چرا پژو واشر میزنه

گاهی اوقات موتور خودرو در وضعیت خوبی نیست. در این حالت می ایستید و کاپوت خودرو را بالا می برید. ناگهان با صحنه عجیبی روبرو می شوید. روغن و آب خودرو روی سطح بدنه موتور جمع شده است. این نشانه این است که ماشین شما باید شسته شود. در صورت مواجه شدن با این مشکل سریعا خودرو را به تعمیرگاه ببرید. واشر یا سوختن واشر سر خودرو اتفاقی است که در صورت بی توجهی به آن آسیب جدی به دنبال خواهد داشت. به عنوان یک راننده، باید هدف از پلمپ خودرو را بدانید. در ادامه به خطرات سوختن واشر سر می پردازیم.

واشر سر خودرو چیست؟

قطعات آب بندی موتور مستقیماً بر عملکرد آن تأثیر نمی گذارد. اما در صورت آسیب دیدن این قطعات، موتور خودرو با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. مشکلاتی که گاهی اوقات برای حل آنها باید هزینه زیادی پرداخت کنید. بدون شک مهمترین قسمت آب بندی موتور خودرو واشر سر است.

واشر سر قسمتی است که بین سرسیلندر و بلوک آن قرار می گیرد. این قسمت شبیه صفحه ای است که روی سطح آن سوراخ هایی دارد. تعداد سوراخ های روی واشر برابر با تعداد پیستون های موتور است. فولاد، مس و پنبه ضد اشتعال رایج ترین موادی هستند که برای تولید این قطعه در خودروهای مختلف استفاده می شود. واشر سر دارای 4 عملکرد اصلی در موتور خودرو می باشد که عبارتند از:

فشار داخل سیلندر را در محدوده بهینه حفظ کنید تا از کاهش راندمان موتور جلوگیری شود

تعیین مسیر جریان آب و روغن موتور برای خنک کاری و روانکاری

از مخلوط شدن آب و روغن موتور جلوگیری کنید

از خروج گازهای حاصل از احتراق از سرسیلندر جلوگیری کنید

کارواش یعنی چه؟

واشر خودرو اصطلاحی است که برای سوزاندن واشر سر استفاده می شود. اگرچه این قطعه قدرت مقاومت بالایی در برابر فشار و گرما دارد. اما اگر فشار و دمای موتور از محدوده مجاز بیشتر شود این قطعه آسیب می بیند. البته این قطعه نیز مانند سایر تجهیزات خودرو از طول عمر خاصی برخوردار است. گاهی اوقات دلیل نیاز به واشر خودرو، پایان عمر مفید آن است.

آسیب به واشر سر به صورت تغییر شکل یا سوختن رخ می دهد. این دو رویداد باعث می شود که این قطعه نتواند وظیفه آب بندی خود را به درستی انجام دهد. در نتیجه مشکلات زیادی به وجود می آید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید:

چرا ماشین لباسشویی می سوزد؟

علت سوختگی واشر سر چیست؟ همانطور که اشاره کردیم معمولا زمانی که فشار و دمای سرسیلندر از حد مجاز بیشتر شود، خطر آسیب دیدن واشر سرسیلندر وجود دارد. سوال اساسی این است: چه عواملی باعث این امر می شود؟ از مهمترین دلایل آب بندی خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرابی فن خودرو و عدم هدایت هوای خنک به موتور

آب موتور به دلیل گرفتگی لوله ها یا خرابی پروانه در رادیاتور خنک نمی شود

عدم استفاده از ضد یخ

نشتی آب و روغن در موتور

خرابی ترموستات موتور

آسیب به پمپ آب (عدم گردش آب کافی در بدنه موتور)

یکی از دلایل عجیب اما واقعی سوختگی یا نیمه سوختگی واشر سر، عدم نصب صحیح این قطعه است. هر واشر سر با استفاده از یک پیچ روی دهانه سر سیلندر بسته می شود. اگر به هر دلیلی این قطعه به درستی نصب نشود، در اثر قرار گرفتن در معرض فشار و حرارت زیاد، با سرعت بیشتری آسیب می بیند. علاوه بر این، عملکرد ضد آب خود را به درستی انجام نمی دهد.

خطرات سوختن واشر سر خودرو چیست؟

اگر در شهرهایی زندگی می کنید که میانگین دمای آن در طول سال بالا است یا باید زمان زیادی را در ترافیک بگذرانید، خطر سوختن واشر سر خودروی شما بیشتر است. در ابتدا اشاره کردیم که رانندگی با ماشینی که واشر سر سوخته است یک اشتباه بزرگ است. هنگامی که این قسمت آسیب ببیند، آب بند سیلندر به طور کامل از بین می رود. این رویداد دارای پیامدهایی از جمله موارد زیر است:

آب وارد محفظه سیلندر شده و با سوخت مخلوط می شود. در نتیجه کیفیت سوخت و قدرت موتور کاهش می یابد.

آب و روغن موتور با هم مخلوط می شوند و غلظت روغن برای روانکاری قطعات موتور کاهش می یابد.

کاهش غلظت روغن باعث می شود که قطعات موتور ضعیف روغن کاری شوند. در نتیجه خطر داغ شدن بیش از حد و آسیب دیدن قطعات متحرک مانند پیستون، بلبرینگ، میل لنگ و … افزایش می یابد. در موتور افزایش می یابد. منظور ما از آسیب قابل توجهی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، دقیقاً آسیب وارد شده به این قسمت ها است.

علائم سوختگی واشر سر چیست؟

زمان آن فرا رسیده است که به مهمترین بخش این مقاله، یعنی بررسی علائم سوختگی واشر سر برویم. علائم زیر را به خاطر بسپارید و به محض مشاهده آنها برای بررسی بیشتر به تعمیرگاه مراجعه کنید:

قدرت موتور را کاهش دهید

مشاهده آب و روغن روی بدنه موتور

تغییر رنگ روغن موتور به رنگ شیری (به دلیل ترکیب آب و روغن)

جوشکاری خودرو

دود سفید یا آب خروجی از اگزوز (به دلیل ورود آب به محفظه احتراق موتور)

زود تعویض آب ماشین

لازم به ذکر است که شستشوی خودرو یک اتفاق ناگهانی نیست. ابتدا واشر سر نیمه سوخته را خواهید دید. در نتیجه دمای موتور بیش از حد افزایش می یابد. حتی ممکن است بعد از اولین استارت خودرو روشن نشود. پیشنهاد می کنیم در هنگام رانندگی به آمپر آب خودرو توجه کنید. هر چه درجه آمپر بیشتر باشد، فشار واشر سر و دمای آن بیشتر می شود.

برای جلوگیری از سوختن واشر سر چه باید کرد؟

دمای بیش از حد موتور علت اصلی سوختگی واشر سر است. برای جلوگیری از این اتفاق، باید مطمئن شوید که آب و روغن کافی در خودرو وجود دارد. همچنین برای جلوگیری از کاهش کیفیت روغن پیشنهاد می کنیم هر 5000 کیلومتر آن را تعویض کنید.

هفته ای دو بار آب خودرو را چک کنید تا در صورت لزوم آب اضافه کنید. علاوه بر این، پیشنهاد می کنیم استفاده از ضد یخ با آب خودرو را جدی بگیرید. به خصوص در فصل تابستان، ضدیخ نقش مهمی در جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو دارد.

نکته بعدی که باید در نظر گرفت این است که آیا بخاری به درستی کار می کند یا خیر. مطمئن شوید که رادیاتور را در فواصل زمانی مختلف بررسی کنید تا در صورت گرفتگی منافذ و لوله ها مشکل را برطرف کنید. علاوه بر این، از سلامت فن و ترموستات خودرو اطمینان حاصل کنید. پمپ آب نیز وظیفه هدایت آب به سمت موتور را بر عهده دارد که باید سالم باشد.

بیشتر بدانید:

هزینه تعمیر واشر سر چقدر است؟

معمولا پس از سوختن واشر سر خودرو امکان تعمیر این قطعه وجود ندارد. پس باید به فکر تعویض آن باشید. پیشنهاد می کنیم با توجه به اهمیت بالای این قطعه، حتماً جایگزینی با کیفیت بالا را انتخاب کنید. برخی از مهم ترین ویژگی های واشر سر با کیفیت بالا عبارتند از:

پس از پیچ باید تمام سوراخ های سرسیلندر را بپوشاند.

بلوک سیلندر مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار بالا دارد.

دارای ضریب انبساط حرارتی مشابه بلوک سیلندر است.

واشرهای سرسیلندری فولادی و مسی موجود در بازار دارای مشخصات فوق می باشند. پیشنهاد می کنیم برای صرفه جویی در هزینه ها سراغ محصولات با کیفیت دوم و سوم نروید. هزینه ای که برای خرید و تعویض این قطعه می پردازید، در صورت خرابی قطعات اصلی موتور، شما را از پرداخت های سنگین نجات می دهد.

آخرین کلمه

در این مقاله به بررسی علل و علائم سوختن واشر سر خودرو پرداختیم. بار دیگر باید تاکید کنیم که موضوع واشر خودرو را جدی بگیرید تا هزینه زیادی برای تعمیر موتور خودرو صرف نکنید. به خاطر داشته باشید که نکاتی را برای جلوگیری از نیمه سوختن واشر سر رعایت کنید. بررسی آب و روغن خودرو کمتر از یک دقیقه وقت شما را می گیرد. اما از تاثیر مهم این عمل برای جلوگیری از آسیب به واشر سر و موتور نباید غافل شد. برای اطمینان از وضعیت فنی خودرویی که قصد خرید آن را دارید، می توانید با یک متخصص خودرو از مکانیک تماس بگیرید.

آیا شما هم از خودروهای برند پژو استفاده می کنید و نگران مهر و موم آن هستید؟ مهمترین دلایل پلمپ پژو و راه های جلوگیری از آنها را چه می دانید؟ آیا به دنبال بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل هستید؟

واشر سر یکی از قطعات اصلی موتور خودرو است که وظایف مهمی را بر عهده دارد و در صورت آسیب دیدن باعث آسیب جدی به موتور می شود. عوامل مختلفی باعث پلمپ پژو می شوند که کسب اطلاعات لازم در مورد آنها می تواند در پیشگیری از آنها بسیار مفید باشد. با ما همراه باشید تا در مورد واشر سر، علل خرابی و راه حل های جلوگیری از واشر بیشتر بدانید.

آموزشگاه پایتخت فناوری برگزار کننده دوره آموزش مکانیک خودرو فنی حرفه ای و آموزش برق خودرو فنی حرفه ای از علاقه مندان به تعمیرات انواع ماشین های داخلی و خارجی دعوت می کند تا در این دو دوره شرکت کنند. پس از اتمام دوره شما به یک تعمیرکار حرفه ای خودرو تبدیل می شوید و می توانید به راحتی از آن کسب درآمد کنید.

عناوین این مقاله:

واشر سر چیست و چه کاربردی دارد؟

واشر سر قسمتی است که بین سیلندر یا بلوک موتور و سرسیلندر قرار می گیرد. وظیفه اصلی این قطعه ایجاد آب بندی کامل برای محافظت از نشت گاز محفظه احتراق، نشت آب کانال و نشت روغن می باشد. در واقع واشر فشار سیلندر را در بهترین شرایط حفظ می کند.

برای خنک کردن موتور نیاز به مایع خنک کننده برای گردش در کانال ها و مسیرهای داخل واشر سر و خنک کردن و تنظیم دمای سوپاپ ها است. علاوه بر این، مسیرهایی برای عبور روغن از واشر سرسیلندر وجود دارد که باید از مخلوط شدن آب و روغن جلوگیری کند.

علت واشر پژو چیست؟

مانند هر خودرو دیگری، خودروهای پژو نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارند. مهمترین این دلایل عبارتند از:

1- گرم شدن بیش از حد موتور

گرم شدن بیش از حد موتور یکی از دلایل اصلی واشر پژو است. واشر سر برای کنترل دمای مشخصی طراحی شده است و تحمل خاصی دارد. هنگامی که موتور به دلیل خرابی اجزای خنک کننده مانند فن، رادیاتور، ترموستات و غیره گرم می شود، واشر نمی تواند مقاومت کند و در نتیجه خم می شود یا باعث ایجاد ترک در سرسیلندر و سیلندر موتور می شود.

2- خرابی واشر سرسیلندر

گاهی اوقات گرما و فشار زیادی می تواند در طی فرآیند احتراق کامل که شامل مکش، فشرده سازی، احتراق و اگزوز است، در سیلندر ایجاد شود. این یکی دیگر از دلایل خراب شدن سیل پژو در اثر فشار زیاد است.

3- تغییرات ناگهانی دما

واشر سر بسته به دمای موتور منبسط و منقبض می شود. هنگامی که تغییر ناگهانی دما رخ می دهد، ضربه و فشار زیادی به واشر وارد می شود و در نتیجه باعث از کار افتادن آن می شود. زمانی که موتور سرد است و بلافاصله پس از روشن شدن آن استارت می زنید، این تغییر ناگهانی دما باعث می شود که آب بندی پژو منفجر شود.

4- مسافت پیموده شده بالا

واشر سر نیز مانند سایر قطعات خودرو دارای طول عمر مشخصی است. هنگامی که عمر این قطعه به پایان می رسد و سایش رخ می دهد، آب بندی رخ می دهد. کارکرد موتور، قرار گرفتن در معرض گازهای حاصل از احتراق و رسوبات آب، قرار گرفتن در معرض سرما و گرما و همچنین استفاده پس از چندین سال از مهم ترین عوامل در سایش آب بندی سرسیلندر به شمار می روند.

5- رسوب آب در رادیاتور

یکی دیگر از دلایل مهم آب بندی پژو رسوب آب در رادیاتور است. آب حاوی مواد معدنی مختلفی است که برخی از آنها در طول زمان رسوب می کنند. همچنین ممکن است مواد رادیاتور به دلیل پایان عمر مفید خود کیفیت اولیه خود را حفظ نکند و برخی از قطعات آن زنگ زده و خرد شوند. این رسوبات راه های رادیاتور را مسدود کرده و بنابراین گردش آب و خنک شدن موتور به خوبی انجام نمی شود. در نهایت حرارت زیاد می شود و واشر سر پژو آسیب می بیند.

6- خرابی پروانه خودرو

پروانه خودرو نقش مهمی در کاهش دما دارد و با چرخش در مواقع لزوم از افزایش دما جلوگیری می کند. هنگامی که توربین آسیب دیده یا به درستی کار نمی کند، فرآیند کاهش دما به درستی انجام نخواهد شد. بنابراین با گرم شدن موتور، فشاری به سر سیلندر وارد شده و باعث سوختن و شکستن آن می شود.

دوره پیشنهادی: آموزش جلوبندی خودرو

7- خرابی ترموستات

مهمترین وظیفه ترموستات در خودرو گردش مایع خنک کننده در سراسر موتور است. هنگامی که موتور روشن می شود و گرم می شود، ترموستات وارد می شود و اجازه می دهد تا مایع خنک کننده جریان یابد تا دمای موتور بیش از حد افزایش نیابد. اما اگر این فرآیند به درستی انجام نشود، دما و فشار بالا و همچنین آسیب جدی به سرسیلندر و سرسیلندر وارد می شود. به همین دلیل خرابی ترموستات از دیگر عوامل مهم واشر پژو محسوب می شود.

8- کمبود آب از رادیاتور

آب به عنوان خنک کننده نقش کلیدی در عملکرد موتور خودرو دارد. با گردش آب در قسمت های مختلف مانند رادیاتور و سرسیلندر دمای موتور را کنترل می کنیم. اگر سطح آب رادیاتور پایین باشد، عملیات خنک سازی به درستی انجام نمی شود و در نتیجه با افزایش دمای موتور، واشر پژو منفجر می شود.

9- گرفتگی مجاری آب در رادیاتور

رادیاتور به گونه ای طراحی شده است که مسیرهای مختلفی را برای عبور آب ارائه می دهد. آب از طریق این لوله ها به گردش در می آید و باعث کاهش دما و خنک شدن موتور می شود. اما اگر این مسیرها بسته باشند و آب به خوبی گردش نکند، رادیاتور نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و دما را نمی توان کنترل کرد. در نتیجه فشاری به واشر سر وارد شده و باعث از کار افتادن آن می شود.

10- خوردگی شیلنگ های ورودی و خروجی

لوله های مخصوصی برای جریان مایع خنک کننده به داخل و خارج رادیاتور و موتور تعبیه شده است. آب از طریق این شیلنگ ها از رادیاتور وارد موتور می شود و از طریق گردش آن موتور را خنک می کند. هر گونه آسیب به این شیلنگ ها مانند خم شدن، پارگی، سوراخ شدن و یا فرسودگی باعث اختلال در جریان آب و در نتیجه افزایش بیش از حد دمای موتور و آسیب دیدن آب بند می شود.

11- رانندگی طولانی در فصل گرما

علاوه بر گرمای تولید شده توسط خود موتور، گرمای محیط نیز تاثیر بسزایی در گرم شدن محیط موتور خودرو دارد. وقتی ماشین را برای مدت طولانی در فصل گرما رانندگی می کنید، ممکن است مایع خنک کننده نتواند به خوبی خنک شود. گرمای محیط به موتور فشار وارد می کند و بیش از حد گرم می شود. در نتیجه این امر باعث می شود که پژو پلمپ شود.

12- سوء رفتار

یک سری عادات بد و بد در هنگام رانندگی روی خرابی واشر سر تاثیر می گذارد. بنزین و فشار بیش از حد به موتور، تعویض ناگهانی دنده، رانندگی طولانی بدون توقف موتور، توقف سریع خودرو پس از یک سفر طولانی، استارت زدن موتور و استارت بلافاصله در هنگام سرد شدن هوا و موتور. و … مواردی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد تا در نهایت مفاصل رو به رو نشوند.

13- وجود رسوبات در قسمت های داخلی موتور و سیلندر

گاهی اوقات قسمت داخلی موتور و سیلندر به دلیل فشار زیاد یا استفاده طولانی مدت پس از چندین سال کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و به مرور زمان تحلیل می رود. همچنین باقی ماندن آب یا روغن در این قسمت ها به دلیل گردش و جریان ضعیف باعث ایجاد یک سری رسوبات می شود. این رسوبات باعث مسدود شدن مسیرهای مایع خنک کننده می شود و در نتیجه با افزایش دما، واشر سر دچار مشکل می شود.

دوره پیشنهادی: آموزش نقاشی خودرو

علائم و نشانه های ماشین لباسشویی پژو

مهر و موم پژو با یک سری علائم و نشانه ها همراه است. اگر این علائم را بشناسید می توانید به راحتی و به سرعت متوجه شکست مفصل در هنگام بروز آن شوید و بر اساس نوع علامت راه حل مناسب را اتخاذ کنید. گاهی اوقات شناخت هرچه زودتر مفصل می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کند.

1- ایجاد بخار در اگزوز

یکی از علائم واشر پژو خروج بخار یا دود سفید از اگزوز است. اگر هنگام کار موتور دود غلیظ سفید از اگزوز خارج شود، این نشانه آن است که آب وارد محفظه سیلندر شده و مایع خنک کننده را همراه با بنزین و هوا می سوزاند. این زمانی اتفاق می افتد که واشر سر نتواند عملکرد آب بندی خود را به درستی انجام دهد.

2- کاهش قدرت موتور

وقتی واشر سر دچار مشکل می شود، فعالیت موتور تغییر می کند و به درستی کار نمی کند. در نتیجه قدرت آن کاهش می یابد. اگر در حین رانندگی متوجه کاهش قدرت موتور شدید، اولین قدم بررسی وضعیت واشر سر است.

3- روغن موجود در سیستم آب خودرو را رعایت کنید

طراحی واشر سر به گونه ای است که آب و روغن در مسیرها و جریان های مجزا از یکدیگر عبور می کنند. وقتی این مسیرها به هم می رسند، نشانه شکست مهر و موم است. ترکیب آب و روغن یکی از خطرناک ترین مشکلات موتور خودرو است زیرا می تواند آسیب های زیادی به قطعات مختلف وارد کند. در صورت مشاهده روغن در سیستم آب خودرو مانند رادیاتورها، توجه داشته باشید که خودروی پژو شما مجهز به واشر است.

4- سیستم مدیریت نور

اجزای دستگاه همگی به یکدیگر مرتبط هستند. هنگامی که موتور به درستی کار نمی کند، دینام که وظیفه تولید برق، ذخیره آن و انتقال آن به باتری را بر عهده دارد، به درستی کار نخواهد کرد. در نتیجه سیستم الکتریکی خودرو دچار مشکل می شود و ممکن است در مدیریت چراغ های مختلف دچار مشکل شوید.

بیشتر بخوانید: نشانه های ضعیف شدن سیستم برق خودرو و نحوه برطرف کردن

5- مشاهده آب در روغن

از دیگر علائم و نشانه های واشر پژو می توان به مشاهده آب در روغن اشاره کرد. هنگامی که مهر و موم آسیب می بیند، مسیرهای جریان آب و روغن با هم ترکیب می شوند و در نتیجه عملکرد سیلندر را تحت الشعاع قرار می دهند. ترکیب آب و روغن و گردش این دو با هم در موتور باعث آسیب به سوپاپ ها می شود و گاهی منجر به از کار افتادن موتور و آسیب جدی می شود. اگر هنگام تعویض روغن یا بررسی وضعیت روغن داخل آن آب مشاهده کردید، باید واشر سر را تعمیر یا تعویض کنید.

6- مصرف زیاد روغن خودرو

استفاده از روغن خودرو دارای زمان مشخصی است که بسته به نوع آن تعیین می شود. برخی از روغن ها تا 8000 کیلومتر دوام دارند و برخی دیگر عمر کم و بیش طولانی دارند. وقتی دوره مفید استفاده از روغن تمام شود، خواص آن از بین می رود. در نتیجه این امر بر عملکرد موتور تأثیر منفی می گذارد و باعث افزایش دما و فشار و آسیب به واشر سر می شود.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های روغن سوزی خودرو

7- پایین بودن سطح آب در خودرو

یکی دیگر از نشانه های پلمپ پژو کمبود آب در خودرو است. اگر متوجه کاهش میزان آب رادیاتور خودرو شدید، ابتدا لوله ها و شیلنگ ها را بررسی کنید. اگر سالم باشند حتما مشکل از واشر سر است که مشکل آب بندی دارد و آب نشتی دارد و کم می شود.

8- نشتی آب یا روغن در خارج از خودرو

در صورتی که واشر سر نتواند عملکرد آب بندی خود را به درستی انجام دهد و برخی از آنها در جریان جریان و گردش آب و روغن نشت کنند، باید در اسرع وقت تعمیر شود. ممکن است ماشین خود را پارک کنید و بعد از مدتی متوجه شوید که روغن یا آب روی زمین زیر موتور ریخته است. این امکان وجود دارد که این روغن از طریق واشرهای بین سرسیلندر و سیلندر پخش شده باشد، زیرا واشر وظیفه اطمینان از آب بندی را بر عهده دارد.

10- نشت روغن داخل خودرو

برخی از رانندگان نشت روغن در داخل محفظه موتور را تجربه می کنند. عوامل مختلفی مانند شیلنگ های فرسوده، یاتاقان ها و سایر قطعات باعث نشت روغن می شوند. اما یکی از بزرگترین عوامل خرابی واشر سر است. اگر آب بندی این قطعه به خوبی انجام نشود یا مسیرهای گردش روغن در داخل آن مشکل ایجاد کند، روغن خارج می شود و این یکی از علائم مهم آب بندی پژو است.

11- تغییر رنگ روغن

تغییر رنگ روغن ناشی از جریان و گردش نامناسب آن در موتور و یا مخلوط شدن آب با آن است. این مورد نیز یکی از نشانه های واشر پژو است که برای جلوگیری از آسیب بیشتر باید هر چه سریعتر برداشته شود.

12- رنگ آب را تغییر دهید

آب به عنوان خنک کننده دائماً در موتور در گردش است. گاهی می توان مقداری رسوب را با آب مخلوط کرد. اما به دلیل خراب شدن آب بندی سیلندر و سرسیلندر، روغن با آب مخلوط می شود. در نتیجه رنگ آب تغییر می کند. این تغییر رنگ را می توان نشانه ای از یک مهر و موم آسیب دیده در نظر گرفت زیرا قادر به انجام کار خود در جداسازی آب و روغن نبود.

13- خرابی موتور

اگر هنگام روشن کردن موتور خودرو متوجه صدای غیرعادی یا لرزش شدید و آنچه به عنوان خرابی موتور شناخته می شود، ممکن است در واشر سر مشکلی وجود داشته باشد. هنگامی که واشر پژو آسیب دیده یا معیوب می شود، عملکرد موتور مختل می شود و مثل همیشه خوب کار نمی کند.

دوره پیشنهادی: آموزش تشخیص رنگ خودرو

چگونه واشر پژو را تعمیر کنیم؟

تثبیت مفاصل پژو بسته به علت آن متفاوت است. گاهی اوقات مشکل بسیار جدی است و واشر کاملاً آسیب دیده است، باید با یک واشر سر جدید تعویض شود. اما در برخی موارد میزان آسیب کم است و با تعمیر واشر قابل استفاده مجدد است.

برای تعمیر سیل پژو باید به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کرد تا یک تعمیرکار حرفه ای و با تجربه با عیب یابی دقیق این مشکل را به درستی برطرف کند.

هزینه تعمیر مشکل واشر پژو

هزینه تعمیر ایراد پلمپ پژو بسته به میزان آسیب متفاوت است. علاوه بر تعمیر یا تعویض واشر سر، باید قطعه ای که باعث این مشکل می شود را نیز تعمیر کنید. بنابراین نمی توان مقدار دقیقی را تعیین کرد و در زمان تعمیر خودرو میزان دقیق آن توسط تعمیرکار مشخص می شود.

ضمناً در صورت نیاز به استفاده از قطعات جدید، قیمت این قطعات بسته به برند و کیفیت متفاوت است و این امر بر هزینه کلی تعمیر واشر پژو تأثیر می گذارد.

راه های جلوگیری از آب بندی پژو

برای جلوگیری از واشر پژو بهترین کار این است که به طور منظم قسمت های مختلف موتور خودرو را بررسی کنید. باید به طور مرتب قطعات و قطعات مختلف مانند رادیاتور، شیلنگ ها، ترموستات و … را بررسی کنید تا در صورت خرابی تعمیر یا تعویض شوند و از آسیب دیدن آب بند جلوگیری شود.

تعویض روغن به طور منظم و در فواصل زمانی مشخص، استفاده از روغن با کیفیت و رانندگی صحیح بدون فشار بر موتور نیز از دیگر روش هایی است که از عملکرد صحیح واشر پژو جلوگیری می کند.

اگر واشر سر شما شروع به از کار افتادن کرد چه باید کرد؟

به طور کلی در صورت مشاهده هر یک از علائم پلمب پژو در اولین قدم از رانندگی در بقیه مسیر خودداری کنید و برای انتقال خودرو به تعمیرگاه از یدک کش استفاده کنید. اگر در شرایطی هستید که امکان دسترسی به تعمیرگاه وجود ندارد، می توانید درب روغن موتور را باز کنید تا بخار از مخلوط آب و روغن خارج شود و یا اگر مقدار آب رادیاتور کم است، به آن آب اضافه کنید. سپس ماشین را روشن کنید و در اسرع وقت به تعمیرگاه بروید.

نتیجه

واشر پژو یکی از بدترین مشکلاتی است که رانندگان با آن مواجه هستند زیرا خرابی واشر منجر به خرابی موتور و آسیب بیشتر به قسمت های مختلف می شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید دلایل و علائم پلمب پژو را بدانید. هرچه دانش و آگاهی شما در این زمینه بیشتر باشد، احتمال بروز این مشکل کمتر می شود.

3.4/5 – (10 امتیاز)

سوختن واشر پژو یا به طور کلی واشر سر مانند شکستگی ناگهانی قطعات در خودرو و معمولا در درازمدت به دلیل عواملی مانند طول عمر و استفاده در طول زمان و همچنین به دلیل خنک نشدن کافی موتور خودرو رخ نمی دهد. . به دلایلی مانند فن، خنک کننده معیوب، رسوب و غیره. در دوره آموزشی اتومکانیک هنرجویان به صورت عملی و تضمینی تمامی مباحث مربوط به تعمیر خودروهای معمولی و سنگین را در تعمیرگاه مجهز فرا می گیرند. کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 02166577378.

دو قسمت اصلی موتور که توسط واشر سر از هم جدا می شوند عبارتند از سیلندر و سرسیلندر که با آب خنک می شوند و قطعات و دنده ها با روغن به نرمی حرکت می کنند و موتور شروع به حرکت می کند. اگر واشر سر مشکل داشته باشد بسته به مواردی که در بالا ذکر شد مانند طول عمر، افزایش دما و … موتور آسیب می بیند و اگر دیر متوجه شویم ممکن است موتور نیاز به تعویض داشته باشد. .

در ادامه به مشکلات احتراق واشر سر خودرو و واشر پژو می پردازم. پس با ما همراه باشید

اکثر موتورهای فعلی و مدرن از سرسیلندرهای فولادی چند لایه استفاده می کنند. اما در موتورهای قدیمی از واشر سر کامپوزیت استفاده می شود. در برخی موتورها ممکن است از واشرهای سر مسی نیز استفاده شود.

فشار در محفظه احتراق با بالا آمدن پیستون به شدت افزایش می یابد و به حدود 700 psi برای اتومبیل های بنزینی و حدود 2000 psi برای اتومبیل های دیزلی می رسد. واشر سر باید از موادی ساخته شود که بتواند این فشار بالا را تحمل کند.

اگر سر سیلندر بیش از حد گرم شود، به پیچ و مهره های آن فشار وارد می شود. و در نهایت واشر سر آسیب دیده است. به این ترتیب جنسیت کلمه باید به گونه ای باشد که بسط غیر همگن را تحمل کند. به منظور افزایش طول عمر واشرها از نوع ترکیبی آنها استفاده می شود.

عناوین این مقاله:

فیلم توضیح علت پلمب پژو

سیلندر در خودروهای پژو کار می کند

سیلندر یکی از اساسی ترین قطعات خودرو و موتور احتراقی است که وظیفه آن برقراری ارتباط با سایر اجزا و قطعات است. احتراق در سیلندر انجام می شود.

ماده ای که برای ساخت سیلندر استفاده می شود باید در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کند و آسیب نبیند. زیرا قطعاتی مانند واشر سر و سرسیلندر نیز روی آن قرار دارد و انتقال دما نباید به گونه ای باشد که آنها نیز آسیب ببینند. معمولاً سیلندر از آلومینیوم و چدن ساخته می شود.

واشر سر پژو نیز از آلومینیوم ساخته شده است که سبک وزن بوده و برای انتقال حرارت بالا استفاده می شود.

معمولا مهم ترین مشکلی که برای سرسیلندر پژو به وجود می آید تغییر شکل آن است و دمای بالا و نحوه بسته شدن آن توسط افراد غیر متخصص از عوامل مهم در این مورد است.

علاوه بر تغییر شکل، یخ زدن مایع خنک کننده یکی دیگر از عوامل خرابی واشر و واشر سر پژو است.

دوره های ارائه شده برای درآمد بالا: آموزش تعمیرات ایزو، آموزش برق خودرو خارجی و داخلی با 30% تخفیف

واشر سر چیست و در کجا قرار دارد؟

واشر سر قسمتی از موتور خودرو است که بین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد. وظیفه آن ایجاد آب بندی کامل بین اجزای موتور خودرو از نظر روانکاری، آب و احتراق موتور است.

موتور از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت زیرین آن شامل میل لنگ، پیستون ها، پمپ روغن و … است، این قطعات در بلوک موتور قرار دارند و حرکت آنها نیرو و گشتاور را به گیربکس و در نهایت به چرخ ها برای حرکت خودرو منتقل می کند.

سرسیلندر نیز در نیمه بالایی موتور قرار دارد. سرسیلندر شامل سوپاپ ها، میل بادامک، شمع ها و غیره است که اجازه می دهد هوای تازه وارد موتور شده و از اگزوز خارج شود. سوپاپ ها و شمع ها نیز این کار را انجام می دهند تا احتراق مورد نیاز خودرو ایجاد شود.

واشر سر نیز در موتور بین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد. عملکرد آن اطمینان از مهر و موم بین محفظه احتراق و حفظ فشرده سازی است. علاوه بر این، واشر سر از مخلوط شدن آب و روغن جلوگیری می کند.

همانطور که گفته شد واشر سرسیلندر پژو در تمامی خودروها بین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد که کل آن را به هم متصل می کند تا گازهای حاصل از احتراق خارج نشوند و آب و روغن در جای خود حرکت کنند تا کاسه نمد پژو و احتراق آن باعث این چیزها می شود و آب و روغن مخلوط می شوند و رنگ آن شیری می شود.

مهمترین وظایف واشر سر خودرو

مهمترین وظایف واشر سر خودرو عبارتند از:

واشر سر به منظور ایجاد مهر و موم بین سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد تا از خروج گازهای حاصل از احتراق و ورود آب به موتور خودرو جلوگیری کند.

به لطف شیارهای موجود در واشر سر، مایع خنک کننده حرکت می کند و با چرخاندن آن از افزایش دما جلوگیری می کند.

کار دیگر واشر سر جلوگیری از مخلوط شدن روغن و آب است.

مواد مورد استفاده در ماشین لباسشویی سرسیلندر

واشرهای سر نایر نیز مانند سایر قطعات موتور باید از موادی با استحکام بالا و مقاوم در برابر بار مکانیکی انتخاب شوند که از استحکام مکانیکی لازم در برابر حرارت، فشار بالا و ضربه برخوردار باشند. واشر سر نیز انعطاف پذیر است تا بتواند به عنوان عایق محفظه احتراق سرسیلندر به درستی عمل کند. بنابراین، از ورقه ها یا لایه هایی از فلز نرم و مواد انعطاف پذیر و مقاوم در برابر شعله ساخته شده است. ترکیبات مختلف مورد استفاده در برندهای مختلف خودروساز معمولاً حاوی یکی از ترکیبات زیر هستند:

آزبست، مس و فولاد

ورق واشر نسوز و فولادی

آلومینیوم و کروم

ورق های فولادی

و…

دلایل اصلی مهر و موم یا سوختن واشر سر خودرو

به طور کلی واشرهای سر بسیار بادوام، بادوام هستند و بیش از 150000 کیلومتر کار می کنند. شرایط خاص، مشکلات و غیره می تواند باعث خرابی زودرس واشر سر شود.

دلایل اصلی آب بندی یا سوختن واشر سر خودرو عبارتند از:

داغ شدن بیش از حد موتور

احتراق زودرس و خرابی واشر سر

تغییرات ناگهانی دما و خرابی واشر سر

مسافت پیموده شده و پایان عمر قطعه

در ادامه به بررسی بیشتر این عناصر می پردازیم.

داغ شدن بیش از حد موتور

گرم شدن بیش از حد موتور شایع ترین علت خرابی آب بندی سیلندر است. هنگامی که موتور بیش از حد گرم می شود، واشر سر در واقع در معرض دمایی خارج از دمایی قرار می گیرد که قرار است کنترل کند. گرمای زیاد می تواند باعث تاب خوردگی، ترک در سرسیلندر یا بلوک موتور شود و باعث از کار افتادن آن و جلوگیری از آب بندی خوب شود.

اگر خنک سازی موتور توسط اجزای مرتبط با آن (مانند فن، رادیاتور، ترموستات و …) به درستی انجام نشود، به دلیل افزایش دما، موتور دچار مشکل شده و دمای موتور از محدوده تعیین شده فراتر می رود. این افزایش دما باعث سوختن واشر سر خودرو می شود.

افزایش بیش از حد دما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

پایین بودن سطح آب رادیاتور خودرو

مسدود شدن مسیر آب در موتور

خرابی سیستم خنک کننده و فن که باعث خنک نشدن آب رادیاتور در این حالت می شود.

نوسانات شیلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور

رانندگی طولانی مدت در ترافیک سنگین

فشار بیش از حد به موتور در گرمای تابستان

احتراق زودرس و خرابی واشر سر

در یک سیکل احتراق کامل که شامل مکش، تراکم، احتراق و اگزوز می شود، این امر باعث گرما و فشار زیاد در سیلندر شده و فشار زیادی به واشر سر وارد می کند که باعث خرابی زودرس واشر سر خواهد شد.

تغییرات ناگهانی دما و خرابی واشر سر

واشر سر بسته به دمای موتور منبسط و منقبض می شود. اگر موتور را روشن کنید و فوراً آن را ترک کنید، شوک ناشی از تغییرات ناگهانی دما نیز می تواند باعث از کار افتادن واشر سر شود.

مسافت پیموده شده و پایان عمر قطعه

واشر سر مانند هر قسمت دیگر دارای طول عمر مشخصی است که در نهایت فرسوده می شود. خودرویی که مسافت قابل توجهی را طبق برندهای سازنده خودرو طی می کند باید به موقع آن را تغییر دهد، زیرا با افزایش سایش، ترک خوردگی و آب بندی نامناسب از جمله مشکلات واشر سر است که ممکن است ایجاد شود.

در اثر کارکرد موتور خودرو، قرار گرفتن در معرض سرمایش و گرمایش متوالی و استفاده پس از چندین سال در اثر قرار گرفتن در معرض گازهای حاصل از احتراق و رسوبات آب، سرسیلندر در واقع فرسوده شده و کارایی خود را از دست می دهد.

ناگفته نماند که حتی خودروهایی که برای مدت طولانی استفاده نمی شوند واشر سر به دلیل رسوبات آب فرسوده می شوند و…

بنابراین یکی از دلایل خرابی یا واشر خودرو و سوختن واشر سر را باید فرسودگی عمر مفید آن دانست.

علائم خرابی واشر سر و سوختن

علائم خرابی و سوختن واشر سر خودرو و واشر صفحه عبارتند از:

وجود آب در پیستون خودرو

بیش از حد گرم شده است

تغییر رنگ روغن موتور

از دست دادن قدرت ماشین و موتور

آب رادیاتور را کم کنید

روغن موتور را کاهش دهید

هنگام استارت زدن خودرو، رنگ دودی که از اگزوز خارج می شود (رنگ سفید نشانه ورود آب به محفظه احتراق و رنگ آبی نشانه ورود روغن به محفظه احتراق است.)

دلایل اصلی سوختن واشر پژو یا واشر سر پژو

دلایل اصلی احتراق واشر پژو یا واشر سر پژو عبارتند از:

واشر سر استفاده شده بی کیفیت

مونتاژ نامناسب

کمبود آب از رادیاتور، نشت آب و عدم تعویض به موقع مایع خنک کننده

روغن بی کیفیت

فن ماشین به درستی کار نمی کند و حرارت موتور در حال افزایش است

کثیفی روی سرسیلندر و سرسیلندر و در نتیجه واشر سرسیلندر پژو

استفاده بیش از حد از یک نوع سوخت در خودرو مانند بنزین به تدریج به دلیل دوگانه سوز شدن مشکل ساز می شود.

آیا می توانم با واشر سر شکسته و سوخت رانندگی کنم؟

عدم توجه به سوختن واشر سر منجر به ورود آب و مخلوط شدن روغن می شود و در دراز مدت با توجه به شدت آن ممکن است منجر به تعویض موتور خودرو شود که نباید به رانندگی خود ادامه دهید. . در هر شرایطی

در صورت مشاهده علائمی که در این مقاله در مورد آتش سوزی واشر یا واشر سیلندر پژو مطرح شد، باید رانندگی را متوقف کرده و به نزدیکترین تعمیرکار مراجعه کنید. اگر مکانیکی در این نزدیکی نیست، باید خودرو را با کمک خودروها تعمیر کنید تا یک مکانیک مجرب در هنگام عیب یابی مشکلات و میزان آسیب دیدگی را ببیند و در نتیجه تصمیمات لازم را بگیرد.

آیا می توانم واشر سر را خودم تعمیر کنم؟

تعویض واشر سر یک تعمیر تخصصی خودکار است که اگر آن را با ابزار مناسب باز و بسته نکنید و پیچیدگی های قطعات آن را درک نکنید، مطمئناً نمی توانید آن را انجام دهید یا به درستی انجام دهید. پس همیشه کار را به متخصصان بسپارید.

دلیل پلمب پژو

حال پس از آشنایی با واشر، به سراغ دلیل واشر پژو می رویم.

یکی از مشکلاتی که اکثر دارندگان خودروهای پژو و سمند در موتورهای سری Xuy با آن مواجه می شوند، سوختن یا ترساندن واشر سرسیلندر است که در واقع طراحی موتور و تماس مستقیم سرسیلندر واشر با آب است.

اینجا هم باید در نظر بگیریم که وقتی موتور خاموش میشه چون پمپ آب کار نمیکنه و مایع خنک کننده داخل موتور و رادیاتور نمیچرخه روشن شدن فن ها جواب نمیده تاثیر زیادی نداره. البته این فن ها در خنک سازی موتور بی تاثیر نیستند، اما مثلا وقتی موتور روشن است و مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده جریان دارد، موثر نیست.

در واقع یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که بلافاصله بعد از یک رانندگی طولانی، زمانی که موتور ماشین شما داغ است، تا زمانی که وارد پارکینگ نشدید، موتور را خاموش نکنید. بلوک موتور و سرسیلندر و کاهش حرارت.

یکی از دلایل اصلی واشر پژو کیفیت پایین قطعات و مونتاژ نامناسب مدل های فوق می باشد. و بعد از آن اگر تعمیر و نگهداری به صورت نامناسب و غیر اصولی انجام شود این نگهداری ضعیف و غیر اصولی می تواند یکی از دلایل واشر پژو باشد.

البته علت اصلی سوختن واشر سر در پژو پایین بودن کیفیت قطعات و مونتاژ نامناسب نمونه ها و همچنین نگهداری نامناسب و غیر اصولی خودرو و لوازم جانبی آن است. در دهه 85 تا 90 از موتور بسیاری از خودروها استفاده کردیم و متوجه شدیم که پس از تعمیر بیش از 300 کیلومتر، حتی در استانی مانند استان خوزستان هم کار می کنند و هیچ پوکی نسوخته است. بنابراین دقت کیفیت قطعه و دقت مونتاژ از دلایل اصلی در این امر است.

در واقع کیفیت قطعات و دقت مونتاژ آنها یکی از عوامل اصلی در این مورد است. موتور xuYjp4 که روی پژو پارس elx نصب شده فقط به دلیل کیفیت قطعات و دقت مونتاژ است. در بالا به هیچ وجه مشکل رایج مفصل نیست.

اگر به موتور قدیمی پژو پارس elx یا موتور زانتیا 1800 دقت می کردید کیفیت بالای قطعات را می دیدید که تفاوت آنها از نظر کیفیت بسیار زیاد است.

کیفیت قطعات موتورهای قدیمی آنقدر بالاست که حتی اگر قطعات موتورهای قدیمی را با چشم خود ببینید، می توانید آنها را از قطعات جدید تشخیص دهید.

به این دلیل که کیفیت این قطعات خودرو باعث ایجاد ایرادات زیادی روی خودرو می شود، مثلاً یک مدل خودرو واشر سر می سوزد و دیگری مشکل گیربکس دارد. دیگری مشکل نشت روغن دارد و دیگری مشکل برق دارد و از این طریق صدها مشکل دیگر کشف می شود.

نکته بسیار مهم دیگر مراقبت و نگهداری از موتور است. بسیاری از مردم موتورهای Arrow را با موتورهای جدید امروزی مقایسه می کنند، در حالی که موتورهای Xu7 موتورهایی هستند که دارای رادیاتور تحت فشار هستند و گاهی اوقات دمای مایع خنک کننده بالاتر از 100 درجه سانتیگراد دارند.

دلایلی مانند عدم تعویض مایع خنک کننده در فواصل منظم، استفاده از روغن بی کیفیت، نشتی درب رادیاتور، خرابی فن به دلیل مشکلات الکتریکی، استفاده مکرر و گاز قابل احتراق مداوم، ورود هوا به سیستم خنک کننده، مسدود شدن ترموستات، کثیف بودن سطح خارجی. و پره های رادیاتور و خیلی مشکلات دیگر باعث سوختن واشر سر می شود.

موتور xu7 نصب شده در ایران روی خودروهای پژو 405، پژو پارس و سمند به طور کلی دلایل سوختن واشر سر این موتورها به دو مشکل برمی گردد.

حلقه های این موتور از نوع هایی هستند که اگر دقت کنید پس از قرار گرفتن در کناره ها کمی بازی دارند که تنها با نشستن سرسیلندر تضمین می شود.

پیچ های سرسیلندر پژو نقاط اتصال را به خوبی سفت نمی کند.

از دلایل دیگر می توان به گرم شدن بیش از حد موتور که باعث جمع شدن و جوشیدن آب رادیاتور می شود، بی احتیاطی و بی احتیاطی تعمیرکار یا مکانیک در بستن واشر سر و استهلاک موتور از خودرو اشاره کرد. گمشده و از بین رفته است و باید آن را تغییر داد، ذکر کرد.

برخی از دوره های تخصصی دیگر آموزشگاه شامل آموزش نصب دزدگیر خودرو، آموزش نقاشی خودرو، آموزش صافکاری خودرو، ثبت نام خودرو و آموزش نصب باند و همچنین سایر دوره های تخصصی مکانیک و مکانیک خودرو می باشد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02166577378 تماس بگیرید.

3.5/5 – (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا