چرا یهو حالم بد شد

همه ما در حال بدی هستیم. غم و اندوه یا ناراحتی خفیف و کوتاه مدت لزوماً به معنای افسردگی نیست، حال بد ما می تواند یک احساس ناراحت کننده باشد که ترجیح می دهیم از آن دور شویم.

من سال ها از بد خلقی های گاه و بیگاه رنج می برم. داروهای ضد افسردگی، یوگا، نوشیدنی های سبز، روغن ماهی و … را امتحان کردم، اما با وجود تلاشم، حال بدم برطرف نشد.

اگرچه نمی‌توانستم بفهمم چگونه خلق و خوی بد را به طور کامل از زندگی خود حذف کنم، اما موفق شدم نکات کلیدی را برای کنترل خلق و خوی خود بیابم.

دفعه بعد که با یک توده در گلو یا ناراحتی عمومی از خواب بیدار شدید، یکی از این تکنیک ها را امتحان کنید.

آن را احساس کن

ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما اغلب سریع‌ترین راه برای غلبه بر خلق و خوی بد این است که به خودتان اجازه دهید آن را احساس کنید. مانند همه چیز، احساسات زودگذر هستند و در نهایت ناپدید می شوند. همه ما می دانیم که گریه کردن چه حس خوبی دارد. احساس شفقت و رهایی در اعماق گریه است که موجی از هوای گرم را مانند طوفان رها می کند.

به خود اجازه دهید گریه کنید، بالش خود را مشت کنید، در مورد تاریک ترین و عمیق ترین ترس خود بنویسید، و هر کاری که باعث می شود احساس بدی در شما ایجاد کند را انجام دهید.

در لحظه باشید

خلق و خوی ما معمولاً نتیجه نگرانی از آینده یا غم و عصبانیت از گذشته است.

یک راه مؤثر برای بیرون آمدن از این جلیقه، بازگشت به زمان حال است. تکنیک هایی مانند مراقبه ذهن آگاهی به ما می آموزد که توجه خود را بر زمان حال متمرکز کنیم. به خصوص با تمرکز بر تنفسمان.

محققان این روش را توصیه می کنند، ارزش امتحان کردن را دارد.

چگونه می توانیم حال بد خود را بهبود بخشیم؟

به روحیه بد خود توجه کنید

گاهی اوقات به نظر می رسد که بدخلقی ما ناشی از چیزی نیست، اما به ندرت این اتفاق می افتد. سعی کنید ریشه بد خلقی خود را خودتان با کمک افشاگری ها و تأملات و یا با کمک مشاور پیدا کنید.

شما اغلب می توانید با اقدام قاطعانه ناراحتی خود را کنترل کنید. برای مثال، ممکن است لازم باشد با یکی از اعضای خانواده خود مرزهای واضح تر و مشخص تری تعیین کنید یا با رئیس خود گفتگو کنید. به آنچه که حواس شما می خواهند به شما بگویند توجه کنید.

خودت را چک کن

احساسات ما معمولاً نتیجه الگوهای فکری ناقص هستند که در ذهن ما تکرار می شوند.

یک تمرین ساده، درمان شناختی رفتاری است که ضبط افکار را بررسی می کند.

هدف از این روش بررسی اعتبار و درستی افکار شماست.

مثلاً آیا واقعاً این درست است که همه از شما متنفرند؟ احتمالا نه! بررسی ضبط های ذهنی افکار پشت ذهن شما را آشکار می کند و بنابراین اصلاحات بعدی به طور خودکار انجام می شود.

حرکت

بسیاری از ما زمانی که احساس خوبی نداریم کمتر به ورزش فکر می کنیم. اما به گفته دانشمندان، ورزش هایی مانند حرکات کششی و یوگا می تواند در بهبود خلق و خو مفید باشد.

اگر برای رفتن به باشگاه یا کلاس یوگا مشکل دارید، یا اگر اصلاً غیرممکن به نظر می رسد، 20 دقیقه پیاده روی کنید.

در نهایت، برای بهتر شدن عجله نکنید، در زمان حال بمانید، به خود اجازه دهید آنچه را که احساس می کنید احساس کنید و بدانید که در نهایت، مانند بسیاری از چیزها، حال بد شما نیز از بین خواهد رفت.

حالم خوب نیست چیکار کنم برای هر یک از ما مواقعی پیش می آید که احساس خوبی نداریم و به دنبال راه هایی برای بازگرداندن احساسات و خلق و خوی خود هستیم. می دانم که در این شرایط به دنبال رهایی از وضعیت بد هستید. اما بهتر است بدانید که مهم ترین راه برای داشتن احساس خوب درک شرایط فعلی و پذیرش اتفاقی که برایتان افتاده است. هر اتفاقی بیفتد، بهتر است خودتان را همانطور که هستید بپذیرید و به خودتان اجازه دهید. چون هر کس دیگری می توانست به جای شما باشد. مثل تو تصمیم بگیر

البته بهتر است بدانید که گاهی بدخلقی مداوم یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی است که تنها به احساس ناراحتی یا تشنج های تهدید کننده زندگی محدود نمی شود و نیاز به تشخیص سریع و درمان مناسب دارد.

اگر این مشکل در مراحل اولیه به درستی تشخیص داده شود، طبق تجویز پزشک، با مصرف داروها، شرکت در جلسات روانشناسی و یا حتی ایجاد تغییرات در سبک زندگی، فرد بهبود قابل توجهی پیدا می کند.

وقتی احساس خوبی ندارید چه کار کنید؟

اگر برای درمان بد خلقی اقدام نکنیم، می تواند عواقب فاجعه باری نه تنها برای فرد بلکه برای کل خانواده داشته باشد. آمارهای ایرانی از شیوع روزافزون این بیماری در بین جوانان حکایت دارد. بر اساس گزارش موسسه آمار، بیش از دوازده درصد مردم با این وضعیت مواجه هستند. هر دوره این عارضه می تواند از چند ماه تا چند سال طول بکشد و در صورت عدم درمان افزایش می یابد.

افراد مبتلا به این بیماری حتی ممکن است به نقطه ای از ناامیدی برسند که آنها را به سمت خودکشی سوق دهد. اما شناخت علائم این بیماری نقش مهمی در پیشگیری از بدتر شدن بیماری دارد. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری الگوهای خواب نامنظم دارند. مهمترین چیز در مواجهه با عباراتی مانند من احساس خوبی ندارم یا احساس بدی دارم، شناسایی علت اصلی مشکل است.

چه کنیم تا حالمان بهتر شود؟

برای بهبود خلق و خوی خود، باید فعالیت هایی مانند تغییر عادات خواب، خواندن کتاب، مراجعه به روانشناس و سایر موارد ذکر شده در زیر را امتحان کنید. اما به یاد داشته باشید که این موارد به استثنای جلسات مشاوره موقتی تلقی می شوند و نباید به عنوان درمان دائمی در نظر گرفته شوند.

1. عادات خواب را تغییر دهید

گاهی دلیل اینکه می گویم حالم خوب نیست مشکل خواب است. تغییر در الگوی خواب گاهی اوقات به صورت بی خوابی و گاهی به صورت خوابیدن طولانی تر از حد معمول ظاهر می شود. زود بیدار شدن از خواب یکی از نشانه های رایج این حالت روانی است. گاهی اوقات افراد مبتلا به این بیماری به عنوان مکانیزم مقابله با اضطراب یا پرخوابی در نظر گرفته می شوند.

2. تغییر در اشتها

تغییر در اشتها می تواند منجر به کاهش یا افزایش وزن قابل توجه شود. برخی از افراد مبتلا به این بیماری حاد قادر به تمرکز نیستند. افراد مبتلا به این بیماری معمولا احساس خستگی و گرسنگی می کنند و اغلب می گویند حالم خوب نیست. این افراد قادر به انجام فعالیت های عادی روزانه نیستند و ممکن است علاقه خود را به فعالیت های روزانه از دست بدهند یا ظرفیت شادی و لذت آنها کاهش یابد.

3. مدیتیشن

مدیتیشن را امتحان کنید. ساده است: آرام بنشینید، چشمان خود را ببندید و روی تنفس خود تمرکز کنید. وقتی حواس‌تان پرت می‌شود، به سادگی توجه خود را به تنفستان برگردانید. وقتی کارتان تمام شد، می توانید احساس مثبتی داشته باشید. این چیزی است که به تغییر انرژی روز شما کمک می کند و به شما کمک می کند تا استرس را از بین ببرید.

4. خارج شوید

برخی افراد در جلسات مشاوره می پرسند که برای احساس بهتر به کجا مراجعه کنم؟ برای افراد برون گرا، بیرون رفتن، نشستن زیر نور خورشید، یا فقط گرفتن هوای تازه ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که گذراندن وقت در خارج از منزل می تواند انرژی بیشتر، حافظه بهتر و اضطراب کمتری به شما بدهد. افراد درونگرا می توانند در زمان های مشخصی برای پیاده روی بیرون بروند و به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهند.

5. بخند

کاری را انجام دهید که باعث خنده شما می شود، چند صفحه از یک کتاب خنده دار بخوانید، یک کلیپ از کمدین مورد علاقه خود را تماشا کنید یا با یک دوست تماس بگیرید. خنده خلق و خوی شما را تغییر می دهد، قلب، ریه ها و ماهیچه های شما را تحریک می کند و باعث می شود مغز شما اندورفین بیشتری ترشح کند که در دراز مدت خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

نشانه های فردی که حالش خوب نیست

این افراد همچنین ممکن است از ناباروری یا کمبود شدید میل جنسی رنج ببرند.

افراد مبتلا به این عارضه دائماً به عیب ها و نارسایی های خود فکر می کنند.

آنها احساس گناه و ناامیدی می کنند. افکاری مانند “من یک بازنده هستم”، من اصلا احساس خوبی ندارم، متاسفم، “الان چه کار کنم”، احساس خوبی ندارم، یا “دنیا بد است.” چنین مکان وحشتناکی ” آنها زندگی میکنند

این حالت این تصور را ایجاد می کند که هیچ چیز خوشایند دیگری وجود نخواهد داشت.

معمولاً این نگرش منفی با افکار خودکشی همراه است که باید بسیار جدی گرفته شود.

برخی از افراد مبتلا به این بیماری مشکلات جسمی یا حرکتی دارند.

ممکن است صبح از خواب بیدار شوند و ساعت ها در اتاق بمانند.

مشکلات تفکر منفی

برخی افراد علاوه بر غم و اندوه از سردرد یا مشکلات معده نیز شکایت دارند. یکی از نشانه های افرادی که اغلب می گویند “احساس خوبی ندارم، چه کار کنم” داشتن افکار منفی است. این حالت یکی از رایج ترین حالات روانی در جهان امروز است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سیصد و پنجاه میلیون نفر یعنی پنج درصد از جمعیت جهان در طول زندگی خود از این بیماری رنج می برند.

16 میلیون نفر در ایالات متحده نیز این علائم را تجربه می کنند و حدود 30 درصد از آنها با داروها و سایر روش های درمانی درمان می شوند. اگر این وضعیت درمان نشود، می تواند خطر اعتیاد به الکل و مواد مخدر را افزایش دهد. در این صورت احتمال خودکشی افزایش می یابد. همه ما گاهی اوقات احساس ناراحتی و تنهایی، خستگی و غمگینی می کنیم، این احساسات بیش از یک یا دو هفته طول نمی کشد و بنابراین در زندگی ما اختلال ایجاد نمی کند و به طور جدی آن را مختل نمی کند.

چرا حالم خوب نیست؟

گاهی دلیل خاصی وجود ندارد که بگوییم حالم خوب نیست، اما گاهی این مورد به یک مشکل جدی در زندگی ما تبدیل می شود و زندگی عادی ما را مختل می کند و نیاز به نظارت، مشاوره و درمان فردی دارد. قرار گرفتن در معرض این وضعیت به تدریج باعث ایجاد حالات جدی بی حالی، بی حالی و افسردگی (نکات درمان افسردگی) می شود و زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین، با توجه به مطالب مهمی که گفته شد، اگر شما از کسانی هستید که اغلب می گویند:

«احساس بدی دارم، چه کار کنم»، «احساس بدی دارم، چه کار کنم که حالم بهتر شود؟»، «خدایا، حالم خوب نیست، کمکم کن»، «چیکار کنم؟» وقتی حالم خوب نیست»، توجه داشته باشید که ممکن است با علائم مختلفی از مشکلات روانی مواجه شوید و لازم است در اسرع وقت به مرکز مشاوره خانواده مراجعه کرده و با مشاور در این زمینه مهم مشورت کنید.

یک مشاور روانشناسی می تواند به شما کمک کند تا مشکلات خود را در این زمینه کاهش دهید و علائم این طرز فکر نامناسب را که می تواند کاملاً شما را از اهدافتان منحرف کند، بهبود بخشد. اگر این وضعیت درمان نشود، ممکن است شرایط بدتری در انتظار شما باشد و حتی افکار نامناسبی مانند خودکشی به سراغتان بیاید یا حتی شما را به دام اعتیاد بکشاند.

حالم خوب نیست چی بگم

بسیاری از افراد از دوست یا همسر خود می پرسند که وقتی حالشان خوب نیست چه کار کنند. در پاسخ، بهتر است موارد زیر را انجام دهید و در صورت تکرار با مشاور صحبت کنید:

به شخص نگویید که اشتباه می کند. اگر کسی در مورد تجربیات و احساسات خود صحبت کند هیچ اشکالی ندارد. ممکن است با شرایط مشابهی مواجه نشوید. اما شما نباید احساسات یک فرد را زیر سوال ببرید.

سعی نکنید مشکل آنها را حل کنید. دوست شما باید بداند که سخنان او شنیده می شود. بنابراین به جای حل مشکلات آنها، به آنها گوش دهید.

آنها را تشویق کنید تا بیشتر صحبت کنند.

فعالانه به آنها گوش دهید و برای کمک به آنها با یک روانشناس مشورت کنید.

چگونه به دیگران آرامش می دهید؟

به آنها اطمینان دهید که تنها نیستند.

سعی کنید احساسات آنها را درک کنید.

فقط در صورت درخواست مشاوره ارائه دهید.

به آنها گوش کن.

چگونه دوستم را خوشحال کنم؟

یک لیست پخش با آهنگ های جذاب و انگیزشی برای آنها ارسال کنید.

فهرستی از 10 چیز که آنها را خوشحال می کند تهیه کنید.

خاطرات خوش خود را به خاطر بسپارید.

به آنها بگویید که هر زمان که به شما نیاز داشته باشند به آنها کمک خواهید کرد.

موضوع

متن شما

گروه بندی

سالن

سوال مورد نظر

گزینه ها

*لطفا قبل از عضویت در ایجاد موضوعات و نظرسنجی دقت کنید زیرا امکان ویرایش یا حذف محتوا پس از انتشار وجود ندارد. علاوه بر این، شما باید قوانین و مقررات Ninisite را رعایت کنید.

صرفه جویی

انصراف دهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا