چطور ابریزش بینی رو قطع کنیم

مجله زوم زندگی

به روز رسانی: 2 سال پیش

4 نظر

زمان مطالعه: 11 دقیقه

چگونه آبریزش بینی را متوقف کنیم؟ بهترین راه برای جلوگیری از آبریزش بینی استفاده از داروهای طبیعی و خانگی است. آبریزش بینی دلایل زیادی دارد، مهمترین دلایل آبریزش بینی می تواند عفونت سینوسی، آبریزش بینی، آبریزش بینی، آبریزش بینی، آبریزش بینی، آبریزش بینی آلرژیک، غذاهای تند و یا گریه باشد.

چرا آبریزش بینی داریم؟

آبریزش بینی برای همه اتفاق می افتد و راه هایی برای جلوگیری از آبریزش بینی وجود دارد که می توانید به راحتی در خانه از آن جلوگیری کنید. قبل از هر چیز باید دلیل آبریزش بینی را بدانید چندین دلیل رایج برای شروع آبریزش بینی وجود دارد، معمولا سرماخوردگی شایع ترین علت آبریزش بینی است.

اما چگونه آبریزش بینی را متوقف کنید؟ در حالی که بسیاری برای درمان آبریزش بینی مزمن (رینیت وازوموتور) جراحی را توصیه می کنند، کارهایی نیز وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا آبریزش بینی را کاهش دهید. سپس ۷ درمان خانگی برای جلوگیری از آبریزش بینی را بخوانید.

علائم آبریزش بینی چیست؟

علاوه بر احساس آبریزش بینی و گلو، آبریزش بینی با علائم زیر همراه است:

گوش درد؛

در شب و هنگام دراز کشیدن شدیدتر سرفه کنید.

گلو درد؛

تورم لوزه ها و سایر بافت ها در گلو؛

روش های جلوگیری از آبریزش بینی

اگر به دنبال راهی برای قطع سریع آبریزش بینی هستید، بدانید که هیچ درمان قطعی برای قطع آبریزش بینی وجود ندارد، اما می توانید با رعایت نکاتی آن را کنترل کنید. به طور کلی، بهترین راه‌ها برای جلوگیری یا توقف آبریزش بینی عبارتند از:

تا حد امکان استراحت کنید؛

مایعات زیاد بنوشید، به خصوص آب؛

بینی را با آب نمک بشویید؛

قرار گرفتن در محیط مرطوب؛

درمان آبریزش بینی ناشی از آلرژی

در این مقاله نحوه جلوگیری از آبریزش بینی از سرماخوردگی را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد، اما برای کاربرانی که در حال مطالعه این مقاله برای درمان آبریزش بینی ناشی از آلرژی هستند، ابتدا نکاتی را برای کنترل آبریزش بینی بیان کردیم.

برای آبریزش بینی ناشی از آلرژی چه درمانی توصیه می شود؟ هیچ درمان خاصی برای آبریزش بینی ناشی از آلرژی وجود ندارد، اما باید از مواد حساسیت زا اجتناب کنید.

صبح زود در خانه بمانید، زیرا تعداد گرده ها در آن زمان بالاتر است.

در طول فصل آلرژی، پنجره ها را چک کنید و خانه خود را به خوبی تهویه کنید.

اگر بیرون می روید، از ماسک گرد و غبار استفاده کنید.

اگر از بیرون آمده اید، به یاد داشته باشید که دوش بگیرید.

علاوه بر روش ها و توصیه های فوق، داروهایی نیز برای کنترل علائم آلرژی وجود دارد، مانند اسپری های ضد حساسیت و حساسیت بینی و آنتی هیستامین های طبیعی. اگر علائم آبریزش بینی شدید است، حتما به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

11 درمان خانگی برای جلوگیری از آبریزش بینی

اگر ترجیح می دهید از داروهای طبیعی و خانگی برای کاهش و جلوگیری از آبریزش بینی استفاده کنید، گزینه های زیادی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم.

1. مایعات فراوان بنوشید

اگر علائم آبریزش، گرفتگی یا گرفتگی بینی دارید، مایعات زیادی بنوشید تا از دست رفتن آب بدن را جبران کنید. با نوشیدن مایعات، مخاط در سینوس‌های شما راحت‌تر خارج می‌شود.

2. مرطوب نگه دارید

مرطوب نگه داشتن بینی یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از مسدود شدن مجاری بینی است. هیدراته ماندن نیز یک راه عالی برای جلوگیری از عفونت سینوس و گوش است. یکی از بهترین راه ها برای کنترل آبریزش بینی، نوشیدن مایعات کافی در طول روز است.

3. چای داغ بنوشید

از سوی دیگر، نوشیدنی های گرم مانند چای گاهی اوقات می توانند مفیدتر از نوشیدنی های سرد باشند. زیرا گرما و بخار چای می تواند به باز شدن و رفع احتقان مجاری تنفسی کمک کند. برخی از دمنوش های گیاهی حاوی مواد ضداحتقان خفیف، ضد التهاب و آنتی هیستامین مانند بابونه، زنجبیل، نعناع فلفلی یا گزنه هستند.

یک فنجان چای گیاهی داغ (ترجیحاً بدون کافئین) تهیه کنید و قبل از نوشیدن بخار آن را استنشاق کنید. گلودرد معمولا با آبریزش بینی همراه است، بنابراین نوشیدن چای گیاهی داغ نیز می تواند به تسکین گلودرد کمک کند.

4. با محلول نمک غرغره کنید

غرغره کردن با آب نمک یکی از بهترین درمان های خانگی برای کاهش آبریزش بینی است و همچنین به متوقف کردن آن کمک می کند. یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و روزی چند بار غرغره کنید.

5. بینی را با آب نمک شستشو دهید

شستشو با آب نمک یکی از بهترین درمان های خانگی برای جلوگیری از آبریزش بینی است. شستشوی بینی با آب نمک به تخلیه مخاط و تسهیل تخلیه آن حتی به باز شدن کامل حفره های بینی و تنفس بهتر کمک می کند.

حتما به جای آب لوله کشی برای شستن بینی از آب مقطر و استریل استفاده کنید. همچنین این روش برای کودکان توصیه نمی شود.

6. آب گرم بنوشید

بخور آب داغ (استنشاق بخار داغ) به درمان آبریزش بینی کمک می کند. مطالعه‌ای در سال 2015 بر روی مبتلایان به سرماخوردگی نشان داد که استنشاق بخار کاملاً مؤثر است و زمان بهبودی را در مقایسه با عدم استنشاق بخار حدود یک هفته کوتاه می‌کند.

یک قابلمه آب روی اجاق گاز بگذارید. به اندازه کافی گرم کنید تا بخار ایجاد شود. اجازه ندهید آب بجوشد.

صورت خود را برای چند دقیقه بالای بخار قرار دهید و از طریق بینی عمیق نفس بکشید (این کار را هر چند دقیقه انجام دهید).

بعد از آن بینی خود را گرم نگه دارید تا از شر مخاط خلاص شوید.

در صورت تمایل، چند قطره روغن اکالیپتوس، نعناع فلفلی، کاج، رزماری، مریم گلی، بومادران، درخت چای (مللوکا) یا آویشن را به آب اضافه کنید. ترکیبات موجود در این گیاهان (مانند منتول و تیمول) نیز در بسیاری از داروهای ضد احتقان یافت می شود.

۷- آبریزش بینی را با دوش آب گرم متوقف کنید

برای کاهش و جلوگیری از آبریزش بینی، دوش آب گرم بگیرید. بسیار شبیه یک چای داغ یا بخار پز صورت، می تواند به باز کردن و رفع احتقان راه های هوایی شما کمک کند. همچنین می تواند به شل شدن عضلات بدن شما کمک کند.

8. غذاهای تند بخورید

خوردن غذاهای تند می تواند آبریزش بینی شما را بدتر کند، اما اگر علائم احتقان بینی را دارید، خوردن غذاهای تند می تواند در طولانی مدت آبریزش بینی شما را متوقف کند. اگر می توانید کمی فلفل تند را در غذا تحمل کنید، ابتدا چند ادویه قوی را امتحان کنید تا ببینید که آیا این کمک می کند یا خیر.

فلفل هندی (فلفل قرمز) به عنوان یک داروی ضد حساسیت عمل می کند. این ماده به دلیل خاصیت ضد احتقان در درمان آبریزش بینی موثر است. فلفل کاین به تخلیه ترشحات بینی کمک می کند. به این ترتیب عواملی که باعث آبریزش بینی شده اند از بینی برطرف شده و از گرفتگی بینی نیز جلوگیری می شود.

9. با خوردن ریحان آبریزش بینی را متوقف کنید

بله تعجب نکنید! خوردن ریحان می تواند به جلوگیری از آبریزش بینی کمک کند. ریحان با داشتن خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، ضد ویروسی و گرم کننده به کاهش آبریزش بینی کمک می کند. برای جلوگیری از آبریزش بینی از خوردن ریحان، کافی است سه یا چهار برگ ریحان را قبل از صبحانه و قبل از خواب بجوید.

همچنین می توانید برگ های ریحان و میخک را با یک فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. کمی شکر به آن اضافه کنید و صبر کنید تا خنک شود. سپس آن را بنوشید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

10. درمان آبریزش بینی با زنجبیل

زنجبیل یک ضد احتقان، ضد ویروس، ضد باکتری و بلغم طبیعی است که به کاهش تولید بیش از حد مخاط و استخراج آن کمک می کند. زنجبیل به مرور زمان آبریزش بینی را درمان می کند و نباید انتظار داشته باشید که زنجبیل فورا آبریزش بینی شما را متوقف کند. برای استفاده از خواص زنجبیل و کمک به درمان آبریزش بینی، سه بار در روز چای زنجبیل را با عسل بنوشید.

12. درمان آبریزش بینی با لیمو

لیمو یکی دیگر از گزینه های طبیعی موثر برای درمان آبریزش بینی به دلیل داشتن ویتامین C زیاد است. لیمو نه تنها مخاط بینی را رقیق می کند، بلکه مقاومت بدن را در برابر عفونت ها نیز افزایش می دهد. آب نصف لیمو را به کمی آب اضافه کنید. برای خوش طعم شدن آن عسل را اضافه کنید و هر روز صبح و چند بار در روز بخورید.

آبریزش بینی در دوران بارداری: می توانید از این روش ها برای درمان آبریزش بینی در دوران بارداری استفاده کنید.

آبریزش بینی را با دارو قطع کنید

استفاده از netipot ممکن است عجیب به نظر برسد و استفاده از آن کمی دشوار باشد. اما می تواند راه خوبی برای بهبود آبریزش بینی باشد. یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که شستشوی بینی با حجم بالا و فشار کم (مانند استفاده از نتی پات) ممکن است در بهبود علائم آبریزش بینی موثرتر باشد.

برخی از داروها می توانند به کاهش علائم ترشح کمک کنند. استفاده روزانه از اسپری های گلوکوکورتیکوئید و اسپری های آنتی هیستامین می تواند برای افراد مبتلا به التهاب پوشش بینی موثر باشد. این درمان ها را می توان به تنهایی یا با هم استفاده کرد.

توجه: همانطور که برای سرماخوردگی هیچ درمانی وجود ندارد، آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی نیز درمان قطعی ندارد. بنابراین استراحت، هیدراتاسیون و داروهای سرماخوردگی بدون نسخه و همچنین آنتی هیستامین ها، داروهایی که ماده شیمیایی به نام هیستامین را مسدود می کنند که می تواند باعث آبریزش بینی شود، می توانند کمک کنند.

چگونه از آبریزش بینی در کودکان جلوگیری کنیم؟

معمولاً درمان های معمولی که برای سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود برای نوزادان توصیه نمی شود. زیرا این داروها در آنها به خوبی اثر نمی کنند و مقادیر بیشتر داروها می تواند مشکلات جدی در کودکان ایجاد کند. در ادامه، در مورد درمان های آبریزش بینی در کودکان بیشتر بدانید:

1. قطره آب نمک و آسپیراسیون گلابی

یکی از درمان هایی که می تواند برای والدین آزاردهنده باشد، مکیدن است. بیشتر موارد آبریزش بینی در کودکان به دلیل عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی است. با استفاده از یک لامپ مکنده یا ابزارهای مشابه، می توان مخاط اضافی را از بینی نوزادان پاک کرد. بهتر است از این روش قبل از غذا خوردن کودکتان استفاده کنید تا راحت تر نفس بکشد و غذا بخورد. اگر در استفاده از این ابزار مشکلی دارید، از پزشک کودک خود راهنمایی بخواهید.

2. مصرف مایعات بالا

معمولا آبریزش بینی در نوزادان به دلیل عفونت ویروسی یا واکنش آلرژیک است. علت آبریزش بینی هر چه باشد، نوشیدن مایعات اضافی می تواند خطر احتقان بینی را کاهش دهد. اکثر نوزادان به جای آبریزش بینی، گرفتگی بینی دارند. بنابراین، افزایش مصرف شیر مادر یا شیر خشک می تواند به پیشگیری از این وضعیت کمک کند. در مورد استفاده از آب برای کودک خود با پزشک کودک خود صحبت کنید.

3. استفاده از بخار سرد برای از بین بردن آبریزش بینی

از کودک خود بخواهید که بینی خود را در فواصل زمانی معین باد کند تا از شر بسیاری از مخاط بینی و همچنین آبریزش بینی خلاص شود. همیشه بینی کودک خود را با دستمال نرم تمیز کنید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید. برای جلوگیری از قرمزی پوست، ژله یا روغن زیتون را زیر بینی کودک خود قرار دهید. کودک خود را در معرض مواد محرک و حساسیت زا مانند حشرات، حیوانات خانگی، گرد و غبار، گازهای شیمیایی و سیگار قرار ندهید.

4. سر کودک را بالا نگه دارید

بالا بردن سر نوزاد در هنگام آبریزش بینی می تواند به او کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد. این کار نه تنها ترشح بلغم را کاهش می دهد، بلکه از ورود بلغم به حلق جلوگیری می کند و از سرفه کودک جلوگیری می کند. می توانید از یک یا دو حوله برای صاف نگه داشتن سر کودک استفاده کنید، مواظب باشید سر کودک را زیاد بلند نکنید و احساس ناراحتی در کودک ایجاد نکنید.

5. از وازلین یا ژله نفتی استفاده کنید

اگر ناحیه زیر بینی کودک شما تحریک شده است، مقدار بسیار کمی وازلین یا ژله نفتی روی آن بمالید تا دائماً خیس نشود. به این ترتیب کودک شما احساس آرامش بیشتری خواهد کرد.

آخرین کلمه

آبریزش بینی یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد در هر سنی را درگیر می کند و با ترشح بیش از حد مخاط همراه است. علائم این بیماری می تواند ناراحت کننده باشد. خوشبختانه، تمام درمان های خانگی ذکر شده برای آبریزش بینی می تواند علائم مرتبط با این بیماری را کاهش دهد. اگر علائم بهبود نیافت یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به لایه های عمیق زندگی نفوذ می کند و در احساسات و رفتار شما اختلال ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید حتما با کمک روانشناس ریشه مشکل را بیابید و راه حل بگیرید.برای تماس با متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

ارتباط با روانشناس متخصص افسردگی

خط سلامت

توجه: اطلاعات مندرج در مجله اینترنتی زوم لایف از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است ولی جایگزین هیچ نسخه ای از پزشکان نمی شود. اگر فکر می کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان آبریزش بینی دغدغه ای است که هر از گاهی افراد مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. دلایل مختلفی می تواند این مشکل را ایجاد کند، اما در هر صورت توقف آن مشکل بسیار بزرگ تری است. در این متن نکاتی را در رابطه با آبریزش بینی با عناوین زیر به شما ارائه کرده ایم تا در صورت نیاز به درمان سریع کمک بگیرید:

علت آبریزش بینی

درمان های خانگی برای آبریزش بینی

جلوگیری از ایجاد آن

آیا می توان آبریزش بینی را در خانه درمان کرد؟

آبریزش بینی برای هر فردی در طول زندگی خود اتفاق افتاده است. برخی هر ساله یا حتی هر ماه از این مشکل آزار دهنده رنج می برند و به دنبال راه حل های مناسب برای رهایی از آن هستند.

در واقع بهترین راه حل ها در خانه، چند قدمی ما، در کشوها و کمدها هستند و می توانیم به عنوان راه حل های طبیعی از آنها کمک بگیریم. نکته مهم در اینجا این است که بدون آسیب رساندن به بدن و بدون درمان دارویی می توان آن را به تدریج بهبود بخشید.

از این رو در این مقاله سعی می کنیم راهکارهای درمانی آن را ارائه دهیم. اما ابتدا بهتر است علت ایجاد آن را درک کنیم تا بتوان بهترین راه ممکن و مناسب را برای رهایی از آن در نظر گرفت.

علل آبریزش بینی

برخی معتقدند که فقط سرماخوردگی می تواند باعث آبریزش بینی شود. اما گاهی اوقات عوامل دیگری وجود دارد که آبریزش بینی را بدتر می کند. این دلایل ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

داشتن حساسیت و آلرژی به چیزهایی مانند پر یا پشم حیوانات، برخی غذاها مانند ادویه ها، داروها و غیره.

سینوزیت از هر نوع حاد یا مزمن

سرماخوردگی ویروسی

آنفولانزا

تغییرات هورمونی

پولیپ بینی که اغلب برای درمان آبریزش بینی نیاز به جراحی دارند

انحراف بینی

عفونت های سینوسی

سرما و گرما و هوا سرد

برای درک بهتر و تشخیص کامل علت آبریزش بینی، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. به این ترتیب می توان سریع ترین راه درمان را به امانت گرفت. علاوه بر این، می توانید در کنار درمان پزشک از درمان های خانگی نیز بهره مند شوید.

چگونه از شر آبریزش بینی خلاص شویم؟

بیشتر اوقات آبریزش بینی به دلیل سرماخوردگی ایجاد می شود و به دلیل التهاب مجاری هوایی و بینی ادامه خواهد داشت. برای بهبود اینگونه التهابات و آبریزش بینی می توان از این راه حل های پیشنهادی که هیچ ضرری ندارند استفاده کرد.

قبل از هر اقدامی بهتر است این دو نکته را رعایت کنید و سپس راهکارهای ذکر شده را انجام دهید:

بهتر است بینی را بشویید و آب بینی را با اتمام و شستشوی ملایم تخلیه کنید.

پس از آن باید داخل بینی را با یک پارچه نرم خشک کرد.

بخور برای از بین بردن آبریزش بینی

این روش می تواند در بهبود التهاب ناشی از سرماخوردگی و آلرژی بسیار موثر باشد. برای بخور بهتر است از یک ظرف متوسط ​​آب جوش استفاده کنید که بتوان آن را روی آتش قرار داد.

در آب جوش بهتر است از این مواد طبیعی که ترکیبی مناسب برای درمان آبریزش بینی هستند استفاده کنید. گزینه های زیر در این زمینه بهترین هستند:

اکالیپتوس

پونه کوهی

آویشن

این موارد در بهبود التهاب ناشی از سرماخوردگی بسیار موثر بوده و حتی عفونت هایی را که بینی و گلو را درگیر کرده اند نیز از بین می برد.

با آب نمک غرغره کنید

حل کردن یک قاشق چایخوری نمک با یک لیوان آب گرم (آب جوشانده و خنک) ترکیبی عالی برای بهبود التهاب گلو و مجاری بینی است.

این ترکیب را می توان 3 تا 4 بار در روز استفاده کرد. علاوه بر این باید دمای آب را طوری بررسی کرد که نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد.

در برخی موارد می توان از مخلوط رقیق شده آب و نمک برای آسپیره کردن بینی استفاده کرد تا نوک بینی نیز ضدعفونی شود. حتی می توانید برای این منظور از اسپری بینی استفاده کنید تا آب و نمک را به سمت نوک بینی هدایت کنید.

درمان دارویی برای آبریزش بینی

گاهی اوقات آبریزش بینی به قدری آزاردهنده می شود که تا زمانی که اثرات راه های طبیعی نتیجه ندهد نمی توان آن را تحمل کرد. گاهی اوقات لازم است علاوه بر درمان های طبیعی، از درمان های دارویی نیز کمک بگیرید.

البته بهتر است پزشک دوز مناسب را برای درمان دارویی تجویز و تعیین کند. به این ترتیب بدن به داروها و دوزهای بالا عادت نمی کند. گاهی اوقات بر خلاف تصور، دوز کم می تواند بسیار موثر باشد و از آنجایی که افراد نمی توانند آن را تحمل کنند، خودسرانه شروع به مصرف دارو در دوزهای بالا می کنند.

پس از تشخیص، پزشک ترکیبات آنتی هیستامین را برای جلوگیری از آبریزش بینی و بهبود احتقان بینی تجویز می کند. داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، لوراتادین، ستیریزین و غیره. برخی از داروهای خوراکی قابل تجویز هستند. در برخی موارد داروهای موضعی مانند قطره بینی و اسپری بینی نیز موثر است که در صورت نیاز پزشک آنها را تجویز می کند.

درمان آبریزش بینی با دمنوش های گیاهی بسیار موثر

بهترین راه برای تسریع درمان آبریزش بینی نوشیدن مایعات گرم و گرم است. به این ترتیب، برخی از چای ها می توانند به بهبود موثرتر از سایر چای ها کمک کنند.

این دمنوش ها را می توان 2 تا 3 فنجان در روز نوشید و از آن بهره مند شد. این دمنوش ها شامل موارد زیر است، برای دم کردن آنها کافی است یک قاشق را در یک لیوان آب روی حرارت بسیار کم بجوشانید.

چای سبز با زنجبیل و دارچین

چای آویشن و استفاده از عسل و زنجبیل به عنوان شیرین کننده و طعم دهنده که خواص آنتی اکسیدانی و تقویت کنندگی زیادی نیز دارد.

چای پونه کوهی یکی از قدیمی ترین محلول های هنوز موثر است و حتی می توانید از کندر آن استفاده کنید.

چای تخم گشنیز با شیرینی

چای میخک با هل و یک قاشق عسل

غذاهای مفید برای درمان آبریزش بینی

غذاهایی که در درمان و درمان آبریزش بینی موثر هستند نیز می توانند در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک شایانی کنند. این غذاها شامل موارد ذکر شده در این قسمت می شود:

روزی دو تا سه کاسه سوپ پیاز بخورید

ترکیب سیر و ماست

ترکیب فلفل قرمز در سوپ و خورش

استفاده از خردل و سس خردل

از یک لیموترش تازه در یک لیوان آب گرم استفاده کنید

پیشگیری از آبریزش بینی

برای جلوگیری از این، بهترین راه دوری از عوامل ایجاد کننده است. این نشان می دهد که با پیشگیری از سرماخوردگی و رعایت بهداشت می توان از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کرد.

علاوه بر این، می توان از قرار گرفتن در معرض و مصرف مواد غذایی تشدید کننده آلرژی و عوامل سرماخوردگی (مانند سرد نگه داشتن صورت و بینی) و التهاب بینی خودداری کرد.

البته گاهی اوقات آبریزش بینی می تواند به دلیل آلرژی یا مشکلات فیزیکی بینی (مانند پولیپ بینی و انحراف بینی) ایجاد شود که برای پیشگیری از بروز آنها باید با کمک پزشک درمان شود.

آخرین کلمه

در این متن راهکارهای بسیار خوبی برای بهبود و درمان آبریزش بینی ارائه شده است که علاوه بر اینکه اغلب در دسترس هستند، هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کنند. به همین دلیل با مصرف هر یک از آنها به همراه درمان تجویز شده توسط پزشک متخصص بهبودی امکان پذیر است.

سرماخوردگی و آبریزش بینی مشکل چندان بزرگی نیست، اما می تواند زندگی روزمره شما را مختل کند. به خصوص اگر چند روز طول بکشد. خوشبختانه علاوه بر داروهای شیمیایی، درمان های خانگی موثری نیز برای آبریزش بینی وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید صورت خود را بخور دهید یا از حمام آب گرم استفاده کنید. در ادامه به این درمان های خانگی می پردازیم. پس وقت بگذارید و با خواندن آن خود را برای درمان آبریزش بینی برای سرماخوردگی و سایر بیماری ها آماده کنید.

آبریزش بینی در پزشکی

آبریزش بینی تخلیه مقدار زیادی مایع از بینی است. مواد تخلیه شده گاهی شفاف و گاهی غلیظ است. این مایعات می توانند از بینی، پشت گلو یا هر دو تخلیه شوند.

در علم پزشکی از اصطلاح رینوره یا رینیت برای اشاره به آبریزش بینی استفاده می کنند. رینوره به معنای ترشح ضعیف مایعات عمدتاً شفاف از بینی است و رینیت به معنای التهاب بافت بینی است. رینیت اغلب منجر به آبریزش بینی می شود. اگر آبریزش بینی دارید، ممکن است دچار گرفتگی بینی نیز شوید.

چه چیزی باعث آبریزش بینی می شود؟

دلیل آبریزش بینی تحریک یا التهاب بافت های بینی است. آبریزش بینی می تواند ناشی از عفونت هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی و محرک های مختلف باشد. برخی افراد بدون هیچ دلیل مشخصی دچار آبریزش مزمن بینی می شوند. به این حالت رینیت غیر آلرژیک یا رینیت وازوموتور می گویند. گاهی اوقات آبریزش بینی ناشی از پولیپ، جسم خارجی، تومور یا سردردهای شبیه میگرن است. البته به ندرت این اتفاق می افتد.

دلایل آبریزش بینی عبارتند از:

سینوزیت حاد (عفونت سینوس)

آلرژی

سینوزیت مزمن

سرماخوردگی

استفاده بیش از حد از اسپری احتقان بینی

انحراف تیغه بینی

هوای خشک

تغییرات هورمونی

آنفولانزا

وجود جسم خارجی

داروهایی مانند داروهای افزایش فشار خون، اختلال نعوظ، افسردگی و تشنج

پولیپ بینی

رینیت غیر آلرژیک (احتقان مزمن و عطسه با علت ناشناخته)

آسم شغلی

بارداری

ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)

نشت مایع مغزی نخاعی

دود تنباکو

درمان های خانگی برای آبریزش بینی

اگر می خواهید از داروهای طبیعی استفاده کنید، گزینه های زیادی برای شما وجود دارد. درمان های خانگی زیر برخی از راه های خلاص شدن از شر بثورات پوشک هستند.

1) مایعات بنوشید

نوشیدن آب و مایعات زیاد به درمان گرفتگی بینی کمک می کند. همچنین مخاط سینوس های شما را نازک و روان می کند. همچنین با نوشیدن آب، تخلیه این مخاط برای شما راحت تر خواهد بود. در غیر این صورت، مخاط می تواند غلیظ و چسبنده شود.

در نتیجه گرفتگی بینی شما شدیدتر می شود. اگر می خواهید سریعتر بهبود پیدا کنید، بهتر است از نوشیدنی هایی مانند الکل و قهوه خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی ها بدن شما را کم آب می کنند.

2) چای داغ

گاهی اوقات نوشیدنی های گرم (مانند چای) مفیدتر از نوشیدنی های سرد هستند. زیرا گرما و بخار آنها وارد مجاری هوایی و بینی شما شده و آنها را باز می کند. همچنین برخی از دمنوش های گیاهی خاص ضد یبوست هستند. بهتر است از گیاهانی مانند بابونه، زنجبیل، نعناع و گزنه استفاده کنید که خاصیت ضد التهابی دارند و آنتی هیستامین هستند.

یک فنجان چای گیاهی داغ (ترجیحاً بدون کافئین) تهیه کنید و قبل از نوشیدن بخار آن را استنشاق کنید. اغلب، همراه با آبریزش بینی، گلوی شما نیز درد می کند. گاهی اوقات نوشیدن چای گیاهی داغ برای تسکین گلودرد مفید است.

3) بخور صورت

استنشاق بخار داغ نیز راهی برای درمان آبریزش بینی در خانه است. این باعث می شود زمان بهبودی شما به حدود یک هفته کاهش یابد. در کنار استنشاق بخار یک فنجان چای داغ، توصیه می کنیم بخور صورت را نیز امتحان کنید. در ادامه روش کار را به شما خواهیم گفت:

آب تمیز را در یک کتری تمیز بریزید و آن را روی اجاق گاز قرار دهید. آن را حرارت دهید تا دود شود. (جوش نزنید.)

صورت خود را حدود 20 یا 30 دقیقه بخار دهید و از طریق بینی عمیق نفس بکشید. اگر صورت شما بیش از حد گرم شد سیگار را ترک کنید.

بینی خود را باد کنید تا مخاط خارج شود.

می توانید چند قطره اسانس ضد احتقان به بخور خود اضافه کنید. برای 30 سی سی آب دو قطره اسانس کافی است. اکالیپتوس، نعناع فلفلی، کاج، رزماری، مریم گلی، نعناع، ​​روغن درخت چای و اسانس آویشن گزینه های خوبی برای شما هستند. ترکیبات این گیاهان (مانند منتول و تیمول) نیز در بسیاری از داروهای ضد احتقان بدون نسخه وجود دارد.

اگر اسانس های ضد احتقان در دسترس شما نیست، می توانید از گیاهان خشک ذکر شده در بالا نیز استفاده کنید. در واقع با این کار از دمنوش گیاهی بخور صورت درست می‌کنید و بعد از استنشاق بخار چای همان اثر مثبت را خواهید دید.

4) حمام آب گرم

اگر نیاز به تسکین فوری دارید، دوش آب گرم بگیرید. دوش آب گرم مانند چای داغ یا غبار صورت است و آبریزش بینی را کاهش می دهد. برای بهترین نتیجه، صورت و سینوس های خود را مستقیماً در بخار و دوش آب گرم قرار دهید.

5) بینی یا سینوس های نمکی

محلول سالین سینوس یک راه رایج برای رفع مشکلات سینوس است که به عنوان یک درمان خانگی برای آبریزش بینی نیز استفاده می شود. این دستگاه شبیه یک قوری کوچک با لوله بلند است. محلول آب نمک گرم را در ظرفی بریزید، سپس محلول را از یک سوراخ بینی وارد بینی کرده و از سوراخ دیگر آن را بیرون بریزید.

این کار سینوس های شما را کاملا پاک می کند. دستورالعمل های موجود در جعبه را برای دستورالعمل های دقیق بخوانید. زیرا استفاده از Nardest می تواند عفونت سینوسی یا آبریزش بینی شما را حادتر کند. به جای آب لوله کشی حتما از آب استریل یا مقطر استفاده کنید.

۶) غذاهای تند بخورید

غذاهای تند و تند آبریزش بینی را تشدید می کند. با این حال، اگر علائم احتقان بینی را دارید، خوردن غذاهای تند می تواند به باز شدن مجرای بینی شما کمک کند. اگر می توانید غذاهای تند را تحمل کنید، آن را امتحان کنید. اگر به خوردن غذاهای تند عادت ندارید، ابتدا مقدار کمی ادویه تند را امتحان کنید تا ببینید آیا کمک می کند یا خیر.

ادویه های قوی مانند فلفل کاین، فلفل قرمز، هابانرو، واسابی، ترب کوهی یا زنجبیل گزینه های عالی هستند. این ادویه ها بدن شما را گرم می کنند و منافذ آن را باز می کنند. همچنین، آنها برای رفع مشکلات سینوسی شما مفید هستند.

7) کپسایسین

دلیل تندی فلفل ماده ای به نام کپسایسین است. برای درمان درد عصبی و پسوریازیس استفاده می شود، اما اگر آن را روی بینی خود بمالید می تواند به تسکین آبریزش بینی ناشی از احتقان نیز کمک کند. مطالعات مختلف نشان می دهد که کپسایسین در درمان آبریزش بینی موثرتر از بودزوناید است.

نکاتی برای درمان آبریزش بینی

طبق این مقاله رعایت نکات زیر تا حدودی از عوارض ناخوشایند آبریزش بینی می کاهد:

از دستمال حاوی اسانس استفاده کنید: زمانی که آبریزش بینی دارید، باید دائماً پوست خود را با دستمال بمالید تا بینی خود را تمیز کنید، گاهی اوقات شرم آور است. به شما توصیه می کنیم از دستمال مرطوب حاوی روغن های ضروری استفاده کنید تا پوست شما را تحریک نکند.

درست قبل از رفتن به رختخواب از مؤثرترین روش ها استفاده کنید: خواب برای درمان سرماخوردگی مفید است. علاوه بر این، به سلامت روحی و جسمی شما کمک می کند. زمانی که می خواهید بخوابید، از موثرترین روش ها برای کاهش مشکل خود استفاده کنید تا خواب شما مفید باشد و سریعتر بهبود پیدا کنید.

در خانه بمانید و استراحت کنید تا مشکلتان به طور کامل برطرف شود: گاهی اوقات وقتی آبریزش بینی دارید، حضور در جمع یا یک جلسه دوستانه برایتان سخت و ناخوشایند است. اگر علائم بیماری دارید، تا زمان بهبودی در خانه بمانید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

آبریزش بینی معمولاً خیلی جدی نیست. با این حال، در برخی موارد می تواند نشانه یک مشکل حاد یا مزمن (مانند عفونت سینوسی یا رینیت) باشد. اگر آبریزش بینی شما بعد از چند روز بهبود نیافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر علائمی شبیه آنفولانزا دارید.

تجربه شما

اگر تجربه ای از درمان خانگی آبریزش بینی دارید، لطفا با ما در میان بگذارید. همچنین سوالات خود را در قسمت “نظر” مطرح کنید. کارشناسان ما به آنها پاسخ می دهند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320992.php
https://www.healthline.com/health/how-to-stop-a-runny-nose
https://www.mayoclinic.org/symptoms/ آبریزش بینی/basics/definition/sym-20050640

4.3/5 – (330 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا