چرا یلدا بلندترین شب سال است

شب یلدا یا شب چله یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است، درست مانند چهاربانسوری و عید نوروز که از غروب خورشید در آخرین روز پاییز آغاز می‌شود و با طلوع خورشید در اولین روز زمستان به پایان می‌رسد. شب یلدا چه قبل و چه بعد از اسلام در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد و همواره به عنوان انگیزه ای برای دور هم جمع شدن اقوام دور و نزدیک بر سر سفره پربرکت تلقی شده است. موضوعی که زمینه ای برای ارتباط بیشتر و پیوند قوی تر بین خانواده ها فراهم می کند.

در آستانه شب یلدا شوری وصف ناشدنی بین خانواده های ایرانی به وجود می آید. چون می خواهند برای امشب آماده شوند. بدون شک خرید آجیل و میوه هایی مانند هندوانه و انار یکی از اولین کارهایی است که ایرانیان در این شب انجام می دهند.

همه چیز درباره جشن یلدا:

داستان شب یلدا

شب یلدا را با نام هایی مانند شب چله، خورشید شکست ناپذیر، میلاد مهر و غیره نیز می شناسند که به آن آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال می گویند. قدمت برگزاری مراسم شب یلدا در بین ایرانیان به بیش از هفت هزار سال می رسد. در واقع، اجداد ما کشف کردند که اولین شب زمستان طولانی ترین شب سال است. اگرچه در هیچ مقطعی از تاریخ ایران، دولت‌ها ضرورت برگزاری این شب را ندیده‌اند. ایرانی ها خیلی وقت پیش یلدا را پشت سر گذاشتند.

مردم در قدیم به دامداری و کشاورزی می پرداختند و زندگی خود را بر اساس طبیعت تنظیم می کردند. بنابراین تغییر فصل و کوتاهی یا طولانی شدن شب و روز تأثیر بسزایی در زندگی آنها داشت. از این رو به نور و گرما و طول روز اهمیت خاصی می دادند و آنها را نیکو و پسندیده می شمردند; اما زمستان، سرما و شب های طولانی برایشان چندان خوشایند نبود.

در آیین مهر، آخرین شب پاییز را روز تولد خورشید می دانند. وقتی ایزدمهر در تاریکی شبی طولانی و سرد از غاری در کوه های البرز بیرون می آید و خورشید درخشان را به ارمغان می آورد. شب چله در واقع شب تولد و ظهور خورشید است. در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» به نقل از دکتر مهرداد بهار آمده است:

شب یلدا روز تولد مهر و میترا نیست. بلکه تولد خورشید است. مهر با خورشید تفاوت هایی دارد.

بر اساس تقویم مردم ایران باستان، چله مصادف با شب تولد خورشید است و خورشید و ماه اگرچه ارتباط نزدیکی با هم دارند، اما یکسان نیستند. پس از گرویدن ایرانیان به آیین زرتشتی، آداب و رسوم مهر بخشی از آیین زرتشتی شد. طبق آنچه در کتاب عطارالباقیه آمده است، زرتشتیان روز اول روز را «خروز» یا همان روز خورشید می دانستند و جشنی را که در آن روز برگزار می شد «نودروز» نامیدند; چون فاصله شب یلدا تا عید نوروز 90 روز بود. بر اساس مندرجات کتاب قوانین مسعودی، روز اول دی ماه را «خرروز» یا «خرمروز» می نامیدند و به اهورامزدا نسبت می دادند. زمانی که دین زرتشتی به عنوان دین رسمی کشور در عصر ساسانیان معرفی شد، اهمیت آیین مهر در نهادهای دولتی و زندگی مردم همچنان مشهود بود. این به وضوح در الگوهای باقی مانده از آن زمان قابل مشاهده است.

بر اساس سنت دیرینه آیین مهر، در فرارسیدن روز اول ایران، پادشاهان ایرانی از تخت سلطنتی خارج شدند، لباس های سفید پوشیدند و به صحرا رفتند و بر فرش سفیدی نشستند. نگهبانان و خادمان کاخ آن روز آزاد بودند و مانند دیگران زندگی می کردند. به این ترتیب همه از شاه گرفته تا عوام دارای موقعیت یکسانی بودند و هیچکس حق نداشت که دیگران را منصوب کند. علاوه بر این، ریختن خون گوسفند و مرغ و جنگیدن در این روز ممنوع بود. نیروهای دشمن ایران با آگاهی از این مشکل موقتاً دست از جنگ و کشتار بردند که گاه به صلحی طولانی منجر می شد.

مردم ایران باستان برای احترام به «اهورامزدا» و «مهر» دور هم جمع می‌شدند و می‌خوردند، می‌نوشیدند و شاد می‌شدند. در آن شب سفره ای به نام «میازد» (به معنای میزبان) برپا شد که در آن میوه های فصل، خشکبار و آجیل بود که در اصطلاح زرتشتی به آن «لُرک» می گویند. وسایل نماز مانند عود سوز، عود، عود سوز و …. نیز روی این میز قرار گرفتند.

پس از گسترش دین مهر در اروپا، مراسم شب یلدا یا شب چله به مناسبت میلاد مهر و نور برگزار شد و حتی پس از گسترش مسیحیت، آداب و رسوم این آیین در زندگی مردم باقی مانده است. در میان رومی ها تا سال 350 پس از میلاد، فرقه های مختلف مسیحیت تصمیم گرفتند روز ششم ژانویه را به عنوان روز تولد مسیح معرفی کنند. اما به دلیل نفوذ آیین مهر، کلیسای روم مجبور شد روز تولد عیسی مسیح (PSL) را همزمان با روز تولد میترا یا مهر قرار دهد تا جشن آئین مهر برگزار شود. فراموش شده.

با ظهور کلیسای روم، دیگر فرقه های مسیحی به تدریج همین روند را دنبال کردند. اما کلیساهای ارمنی و ارتدوکس شرقی هنوز تولد مسیح (PSL) را در 6 ژانویه می دانند. محققان معتقدند که 21 یا 25 دسامبر، بسته به اشارات کتاب مقدس، به فصل کشاورزی و اعتدال آب و هوا و تاریخ اولیه مسیحیت اختصاص دارد و این روز را مانند تولد عیسی مسیح (PSL) نمی دانند. اولین جشن های کریسمس هدیه و میراثی از ایران باستان به جهانیان است که تا به امروز باقی مانده است.

کلمه کریسمس ریشه ای رومی دارد که از «ناتال» به معنای تولد گرفته شده است. علاوه بر این، کلاه بابانوئل شبیه کلاه کشیش آیین مهر است. جالبتر اینکه درخت کاج و ستاره روی آن در مراسم کریسمس نیز از میراث آیین مهر محسوب می شود. رومی ها درختان همیشه سبز مانند کاج را نشانه قدرت و پیروزی میترا بر زمستان و سرما می دانستند. در کنده کاری های به جای مانده از آیین مهر، درخت کاج یا سرو را در کنار مهر و آناهیتا می بینید که به شکل صلیب در نقش های تزئینی ایرانی ترسیم شده اند.

جشن یلدا چیست؟

فاصله زمانی غروب خورشید در 9 آذر تا طلوع خورشید در اول دی ماه مطابق با شب یلدا است. در کتاب «برهان قطعی» نوشته «محمد حسین بن خلف تبریزی» در توضیح کلمه «یلدا» آمده است:

یلدا اولین شب زمستان و آخرین شب پاییز است که اول برج جدی و آخرین قوس است و طولانی ترین شب است. در تمام سال در آن شب یا نزدیک به آن، خورشید وارد برج جدی می شود و شب را بسیار نحس و بی برکت می گویند و برخی گفته اند شب یلدا یازدهم برج است.

ایرانیان در گذشته این شب را در دامنه رشته کوه های البرز می گذرانند و منتظر طلوع فجر و طلوع دوباره خورشید بودند. در برخی از زیارتگاه های پیروان آیین مهر، مراسم دعای شب یلدا برای شکست شیطان و پیروزی مهر از خداوند برپا شد.

شب یلدا چه زمانی است؟

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: حمید شفیعی ها)

در اولین روز ژانویه هر سال، زمین به انقلاب زمستانی می رسد و به این ترتیب، کوتاه ترین روز و طولانی ترین شب سال در نیمکره شمالی و طولانی ترین روز سال در نیمکره جنوبی رخ می دهد. جالب است که طول شب در نیمکره شمالی یکسان نیست. مثلا طول شب و روز در خط استوا برابر است و هر چه به سمت قطب حرکت کنید طول شب یلدا بیشتر می شود. در واقع ارتفاع شب یلدا به موقعیت جغرافیایی بستگی دارد.

در شب یلدا فاصله خورشید تا مدار آسمان به طولانی ترین مدت خود می رسد و به همین دلیل طولانی ترین شب سال رخ می دهد; اگرچه این مدت زمان تنها یک دقیقه با شب های دیگر متفاوت است.

تاریخ جشن یلدا

شب یلدای سال 1401 مصادف با چهارشنبه 30 آذر، 30 آذر 1390 و 26 جمادی الاول 1443 است.

شب یلدا 1401

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: عرفان غفوری)

با وجود همه فراز و نشیب های زندگی و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، مردم ایران نیز شب یلدای 1401 را با شکوه هر چه بیشتر جشن خواهند گرفت. حتی اگر فقط یک لیوان چای و شیرینی باشد. مهم حضور گرم اعضای خانواده در کنار هم، شب گذرانی، هم صحبتی با حافظ و هم صحبتی است.

دلیل نام شب چله

عدد 40 از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است. ایرانیان باستان زمستان را به دو قسمت «گرند چله» و «پتیت چله» تقسیم می کردند که از دو قسمت چهل روز تشکیل می شد. آخرین شب آذر به نام چاله; زیرا از آغاز مصیبت بزرگ و فرا رسیدن سرمای زمستان خبر می دهد. به زحمت 40 روز بعد جشن قرن برگزار می شود که به مناسبت پایان چله بزرگ و آغاز چله کوچک است.

در مورد نام کلمه یلدا نظرات مختلفی وجود دارد. برخی آن را واژه ای سریانی هم ریشه با واژه های عربی «ولادت»، «ولادت»، «میلاد»، «یولد» و «یلد» می دانند که به تولد ایزد مهر یا خورشید اشاره دارد. برخی دیگر یلدا را واژه ای اوستایی معرفی می کنند.

آداب و رسوم شب یلدا

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

جشن یلدا شبیه جشن های ایرانی است که به صورت خانوادگی برگزار می شود و در این مراسم سفره ای با غذاهای خاص دیده می شود. در بیشتر مناطق به این غذاها «شب شب» می گویند و اغلب از آجیل هفت هسته ای و هفت نوع میوه تشکیل شده است. اما تعداد این گونه غذاها گاهی از هفت نوع فراتر می رود و شامل انواع شیرینی های سنتی و غیرسنتی می شود.

در بیشتر مناطق ایران به خوراکی‌های شب یلدا «شب‌چره» می‌گویند

چند روز مانده به شب یلدا، در کوچه ها و بازارها جنب و جوش زیادی وجود دارد و مردم را می توانید برای خرید و تدارک این جشن باستانی ببینید. بسیاری از فروشندگان خیابانی نیز برای این شب در شهر مواد غذایی می فروشند. این جشن اغلب توسط بزرگان برگزار می شود که خاطره انگیز و فراموش نشدنی است. مهم ترین قسمت این جشن را می توان گردهمایی اعضای خانواده و عزیزانی دانست که طولانی ترین شب سال را به شادی و گفتگو می گذرانند.

تمرینات شب یلدا

خواندن شعر و خواندن داستان

یکی از قسمت های جذاب شب یلدا است که این روزها فراموش شده است. در گذشته بزرگان برای مهمانان شعر می خواندند و در عین حال داستان هایی از شاهنامه و پانداموز می گفتند.

تفل به حافظ

دیوان حافظ در شب یلدا جایگاه ویژه ای دارد و میهمانان در ایام فاتحه به روح حافظ تقدیم می کنند و بر کاناپه او تفالی می اندازند تا از این طریق از وضعیت آینده خود جویا شوند. یکی دیگر از رسم های گذشته این بود که مردم با چیدن مهره و شکستن آن پول زیادی می گرفتند تا ببینند که آیا مهره توخالی است یا نه.

در شب یلدا آجیل بخورید

پرطرفدارترین و خوشمزه ترین قسمت شب یلدا به خوردن آجیل در شب یلدا اختصاص دارد که اغلب ترکیبی از میوه های خشک و آجیل با خواص فراوان است.

منبع عکس: PERSIANFOODTOURS.COM

در شب یلدا میوه بخورید

ایرانی ها در شب یلدا فقط به آجیل اکتفا نمی کنند و در سفره یلدایشان انواع میوه ها به چشم می خورد. یکی از این میوه ها هندوانه است که شب یلدا بدون آن کامل نمی شود. زیرا اعتقاد بر این است که با خوردن یک میوه نماد تابستان، سرما در زمستان تاثیری بر آنها نخواهد داشت. انار نماد شادی و تولد، پای ثابت حصیر شب یلدا است. این میوه خوشمزه و آبدار هم خونساز است و هم به دلیل داشتن ویتامین C و سایر خواص انرژی و نشاط زیادی به انسان می دهد. خرمالو، سیب و پرتقال ازگیل نیز در طولانی ترین شب سال در سبد میوه گنجانده شده است. اما چرا هندوانه و انار میوه های اصلی جشن یلدا هستند؟

در فرهنگ ما اهمیت رنگ قرمز قدمتی پنج هزار ساله دارد. ایرانیان قبل از استقرار در فلات کنونی ایران از جایی می آمدند که 10 ماه زمستان و دو ماه تابستان وجود داشت و به همین دلیل گرمای خورشید برایشان اهمیت زیادی داشت. بنابراین، همه چیز خورشید برای آنها عزیز بود، مانند رنگ ارغوانی سحر. اهمیت رنگ قرمز در شب یلدا نیز از همین مشکل نشأت می گیرد و رنگ این دو میوه خوشمزه از اعتقاد به رنگ بنفش سحر نشات می گیرد.

منبع عکس: PERSIANFOODTOURS.COM

با نزدیک شدن به شب یلدا، کدو حلوایی در گوشه و کنار شهر به فروش می رسد و با رنگ نارنجی دوست داشتنی خود گرمای خاصی به سفره یلدا می بخشد و نماد پیروزی روز بر شب است. برخی از خانواده ها علاوه بر کدو تنبل، پخت چغندر یا لیپو را فراموش نمی کنند و با این نماد رفاه و برکت از مهمانان خود پذیرایی می کنند.

تهیه غذای شب یلدا

از آنجایی که شب یلدا فرصت مناسبی برای دیدار دوباره با عزیزان است، همه تلاش خود را می کنند تا یک شام خوشمزه و لذیذ را تهیه کنند. غذاهایی که عصر آن روز می خورند بسته به هر شهر ممکن است شامل سبزی پلو با ماهی، زرشک پلو، انار پلو، کلم پلو شیرازی و … باشد. و لذت با هم بودن را دوچندان کنیم.

آوردن دوش عروس برای تازه عروس

با فرا رسیدن آخرین روز آذر، خانواده های تازه داماد و داماد برای یکدیگر هدایایی به نام شب چله های تهیه می کنند. این رسم بسته به هر شهر و کشوری متفاوت است و به روش خاصی انجام می شود. فلسفه این رسم این است که در گذشته دو نامزد فقط در مناسبت‌های خاصی مانند شب یلدا با هم ملاقات می‌کردند. خانواده داماد از خانواده عروس خواستند تا عروس را به بهانه رفتن به مهمانی در منزلشان در مراسم شرکت کند. نیشکر، انواع شیرینی، کیف پارچه ای، کیف، کفش و لباس زمستانی عروس، سکه طلا، آجیل و خشکبار، میوه، مرغ، گوشت و …. از جمله هدایایی است که برای عروس آورده می شود که بسته به محل زندگی افراد می توان آن را هدیه داد.

آتش را شروع کنید

در نظر گذشتگان نماد نور و خورشید بوده و برخی برای از بین بردن ارواح شیطانی و تاریکی آتش روشن می کردند.

شعر شب یلدا

شب یلدا در ادبیات و شعر ایران نیز تأثیر داشته است و شعرهایی به زبان فارسی می بینیم که تاریکی شب یلدا را استعاره ای برای دوری و جدایی می دانند.

در مورد ریشه شناسی کلمه یلدا دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی آن را واژه ای سریانی می دانند و از آنجایی که واژه سریانی یلدا با واژه های عربی «ولادت»، «ولادت»، «میلاد»، «وَلَد» و «یلد» هم ریشه است، این نظر رایجی است که مقبولتر به نظر می رسد. . دیدگاه دیگری مانند اعتقاد گیتی پورفاضل وجود دارد که یلدا را واژه ای اوستایی می داند. وی در این باره می گوید:

یلدا از دو قسمت «یال» و «دا» تشکیل شده است. یل یا ییل در اصل در اوستایی به معنای سال است و به مرور زمان واج «ر» به «ل» و «یل» تغییر کرده و در زبان های لاتین سال به معنای سال است و «دا» که امروز می گوییم «روز» است. به معنی روشن و روشن است و در انگلیسی Day به معنی روز است. پس یلدا به معنای «نور سال» است.

آهنگسازان و نویسندگان فارسی زبان از الناری بلخی گرفته تا حافظ، سعدی، عطار، وهش بافقی، منوچهری دامغانی، خواجوی کرمانی، عبید زاکانی، امیرخسرو دهلوی و… در دوره های مختلف تاریخی واژه یلدا را به معنای بلند و تاریک به کار برده اند. “. اشاره به زلف یار و شب هجران دارد. گویا یلدا اولین بار در اشعار ابتدایی بلخی و ناصرخسرو به کار رفته است. عنصر در شعر خود می گوید:

همانطور که انگشتر توسط نیزه دزدیده می شود، شب یلدا را با نیزه ای پر از زنگ و سوت می پوشید.

ناصر خسرو نیز از کلمه یلدا استفاده کرده است:

قندیل فروزی شب قدر به مسجد برو مسجد مثل روز و دلت مثل شب یلدا

حافظ نیز در این باره بیت زیبایی دارد:

گفتار فرمانروایان تاریکی شب یلدا است

سعدی از قلم نیفتاده است:

اما با تمام دردی که دارم امیدی نیست که آخرش در آخر شعبان یلدا بود

عبید زاکانی در رباعی خود از یلدا استفاده کرده است:

ای لعل لبات مشغول گذاشتن تازی بر توست

با زلوف، قصه تو مشکل ماست، مثل جشن یلدای معروف

صائب تبریزی، شاعر قرن یازدهم، کلمه یلدا را برای اشاره به زلف یار به کار برده است:

آیا آه طولانی شما با دل های غمگین ربطی به روح های شب خسته ندارد؟

بافقی بهقی نیز در این باره بیتی دارد:

حال کنونی خود را بدون سر و پا نوشتیم روز فراق را شب یلدا نوشتیم

در دوران معاصر هوشنگ ابتهاج را داریم که در یکی از غزلیات خود به یلدا رفته و نگاهی متفاوت به این واژه داشته و شب یلدا را نماد زندان می داند:

ای سایه، آنهایی که سحرگاه بیدار می شوند نگران آفتاب باشند، زندان شب یلدا را بگشاییم و فرار کنیم.

واژه های چله و یلدا در زبان فارسی رایج و ریشه دارند. چله ریشه در فرهنگ مردم نقاط مختلف ایران دارد و نشان دهنده تاثیر زندگی روزمره مردم در فصول مختلف سال است. یلدا نیز با عقاید مهری ارتباط تنگاتنگی دارد و عقیده باستانی به تولد خورشید در شب انقلاب زمستانی را مربوط می کند.

تاریخ هزار ساله ادبیات فارسی حکایت از آن دارد که شب یلدا برای بسیاری از شاعران تاریکی و سختی فراق است. اما بر اساس آیین‌ها و باورهای ایرانیان، یلدا شبی عرفانی بود که با برپایی جشن و شادی با دیوان حافظ و شب گذرانی پایان تاریکی و تولد نور و روشنایی را جشن می‌گرفت.

شب یلدا در شهرهای ایران

شمیران و تهران خراسان | اصفهان آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان مازندران فارس لرستان قزوین | خوزستان گیلان | همدان کرمان

شهرهای مختلف ایران با توجه به فرهنگ و جغرافیای خود مراسم شب یلدا را برگزار می کنند که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند. اما برخی از آنها فراموش شده اند و تنها خاطره ای از آنها باقی مانده است. در ادامه به اختصار به آداب و رسوم ساکنان شهرها و استان های خاص اشاره می کنیم.

شمیران و تهران

شمیران به دلیل آب و هوای خوب و رودخانه‌ها و قنات‌هایش دارای باغ‌ها و محصولات کشاورزی فراوانی بود که شبستان یلدا را زینت می‌داد. یکی از میوه های مورد علاقه ساکنان این منطقه سیب شمیران بود. با توجه به بارش شدید برف در این منطقه، جشن شب یلدا بسیار پرشورتر برگزار شد. در شمیران برف نشکسته را می زدند و در ظرفی با شیره می خوردند. بستنی در بهشت ​​یکی از غذاهای زمستانی مخصوصا در شب یلدا بود. سوپ‌های میوه‌ای مانند آش آلو، آش آلو، کوفته سماق و آش انار نه تنها غذای زمستانی محسوب می‌شدند. سر سفره شب یلدا هم گذاشتند.

آجیل شب یلدا یکی از خوراکی های تهرانی بوده و هست که نشان دهنده اعتقاد مردم تهران قدیم به خواص میوه های خشک است. در حال حاضر منطقه شمیران جزو تهران است و به همین دلیل مراسم شب یلدا تقریباً به همین صورت انجام می شود. برخی از آداب و رسوم ذکر شده همچنان ادامه دارد و برخی دیگر فراخوان شده است.

خراسان

واژه یلدا اگرچه در ادبیات خراسان نیامده است، اما بر اساس اسناد شفاهی و مکتوب برای چله شنسی یا شب چله به کار رفته است. در گذشته مردم این خطه از ایران برای شب یلدا با خود چراغی می بردند و به دلیل کثرت چراغ ها این شب را شب چیراگ یا چیراگانی می نامیدند.

تهیه شیرینی کاف، کفذانی یا کفبیخ که نوعی شیرینی سنتی یا شربت است و مربوط به منطقه قهستان و خراسان باستان است، از آیین های شب چله است. در این مراسم ریشه گیاه چوبک را در آب خیس کرده و چندین بار می جوشانند. سپس مردان و جوانان فامیل آن را در ظرف سفالی بزرگی می ریزند و ساعت ها آن را به هم می زنند تا به صورت کف سفت درآید. این موس را با شربت شکر مخلوط کرده و با گردو و پسته تزیین می کنند.

اصفهان

منبع عکس: PERSIAMAMA.COM

مردم اصفهان در شب یلدا به خانه بزرگان خود می روند و تا آخر شب شاهنامه می خوانند و به مدح حافظ می پردازند. عصر همان روز، تازه دامادها به همراه خانواده هدیه ای به خانه عروس می آورند. آجیل شب یلدا نیز در اصفهان رواج دارد که شامل کشمش، گردو، برگ گلابی، بادام، برگ زردآلو، قیسی، جوزکند و… می شود و در سفره یلدا میوه هایی مانند هندوانه، انار، سیب و گلابی دیده می شود. میزبان با چای و شربت از میهمانان پذیرایی می کند و اگر برف ببارد برف و شیره انگور نیز کام میهمانان را شیرین می کند. علاوه بر ماهی پلو، غذاهای محلی مانند دلمه، کوفته و… نیز سرو می شوند.

یکی از آداب و رسوم جالب را می توان در گلپایگان مشاهده کرد. وقتی مادربزرگ غذای شب یلدا را دیر می آورد و کوچکترها شعر «کسی که شب نمی آید، موش در انبارش باشد» را می خوانند، از مادربزرگ می خواهند که شب قبل را بیاورد.

اصفهانیان باستان زمستان را به دو قسمت «چله» و «چله کوچیکه» تقسیم کرده بودند که از اول آذرماه تا بهمن ماه ادامه داشت.

آذربایجان غربی

منبع عکس: خبرگزاری آنا (عکاس: حمیدرضا تراری)

در زبان ترکی به شب یلدا «چله گجه سی» می گویند که فرصت خوبی برای وقت گذرانی و گفتگو تا پاسی از شب است. هندوانه شب یلدا یا «چیلی قارپیزی» را نماد این شب می دانند و طبق باور مردم آذربایجان غربی کسانی که در این جشن هندوانه می خورند از سرمای زمستان در امان خواهند ماند. پشمک، حلوا، هندوانه، خربزه، جملات معروف آذربایجان غربی و… وجود دارد. در سفره یلدای اهالی این استان.

یکی از آداب و رسوم جالب این منطقه که هنوز هم در اکثر شهرها معتبر است، هدیه شب یلدا معروف به «چله پای» یا «دریاچه چیله» است که طبق سنت دیرینه هدایایی به خانه متوفی می آورند.

یکی از آداب و رسوم قدیمی که امروزه کمتر دیده می شود، جشن خضر نبی است که جوانان خوش شانس هر روستا پس از جمع آوری حبوبات از قبیل گندم، نخود، ذرت، تخمه هندوانه و خربزه در خانه روستاییان، آن را می پزند و خشک می کنند. روی آنها نمک بپاشید و برای تهیه غذای «قوت» هاون کوبیدند. این جوان ها هفت میخ می گرفتند و زیر زبان می گذاشتند و می خوابیدند و بزرگان خوابشان را تعبیر می کردند. دختران خوش شانس از لوبیاهای جمع آوری شده غذا می پختند و آن را بین همسایه ها تقسیم می کردند تا به اصطلاح شانس خود را بهبود بخشند.

خواندن اشعار کردی در شهرهای کردنشین استان مانند پیرانشهر، نقده، اشنویه و مهاباد رایج است و جوانان با بازی های سنتی مانند جوراب بازی و برش بازی سرگرم می شوند.

آذربایجان شرقی

در این شب خانواده های آذربایجان شرقی معمولاً در منزل یکی از بزرگان فامیل گرد هم می آیند و ضمن خوردن غذاهای لذیذ مانند کوفته، خشیل و آش، میوه های قرمز رنگ مانند هندوانه و انار و همچنین مرکبات می نوشند. میوه های خشک مانند کشمش، بادام، سنجد، گندم سوخاری کنفی، لبو، حلوای آجیلی و غیره. قسمت های خوشمزه این شب طولانی است

یکی از آداب و رسوم شب یلدا این است که در اولین شب چله عروس و داماد، خانواده داماد «خنچه» یا «خنچه چله» را تهیه کرده و به خانه عروس می آورند.

اکثر آذربایجانی ها در شب یلدا «چله قارپیزی» یا چله هندوانه می خورند. زیرا معتقدند خوردن هندوانه تاثیری بر آنها نخواهد داشت. بزرگ‌تر خانواده هندوانه را با چاقو می‌برد. با گفتن «قضا بلمیزی بو گجه کِدُخ» (امروز بلای خودمان را بریدیم).

کردستان

در کردستان شب یلدا را «شهو زمسان» (شب زمستان) یا «شهو چله» (شب چله) می نامند. به مناسبت این جشن، سنندجی‌ها خربزه‌های کوچک را در کف سرکه می‌ریزند تا هنگام رسیدن به یلدا، «کلک ترش» (خربزه ترش) که یکی از غذاهای اصلی این مراسم است، داشته باشند. علاوه بر این، خوشه های انگور را برای چند ماه در سایه یا زیرزمین به سقف آویزان می کنند تا از این شب لذت ببرند. کلم و برگ موکا، فلفل سبز و خلال بادمجان، روغن و کره محلی، دوغ، ماست و پیاز از دیگر اجزای سفره یلدا هستند.

مهمانان بعد از شام قاچ های «کلک ترش» می خورند تا غذایشان هضم شود و از میان وعده ها و میوه های رنگارنگ شب چله استفاده کنند.

مازندران

شب یلدا که در زبان محلی مازندرانی ها «چله شو» نامیده می شود. شامل تمهیدات خاصی مانند خانه تکانی، نظافت برنج و کاشت انار است که از چند روز قبل شروع می شود و اهمیت این مراسم به حدی است که اگر خانواده ای برای شام تدارک نداشته باشد بد تلقی می شود. فال

مازندرانی ها برای شام یلدا سبزی پلو با مرغ، ماهی یا اردک، فسنجان با اردک یا مرغ و کوکو سبزی تهیه می کنند. انار، میوه ها، آجیل، تخم مرغ سوخاری، هندوانه و کدو تنبل، گندم سوخاری، کدو تنبل با دارچین و عسل از جمله غذاهای این شب است. شب نشینی یکی از مهم ترین آداب و رسوم شب یلدا در مازندران است.

فارس

۸۵۸۵۸۵۱ عکاس: عارف کریمی ۸۵۸۵۸۵۲

شیرازی ها شب یلدا را به نام چاله بزرگ می شناسند که از اول دی ماه تا دهم بهمن ماه ادامه دارد. به اعتقاد شیرازی ها، می توان در شب چله حال و هوای مردم را تغییر داد; به این ترتیب افراد سرد مزاج برای بازیابی مزاج باید چیزهای گرم بخورند و افراد با طبع گرم غذاهای سرد بخورند. به همین دلیل، خوردن ارده و خرما، ارده شیر و رنگینک که همگی گرم هستند، در آن عصر رایج است.

تهیه و خوردن آجیل شیرین یکی دیگر از سنت های مردم این منطقه است که شامل کسبک، انجیر، نخود بدون نمک، توت خشک، کشمش، گردو، قیمه، کشمش، بادام، پنیر شکر، برنج، خارک و برگ هلو است. تهیه هندوانه شب یلدا و چشیدن آن، تفل در بارگاه خواجه حافظ شیراز، شب زنده داری، پخت کلم پلو به عنوان غذای مخصوص شب یلدا و… از دیگر قسمت های این شب طولانی.

لرستان

۸۵۸۵۸۵۱ عکاس: محمد رحیمی ۸۵۸۵۸۵۲

در لرستان شب یلدا را به شب «شوچله» و «اول قاره» می شناسند که با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. عصر همان روز بزرگان فامیل به تازه عروس و دختران خانواده هدیه می دهند. در رسم «چارشدورکنی» که مخصوص این شب بود، نوجوانان و جوانان در تاریکی به پشت بام خانه همسایه می رفتند و برنج می آویختند و شعار «امشو اول خاره، خیر ده هانت باواره، نون اوگ پانیره و شیر» می گفتند. کیخا شکار نیمیره» از صاحب این خانه خواستند تنقلات شب یلدا را در شالشان بگذارد.

شب یلدا در لرستان به شوچله و شب قاره اول معروف است

ماتلگویی (قصه گویی) و شهنومه خونی (شاهنامه خوانی) از دیگر آداب و رسوم این شب است که معمولاً توسط بزرگان خانواده انجام می شود.

گندم، کنجد و شاهدانه (گندم شادون)، نخود، کشمش، پودینگ گندم، بادام، پسته، گردو، آجیل مخصوص و انواع شیرینی های محلی از میان وعده های شب یلدا در لرستان به شمار می روند.

قزوین

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: مصطفی حسن زاده)

قزوینی ها از چند روز قبل برای شب چله آماده می شوند. در گذشته مردم قزوین چند روز قبل از یلدا آنقدر نان می پختند که تا پایان زمستان نیازی به نان نداشتند.

خوردن میوه های خشک و تازه و نیز میوه های قرمز رنگ که به «شبچهره» معروف است، نویدبخش زمستانی پربرکت است. در مهمانی های شب یلدا در قزوین اغلب سبزیجات را با ماهی دودی می خورند و از مردم با تنقلاتی مانند کشمش، آجیل سفت، گردو، هندوانه و تخمه آفتابگردان و انجیر خشک پذیرایی می کنند. برخی خانواده ها سوپ زنجبیل و برخی دیگر آبگوشت می پزند و 15 تا 20 نفر از بستگان خود را به شام ​​دعوت می کنند.

مادربزرگ های قزوینی معتقدند اگر ننه سرما همان شب پنبه لحاف را بیندازد، برف می بارد. اگر گریه کند باران می بارد و تنها تگرگ گردنبند مرواریدش را می شکند. بردن «خونچه چله» از خانواده داماد برای عروس که هدیه زمستانی محسوب می شود، از دیگر رسوم شب یلدا در قزوین است.

خوزستان

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها طبق یک سنت دیرینه در شب یلدا از فرزندان و نوه های خود با خوراکی ها و آجیل های محلی پذیرایی می کنند. جالب اینجاست که بیشتر وانت های فروش هندوانه و خربزه احتمالا در اهواز هستند. شب چله با خوردن آجیل مخصوص، انار، هندوانه و سایر میوه ها و انواع شیرینی ها، خرما، لبو و آش که هر کدام نشانه سلامتی، برکت، فراوانی و شادی است، جشن گرفته می شود. شعر خوانی، شاهنامه خوانی و آجیل شکنی از دیگر آیین های شب یلدا است. تفل در حافظ و خاطرات بزرگان در بین شهروندان آبادانی و خرمشهری رایج است.

گیلان

۸۵۸۵۸۵۱ عکاس: مصطفی کاظمی ۸۵۸۵۸۵۲

در گیلان باستان زمستان را به سه قسمت «چاله بزرگ»، «چاله کوچک» و «باهوتی ماه» تقسیم می کردند و مردم این خطه از ایران شب اول شال بزرگ و چله کوچک را گرامی می داشتند. یکی از آداب و رسوم تقریبا فراموش شده فال با پوست هندوانه، هندوانه و قاشق چوبی است که فقط برخی از خانواده های سنتی این کار را انجام می دهند.

در برخی از مناطق گیلان اعتقاد بر این بود که برای شب یلدا باید 40 نوع میوه باشد و با توجه به مقدس بودن عدد هفت سعی می کردند حداقل هفت نوع میوه تهیه کنند و به جای 33 میوه دیگر 33 میوه می ریختند. دانه های برنج را در ظرفی گذاشتند و سفره را چیدند. روز بعد ناهار این برنج را با برنج می پزند تا خانه خود را برکت دهند.

گیلانی ها بیشتر غذاها را با سبزی خوردن در شب چله می خورند که برخی از آنها عبارتند از: اشترش، ترشتره، سبزی نارگیل، سبزی آش، سیرابیج، سیر تخم مرغ و سبزیجات پر ماهی.

همدان

همدانی ها از اول آذرماه با چنان سرمایی مواجه شده اند که چاره ای جز صندلی گذاشتن ندارند و حتی اگر بخاری هم داشته باشند آن را واجب می دانند. کشمش، چوب صندل، مویز، تخمه خربزه و هندوانه مانند آجیل شب چله روی صندلی قرار می گیرد. انار و بهمه از واجبات شب چله است که از قدیم الایام گفته اند:

سیب سرد، انار شل، اگر بمیری به من بده

فرستادن شب چله یکی دیگر از رسوم شب چله است که برای تازه عروس ها فرستاده می شود و شامل قوه خضر نبی، آجیل شور، مرغ، ماهی و یک تکه پارچه و شیرینی در خنچه است. خانواده عروس برای داماد هدیه ای مانند پیراهن پارچه ای و جعبه آب نبات تهیه می کنند.

کرمان

کرمانی‌ها به خواندن داستان‌ها و افسانه‌هایی که از دل کویرنشینان زاده می‌شود، شهرت دارند. بر اساس یک افسانه قدیمی، مردم کرمان بر این باورند که شخص ثروتمندی معروف به قارون، کاروان شتری پر هیزم دارد که خود را به شکل چوب‌فروش درآورده است. خانه‌ها را دور می‌زند و هیزم‌هایش را به خانواده‌هایی که سال قبل خوب بودند می‌دهد که صبح روز بعد به طلا تبدیل می‌شود. رسم جالبی که در گذشته وجود داشته و هنوز هم رایج است، خواندن «چهاربیتو»، فال نخود و حافظ خوانی است.

از مهم ترین غذاهای سفره یلدای کرمان می توان به قوتو، کلمپه و کماچ، پسته، هندوانه و انار سیاه اشاره کرد. همچنین در آن شب غذایی به نام «اوماچو» تهیه و مصرف می شود.

جشن یلدا در کشورهای جهان

جشن شب یلدا فقط مختص ایران نیست و در کشورهای مختلف با آداب و رسوم متفاوت برگزار می شود. حدود چهار هزار سال پیش مصری ها به مدت 12 روز شب یلدا و تولد خورشید را جشن گرفتند و جنگ و خشونت را کنار گذاشتند. در سوئد و فرانسه این شب را با تفریحات شبانه می گذرانند. در جنوب روسیه شیرینی هایی به شکل حیوانات و مردم تهیه می کردند و این شب را گرامی داشتند.

پاکستانی ها علاوه بر دعای شب یلدا، حمام زمستانی می گیرند و پس از تطهیر، به جشن و آتش بازی می پردازند و غذای ساخته شده از شکم بز می خورند.

مراسمی به نام «دونگجی» در کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن، چین، فیلیپین، تایلند و ویتنام وجود دارد که از غروب آفتاب در آخرین روز پاییز آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد. در این مراسم، خانواده‌های متحد شده غذای تانگ یوان و کوفته‌های برنجی می‌خورند که نماد وحدت خانواده است.

ژاپنی ها در این روز برای دفع سرماخوردگی در زمستان و دفع نیروهای منفی حمام مرکبات می گیرند.

مردم کره جنوبی در آخرین روز پاییز غذا با برنج و لوبیا قرمز می خورند. در عین حال، برای بیرون راندن ارواح خبیثه، مایع مخصوصی را در اطراف خانه خود پخش می کنند. زیرا طبق افسانه قدیمی چینی ها در این روز روح یک شکارچی در خانه روستایی سرگردان می شود تا طعمه زمستانی خود را پیدا کند.

در اسکاتلند مراسمی به نام «گام اول» برگزار می‌شود که شبیه کاسه‌های ایرانی در عید نوروز است که فردی در خانه همسایه می‌کوبد و از او هدایایی مانند نمک، نان، پودینگ میوه، نوشیدنی، شیرینی، شکلات و… می‌خواهد. .

در پرو، بولیوی و اکوادور مراسمی به نام طناب پیچاندن خورشید برگزار می‌کنند که در آن وانمود می‌کنند که خورشید را به صخره‌ای می‌بندند و به ارتفاعات می‌روند تا روزها را طولانی‌تر کنند.

در غرب آفریقا، جامائیکا، باهاما و بخش‌هایی از ویرجینیا، کارولینای و ویرجینیا جشنواره جالبی برگزار می‌کنند که در آن لباس‌های عجیبی مانند سر گاو، شیطان و فرشته، اسب‌های بدن و… می‌پوشند و در خیابان‌ها به تفریح ​​و رقص می‌پردازند. .

سوالات رایج

جشن یلدا کی است؟

شب یلدا را با نام‌هایی همچون شب چله، خورشید شکست‌ناپذیر، میلاد مهر و… نیز می‌شناسند که به آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین شب سال گفته می‌شود.

شب یلدا چند ساله است؟

برگزاری مراسم شب یلدا بین ایرانی‌ها قدمتی بالغ بر هفت هزار سال دارد.

دلیل نامگذاری شب چله چیست؟

ایرانیان باستان زمستان را به «چله‌ بزرگ» و «چله‌ کوچک» تقسیم کرده بودند که شامل دو بخش چهل روزه می‌شد. آخرین شب آذر را چله نامیده‌اند.

چه جشن باستانی بعد از شب چله برگزار می شود؟

جشن سده

عکس روی جلد: PERSIANFOODTOURS.COM

شب یلدا جشن باستانی ایرانیان است که از قدیم الایام برگزار می شده و به عنوان طولانی ترین و تاریک ترین شب سال شناخته می شود.

به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما،  یلدا در واقع یک جشن انقلاب زمستانی می‌باشد. اگر از نظر تقویمی بخواهیم بیان کنیم، در تقویم میلادی شب ۲۰/۲۱ دسامبر یلداست و در تقویم ایرانی شب آخرین روز آذر این جشن برگزار می‌گردد.

آداب و رسوم شب یلدا

در شب یلدا خانواده ها معمولاً در بزرگ ترین خانه خانوادگی دور هم جمع می شوند و تا نیمه های شب با هم وقت می گذرانند و اشعار حافظ را می خوانند. همچنین بسیاری از مردم به فال در این شب اعتقاد دارند و آن را به فال نیک می گیرند. بزرگترها نیز با بیان خاطرات و داستان های کوچکترها را سرگرم می کنند.

معمولاً افراد عصر همان روز آجیل و میوه مخصوصا انار و هندوانه تهیه می کنند. رنگ قرمز این میوه ها نمادی از درخشش زندگی است. اکثر خانواده ها همه غذاها را روی صندلی قرار می دهند که افراد دور آن می نشینند.

تمام مراسم شب یلدا

در برخی از نقاط ایران به دلیل نام شب چله مرسوم است که چهل نوع غذا سرو می شود. در گذشته قبل از اینکه برق در همه خانه ها وصل شود، یکی از سنت ها استفاده از شمع برای روشنایی بود، اما امروزه این سنت دیگر رایج نیست.

یکی دیگر از رسوم این شب، دادن میوه های خشک پیچیده در تور به دوستان و همسایگان است.

فلسفه شب یلدا خوردن هندوانه

یکی از آداب و رسوم قدیمی که هنوز در خراسان جنوبی رواج دارد، پخت شیرینی کافه است. از دیگر آداب و رسوم شب چله که مخصوص عروس و داماد است، مردان هفت نوع میوه را به همراه سایر هدایا برای همسرانشان می فرستند. بسیاری از دختران نیز در پاسخ به این لطف برای نامزد خود هدایایی می فرستند.

جالب اینجاست که در مورد مصرف هر یک از این خوراکی ها خرافاتی وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

به عنوان مثال افرادی که شب ها آب هندوانه مصرف می کنند بدنشان در برابر گرمای شدید تابستان و بیماری های ناشی از بوی بد به خوبی محافظت می شود.

در شهر خراسان معتقدند مصرف هویج، گلابی، زیتون سبز و انار از نیش حشرات مضر به ویژه عقرب محافظت می کند. مصرف سیر از درد مفاصل جلوگیری می کند. در سال ۱۳۸۷، شب یلدا رسماً در فهرست گنجینه‌های ملی ایران قرار گرفت.

تاریخچه شکل گیری شب یلدا

در سنت زرتشتی طولانی‌ترین و تاریک‌ترین شب سال را روز نحس می‌دانستند و اعمالی که هنوز در این شب انجام می‌شود، در اصل برای دفع این گونه بدبختی‌ها و بلاها بوده است. در آن زمان اعتقاد بر این بود که نیروهای شیطانی در این شب طولانی به اوج خود می رسند.

به همین دلیل به مردم توصیه می شد که بیشتر شب ها بیدار نمانند تا بدبختی به سراغشان نیاید. مردم هم دور هم جمع شده بودند تا آخرین میوه های تابستان خود را بخورند و خوش بگذرانند تا از بدبختی دور شوند.

اگرچه امروزه اهمیت مذهبی شب یلدا از بین رفته است، اما در فرهنگ ایرانی سنت زنده نگه داشتن شب و بزرگداشت آن و بسیاری از آداب و رسوم دیگر شب یلدا همچنان وجود دارد.

شب

کلمه یلدا در زبان سریانی است و معنی آن تولد، تولد و تولد تازه است. هنوز اطلاعات زیادی در مورد منطقه ای از ایران که جشن یلدا برای اولین بار در آن برگزار شد، در دست نیست.

اما برخی بر این باورند که حدود 300 سال پس از پذیرش مسیحیت رومیان، به دلیل اینکه از تولد حضرت عیسی اطلاع چندانی نداشتند، کلیساها تولد مهر را به عنوان میلاد مسیح انتخاب کردند و این روز را مانند یلدا نامیدند و جشن گرفتند.

شب چله یا شب یلدا که قدمتی 7000000 ساله دارد دقیقا اولین شب زمستان است که در واقع طولانی ترین شب سال است.

اولین جشن شب یلدا کی بود؟

اولین روزی که جشن شب چله به طور رسمی در ایران معرفی شد و در تقویم یاد شد در زمان داریوش اول بود و این روز در تقویم رسمی مصر و بابل نیز ثبت شد.

ایرانیان باستان نیز شب یلدا را شب عشق و دوستی و محبت می گفتند. در قدیم ایرانیان معتقد بودند که خورشید در این شب شکست ناپذیر می شود.

آریایی ها با دیدن این که بعضی روزها طولانی و بعضی شب ها از روزها بلندتر هستند، معتقد بودند که روز یعنی عشق و نور مبارزه با شب و شیطان.

به همین دلیل بلندترین شب سال را شب چله می گرفتند و می گفتند در این شب پس از جنگ طولانی خورشید و شیطان، خورشید و مهر پیروز می شوند.

میز خواب چیست؟

این سفره را میزاد می نامند و روی آن غذاهای مختلفی می چینند. همانطور که هر مراسمی در طول زمان و تاریخ تغییر می کند، آیین های شب یلدا نیز در طول زمان تغییر کرده است.

در این جدول شمع، آجیل و خشکبار، میوه های تازه و خشک، شیرینی و …. قرار دادن. از جمله میوه ها می توان به هندوانه و انار اشاره کرد که به دلیل رنگ قرمزشان به عنوان نماینده خورشید شناخته می شوند.

دلیل استفاده از آجیل و خشکبار این است که دانه ها نماد برکت هستند. از دیگر آیین های شب چله می توان به افروختن آتش یا شمع و بیان داستان هایی مانند حافظ و شاهنامه خوانی اشاره کرد.

این متن صرفا جهت آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا منتشر شده است و با توجه به شیوع ویروس کرونا از همشهریان عزیز تقاضا داریم جهت پیشگیری از شیوع کووید 19 و کاهش مرگ و میر از حضور در مجالس خانوادگی خودداری کنند. ناشی از این بیماری و به پروتکل های اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت برای نجات جان همه به ویژه سالمندان احترام بگذارید.

مرتضی بارونی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شب یلدا آخرین شب فصل پاییز است که از صبح با فصل زمستان آغاز می شود و امسال طبق رسم دیرینه شب یلدا برگزار می شود. هر سال. عصر یکشنبه 30 دسامبر.

وی افزود: با توجه به زاویه قرارگیری زمین در فضا که به آن شیب زمین (تقریباً 23.5 درجه) می گویند و چرخش یک ساله زمین به دور خورشید، مدت زمان شب و روز متفاوت است.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از علل فصول و گرم شدن و سرد شدن هوا طول شبانه روز است که در تابستان بیشتر و در پاییز و زمستان طولانی تر است.

بارونی گفت نحوه چرخش زمین به دور خورشید بر اساس شیب زمین و زاویه قرار گرفتن زمین در فضا است. زاویه دارد و زمین به طور منظم به دور خورشید نمی چرخد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این زاویه میل، چرخش زمین به دور خورشید باعث می شود از ابتدای تابستان و اول تیرماه روزها کوتاه و شب ها طولانی شود تا با نزدیک شدن به آغاز زمستان و … ماه ژانویه

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: در پایان فصل پاییز، شب ها طولانی تر می شود، تا پایان پاییز و ابتدای زمستان طولانی ترین شب ها را داریم و شب یلدا نیز در همین زمان است. . از آن به بعد روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند. از ابتدای زمستان و روزهای بعد از شب یلدا، روزها شروع به طولانی شدن و کوتاه شدن شب ها تا تیرماه می کند.

وی گفت: در تیرماه طولانی ترین روزهای سال و کوتاه ترین شب ها را داریم و این چرخه به همین منوال ادامه دارد. از تیر تا دی ماه روزها کوتاه و شبها طولانی و از دی تا تیر روزها طولانی و شبها کوتاه است و به همین دلیل شب یلدا بلندترین شب سال است.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان به پدیده تأخیر فصول اشاره کرد و گفت: زمستان با طولانی ترین شب ها شروع می شود اما با تغییر هوا نسبت به زمستان، سرما خود را نشان می دهد و در بهمن ماه هوا سردتر می شود.

بارونی افزود: درست است که در میان ماه های فصل تابستان، تیرماه طولانی ترین روزها را دارد، اما عموماً گرم ترین روزهای سال در مرداد ماه است، زیرا مدتی طول می کشد تا گرما خود را نشان دهد. این پدیده تغییر فصلی یا تغییر زمان نامیده می شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا