چطوری باید رانندگی یاد بگیرم

یادگیری رانندگی کار آسانی است اما در ابتدا باعث ایجاد استرس در فرد می شود که کار را سخت می کند. بزرگترین مشکل در طول آزمون گواهینامه رخ می دهد. در این مقاله اکثر مسائلی که مبتدیان با آنها مشکل دارند را به روشی بسیار ساده توضیح داده ایم.

در پایان مقاله در مورد رانندگی عملی هم صحبت کردیم، چون رانندگی تئوری با رانندگی عملی بسیار متفاوت است، توصیه می کنیم مقاله را تا انتها مطالعه کنید، در سایت کوروک بمانید!!!

صندلی را طوری تنظیم کنید که پای شما کنترل کافی روی پدال داشته باشد. با حرکت دادن صندلی به بالا، پایین، عقب و جلو به راحتی می توانید به تنظیمات دلخواه برسید.

آشنایی با پدال ها خودروهای گیربکس اتوماتیک فقط دارای 2 پدال ترمز (سمت چپ) و یک پدال گاز (سمت راست) هستند، اما در خودروهای دنده دستی یک پدال کلاچ اضافه می شود. پای چپ فقط برای کلاچ و پای راست برای گاز و ترمز است.

تنظیم آینه ماشین. باید آینه ها را طوری تنظیم کنید که نقاط کور را بپوشانند.

تنظیم آینه وسط: آینه وسط را تنظیم کنید تا بهترین دید را از شیشه عقب خودرو داشته باشید. آینه را زیاد کج نکنید.

تنظیم آینه های جانبی: آینه های جانبی را بیشتر از حد معمول به سمت بیرون تنظیم کنید. برای از بین بردن نقطه کور اگر به درستی تنظیم شود، نقطه کور فقط با شانه راننده تراز می شود.

آشنایی با ترمز دستی یا ترمز اضطراری. ترمز دستی در وسط یا سمت چپ راننده قرار دارد که از حرکت خودرو جلوگیری می کند. هنگام جابجایی حتما آن را به طور کامل بردارید وگرنه لنت های عقب خودرو فرسوده می شوند.

آشنایی با گیربکس اتوماتیک. علائم روی دسته دنده اتوماتیک به شرح زیر است:

پ: اگر اهرم دنده را در این حالت قرار دهید و ماشین را روشن کنید، هر چقدر هم که بنزین بدهید ماشین حرکت نمی کند.

ن: اگر دنده در این حالت قرار گیرد، خودرو بدون تعویض به حرکت خود ادامه می دهد.

پاسخ: اگر دنده در این حالت قرار گیرد، خودرو در حالت معکوس قرار می گیرد.

د: اگر اهرم دنده را در این حالت قرار دهید، اگر پای خود را از ترمز بردارید، خودرو به جلو حرکت می کند.

1، 2، 3: از این حالت ها در مواقعی استفاده می شود که شما به قدرت زیادی از خودرو نیاز دارید، مانند روی تپه ها که از 1 قوی تر و تا 3 ضعیف تر می شوند.

با نمادهای پشت آمپر آشنا شوید. ما برخی از شاخص های اساسی موجود در همه خودروها را بررسی خواهیم کرد.

دور در دقیقه یا دور موتور: نشان دهنده دور موتور در دقیقه است، مثلا اگر روی 3000 باشد یعنی موتور شما با دور 3000 کار می کند. اساساً خط قرمز دور موتور یا دور در دقیقه بحرانی بین 6000 تا 7000 است.

آمپر آب: دمای موتور را نشان می دهد. که بین H و C محدود است. H بالاترین دما و C کمترین دما است. نشانگر باید وسط باشد، البته در برخی خودروها متفاوت است.

آمپر بنزین: نشان دهنده بنزین خودرو است که بین F و E محدود است. F بیشترین بنزین و E کمترین بنزین را نشان می دهد.

سرعت سنج: سرعت خودرو را بر حسب کیلومتر در ساعت نشان می دهد. مثلا عدد 60 یعنی یک ساعت بعد 60 کیلومتر را با همین سرعت طی کرده اید.

کمربند ایمنی خود را ببندید. کمربند ایمنی می تواند کمک زیادی به جلوگیری از آسیب جدی یا حتی مرگ کند.

همیشه قبل از شروع کار ترمز کنید. اگر ماشین در دنده باشد و ماشین را روشن کنید، ماشین به جلو می پرد. اگر ماشین در دنده اتوماتیک باشد و دنده در حال حرکت باشد، ماشین پس از استارت به جلو حرکت می کند. می توانید با ترمزگیری از این حوادث جلوگیری کنید.

کلاچ را نگه دارید و شروع کنید. خودروهای قدیمی دارای یک استارت دستی با سوئیچ هستند که در جهت عقربه های ساعت می چرخد. اگر سوئیچ نچرخد، احتمالاً فرمان گیر کرده است. بعد از گذاشتن کلید داخل سوئیچ، مدتی با فرمان و سوئیچ بازی کنید تا قفل فرمان باز شود. خودروهای جدید دارای یک کلید استارت هستند که روی آن نوشته شده است: POWER یا IGNITION که پس از قرار دادن سوئیچ در جای خود و روشن کردن کلید خودرو روشن می شود.

آموزش معکوس کردن حتی پس از مدتی رانندگی، بسیاری از افراد نمی توانند به سادگی از دنده عقب استفاده کنند، بنابراین بهتر است این کار را از ابتدا یاد بگیرید. همیشه به آرامی در عقب حرکت کنید زیرا کنترل خودرو به راحتی از دست می رود.

اگر ماشین دنده ای دارید، کلاچ را بردارید و دنده را در R قرار دهید که اساساً در سمت راست و پایین است. اگر از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنید، دنده را در R یا REVERSE قرار دهید.

دست خود را پشت صندلی دانش آموز قرار دهید تا بتوانید تکیه گاه را کاملا ببینید.

اگر ماشین مجهز به گیربکس دستی است، مقدار کمی بنزین بدهید و کلاچ را به آرامی رها کنید و اگر ماشین مجهز به گیربکس اتوماتیک است، به آرامی پای خود را از روی ترمز بردارید، اما گاز نگیرید.

توجه داشته باشید که برخلاف رانندگی به جلو، در هنگام دنده عقب رفتن، خودرو در جهت مخالف چرخش فرمان می چرخد. یعنی اگر فرمان را به سمت راست بچرخانید و به عقب برگردید، جلوی ماشین به سمت چپ حرکت می کند. این مورد را هم می توانید به شکل دیگری به یاد بیاورید، با قرار دادن عقب خودرو به عنوان نشانه، در این حالت وقتی فرمان را به سمت راست می چرخانید، عقب خودرو نیز به سمت راست می چرخد.

حرکت رو به جلو را شروع کنید. اگر از گیربکس دستی استفاده می کنید، کلاچ را نگه دارید، دنده 1 را بگیرید و کمی گاز را فشار دهید، سپس به آرامی پای خود را از کلاچ بردارید. اگر از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنید، پای خود را روی پدال ترمز بگذارید و دنده را به D تغییر دهید، پای خود را از روی ترمز بردارید و به آرامی شتاب بگیرید.

فرمان را در سمت راست قرار دهید. فرض کنید فرمان ساعت 1 است و دست راست خود را در ساعت 3 و دست چپ خود را در ساعت 9 قرار دهید. اگر تازه کار هستید، با یک دست رانندگی نکنید.

دسته راهنماها را بشناسید. یکی از لوازم مهم خودرو فرمان است که برای چرخاندن فرمان، روشن کردن چراغ ها و به صدا درآوردن بوق از آن استفاده می شود. راهنما در سمت چپ فرمان قرار دارد. هنگام تغییر مسیر و چرخش باید از راهنما استفاده کرد تا دیگران از حرکت شما آگاه شوند. با بالا بردن راهنما چراغ های سمت راست و با پایین آوردن آن چراغ های سمت چپ روشن می شوند.

نحوه دور زدن و استفاده از فرمان:

اگر پیچ خمیدگی کمی داشت: فرمان را بچرخانید اما دستان خود را از موقعیت ساعت 3 و 9 حرکت ندهید.

اگر منحنی بسیار منحنی است یا می‌خواهید دور بزنید: اگر می‌خواهید به راست بپیچید، فرمان را بچرخانید تا دست راستتان در موقعیت ساعت 5 باشد، سپس دست راست خود را بردارید و روی دست دیگر قرار دهید. سمت فرمان را بچرخانید تا این عمل را تا انتهای پیچ تکرار کنید.

پس از چرخش یا چرخش: دست خود را روی فرمان رها کنید تا لاستیک ها به جای خود بازگردند. به سادگی سرعت بازگشت را با دستان خود کم یا زیاد کنید.

تغییر خط قبل از تلاش برای تغییر مسیر، راهنمای خود را حداقل 2 ثانیه فشار دهید. به سرعت آینه ها و کنار شانه خود را بررسی کنید، سپس مطمئن شوید که با چشمان خود بررسی کنید که در کدام خط می خواهید بروید. مسیر را به آرامی در عرض 1-3 ثانیه تغییر دهید. افزایش یا کاهش این زمان باعث می شود که لاین سریعتر یا کندتر تغییر کند.

فاصله خوبی با سایر خودروها داشته باشید. فاصله صحیح بسته به سرعت متفاوت است. شما باید 2 تا 5 ثانیه برای واکنش شما و ماشینتان وقت بگذارید.

چگونه فاصله 2 تا 5 ثانیه را محاسبه کنیم؟ یک شی ثابت مانند یک بیلبورد، یک درخت یا یک روگذر را در نظر بگیرید، سپس بعد از اینکه ماشین جلوی شما از آن عبور کرد، شروع به شمارش تا هزار و یک، هزار و دو تا پایان کنید و ببینید چقدر زمان نیاز دارید تا به آن برسید. بیلبورد یا راهرو این عدد تفاوت زمانی شما و ماشین مقابل را مشخص می کند.

خط صحیح را انتخاب کنید اگر می خواهید با سرعت کم رانندگی کنید، مطمئن شوید که از لاین سمت راست حرکت کرده و برای سرعت بالا از سمت چپ رانندگی کنید. سبقت گرفتن از سمت چپ زمانی که کمتر از سرعت ترافیک جاده ای رانندگی می کنید و آسایش خود و دیگران را سلب می کنید بسیار خودخواهانه و بی ادبانه است.

همیشه در سمت چپ سبقت بگیرید. سرعت همیشه در سمت راست جیپ کاهش می یابد، بنابراین هیچ کس متوجه سبقت گرفتن در سمت راست نمی شود و به آینه عقب نگاه نمی کند، که معمولاً درست است. بنابراین، تحت هیچ شرایطی از سمت راست سبقت نگیرید، به خصوص اگر می خواهید از کامیون ها یا تریلرها سبقت بگیرید، زیرا این خودروها نقاط کوری دارند که اگر بخواهند به هیچ وجه شما را نخواهند دید.

با سرعت مجاز رانندگی کنید. علائم جاده و سرعت بر اساس شرایط جاده و خطرات تعیین می شود، پس با زندگی خود و دیگران بازی نکنید.

بسته به شرایط آب و هوایی رانندگی خود را تغییر دهید. رانندگی در شرایط برفی و بارانی بسیار متفاوت است و باید نسبت به هوای آفتابی فاصله بسیار بیشتری با خودروی مقابل خود داشته باشید. شما باید سرعت خود را بسته به شدت باران یا برف کاهش دهید. به دلیل کاهش اصطکاک جاده با لاستیک ها، ترمزها و حتی چسبندگی خودرو تغییر می کند.

آداب رانندگی را رعایت کنید. به عبارت ساده، این به معنای قدردانی از سایر رانندگان در صورت لزوم است.

استفاده صحیح از بوق: از بوق برای شکایت، سرزنش، تشکر و سایر موارد غیر ضروری استفاده نکنید. بوق برای هشدار یا هشدار در مواقع اضطراری استفاده می شود، مانند: ماشینی که شما را نمی بیند و به سمت شما می آید، وقتی چراغ سبز می شود و جلو حرکت نمی کند.

از سایر رانندگان تشکر کنید: اگر شخصی به شما حق تقدم داد، با بالا بردن دست خود در داخل خودرو از او تشکر کنید.

برای نشان دادن آداب رانندگی، قوانین را زیر پا نگذارید: اگر فقط در جایی هستید، سریع حرکت کنید زیرا اگر حرکت نکنید، همه گیج می شوند و وضعیت جاده بدتر می شود.

نکات و هشدارها

1- قبل از چرخاندن از سرعت خود مطمئن شوید.

2- همیشه با احتیاط رانندگی کنید زیرا با یک اشتباه کوچک سلامتی خود را به خطر می اندازید و تمام عمر پشیمان خواهید شد.

3- هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید. از این توهم خارج شوید که تلفن همراه حواس شما را پرت نمی کند. این مشکل برای همه انسان ها یکسان است و کاملا علمی است. البته وقتی پشت فرمان نیستید می توانید رانندگی دیگران را زیر نظر بگیرید تا متوجه شوید.

4- در هنگام رانندگی از پوشیدن کفش های با کفی پهن خودداری کنید زیرا در صورت نیاز ممکن است گیر کنند.

5- با سرعتی که راحت هستید رانندگی کنید و لازم نیست با حداکثر سرعت مجاز حرکت کنید اما در صورت کاهش سرعت مجاز مراقب باشید در لاین سمت راست حرکت کنید.

6- از خوردن و آشامیدن در حین رانندگی خودداری کنید.

7- از تعویض دنده خیلی کم به سرعت زیاد خودداری کنید زیرا به موتور و گیربکس آسیب می رساند.

آموزش عملی رانندگی

مشکل بسیاری از افراد تفاوت بین رانندگی تئوری و رانندگی عملی است که در واقعیت با آن روبرو هستند. به دلیل تقاضای زیاد کاربران عزیز مقاله ای را گردآوری کرده ایم که می تواند در رانندگی روزانه و واقعی کمک زیادی به شما کند، در سایت کوروک باشید 🙂

نکات بسیار مهم

رانندگی یک مهارت اکتسابی است و هر کسی می تواند به راحتی آن را بیاموزد. پس به دیگران توجه نکنید، به خصوص کسانی که معتقدند مردها بهتر رانندگی می کنند یا رانندگی باید در خون باشد. این افراد مفهوم مهارت های اکتسابی و ذاتی را درک نمی کنند.

همیشه به یاد داشته باشید که از وضعیت روحی عابران پیاده و سایر رانندگان اطلاعی ندارید. ممکن است اتفاق بسیار بدی برای آنها افتاده باشد یا استرس زیادی برای رسیدن به مقصد داشته باشند و در این شرایط نباید انتظار داشته باشید که تمام قوانین و اقدامات احتیاطی را رعایت کنند. با توجه به این توضیحات، اگر دیدید شخصی توجهی نمی کند و کاری را انجام نمی دهد که مناسب نیست، برای او بوق نزنید و در عوض سعی کنید رفتار او را اصلاح کنید.

اگر اتومبیلی به درستی متوقف یا پارک شده باشد، گاهی اوقات باید به لاین مخالف بروید. درست است که این رفتار نادرستی از طرف شخصی است که اشتباه پارک کرده است، اما شما نمی توانید فرهنگ مردم را با بوق زدن تغییر دهید. بنابراین از خط مخالف در موقعیت صحیح استفاده کنید و به راه خود ادامه دهید.

بدان که کوچه یک کوچه است و عرض کوچه تعیین کننده سرعت آن نیست. یعنی در همه کوچه ها چه عریض و چه باریک باید سرعت کم داشته باشید چون هر لحظه فرد یا کودک می تواند وارد خیابان شود.

مشکل بسیاری از رانندگان مبتدی پیاده روی است، متأسفانه فرهنگ رانندگی در کشور ما در شرایط مساعدی نیست، بنابراین باید بتوانید با این شرایط رانندگی کنید. شما نباید منتظر بمانید تا کسی به شما راهنمایی کند، زیرا خیلی طول می کشد یا هرگز اتفاق نمی افتد. در این مواقع باید در حرکت حلزونی با دقت پیش بروید تا بتوانید آرام آرام وارد خیابان اصلی شوید. البته این مربوط به شرایطی است که ترافیک وجود دارد و رسیدن به خیابان اصلی دشوار است.

همیشه در تقاطع ها سرعت خود را کم کنید، زیرا اکثر مردم از جاده اصلی تا جاده فرعی و بالعکس قوانین را رعایت نمی کنند. در تقاطع ها سرعت خود را کم کنید و اگر هوا تاریک است چراغ های جلو را روشن کنید، سپس از تقاطع عبور کنید.

باید به تعداد چراغ راهنمایی توجه کنید. اگر دیدید عدد به گونه ای است که می توانید از آن سبقت بگیرید، سرعت خود را ثابت نگه دارید یا کمی آن را افزایش دهید تا به راحتی از آن سبقت بگیرید، اما اگر دیدید نمی توانید از آن سبقت بگیرید، سرعت ترمز خودرو را افزایش ندهید. بیشتر بگیرید و با سرعت کمی به آتش نزدیک شوید. البته باید بدانید که بسیاری از چراغ ها برای چند ثانیه روی اعدادی مانند 3 و 4 می مانند که نمی توانید روی آنها حساب کنید.

پشت چراغ راهنمایی، خط وسط بهترین است، زیرا می توانید به چپ و راست یا مستقیم جلو بپیچید. اما قاعده کلی پیچیدن این است که شما در همان سمت بمانید، اما حواستان باشد که سایر رانندگان در خطوط دیگر در حال گردش به چپ و راست هستند و شما نمی توانید به راحتی و سریع بپیچید. برای مستقیم رفتن در وسط بمانید تا از افرادی که می خواهند به چپ و راست بپیچند عقب نمانید.

بعد از روشن شدن چراغ قرمز، دنده را رها کنید و اگر چراغ بلند است، اهرم را بکشید. چند ثانیه قبل از سبز شدن چراغ آماده سواری باشید و کلاچ دنده را آماده کنید، این کار استرس شما را کاهش می دهد.

متأسفانه به دلیل فرهنگ نامناسب رانندگی در ایران، اگر فاصله شما با خودروی جلویی بیشتر از حد معمول باشد، خودروهای دیگر جلوی شما خواهند پیچید که این خود خطرات خود را به همراه دارد، پس سعی کنید فاصله را با خودروی جلویی به خوبی حفظ کنید. خودرو. جلو با سرعت کم و در شهر.

در جاده ها و پل های باریک یک طرفه سعی کنید دقیقاً در وسط رانندگی کنید تا از خطرات جلوگیری کنید.

اگر در جاده ای سربالایی با شیب تند رانندگی می کنید، دیرتر دنده را عوض کنید، یعنی دور موتور را بیشتر از حد معمول افزایش دهید و اگر متوجه شدید که ماشین نمی کشد و تهویه هوا روشن است، هوا را خاموش کنید. حالت دهنده.

در سرازیری ها خودرو را رها نکنید و فقط در ترافیک سنگین این کار را انجام دهید، زیرا کمی جلو می روید و به راحتی می توانید ماشین را کنترل کنید.

شما باید بتوانید رفتار سایر رانندگان را پیش بینی کنید. پیش بینی سایر رانندگان با تمرین و تجربه آسان است. به عنوان مثال، راننده ای که کمی به چپ و راست می رود ممکن است با تلفن همراه خود صحبت کند و به جاده توجهی نداشته باشد، بنابراین باید به او توجه کنید زیرا ممکن است ترمز کند یا تند به راست یا چپ برود و غیره. به عنوان مثال، راننده ای که به آرامی در سمت راست حرکت می کند و با دقت به اطراف نگاه می کند احتمالاً به دنبال آدرسی است و شما نباید پشت سر او رانندگی کنید.

حواستان به ماشین های دیگران باشد. اگر خودروی مورد نظر با بدنه خود تصادفات زیادی داشته است و به آن غار گفته می شود، به احتمال زیاد به رانندگی توجهی نمی کند یا دست مناسبی روی فرمان ندارد تا از تصادف جلوگیری شود. ، این افراد را رها کنید یا پشت و جلوی آنها حرکت نکنید.

افرادی که خودروی خود را سفارشی کرده اند عمدتا به دنبال خودنمایی آن هستند و امکان انجام هر نوع کار غیرمنتظره ای برای آنها وجود دارد. ممکن است لغزیدن، ترمز ناگهانی، چرخش تند و غیره داشته باشند، پس مراقب این افراد باشید.

اگر کسی شما را روشن کرد یا بوق زد، سریع تغییر مسیر ندهید و پس از رسیدن به موقعیت صحیح و بررسی نقاط کور و غیره این کار را انجام دهید. و اصلا نترسید و با احتیاط رانندگی کنید. این مورد یکی از معضلاتی است که باعث تصادفات شدید به ویژه در بزرگراه ها می شود.

اگر در رانندگی تازه کار هستید، به چند دلیل از خط سریع استفاده نکنید:

1-خطرناک است

2- در صورت کاهش سرعت، سایر رانندگان چراغ های خود را روشن می کنند و بوق می زنند. البته باید بدانید که نباید در مسیر سرعت کم با سرعت کم حرکت کنید و این یک اشتباه از سوی فردی است که با سرعت کم رانندگی می کند.

3- بیشترین تصادفات در بزرگراه اتفاق می افتد.

4- حتی اگر با حداکثر سرعت مجاز رانندگی کنید باز هم رانندگان زیادی با سرعت بیشتری حرکت می کنند و باید لاین را تغییر دهید که تغییر لاین بیش از حد خطرناک است.

در خیابان های مرکز شهر از سمت راست رانندگی نکنید، به خصوص اگر تازه کار هستید، زیرا افراد زیادی ایستاده اند و باید از مسیرهای دیگری استفاده کنید که مطمئناً برای شما مشکل ایجاد می کند. بسیاری از افرادی که به دنبال یک آدرس هستند نیز بسیار آهسته از مسیر سمت راست حرکت می کنند و برای شما مشکل ایجاد می کنند. علاوه بر این، افرادی که به دنبال جای پارک هستند نیز از سمت راست شروع می کنند.

پشت ماشین گران قیمت نروید به دلایل زیر:

1- احتمال تصادف زیاد است چون ترمز آنها بسیار قویتر از شماست. البته اگر ماشین ایرانی دارید.

2- اگر تصادف کردید خیلی دردسر است و باید هزینه را از جیب خود بپردازید.

وقتی به محدود کننده سرعت رسیدید ترمز می کنید و در صورت لزوم دنده را کم می کنید، البته مراقب باشید که قبل از محدود کننده سرعت ترمز کنید و ترمز روی آن را رها کنید (البته در صورت عدم خطر تصادف). همیشه قبل یا بعد از پدال گاز دنده مناسب را انتخاب کنید.

رانندگی در ترافیک:

1- بسیاری از مبتدیان از رانندگی در ترافیک می ترسند زیرا باید راه اندازی زیادی انجام دهند که سخت است. مواظب باشید هنگام حرکت خودروی جلویی زیاد توقف نکنید، سریع حرکت نکنید و اجازه دهید کمی به جلو حرکت کند، سپس با کمترین سرعت ممکن به جلو حرکت کنید تا شاهد کمترین توقف باشید و از شروع مجدد حرکت خودداری کنید.

2- در ترافیک خطوط سمت راست سریعتر می روند، اما رانندگی در آنجا دشوار است، زیرا ماشین ها و موتورسیکلت ها دائماً جلوی شما رفت و آمد می کنند، بنابراین سعی کنید در ترافیک به سمت چپ حرکت کنید، درست است که خواهید کرد. دیر برسید (البته چند دقیقه)، اما رسیدن با ماشین راحت تر است و عصبی نخواهید شد.

یکی از مشکلات بزرگی که رانندگان مبتدی با آن مواجه هستند، پیچاندن بیش از حد فرمان و ترمز گرفتن است. باید مراقب باشید که فرمان را به درستی بچرخانید و آن را واژگون نکنید. زیرپایی های ترمز را به هم نزنید، هنگام شروع رانندگی، حتی در سرعت های پایین، افراد به پایه های ترمز ضربه می زنند، که لطفاً بدانید که ضروری نیست.

هر 10000 کیلومتر یکبار روغن را تعویض کنید، البته در فصول سرد سال زودتر می توانید این کار را انجام دهید. فیلترهای هوا و بنزین را هر 10000 کیلومتر عوض کنید. فیلتر روغن را هر 20000 کیلومتر تعویض کنید. حواستان باشد که همیشه باید در خودرو ضدیخ قرار دهید زیرا ضدیخ خاصیت ضد یخ نیز دارد.

همیشه قبل از سوار شدن به چرخ ها به زاویه چرخ ها نگاه کنید تا بدانید به کدام سمت هستند و برای خارج شدن از پارک چقدر باید آنها را بچرخانید.

اگر در حین رانندگی احساس تهوع داشتید می توانید پس از مشورت با پزشک از نعناع یا زنجبیل یا البته آنتی هیستامین یا قرص ضد تهوع استفاده کنید. البته این بیماری به بیماری خودرو معروف است و برای رهایی از این بیماری مطالعه مقاله “درمان حالت تهوع در خودرو” توصیه می شود.

وقتی به ورودی می رسید (در جاده های اصلی و بزرگراه ها)، سعی کنید از سمت چپ حرکت کنید، زیرا افراد زیادی بدون توجه به خط به وسط جاده می آیند و برای شما مشکل ایجاد می کنند.

مراقب باشید که پشت سر افرادی که ترمز شدید یا شدید ترمز می کنند رانندگی نکنید، زیرا خطر تصادف با چنین افرادی زیاد است.

یک زمان آرام مانند ظهر را برای پر کردن بنزین انتخاب کنید تا استرس نداشته باشید و بتوانید به راحتی بنزین بزنید.

اگر دیگران اشتباه کردند، سعی کنید آن را اصلاح کنید، مثلاً کمی به سمت راست بروید تا رد شود و هرگز نگویید «راست می‌گویم» و به راه خود ادامه دهید، زیرا اگر تصادف کنید درگیر خواهید شد. به همان شیوه.

همیشه نقاط کور، چپ و راست را بررسی کنید، زیرا در ایران بی قانونی زیاد است و نمی توانید پیش بینی کنید که چه اتفاقی می افتد. مثلاً ممکن است شخصی در سمت راست سبقت بگیرد و شما به سادگی تصادف کنید.

اگر در شهر رانندگی می کنید مراقب موتورسیکلت ها باشید چون تعدادشان زیاد است و از چپ و راست سبقت می گیرند و سبقت می گیرند. پس حواستان به آنها باشد، به خصوص در شهری که ترافیک زیاد است.

اگر یکی از جلو روشن شد، به این معنی است که می خواهد عبور کند و از شما اجازه می خواهد که اجازه عبور بدهد.

برای جلوگیری از تصادف سعی کنید ترافیک پیش رو را ببینید و اگر چراغ ترمز خودروهای جلویی شما روشن است و ترافیکی در راه است، زودتر پای خود را از روی پدال گاز بردارید و سرعت خود را کاهش دهید.

همیشه با سرعت بسیار کم وارد مسیر شوید، زیرا دید کافی ندارید و عابران پیاده همیشه از مسیر عبور می کنند.

مراقب جاده هایی باشید که اطراف خود را شمشاد کاشته اند، زیرا بسیاری از افراد به طور ناگهانی از این شمشادها بیرون می آیند و اگر تند بروید می ترسید و ممکن است تصادف کنید. در این جاده ها از خط وسط به آرامی رانندگی کنید.

کلام پایانی: در صورت نیاز به آموزش رانندگی نظرات خود را ارسال نمایید تا در صورت امکان بصورت رایگان برای شما آماده شود.

مطمئن باشید می توانید راننده خوبی شوید!!!

موفق باشید

(Last Updated On: مارس 21, 2023)

دوره رانندگی صفر تا صد برای مبتدیان

به سوی رانندگی حرفه ای: نکات مهم آموزش رانندگی پیشرفته

اگر قدم های اولیه را برای تبدیل شدن به یک راننده حرفه ای بردارید، با ما همراه باشید تا قدم به قدم به هدف خود نزدیک شوید. در آینده با آموزش رانندگی از ابتدا برای مبتدیان از شما حمایت خواهیم کرد.

تمامی مفاهیم مورد نیاز به زبان ساده و ابتدایی آموزش داده خواهد شد. آموزش رانندگی مبتدی نیاز به تجربه و تخصص دارد تا در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت هر آنچه که برای حرفه ای شدن نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد.

تیم تخصصی آزمون رانندگی با ارائه مطالب آموزشی سالها تجربه و تخصص را برای شما به ارمغان آورده است. اولین قدم های خود را برای حرفه ای شدن با آموزش رانندگی برای مبتدیان بردارید.

راستی اگه همون سوالات آیین نامه رو میخوای میتونی از این لینک دانلود کنی: نمونه سوالات آیین نامه با جواب

👮 فیلم کامل آموزش رانندگی با پراید

فیلم اول (بهترین فیلم آموزش رانندگی):

👮 دانلود فیلم آموزش عملی رانندگی به زبان فارسی

فیلم دوم (بهترین فیلم آموزش رانندگی):

اگر می خواهید در آزمون کتبی خیلی راحت قبول شوید، حتما موارد زیر را بخوانید:

نمونه سوالات مقرراتی

آیین نامه آزمون

در این جزوه آموزشی قصد داریم تا دام هایی که دانش آموزان را به دام می اندازد و باعث مردودی در آزمون شهرداری می شود را آموزش دهیم.

قیمت: 6500 تومان در قالب پی دی اف

مراحل آموزش رانندگی به ترتیب

👮 اولین قدم برای یادگیری رانندگی از صفر برای مبتدیان

آموزش آسان رانندگی

اولین مانع رانندگی، آشنایی با مفاهیم خودرویی است. به طور کلی، در همه خودروها، در اینجا اولین عناصری هستند که توجه هر مبتدی را به خود جلب می کنند.

اولین باری که پشت فرمان می‌نشینید، صندلی، پدال‌ها، آینه، ترمز دستی، دنده، فرمان 6 موردی هستند که ابتدا توجه شما را جلب می‌کنند. هر کدام از اینها جزئیاتی دارند که باید قدم به قدم آن ها را بدانید. عجله نکن. با صبر و حوصله به تمام اجزای ماشین مسلط خواهید شد.

👮 آموزش تئوری رانندگی

✅اول از همه جای نشیمن باید متناسب با اندام شما تنظیم شود. اولین چیزی که باید بدانید صندلی راننده است:

1- صندلی راننده: برای مدت طولانی روی آن می نشینید، بنابراین باید راحت و تنظیم شده باشد تا دید خوبی ایجاد شود. بنابراین صندلی را با توجه به وضعیت بدن خود تنظیم کنید تا دید کاملی از پدال و فرمان داشته باشید. کمی صبور باشید تا صندلی مناسب شما را پیدا کنید.

رانندگی با گیربکس دستی را یاد بگیرید

آموزش گام به گام رانندگی

✅ بعد از نشستن پشت فرمان، نگاهت می افتد. سه پدال در مقابل شما قرار می گیرد. تا زمانی که با یک ماشین دنده کار می کنید، این سه پدال هر دو پای شما را درگیر می کنند:

2- پدال: پدال سمت چپ کلاچ به پینیون متصل است. پدال وسط ترمز و پدال سمت راست گاز است.

✅بعد از شناخت پدال به سمت آینه ها بروید. آینه ها چشم های دیگر شما برای اطلاعات اطراف خودرو هستند:

3- آینه های عقب: آینه عقب داخل خودرو باید طوری تنظیم شود که عقب خودرو به خوبی دیده شود، دو آینه بغل نیز به گونه ای تنظیم می شوند که سمت راست و چپ خودرو را با توجه به دید شما بپوشانند.

به سمت راست خود نگاه کنید، یک دسته بین دو صندلی وجود دارد:

4- ترمز دستی: علاوه بر ترمز پدالی خودرو، ترمز دیگری نیز تعبیه شده است که کاربرد آن با ترمز پدالی متفاوت است. وقتی پارک می‌کنید این ترمز را می‌کشید، وقتی برای استارت می‌روید ترمز دستی را پایین می‌آورید یا ترمز دستی را در حالت آماده به کار قرار می‌دهید.

بنابراین، اگر برای اولین بار پشت فرمان نشستید، صندلی و آینه را تنظیم کنید، باید ترمز دستی را خاموش کنید.

آموزش ابتدایی رانندگی با پراید

فیلم آموزش رانندگی رایگان با پراید

✅ وقتی صحبت از مهم ترین و پیچیده ترین قطعات خودرو می شود، دنده پنجمین قسمتی است که باید پس از مدتی کار با آن آشنا و به آن مسلط شوید:

5- چرخ دنده ها: با ما همراه باشید تا نحوه کار با چرخ دنده های صفر تا صد را به شما آموزش دهیم:

اکثر خودروها دارای 5 سرعت هستند. به راهنمای تجهیزات نگاه کنید. برای اینکه بتوانید هنگام حرکت ماشین دنده را تعویض کنید، به کلاچ نیاز دارید.

دنده 1: کمی به سمت چپ و بالا، سنگین ترین دنده خودرو که باید هنگام استارت زدن از آن استفاده کنید.

بنابراین، تا این لحظه، پس از تنظیم صندلی، آینه و بستن تسمه، دنده را رها کرده و موتور را روشن کرده، پای چپ را تا انتها روی پدال کلاچ فشار دهید، وضعیت دنده را قرار دهید (کمی به سمت چپ و بالا) روی دنده یک، با پای راست شما به سمت راست روی پدال گاز فشار می دهید و خیلی آرام کلاچ را بلند می کنید تا رها شود.

ماشین روشن می شود. اگر گیج شده اید نگران نباشید ما قبل از استارت زدن ماشین تا زمان حرکت تمام نکات را مرور خواهیم کرد. فعلا بریم سراغ بقیه چرخ دنده ها:

دنده 2: تعویض دنده یکسان است، فقط باید موقعیت دنده را یاد بگیرید و بدانید کدام دنده برای تعویض مناسب تر است. برای دسترسی به دنده 2، همان دنده 1 را پایین بیاورید. بنابراین محل دنده دوم در سمت چپ و پایین است.

چه زمانی باید دنده دوم را تغییر دهید؟ ماشین استارت زد و به سرعت 10 رسید حالا وقت تعویض دنده دوم است. به یاد داشته باشید که کلاچ را تا انتها فشار دهید، دنده 2 را بگذارید و قبل از رسیدن به دور موتور دوم، برای سوخت گیری روی گاز بگذارید.

Shift: یافتن وضعیت شیفت ساده است. وسط تپه صاف است و در این نقطه به راحتی به راست و چپ می پیچد.

محل دنده عقب و سایر دنده ها نیز به راحتی پیدا می شود و از روش مشابهی استفاده می کند. این برای آموزش مرحله اول کافی است.

فرمان شاید مهمترین قسمت خودرو باشد:

6- فرمان در همه خودروها یکسان است. در مراحل زیر با وضعیت صحیح دست روی فرمان آشنا خواهید شد. کنترل بهتر روی فرمان خودرو نشان دهنده توانایی بالایی در رانندگی است.

👮 مرحله دوم آموزش رانندگی از صفر برای مبتدیان

تا اینجا شما قطعات ماشین را می شناسید و می توانید ماشین را جابجا کنید. قدم دوم شناخت ابتدایی ترین روش های مورد استفاده در رانندگی است. آموزش رانندگی از ابتدا برای مبتدیان پس از استارت زدن خودرو، باید چیزهایی را یاد بگیرید که رانندگان در اولین برخورد با خیابان تجربه خواهند کرد.

👮 آموزش رانندگی برای مبتدیان در مرحله دوم: چگونه ماشین را نگه داریم؟

ماشین کار می کند، شما باید بتوانید آن را نگه دارید. آموزش رانندگی از صفر برای مبتدیان در مرحله دوم پس از راه اندازی به شما یاد می دهد که چگونه خودرو را متوقف کنید:

ایستادن ساده است. پا به ترمز بزنید، وقتی سرعت به زیر پانزده کیلومتر رسید، پای چپ را روی کلاچ بگذارید و دنده را رها کنید. سرعت خودرو را روی صفر قرار دهید.

👮 دوره رانندگی برای مبتدیان در مرحله دوم: چگونه از دنده عقب استفاده کنیم؟

آیا سرعت خود را کاهش داده اید؟ برای تنظیم سرعت باید به سمت عقب بکشید. مثلاً اگر دنده سه بودید و به دلایلی سرعت به 30 کیلومتر رسید، کلاچ را گرفته و از دنده سه به دوم می روید. پس از مدت کوتاهی موقعیت دنده ها را به خوبی یاد خواهید گرفت.

👮 آموزش رانندگی برای مبتدیان در مرحله دوم: برای گردش به راست چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

آیا از یک کوچه باریک وارد می شوید یا به راست می پیچید؟ جلوی ماشین ممکن است به میز یا آب برخورد کند. راه حل چیست؟ قبل از پیچیدن به راست ابتدا باید مطمئن شوید که جلوی ماشین از روی میز رد شده است، 2 متر قبل از پیچیدن نیم دور فرمان را به سمت چپ بچرخانید تا با خیال راحت به میز ضربه بزنید.

برای انجام این کار، بررسی کنید که داشبورد از جدول عبور کرده باشد. پس از آن به راست بپیچید. بنابراین نکته اینجاست، گردش به راست. امکان ملاقات با میز وجود دارد. برای جلوگیری از برخورد کمی به چپ بپیچید. فقط قبل از چرخاندن فرمان نیم دور به چپ مراقب باشید تا هیچ ماشینی عبور نکند.

👮 دوره رانندگی برای مبتدیان: برای دوره های دو چرخ و تک چرخ چه نکاتی باید رعایت شود؟

شما در این تور شرکت خواهید کرد. اگر خیابان عریض باشد، یک پیچ تور شما را کامل می کند. حق تقدم را رعایت کنید و دور بزنید. اما اگر خیابان باریک است، دو چرخ متحرک را انتخاب کنید.

👮 چگونه با دو چرخ رانندگی کنیم؟

پشت سرت رو ببین. اگر ماشینی نیست، به چپ بپیچید، فرمان را به سمت چپ بچرخانید تا به آن طرف خیابان برسید، دیگر نمی توانید جلو بروید، نوبت به عقب است، کلاچ را بگیرید، آن را به عقب بگذارید و این بار فرمان را به سمت راست بچرخانید.

همینطور تا نیمه های خیابان ادامه دهید. در این مرحله ماشین در حال چرخش است اما مستقیم نیست، اکنون آن را در دنده یک قرار دهید و فرمان را به سمت چپ بچرخانید تا صاف شود. کنارگذر کامل است.

👮 آموزش رانندگی برای مبتدیان در مرحله دوم: چگونه در ترافیک آهسته عمل کنیم؟

برای حرکت آهسته یا سانتی متری باید حرکت لاک پشت ماشین را یاد بگیرید. این حرکت در دنده اول انجام می شود. راه حل به این صورت است که کلاچ را تا انتها فشار می دهید، دنده اول، پدال گاز را با فشار ثابت فشار می دهید، کلاچ را تا نیمه بالا می آورید، همزمان دو پا مداخله می کنید، یک کلاچ و یک گاز به محض اینکه شما کلاچ را بلند می کنید ماشین ساکت است. به آرامی حرکت می کند، حرکت آهسته خودرو در حالت نیم کلاچ را حرکت لاک پشت می گویند.

مناسب برای شرایط ترافیکی سنگین زمانی که ماشین یک اینچ حرکت می کند یا می خواهید از پارکینگ خارج شوید یا زمانی که در حال پیچیدن هستید که به سرعت کم و حرکت آهسته نیاز دارید.

اگر قصد دارید کلاس های رانندگی مبتدی را بگذرانید و حرفه ای شوید، اولین اصل این است که آرام و خونسرد بمانید. مهارت های رانندگی پیچیده نیست، اما اگر استرس بیش از حد شما را تحت تاثیر قرار دهد، حتی مهارت های ساده شما را آزار خواهد داد. آرام و صبور باشید و قدم به قدم پیش بروید. مطمئن باشید که رسیدن به سطح حرفه ای دور نیست.

👮 نکات مهم آموزش عملی رانندگی [40 عنصر کلیدی]

آموزش رانندگی پراید و نکات کلیدی آن

ℹ️ هنگام شروع آموزش رانندگی و راه اندازی پراید و هر نوع ماشینی که شبیه پراید است، همیشه به یاد سکادرات باشید.

ℹ️ صادرات در آموزش رانندگی، یعنی ابتدا صندلی را به حالت نشسته تنظیم کنید و حتما کمربند ایمنی را ببندید و این اولین و مهمترین آموزش رانندگی است.

سپس آینه ها را برای رانندگی بررسی کنید.

ℹ️ بعد از آن دنده ها را امتحان کنید تا مطمئن شوید که در حالت خنثی هستند، در حین رانندگی اگر ماشین در دنده است و شما استارت می زنید، ظاهرا ماشین به جلو حرکت می کند.

ℹ️ کلاچ را پایین نگه دارید. حالا وقت آن است که آن را روشن کنید. اینطور شروع نکنید، در حالی که کلاچ را به سمت پایین فشار می دهید، اجازه دهید پای دیگر ترمز را نگه دارد.

ℹ️ سوئیچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و با شنیدن صدای استارت کلید را رها کنید، با پای چپ کلاچ را تا انتها پایین نگه دارید و دنده اول را بگیرید.

️حالا آماده رانندگی هستید، راهنمای سمت چپ را فراموش نکنید، به آینه بغل نگاهی بیندازید و در نهایت ترمز دستی را رها کنید، پای خود را از روی ترمز بردارید، پدال گاز را کمی فشار دهید و همزمان وارد شوید. به آرامی کلاچ را رها کنید.

ℹ️ کلاچ را رها کنید تا پدال با کف پای شما تماس پیدا کند، واضح است که شما پای خود را از روی پدال کلاچ در نمی آورید، کار بسیار ساده ای است.

ℹ️ تا زمانی که پدال گاز را کنترل می کنید نگران نباشید، پراید به فرمان شما گوش می دهد. خونسرد باشید و به ماشین و اطراف آن توجه کنید و شروع به رانندگی کنید.

ℹ️ ترمز دستی را با اهرم تنظیم صندلی اشتباه نگیرید. تفاوت آنها از زمین به آسمان می رود. اهرم تنظیم صندلی در سمت چپ قرار دارد و ربطی به ترمز دستی ندارد. در شروع آموزش رانندگی، ماشین خود را به دقت بررسی کنید.

️برای آشنایی با اجزای آن به عنوان مثال بدانید که دکمه نشانگر در جلوی فرمان و در قسمت میانی بالای تکیه گاه فرمان قرار دارد.

👮 آموزش و پشتیبانی رانندگی

i️ آموزش رانندگی را جدی بگیرید. راهنمای داخل خودرو را وسیله ای تزئینی و اضافی تلقی نکنید. هنگام رانندگی و گردش به چپ یا راست و همچنین هنگام تغییر جهت حتما راهنمایی کنید.

ℹ️اگر اهرم راهنما را به سمت بالا حرکت دهید راهنمای سمت راست شروع به کار می کند و اگر اهرم را به سمت پایین فشار دهید چراغ راهنمای سمت چپ شروع به کار کرده و پس از چرخاندن راهنما از کار می افتد و نیازی به حرکت ندارید. اهرم بالا یا پایین .

کمک کردن کار بسیار ساده ای است. استفاده از راهنما فقط برای گردش به راست یا چپ نیست. اگر در یک خیابان چند لاین رانندگی می کنید، باید، باید و باید هنگام تغییر خط و هر جهت دیگر، جهت را بپرسید. رانندگی را جدی بگیرید

آموزش رانندگی در جاده اصلی

ℹ️ نکته جالب دیگر در مورد راهنمایی در هنگام رانندگی این است که به محض رسیدن به پیچ یا تغییر مسیر، راننده محترم به یاد می آورد که شما را راهنمایی کند، این افراد فکر می کنند هیچکس در خیابان جز خودشان رانندگی نمی کند. نگران ماشین های پشت سر باشید لطفا قبل از تغییر جهت 100 متر به راهنما ضربه بزنید.

i️ وقتی به سمت راست هدایت می کنید باید به سمت راست تغییر جهت دهید و وقتی به سمت چپ هدایت می کنید باید به سمت چپ بروید، برعکس این کار را نکنید.

️ نحوه برخورد با موانع را در حین آموزش رانندگی بیاموزید. هرگاه در حین رانندگی مانعی دیدید، اگر سرعت شما از دنده اول بیشتر است، ابتدا با ترمز سرعت خود را کم کنید، سپس برای کنترل خودرو و رسیدن به سرعت مناسب، کلاچ را پایین نگه دارید، سرعت خودرو را کاهش دهید. و کلاچ را رها کنید. اگر به طور ناگهانی مانعی ظاهر شد و لازم بود خودرو به طور کامل متوقف شود (ایست سخت)، پدال های ترمز و کلاچ را با تمام توان فشار می دهید. با سرعت زیاد دور نچرخید. . آهسته و آرام برانید.

👮 آموزش رانندگی و دنده عقب

ℹ️ در آموزش رانندگی، عقب رفتن کمی دشوارتر از جلو رفتن است. برای دنده عقب رفتن در خودروی پراید، ابتدا کلاچ را تا انتها نگه دارید، سپس دنده عقب را که با علامت R مشخص شده است بگیرید، یک چرخش معکوس انجام دهید. برای راحتی بیشتر، می توانید دست راست خود را روی پشتی صندلی سمت راست خود قرار دهید. وقتی دید کامل از عقب داشتید، پدال گاز را به آرامی فشار دهید و همزمان پای خود را به آرامی از روی کلاچ بردارید، ماشین به سمت عقب حرکت می کند.

ℹ️ در حین رانندگی، وقتی سر دوراهی هستید و نمی دانید کدام راه را انتخاب کنید. بدترین حالت اینه که وسط خیابون ترمز بگیری یا مثل بعضی از رانندگان حرفه ای سرعتت رو کم کنی و از ماشین در حال حرکت دیگه آدرس بپرسی و در آخر دوبار بوق بزنی تا ازت تشکر کنم و جهتت رو بدی که اصلا فایده نداره. مسیر.

ℹ️ در این صورت لطفا قبل از رسیدن به چهارراه به راست بپیچید، در جای امن توقف کنید، مسیر را پیدا کنید، سپس به چپ بپیچید، وارد خیابان شوید و به راه خود ادامه دهید.

ℹ️ وقتی در جاده رانندگی می کنید و تابلوی “حرکت با دنده سنگین” را می بینید به معنای استفاده از دنده اول یا دوم است. دنده های سنگین معمولا قدرتمند هستند و سرعت کمتری دارند. در آموزش رانندگی سعی کنید مفاهیم را درک کنید تا بتوانید به موقع از دانش خود استفاده کنید.

ℹ️ هنگام رانندگی، هر لحظه ترمز می کردید و ماشین از حرکت می ایستد. تجهیزات را روی یکی قرار دهید. هر جایی که توقف کنید، یعنی پشت چراغ قرمز، توقف محسوب می شود. تعویض به دنده اول

ℹ️ وقتی سرعت شما به 20 کیلومتر در ساعت رسید، لطفاً کلاچ را نگه دارید و به دنده 2 تغییر دهید. نترسید، اگر به درستی این کار را انجام دهید و نترسید، هنگام تعویض دنده، خودرو خاموش نمی شود. برای جلوگیری از این امر، کافی است پای خود را روی پدال گاز قرار دهید و کلاچ را به آرامی رها کنید.

👮 هنگام تماشا رانندگی نکنید.

هنگام رانندگی نگاه نکنید سعی کنید میدان دید وسیعی داشته باشید تا در صورت بروز حادثه زمان واکنش نشان دهید. تماشای حین رانندگی به هیچ وجه توصیه نمی شود. آرام باشید و از رانندگی لذت ببرید و مواظب جاده، ماشین های دیگر، به خصوص ماشین پراید خود باشید.

ℹ️ هنگام رانندگی برای گردش به راست، به وضوح باید فضای سمت راست خود را بررسی کنید و البته وضعیت کلی خودرو را با آینه ها در نظر داشته باشید و هنگام گردش به چپ، به سمت چپ توجه کنید.

ℹ️ برای کاهش سرعت کلاچ را تا نیمه نگه دارید و اگر قصد ترمز دارید کلاچ را تا آخر نگه دارید و ترمز کنید.

i️ هنگام رانندگی به بدن خود فشار نیاورید. برای نگه داشتن فرمان نیازی به اعمال نیروی اضافی ندارید. شما باید به سطحی از رانندگی برسید که به شما امکان می دهد هنگام رانندگی ایمن به اطلاعات گوش دهید، هنگام مشاهده گذرگاه های عابر پیاده به سرعت گیرهای استاندارد توجه کنید و از سرعت مجاز تجاوز نکنید.

ℹ️ اولین چیزی که باید در حین رانندگی به آن مسلط شوید، رانندگی مستقیم است. فقط باید به راهت ادامه بدی اگر ماشینی به سمت شما می آید، آن را هل ندهید.

ℹ️ در شرایط عادی خودروی مورد نظر از مسیر شما منحرف می شود و در لاین خود باقی می ماند، شما نیازی به ترک مسیر خود ندارید. مراقب باشید، تصمیم گیری رانندگی به هوش و شرایط بستگی دارد.

ℹ️ اگر در جاده ای دوطرفه رانندگی می کنید و ناگهان یک هجده چرخ از مسیر خود خارج شد و مستقیم و با سرعت به سمت شما آمد، خوشحال نباشید که به مسیر خود باز می گردد، انشاالله در این شرایط مهارت رانندگی کنید. دید و درک شما از موقعیت است که می تواند به فریاد شما برسد.

ℹ️ در حالت عادی، انحراف از مسیر تخلف محسوب شده و جریمه نقدی دارد.

👮 آموزش رانندگی و پارکینگ دوبل

ℹ️ در آموزش رانندگی، پارک دوبل یکی از موارد مهم در آموزش و تست زنی است و شاید یادگیری و آموزش آن کمی سخت به نظر برسد. هنگام ایستادن در کنار خودروی مقابل خود، پارک دوبل را در نظر بگیرید، پس از قرار دادن به عقب، فرمان را به سمت راست بچرخانید تا قسمت عقب خودرو به سمت راست باشد.

ℹ️ برای پارک دوبل، از قانون ۱۰ صبح و ۱۱ صبح استفاده کنید. هنگام دنده عقب، به محض اینکه می‌توانید انتهای خودروی پارک شده را از گوشه نزدیک به عقب ماشین خود ببینید، فرمان را تا انتها بچرخانید.

️ در این صورت خودروی شما مانند عقربه های ساعت 11 قرار می گیرد تا از روی شیشه خودرو پلاک خودروی پارک شده را مشاهده کنید. در مورد ماشین شما، تقریباً 10 ساعت از ماشین پارک شده فاصله دارد.

️ به محض اینکه در این حالت قرار گرفتید، فرمان را بچرخانید تا موقعیت ماشین به ساعت 11 برسد و این چرخش را ادامه دهید تا کاملاً مستقیم بین دو ماشین قرار بگیرید.

ℹ️ ابتدا وقتی به رانندگی فکر می کنید به دسته دنده نگاه می کنید و یک شکل و یک نماد روی آن می بینید، این اشکال طرح جاده نیستند. موقعیت چرخ دنده ها را نشان می دهد.

ℹ️ معمولا در خودروها سمت چپ بالا دنده یک و سمت چپ پایین دنده دوم است. دنده را بردارید، بگذارید وسط بماند، وسط بالا دنده سوم و وسط پایین دنده چهارم، حالا بالا سمت راست دنده پنجم و پایین سمت راست دنده عقب است.

i️ ماشین ما که پراید هست همین سرعت ها رو داره. در خودروهای دیگر ممکن است تعداد دنده ها بیشتر باشد.

️️ حتما در کتاب های راه خوانده اید که در 15 متری تقاطع ها مجاز به توقف نیستید، پس راننده ایمن باشید و در 15 متری تقاطع ها توقف نکنید.

ℹ️ در طول جلسات آموزش رانندگی، سعی کنید نحوه کار با پدال های کلاچ، ترمز و گاز را به خوبی یاد بگیرید. با پدال ها با آرامش و خونسردی رفتار کنید تا رام شما شوند.

ℹ️ وقتی به یک تقاطع رسیدید و می‌خواهید آن را بچرخانید، سرعت خود را کم کنید، نیمی از کلاچ را درگیر کنید و وقتی در راه هستید کلاچ را رها کنید.

در هنگام رانندگی همیشه در لاین خود بمانید و اجازه ندهید رانندگان بی ادب با بوق زدن یا تغییر لاین حواس شما را پرت کنند.

ℹ️ مخصوصا برای خانم ها نیازی نیست لیوان را پایین بیاورند و شروع به جیغ زدن کنند، این دقیقا همان چیزی است که آنها می خواهند. در این مواقع آرام باشید، شیشه را بغلتانید و در مسیر درست و با سرعت مجاز رانندگی کنید.

️ توجه داشته باشید که دقت بیش از حد می تواند مشکلاتی ایجاد کند. خیابان، ترافیک، شرایط خودرو و مهارت های رانندگی خود را اندازه گیری کنید و به درستی رانندگی کنید.

👮 آموزش رانندگی و دو دیفرانسیل

ℹ️ این را در حین رانندگی بدانید، زمانی که دنده آزاد است نیازی به فشار دادن کلاچ نیست و هنگام گرفتن ترمز دستی باید از پدال ترمز برای توقف خودرو استفاده کنید. اصلا پیچیده نیست

ℹ️ هنگام آموزش رانندگی باید به تمام نکات صحیح توجه کنید. فکر نکنید با 14، 15 روز تمرین راننده می شوید، باید تمرین زیادی داشته باشید تا بتوانید مانند اعضای بدنتان ماشین را کنترل کنید.

ℹ️ در صورت شرایط جوی غیرعادی. اما همین زمان کوتاه بهترین فرصت است تا زیر نظر مربی کنترل کامل کلاژ، پیچ های دو چرخی که در خیابان و کوچه های باریک به سراغ شما می آیند و همچنین پارک دوبل را تمرین کنید و کارها و کارهای آنها را یاد بگیرید. نمی کند. خودشه.

i ️ در یادگیری رانندگی دوچرخ هم مهم است، بیایید دو چرخ را با نوشته ها تمرین کنیم. وقتی می خواهید در یک خیابان دو طرفه بپیچید که به طور فزاینده ای باریک و پر ترافیک است.

ℹ️ به راست بپیچید و در سمت راست توقف کنید، نمی توانید در وسط خیابان به چپ بپیچید. باید برای رفتارت جا باز کنی.

ℹ️ وقتی در سمت راست خیابان قرار گرفتید و موقعیت مناسبی برای دور زدن پیدا کردید، به چپ بپیچید و به سمت خط مرکزی جلو بروید. به جاده توجه کنید اگر ماشین از لاین مخالف عبور کرد، اجازه دهید عبور کند. اگر خیابان شلوغ است باید محترمانه و در شرایط خاص قدم بزنید.

i️ در این شرایط معمولا رانندگان در لاین مخالف به شما راه می‌دهند، اما زور نزنید. پس از عبور از خط وسط خیابان، با توجه به اطراف، دنده معکوس بگیرید و در نهایت وقتی در جاده قرار گرفتید، پشت فرمان بنشینید و به رانندگی ادامه دهید، به چرخ توجه کنید.

ℹ️ در طول آزمون عملی رانندگی، سعی کنید هنگام ترمز دستی و تعویض دنده، کلاچ را پایین نگه دارید، این تمرین باعث می شود به دنده تسلط پیدا کنید. در طول امتحان عملی سعی کنید در وقت خود صرفه جویی کنید و با استفاده از این روش چندین بار خودروی سرهنگ را تعویض کنید تا به ماشین او برسد.

آموزش معکوس کردن به زبان ساده

برای اینکه بتوانید به راحتی در معکوس حرکت کنید، ابتدا باید ماشین را با دست چپ خود به مدت 15 دقیقه بدون استفاده از دست راست کنترل کنید. این روش می تواند کنترل شما را بر روی فرمان افزایش دهد.

شما باید بسیار محتاط و مراقب باشید تا به سمت معکوس حرکت کنید. استفاده از دنده معکوس به طور کلی ممنوع است مگر در هنگام پارک در یک خط دو نفره. مگر اینکه استفاده از دنده عقب در پارکینگ ممنوع باشد.

سوالات متداول:

شرکت در آزمون عملی رانندگی چند بار مجاز است؟

محدودیتی در تعداد دفعات شرکت در آزمون عملی رانندگی وجود ندارد. با این حال، به منظور بهبود مهارت های رانندگی، قوانینی توسط اداره راهنمایی و رانندگی وضع شده است. بر اساس این قوانین، افراد پس از 4 بار رد شدن در آزمون عملی باید یک جلسه آموزشی تکمیلی را پشت سر بگذارند.

البته افسر راهنمایی رانندگی که مسئول گرفتن این امتحان است، ممکن است تعداد جلسات بیشتری را برای شما تجویز کند. راستی دوستان سوالات آیین نامه اصلی از اینجا دانلود کنید.

چه عوامل فرعی منجر به موفقیت در امتحان عملی می شود؟

هیچ چیز به اندازه حفظ آرامش و اعتماد به نفس نمی تواند به موفقیت شما کمک کند. حتی افراد زیادی هستند که سال ها تجربه رانندگی با خودروهای مختلف را دارند، اما به دلیل شرایط حاکم بر آزمون و نقل قول های بی اساس سایر شرکت کنندگان استرس دارند. این استرس بزرگترین مانع موفقیت شماست.

علاوه بر استرس، عدم اعتماد به نفس نیز می تواند مانع شما باشد. اگر برای اولین بار در امتحان حاضر می شوید، نباید اعتماد خود را از دست بدهید زیرا در امتحانات قبلی مردود شده اید. با سخت گیری های سال های اخیر برای اخذ گواهینامه، بسیاری از افراد برای دومین بار در آزمون شرکت می کنند.

آن را شخصی نگیرید، رد شدن در آزمون رانندگی به این معنی نیست که نمی توانید راننده خوبی باشید. حتی باتجربه ترین رانندگان در هنگام رانندگی اشتباه می کنند. خیلی بهتر است هنگام رانندگی و در حین امتحان اشتباه کنید تا اینکه در آینده با اشتباه خود باعث ایجاد اتفاقات ناخوشایند شوید.

آیا می توانم قبل از امتحان عملی آموزش های بیشتری داشته باشم؟

ضمناً توصیه ما این است که اگر احساس می‌کنید هنوز نیاز به آموزش دارید، قبل از امتحان عملی، داوطلبانه در چند جلسه اضافی با توجه به نیاز خود شرکت کنید. برای شرکت در آزمون عملی عجله نکنید.

مقالات مشابه:

رانندگی ماشین رو یاد بگیر

آموزش تصویری رانندگی

فیلم آموزش رانندگی حرفه ای

اگر در جایی زندگی می‌کنید که برف زیاد می‌بارد، مطمئناً رانندگان بسیار مطمئن و مطمئنی را خواهید دید که با سرعت از کنار شما در جاده‌ای برفی می‌گذرند و تعجب خواهید کرد و شاید دعا کنید: آیا کانال آب می‌سازند یا نه؟ چه این اتفاق بیفتد یا نه، یک چیز واضح است: شما نمی خواهید آن شخص باشید. خوب، شما مجبور نیستید باشید!

سالها رانندگی و تست خودروها (و لاستیک های زمستانی) در شرایط زمستانی به ما آموخته است که با رعایت این 9 قانون ساده رانندگی زمستانی، احتمال رسیدن به مقصد در شرایطی آرام، آرام، راحت و مهمتر از همه ایمن بسیار افزایش می یابد.

ابتدا 12 نکته کاربردی برای رانندگی بهتر

1- خیلی آهسته رانندگی کنید

بهترین راه برای رانندگی ایمن در برف، داشتن فرمان، دریچه گاز و ترمزهای صاف است. برای چی؟ زیرا حرکات ناگهانی کنترلرها به راحتی مانع از گیرکردن لاستیک هایی می شود که مقاومت خوبی ندارند بر روی جاده لغزنده زیر خود. بنابراین هر چرخش فرمان، فشار روی ترمز و حرکت سوپاپ باید آرام، آهسته و تدریجی انجام شود. تصور کنید یک فنجان چای داغ روی پای خود دارید و در حال رانندگی هستید تا سرریز نشود.

2- دورترین فاصله ممکن را در مقابل خود ببینید

هرچه جاده لغزنده تر باشد، باید آن را بیشتر ببینید و در نظر بگیرید. باید حرکت بعدی خود را پیش بینی کنید. هنگام پیچیدن بیش از حد سرعت خود را کاهش دهید. زمانی که جاده خیس است فاصله توقف را دوبرابر، در هنگام بارش برف سه برابر و زمانی که یخبندان است، فاصله بگیرید. رانندگی با دقت و ایمن نیاز به تمرکز بیشتری دارد.

3- به چراغ های چشمک زن توجه کنید

در واقع چقدر در یک جاده برفی چنگ دارید؟ یک راه برای دانستن قبل از اینکه با مشکل مواجه شوید این است که بدانید هر چراغ چشمک زن در دسته ابزار شما دقیقاً چه معنایی دارد. (شکل یک ماشین است و می توانید خطوط منحنی پشت آن را ببینید.) اگر در جاده مستقیم شتاب می گیرید و متوجه چشمک زدن این نور شدید، این سیستم کنترل پایداری است که به شما هشدار می دهد که چرخ ها لیز می خورند. می لغزد. به آن توجه کنید. پدال گاز را به آرامی فشار دهید تا لاستیک ها دوباره کنترل شوند.

اگر در حال چرخش هستید و یک چراغ کهربایی چشمک زن می بینید، آن چراغ همچنین به سیستم کنترل پایداری متصل است که به شما هشدار می دهد که ماشین در حال لغزش است. در این شرایط گاز را آهسته تر فشار دهید تا زمانی که دیگر فشاری وارد نکنید. به این ترتیب ماشین دوباره تحت کنترل است. و هنگام چرخش تند در شهر در خیابان های برفی یا پوشیده از برف، گاز را پر نکنید. همیشه به آرامی گاز بدهید تا از هر گونه اتفاق ناگوار جلوگیری شود.

4- اینجا رو نگاه کن!

اگر احساس می کنید ماشین شما شروع به لیز خوردن می کند، همیشه به جایی که می خواهید بروید نگاه کنید، نه اینکه ماشین در آن لحظه به کجا می رود. اجازه دهید دید محیطی شما هر چیزی را که می خواهید مسدود کنید سازماندهی کند. رانندگان مسابقه می دانند که شما تقریباً همیشه به جایی که نگاه می کنید می رسید. این یکی از دلایلی است که باعث می شود رانندگان مسابقه در کنترل اسکیت بسیار خوب عمل کنند.

با این برنامه ساده، با گوش دادن به آن به مدت 5 دقیقه در روز، در 80 روز به هر زبانی مانند بلبل صحبت کنید! بهترین روش روز ضمن تقویت حافظه آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

بهترین فعالیت ها برای تقویت یادگیری: این 100 کار را برای تقویت مغز خود انجام دهید

5- مراقب لغزش ها باشید

دیر یا زود به نقطه اوج خواهید رسید و زمانی که ماشین شما شروع به سر خوردن از مسیری که می خواهید بروید، احساس بیماری در شکم خود خواهید داشت. حتی لغزش های بزرگ را می توان کنترل کرد و در کمترین زمان دوباره کنترل کامل را به دست خواهید آورد. اول از همه نترسید و ناگهانی ترمز نکنید! در عوض، موارد زیر را انجام دهید:

اگر چرخ‌های جلو می‌چرخند – لاستیک‌های جلو کنترل نمی‌شوند و گوشه‌های خودرو بازتر از حد انتظار هستند – پای خود را از روی پدال گاز بردارید. لاستیک های جلو احتمالا با یک یا دو ضربه دوباره چسبندگی را به دست خواهند آورد. سپس زمانی که کشش به سمت شما برگشت به جایی که می خواهید بروید، هدف بگیرید.

اگر چرخ عقب می لغزد – زمانی که لاستیک های عقب چسبندگی خود را از دست می دهند و احساس می کنید در شرف پرت شدن هستید – به سرعت فرمان را در جهتی بچرخانید که چرخ عقب در حال لغزش است. اگر قسمت عقب باید به سمت چپ بچرخد، فرمان را به سمت چپ بچرخانید. به آرامی پای خود را از روی پدال گاز رها کنید و اصلاً ترمز نکنید. وقتی چرخ‌های عقب کنترل را به دست گرفتند، فرمان را در همان جهت برگردانید.

مهم نیست که با چه نوع لغزی مواجه می شوید. در هر صورت، مطمئن شوید که چرخ ها در جهتی هستند که می خواهید بروید. و اگر فکر می کنید می توانید ماشین را بدون ضربه زدن متوقف کنید، می توانید به آرامی (نک شماره یک را به خاطر بسپارید) ترمز کنید. اگر می بینید که یک برخورد قریب الوقوع است، از ترمز کردن همانطور که در نکته شماره شش توضیح داده شده است نترسید.

6- با این روش از ترمز ضد قفل خود استفاده کنید

اگر همه روش‌ها شکست خورده‌اند و باید در سریع‌ترین زمان ممکن در برف یا یخبندان توقف کنید، وقت آن است که از کمک سیستم ترمز ضد قفل خودرو (ABS) استفاده کنید. همه خودروهای جدید در جاده ها اکنون با ترمزهای ضد قفل عرضه می شوند که از یک رایانه داخلی برای بهینه سازی ترمز خودرو در شرایط سخت استفاده می کنند. اگر در لغزی گیر کردید که نمی توانید از آن خارج شوید یا نیاز به جلوگیری از برخورد با مانع دارید – و ماشین شما مجهز به ABS است – پدال ترمز را به شدت فشار دهید و رها نکنید. کامپیوتر بقیه کارها را انجام می دهد و هر چرخ را تا حد ممکن بر اساس کشش موجود ترمز می کند.

نکته شگفت انگیز در مورد سیستم های ABS این است که می توانید پدال ترمز را تا آخر نگه دارید و در عین حال موانع را دور بزنید. کامپیوتر نیروی ترمز هر چرخ را تنظیم می کند تا بتوانید در حین کاهش سرعت مانور دهید. بنابراین، در مواقع اضطراری، فقط پاهای خود را روی ترمز نگذارید: به هدایت خودرو نیز ادامه دهید!

هیچ سیستم ایمنی نمی تواند تضمین کند که شما می توانید از هر حادثه ای جلوگیری کنید، اما شکی نیست که ترمزهای ضد قفل جان بسیاری از رانندگان را از بلایا نجات داده است.

توجه: اکثر سیستم های ABS هنگام فعال شدن، پدال ترمز را به لرزه در می آورند تا به شما اطلاع دهند که سیستم کار می کند. بنابراین وقتی این لرزش را احساس کردید، پای خود را از روی پدال برندارید. این کاملا طبیعی است.

7- به طور مداوم کشش خود را ارزیابی کنید

هنگام رانندگی در برف، کشش شما در جاده بسته به تغییرات جاده و شرایط آب و هوایی کم و زیاد می شود. علاوه بر چراغ های هشدار برای سیستم های کنترل کشش و پایداری، سیستم ترمز ضد قفل نیز می تواند به شما کمک کند چسبندگی خود را در جاده های برفی اندازه گیری کنید. نحوه انجام این کار به این صورت است: مطمئن شوید که هیچ ماشین دیگری در نزدیکی ماشین شما نباشد، سپس هنگام رانندگی در یک خط مستقیم به آرامی برای یک یا دو ثانیه ترمز کنید.

خواندن این مطلب را فراموش نکنید: چگونه عصبانیت رانندگی خود را کنترل کنیم؟ (7 راه حل)

اگر احساس کردید که پدال ترمز زیر پایتان می لرزد اما متوجه کاهش جزئی شتاب شدید، این نشانه فعال شدن سیستم ABS است و می توانید مطمئن باشید که جاده زیر لاستیک هایتان بسیار لغزنده است. اگر بدون فعال شدن ABS می توانید سرعت خود را به طور معقولی کاهش دهید، به این معنی است که روی سطحی با اصطکاک بالا رانندگی می کنید. این بار همچنین مطمئن شوید که هیچ ماشین دیگری در اطراف شما وجود ندارد و کاهش سرعت غیرمنتظره شما باعث آزار آنها نمی شود. برخی از سیستم های ترمز ضد قفل نیز دارای یک چراغ نارنجی کوچک در دسته ابزار هستند که با درگیر شدن ABS روشن می شود که این خود می تواند نشانه دیگری باشد.

8- تبصره ای برای رانندگان وسایل نقلیه چهار چرخ محرک

خودروهایی با چرخ‌های دائمی یا چهار چرخ متحرک به راحتی می‌توانند شما را به احساس امنیت کاذب در جاده‌های لغزنده فریب دهند. آنها قدرت را به هر چهار چرخ می فرستند، نه فقط دو چرخ، اجازه می دهند شتاب شگفت انگیزی در سطوح لغزنده داشته باشند، بدون لغزش خاصی در بقیه – که می تواند به شما احساس کشش بسیار بیشتری نسبت به چرخ دیگر بدهد. در واقع اینطور نیست.

گول نخورید؛ این سیستم ها به هیچ وجه توانایی چرخش یا توقف خودروی شما در شرایط برفی را بهبود نمی بخشد. بنابراین انتظار داشته باشید که وقتی روی پدال ترمز می گذارید یا فرمان را می چرخانید، ماشین دقیقاً مانند هر ماشین معمولی دیگری رفتار کند. اگر می خواهید ارزیابی کنید و ببینید چقدر کشش دارید، می توانید از روشی که در مرحله قبل توضیح داده شد استفاده کنید.

9- لاستیک های زمستانی بپوشید

از نظر فنی، این در مورد رانندگی نیست، بلکه در مورد بقا است. در واقع، پوشیدن چهار لاستیک زمستانی (که بیشتر به عنوان “لاستیک های برفی” شناخته می شود) در واقع بهترین کاری است که می توانید برای افزایش حاشیه ایمنی و کاهش سطح اضطراب خود در آن جاده های برفی مخوف انجام دهید. لاستیک های زمستانی خوب حتی نسبت به بهترین لاستیک های تمام فصل، کشش بسیار بیشتری در برف، برف و یخ ایجاد می کنند.

آموزش پارکینگ صفر تا صد با 3 فیلم رایگان

10- به جاده توجه کنید

ببینید سطح جاده براق است یا مات؟ آیا یک لایه پودر یکنواخت وجود دارد یا بعضی جاها خالی مانده و برف در سایه به طور پراکنده جاده را می پوشاند؟ آیا دما به اندازه ای پایین است که مطمئن شوید با برف ترد و سبک مواجه هستید یا به اندازه کافی گرم است که لجن و لجن تولید کند؟ اگر شک دارید، می توانید ماشین را متوقف کرده و برای ارزیابی جاده پیاده شوید. از سوی دیگر، تنها با دانستن آنچه که به آن نگاه می کنید، می توانید چیزهای زیادی در مورد کشش در دسترس خودروی خود بیاموزید.

به طور کلی، سنگ فرش براق خبر بدی است زیرا نشان می دهد که شما با یخ یا آب سر و کار دارید. نقاط سایه دار فریبنده هستند زیرا پیاده روهای خشک جلوی آنها احساس امنیت کاذب ایجاد می کند. برف خشک خیلی بهتر از برف نیمه آب شده است. برف خشک در واقع کشش بسیار خوبی را فراهم می کند (فکر کنید برف زیر چکمه های شما خرد می شود)، در حالی که لجن مانند آب عمیق برای غلتیدن لاستیک ها عمل می کند.

11- از قبل برنامه ریزی کنید

قبلاً در مورد نگاه کردن به دورترین نقطه روبرویتان اشاره کردیم، و این معمولاً ایده خوبی است، اما این امکان نیز وجود دارد که در یک منطقه آشنا رانندگی کنید. در این صورت می توانید از اطلاعاتی که در این زمینه دارید به نفع خود استفاده کنید.

آیا فکر می‌کنید وقتی از تپه پایین می‌روید، آیا قرار است به همان اندازه از آن طرف دره صعود کنید؟ ممکن است ایده خوبی باشد که کمی حرکت رو به بالا را حفظ کنید. آیا فرود پیچ ​​در پیچ کمی پایین تر مانده است؟ شما نباید منتظر بمانید تا او را ببینید تا سرعتش را کم کند. اگر می دانید چه چیزی در پیش روی شماست، طوری رانندگی کنید که انگار خودتان نقشه خوان هستید و با چند قدم به عقب به مسیر پیش رو فکر کنید.

12- ابزار مناسب بیاورید

گاهی اوقات، معمولاً وقتی با دست خالی برف را پارو می کنیم، آرزو می کنیم ای کاش یک بیل یا بیل داشتیم. به جای آرزو کردن، بهتر است قبل از حرکت یک بیل در ماشینتان بگذارید و یک کیسه نمک و یک کمربند با خود ببرید. اگر واقعاً نگران مسیر برفی هستید، می توانید جعبه خود را نیز بسته بندی کنید.

رزوه پیچ باکسل در یک سوکت رزوه دار (معمولاً پشت یک پوشش پلاستیکی مربعی شکل که از سپر بیرون زده است) می شود و می توان از آن برای اتصال تسمه جعبه به خودروهایی که قلاب یا گیره خاصی برای آن ندارند استفاده کرد. پیچ باکسل معمولاً در زیر کف صندوق عقب و در کنار چرخ زاپاس قرار دارد. بنابراین اگر فکر می کنید به آن نیاز دارید، قبل از خروج آن را پر نکنید تا بتوانید در صورت نیاز به راحتی از آن استفاده کنید.

دانلود: آموزش موتور سواری از صفر تا صد (12 درس رایگان و 8 نکته)

فیلم آموزش رانندگی

برای یادگیری کامل رانندگی، این بسته را خریداری کنید:

تمرکز مهم ترین عامل یادگیری رانندگی است: 9 راه برای افزایش تمرکز و تمرینات روزانه

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا