چرا کودک من گاز می گیرد ؟

در واقع، با کشیدن مو، نیشگون گرفتن و گاز گرفتن افراد دیگر یا کودکان دیگر، کودکان می خواهند به نحوی رابطه علت و معلولی را دریابند. کودکان نوپا از این فعالیت ها برای بیان احساساتی استفاده می کنند که کلماتی برای توصیف ندارند. به این رفتار با «نه» گفتن پاسخ دهید، اما آرام باشید. به این نوع رفتارهای فرزند دلبندتان تا حد امکان کمتر توجه کنید. سعی کنید دلیل گاز گرفتن کودک را بیابید و بفهمید. پیدا کردن علت نیش کودک یک ساله می تواند به شما کمک کند در موقعیت بعدی چه کاری انجام دهید. در این مقاله سعی داریم تا حدودی گاز گرفتن کودکان را تحلیل کنیم.

علت گاز گرفتن کودک یک ساله چیست؟

کودکان خردسال این کارها را برای تجربه و کشف محیط خود انجام می دهند. در نوزادان شش تا دوازده ماهه، این رفتار به آنها کمک می کند علت و معلول را درک کنند. مثلاً می فهمند که با کشیدن موهای مادر، واکنش مادر به این رفتار چیست و چه نتیجه ای خواهد داشت. در واقع راهی برای کاوش و شناخت دنیای آنهاست.

مثلاً کودک بازیگوش شما را گاز می گیرد و بعد نگاه می کند تا ببیند قرار است چه کار کنید؟ اگر در مورد آن بخندید یا با آن بازی کنید، او ممکن است دوباره این رفتار را امتحان کند تا ببیند آیا شما همان واکنش را نشان می دهید یا خیر. اما اگر عصبانی شوید و سر او فریاد بزنید، ممکن است از رفتار شما متعجب شود و دوباره این کار را انجام دهد تا دوباره واکنش شما را ببیند.

علت گاز گرفتن کودک 9 ماهه چیست؟

برخی از نوزادان هنگام دندان درآوردن گاز می گیرند، زیرا لثه هایشان درد می کند و همچنین احساس خارش می کنند و با این کار می خواهند احساس بهتری داشته باشند و نمی خواهند درد داشته باشند.

علت گاز گرفتن کودک سه ساله چیست؟

کودکان نوپا و خردسال نمی توانند احساسات خود مانند: هیجان، خشم، غم و درد را با بیان کلمات به شما بیان کنند، بنابراین از این روش ها برای جلب توجه شما استفاده می کنند.

برخی از کودکان نوپا ممکن است موها را بکشند، نیشگون بگیرند یا گاز بگیرند، زیرا دیده اند که بچه های دیگر این کار را انجام می دهند یا بچه های دیگر این کار را با آنها انجام داده اند. علاوه بر این، کودکان ممکن است این کارها را در هنگام دعوا و درگیری با کودکان دیگر انجام دهند.

در موارد زیر، کودکان ممکن است موهای شخص دیگری را نیشگون بگیرند، گاز بگیرند و بکشند:

• قرار گرفتن در محیط هایی با نویز، نور یا فعالیت زیاد.

• او به موقعیت هایی نیاز دارد تا بتواند عمل کند و بازی کند.

• احساس خستگی یا گرسنگی.

اگر فرزندتان با گاز گرفتن، نیشگون گرفتن یا کشیدن موهایتان به شما آسیب برساند، طبیعی است که احساس ناراحتی کنید. اما اگر کاملا آرام و سنجیده رفتار کنید به این معنی است که اولین قدم را برای بهبود رفتار مثبت فرزندتان در آینده برداشته اید.

درهنگام گاز گرفتن کودک ۲ ساله چه کنیم؟

بهتر است در چنین مواردی پاسخ شفاهی واضحی داشته باشید که برای فرزندتان قابل درک باشد. مثلاً با آرامش و قاطعیت «نه» بگویید. در مرحله بعد با تکرار این رفتار دست یا دهان فرزندتان را از خود دور کنید و یا حتی اگر در آغوش شماست او را روی زمین بگذارید. انجام این کار از توجه فرزندتان به این رفتار جلوگیری می کند. اگر این رفتارها را تکرار کرد، باید این مراحل را تکرار کنید.

درهنگام گاز گرفتن کودکان زیر دو سال چه کنیم؟

اگر کودک شما در حال دندان درآوردن است، چیز دیگری به او بدهید تا گاز بگیرد، مانند حلقه دندان درآوردن یا یک اسباب بازی مطمئن. اگر گرسنه است حتماً غذا را جلوی او بگذارید تا با گاز گرفتن آن حالش بهتر شود و رفتارش تغییر کند. بچه ها معمولا این کارها را برای جلب توجه دیگران انجام می دهند. بنابراین، به محض اینکه فرزندتان رفتار مثبتی از خود نشان داد، مانند نوازش شخص دیگری، بلافاصله توجه کامل خود را به او نشان دهید، مثلاً او را در آغوش بگیرید و به خاطر این رفتار او را تحسین کنید.

نحوه کنترل کردن، گاز یا نیشگون گرفتن و کشیدن مو در کودکان نوپا

پاسخ واضح، قابل فهم و متناسب با سن بسیار مهم است. بهتر است به کودک بگویید که در مورد اعمال او چه فکر می کنید. مثلا بگو نه گاز نزن با این کار مامان را اذیت می کنی. اقدامات بعدی شما به دلایل رفتار فرزندتان بستگی دارد. هنگامی که دلایل آنها را درک کردید، می توانید به روشی پاسخ دهید که به فرزندتان کمک کند راه های مناسب تری برای بیان احساسات خود بیابد.

به عنوان یک بزرگسال، باید بدانید که کودک نمی تواند کلماتی برای توصیف احساسات عمیق مانند ناامیدی و عصبانیت پیدا کند. پس در این شرایط نباید با کشیدن موهای او یا گاز گرفتن و نیشگون گرفتن او عصبانی شوید زیرا در این شرایط هیچ کمکی وجود ندارد. چنین شرایطی نیست.

برعکس، آرامش بسیار مهم است. این به کودک شما می آموزد که با احساسات قوی و مهم برخورد مثبت داشته باشد. همچنین می توانید به کودک خود کمک کنید تا کلماتی را برای بیان احساسات خود بیاموزد. به عنوان مثال، وقتی او از چیزی عصبانی است، می توانید بگویید که دختر یا پسرم به نظر می رسد از چیزی عصبانی است.

توجه کنید

اگر متوجه شدید که دلیل رفتار او جلب توجه شماست، پس اگر از فرزندتان دور شوید، پیام بسیار مهمی درباره احساس شما دریافت خواهد کرد. شما می توانید خود را با چیزی سرگرم کنید تا او بداند که با آن چیزها نمی تواند توجه شما را جلب کند.

تحریک لثه یا گرسنگی

اگر رفتار کودک شما به دلیل گرسنگی یا تحریک لثه در اثر دندان درآوردن است، می توانید به او غذاهای ترد یا سبزیجات خام، یک بطری با نی یا یک حلقه دندان درآورید. اگر کودک شما مدام موها را گاز می گیرد، نیشگون می گیرد یا می کشد، سعی کنید در پاسخ خود ثابت قدم باشید. این به فرزند شما کمک می کند تا رفتار مناسب را بیاموزد. اگر فرزند شما سه ساله یا بزرگتر است، می توانید برای چیزی به او جریمه زمانی بدهید. مثلا او را برای مدت کوتاهی از یک بازی خاص محروم کنید تا نتیجه کارش را ببیند.

اگر کودک نوپای شما موهای کودک دیگر را می کشد و او را گاز یا نیشگون می گیرد

در آن زمان آرامش خود را حفظ کنید و سریع از این کودک و والدینش عذرخواهی کنید و همچنین نظر خود را در مورد احساسات این کودک بیان کنید، مثلاً بگویید ببین آرش گریه می کند چون گاز شما باعث درد او شده است. اگر در این مواقع این گونه رفتار کنید، فرزندتان یاد می گیرد که با دیگران همدردی کند.

در مرحله بعد بهتر است فورا فرزندتان را از آن مکان دور کنید و بسته به شرایطی که برای این کودک پیش آمده، در اولین فرصت از او و والدینش دلجویی کنید و به او بگویید که از این رفتار فرزندتان متاسف هستید. .

بچه های بزرگتر

هنگامی که فرزندتان این گونه رفتار کرد، بهتر است زمانی که هر دو آرام هستید در مورد آن صحبت کنید. بهتر است از کلماتی استفاده کنید که قابل درک و مناسب با سن کودک شما باشد. با انجام این کار، فرزندتان روش های بهتری برای رفتار کردن یاد می گیرد. همچنین، اگر فرزندتان به کسی آسیب رسانده باشد، ممکن است ناراحت یا ترسیده باشد، بنابراین با صحبت آرام و اگر نیاز به کمک دارد با گفتن کلماتی که با احساساتش مطابقت دارد، به او کمک کنید احساسات خود را کنترل کند.

پس از گاز گرفتن یا نیشگون گرفتن، به کودک خود کمک کنید تا یک فعالیت را انجام دهد. بازی با ماسه یا آب، بازی با حباب، بازی با خاک رس مدلینگ یا نقاشی در آرامش او بسیار مفید است.

چگونه به کودکان در این موقعیت ها کمک کنیم

مهم نیست که چقدر سعی می کنید این رفتار را از جانب فرزندتان مدیریت کنید، ممکن است او به این کار ادامه دهد.

در شرایط زیر بهتر است از کسی کمک بخواهید:

• زمانی که به شدت احساس ناامیدی یا عصبانیت می کنید.

• وقتی آنقدر از رفتار فرزندتان ناراحت هستید که حتی با دوستان و آشنایان خود بیرون نمی روید و با فرزندتان به مراکز خرید نمی روید.

در این مواقع روانشناس کودک با مشاوره به شما کمک می کند تا علت اصلی گاز گرفتن کودک را بیابید و رفتار کودک دلبندتان را بهبود ببخشید.

بیشتر بدانید:

پدیده خشونت و رفتار قلدری در بین کودکان

درمان پرخاشگری در کودکان یک تا سه ساله، ضربه و گاز گرفتن

چگونه با پرخاشگری کودکان مقابله کنیم و چرا کودک من پرخاشگر است؟

پرخاشگری در کودکان (3 تا 8 سال) و علت این پرخاشگری چیست؟

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های اجباری علامت گذاری شده اند *

اطلاع *

نام *

پست الکترونیک *

سایت اینترنتی

نام، ایمیل و وب سایت من را برای زمانی که دوباره نظر می دهم در این مرورگر ذخیره کنید.

دوست پنج ساله شما از اینکه دخترتان او را بدجور گاز گرفته شکایت می کند. این اولین شکایتی نیست که در مورد گاز گرفتن فرزندتان دریافت می کنید، زیرا معلم او قبلاً در مورد این عادت به شما هشدار داده بود.

گاز گرفتن یکی از بدترین راه های ابراز احساسات کودک است. این رفتار و اختلال باعث آسیب جسمی به طرف مقابل می شود و شرایط ناخوشایندی را برای والدین به همراه دارد.

اما چرا کودکان گاز می گیرند و والدین چگونه باید واکنش نشان دهند؟

کیدم دلایل این رفتار را توضیح می دهد و به شما کمک می کند تا به این عادت در کودک خود پایان دهید.

چرا بچه ها گاز می گیرند؟

در این بخش به دلایل احتمالی گاز گرفتن کودکان می پردازیم.

1- اضطراب یا هیجان

وقتی کودک خردسال تحت فشار محیط قرار می گیرد، در فکر کردن دچار مشکل می شود و ناامید می شود که می تواند منجر به رفتار گزنده شود.

به عنوان مثال، زمانی که کودک عضو یک گروه بازی بزرگ است، شلوغی و سر و صدا ممکن است باعث شود کودک احساس اضطراب و هیجان کند و این احتمال وجود دارد که در هنگام برخوردهای عاطفی و تنش کمتر، به کودک دیگری که در کنارش نشسته است ضربه بزند. گاز گرفتن

۲- عصبانیت از دلایل گاز گرفتن کودک

وقتی کودک احساس می کند که اوضاع تحت کنترل او نیست، ممکن است برای ابراز عصبانیت گاز بگیرد.

به عنوان مثال، اگر خواهر یا برادر کودک اسباب بازی آنها را بردارد و آن را پس ندهد، کودک آن را گاز می گیرد.

اگر کودک با چندین بار گاز گرفتن به خواسته خود برسد، این رفتار برای او تبدیل به عادت می شود.

3- سلطه و قدرت

یک کودک خردسال ممکن است خواهر یا برادر بزرگتر یا سایر بچه های گروهی را به نشانه قدرت گاز بگیرد و برتری و تسلط خود را نشان دهد.

4- استرس باعث گاز گرفتن کودک می شود

گاز گرفتن کودک می تواند واکنشی به استرس باشد. استرس می تواند نتیجه درد و ناراحتی عاطفی باشد.

به عنوان مثال، زمانی که کودک از والدین خود جدا می شود و تحت مراقبت فرد دیگری قرار می گیرد، ممکن است کودک به دلیل استرس ناشی از خواسته ها یا برخورد با کودک، مراقب او را گاز بگیرد.

5- گاز گرفتن آزمایشی

برای کودکان خردسال، گاز گرفتن می تواند راهی برای آزمایش واکنش دیگران باشد.

گاز گرفتن تجربی با هدف کشف علل و عوارض در کودکان زیر سه سال بخشی از رشد طبیعی کودک در نظر گرفته می شود.

حتما بخوانید: اگر کودک بداخلاق بود چه کنیم؟

آیا گاز گرفتن کودکان میتواند نمایانگر مشکلات اساسی تری باشد؟

گاهی اوقات در شرایط خاصی گاز گرفتن کودک به دلیل مشکلات جدی و اساسی است که در این موارد نیز باید مراقبت های ویژه ای برای رفع آنها داشت.

اوتیسم

گاز گرفتن مکرر ممکن است نشانه اولیه اوتیسم باشد. اما نگران نباشید، اوتیسم علائم مختلفی دارد و این رفتار به تنهایی نشان دهنده این وضعیت نیست.

رفتار او را توسط روانشناس کودک بررسی کنید تا مطمئن شوید.

اختلالات روانی و بیش فعالی

در بیشتر موارد، کودکان شخص دیگری را گاز می گیرند، اما برخی از کودکان خودشان را گاز می گیرند.

لازم به ذکر است که گاز گرفتن انگشتان برای مدت کوتاهی مشکلی ندارد و به طور کلی جای نگرانی نیست.

اما اگر خودگزیدن به ویژه جویدن مکرر ناخن و انگشتان شدید باشد و باعث ایجاد زخم شود، نشان دهنده اختلالاتی مانند نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) در کودکان است.

گاز گرفتن کودک راهی برای دریافت عفونت ها

عفونت ها و بیماری ها به دلیل نیش های مکرر از کودک منتقل می شود.

اگر کودک آنقدر عمیق گاز بگیرد که با خون فرد مقابل تماس پیدا کند، به دلیل تماس خون و بزاق دهان، خطر ابتلا به عوامل بیماری زا افزایش می یابد.

هنگام گاز گرفتن کودک چه کنیم؟

1- بچه ها را از یکدیگر جدا کنید.

حتی اگر اولین بار است که کودک شما گاز می گیرد، بین دو کودک فاصله ایجاد کنید و اجازه ندهید که بیشتر دعوا کنند و گاز بگیرند.

2- به کودک توضیح دهید که گاز گرفتن چیز خوبی نیست

به چشمان کودک نگاه کنید و مؤدبانه اما قاطعانه بگویید که او کار اشتباهی انجام داده است. شما همچنین می توانید آسیب دیدگی کودک قربانی را نشان دهید و بگویید که آنها به او صدمه زده اند.

زمانی که احساس کردید کودک به اشتباه خود پی برده است، توجه خود را به کودک قربانی معطوف کنید.

3- کتک زدن کودک یا فریاد زدن و فحاشی باعث ناراحتی و استرس بیشتر می شود.

به یاد داشته باشید که کودک گاز گرفته به اندازه کودک قربانی مضطرب است و فریاد زدن شما باعث افزایش اضطراب او می شود.

4- مراقب کودک قربانی باشید

از کودک قربانی و والدینش به خاطر گاز گرفتن فرزندتان عذرخواهی کنید.

اگر این اتفاق جلوی چشم شما افتاد، بچه ها را جدا کنید و کودک قربانی را آرام کنید.

از کلمات آرامش بخش استفاده کنید، کودک را بفشارید و نوازش کنید.

زخم را بررسی کرده و با آب و صابون تمیز کنید. اگر زخمش خونریزی دارد، کمک های اولیه را انجام دهید و در صورت لزوم او را نزد پزشک ببرید.

5- علت گاز گرفتن را از کودک بپرسید

کودک را نترسانید و در عوض سوالاتی بپرسید تا اطلاعات دقیقی در مورد دلایل و انگیزه های کودک برای گاز گرفتن به دست آورید.

از جملات کوتاه استفاده کنید و سوالات را یکی یکی بپرسید.

6- زیاد به فرزندتان توجه نکنید

اگر بعد از گاز گرفتن کودک خود را بیش از حد مورد انتقاد قرار دهید و بیش از حد به آن توجه کنید، او احساس می کند که در صورت گاز گرفتن توسط دیگران مورد توجه قرار می گیرد. در نتیجه او تشویق می شود که دوباره شروع کند.

بنابراین پس از مدتی انتقاد، کودک خود را نادیده بگیرید و بر کودک قربانی تمرکز کنید.

وقتی فرزند شما متوجه می شود که همه پس از گاز گرفتن دیگران او را نادیده می گیرند، احساس گناه می کند و از انجام آن دست می کشد.

7- از فرزندتان دفاع نکنید

برخی از والدین شکایت دیگران از فرزندشان را انتقاد از تربیت خود می دانند و بدون بررسی مشکل بلافاصله از رفتار کودک دفاع می کنند.

به خاطر داشته باشید که اگر فرزندتان کار اشتباهی انجام دهد، شما والدین بدی نیستید زیرا به فرزندتان آموزش نداده اید.

پس عذرخواهی کنید و اشتباه فرزندتان را بدون وارد شدن به بحث بپذیرید.

هرگز سعی نکنید از فرزندتان دفاع کنید. به او اطمینان دهید که گاز گرفتن را غیرقابل قبول می‌دانید و سعی می‌کنید مشکل را حل کنید.

چگونه گاز گرفتن را در کودک متوقف کنیم؟

1- به کودک بیاموزید که گاز گرفتن کار بدی است

به آنها توضیح دهید که گاز گرفتن رفتاری غیرقابل قبول است و باعث می شود کمتر دوست شوند. علاوه بر این، این رفتار منجر به تنبیه معلمان او می شود.

2- در هر شرایطی از گاز گرفتن کودک جلوگیری کنید

اگر کودک شما بیش از سه سال سن دارد، در مورد هر نوع گاز گرفتن به او هشدار دهید. حتی به شوخی یا بازیگوشی با گاز گرفتن انگشتان خود یا خواهر یا برادر خود واکنش نشان دهید.

در این صورت بچه برادرش را گاز می گیرد و شما اهمیتی نمی دهید، اما از طرفی اگر همکلاسی اش را گاز بگیرد، بچه را سرزنش و تنبیه می کنید، آن وقت باعث سردرگمی او می شوید.

پس در واکنش ها و اظهارات خود ثابت قدم باشید.

3- شرایط را رصد کنید

همیشه کودک خود را با دقت مشاهده کنید تا متوجه شوید چه چیزی باعث رفتار گاز گرفتن در او می شود.

به عنوان مثال، کودک شما ممکن است زمانی که کودک دیگری اسباب بازی خود را می گیرد یا موقعیت بازی آشفته و نامنظم می شود، تمایل به انجام این کار داشته باشد.

دانستن دقیق شرایطی که کودک تحت آن به گاز گرفتن سوق داده می شود، به شما کمک می کند اوضاع را کنترل کنید.

4- کودکتان را آرام کنید

اگر طغیان احساسات دلیل گاز گرفتن کودک است، به او زمان و فضا بدهید تا آرام شود.

کودک را به اتاق ساکت تری ببرید و از او بخواهید مدتی آرام کنار شما بنشیند. این به کودک کمک می کند تا آنقدر آرام شود که با حوصله به شما گوش کند.

5- راهکاری را برای مواقع ناراحتی و عصبانیت فراهم کنید

برای جلوگیری از گاز گرفتن و عصبانیت، به کودک خود بگویید که دفعه بعد که احساس ناامیدی، عصبانیت یا ناراحتی کرد، فوراً به دیدن شما بیاید و اگر در مدرسه یا مهدکودک است، حتماً با معلم یا مربی خود مشورت کند.

6- گروه های بازی را کوچک نگه دارید

گروه های بازی را برای کودک خود انتخاب کنید که در آن تعداد کمی از کودکان وجود داشته باشد، زیرا کودک در این گروه ها کمتر مضطرب و هیجان زده می شود.

7- تشویق رفتار های مثبت

در نهایت وقتی متوجه شدید که کودک رفتارهای مثبتی از خود نشان می دهد و از گاز گرفتن خودداری می کند، او را تحسین کنید تا این رفتار برای همیشه ماندگار شود.

بیشتر بخوانید: اوریون در کودکان: علل، علائم و درمان های خانگی

گاز گرفتن کودک یکی از شایع ترین اختلالات در این سن است. با کمک راه حل های ارائه شده در این مقاله می توانید در مدت زمان کوتاهی این مشکل را برطرف کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا