چرا گل نرگس سمی است

توضیحات کامل و کامل گل نرگس

توضیحات جامع و کامل از گل نرگس

گل نرگس چیست؟ گل نرگس نماد چیست؟ چند طرح نرگس داریم؟ چگونه از گل نرگس مراقبت کنیم؟ علت گل ندادن نرگس چیست؟ آفات و بیماری های گل نرگس چیست؟ آیا نرگس سمی است؟ گل نرگس از کجا می آید؟

آیا این سوالات به ذهن شما خطور می کند؟ ما قصد داریم در اینجا بدون هیچ توضیح اضافی به سوالات شما پاسخ دهیم. اگر هر یک از سوالات ذکر شده به ذهن شما خطور کرد، تا پایان مقاله با ما همراه باشید. علاوه بر این، اگر می خواهید گل نرگس بخرید، می توانید این کار را در وب سایت گلمون انجام دهید.

نام مشترک: Narcissus
نوع: لامپ
ارتفاع گل: 30 تا 60 سانتی متر
منطقه مورد نیاز برای کاشت نرگس: 15 تا 30 سانتی متر 75757599888888888888888899999999999999 از ابتدای دسامبر تا اواسط دسامبر تا اواسط دسامبر تا اواسط دسامبر. 5759998 88 مقدار نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا مقداری سایه
مقدار آب مورد نیاز: متوسط
سختی مراقبت: کم
نوع گل: استثنایی و خودنمایی 7598579 نماد گل چیست؟

این نماد تولد دوباره و شروع های جدید است. نرگس زرد مترادف با فرا رسیدن بهار و نو شدن است. به همین دلیل گل نرگس یکی از محبوب ترین گل ها برای احیای یک رابطه دوستانه یا عاشقانه است. از گل نرگس برای تولد نوزادان نیز استفاده می شود و نشانه فرا رسیدن بهار در زندگی کودک است.

گل نرگس یکی از گیاهان پیازدار و یکی از زیباترین و خوشبوترین گلهای طبیعت است که بوی آن انسان را از دور مست می کند. این گل زیبا با رایحه گیرای خود گل خاطره هاست. گل نرگس در انواع و رنگ های مختلف، معمولاً سفید و زرد یا دو رنگ است.

این گل در ادبیات، افسانه ها و داستان های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و در بسیاری از مناطق ایران مانند شهرستان بهبهان در استان خوزستان، شهرستان کازرون در استان فارس و حاشیه دریاچه پرشان پراکنده است.

نرگس گیاهی است چند ساله با پیازهای بلند گلابی شکل که دارای برگ های فلس دار و متنوع و حاوی مواد سمی مانند آلکالوئیدها است. رایحه نرگس طراوت بخش و مفید برای مخاط و سینوس ها است و از سرماخوردگی جلوگیری می کند.

گل نرگس یکی از ساده ترین گیاهان برای رشد است، اگرچه مراقبت و کاشت آن نیازمند صبر و مهارت است.

این عطر می تواند همراه با خون وارد سلول های مغز شود و تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد. گل نرگس با ماشین به کشورهای اروپای غربی، از شرق اسپانیا و پرتغال به آلمان و انگلیس سفر می کند. در ولز، این گل به عنوان گل ملی شناخته می شود.

شناسنامه نرگس

نرگس از خانواده آماریلیس یا مارچوبه است. گل هایی مانند نسرین یا آماریلیس، مریم، خورشید و آگاو مربوط به آن است. گیاهی پیازدار است و گلهای خوشبوی آن یکی از گنجینه های پاییز و زمستان است. این گل همراه با گل های یخی، کاملیا و یاس زمستانی به چهار گل مقاوم در برابر سرمای شدید معروف است.
دو نوع نرگس وجود دارد:

یک نوع تاج بزرگ و تک گل دارد و نوع دیگر تاج کوچکی دارد و گل های آن به صورت خوشه ای است. اکثر گل نرگس های ایرانی از دسته دوم هستند و با نام های نرگس شهلا، نرگس مسکین، نرگس پرپر، نرگس پر پر یا سسات پر و نرگس ناروک یا پنجه گربه شناخته می شوند که نرگس شهلا محبوب ترین آنهاست. البته طبقه بندی های دیگری نیز بر اساس طول تاج گل و تعداد گل برای این گل وجود دارد.

همه اینها باعث محبوبیت این گل زیبا شده است. بیایید دریابیم که چرا همه گل نرگس را دوست دارند؟ آیا محبوبیت آن فقط در کشور ما متوقف می شود؟

توضیحات کامل و کامل گل نرگس

دلیل محبوبیت گل نرگس چیست؟

در چین، پزشکان و پرستاران را با نرگس مقایسه می کنند، زیرا فکر می کنند مانند این گل پاک و مراقب هستند. نرگس به یکباره فضایل زیادی دارد. زمستان بودن، زیبایی، عطر مطبوع و خواص دارویی. چینی ها می گویند کسی که دو قرص نان دارد یکی را بخورد و دیگری را بفروشد و با آن پول یک گل نرگس بخرد. زیرا از نان برای تغذیه بدن و نرگس برای تغذیه روح استفاده می شود.

بوی نرگس، گل نرگس و روغن آن خواص درمانی بسیاری دارد.

به عنوان مثال، گفته می شود که رایحه نرگس شاداب کننده است، برای غشاهای مخاطی و سینوس ها مفید است و از سرماخوردگی جلوگیری می کند. همچنین می تواند همراه با خون وارد سلول های مغز شود و بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. گل نرگس در تغییر خلق و خو بسیار موثر است و برای درمان افسردگی استفاده می شود. توجه داشته باشید که افراد عصبانی نباید این گل را زیاد بو کنند، زیرا ممکن است باعث سردرد شود.

عطر نرگس

نرگس به عنوان گل شاخه بریده در بازار گل و گیاه ایران به فروش می رسد. یعنی دسته گل هایی که از گل فروشی ها می خرید. اما انواع گلدانی و باغی نیز وجود دارد. حتی در پارک ها و فضاهای سبز نیز قابل رشد است. در ادامه می خواهیم به انواع گلدانی و باغی بپردازیم.

تا قرن 19 اطلاعاتی در مورد طبقه بندی انواع مختلف نرگس به طور جدی در دسترس نبود. اگرچه امروزه انواع مختلفی از این گل شناسایی شده و نام های خاص خود را دارد، انواع مختلفی نیز در بین مردم به همین نام به نام نرگس شناخته می شود. نرگس که بیشتر در دسترس است دارای شیپور زرد رنگ با گلبرگ های متراکم است.
به دلیل محبوبیت این گل انواع مختلفی از آن کاشته شده است و با پیشرفت علم گیاه شناسی رنگ ها و اشکال جدیدی با کوچک به وجود آمد. دستکاری. گلبرگ های نرگس های کلاسیک و اصلی زرد هستند، اما امروزه می توانید گلبرگ های نارنجی، سبز، قرمز یا ترکیبی از این رنگ ها را پیدا کنید. شیپور این گل نیز به رنگ های مختلفی مانند زرد، سفید، صورتی، نارنجی، قرمز یا سبز کاشته می شود.
گل نرگس چند گلبرگ دارد؟

این مقاله پیشنهادی را بخوانید !  با گل مصنوعی خانه را تزیین کنیم

حالا که بحث رنگ و تراکم گلبرگ های گل نرگس مطرح شد، بد نیست تعداد گلبرگ های گل نرگس را بدانید. در مقاله معرفی شده «تعداد گلبرگ های گل های مختلف» به طور جداگانه توضیح داده شده است.

انواع گل نرگس با عکس

دو نوع اصلی نرگس در ایران نرگس شیراز و نرگس شهلا هستند و بقیه گل های نرگس به رنگ های سفید تا نارنجی دیده می شوند. شیپور وسط گل نرگس از گلبرگ هایش رنگارنگ تر است و بخشی از پرچم تحریف شده آن است.

در کشور ما ایران انواع نرگس رشد می کند و امکان کاشت و پرورش آن وجود دارد که از آن جمله می توان به نرگس شهلا، نرگس مسکین، نرگس شیراز، نرگس پرپر، هزار پر یا شست پر و نرگس نروک یا پنجه گربه اشاره کرد.

گل نرگس بسته به نوع آن در زمان‌های مختلف گل می‌دهد، مثلا گل نرگس شیراز که رایحه‌ای منحصربه‌فرد دارد، از اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می‌دهد، نرگس شهلا که دارای گلبرگ‌های زرد و شیپور بزرگ در وسط گلبرگ‌ها است. دیر گل می دهد از زمستان تا اوایل بهار. نرگس حتی نسبت به عنبیه در برابر سرما مقاوم تر است.

10 نوع معروف نرگس 1 – نرگس شهلا (نرگس شیپوری)

این نوع گل نرگس یکی از کلاسیک ترین گل هاست. نرگس شیپوری بهترین نوع نرگس برای سنگفرش باغ است. هر شاخه شامل یک گل بزرگ و زرد رنگ است. برگ‌های آن‌ها عموماً سبز خاکستری است و اندازه آن‌ها حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر است. اگر شیپور نرگس بلندتر از گلبرگ هایش بود در این دسته قرار می گرفت.

2- نرگس های بزرگ در مقطع

این نوع نرگس مقاوم ترین گل نرگس موجود است و تقریباً برای همه مصارف مناسب است. مانند سنگفرش باغ، چیدن دسته گل، تزیین ماشین عروس و …. همچنین دارای طیف گسترده ای از رنگ ها است: سفید، تمام سایه های زرد، نارنجی، قرمز و صورتی. هر شاخه یک گل نرگس دارد.

3- نرگس دوتایی

مرکز این نرگس به جای شیپور از گلبرگ های خودش تشکیل شده است و به همین دلیل کمی شبیه گل رز است. هر ساقه این گل می تواند حدود 20 گل نرگس را در خود جای دهد. به همین دلیل برای سنگفرش باغ یا کاشت بسیار مناسب است.

4- نرگس وحشی (Jonquilla daffodils)

این نوع نرگس عاشق آفتاب سوزان تابستان است. به همین دلیل برای شهرهای گرم کشورمان بسیار مناسب است. پیاز این گل به خوبی با محیط سازگار شده و نرگس های رنگارنگ و متفاوتی تولید می کند. روی هر یک از ساقه های سبز ظریف آن چندین گل نرگس معطر کوچک رشد می کند.

5- نرگس مینیاتوری

این گل ترکیبی از انواع نرگس های کوچک است که می تواند تا حدود 15 سانتی متر رشد کند. مناسب برای راکچرها، فاصله بین ریشه درختان و تحریک رشد گیاهان باغی است. اگر بالکن روشنی دارید، می توانید این نوع گل نرگس را در گلدانی مناسب بکارید، اما باید در زمستان از یخبندان محافظت کنید. پیازهای مختلفی برای این گل وجود دارد که هر کدام بیش از دو ساقه نرگس تولید می کنند.

6- نرگس های پوتیکوس

این گل های رنگارنگ دارای گلبرگ های سفید هستند و نوار قرمز باریکی نوک شیپور مرکزی آنها را تزئین می کند. آنها بوی کمی تند دارند و یکی از مقاوم ترین انواع نرگس هستند. آنها برای مناطق سردتر مناسب هستند و به خوبی در باغ رشد می کنند. آنها برای دسته گل فوق العاده هستند.

7- نرگس های کوچک در مقطع

رنگ زیبای این نرگس آن را به گلی متفاوت و خاص تبدیل کرده بود. عمر طولانی دارد و می تواند سال ها به گلدهی خود ادامه دهد. برای تزیین باغ بسیار مناسب هستند و ترکیب رنگی زیبایی با دیگر گل های بهاری ایجاد می کنند. همچنین می توانید آنها را به صورت شاخه و در گلدان و دسته گل خود داشته باشید. هر ساقه این نرگس یک گل تولید می کند. ارتفاع شیپور آن کوتاهتر از ارتفاع گلبرگهای دیگر است.

8- نرگس های تاج دار را شکافته کنید

این گل نرگس ظاهر عجیبی دارد و بر خلاف انواع دیگر گل نرگس است. شیپور میانی تا میانی شکافته است و برخلاف دیگر نرگس ها که شیپور بسته دارند، این شیپور ظاهری باز و آزاد دارد. به همین دلیل، بیشتر آنها بیشتر شبیه گل ختمی هستند تا نرگس. این گل بسیار زیباست و با رنگ های زیبای خود می تواند جلوه ای متفاوت به باغ شما ببخشد.

توضیحات کامل و کامل گل نرگس

9- نرگس تازتا

این مقاله پیشنهادی را بخوانید !  چرا بهتر است در مراسم ترحیم، تاج گل سفارش دهیم؟

نرگس تازتا در هر ساقه گل های کوچک زیادی دارد. رایحه این گل نرگس شیرین و مطبوع است. آنها می توانند چندین سال به شما گل نرگس های زیبایی بدهند بدون اینکه از تعداد و کیفیت آنها کاسته شود. مانند انواع گل نرگس برای تزئین باغ مناسب است و حتی می توانید آنها را به صورت شاخه ای خریداری کنید.

10- نرگس های تریاندروس

هر ساقه این نرگس حداقل دو گل زیبا دارد که به خوبی به هم گره خورده اند و کمی شبیه به گل فوشیا هستند. گلبرگ های بیرونی به داخل تا می شوند و ظاهر زیبایی به آن می دهند. گل نرگس سه تایی بوی خوش میوه ای دارد. برای باغچه، قلمه، دسته گل و کاشی کاری بسیار مناسب است.

چگونه نرگس پرورش دهیم؟

1- برای کاشت پیاز نرگس گلدان سنگی یا سفالی انتخاب کنید زیرا استفاده از گلدان سبک صحیح نیست زیرا ممکن است نرگس ها در مرحله یقه غاز یک طرفه شوند و گل ها یک طرفه باز شوند و باعث واژگونی گلدان شوند.

2- گلدانی به عمق 18 سانتی متر انتخاب کنید زیرا عرض گلدان باید به اندازه ای باشد که در زمان کاشت پیازها پنج سانتی متر از دیواره گلدان فاصله داشته باشند.

3- در ته گلدان سوراخی ایجاد کنید تا آب اضافی از آن عبور کند و زهکشی خوبی داشته باشد.

4-پیازها را قبل از کاشت دو ساعت در آب ولرم قرار دهید. البته فقط نوک پیاز باید داخل آب باشد و پیاز را کامل داخل آب نگذارید چون پیاز می پوسد.

5- گلدان را تا نیمه از خاک پر کنید تا دو سوم پیاز زیر خاک باشد و خاک اطراف پیازها را احاطه کند.

۶- گلدان را آبیاری کنید و در جای گرم و زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

7- دو تا سه هفته طول می کشد تا پیاز شروع به رشد کند بنابراین تا زمانی که ساقه ها از خاک بیرون نیایند به آن آب ندهید.

8- هنگامی که ساقه گلدان شروع به رشد کرد، هرگز نباید کاملا خشک شود.

9- هر دو هفته یکبار تا باز شدن گلها کود را با آب به گلدان اضافه کنید.

10- برای جلوگیری از رشد ساقه پیچ خورده از چوب استفاده کنید

11- وقتی گیاه گل داد گلدان را از تابش مستقیم آفتاب جدا کنید.

رشد نرگس
آیا نرگس سمی است؟

پیاز و برگ نرگس حاوی آلکالوئیدهای سمی است که در صورت مصرف باعث ایجاد مسمومیت در انسان می شود. برخی از عوارض مصرف این پیازها عبارتند از تهوع، سوزش سر دل و اسهال. مواد ترشح شده از ساقه نرگس برای سایر گل های شاخه بریده مانند گل رز، میخک، فریزیا و لاله مضر است. نرگس خیلی بد نیست اگر در خواب گل نرگس را ببینید، چه تعبیری می تواند داشته باشد؟

علت گل ندادن نرگس چیست؟

پیازها برای گل دادن به محرک های زمستانی نیاز دارند. از هر پیاز پایه‌ای به طول 30 تا 40 سانتی‌متر تولید می‌شود که گل‌ها در انتهای آن قرار دارند و برگ‌ها نواری شکل هستند.

هنگام رشد پیاز در خانه، گلها فقط یک بار تشکیل می شوند. برای بهار، پیاز را باید در پاییز کاشت و در دمای 6 تا 8 درجه سانتیگراد به مدت 8 تا 10 هفته در شرایط تاریک و متناوب با شرایط روشن یا تاریکی نگهداری کرد.

توجه داشته باشید که محل نگهداری پیازها فاقد گاز اتیلن است زیرا این گاز پیاز گل نرگس را عقیم می کند و از گلدهی آن جلوگیری می کند، بنابراین پیاز نرگس را در یخچالی که سیب دارید قرار ندهید.

بعد از گلدهی

پس از گل دهی در بهار، قسمت بالایی برخی از ساقه ها ممکن است بمیرد. در واقع این کار برای جلوگیری از اصلاح و از بین رفتن دانه های گیاه انجام می شود. اگر برگ های این ساقه زرد شد، حتما آن ها را جدا کنید. این گل ها عموماً به سمت نور خورشید رشد می کنند و خود نور خورشید را شناسایی و جذب می کنند، بنابراین باید انتظار داشته باشید که در هر نقطه از باغ رشد کنند. این گل با قدرت و زیبایی خود می تواند سال ها رشد کند و باغ شما را زیباتر کند. اما اگر با گذشت زمان از تعداد یا کیفیت آنها کاسته شد، می توانید یک برگ مرده را از گیاه جدا کرده و دوباره در زمین بکارید.

مرداد و شهریور بهترین زمان برای کاشت پیاز نرگس است تا ریشه ها قبل از زمستان به اندازه کافی رشد کنند. اگر چه تا آبان ماه قابل کشت است.
برای گلدهی سال بعد باید مواد مغذی از ساقه و برگها به پیازها منتقل شود بنابراین برگها را نباید قطع کرد. یک ماه و نیم پس از گلدهی، می توانید برگ ها را قطع کنید، زیرا این کار تاثیری بر گلدهی سال بعد نخواهد داشت.
پس از کم رنگ شدن گل ها آن ها را از پایین ببرید. بردارید و بسوزانید.
پیازهای حذف شده را تا کاشت بعدی در مکانی خنک، تاریک و دارای تهویه مناسب نگهداری کنید. چون احتمالا مریض هستند.
آبیاری گل نرگس

این مقاله پیشنهادی را بخوانید !  معنی و مفهوم گل های استفاده شده در مراسم ختم و ترحیم

گل نرگس گیاهی است که آبیاری زیاد دوست ندارد و اگر زیاد به آن آبیاری کنیم برگ هایش زیاد می شود و گل نمی دهد زیرا این گیاه برای گل دادن نیاز به کمی خشکی دارد. گل نرگس در هوای سرد بیشتر دوام می آورد و در دماهای بالاتر سریعتر محو می شود. گل نرگس برای گلدهی در ساعات خاصی از روز به آفتاب نیاز دارد.

گل پیازی محسوب می شود و مانند همه گل های پیازی خاک های سبک را دوست دارد و خاک های سنگین و رسی را دوست ندارد. اگر خاک باغ یا گلدان شما رسی است، برای بهبود زهکشی، کمی ماسه مخلوط کنید. استفاده از کودهای حیوانی برای باغ نرگس و ورمی کمپوست برای گلدان نرگس داخل آپارتمان مناسب است.
آفات و بیماری های نرگس چیست؟

گل نرگس توسط هیچ آفت و بیماری تهدید نمی شود. اگر خاک و شرایط مناسبی برای آن فراهم کنید، از نظر بیماری و آفات حشرات تقریبا هیچ مشکلی برای شما نخواهد داشت.

1) اگر خاک زهکشی خوبی نداشته باشد، ریشه نرگس پوسیده می شود و می میرد.

2) در شرایط خاص و در صورت عدم رعایت ایده آل های گیاه، آفاتی مانند پروانه، کرم، تخم عنکبوت و حلزون ممکن است ظاهر شوند. پوسیدگی، کپک و ویروس ها نیز می توانند به ریشه این گل حمله کنند.

3) گاهی ممکن است برگ های گیاه زرد شود. البته همانطور که گفتیم این مشکلات بسیار نادر است و اگر شرایط را برای آنها فراهم کنید نگران وجود انگل ها نباشید.

ما تقریباً در مورد هر چیزی که باید در مورد گل نرگس بدانید صحبت کرده ایم. آخرین سوالی که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که گل نرگس از کجا می آید و چرا به آن نرگس می گویند؟
داستان گل نرگس

نام لاتین Narcissus، Narcissus، از یک باور یونان باستان گرفته شده است:

در اساطیر یونانی، نرگس، که همان نرگس است، نام پسری خودشیفته بود که از عشق چیزی نمی فهمید، بنابراین خدایان با دیدن خود در آب چشمه و عاشق شدن به چشمه راهی برای مجازات او اندیشیدند. و چون در این عشق احتمال غیرقابل قبولی وجود دارد روز به روز ضعیف تر و لاغرتر شد تا سرانجام مرد. می گویند اولین گل نرگس نزدیک همان بهار روییده است.

ما تاریخچه نرگس و گل نرگس را در یونان باستان کشف کردیم. بیایید اروپا را ترک نکنیم و بحث خود را در مورد گل نرگس در کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه و پرتغال ادامه دهیم. فکر کردی گل نرگس در دنیا چنین جایگاهی داشت؟
موقعیت گل نرگس در اروپا

تاریخچه گل نرگس نشان می دهد که انواع مختلفی از این گل در اروپا و شمال آفریقا کشف شده است. از کنار دریا تا چمنزار و کوهپایه، از جنگل تا صخره و بیابان! نرگس های زیبا را می توان در هر جایی پرورش داد و تجربه کرد.

بیشترین تنوع گل نرگس در اسپانیا مشاهده شد. اما کشورهای دیگری مانند مراکش، پرتغال، فرانسه و ایتالیا نیز گونه های زیادی از نرگس ها را در طبیعت خود دارند.

برای اولین بار، نرگس در حدود 300 سال قبل از میلاد به باغ ها وارد شد. گیاه شناس و فیلسوف یونانی تئوفراستوس انواع مختلفی از نرگس های اولیه را در کتاب 9 جلدی خود “اطلاعات گیاهی” منتشر کرد. نرگس توسط رومیان به انگلستان آورده شد. در ابتدا انگلیسی ها معتقد بودند که شیپور گل آن شفابخش است، اما بعداً مشخص شد که نه تنها درمان نمی کند، بلکه باعث التهابات پوستی نیز می شود.

این نماد تولد دوباره و شروع های جدید است. نرگس زرد مترادف با فرا رسیدن بهار، نو شدن و طراوت است.
آیا گل نرگس سمی است؟

پیاز و برگ نرگس حاوی آلکالوئیدهای سمی است که در صورت مصرف باعث مسمومیت در فرد می شود. برخی از عوارض مصرف این پیازها عبارتند از تهوع، سوزش سر دل و اسهال.

محل نگهداری پیاز باید فاقد گاز اتیلن باشد، زیرا این گاز پیاز نرگس را تخلیه کرده و از گلدهی آن جلوگیری می کند.

مرداد و شهریور بهترین زمان برای پرورش پیاز نرگس است.
آفات و بیماری های گل نرگس چیست؟

زهکشی ضعیف خاک
تخم پروانه ها، کرم ها، عنکبوت ها و حلزون ها
زرد شدن برگ ها
چگونه نرگس پرورش دهیم؟

یک گلدان سنگی یا سفالی مناسب با عمق 18 سانتی متر انتخاب کنید + ته گلدان باید سوراخ باشد.
قبل از کاشت پیازها را به مدت دو ساعت در آب ولرم قرار دهید.
گلدان را تا نیمه پر از خاک کنید. شروع رشد ساقه در گلدان هرگز نباید کاملا خشک شود.
آبیاری: هر دو هفته یکبار.
وقتی گیاه گل داد، گلدان را از نور مستقیم خورشید جدا کنید.

دسترسی سریع

گل نرگس نماد تحسین، شجاعت، امید، تولد دوباره و عمر طولانی و همچنین نماد عشق یک طرفه است.

نرگس یکی از اولین گل هایی است که در بهار می بینیم و نمایانگر پایان زمستان است. به همین دلیل آنها نماد تولد دوباره و شروعی جدید هستند.

همچنین می توانید از این گل برای ابراز همدردی یا عذرخواهی خود استفاده کنید. در افسانه ها آمده است که اگر شاخه ای از گل نرگس بخرید بدشانسی می آورید. اما یک دسته گل نرگس شانس، شادی و خوشبختی می آورد.

نرگس ها در ماه مارس به دنیا می آیند.

نرگس دارای پیازهای بلند و گلابی شکل است که دارای برگهای فلس مانندی است. پیاز نرگس حاوی آلکالوئیدهای سمی است. رایحه نرگس طراوت بخش و مفید برای مخاط و سینوس ها است و از سرماخوردگی جلوگیری می کند. گل نرگس خواص زیادی دارد که در قسمت خواص گل نرگس مشاهده می کنید.

این عطر می تواند همراه با خون وارد سلول های مغز شود و تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد. گل نرگس با ماشین به کشورهای اروپای غربی، از شرق اسپانیا و پرتغال به آلمان و انگلیس سفر می کند. در ولز، این گل به عنوان گل ملی شناخته می شود.

قیمت را بررسی کنید و یک دسته گل نرگس بخرید

داستان نرگس

داستانی قدیمی در مورد گل نرگس وجود دارد که بسیار معروف شده است. لاتین Narcissus Narci که از نام یک خدای یونانی گرفته شده است. بر اساس افسانه ها، هنگامی که نرگس (خدای یونان باستان) به چهره خود که در آب رودخانه منعکس شده بود نگاه کرد، در آن لحظه عاشق تصویر او شد و برای لمس یا گرفتن آن به رودخانه رفت و سرانجام در این زرد زیبا غرق شد. گل ها شروع به رشد کردند و از آنجایی که نرگس دقیقاً در اینجا غرق شده بود، مردم معتقد بودند که این گل ها متعلق به او است. به همین دلیل این گل را نرگس یا گل نرگس نامیدند.

Narcissus در زبان انگلیسی به Narcissus and Daffodil معروف است. این دو نام مربوط به گل نرگس است و یکسان هستند. برخی تصور می کنند که نام نرگس از کلمه یونانی “narkao” به معنای بی حس کردن گرفته شده است زیرا پیاز این گیاه برای حیوانات سمی است.

نماد نرگس

برخی بر این باورند که نرگس هلندی که به سمت زمین متمایل شده است، نمادی از نرگس است که به سمت آب متمایل شده و به داخل آب می نگرد، بنابراین گاهی این گیاه نماد غرور و عشق دروغین است. گل نرگس معانی بسیار دیگری دارد که در نماد گل نرگس مشاهده می کنید.

عطر نرگس

یکی از خوشبوترین و مطبوع ترین رایحه های صنعت گل، رایحه گل نرگس است که طرفداران زیادی دارد و اکثر افراد حتما با آن آشنا هستند. البته گل مریم هم بوی بسیار مطبوعی دارد.

پیامبر اکرم (ص) درباره عطر این گل می فرمایند: گل نرگس را هر روز یا هر هفته، در ماه یا یک بار در زندگی خود بو کنید. بوییدن این گل، جنون، جذام و جذام را از مردم دور می کند.

ولى على (عليه السلام) فرمود: گل نرگس را سالى يك بار بوى كنيد، زيرا در دل انسان حالتى است كه با بو كردن گل نرگس برطرف مى شود.

امام رضا (ع) می فرمایند: دمکردن نرگس از سرماخوردگی در زمستان جلوگیری می کند.

نرگس ها انواع مختلفی دارند که می توانید به راحتی در هر جایی پیدا کنید. با کلیک بر روی لینک می توانید انواع گل نرگس را مشاهده کنید.

مناسب ترین خاک برای گل نرگس

گل نرگس از گل های پیازی به شمار می رود و مانند همه گل های پیازی خاک های سبک را دوست دارد و خاک های سنگین و رسی را دوست ندارد. اگر خاک باغ یا گلدان شما رسی است، برای بهبود زهکشی، کمی ماسه مخلوط کنید. استفاده از کودهای حیوانی برای باغ گل نرگس مناسب است و ورمی کمپوست کود مناسبی برای گلدان نرگس داخل آپارتمان است.

آبیاری نرگس

گل نرگس گیاهی است که آبیاری زیاد دوست ندارد و اگر زیاد به آن آبیاری کنیم برگ هایش زیاد می شود و گل نمی دهد زیرا این گیاه برای گل دادن نیاز به کمی خشکی دارد. گل نرگس در هوای سرد بیشتر دوام می آورد و در دماهای بالاتر سریعتر محو می شود. گل نرگس برای گلدهی در ساعات خاصی از روز به آفتاب نیاز دارد.

انتخاب پیاز گل نرگس

اگر مهارت زیادی در کاشت پیاز ندارید، بهترین گزینه برای شروع گل نرگس است زیرا کاشت پیاز آن تا زمان گلدهی آسان است و اگر در انتخاب پیاز دقت کنید بسیار مقرون به صرفه است.

پیاز گل نرگس را در پاییز بخرید و به یاد داشته باشید که پیازی را انتخاب کنید که بریدگی، خراش و فرورفتگی نداشته باشد. همچنین اگر در این قسمت از نمناک ذکر شده است، توجه داشته باشید که پیازهای بزرگتر گلهای بزرگتری را به همراه دارند.

پیاز نرگس دو طرح دارد که نوع اول فقط یک نوک دارد و طرح دیگر دو دماغه دارد که گل های بزرگتری تولید می کند. هر بینی یک ساقه و یک گل می دهد.

پیاز نرگس باید ریشه داشته باشد و ساقه سبزی روی آن نباشد. اگر نمی خواهید گل نرگس را سریع بکارید، پیازهای آن را در یخچال نگهداری کنید، باید در نظر داشته باشید که محل نگهداری پیازها عاری از گاز اتیلن باشد، زیرا این گاز باعث تخلیه پیاز نرگس و جلوگیری از رشد آنها می شود. . گل، پس پیاز نرگس را در یخچال جایی که سیب دارید قرار ندهید.

چگونه نرگس پرورش دهیم؟

1- برای کاشت پیاز نرگس گلدان سنگی یا سفالی انتخاب کنید زیرا استفاده از گلدان سبک صحیح نیست زیرا ممکن است نرگس ها در مرحله یقه غاز یک طرفه شوند و گل ها یک طرفه باز شوند و باعث واژگونی گلدان شوند.

2- گلدانی به عمق 18 سانتی متر انتخاب کنید زیرا عرض گلدان باید به اندازه ای باشد که در زمان کاشت پیازها پنج سانتی متر از دیواره گلدان فاصله داشته باشند.

3- در ته گلدان سوراخی ایجاد کنید تا آب اضافی از آن عبور کند و زهکشی خوبی داشته باشد.

4-پیازها را قبل از کاشت دو ساعت در آب ولرم قرار دهید. البته فقط نوک پیاز باید داخل آب باشد و پیاز را کامل داخل آب نگذارید چون پیاز می پوسد.

5- گلدان را تا نیمه از خاک پر کنید تا دو سوم پیاز زیر خاک باشد و خاک اطراف پیازها را احاطه کند.

۶- گلدان را آبیاری کنید و در جای گرم و زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

7- دو تا سه هفته طول می کشد تا پیاز شروع به رشد کند بنابراین تا زمانی که ساقه ها از خاک بیرون نیامده اند به آن آبیاری نکنید.

8- هنگامی که ساقه گلدان شروع به رشد کرد، هرگز نباید کاملا خشک شود.

9- هر دو هفته یکبار کود را با آب به گلدان اضافه کنید تا گلها باز شوند.

10- برای جلوگیری از کج شدن ساقه ها از چوب استفاده کنید

11- وقتی گیاه گل داد گلدان را از تابش مستقیم آفتاب جدا کنید.

آیا گل نرگس سمی است؟

پیاز و برگ نرگس هنگام مصرف حاوی آلکالوئیدهای سمی است که باعث مسمومیت در فرد می شود. برخی از عوارض مصرف این پیازها عبارتند از تهوع، سوزش سر دل و اسهال. مواد ترشح شده از ساقه نرگس برای سایر گل های شاخه بریده مانند گل رز، میخک، فریزیا و لاله مضر است.

دلیل شکوفایی نرگس

برای گلدهی پیازها به محرک های زمستانی نیاز دارند: از هر پیاز پایه ای به طول 30-40 سانتی متر تولید می شود که گل ها در نوک قرار دارند و برگ ها نواری شکل هستند.

هنگام رشد پیاز در خانه، گلها فقط یک بار تشکیل می شوند. برای بهار، پیاز را باید در پاییز کاشت و در دمای 6 تا 8 درجه سانتیگراد به مدت 8 تا 10 هفته در شرایط تاریک و متناوب با شرایط روشن یا تاریکی نگهداری کرد.

توجه داشته باشید که محل نگهداری پیاز فاقد گاز اتیلن است زیرا این گاز پیاز نرگس را عقیم می کند و از گلدهی آن جلوگیری می کند، پس پیاز را در یخچالی که سیب دارید قرار ندهید.

5/5 – (2 امتیاز)

گل نرگس یکی از خوشبوترین و زیباترین گل های سفید، زرد یا ترکیبی از دو رنگ است که طرفداران زیادی دارد.

نرگس با عطر مطبوعش بسیار نشاط آور و خاطره انگیز است.

بوی مطبوع نرگس برای سینوس ها، مخاط و جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر این رایحه همراه با خون وارد سلول های مغز شود، تاثیر مثبتی بر عملکرد سیستم مغزی دارد. در ادامه بیشتر در مورد خواص گل نرگس در مبارزه با بیماری ها صحبت خواهیم کرد.

نرگس در ادبیات و داستان های ایران جایگاه ویژه ای دارد. و در اکثر نقاط ایران از جمله استان خوزستان، کازرون، فارس و اکثر کشورها از جمله اروپای غربی، شرق اسپانیا، پرتغال، انگلستان، آلمان و … می رویند.

پرورش و مراقبت از گل نرگس نیازمند دانش و حوصله است که در سایت آموزش گل آرایی آکادمی علی ولی و نحوه نگهداری و مراقبت از آن در این مطلب ارائه شده است.

گل نرگس

آنچه در این مقاله می خوانید:

انواع نرگس

گل نرگس در ایران بسیار متنوع است و قابل کشت است. از انواع مختلف آن می توان به نرگس شهلا، شیراز، مسکین، پرپر، هزار پر یا پنجه گربه اشاره کرد که دو گروه عمده نرگس شهلا و نرگس شیراز هستند و ظاهر آنها عموماً سفید و زرد ملایم در وسط است. . از جمله شیپورهایی که رنگ آنها روشن تر از گلبرگ های آن است و به سمت نارنجی گرایش دارد.

گل نرگس شیراز

یکی از معروف ترین انواع نرگس، نرگس کازرون یا نرگس شیراز است که در اصل متعلق به شهر کازرون شیراز است. این گل به دلیل رشد در باران از کیفیت و عطر فوق العاده ای برخوردار است.

است.

روش های مراقبت از گل نرگس

نرگس زیبا مانند همه گل ها برای سالم ماندن نیاز به مراقبت صبورانه دارد.

آبیاری کافی

نرگس ها دوست ندارند بیش از حد آبیاری کنند و آبیاری بیش از حد نیاز باعث می شود که برگ هایشان متورم شود و گل ندهد، نرگس ها برای گلدهی باید کمی خشک بمانند.

گل نرگس در هوای سرد ماندگاری بیشتری دارد و دما و گرمای زیاد باعث پژمرده شدن این گل می شود. البته چند ساعت بعد گلها برای شکوفه دادن به نور خورشید نیاز دارند.

خاک مناسب برای پرورش نرگس

نرگس به خاک سبک و با زهکشی مناسب نیاز دارد. اگر خاک باغچه یا گلدانی که قصد دارید در آن گل بکارید، به جای مخلوط کردن با مقدار کمی ماسه، از خاک رس برای زهکشی بهتر استفاده کنید.

لقاح

اگر نرگس را در خارج از خانه و باغ کاشته اید، کودهای مناسب برای حیوانات خانگی را بررسی کنید و برای نرگس های گلدانی در داخل خانه از کود ورمی کمپوست استفاده کنید.

گل های نرگس زیبا

نحوه انتخاب پیاز نرگس

نرگس یک گل پیازی برای کاشت است و کاشت پیاز تا زمان شکوفه دادن بسیار آسان است و فقط باید در انتخاب پیاز دقت کرد.

دو نوع پیاز وجود دارد: نوع اول دارای بینی و نوع دوم دارای پوزه با گل های بزرگتر.

پیاز نرگس را در پاییز آماده کنید. مطمئن شوید پیازی که انتخاب می کنید بریدگی، زخم یا خراش نداشته باشد. پیازهای بزرگتر گلهای بزرگتری خواهند داشت. پیاز انتخاب شده باید ریشه داشته باشد. اگر قصد ندارید بلافاصله پس از آماده سازی بکارید، آن را در یخچال قرار دهید.

توجه: گاز اتیلن به پیاز آسیب می رساند و از گلدهی آن جلوگیری می کند، بنابراین آن ها را در یخچال جایی که سیب هستند قرار ندهید.

تکثیر گل نرگس

نحوه کاشت و رشد نرگس

قبل از کاشت، انتهای پیازها را حدود دو ساعت در آب ولرم بگذارید. برای کاشت پیاز نرگس از گلدان های سنگی یا سفالی استفاده کنید. از آنجایی که در مرحله به اصطلاح گردن قو امکان باز شدن از یک طرف وجود دارد، استفاده از گلدان های سبک انتخاب درستی نیست و باعث واژگونی گلدان می شود.

پیازهای هر طرف را باید در فاصله تقریبی 5 سانتی متر از دیواره گلدان بکارید.

کف قابلمه را سوراخ کنید تا آب اضافی آن خارج شود.

نیمی از گلدان انتخابی خود را با خاک پر کنید، به طوری که دو سوم پیاز زیر خاک باشد و خاک اطراف پیازها پوشیده شود. حالا گلدان را آبیاری کنید و آن را در مکانی گرم و زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

در یک بازه زمانی حدودا سه هفته ای پیازها شروع به رشد می کنند و تا زمانی که ساقه ها سر خود را از خاک بیرون نیاورده اند به آنها آبیاری نکنید و پس از رشد ساقه ها نباید خاک خشک شود.

تا زمانی که گل ها شکوفا شوند باید طبق توصیه کود با آب بدهید. برای جلوگیری از خم شدن ساقه‌های آن می‌توانید از چوب نیز استفاده کنید.

وقتی شروع به گل دادن کرد، گلدان را از نور مستقیم خورشید خارج کنید.

گل های نرگس زرد

نرگس چه زمانی شکوفا می شود؟

زمان گلدهی گل نرگس بسته به نوع هر کدام متفاوت است. مثلا گل نرگس شیراز با رایحه فوق العاده و منحصربفردش از اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می دهد. گل نرگس شهلا معمولاً از اواخر زمستان تا اوایل بهار با ظاهر گلبرگ های زرد و شیپوری شکل با رنگ تیره تر از گلبرگ ها گل می دهد.

خواص درمانی گل نرگس چیست؟

رایحه های مطبوع و جذاب از جمله رایحه گل نرگس بر سلامت روان و افزایش انرژی مثبت موثر است. که بسیار لذت بخش هستند و می توانند سلامت روان و احساس انرژی را بیشتر بهبود بخشند.

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدعفونی کنندگی دارد.

دمنوش نرگس یکی از دمنوش های بسیار مفید با خواص فراوان است و برای درمان سرماخوردگی، بهبود عوارض تنفسی، تقویت چشم و بینایی، درمان عفونت، بهبود درد استخوان و مفاصل، درمان یبوست، ایجاد آرامش و… استفاده می شود. آن کمک می کند.

عطر آن برای درمان سردرد و گرفتگی بینی مناسب است به همین دلیل از قدیم الایام استشمام آن را برای تقویت مغز توصیه می کردند.

حتی در مورد خواص بوییدن گل نرگس در آیات و داستان ها مواردی مانند شفابخشی، رفع ناراحتی، کاهش انرژی و ایجاد روحیه و لبخند و همچنین احساس آن در مواردی مانند:

سردرد

احساس افسردگی، بی قراری و عدم آرامش

انسداد و گرفتگی بینی

افکار و احساسات منفی

ترسو باش

نظارت

این اثر مثبت دارد.

گل نرگس سفید

طرز تهیه روغن گل نرگس

یکی از روش های تهیه روغن زیتون این است که مقدار کمی سرکه را با مقدار کمی روغن زیتون خالص در ظرف شیشه ای ریخته و سپس برگ نرگس را به آن اضافه کنید. شیشه نباید در معرض نور خورشید باشد. بعد از چهل روز مواد را از قابلمه از صافی رد کنید.

فواید روغن نرگس

روغن نرگس خواص درمانی زیادی دارد که به برخی از آنها می پردازیم. البته، قبل از استفاده، برای هر گونه مشکل باید با متخصص یا پزشک مرتبط مشورت کنید:

بهبود و درمان سردرد و سرگیجه

برای این کار، کمی روغن گل نرگس را روی پیشانی، گردن یا پهلوها و پشت گوش ماساژ دهید. این کار باعث بهبود و درمان سردرد و سرگیجه می شود.

بهبود عملکرد در سیستم گوارش

افرادی که مشکل یبوست دارند می توانند با کمی روغن نرگس معده را ماساژ دهند. علاوه بر این، با ماساژ دنده ها و شکم، مشکلات اسهال و استفراغ را بهبود و برطرف می کند.

بهبود و درمان عفونت‌ها و مشکلات زنان

مشکلات و بیماری های رایج در بین زنان شامل مشکلاتی مانند عفونت و مشکلات رحمی است. روغن گل نرگس به بهبود این مشکلات، رفع عفونت ها، افزایش شیر و این بیماری ها در زنان کمک می کند.

گل های نرگس زیبا

تقویت بینایی

روغن نرگس به تقویت بینایی کمک می کند و همچنین شب کوری را درمان می کند. برای این کار، کمی از این روغن را روی سر و گردن خود ماساژ دهید. پس از مدتی متوجه بهبود و نتیجه مثبت این کار خواهید شد.

تقویت پوست

ترکیب گل نرگس با کمی عسل باعث شفافیت، نرمی و لطافت، درمان چین و چروک، لک، کک و مک می شود.

آیا نرگس سمی است؟

بله پیاز و برگ نرگس به دلیل وجود آلکالوئیدها سمی است و در صورت مصرف احتمال مسمومیت، تهوع و اسهال وجود دارد. علاوه بر این، مایع ترشح شده از ساقه نرگس برای گل هایی مانند گل رز، میخک، لاله و فریزیا مضر است.

سوالات متداول

آیا نرگس سمی است؟

ریشه و برگ آن به دلیل وجود آلکالوئیدها سمی است و در صورت مصرف ناخواسته باعث اسهال، دل درد، مسمومیت می شود و مایع ترشح شده از ساقه بریده آن برای گل های شاخه بریده مانند رز، فریزیا، میخک و لاله مضر است.

عطر گل نرگس چه خواصی دارد؟

رایحه مطبوع گل نرگس در درمان سردرد، ایجاد آرامش، خلق و خوی خوب و القای انرژی مثبت بسیار مفید و موثر است.

چه کودهایی برای گل نرگس مناسب است؟

کودهای حیوانی برای نرگس های بیرون از خانه و کودهای ورمی کمپوست برای داخل خانه و آپارتمان مناسب است.

آخرین کلمه

گل نرگس یکی از زیباترین و خوشبوترین گل ها و پرتقاضاترین گل هاست. این گل زیبا علاوه بر زیبایی، خواص خوبی برای افزایش سطح انرژی دارد. برای مراقبت و سلامت گل ها مهارت و حوصله می خواهد که در بالا به طور کامل ارائه شده است.

از اینکه صفحات ما را برای خواندن انتخاب کردید متشکریم. امیدواریم مورد توجه همراهان خوش ذوق و هنرمند شما قرار گرفته باشد. خوشحال می شویم اگر نظری دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا