چطوری باید چک را ثبت کنیم

اگر در مورد نحوه درج چک در سامانه صیاد سوالی دارید

اگر در مورد نحوه درج چک در سامانه صیاد سوالی دارید

موضوعات اصلی این مقاله:

معرفی

تا مدت ها قبل یکی از مشکلات اساسی نظام اقتصادی کشور موضوع ثبت چک در سامانه صیاد و چک و چک برگشتی بود. او هر بار با معرفی نکات و قوانین مختلف سعی در جلوگیری از افزایش چک های NSF داشت و آنها را به حداقل رساند. با توجه به اینکه قانون کلی جمهوری چک در این سال ها دستخوش تغییرات زیادی شده است، ارائه سامانه های اینترنتی آنلاین امری اجتناب ناپذیر شده است و به همین دلیل سامانه صیاد در این زمینه راه اندازی شد. سامانه صیاد یا سامانه یکپارچه صدور دسته چک امکان ثبت چک را در آنجا فراهم می کند، دسته چک به این ترتیب صادر می شود و از این طریق می توان تمامی برگه های چک را استعلام کرد.

در این مقاله به یکی از جدیدترین امکانات این سامانه یعنی نحوه ثبت چک در سامانه صیاد می پردازیم. این موضوع از ابتدای آذرماه 1398 برای همه افراد الزامی است و هنگام صدور چک باید ثبت چک در سامانه صیاد انجام شود. با ما همراه باشید تا در مورد این فرصت هیجان انگیز بیشتر بدانید.

«آیا می‌دانید از ۳۰ آذر ۱۳۹۸ تاکنون هیچ چک حاملی در نظام بانکی کشور پذیرفته نمی‌شود؟ “

قانون ثبت چک در سامانه صیاد

در قانون جدید چک (1397/08/13) که دارای 24 ماده است، صراحتاً تصریح شده است که چک باید توسط اشخاصی که دارای وثوق هستند صادر شود و هیچ گونه چکی برای دارنده چک صادر نشود. حتی زمانی که گیرنده چک بخواهد آن را به شخص دیگری منتقل کند، باید وارد سامانه شده و تمامی مراحل ثبت الکترونیکی چک را در سامانه انجام دهد و در نهایت چک به شخص ثالث منتقل شود (راهنمای ثبت حواله چک در سامانه صیاد) بخوانید). به همین دلیل می توان هر برگه کنترلی را به راحتی ردیابی کرد و با امضای پشت برگه های کنترل دیگر نمی توان آن را به شخص دیگری منتقل کرد. این کار در سال های اخیر در خصوص چک های رمزدار نیز انجام شده است.

** توجه داشته باشید که بر اساس اعلام بانک مرکزی، کلیه دسته چک هایی که قبل از 31 آذر 99 صادر نشده اند، نیازی به ثبت در سامانه صیاد ندارند و فقط دسته چک هایی که پس از این تاریخ صادر شده اند دارای هویت هستند. سند اقلام منحصر به فرد در برگه های چک و صادرکننده چک باید این اطلاعات را در سامانه صیاد ثبت کند. بنابراین صاحبان دسته چک قدیمی شکارچی فعلا از این مورد مستثنی هستند. (به روز رسانی در 2019/09/21)

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

در قانون جدید چک مقرر شده است از این پس برای صدور چک بانکی و نحوه ثبت چک در سامانه صیاد مراحل زیر انجام شود: صحت وجه. راهنمای ورود به سامانه صیاد
2 را مطالعه کنید – مشخصات گیرنده چک یعنی شخصی که چک از او دریافت می شود را وارد کنید (عملاً چک حامل دیگر قابل صدور نیست و هر چک باید به نام چک صادر شود. یک شخص). با این کار هر چک بانکی ذینفع خاصی دارد، پس از مشخص شدن After با تکمیل موارد فوق، اطلاعات داخل چک را نوشته و در نهایت چک را به گیرنده تحویل دهید.

همانطور که می بینید دو نکته مهم در اینجا وجود دارد. یکی شناسایی گیرنده چک و دیگری شناسایی اعتبار صادرکننده چک تا چه اندازه می تواند مبلغ چک را وارد کند. لازم به یادآوری است که این عناصر از 21 دسامبر 2019 اجرا خواهند شد.

مراحل انجام موارد فوق بسیار ساده است. یکبار ثبت نام کنید وارد سامانه شوید و اکنون چک های صادر شده توسط خودتان را به راحتی مشاهده کنید.

«ذخیره اطلاعات چک بانکی در سامانه صیاد از سوء استفاده احتمالی چک جلوگیری می‌کند.»

چرا باید اطلاعات چک را در سامانه صیاد ذخیره کنیم؟

دلیل اینکه ما باید اطلاعات چک را در سیستم سیاد ذخیره کنیم کاملا مشخص است. جلوگیری از سوء استفاده از چک های بانکی به یاد داشته باشید که چک های حامل چگونه گذشت و چقدر ناخوشایند بود. حال با حذف چک های حامل به راحتی می توان از این مشکلات جلوگیری کرد. هرکس برای وجه چک به بانک بیاورد باید در سامانه صیاد و سامانه چکاوک به عنوان گیرنده نهایی چک معرفی شود. در غیر این صورت امکان وجه چک وجود نخواهد داشت. اینجاست که اهمیت ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد برای مردم مشخص می شود. این امر شفافیت حساب همه مردم و مسئولان را در یک نظام جهانی روشن می کند و همه در نظام اقتصادی کشور از امتیازات یکسانی برخوردارند.

برای وارد کردن اطلاعات چک در سامانه صیاد به کجا مراجعه کنیم؟

سامانه ای در این زمینه راه اندازی شده و به زودی آدرس آن اعلام خواهد شد. اطلاعاتی که تاکنون در مورد این سامانه گفته شده حکایت از ایجاد سامانه یکپارچه بین سامانه صیاد و سامانه چکاوک دارد. راهنمای تصویری این کار به زودی در این قسمت قرار خواهد گرفت تا اطلاعات دقیق تری در مورد نحوه ثبت اطلاعات چک ارائه شود.

**طبق آخرین نظرات، صاحبان چک های جدید می توانند از طریق اپلیکیشن های موبایل و سامانه های اینترنتی بانک صادرکننده، اطلاعات چک ها را در سامانه صیاد ثبت کنند و به نظر نمی رسد سامانه جداگانه ای طراحی شده باشد. برای این اثر . باشد (به روز رسانی 21/09/2019)

چگونه چک های دریافتی را استعلام کنیم؟

سیستمی برای پرس و جو در مورد کنترل ماهیگیر طراحی شده است. با مراجعه به سایت https://www.cbi.ir/EstelamSayad/19689.aspx و وارد کردن شناسه چک می توانید وضعیت چک را بررسی کنید. همچنین می توانید این کار را با استفاده از کد دستوری 1*1*1*16 Request ID انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، سامانه درخواست چک های برگشتی را مطالعه کنید.

سوالات متداول

1- آیا ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد ضروری است ؟

بله. از تاریخ 21 آذر ماه 1399 ، ثبت اطلاعات چک های بانکی در سامانه صیاد اجباری می باشد.

2- چه اطلاعاتی از چک در سامانه صیاد ثبت می شود؟

همه اطلاعات چک اعم از صادر کننده و دریافت کننده و مبلغ آن به همراه تاریخ صدور چک در سامانه صیاد ثبت می شود.

3- بطور کلی چرا باید اطلاعات چک را در سامانه صیاد ثبت کنیم؟

برای شفافیت بیشتر و جلوگیری از سو استفاده های احتمالی در خصوص چک های حامل، همه چک ها باید بطور دقیق به نام اشخص ثبت شده و اطلاعاتشان در سامانه صیاد درج گردد.

اگر در مورد نحوه درج چک در سامانه صیاد سوالی دارید

اگر در مورد نحوه درج چک در سامانه صیاد سوالی دارید

به گزارش ایسنا، با توجه به اجرای تدریجی مفاد قانون جدید چک که در تاریخ 22 آبان ماه 1396 تصویب شد، یکی از الزامات این قانون جدید، ثبت فرآیندهای تایید و انتقال چک در صیاد است. به طوری که کل فرآیند صدور و وجه چک در این سامانه ثبت و شفافیت این فرآیند باشد.

پیش از این مقرر شده بود در آذرماه امکان ثبت چک در سامانه صیاد ارائه شود که به دلیل آماده نبودن و عدم فرهنگ سازی آن به پایان سال موکول شد.

از این پس کلیه صادرکنندگان چک می توانند با مراجعه به اپلیکیشن های موبایل (که اسامی آنها در سایت شرکت شبکه پرداخت الکترونیکی کارت (شاپرک) منتشر شده است و همچنین از طریق درگاه های جدید بانک ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و موبایل) بانک)، اطلاعاتی را که قصد صدور آن را دارند بررسی کرده، در سامانه صیاد ثبت کنید.

همچنین در صورت ثبت چک توسط صادرکننده، گیرندگان چک این امکان را دارند که از طریق اپلیکیشن های موبایل و پس از اطمینان از مطابقت اطلاعات مندرج در چک فیزیکی با اطلاعات ثبت شده در چک، از چک ثبت شده به نفع خود مطلع شوند. سامانه صیاد می توانند اطلاعات چک را تایید یا رد کنند.

همچنین در صورتی که گیرنده چک تمایل به انتقال چک به شخص ثالث یا ذینفع جدید داشته باشد. پس از صحت چک می تواند چک را به شخص ثالث منتقل کند.

با این تفاسیر، نحوه استفاده از اپلیکیشن های موبایل برای فرستنده و گیرنده چک به شرح زیر است:

نحوه استفاده صادرکنندگان چک از برنامه های تلفن همراه

صادرکننده چک می‌تواند با در دست داشتن یکی از کارت‌های بانک صادرکننده دسته چک و استفاده از سیم‌کارت خود از طریق اپلیکیشن موبایل، اطلاعات شناسایی ۱۶ رقمی ماهیگیری موجود در برگه چک صادره را وارد کند. ، وارد منوی ثبت چک شده و اطلاعات چک صادر شده شامل تاریخ، مبلغ و مشخصات ذینفع را وارد کنید.

نحوه استفاده گیرنده های چک از برنامه های موبایل

گیرنده چک همچنین می تواند با وارد کردن اطلاعات 16 رقمی شناسایی ماهیگیری موجود در برگ چک دریافتی از طریق اپلیکیشن موبایل، با در دست داشتن هر یک از کارت های بانکی خود، وارد منوی تایید چک و اطلاعات چک ثبت شده به نفع چک شود. سیم کارت خودشان، باید با اطلاعات مندرج در برگه کنترل مطابقت داشته باشند و موافقت یا رد خود را اعلام کنند.

پس از تایید چک، گیرنده می تواند چک ذخیره شده را به گیرنده جدید انتقال دهد.

انتهای پیام

24 ژوئن 1401

ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد با استفاده از اپلیکیشن موبایل در حوزه پرداخت:

به گزارش بانک اول، با توجه به در دسترس بودن برنامه های پرداخت، پرکاربردترین خدماتی مانند امکان ثبت چک متعلق به یکی از بانک ها، برای تایید چک (چکی که کاربر به عنوان ذینفع قصد دریافت آن را دارد. و دریافت فیزیکی چک قبل از دریافت چک، استعلام مندرجات آن و تطبیق آن با فیزیکی چک ضروری است) و همچنین انتقال چک توسط برنامه های مذکور ارائه می شود. لازم به ذکر است هیچ اقدامی از سوی بانک برای دسترسی به برنامه های ذکر شده صورت نگرفته و افراد می توانند برنامه های فوق را دانلود و استفاده کنند. او همچنین خاطرنشان می کند که برنامه های پرداخت فقط قادر به ارائه خدمات به مشتریان واقعی و حساب های فردی هستند. (مجموعه برنامه های قابل استفاده در این زمینه از طریق سایت شرکت شبکه پرداخت الکترونیک کارت (شاپرک) به نشانی www.shaparak.ir قابل دانلود و نصب می باشد).

فرآیندهای مربوط به کنترل ها در سامانه صیاد

1. ثبت چک: صادرکننده پس از درج محتوای چک در صفحه آن به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد مراجعه و سپس اطلاعات چک و اطلاعات هویتی ذینفعان را وارد می کند. لازم به ذکر است این مرحله به عنوان ثبت اولیه چک تلقی می شود و ثبت نهایی چک در سامانه صیاد مستلزم تایید وصول چک توسط ذینفع آن است.

خلاصه اقدامات مذکور به شرح زیر است:

ثبت محتوای شامل تاریخ سررسید، مبلغ، اطلاعات شناسه گیرنده و مبلغ در برگه چک
مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد از طریق تلفن همراه که سیم کارت آن متعلق به صادرکننده چک
احراز هویت از طریق یکی از کارت های بانکی صادر شده توسط بانکی که چک صادره
درج مفاد چک به سامانه صیاد
تایید و ثبت اولیه چک

2. بررسی و تایید وصول چک (توسط ذینفع): با توجه به اینکه ثبت قطعی چک منوط به بررسی و مطابقت محتوای برگ چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد است، ذینفع چک در حین نگه داشتن برگه کنترل اقدامات زیر را انجام می دهد:

برای دسترسی به سامانه صیاد از طریق تلفن همراهی که سیم کارت آن متعلق به گیرنده چک است به یکی از ابزارها مراجعه کنید. استفاده از همان ابزار صادرکننده و تأیید کننده چک ضروری نیست چک (
) احراز هویت از طریق یکی از کارت‌های بانکی متعلق به شخص، محتوای برگه چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ، اطلاعات هویتی ذینفع و تأیید یا رد چک با توجه به انطباق یا عدم انطباق آن است. : ذینفع ضمن انتخاب حداقل یکی از دلایل مندرج در سامانه، باید چک فیزیکی را به صادرکننده صادرکننده عودت دهد.

3. نقل و انتقال چک: در قانون جدید، ضد تحریر چک با درج اطلاعات مربوطه در سامانه صیاد جایگزین شده است. بر این اساس، مراحل زیر باید توسط تخصیص دهنده چک طی شود:

مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد از طریق تلفن همراه که سیم کارت آن متعلق به پرداخت کننده چک
احراز هویت با استفاده از یکی از کارت های بانکی متعلق به شخص
اطلاعات چک برگه چک متعلق به پرداخت کننده را وارد کنید. در سامانه صیاد
اطلاعات حساب و هویت ذینفع را وارد کنید چک جدید (انتقال گیرنده)
تایید و ثبت اولیه چک حواله

4. استعلام وضعیت اعتبار صادرکننده چک: این سرویس مانند گذشته امکان استعلام وضعیت اعتبار صادرکننده چک را با وارد کردن شماره شناسایی در 16 شماره برگه چک فراهم می کند. علاوه بر راه های دسترسی به سامانه صیاد، خدمات مذکور از طریق روش های زیر قابل دریافت است:

1- درگاه بانک مرکزی

با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این بانک به نشانی www.cbi.ir و مراجعه به صفحه درخواست وضعیت اعتباری چک صیادی، شناسه درخواستی 16 رقمی مندرج در چک های صیادی مربوط به کل اعتبار صادرکننده چک در. تعداد و مبلغ چک های برگشتی بدون اصلاح باید به شبکه بانکی اطلاع داده شود. لازم به ذکر است که این اطلاعات در قالب دسته بندی هایی ارائه شده است که شرح مفصل آن در سایت این بانک موجود است.

2- سامانه پیامکی 701701

سامانه پیامکی 701701 امکان استعلام اعتبار عمومی صادرکننده چک از جمله دسته بندی که با توجه به تعداد و میزان چک های برگشتی اصلاح نشده در آن قرار می گیرد را اعلام می کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا