چرا وقتی کولر میگیریم امپر اب بالا میره

به گزارش خبرنگار خودروکار ، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام استفاده از کولر خودرو، آمپر آب به سرعت زیاد می شود. اگر این روند ادامه پیدا کند، خودرو در نهایت به جوش می آید و می تواند مشکلات بزرگی برای شما ایجاد کند. اما دلیل آن چیست؟

این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

یکی از دلایل احتمالی سوختن واشر سرسیلندر. اگر این اتفاق افتاد، ابتدا از سالم بودن واشر سر اطمینان حاصل کنید.

اگر واشر سر سالم بود باید دو قسمت دیگر یعنی رادیاتور و فن ماشین را چک کنید.

اگر رادیاتور کثیف باشد، نمی تواند گرما را به خوبی تبادل کند و باعث افزایش دمای آب موتور می شود. در این موارد رادیاتور باید باز و شسته شود.

گاهی اوقات رادیاتور خوب کار می کند، اما فن خنک کننده ماشین خوب کار نمی کند. در این مواقع باید هر دو فن داخل خودرو بررسی شود و در صورت وجود مشکل به راحتی قابل رفع و یا تعویض فن ها می باشد.

*یکی از نکات مهم این است که اگر خودرو در حال حرکت با دور موتور بالا است، نباید کولر را روشن کنیم. بهتر است که هنگام روشن کردن خودرو خودرو ساکن باشد و اگر هم در حال حرکت است، کلاچ را بگیرید.

خبرنگار خودرو: مازیار جعفریه

انتهای پیام/

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام استفاده از کولر خودرو، آمپر آب به سرعت بالا می رود. اگر آمپر آب همچنان بالا می رود، خودرو در نهایت به جوش می آید و می تواند مشکلات بزرگی برای شما ایجاد کند. اما دلیل آن چیست؟

دلایل متعددی برای افزایش آمپر آب هنگام استفاده از کولر خودرو وجود دارد.

یکی از دلایل احتمالی سوختن واشر سرسیلندر. اگر این اتفاق افتاد، ابتدا از سالم بودن واشر سر اطمینان حاصل کنید.

اگر واشر سر سالم بود باید دو قسمت دیگر یعنی رادیاتور و فن ماشین را چک کنید.

اگر رادیاتور کثیف باشد، نمی تواند گرما را به خوبی تبادل کند و باعث افزایش دمای آب موتور می شود. در این موارد رادیاتور باید باز و شسته شود.

گاهی اوقات رادیاتور خوب کار می کند، اما فن خنک کننده ماشین خوب کار نمی کند. در این مواقع باید هر دو فن داخل خودرو بررسی شود و در صورت وجود مشکل به راحتی قابل رفع و یا تعویض فن ها می باشد.

یکی از نکات مهم این است که اگر خودرو در دورهای بالا کار می کند، نباید کولر را روشن کرد. بهتر است خودرو هنگام استارت زدن ثابت باشد و اگر در حال حرکت است کلاچ را نگه دارید.

منبع: خودروکار

شاید این اصطلاح را شنیده باشید که آمپر ماشین را بالا ببرید و ماشین را بجوشانید. این ممکن است اغلب برای شما اتفاق بیفتد و عملکرد ماشین شما را مختل کند. افزایش آمپر خودرو اغلب به خصوص در تابستان و در هوای گرم و در هنگام ترافیک جاده اتفاق می افتد. به همین دلیل صاحبان خوردوس گاهی در کنار خیابان می ایستند و برای رفع مشکل کاپوت خودرو را بالا می برند. قبل از هر چیز بهتر است بدانید که دلیل افزایش آمپر خودرو در بسیاری از خودروها مانند پراید، سمند، رانا، مدل های مختلف پژو مانند 405 و 206 و خودروهای دیگر یکسان است. برای اینکه بدانید چرا خودروها می جوشند و وقتی آمپر بالا می رود چه باید کرد، با ما در مستر یدکی همراه باشید:

قیمت واکس کفش و واکس بدن

مهم ترین دلایل افزایش آمپر خودرو و جوشیدن خودرو را بدانیم

پیدا کردن علت درست در هنگام خرابی دستگاه موضوع مهمی است که می تواند بخش بزرگی از مشکل شما را حل کند. اگر دلایل افزایش آمپر خودرو را بدانید به راحتی مشکل خود را حل خواهید کرد.

1. خرابی رادیاتور

مایع خنک کننده در موتور خودرو گرمای تولید شده توسط موتور را به رادیاتور منتقل می کند. سپس این مایع از طریق رادیاتور به محیط خودرو منتقل می شود. اگر رادیاتور در عملکرد خود اختلال ایجاد کند، این کار به درستی انجام نمی شود و به دلیل فشار به موتور، آمپر خودرو شما افزایش می یابد.

2. مشکل از ترموستات

وظیفه ترموستات جلوگیری از جریان مایع خنک کننده تا زمانی که موتور به دمای طبیعی خود برسد می باشد. این امر به ویژه در فصل سرد بسیار مهم است. بنابراین اگر ترموستات خراب شود و جریان مایع خنک کننده را به طور کامل مسدود کند، دمای موتور بالا رفته و گرم می شود که ممکن است دلیل افزایش آمپر در دورهای بالا باشد.

3. اشکال در فن رادیاتور

فن رادیاتور با چرخش خود کل فضای رادیاتور و موتور را خنک می کند. زمانی که این قطعه دچار مشکل می شود، فشار روی موتور خودرو افزایش می یابد و خودروی شما به جوش می آید.

4. خرابی پمپ آب

پمپ آب یکی دیگر از قطعاتی است که از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند. با ایجاد اختلال در این قسمت، بارها ماشین شما می جوشد.

5. انسداد خروجی اگزوز

زمانی که خروجی دود اگزوز خودرو شما به هر دلیلی مانند برخورد با سنگ، کوبیدن، شکستن و … مسدود می شود، فشار زیادی به موتور وارد می شود. این امر باعث گرم شدن موتور و افزایش نمایشگر آمپر می شود.

6. کثیفی بیش از حد بدنه موتور

شیارهای روی بدنه موتور خودرو مقداری از گرما را از موتور به بیرون هدایت می کند. وقتی بدنه موتور خیلی کثیف باشد در حین کار خیلی داغ می شود و حرارت داخل موتور باقی می ماند. این گرما در نهایت به آمپر می رسد و باعث بالا رفتن آمپر خودرو می شود.

7. ناهماهنگی موتور

موتور خودرو یکی از اجزای اصلی این دستگاه است که به عملکرد صحیح خودرو بستگی دارد. عدم تنظیم موتور و اختلال در عملکرد آن منجر به جوشیدن خودرو می شود.

8. آب بندی شیر

تنظیمات خاصی برای سفت کردن یا شل کردن شیرها وجود دارد. اگر سوپاپ های خودرو خیلی سفت باشند، موتور خودرو در دورهای بالا فشار زیادی را متحمل می شود. در نتیجه خیلی سریع به جوش می آید و آمپر خودرو افزایش می یابد.

9. روغن موتور کم یا بی کیفیت

روغن موتور در بسیاری از قسمت های متحرک موتور وجود دارد. روغن گرمای تولید شده توسط موتور را گرفته و به بیرون هدایت می کند. حجم و حجم کم روغن موتور و یا کیفیت پایین آن باعث می شود حرارت موتور در داخل موتور بماند و باعث جوشیدن خودرو شود.

با افزایش آمپر خودرو چه اقداماتی را انجام دهیم؟

جوشاندن خودرو و افزایش آمپر خودرو ممکن است باعث نگرانی شود. این نگرانی به ویژه در بین رانندگان تازه کار زیاد است. بنابراین لازم است در هنگام بالا رفتن آمپر خودرو راهکارهای لازم را دانست.

مرحله 1: ماشین را به پهلو ببرید و نگه دارید

گاهی رانندگان با افزایش آمپر خودرو، خودرو را خاموش می کنند تا به خنک شدن موتور کمک کنند. باید بدونی که خیلی اشتباهه! هرگز هنگام جوشیدن ماشین را خاموش نکنید. فقط ماشین را به پهلو بچرخانید و بگذارید روشن باشد تا به تدریج آمپر کاهش یابد.

لیست قیمت سکه ایران خودرو را در فروشگاه اینترنتی مستردکی مشاهده کنید

مرحله 2: درب موتور را باز کنید

مرحله دوم باز کردن درب موتور است. توجه داشته باشید که فقط درب موتور را باز کنید. بسیاری از رانندگان به اشتباه در رادیاتور را باز می کنند که بسیار خطرناک است. پس با بازکردن درب ماشین به گرمای جمع شده در آنجا کمک کنید تا از آن خارج شود.

مرحله 3: آب را روی رادیاتور بریزید

در مرحله سوم باید روی رادیاتور آب بریزید. سعی کنید همیشه یک بطری آب در ماشین خود داشته باشید تا در این مواقع از آن استفاده کنید. در صورت نیاز به جابجایی مجدد خودرو، مدتی بخاری خود را روشن کنید تا در حین حرکت مقداری از گرما و حرارت موتور گرفته شود.

دلایل افزایش آمپر آب خودرو هنگام استفاده از کولر خودرو

استفاده از کولر خودرو در فصل تابستان بسیار زیاد است و رانندگان هنگام سوار شدن به خودرو در مرحله اول کولر را روشن می کنند. اما اغلب اتفاق می افتد که هنگام استفاده از کولر، آمپر آب خودرو بالا می رود و نامناسب می شود. این به چند دلیل اتفاق می افتد:

سوختن واشر سر اتفاقی است که با روشن شدن کولر خودرو می تواند به سرعت آمپر را افزایش دهد.

رادیاتور کثیف باعث می شود تبادل حرارت کمتر کارآمد باشد. پس از آن دمای آب افزایش یافته و آمپر آب موتور افزایش می یابد.

گاهی اوقات مشکل این است که نه واشر سر و نه رادیاتور ماشین کثیف است. در این صورت باید به فن های خنک کننده خودرو مراجعه کنید، اختلال در فن ها باعث گرم شدن موتور و افزایش آمپر آب با روشن شدن کولر می شود.

نکته مهمی که در مورد زمان روشن کردن کولر خودرو باید به آن توجه کرد این است که اگر خودرو با سرعت بالا کار می کند، هرگز کولر را روشن نکنید. توجه به این نکته می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند.

در Spare Master بلاگ بخوانید: زمان تعویض فیلتر هوا است

علت بالا آمدن آب در انواع خودروها

علت افزایش آمپر خودروی دانا سوالی است که بسیاری از دارندگان این خودرو دارند. از دید مالکان دانا موتور این خودرو بسیار داغ است. اما باید بدانید که گفته می شود خودروهای جدید گرما دوست هستند و دمای بالای 100 درجه را تحمل می کنند. وقتی کولر ماشین دنا را روشن می کنید فن بالایی خیلی سریع می چرخد. در این زمان فشار گاز چیلر سرعت فن را تعیین می کند. هر بار که اشاره گر به وسط خط می رسد، فن ها به آرامی شروع به حرکت می کنند. پس از خنک شدن، فن ها روی یک خط می مانند و این روند تکرار می شود. گاهی اوقات، زمانی که دما خیلی زیاد می شود، نشانگر شدت افزایش می یابد. اما فن ها با سرعت بیشتری شروع به کار می کنند و به سرعت دما را به حالت عادی برمی گرداند.

خرید اینترنتی لنت عقب دنا از فروشگاه مستر یدکی

درخشش

دلیل افزایش آمپراژ برلیانس ممکن است خرابی RAMP باشد. این دستگاه در تنظیم دمای فن خودروی برلیانس نقش حیاتی دارد و دمای فن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با بهم خوردن رمپ این خودرو دمای موتور و نشانگر آمپر آب افزایش می یابد.

راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش آمپر خودرو

برای جلوگیری از افزایش آمپر خودرو و جوشیدن خودرو می توانید موارد زیر را انجام دهید:

به طور مداوم از رادیاتور ماشین مراقبت کنید، اجزای آن را بررسی کنید و از نشتی رادیاتور مطمئن شوید.

تعویض سریع سیال سیستم خنک کننده (معمولا هر دو سال یکبار).

بررسی هفتگی سطح آب خودرو.

تنظیم دقیق فن ها و بررسی آنها.

از پر بودن کولر گازی اطمینان حاصل کنید.

تهویه مناسب و تمیز کردن پره های رادیاتور سالانه.

بررسی سریع ترمز.

کالاهای زیادی را با ماشین حمل نکنید.

بازرسی شیلنگ ها و تسمه ها.

از یدک کشی بیش از حد مجاز به خصوص در خودروهایی مانند وانت خودداری کنید.

با انجام این مراحل می توانید از افزایش آمپر خودرو جلوگیری کرده و به سلامت آن کمک کنید.

آخرین کلمه

جوشیدن و تقویت آمپر خودرو یک اتفاق رایج است که به خصوص در فصل گرما اتفاق می افتد. وقتی دلایل این اتفاق و راه حل های آن را بدانید، به راحتی می توانید آن را برطرف کنید. به یاد داشته باشید که بررسی اینکه کدام خودرو می تواند این مشکل را به طور قابل توجهی حل کند.

قیمت و خرید لوازم یدکی تیبا اصل از جناب لوازم یدکی. آیا تا به حال با شرایط افزایش آمپر خودرو مواجه شده اید؟ به نظر شما بهترین کار در این شرایط چیست؟ چگونه این مشکل را در خودرو کنترل کنیم. در Master Spare، ما از نظرات شما استقبال می کنیم. تجربیات ارزشمند خود را در مورد تقویت آمپر خودرو با ما و سایر دوستان خود در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه زهرا

مقاله خیلی جالب و کاربردی بود، خیلی خوب توضیح دادین که چرا امپر آب کولر بالا میره وقتی که کولر میگیریم. با این توضیحات بعداً به مشکل برنخوریم می‌تونیم خیلی راحت‌تر رفعش کنیم. دست مریزاد!

دکمه بازگشت به بالا