چرا یهو ضربان قلب بالا میره

دکتر نادر افشاری

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی IUMS ایران و دوره تخصصی خود را در دانشگاه جندی شاپور به پایان رساند. وی متخصص در زمینه عروق کرونر و بیماری های قلبی و همچنین کنترل فشار خون و همچنین محقق در زمینه علوم تغذیه و پیشگیری است.

تمام پست ها

هنگامی که احساس می کنید قلب خود در قفسه سینه می تپد، می تپد یا به نظر می رسد برای لحظه ای از تپش باز می ایستد، ممکن است فکر کنید ضربان قلب شما بالا رفته است. اگرچه این علائم می توانند بسیار ترسناک باشند، اما بیشتر آنها جدی نیستند و نیازی به درمان ندارند. دانستن دلایل ضربان قلب سریع به شما کمک می کند که در هنگام وقوع آن وحشت نکنید و بدانید چه زمانی باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

لیست موضوعات

علت ضربان قلب بالا

هنگامی که ضربان قلب سریع و سریع را تجربه می کنید، ممکن است در نگاه اول به بیماری قلبی فکر کنید، اما همیشه اینطور نیست و دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود:

⚠️ استرس و نگرانی

احساسات شدید می تواند باعث ترشح هورمونی شود که ضربان قلب را افزایش می دهد. در این شرایط حتی اگر در خطر نباشید، بدن برای رویارویی با موقعیت های خطرناک آماده می شود. حملات پانیک مواقعی هستند که شما به شدت ترسیده اید و معمولا چند دقیقه طول می کشد. علائم عبارتند از: تپش قلب، تعریق، یخ زدگی، مشکل در تنفس و درد قفسه سینه. وقتی فردی دچار حمله پانیک می شود، ممکن است فکر کند که دچار حمله قلبی شده است. اگر از این وضعیت مطمئن نیستید یا اگر به حالت عادی خود برنگشته اید، با متخصص قلب مشورت کنید.

⚠️ ورزش کنید

ورزش برای شما خوب است. وقتی سریع می دوید یا با دوچرخه ثابت ورزش می کنید، ضربان قلب شما به طور طبیعی افزایش می یابد. در حین ورزش، قلب شما خون بیشتری را به عضلات شما پمپ می کند تا آنها را تقویت کند. اگر در این شرایط قلب شما می تپد یا می لرزد، ممکن است به این دلیل باشد که مدتی است ورزش نکرده اید و بدنتان آماده نیست. ضربان قلب سریع غیر طبیعی یا آریتمی قلبی نیز می تواند باعث تپش قلب در حین انجام تمرینات ورزشی شود.

⚠️ کافئین

آیا پس از نوشیدن روزانه قهوه ضربان قلب شما افزایش می یابد؟ کافئین محرکی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد و بدن شما می تواند این مقدار کافئین را از قهوه، نوشابه های گازدار، نوشیدنی های انرژی زا، چای، شکلات یا سایر غذاها دریافت کند. یک مطالعه نشان می دهد که کافئین موجود در قهوه، چای و شکلات بسیار بعید است که باعث تپش قلب در افراد سالم شود، اما متخصصان نمی دانند که آیا ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری قلبی اختلالات ریتم قلب استفاده از این غذاها برای تحریک قلب وجود داشته باشد یا خیر. ضربان قلب یا نه.

⚠️نیکوتین

مواد شیمیایی اعتیاد آور مانند نیکوتین که در سیگار و سایر محصولات تنباکو یافت می شود، فشار خون شما را بالا می برد و ضربان قلب شما را تندتر می کند. ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت قلب خود انجام دهید، اما بلافاصله ضربان قلب شما را آرام نمی کند. چسب های نیکوتین و سایر محصولات جایگزین نیکوتین نیز می توانند باعث تپش قلب شوند. تپش قلب می تواند یکی از علائم ترک نیکوتین باشد، اما این علائم پس از سه تا چهار هفته ناپدید می شوند.

⚠️ تغییرات هورمونی

زنان ممکن است در طول قاعدگی، بارداری، پیش از یائسگی یا در دوران یائسگی افزایش ضربان قلب خود را احساس کنند. دلیل آن سطح هورمون ها است. افزایش ضربان قلب معمولا موقتی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر باردار هستید، ممکن است به دلیل کم خونی تپش قلب رخ دهد، به این معنی که گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن در بدن خود ندارید.

⚠️ تب

هنگامی که به دلیل بیماری تب دارید، بدن شما بیش از حد معمول انرژی مصرف می کند که می تواند باعث تپش قلب شود. معمولا دمای بدن شما باید بالای 38 درجه سانتیگراد باشد تا بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد.

مواد مخدر

عوارض جانبی برخی از داروهای تجویزی یا بدون نسخه ممکن است شامل تپش قلب باشد، از جمله:

آنتی بیوتیک ها

داروهای ضد قارچ

داروهای ضد روان پریشی

اسپری های استنشاقی آسم

داروهای سرفه و سرماخوردگی

قرصهای رژیمی

داروهای فشار خون بالا

قرص تیروئید

اگر یک یا چند مورد از این داروها را مصرف می کنید، از پزشک خود در مورد تأثیر آنها بر ضربان قلب خود سؤال کنید. تا زمانی که پزشک به شما اعلام نکرده است، مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید.

⚠️ فشار خون پایین

آیا تا به حال هنگام حذف یک وعده غذایی احساس لرزیدن، ضعف یا بدخلق بودن می کنید؟ در این صورت ممکن است تپش قلب داشته باشید. هنگامی که سطح قند خون شما کاهش می یابد، بدن شما هورمون های استرس مانند آدرنالین را ترشح می کند تا برای کمبود مواد غذایی آماده شود. آدرنالین ضربان قلب را افزایش می دهد.

پرکاری تیروئید

غده تیروئید در گردن قرار دارد و شکل آن شبیه پروانه است. این غده هورمون هایی را تولید می کند که مسئول مدیریت متابولیسم و ​​برخی فعالیت های دیگر هستند. تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) می تواند هورمون تیروئید بیش از حد تولید کند. در این حالت ضربان قلب به قدری افزایش می یابد که ضربان قلب خود را در قفسه سینه احساس می کنید. مصرف بیش از حد داروهای تیروئید برای درمان غده تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) نیز می تواند منجر به ضربان قلب نامنظم شود.

⚠️ اختلال در ریتم قلب

گاهی اوقات یک ریتم غیر طبیعی قلب به نام آریتمی قلبی باعث تپش قلب می شود.

فیبریلاسیون دهلیزی (AFiB) زمانی اتفاق می‌افتد که اتاق فوقانی قلب که دهلیز نامیده می‌شود، به جای ضربان عادی، قفسه سینه را می‌زند.

تاکی کاردی یک ریتم سریع و غیر طبیعی قلب است که از دهلیز فوقانی قلب شروع می شود.

تاکی کاردی بطنی یک ضربان قلب سریع است که در اثر سیگنال های معیوب در اتاقک پمپاژ پایین یا بطن ایجاد می شود.

⚠️ الکل

اگر الکل زیاد می نوشید یا بیشتر از حد معمول می نوشید، ممکن است احساس کنید که قلبتان تندتر می زند یا در قفسه سینه تان می تپد. این معمولا در تعطیلات یا تعطیلات آخر هفته اتفاق می افتد زیرا مردم در آن روزها الکل بیشتری مصرف می کنند. به این “سندرم قلب تعطیلات” می گویند. حتی ممکن است با مصرف بسیار کم الکل، تپش قلب را تجربه کنید.

⚠️ انقباضات زودرس بطنی

انقباضات زودرس بطنی (PVC) زمانی اتفاق می افتد که قلب بیش از حد می تپد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که دهلیزهای قلب خیلی زود فشرده شوند. هیپرریتمی قلب شما را از ریتم طبیعی خود خارج می کند و باعث می شود که قلب شما در حال تپش، تپش یا پرش در قفسه سینه باشد. اگر قلب سالمی دارید، میزان پایین انقباضات زودرس بطنی جای نگرانی ندارد، اما اگر مشکل قلبی دارید و اغلب ضربان قلب بیش از حد دارید، باید آن را درمان کنید.

⚠️ کوکائین و سایر مواد مخدر غیرقانونی

داروهای غیرقانونی مانند آمفتامین، کوکائین و اکستازی برای قلب بسیار خطرناک هستند. کوکائین فشار خون را افزایش می دهد، ضربان قلب را افزایش می دهد و به عضلات قلب آسیب می رساند. آمفتامین سیستم عصبی را تحریک می کند و ضربان قلب را افزایش می دهد. اکستازی باعث ترشح ماده شیمیایی به نام نوراپی نفرین می شود که منجر به افزایش ضربان قلب می شود.

در صورت تپش قلب چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر سالم هستید و گاهی تپش قلب دارید که فقط چند ثانیه طول می کشد، احتمالا جای نگرانی نیست، اما اگر تعداد دفعات افزایش یافت و علائمی مانند موارد زیر را تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید:

درد یا فشار قفسه سینه

تنگی نفس

سرگیجه

از حال رفتن

◼ چه زمانی درد قفسه سینه توسط معده ایجاد می شود؟ علائم درد قفسه سینه ناشی از معده

علت ضربان قلب سریع را تشخیص دهید

متخصص قلب و عروق با انجام آزمایش های زیر می تواند علت تپش قلب شما را دریابد:

الکتروکاردیوگرام (ECG)

هدف این آزمایش برهم زدن سیگنال های الکتریکی است که ریتم قلب شما را کنترل می کند.

الکتروکاردیوگرام دینامیک یا هولتر

شما باید از دستگاه الکتروکاردیوگرام قابل حمل به مدت 24 تا 72 ساعت استفاده کنید. این آزمایش می‌تواند ریتم‌های غیرطبیعی قلب و هر الگوی را که نیاز به آزمایش بیشتری دارد، تشخیص دهد.

مانیتور ضربان قلب

برای چند هفته باید از این دستگاه استفاده کنید. هر زمان که علائمی را در خود مشاهده کردید، با فشار یک دکمه به دستگاه دستور می دهید ضربان قلب شما را ثبت کند.

اکودیاگرام

این آزمایش از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از قلب و شناسایی مشکلات قلبی مرتبط با ساختار قلب استفاده می کند.

دکتر سعید یزدان خواه، متخصص قلب و عروق در تهران

[wp_ulike]

برای بهبود کیفیت محتوا امتیاز دهید

در طول ورزش

ضربان قلب در طول فعالیت یا ورزش به شدت افزایش می یابد. بالاترین ضربان قلب که قلب یک فرد می تواند بدون مشکل به آن برسد، حداکثر ضربان قلب نامیده می شود. این مقدار با افزایش سن کاهش می یابد. ضربان قلب ایده آل یا ضربان قلب استاندارد نیز به سن افراد بستگی دارد.

به طور کلی، برای اکثر بزرگسالان، ضربان قلب استاندارد و حداکثر ضربان قلب مطابق جدول زیر است:

سال های عمر)

ضربان قلب استاندارد

میانگین حداکثر ضربان قلب (bpm)

20

100-170

200

30

95-162

190

35

157-93

185

40

153-90

180

45

88-149

175

50

85-145

170

55

83-140

165

60

136-80

160

65

87-132

155

70

75-128

150

افزایش ضربان قلب در حین ورزش به عواملی مانند شدت تمرین، آمادگی جسمانی و عوامل دیگر بستگی دارد. یک فرد کم تحرک ممکن است هنگام راه رفتن در مسافت کوتاه، ضربان قلب خود را افزایش دهد. از سوی دیگر، افرادی که به طور منظم ورزش می کنند ممکن است برای افزایش ضربان قلب خود به ورزش شدید نیاز داشته باشند. اگر ضربان قلب فرد در حین ورزش موقتاً از این محدوده خارج شود، معمولاً نشان دهنده مشکلی نیست. طبق AHA، ضربان قلب افراد ممکن است کمی با ضربان قلب استاندارد آنها متفاوت باشد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا