خاصیت ضد عفونی کننده توصیه های زیر است. در میان گروه آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها، سرکه گرم با روغن زیتون یکی از وسایلی است که به پاکسازی سر این حشره مزاحم کمک می کند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا