چرا یهو قلب تیر میکشه

در این مقاله قصد داریم در مورد کشیدن قلب صحبت کنیم. درد قفسه سینه عبارت است از ناراحتی یا درد در داخل یا اطراف قفسه سینه. به طور کلی، تپش قلب را می توان به درد قفسه سینه ناشی از قلب (درد قفسه سینه قلبی) و درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی (غیر قلبی) طبقه بندی کرد.

تپش قلب برای هر فردی متفاوت است. اما اگر فردی احساس درد قفسه سینه یا تیراندازی در ناحیه قلب کرد و این درد مداوم بود، باید توسط پرسنل فوریت های پزشکی مورد ارزیابی قرار گیرد.

لیست موضوعات

چه چیزی باعث حمله قلبی می شود؟

ممکن است با خود بگویید: قلبم درد می کند، اما دلیل تپش قلبتان را نمی دانید، دلیل آن را اینجا برایتان توضیح داده ایم، لطفا با ما همراه باشید.

اگرچه دلایل زیادی برای درد قفسه سینه یا تپش قلب وجود دارد، اما دو علت اصلی را می توان به مشکلات قلبی و علل غیر قلبی تقسیم کرد. تپش قلب گاهی اوقات می تواند به دلیل تفاوت بین خون رسانی به ضربان قلب و اکسیژن رسانی به عضله قلب ایجاد شود.

درد و تیراندازی در سمت چپ قفسه سینه قلب عمدتاً ناشی از تصلب شرایین (که منجر به باریک شدن مداوم عروق کرونر می شود) یا اسپاسم کرونری است که به طور متناوب عروق را محدود می کند. در موارد شدید، مداوم و غیر عصبی، التهاب مداوم قلب را آنژین صدری یا آنژین پاتریس می‌گویند.

تپش قلب اغلب دلایل غیر قلبی دارد و گذرا است و می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله استرس، اضطراب، عفونت های خاص، مشکلات عضلانی یا استخوانی، تومورهای ریه، ضربه به قفسه سینه، درد شکم و رفلاکس معده. برخی از علل غیر قلبی ایست قلبی ممکن است نیاز به مراقبت های اورژانسی داشته باشند.

علائم حمله قلبی چیست؟

علائم سوزش سر دل و درد قفسه سینه شامل فشار، سنگینی یا احساس سوزش است که گاهی با احساس خفگی یا تنگی نفس همراه است. این ناراحتی اغلب به صورت درد شدید تا خفیف ظاهر می شود و معمولاً در قسمت فوقانی شکم، پشت، گردن، فک، دست چپ یا شانه قرار دارد. گاهی اوقات علت حمله قلبی ممکن است به دلایل زیر باشد:

– فشار

– پرخوری

– قرار گرفتن در معرض هوای سرد

– استرس عاطفی

تپش قلب گاهی زودگذر است و برای چند ثانیه و گاهی چندین بار تکرار می شود. شدت درد یا تیراندازی معمولاً با تغییر در تنفس، سرفه یا وضعیت تغییر نمی کند. به طور کلاسیک، درد قفسه سینه قلبی در سمت چپ قفسه سینه قرار دارد. با این حال، می تواند در مرکز یا سینه راست نیز رخ دهد. درد قفسه سینه غیر قلبی ممکن است با چندین مورد از علائم بالا ظاهر شود.

زنان ممکن است علائم درد قفسه سینه را به اشکال مختلف از جمله تهوع و استفراغ، سرگیجه و درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو تجربه کنند. زنان باردار ممکن است سوزش سر دل یا درد تیراندازی مرتبط با سوزش سر دل، سوزش سر دل، فشار (فشار دادن کودک روی دیافراگم/دنده ها)، گشاد شدن قفسه سینه و استرس را تجربه کنند.

علل دل درد در جوانان

در بزرگسالان جوان، درد دیواره قفسه سینه شایع ترین علت درد قفسه سینه است. مشکلات قلبی در این سن نادر است، اما می تواند در شرایطی مانند سندرم مارفان یا پارگی آئورت رخ دهد.

با این حال، درد قفسه سینه غیر قلبی ممکن است با تنفس، سرفه یا موقعیت تغییر کند. صرف نظر از این، علاوه بر حمله قلبی، درد قفسه سینه طبیعی نیست و باید توسط متخصص قلب تشخیص داده شود زیرا می تواند خطر جدی برای سلامتی داشته باشد.

علت اصابت گلوله به قلب و دست چپ

درد در دست چپ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما مهم‌ترین دلایل مرتبط با تپش قلب عبارتند از:

1- حمله قلبی

اغلب اولین علامت حمله قلبی درد شدید در بازوی چپ است که در عرض چند دقیقه بدتر می شود. سایر علائم حمله قلبی عبارتند از:

احساس فشار و ناراحتی در مرکز قفسه سینه

ناراحتی در فک، گردن، پشت یا معده

تنگی نفس

حالت تهوع

احساس سبکی در سر

عرق سرد ناگهانی

حمله قلبی یک بیماری بالقوه کشنده است. اگر با این علائم در بازوی چپ خود احساس درد کردید، باید با اورژانس یا 115 تماس بگیرید.

2- آنژین

آنژین زمانی اتفاق می افتد که قلب اکسیژن کافی دریافت نمی کند. آنژین می تواند باعث درد قفسه سینه شود که اغلب با سوء هاضمه یا درد شانه، گردن، کمر یا فک همراه است.

آنژین اغلب از علائم بیماری عروق کرونر قلب است و باید جدی گرفته شود. برای دریافت تشخیص مناسب آنژین، افراد باید با پزشک خود در مورد درد بازوی چپ و سایر علائم خود صحبت کنند.

گلوله به قلب نشانه چیست؟

گلوله به قلب همیشه نشانه سکته قلبی نیست! اغلب حملات قلبی شامل ناراحتی در مرکز قفسه سینه است که بیش از چند دقیقه طول می کشد و تکرار می شود و فشار زیادی به فرد وارد می کند.

درد در سایر نواحی بالای بدن نیز ممکن است با درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو، پشت، گردن، فک یا معده همراه باشد.

چه شرایطی با ایست قلبی مرتبط است؟

بسیاری از بیماری ها با حمله قلبی ناگهانی مرتبط هستند. در زیر لیستی از شرایطی وجود دارد که می تواند منجر به درد قفسه سینه و تپش قلب شود. این فهرست جامع نیست، اما برای توصیف برخی از شرایط اصلی مرتبط با تپش قلب (چه قلبی و چه غیر قلبی) در نظر گرفته شده است:

اضطراب، استرس، آترواسکلروز، انشعاب آئورت، تنگی آئورت، کراتومیوپاتی، کوله سیستیت، مصرف کوکائین، دیابت، اسپاسم مری، گاستریت، GERD، فتق هیاتال، هیپرکلسترولمی، فشار خون بالا، پرکاری تیروئید، لوپوس، مشکلات سندرم میترال پریکاردیت، جنب، پنوموتوراکس، بیماری پات، آمبولی ریه، پارگی ورید، اسکلرودرمی.

سایر علل حمله قلبی

بیشتر علل درد ناگهانی و شدید قفسه سینه ناشی از حمله قلبی نیست. با این حال، سایر علل درد قفسه سینه می تواند جدی باشد. اگر درد قفسه سینه یا سایر علائم بیماری قلبی را تجربه کردید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

در اینجا برخی از دلایل اصلی این نوع درد قفسه سینه آورده شده است.

1. سوزش سر دل یا رفلاکس

سوزش سر دل یا ریفلاکس اسید، سوء هاضمه و رفلاکس معده به مری نامیده می شود. این زمانی اتفاق می افتد که اسید معده از معده شما نشت می کند و می تواند باعث درد ناگهانی یا احساس سوزش در قفسه سینه شود.

سوزش سر دل یکی از علل شایع درد قفسه سینه است. برخی از علائم سوزش سر دل عبارتند از:

معده بد

احساس انسداد در قفسه سینه

سوزش یا درد در پشت گلو

طعم تلخ در پشت دهان یا گلو

اروغ زدن

2. سندرم یبوست زودرس

سندرم تشنج زودرس وضعیتی است که عمدتاً در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد، اما می تواند در بزرگسالی نیز رخ دهد. تصور می شود که یا یک عصب فشرده در قفسه سینه یا تشدید اسپاسم عضلانی باشد. ویژگی های سندرم گرفتگی زودرس شامل دردهایی است که:

به مدت 30 ثانیه تا 3 دقیقه در قفسه سینه احساس درد می کنید

با تنفس بدتر

به سرعت ناپدید می شود و هیچ اثری باقی نمی گذارد

این معمولا در حالت استراحت یا هنگام تغییر موقعیت اتفاق می افتد

این ممکن است در زمان استرس یا اضطراب اتفاق بیفتد

هیچ درمانی برای این مورد نیاز نیست و هیچ تاثیر منفی بر سلامتی ندارد.

3. تنش عضلانی یا درد استخوان

مشکلات عضلانی یا استخوانی می تواند باعث درد ناگهانی و شدید قفسه سینه شود. دنده ها و ماهیچه های بین آنها ممکن است در اثر ورزش کردن، حمل چیزی سنگین یا افتادن آسیب ببینند یا کبود شوند.

سفت شدن ماهیچه یا استخوان قفسه سینه می تواند باعث درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه شود. این امر به ویژه هنگامی که یک عضله یا استخوان بر روی عصب فشار می آورد رایج است.

4. مشکلات ریوی

مشکلات ریوی و تنفسی می تواند باعث درد ناگهانی قفسه سینه شود. برخی از مشکلات ریوی می تواند جدی باشد. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

✔دردی قفسه سینه که اگر عمیق نفس بکشید بدتر می شود

✔دردی قفسه سینه که هنگام سرفه افزایش می یابد

بیماری های ریوی که می توانند باعث درد قفسه سینه شوند عبارتند از:

✔عفونت قفسه سینه

✔ حمله آسم

✔ پنومونی

✔ پلورزی که التهاب پوشش داخلی ریه است

✔ آمبولی ریه یا لخته شدن خون در ریه ها

فشار خون ریوی، یعنی فشار خون بالا در ریه ها

5. اضطراب و حملات پانیک

اضطراب شدید و حملات پانیک می تواند باعث درد ناگهانی قفسه سینه شود. این شرایط روانی می تواند بدون هیچ دلیلی ایجاد شود. برخی از افراد ممکن است پس از یک رویداد استرس زا یا احساسی دچار حمله پانیک شوند.

سایر علائم حمله پانیک بسیار شبیه علائم حمله قلبی است. این شامل:

تنگی نفس

نبض سریع

سرگیجه

عرق

لرزیدن

بی حسی دست و پا

غش کردن

مشکلات قلبی

اکثر مردم وقتی درد قفسه سینه را تجربه می کنند به حمله قلبی فکر می کنند. حملات قلبی معمولا باعث درد یا ناراحتی مبهم، فشار یا سفتی در قفسه سینه می شود. آنها همچنین می توانند باعث سوزش در قفسه سینه شوند.

درد معمولاً چند دقیقه یا بیشتر طول خواهد کشید. اگر متوجه علائم حمله قلبی شدید، از جمله:

عرق

حالت تهوع

دردی که به گردن یا فک گسترش می یابد

دردی که به شانه ها، بازوها یا پشت سرایت می کند

سرگیجه یا سرگیجه

تنگی نفس

نبض سریع

خستگی

سایر بیماری های قلبی نیز می توانند باعث درد قفسه سینه شوند. آنها بیشتر از حمله قلبی می توانند باعث درد ناگهانی و شدید قفسه سینه شوند. هر بیماری که بر قلب تأثیر می گذارد می تواند جدی باشد و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

سایر بیماری های قلبی نیز می توانند باعث درد قفسه سینه شوند. آنها بیشتر از حمله قلبی می توانند باعث درد ناگهانی و شدید قفسه سینه شوند. هر بیماری که بر قلب تأثیر می گذارد می تواند جدی باشد و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

سایر علل قلبی درد قفسه سینه عبارتند از:

آنژین صدری: این نوع درد قفسه سینه زمانی رخ می دهد که جریان خون به عضلات قلب مسدود شود. این می تواند ناشی از فعالیت فیزیکی یا استرس عاطفی باشد.

پریکاردیت: این یک عفونت یا التهاب پوشش داخلی قلب است. این می تواند پس از عفونت گلو یا سرماخوردگی رخ دهد. پریکاردیت می تواند باعث درد تیز، کوبنده یا درد مبهم شود. ممکن است تب هم داشته باشید.

✅میوکاردیت: التهاب عضله قلب است. این می تواند بر ماهیچه های قلب و سیستم الکتریکی که ریتم قلب را کنترل می کند تأثیر بگذارد.

کاردیومیوپاتی: این بیماری عضله قلب قلب را ضعیف می کند و می تواند باعث درد شود.

تشخیص علت درد قفسه سینه

علت درد و تیراندازی در ناحیه قلب یا قفسه سینه با بررسی پرونده پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. متخصص بهداشت ابتدا با در نظر گرفتن سابقه بیماری، علائم قلبی و غیر قلبی را تشخیص می دهد. بررسی علل تیراندازی مداوم و درد قلبی مهم است زیرا درد قفسه سینه با منشاء قلبی ممکن است نیاز به مداخله و درمان مداوم داشته باشد.

در طول معاینه فیزیکی، پرسنل پزشکی ممکن است الکتروکاردیوگرام (ECG) و اشعه ایکس قفسه سینه را انجام دهند. سطوح بالای تروپونین خون نیز می تواند به عضله قلب آسیب برساند. سایر آزمایشات خون، مانند شمارش کامل خون (CBC) و مشخصات متابولیک پایه، در ارزیابی اضطراری مفید هستند.

در موقعیت های پیچیده تر، آزمایش هایی مانند تست استرس، اکوکاردیوگرافی استرس، سینتی گرافی پرفیوژن میوکارد یا سی تی آنژیوگرافی ممکن است استفاده شود. سایر آزمایش ها و روش هایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از مانیتورینگ هولتر و آنژیوگرافی عروق کرونر.

بیماری عروق کرونر توسط آنژیوگرافی عروق کرونر تشخیص داده می شود که برای تشخیص تصلب شرایین انجام می شود. در هر صورت به طور کلی می توان گفت که تپش قلب در همه موارد به دلیل ناراحتی یا مشکلات حاد قلبی نیست. در بیشتر موارد، تپش قلب ممکن است به دلیل استرس یا اضطراب رخ دهد. با این حال، اگر این شرایط ادامه یابد، بهتر است افرادی که درد قفسه سینه دارند و مطمئن نیستند که آیا درد قفسه سینه به دلیل مشکل قلبی است یا خیر، فوراً در اورژانس ارزیابی شوند.

دکتر فریبا هندسی، متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

کلینیک فشار خون

7 علت سکته قلبی که باید بدانید! بررسی روش‌های تشخیصی منتشر شده در NIH Journal of Medicine نشان می‌دهد که 50 درصد از افراد بالای 40 سال دچار گرفتگی ناگهانی قفسه سینه می‌شوند. بسیاری از مردم بر این باورند که تنها علت حمله قلبی، حمله قلبی است. اما دلیل اصابت گلوله به قفسه سینه را نمی توان به سکته محدود کرد. حمله قلبی 7 دلیل اصلی دارد که چرا دانستن دلایل به شما کمک می کند تا در زمان مناسب مشکلات قلبی را درمان کنید. برای شناخت 7 علت اصلی حمله قلبی و روش های تشخیص، از اطلاعات این مقاله صرف نظر نکنید.

استرس و اضطراب؛ دو دلیل تیراندازی قلب

تجربه استرس در طولانی مدت سطوح بالایی از کورتیزول را در بدن ترشح می‌کند. کورتیزول ناشی از استرس باعث افزایش کلسترول خون، قند خون و فشار خون می‌شود که بیماری‌های قلبی را به همراه دارند. ممکن است تیر کشیدن قفسه سینه را چند ساعت پس از یک واقعه استرس‌‌‌آور تجربه کنید یا در لحظه‌ای که در اوج احساس استرس هستید.

هورمون‌های استرس به‌طورموقتی تپش قلب را افزایش می‌دهند که باعث احساس تیر کشیدن قلب می‌شود. استرس و اضطراب در طولانی مدت میزان پلاک‌های خون را افزایش می‌دهد که گرفتگی شریان‌های خون را به همراه خواهد داشت. پزشکان برای تشخیص گرفتگی شریان‌های قلب از آنژیوگرافی قلب استفاده می‌کنند. طی معاینه با دستگاه آنژیوگرافی، عروق کرونری قلب با اشعه ایکس عکاسی می‌شوند تا گرفتگی‌ها مشخص شود.

هدف از کشیدن قلب چیست؟ مصرف بیش از حد کافئین

پس از نوشیدن قهوه، کافئین وارد جریان خون شده و سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند. ورود کافئین به جریان خون، باعث افزایش تپش قلب و پمپاژ خون با سرعت بالاتری می‌شود. زمانی که تپش قلب فرد بیشتر از سه دقیقه ادامه داشته باشد،‌ احساس درد قفسه سینه و تیر کشیدن قلب تجربه می‌شود.

تپش قلب تا 15 الی 45 دقیقه پس از نوشیدن قهوه طبیعی است؛ اما اگر این مدت افزایش یافت، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشکان برای یافتن علت قطعی تیر کشیدن قلب، از شما نوار قلب یا ECG می‌گیرند. هزینه نوار قلب نسبت به سایر روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی ارزان‌تر بوده و همین امر امکان بهره‌مندی همه افراد از این روش مطمئن را برای تشخیص وضعیت قلب فراهم می‌کند.

تیروئید پرکار؛ یکی از دلایلی که باعث می شود ما به قلب فشار بیاوریم

6 درصد از مردم ایالات متحده آمریکا درگیر مشکلات غده تیروئید هستند که حدود 1 درصد آن‌ها تیروئید پرکار دارند. این آمار زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم تیروئید پرکار از مهم‌ترین دلایل تیر کشیدن قلب است. غده تیروئید پرکار روی فعالیت و عملکرد بخش‌های مختلف بدن از جمله سرعت ضربان قلب، فشار خون و سطح کلسترول تاثیر منفی می‌گذارد. این غده باعث تشدید مشکلات قلبی و احساس تیر کشیدن قلب می‌شود.

اگر سابقه بیماری تیروئید پرکار دارید و دچار سوزش قفسه سینه همراه با علائمی مانند بی‌خوابی، عدم تحمل گرما و تعریق بیش از حد شده‌اید، بهتر است هرچه زودتر برای معاینه اقدام کنید. افراد مبتلا به تیروئید پرکار، در معرض خطر فشار خون نیز هستند. اگر پزشک تصمیم داشته باشد که وضعیت گ‌های بیمار را بررسی کند، ممکن است روش سی تی آنژیو را تجویز کند. سی تی آنژیو از بهترین روش‌ها برای تشخیص ناهنجاری و مشکلات قلبی است.

آریتمی قلبی؛ علت تپش قلب در هنگام تنفس عمیق

آریتمی قلب به‌معنای خارج شدن ضربان قلب از حالت عادی و افزایش میزان تپش قلب در دقیقه است. دلایل آریتمی قلب به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول بیماری‌های زمینه‌ای شامل انسداد رگ‌های قلب، دیابت، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید و فشار خون می‌شوند. آریتمی قلب به‌خاطر شوک لحظه‌ای مانند هیجان یا خوشحالی از یک خبر یا ناراحتی از یک اتفاق ناگوار نیز رخ می‌دهد.

در مورد دوم که بیماری زمینه‌ای وجود نداشته باشد، آریتمی پس از چند دقیقه بهبود می‌یابد؛ اما افرادی که دچار بیماری زمینه‌ای هستند، پس از آریتمی با تیرکشیدن قلب مواجه می‌شوند. در این زمان باید بلافاصله به اورژانس نزدیک خود مراجعه کنید و حتما بگویید که بیماری زمینه‌ای دارید.

چه چیزی قلب را می کشد؟ داروهای ضد احتقان مصرف کنید

داروهای ضداحتقان برای از بین بردن گرفتگی گلو یا بینی استفاده می‌شوند. این دارو به‌صورت موقتی باعث تنگ شدن رگ‌های بینی می‌شود و التهاب حاصل از عفونت را کاهش می‌دهد. البته مصرف داروهای ضد احتقان در دراز مدت باعث گرفتگی در رگ‌های کلیوی و انقباض رگ‌های قلبی خواهد شد.

اگر داروی ضد احتقان مصرف می‌کنید و احساس تیر کشیدن قلب یا سوزش قفسه سینه دارید، با مشورت پزشک خود مصرف دارو را قطع کنید. البته این دارو شدیدا سرفه‌آور بوده و سرفه‌های متعدد پس از مصرف دارو طبیعی است. اگر هنگام سرفه‌های شدید و پی در پی دچار تپش و احساس سوزش در قفسه سینه شده‌اید، طبیعی بوده و دلیل آن فشار در زمان سرفه به قفسه سینه است.

آمبولی ریه؛ علت تپش قلب هنگام تنفس

آمبولی ریه، به وجود یک لخته خون یا تکه‌ای چربی در رگ‌های سرخرگ یا بافت ریوی گفته می‌شود. این لخته خون ابتدا در یکی از سیاهرگ‌های عمقی شکل می‌گیرد و با جریان خون به شریان می‌رود. پس از شریان خون لخته وارد رگ‌های خونرسان بافت شش می‌شود. وجود لخته در بافت شش، مشکلات تنفسی را ایجاد می‌کند و نمی‌توان به‌راحتی نفس کشید.

آمبولی ریه به مرور زمان باعث کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود و با انسداد رگ‌ها باعث ایجاد شوک قلب و افزایش ضربان قلب خواهد شد که در ادامه تیر کشیدن قلب را به همراه دارد.

پارگی آئورت؛ دلیل تپش شدید قلب

به پاره شدن بزرگ‌ترین سرخرگ بدن که آئورت نامیده می‌شود، پارگی آئورت می‌گویند. پارگی‌ آئورت که به‌ندرت رخ می‌دهد، خطرناک‌ترین دلیل تیر کشیدن قلب است. شایع‌ترین دلیل پارگی سرخرگ بدن، آنوریسم آئورت شکمی (بزرگ شدن رگ تا 50 درصد بیشتر از حد نرمال) محسوب می‌شود.

طی پارگی آئورت، جلوی خونرسانی به قلب و احشای شکمی گرفته می‌شود که باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید. سوزش قلب زمانی دلیل پارگی آئورت است که با درد بسیار شدید شکافنده در شکم، پهلوها، کشاله ران یا پشت و کاهش سطح هوشیاری همراه باشد.

ریشه‌یابی علت تیر کشیدن قلب با روش‌های به‌روز کلینیک بهار زندگی

در این مقاله 7 دلیل اصلی تیر کشیدن قلب به‌ همراه روش‌های تشخیص را بررسی کردیم. اگر دچار بیماری زمینه‌ای هستید، حتما به پزشک متخصص قلب و عروق یا کلینیک تخصصی درمان مشکلات قلب مراجعه کنید. کلینیک بهار زندگی به‌عنوان یکی از معتبر‌ترین مرکز‌های درمانی در تهران شناخته شده است. این کلینیک با استفاده از پزشکان مجرب و متخصصین قلب و عروق، بهترین درمان‌ها برای مراجعه‌کنندگان را عرضه می‌کند. روش‌های درمانی در کلینیک بهار زندگی، کاملا به‌روز بوده و کلیه تجهیزات مورداستفاده جدید و استرلیزه هستند. برای دریافت نوبت ویزیت می‌توانید از شماره‌های درج شده در وبسایت بهار زندگی به آدرس bahar-e-zendegi.com استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

وقتی قلب شما می تپد، می تواند خطری جدی برای شما ایجاد کند. اما نگران نباشید ؛ کشیدن قلب همیشه مهم نیست و در بسیاری از موارد ربطی به قلب ندارد. گاهی اوقات این شلیک خطرناک تلقی می شود. که منشا آن یک بیماری خطرناک است. یا دچار حمله قلبی شده است. علائمی که در کنار این درد رخ می دهد. برای تشخیص مهم هستند. دلایلی که ممکن است باعث شود فکر کنید قلبتان در حال تپیدن است، موارد زیر است.

نکته مهم: وقتی از شلیک به قلب صحبت می کنیم، قطعاً به معنای درد قلب نیست. این یک اصطلاح رایج در بین بسیاری از بیماران است، اما در بسیاری از موارد اصلاً درد قلبی نیست و شما به سادگی تصور می کنید که این درد یک حمله قلبی است. به بیان بهتر، اگر تیراندازی در ناحیه قفسه سینه مربوط به قلب نباشد. در واقع، این قلب نیست که می کشد. ما از تنها اصطلاحی که به طور کلی در اینجا استفاده می شود استفاده کرده ایم.

چه چیزی باعث تپش قلب می شود؟

علل مهم قلبی:

آنژین صدری

آنژین یکی از بیماری هایی است که می تواند باعث درد تیراندازی شود. آنژین زمانی رخ می دهد که عروق کرونر قلب (رگ هایی که قلب را تامین می کنند) پس از ورزش یا فعالیت شدید یا نیمه شدید مسدود می شوند. در حالات ورزش و فعالیت شدید، نیاز قلب به خون رسانی و اکسیژن افزایش می یابد و در این صورت سیاهرگ ها جوابگوی نیاز قلب نیستند و خون به اندازه کافی به عضله قلب نمی رسد. سپس درد شدیدی را احساس می کند که می تواند به بازو، انگشت کوچک دست چپ، فک و گردن کشیده شود.

آنژین در واقع به چند دسته تقسیم می شود، آنژین پایدار، آنژین ناپایدار، آنژین واریانت، آنژین شبانه و آنژین به پشت. دانستن این اصطلاحات کمک چندانی به بیمار در این شرایط نمی کند. اما دانستن این نکته بسیار مهم است که اگر آنژین و درد قفسه سینه پس از چند دقیقه استراحت یا پس از مصرف قرص های زیرزبانی فروکش نکرد، خطر سکته قلبی وجود دارد و بیمار باید سریعا به بیمارستان مراجعه کند یا با پزشک مشورت کند.

انفارکتوس حاد میوکارد

هنگامی که خون به قسمتی از قلب نمی رسد یا خون کافی وجود ندارد، انفارکتوس حاد میوکارد رخ می دهد. در این شرایط به غیر از قلب، شانه، بازو، پشت، گردن یا فک نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و وضعیت اورژانسی را برای بیمار ایجاد کند.

حمله قلبی با تنگی نفس، ضعف، تهوع و استفراغ همراه است. معمولا بیش از 30 دقیقه طول می کشد و به طور ناگهانی رخ می دهد.

این درد شبیه درد آنژین است، اما شدیدتر. در این بیماران تجویز داروی فیبرینولیتیک (داروی مبارزه با لخته خون) که لخته خون را در قلب می شکند و همچنین آنژیوگرافی قلب و آنژیوپلاستی قلب ضروری است.

پس از انجام درمان های لازم، بیمار باید زیر نظر متخصص قلب و عروق بماند.

پریکاردیت یا التهاب آبشامه

یکی از مواردی که باعث تپش قلب می شود درد پلورتیک است (درد پلوریت یعنی: دردی که با تغییر وضعیت بیمار مانند نشستن یا خوابیدن و … تغییر می کند). مدت آن متفاوت است. درمان این بیماری درمان دارویی است و البته در مواری لازم است پزشک با گذاشتن لوله آب اضافی اطراف قلب را تخلیه کند.

علل عروقی

دایسکشن آئورت

تشریح آئورت یکی دیگر از علل حمله قلبی است. درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه یا کمر. علت این بیماری پارگی لایه داخلی پوشاننده آئورت است. اگر لایه بیرونی آئورت پاره شود و خون از آئورت نشت کند. و بسیار کشنده و خطرناک است.

در عکسی که مشاهده می کنید محل پارگی رگ مشخص است. اگر غشای خارجی نیز پاره شود، بیمار در موقعیت خطرناکی قرار خواهد گرفت.

در این بیماری متخصص قلب باید جراحی باز انجام دهد و آئورت را ترمیم کند. یا با استفاده از استنت رگ بیمار را ترمیم کنید. این یک وضعیت اضطراری است و ما باید سریع عمل کنیم. از دست دادن هوشیاری، ضعف یک طرفه بازوها و پاها – علائم مشابه سکته مغزی، ضعف و بی حالی شدید، احساس تنگی نفس ناگهانی از دیگر علائم مرتبط با دیسکسیون آئورت است. بنابراین اگر بیماری را در این شرایط مشاهده کردید; خیلی سریع او را به بیمارستان ببرید.

آمبولی ریه

اگر لخته خون در ریه‌ها لخته شود، باعث درد ناگهانی و شدید قلب می‌شود. آمبولی ریه علاوه بر کشیدن در قلب (یعنی کشیدن در ناحیه قفسه سینه) باعث تنگی نفس، رنگ پریدگی، تپش قلب و تپش قلب می شود.

بالا رفتن فشار ریوی یا Pulmonary hypertension

افزایش فشار ریوی دلیل دیگری است که باعث آنژین و درد تیراندازی در ناحیه قلب (نه در خود قلب) می شود. علائم این بیماری بسیار کند ظاهر می شود. بیمار ممکن است تا مدت ها پس از ابتلا به این بیماری پی نبرد. بنابراین برای مشورت با پزشک خیلی دیر است. علائم دیگر عبارتند از تنگی نفس، خستگی، سرفه، تورم مچ پا و پا و غش.

بیماری که می تواند با نارسایی قلبی و تحمل کم نسبت به فعالیت های بدنی همراه باشد. علت این بیماری فشار خون بالا در شریان ها یا سیاهرگ های ریوی (معمولا رگ های ریه) است.

بعد برای اینکه بفهمیم بیماری شما از این نوع است یا نه؟ توجه داشته باشید که این درد در زیر استخوان سینه قرار دارد و با ورزش بدتر می شود.

علل ریوی:

پنومنی یا ذات الریه

پنومونی یکی دیگر از بیماری های مرتبط با درد قفسه سینه است. در تحقیقات انجام شده توسط پزشکان، آنها دریافتند: نزدیک به 20٪ از افراد مبتلا به ذات الریه از درد قلبی و مشکلات قلبی رنج می برند. پنومونی توسط ویروس ها، باکتری ها یا در موارد نادر انگل ها و قارچ ها ایجاد می شود.

تب، لرز و مشکلات تنفسی، سرفه و درد قفسه سینه از علائم ذات الریه هستند. بنابراین اگر درد شدید قفسه سینه (یا چیزی که به آن تپش قلب می گویند) و با مشکلات تنفسی همراه است، یا سرفه و تب دارید، مشکوک به ذات الریه باشید.

اگرچه این یک حمله قلبی نیست، اما می تواند یک مشکل جدی ریوی باشد. بنابراین باید فوراً به پزشک اطلاع دهید. این درد در موارد شدید می تواند باعث مشکلات کلیوی شود، بنابراین خود درمانی ممنوع است، سهل انگاری ممنوع است.

تراکئوبرونشیت حاد

این بیماری در اثر التهاب برونش ها (بخشی از سیستم تنفسی) یا نای ایجاد می شود. اگر ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد، مسری است، در غیر این صورت به خودی خود مسری نیست. این بیماری در اثر سرفه ایجاد می شود. این باعث درد و سوزش در ناحیه پشت جناغ، وسط قفسه سینه می شود (به اصطلاح بیمار می گوید قلبم می سوزد یا تیر می کشد.) همراه با این دو علامت، تب یا لرز، تعریق شبانه، سردرد و ضعف عمومی . نیز رخ می دهد. .

پنوموتوراکس خودبخودی

اگر هوا بین ریه و قفسه سینه باشد. این کار از باز شدن کامل ریه ها جلوگیری می کند. این به طور خودکار ریه ها را از بین می برد و باعث درد قفسه سینه می شود. علائم اصلی شامل تنگی نفس، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه، سرفه، اضطراب و افزایش ضربان قلب است. این هوای انباشته شده (در غشای جنب) به ریه ها فشار می آورد و از تنفس جلوگیری می کند. به همین دلیل، پنوموتوراکس باید به سرعت درمان شود.

دلایل مرتبط با دستگاه گوارش:

بیماری GERD یا سوء هاضمه

سوء هاضمه یکی دیگر از دلایل درد قفسه سینه است. بسیاری از بیماران با علائم درد قفسه سینه یا آنچه تیراندازی قلب نامیده می شود مراجعه می کنند و پزشک پس از معاینه به این وضعیت می پردازد.

این زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری برگردد. در واقع این حالت درد و سوزش در مری ایجاد می شود و بیمار فکر می کند قلبش تحت تاثیر قرار گرفته است.

زخم معده

همانطور که می بینید، بسیاری از دردهای قفسه سینه ناشی از خود بیماری قلبی نیستند. زخم معده همچنین می تواند باعث تپش قلب شود. (این تیراندازی ناشی از قلب نیست، بلکه فقط یک درد انقباضی در ناحیه قفسه سینه است.) از آنجایی که بیمار درد را در ناحیه قفسه سینه احساس می کند، به اشتباه فکر می کند که این یک حمله قلبی است.

بیماری کیسه صفرا و پانکراتیت (عفونت حاد پانکراس) از دیگر بیماری هایی هستند که همین مشکل را برای بیمار ایجاد می کنند. بنابراین، اگر احساس درد و درد ناگهانی در قفسه سینه کردید، نگران نباشید و فقط علت را پیدا کنید.

در نهایت درد قلب اشکال مختلفی دارد

درد قلب می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود. دردی که شکل دردی خفیف اما ماندگار دارد، دردی که مانند سوزی در دل است که به اصطلاح مردم عادی می گویند دلم می سوزد. درد کشنده، شدید، ناگهانی و گذرا.

گاهی اوقات درد فقط در قفسه سینه نیست، می تواند به شانه ها یا شانه ها نیز برسد. بکشید یا به سمت زمین عقب کشیده شوید. هر کدام از این شرایط دلایل خاص خود را دارند، اما در هر صورت نباید درد قفسه سینه را نادیده گرفت.

هر یک از بیماری هایی که در بالا ذکر شد و البته برخی بیماری ها که باید به این لیست اضافه شوند نیاز به بررسی و درمان دارند. متأسفانه در بسیاری از موارد، بیماران شروع به خوددرمانی می کنند. برخی از گیاهان دارویی و عطر استفاده می کنند و عدم تشخیص درست بیماری آنها باعث حاد شدن آن و اتلاف وقت آنها می شود.

اولین و مهمترین نکته توجه به علائم همراه با این درد است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، با پزشک ذیصلاح (متخصص قلب، ریه، متخصص گوارش) مشورت کنید.

اگر پس از مطالعه مطالب بالا باز هم سوالی داشتید، حتما در نظرات از ما بپرسید.

: مراجع

https://www.nhlbi.nih.gov/health/pneumonia

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/coronary-angiogram/about/pac-20384904

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا