چطور از خاکشیر استفاده کنیم

سوالی که بسیاری از کاربران سایت زیبای سالم از خود می پرسند: چگونه از خاکشیر برای درمان یبوست استفاده کنیم و چگونه لاغر شویم؟ در این مقاله بهترین روش را برای این دو مشکل آموزش می دهیم.

نکاتی در مورد خاکشیر

طبیعت خاکشیر سرد و مرطوب است.

خاکشیر گیاهی از تیره شب بو است که در دشت و کوهستان می روید. نام فارسی او خاکشی است.

این گیاه در واقع نوعی علف هرز است و از گیاهان یک یا دو ساله محسوب می شود.

برگها بریدگی های متعددی دارند و گاهی اوقات به صورت نخی در می آیند. میوه ها 3.5 سانتی متر طول دارند و تقریباً به صورت عمودی در انتهای ساقه قرار می گیرند.

گلهای آن کوچک و زرد است. دانه های کوچک آن به رنگ نارنجی یا قهوه ای، بیضی شکل و در داخل خورجین قرار می گیرند.

بذر خاکشیر پس از بلوغ کامل در مرداد و شهریور برداشت می شود. شیرین بیان در اکثر نقاط ایران می تواند رشد کند و این گیاه یکی از غذاهایی است که برای رفع تشنگی می توان مصرف کرد.

یبوست چیست؟

یبوست یکی از مشکلات رایجی است که در هر سنی ممکن است رخ دهد. یبوست یک عارضه شایع گوارشی است. افرادی که از این مشکل رنج می برند، معده و حرکات گوارشی کندتری دارند. به طور کلی، اگر کمتر از 3 بار در هفته اجابت مزاج دارید و مدفوع شما سفت و خشک است، احتمالاً یبوست دارید.

یبوست عامل بسیاری از بیماری هاست و نوع مزمن آن علاوه بر ایجاد ناراحتی در هنگام اجابت مزاج، فرد را بی حال و باعث خمیازه می کند. همچنین باعث ایجاد طعم بد در دهان و از بین رفتن اشتها می شود، بنابراین درمان آن باید جدی گرفته شود. علل این وضعیت می تواند رژیم غذایی نامناسب، عدم تعادل هورمونی، عوارض جانبی داروها یا آناتومی بدن باشد. روش های درمانی شامل اصلاح رژیم غذایی و ورزش است.

حتما بخوانید: بهترین درمان یبوست برای بزرگسالان

درمان یبوست با خاکشیر

استفاده از دمنوش برای درمان یبوست در طب سنتی کاملاً شناخته شده است. امروزه یکی از معضلات شهرنشینی کم تحرکی و به تبع آن یبوست است. افراد ممکن است چندین بار در طول زندگی خود دچار یبوست شوند. در بیشتر موارد، این عارضه گوارشی را می توان با درمان های خانگی درمان کرد یا از آن جلوگیری کرد. سورگوم یک درمان خانگی پرکاربرد برای رفع یبوست است.

1-درمان یبوست ناشی از ضعف معده و سرد مزاج با خاکشیر

از شنبلیله برای بد خلقی نیز می توان استفاده کرد. طبع خاکشیر به گونه ای است که برای سرد یا گرم مزاج ها مفید است. علائم سرماخوردگی عبارتند از خشکی دهان، بی اشتهایی به آب، مزه بد دهان، بی میلی به خوردن، نفخ شکم، بروز برخی دردها مانند درد معده، ضعف و لاغری که روز به روز بیشتر می شود.

2-درمان یبوست روده ای یا عصبی

علامت آن کشش شکم و انقباض روده است. در حین تخلیه، بخشی از روده در یک حلقه جمع آوری می شود، مدفوع به دو قسمت تقسیم می شود و مجرای روده برای چند دقیقه بسته می شود. در این مدت یک تکه از مدفوع خارج می شود و تکه دیگر در جای خود باقی می ماند، حتی تحت فشار روده به طور کامل باز و خالی نمی شود. مقداری از مدفوع در روده باقی می ماند و در نتیجه باعث ایجاد سموم و عوارض مختلفی می شود که بیشتر افراد از آن رنج می برند.

حتما بخوانید: 38 مورد از مغذی ترین و سالم ترین غذاها و نوشیدنی های جهان

3- یبوست در سالمندان

با افزایش سن، آب بدن کاهش می یابد. به همین دلیل افراد مسن بدنی کم آب و خشک دارند که باعث خشکی روده و در نهایت یبوست می شود. یکی از طبیعی ترین و مطمئن ترین راه های درمان یبوست در افراد مسن، درمان یبوست با خاکشیر به شکل شکر است.

با خوردن شیرخشت، بدن مقدار آب مورد نیاز خود را جذب می کند و این مشکل به مرور زمان برطرف می شود. لازم به ذکر است که رنگ مدفوع اغلب پس از خوردن سورگوم سیاه می شود. بهترین داروی طبیعی برای این افراد خشیر است که باید آن را کوبید و در یک لیوان آب داغ ریخت و با عسل نوشید. استفاده از قرص های ملین و ملین برای این افراد مضر است زیرا رطوبت باقی مانده در بدن آنها مکیده شده و خطر مرگ را به دنبال دارد.

4- یبوست در کودکان

اکثر کودکان از یبوست رنج می برند که باعث دل درد و جوش در بدن آنها می شود. درمان یبوست با سورگوم نیز برای کودکان مفید است و می توانید به راحتی به آنها سورگوم بدهید. برای رفع یبوست در کودکان روزانه یک قاشق غذاخوری خاکشیر را با شکر بسوزانید و به آنها بدهید. مصرف خاکشیر غم و اندوه و بی قراری کودکان را کاهش می دهد. روزانه یک قاشق چایخوری خاکشیر را بکوبید و داخل شکر داغ بریزید و به آنها بدهید تا بنوشند. بهترین درمان برای یبوست در کودکان اینجاست!

5- یبوست در زنان باردار

زنان در دوران بارداری و حتی پس از زایمان از یبوست رنج می برند. آنها نمی توانند در این مدت هیچ دارویی مصرف کنند. خاکشیر به دلیل خلق و خوی لطیف و معتدل در این زمان بهترین انتخاب است. اما در این دوره باید با احتیاط مصرف شود. بهترین درمان یبوست در دوران بارداری اینجاست!

نحوه درمان یبوست با خاکشیر

برای استفاده از خاکشیر حتما چندین بار آن را بشویید تا کثیفی ها و آلودگی ها از بین برود.

بهترین روش مصرف خشیر جوشاندن آن با آب و چند تکه شکر است که به آن شکر داغ می گویند.

مصرف روزانه 2 تا 3 قاشق غذاخوری شنبلیله با آب جوش و شیرینی، علاوه بر بهبود یبوست، به شفافیت و زیبایی چهره کمک می کند، زیرا شنبلیله مقوی گوارشی و معده است.

حتما بخوانید: 20 خواص و مضرات + طرز استفاده از خاکشیر (همراه با فیلم آموزشی)

تاثیر خاکشیر در کاهش وزن

یکی از مهم ترین دلایل کاهش وزن و لاغر ماندن، حفظ عملکرد صحیح دستگاه گوارش است. اگر معده و روده شما خوب کار کنند، بدن شما به راحتی وزن کم می کند و مهمتر از همه سلامتی شما بی نقص خواهد بود. شما در امان خواهید بود. . شنبلیله گیاهی مفید است که با پاکسازی دستگاه گوارش عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و منجر به کاهش وزن می شود.

1- پیشگیری از ضعف و گرسنگی

بسیاری از افرادی که از رژیم کاهش وزن سخت پیروی می کنند ممکن است در طول روز دچار ضعف شوند. برای کاهش ضعف می توانید عسلک و آب عسل را مخلوط کرده و استفاده کنید.

برای تهیه آب عسل کافیست یک کیلو عسل را در یک لیتر آب بجوشانید. هنگام جوشاندن آب و عسل، کف روی آن ظاهر می شود که باید آن را بردارید و بعد از سرد شدن از آن استفاده کنید. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که گرما باعث از بین رفتن برخی از خواص عسل می شود، اما ترکیباتی در آن باقی می ماند که با مخلوط شدن با خاکشیر در درمان ضعف بدنی موثر است.

2- دستگاه گوارش را پاکسازی کنید

یکی از خواص مهم خاکشیر کمک به عملکرد صحیح دستگاه گوارش است. خاکشیر اگر با آب سرد مصرف شود قابض بوده و در رفع اسهال موثر است. برای درمان یبوست می توانید از خشیر با آب جوش استفاده کنید.

اگر هر روز صبح یک قاشق غذاخوری خاکشیر را بشویید و در یک لیوان آب گرم حل کنید و بنوشید، خواهید دید که بسیاری از مشکلات گوارشی شما برطرف شده است. می توانید کمی شکر به محلول خود اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

خواندن را فراموش نکنید: ترکیبی عالی برای تقویت دستگاه گوارش

3- تناسب اندام

یکی از فواید خاکشیر علاوه بر کمک به کاهش وزن، کمک به افزایش وزن نیز می باشد. همانطور که در ابتدا ذکر شد نحوه استفاده از خاکشیر از نظر تأثیر بر بدن متفاوت است. مثلا برای چاق شدن با خشیر ابتدا باید خشیر را بشویید و در آب گرم حل کنید و بگذارید چند ساعت بماند.

سپس صبح ناشتا کمی شیر به آن اضافه کرده و میل کنید. استفاده از شیر با خاکشیر نقش مهمی در افزایش وزن دارد و استفاده از این روش به مدت چند هفته می تواند چند کیلو به وزن شما اضافه کند.

نحوه استفاده از خشیر برای کاهش وزن

برای کاهش وزن با خاکشیر کافی است یک قاشق غذاخوری خاکشیر را بشویید و در یک لیوان آب گرم حل کنید و با شکر شیرین کنید. این نوشیدنی را هر روز صبح قبل از صبحانه بنوشید. استفاده طولانی مدت از این معجون به کاهش وزن کمک می کند. اگر از شربت خاکشیر با عسل استفاده کنید، می توانید از ضعف و بی حالی جلوگیری کنید.

نوشیدنی لاغرکننده خاکشیر

عناصر

یک لیوان آب ولرم

2 قاشق غذاخوری گلاب

2 قاشق غذاخوری خامه ترش

1 قاشق آب لیموی تازه

طرز تهیه

آن را صبح با معده خالی به مدت یک ماه مصرف کنید و اثر چربی سوزی را ببینید. البته شایان ذکر است که می توانید کمی شکر به محلول خود اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

حتما بخوانید: خواص و مضرات تربچه قرمز تاثیر آن در کاهش وزن + ارزش غذایی باورنکردنی

ممنوعیت استفاده از خاکشیر

افرادی که از نفخ و زخم معده رنج می برند مصرف خشیر را محدود کنند.

افراد عصبانی و مبتلا به بیماری هایی مانند روماتیسم و ​​آرتروز در مصرف شربت خاکشیر احتیاط کنند و آن را با عسل و عصاره نعنا مصرف کنند.

خانم های باردار در مصرف خاکشیر احتیاط کنند.

با اپلیکیشن Fat Language، تنها با گوش دادن به ۵ دقیقه در روز، به هر زبانی مانند بلبل در ۸۰ روز صحبت کنید! بهترین روش روز ضمن تقویت حافظه آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

شنبلیله گیاهی فوق العاده مفید و مفید برای بدن است که از آن برای تهیه شربت رازیانه استفاده می شود. بسیاری از پزشکان قدیمی و سنتی از خاکشیر برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کنند. از طرفی نوشیدن شربت خاکشیر نیز می تواند در بهبود وضعیت بدن ما موثر باشد. با این حال، سورگوم نیز مانند هر گیاه دیگری دارای مزایا و معایبی است. در این مقاله از مجله کوروش می توانید به تمامی خواص، فواید و عوارض خاکشیر برای سلامت بدن پی ببرید.

خاکشیر چیست؟

شنبلیله نوعی گیاه و درختچه است که می تواند تا حدود 1 متر رشد کند. این گیاه دارای برگ های باریک و گل های کوچک زرد رنگ است. میوه این گیاه به صورت عمودی روی ساقه گیاه می نشیند. شنبلیله به صورت دانه های قهوه ای نارنجی در داخل میوه های نازک شنبلیله وجود دارد. میوه گیاه در مرداد و شهریور کاملا می رسد و بذر از آن برداشت می شود.

تاریخ خاکشیر

خاکشیر از زمان های قدیم به عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده است. در قدیم از خشیر برای درمان اسهال خونی استفاده می کردند. بسیاری از پزشکان باستانی خاکشیر را یک معده، ضد تب و دارویی قوی برای مشکلات معده می دانستند. این گیاه در ایران، عراق، چین، هند، پاکستان، افغانستان و شمال آفریقا می روید و به عنوان گیاهی دارویی و ارزشمند شناخته می شود.

خشیر گرم است یا سرد؟

شنبلیله یک گیاه بسیار موثر برای پیشگیری از گرمازدگی و درمان گرمازدگی در خانه در تابستان است. طبیعت خاکشیر سرد و مرطوب است و در هوای گرم بدن را خنک می کند.

بهترین زمان برای مصرف خاکشیر

به طور کلی بهتر است خاکشیر را صبح ناشتا مصرف کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. شنبلیله بیماری کبد چرب را از بین می برد و می تواند یبوست را درمان کند. مصرف شربت خاکشیر در صبح بدون شکر می تواند اثرات آن را دوچندان کند. برای چاق شدن می توانید در طول روز از خاکشیر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره انواع بیماری کبد چرب و روش های درمان »

نحوه شستن خاکشیر

هنگام تهیه شربت خاکشیر، قبل از استفاده از خاکشیر باید آن را با آب بشویید تا خاک آن پاک شود. نحوه شستن خاکشیر نیز بسیار ساده است. می توانید آن را در توری گذاشته و آب بکشید یا خاکشیر را در ظرفی بریزید و پر از آب کنید. سپس به آرامی آن را به ظرف دیگری منتقل کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا شن و ماسه در کف ظرف باقی بماند و خاک از روی زمین پاک شود. برای مصرف خشیر ابتدا باید آن را در آب خیس کنید تا با جذب آب پف کند. سپس با کمی شکر و آبلیموی تازه مصرف کنید. بسیاری از مردم خاکشیر آب پز و کوبیده نیز مصرف می کنند.

خواص و فواید خامه ترش

شنبلیله فواید بی نظیری در طب سنتی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. در ادامه با مهم ترین خواص و فواید خاکشیر آشنا می شوید.

درمان یبوست با خاکشیر

شنبلیله یک ملین منحصر به فرد است و می تواند به درمان کم آبی بدن کمک کند. از آنجایی که دانه ها هنگام قرار گرفتن در معرض آب متورم می شوند، مقدار زیادی آب ذخیره می کنند. اگر خاکشیر را با آب گرم ترکیب کرده و بنوشید، می توانید از آن برای درمان یبوست استفاده کنید.

ادامه مطلب “18 ماده غذایی مفید برای درمان یبوست”

درمان اسهال با شنبلیله

همانطور که گفته شد برای درمان یبوست با خاکشیر باید از آب ولرم استفاده کنید. حالا اگر خاکشیر را با آب سرد مخلوط کنید و بنوشید به راحتی اسهال را درمان می کنید.

ادامه مطلب “علل و علائم اسهال و درمان خانگی آن” را بخوانید.

فواید شنبلیله برای کبد

احتمالاً در مورد فواید شیرین بیان برای کبد زیاد شنیده اید. شنبلیله برای سلامت کبد و سم زدایی بسیار مفید است. مخلوط سورگوم با عرق کاسنی و چتر برای سم زدایی کبد بسیار موثر است. یکی از مهمترین فواید شنبلیله برای کبد، درمان چربی آن است. در واقع اگر از بیماری کبد چرب رنج می برید می توانید در کنار سایر روش های درمانی از خشیر استفاده کنید.

خواص و فواید خاکشیر برای از بین بردن شوره سر

نوشیدن خاکشیر به رفع شوره سر کمک زیادی می کند. این گیاه خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد و از شوره سر جلوگیری می کند.

خواص خشیر برای درمان جای جوش

علاوه بر فواید همیشه شنیده شده سورگوم برای کبد، سورگوم یک عامل ضد باکتری قوی است و می تواند به روشن شدن پوست و از بین بردن آکنه کمک کند. برای درمان جای جوش با شنبلیله می توانید مقداری شنبلیله را با تره فرنگی و عرق کاسنی ترکیب کرده و به مدت 3 هفته مصرف کنید. به طور معمول خواص سورگوم پخته در رفع آکنه صورت بسیار موثرتر است.

خواص خشیر برای روشن شدن پوست

خوردن زرشک می تواند لکه های پوستی را از بین ببرد و پوست شما را روشن کند. برای این کار باید 2 قاشق غذاخوری خشیر را در ترنجبین خیس کنید و آن را صاف کنید و به مدت 3 هفته استفاده کنید.

ادامه مطلب » 10 ماسک طبیعی برای درمان جوش »

خواص و فواید شنبلیله در دوران بارداری

اکثر زنان در دوران بارداری دچار یبوست می شوند. برای درمان این مشکل خانم های باردار می توانند از خاکشیر استفاده کنند. توجه داشته باشید که علاوه بر خواص خشیر به عوارض آن در دوران بارداری نیز توجه کنید. مصرف زیاد خاکشیر در دوران بارداری اصلا مناسب نیست و می تواند باعث شل شدن دهانه رحم در ماه های اولیه بارداری و سقط جنین شود.

درمان تب با خاشیر

شنبلیله یک گیاه دارویی مفید برای درمان تب است. این گیاه ضد باکتری و ضد ویروس است و به دلیل طبع سردی که دارد گرمای ناشی از تب را در بدن از بین می برد.

خواص کرکیش برای کاهش وزن

خوردن شنبلیله باعث بهبود حرکات روده و پاکسازی روده می شود. مصرف شنبلیله می تواند دفع چربی را افزایش داده و به کاهش وزن بسیار کمک کند. برای کاهش وزن با خاکشیر بهتر است خاکشیر را صبح ناشتا با آب گرم بخورید.

خواص و فواید خشیر برای کنترل فشار خون

برای درمان فشار خون می توانید از ضماد خاکشیر استفاده کنید. برای این کار باید خاکشیر را خوب زد. سپس مقدار کمی آب اضافه کنید. به تدریج چند بار به آن آب اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس این خمیر را یک یا دو بار در هفته به پاهای خود بمالید. سپس شب پاهای خود را ببندید و صبح آنها را بشویید. این به کنترل فشار خون کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که خواص شیرین بیان قبل از خواب در درمان فشار خون بالا بسیار موثر است.

خواص و فواید خشیر برای خوشبو کردن دهان

شربت خاکشیر و نارنگی می تواند بدن شما را سم زدایی کند و بلغم و عفونت های دستگاه تنفسی را درمان کند. برای این کار باید هر روز عصر یک لیوان شربت ترنجبین و خاکشیر بنوشید.

جلوگیری از گرمازدگی با خشیر

مصرف شربت خاکشیر یکی از بهترین راه ها برای درمان گرمازدگی است. خواص سورگوم با آبلیمو در درمان گرمازدگی بسیار موثرتر است. چنین ترکیبی از دوغ و شربت تخم مرغ برای سلامتی بدن در ماه رمضان بسیار مفید است.

ادامه مطلب » درمان های خانگی و طب سنتی گرمازدگی »

درمان لاغری خاشیر

اگر به دنبال راهی برای افزایش وزن و درمان لاغری هستید، بهتر است شربت و شیر خاکشیر را امتحان کنید. خوردن این نوشیدنی می تواند به درمان کاهش وزن کاذب کمک شایانی کند. برای این منظور بهتر است از شیر طبیعی و چرب استفاده کنید و این نوشیدنی را صبح ناشتا بنوشید.

خواص خاکشیر برای زنان

شنبلیله در رفع مشکلات پوستی، گرگرفتگی و رفع بسیاری از مشکلات و بیماری ها موثر است. از طرفی مصرف خاکشیر هم در درمان لاغری زنان و هم در رفع چاقی و اضافه وزن می تواند موثر باشد.

درمان قند خون با خشیر

خوردن سورگوم در درمان قند خون نیز موثر است. برای این کار باید پودر شیر له شده را با آب جوش مخلوط کرده و بخورید. اگر قند خون شما بالا است، هرگز نباید شکر یا شیرین کننده های دیگر اضافه کنید.

عوارض خاکشیر

علاوه بر تمام فواید و خواصی که برای بدن دارد، عوارضی نیز دارد. شنبلیله ممکن است برای برخی افراد مضر باشد. در زیر به رایج ترین مضرات خاکشیر اشاره شده است.

عوارض شنبلیله برای معده

برای افرادی که از گاستریت یا زخم معده رنج می برند مناسب نیست. بنابراین اگر معده ضعیف یا زخم معده دارید، بهتر است در مصرف خشیر احتیاط کنید. علاوه بر این، مصرف زیاد خاکشیر نیز می تواند باعث مشکلات گوارشی در انسان شود.

عوارض خاکشیر برای مبتلایان به روماتیسم و ​​آرتریت

خاکشیر خاصیت سردی دارد و برای افراد مبتلا به آرتروز و روماتیسم مناسب نیست. این افراد باید خاکشیر را با عرق نعنا و عسل مصرف کنند.

اثرات شنبلیله بر روده ها

مصرف زیاد سورگوم می تواند باعث سستی روده شود. درست است که شنبلیله خاصیت ملین دارد و برای افرادی که از یبوست رنج می برند مناسب است. اما در صورت استفاده بیش از حد باعث نارسایی عضلانی روده بزرگ و مشکلات جدی برای فرد می شود.

عوارض جانبی کخارکیش در دوران شیردهی

استفاده از خار مریم در دوران شیردهی توصیه نمی شود. خوردن این گیاه در دوران شیردهی باعث نفخ شکم و دل درد نوزاد می شود.

عوارض خاکشیر در دوران قاعدگی

شنبلیله خاصیت سردی دارد و بنابراین بهتر است در دوران قاعدگی مصرف نشود. در واقع افرادی که دارای طبع سرد هستند ممکن است در دوره قاعدگی خود با خوردن خاکشیر درد و مشکلات بیشتری را تجربه کنند.

نتیجه گیری نهایی

شنبلیله دارای خواص و فواید و همچنین عوارض جانبی برای سلامت بدن است. برای رفع جوش و گرمازدگی از فواید سورگوم برای کبد لذت ببرید که در صورت مصرف صحیح و به مقدار مناسب می توانید از شر بسیاری از بیماری ها خلاص شوید. از آنجایی که خاکشیر طبیعت سردی دارد، برای افراد بلغمی و وبا بهتر است آن را با نعنا و عسل مصرف کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

منابع: تهران تایمز، Epersianfood، گیاهان دارویی طبیعی

20 خاصیت خاکشیر، از خاکشیر فقط برای این موارد استفاده کنید

شربت خاکشیر یکی از نوشیدنی های اصیل ایرانی است که برای رفع تشنگی در فصل تابستان استفاده می شود. خاکشیر علاوه بر طعم خوب، خواص بسیاری نیز دارد و در قدیم به عنوان یکی از گیاهان دارویی اصلی مورد استفاده قرار می گرفته است. شنبلیله یکی از گیاهان شب بو است و در کوهستان می روید.
به طور کلی شنبلیله خواص زیادی دارد که از جمله آنها می توان به خواص درمانی دستگاه گوارش، پوست و مو اشاره کرد.

در ادامه این مطلب شما را با خاکشیر و خواص درمانی آن بیشتر آشنا می کنیم.

20 خواص خاکشیر، فقط برای این موارد خاکشیر استفاده کنید

خاکشیر چیست؟

خاکشیر که به خاکشی نیز معروف است، گیاهی دو ساله از دسته شب بو است. این گیاه اغلب در کوهستان و دشت می روید و طول ساقه آن به یک متر می رسد. ته این گیاه کرکی است، اما روی آن کرکی وجود ندارد. دانه این گیاه که به خاکشیر معروف است از دو رنگ تشکیل شده است که رنگ آن قرمز است که کمی تلخ است و رنگ دیگر آن سیاه است. این کنه ها در قسمت باردهی برگ ها قرار می گیرند.

ترکیبات خاکشیر

یکی از مهمترین ترکیبات موجود در خاکشیر اینولات گلوکز است که شامل بوتیل ایزوتیوسیانات، آلیل ایزوتیوسیانات، سیانو، متیل تیوبوتیل ایزوتیوسیانات، متیل تیوپنتانیتریل و فنیل پروپیونیتریل می باشد. سایر ترکیبات خاکشیر شامل اسیدهای چرب پالمیتیک، استئاریک، لینولنیک، کلر، گوگرد، آهن، فسفر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، آهن، صمغ، پروتئین و موسیلاژ است.

ترکیبات خاکشیر

نحوه استفاده از خاکشیر

خامه ترش آب پز

برای مصرف خشیر آب پز ابتدا باید خشیر را در آب ریخته و بگذارید بجوشد و بعد از خنک شدن بنوشید.

آغشته به خامه ترش

برای مصرف خشیر به صورت خیسانده باید خشیر را در آب سرد ریخته و اجازه دهید چند دقیقه خیس بخورد و سپس بنوشید.

ضماد خاکشیر

اگر می‌خواهید زخم‌ها، زخم‌ها و ورم‌های بدن را از بین ببرید، باید خاکشیر را بکوبید تا ضماد شود و سپس آن را به صورت موضعی روی پوست یا قسمت‌های دلخواه بدنتان بمالید.

طریقه مصرف خاکشیر

خواص خامه ترش

1. خواص دارویی شنبلیله برای آکنه و آکنه صورت
با توجه به اینکه شنبلیله خاصیت آنتی باکتریال دارد، می تواند پوست را تمیز کرده و جوش و آکنه را برطرف کند. برای استفاده از این روش کافی است دو قاشق غذاخوری شیرخشک، نصف فنجان چای کاسنی و نصف فنجان چای شاطره را با هم ترکیب کنید و سپس محلول را روزانه مصرف کنید. بعد از چند روز می توانید اثرات خاکشیر را بر روی آکنه صورت خود مشاهده کنید.

2. رفع لک های صورت با خاکشیر
یک منبع عالی برای از بین بردن و سم زدایی پوست است. این ماده خاصیت از بین بردن لکه های پوستی و روشن شدن پوست را دارد. اگر می خواهید از عصاره شیر بهره ببرید، باید آن را با ترنجبین ترکیب کنید. برای این کار ابتدا باید گیاه را در آب قرار دهید و پنج ساعت صبر کنید تا خیس شود. سپس آن را از صافی رد کنید و دو قاشق غذاخوری خاکشیر را به محلول اضافه کنید. این روش را به مدت 3 هفته ادامه دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

3. خواص خاکشیر برای زنان
خاکشیر دو خاصیت برای زنان باردار دارد. درمان یبوست مرتبط با بارداری و کمک به زایمان طبیعی. اگر در دوران بارداری دچار یبوست هستید فقط شیرخار را مصرف کنید البته چون شیرخار ملین است در صورت مصرف زیاد باعث شل شدن دهانه رحم می شود که بسیار خطرناک است و باعث سقط جنین می شود. در ماه های آینده اوایل بارداری اما خاکشیر در ماه های آخر بارداری می تواند به باز شدن راحت تر دهانه رحم در هنگام زایمان و تسهیل زایمان طبیعی کمک کند. البته بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و در مورد مصرف شیرخشک در دوران شیردهی نیز سوالاتی از او بپرسید.

خواص خاکشیر برای زنان

4. خواص سورگوم برای نوزادان و کودکان
اگر کودک شما دچار یبوست است، درمان آن استفاده از سورگوم است. شنبلیله به عنوان یک ملین عمل می کند و یبوست را درمان می کند. همچنین این دانه علاوه بر درمان یبوست در کودکان، به هضم غذاهای آسان نیز کمک می کند و خطر ابتلا به اسهال را کاهش می دهد.
اگر نوزاد شما به دلیل بیماری هایی مانند سرخک و آبله مرغان دچار خارش و تب می شود، فقط به او شیرخار بدهید تا خارش و تب کودک بهبود یابد. البته بهتر است از دو سالگی به نوزاد شیر بدهید.

5. خواص سورگوم بر فشار خون
یکی دیگر از خواص سورگوم کنترل فشار خون است. اما برای این کار باید خاکشیر را به شکل دیگری مصرف کنید. برای این کار یک لیوان خامه ترش را بردارید و خوب هم بزنید تا تبدیل به پودر شود. بعد از آن خاکشیر را در ظرف دیگری بریزید و آب را کم کم اضافه کنید تا خاکشیر حالت خمیری پیدا کند. این خمیر را یک یا دو بار شب قبل از خواب روی پاهای خود بمالید و بگذارید یک شب تا صبح بماند. این به کنترل فشار خون شما کمک می کند.

6. خواص شنبلیله در برابر یبوست
از دیگر خواص شنبلیله می توان به درمان یبوست ناشی از تنش عصبی و اضطراب اشاره کرد. یکی از نشانه های این یبوست دفع تکه تکه مدفوع است. علاوه بر این، گاهی پیش می آید که مقدار کمی مدفوع در بدن باقی می ماند و روده ظرفیت تخلیه مناسب آن را ندارد و مشکلاتی را برای سلامت فرد به دنبال دارد. دلیل این مشکل این است که مواد مدفوع باقی مانده در روده باعث جذب مواد ناسالم و سمی می شود. اگر قصد درمان این یبوست و یبوست ناشی از کم آبی را دارید، باید یک قاشق غذاخوری خاکشیر را خوب بکوبید و با آب قند مخلوط کنید و بنوشید.

خواص خاکشیر برای یبوست

7. درمان اسهال با خاکشیر
اسهال یکی از شایع ترین مشکلات کودکان و بسیاری از افراد در فصل تابستان است. اگر برای درمان این مشکل به کلینیک مراجعه کنید، پزشک روش های دارویی را برای رهایی از آن پیشنهاد می کند. اما برای درمان گیاهی باید ابتدا خشیر را بو کنید و سپس آن را با عسل و آب ترکیب کنید. این دارو را هر دو ساعت یکبار بسته به سن فردی که این مشکل را دارد به او بدهید. البته میزان استفاده از این محلول برای خردسالان از یک قاشق غذاخوری تا یک سوم لیوان تجویز می شود.

8. خواص خاکشیر برای افزایش وزن
اگر می خواهید چاق شوید و از لاغری خود خلاص شوید، کافی است هر روز صبح ناشتا قبل از صبحانه خاکشیر را با شیر مصرف کنید. توجه داشته باشید که اگر شیر طبیعی و تازه باشد، اثربخشی این درمان افزایش می یابد.

9. خواص خاکشیر برای کاهش وزن
اگر می خواهید اضافه وزن خود را درمان کنید و به اندامی مناسب برسید باید یک قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک لیوان آب گرم بریزید و سپس کمی شکر در آن بریزید تا شکر شود. در نهایت مواد را خوب مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا میل کنید. اگر این نوشیدنی را روزانه و برای مدت طولانی مصرف کنید، ممکن است متوجه کاهش وزن خود شوید. البته این نوشیدنی علاوه بر کاهش وزن، خواص دیگری نیز دارد که به حفظ سلامت بدن شما کمک می کند.

خواص خاکشیر برای کاهش وزن

10. تسکین و درمان التهاب کلیه و مجاری ادراری با خشیر
شاید از این خاصیت خاچشیر اطلاعی نداشته باشید، اما بدانید که خاچشیر در درمان التهاب مجاری ادرار و کلیه ها تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، در بسیاری از متون طب سنتی می بینید که در مورد درمان التهاب مجاری ادرار و کلیه با خاکشیر، اشاراتی وجود دارد. علاوه بر این افراد مبتلا به سنگ کلیه و این سنگ ها باعث التهاب مجاری ادراری و کلیه ها شده اند نیز می توانند از این روش درمانی استفاده کنند. برای استفاده از این روش باید 4-5 لیوان خاکشیر شیرین شده با شیرین کننده های طبیعی مانند سنجابین بنوشید.

11. درمان ضعف قلب با خاکشیر
بسیاری از افراد در طول روز به خصوص در تابستان و در ماه رمضان دچار ضعف قلبی می شوند. اگر می خواهید این مشکل را حل کنید کافی است خاکشیر را با عسل و آب مخلوط کرده و بنوشید. (برای تهیه آب عسل کافیست یک کیلو عسل را با یک لیتر آب مخلوط کرده و بجوشانید) پس از جوشاندن مواد، کف روی آنها جمع می شود و باید این کف را گرفته و از شیره باقی مانده استفاده کنید. عناصر. البته می توان گفت برخی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در عسل در اثر گرما از بین می رود، اما بدانید که عسل داغ برای این کار بسیار مفید است و می تواند قلب ضعیف شما را التیام بخشد.

12. شنبلیله و دیابت
با توجه به تحقیقات انجام شده، شنبلیله تاثیر زیادی بر دیابتی ها دارد و می تواند قند خون ناشتا را کاهش دهد. تمام این فواید به دلیل وجود فیبر در خاکشیر است.

خاکشیر و دیابت

13. خاکشیر با آب سرد
با توجه به گرم شدن هوا در فصل تابستان و کاهش میزان آب بدن، افراد تمایل به مصرف آب بیشتری دارند. اما بهتر است آب میوه، خشیر را با آب سرد مصرف کنید زیرا خشیر باعث شادابی بدن نیز می شود.

14. رفع تشنگی با خاکشیر
در ابتدا باید بگویم نیاز بدن به آب با احساس تشنگی متفاوت است. گاهی اوقات در هنگام تشنگی می توانید نوشیدنی هایی مانند آبلیمو بنوشید تا تشنگی خود را سریع رفع کنید، اما این بدان معنا نیست که نیاز بدن به آب برطرف شده است. خار مریم خاصیت جذب آب دارد، می تواند در تامین آب بدن مفید باشد، بنابراین در هنگام تشنگی بهتر است شیر ​​شیر بنوشید. کار خاکشیرها به این صورت است که ابتدا آب را درون خود نگه می دارند و به تدریج آزاد می کنند و می توانند آب بدن را برای مدت طولانی تامین کنند. البته شایان ذکر است که برای نوشیدن خاکشیر باید از شکر استفاده کنید، بنابراین در صورت مصرف زیاد خاکشیر در خطر اضافه وزن و چاقی قرار می گیرید، پس مراقب باشید که زیاد از این نوشیدنی مصرف نکنید.

15. خواص خشیر با آبلیمو
خشیر و آبلیمو نه تنها آب از دست رفته بدن را تامین می کند بلکه املاح از دست رفته را نیز به بدن می رساند. همچنین اگر می خواهید از گرمازدگی خلاص شوید، بهتر است آبلیمو و شربت خاکشیر بنوشید.

خواص خاکشیر با آبلیمو

16. رفع بوی بد دهان با خاکشیر
بسیاری از افراد به دلیل افزایش بلغم در بدن بوی بد دهان خود را دارند و نمی توانند این مشکل را به راحتی حل کنند. اما بدانید که خاکشیر و نارنگی در رفع این مشکل بسیار مفید است. برای این منظور لازم است هر روز عصر یک لیوان شربت نارنگی و کاکشیر بنوشید. البته قبل از مصرف ابتدا باید نارنگی را به مدت 6 ساعت در آب قرار دهید تا خیس بخورد سپس از صافی رد کنید و 2 قاشق خشکیر به محلول اضافه کنید. این باعث می شود که بوی بد دهان به مرور زمان از بین برود.

17. خواص خاکشیر برای مو
خاکشیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است، بنابراین برای مو بسیار مفید است. اگر قصد دارید از آن بهره مند شوید، کافی است روزانه ۲ تا ۳ لیوان خاکشیر بنوشید تا موهایتان شوره نزند.

18. فواید خاکشیر برای درمان کهیر
از دیگر فواید خاکشیر می توان به رفع التهابات پوستی و کهیر اشاره کرد. اگر می خواهید از شر التهابات پوستی و کهیر خلاص شوید، کافی است دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با شیر چای، ریشه بیدمشک و ریشه کاسنی ترکیب کنید و سپس بنوشید.

فواید خاکشیر برای درمان کهیر

عوارض خشیر

اگر خاکشیر بیش از حد مصرف کنید، خطر ایجاد زخم معده را دارید.

اگر زنان در دوران شیردهی بیش از حد دوغ مصرف کنند، ممکن است خود و نوزادشان دچار ناراحتی یا نفخ شوند.

مصرف زیاد سورگوم می تواند باعث اسهال در فرد شود.

از آنجایی که خاکشیر به عنوان ملین شناخته می شود، در صورت مصرف زیاد باعث سستی روده می شود.

اگر ورم معده و زخم معده دارید باید مصرف خاکشیر را به حداقل برسانید.

کودکان زیر 3 سال بهتر است خاکشیر مصرف نکنند.

عوارض خاکشیر

طرز تهیه شربت خاکشیر

مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر برای ۶ نفر:

6 لیوان آب خنک

شکر 1 لیوان

نصف لیوان خامه ترش

گلاب 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه :
مرحله اول – شستن خاکشیر
در حال حاضر خاکشیر به صورت بسته بندی و تمیز در بازار به فروش می رسد اما برای سالم ماندن بهتر است ابتدا خاکشیر را در ظرفی برش زده و سپس از آب پر کنید و پس از بلند شدن برگ ها و خاک را خالی کنید تا فقط خاک در ظرف باقی بماند (این عمل را تکرار کنید تا خاک کاملا پاک شود).

مرحله دوم – تهیه شیرخشک ساده (روش اول)
برای تهیه شیرخشک پس از تمیز کردن کامل شیرخشک آن را در پارچ بریزید و شکر را در پارچ بریزید سپس آب سرد را به بقیه مواد اضافه کنید. در آخر مواد را خوب هم بزنید تا شکر خوب در آب حل شود. پس از آن گلاب را به نوشیدنی اضافه کنید، دوباره نوشیدنی ها را هم بزنید و سپس بنوشید.

مرحله سوم – تهیه خاکشیر (روش دوم)
اگر مهمان دارید و می خواهید از آنها با خاکشیر خوشمزه پذیرایی کنید باید ابتدا یک لیوان آب در تابه بریزید و روی آتش بگذارید سپس شکم را در آب اضافه کنید. و هم بزنید تا شکر خوب حل شود در آب حل کنید. بعد از اینکه شکر به خوبی در آب حل شد، گلاب را به آن اضافه کنید. در آخر مواد را داخل پارچ بریزید و خامه ترش را اضافه کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا