چرا وقتی کرونا میگیریم عرق میکنیم

عزیزم ویروس کرونا آنزیم کبدی رو خیلی زیاد میکنه به همین دلیل یرقان ازش ایجاد میشه. و زیاد عرق کنید. بله من همینطور بودم و در حال کاهش است. دکتر به من گفت بعد از ویروس کرونا آنزیم کبدی را آزمایش کنم اگر بالا رفت، دارو برای تنظیم آن به من بده.

جیمز گالاگر

خبرنگار دانش و سلامت

منبع تصویر: Getty Images

کرونا برای بسیاری یک بیماری خفیف و کوتاه است، اما برخی ماه ها با علائمی مانند خستگی مفرط، درد مداوم و تنگی نفس دست و پنجه نرم می کنند. این نوع بیماری که به «تاج طولانی مدت» معروف است، بر زندگی افرادی که پس از بهبودی، حتی با یک پیاده روی کوتاه از خستگی مفرط شکایت دارند، اثر ناتوان کننده ای دارد.

تاکنون در این اپیدمی، تلاش‌هایی برای زنده نگه داشتن افراد مبتلا انجام شده است، اما اکنون اطلاعات روزافزونی مبنی بر اینکه برخی با عوارض طولانی‌مدت کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود دارد. اما حتی پاسخ به برخی از سؤالات اساسی نامشخص است. چرا برخی مبتلا به “کرونا طولانی مدت” هستند و همه به طور کامل بهبود می یابند؟

اعتبار تصویر: PA Media

تاج بلند چیست؟

این نوع بیماری تعریف پزشکی یا فهرستی از علائم رایج ندارد و دو نفر با تاج طولانی ممکن است تجربیات متفاوتی داشته باشند. با این حال، رایج ترین ویژگی آن خستگی ناتوان کننده است. علائم دیگر عبارتند از تنگی نفس، سرفه ای که از بین نمی رود، درد مفاصل، دردهای عضلانی، مشکلات شنوایی و بینایی، سردرد، از دست دادن بویایی و چشایی، و آسیب به قلب، ریه ها، کلیه ها و روده ها.

مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و تفکر فازی نیز گزارش شده است. اینها تأثیر منفی شدیدی بر کیفیت زندگی افراد دارند. جید گری کریستی، یکی از مبتلایان طولانی مدت به کرونا، می‌گوید: «تا به حال تا این حد احساس خستگی نکرده‌ام».

کرونا طولانی مدت تنها بر افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و پس از ترخیص نیاز به استراحت در خانه دارند، تاثیر نمی‌گذارد. حتی کسانی که عفونت نسبتاً خفیف دارند نیز می توانند مشکلات طولانی و شدیدی را تجربه کنند. پروفسور دیوید استرین از کلینیک سندرم خستگی مزمن در دانشگاه اکستر اکنون از بیماران طولانی مدت کرونا مراقبت می کند. او به بی‌بی‌سی گفت: ما هیچ شکی نداریم که یک کرونا طولانی مدت وجود دارد.

تعداد مبتلایان طولانی مدت کرونا چقدر است؟

در بزرگترین بیمارستان رم، پایتخت ایتالیا، مطالعه ای بر روی 143 نفر انجام شد و نتایج آن در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد. محققان این بیماران را پس از ترخیص از بیمارستان پیگیری کردند و دریافتند که حدود دو ماه بعد، 87 درصد از آنها حداقل یک علامت داشتند و بیش از نیمی از آنها از خستگی شدید رنج می بردند. البته این تحقیق فقط بر روی اقلیت هایی متمرکز است که نیاز به مراقبت های بیمارستانی دارند.

اپلیکیشن ردیاب علائم کرونا که توسط حدود چهار میلیون نفر در بریتانیا استفاده می‌شود، نشان می‌دهد که پس از 30 روز، 12 درصد هنوز علائم را داشتند. بر اساس آخرین اطلاعاتی که هنوز منتشر نشده است، 2 درصد از مبتلایان علائم کرونا را تا 90 روز بعد طولانی کرده اند.

آیا فقط کرونا شدید باعث کرونا طولانی مدت می شود؟

به نظر نمی رسد. بر اساس مطالعه ای که در دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند انجام شد، نیمی از مبتلایان به کرونا بین یک تا ده هفته بعد به شدت خسته بودند و یک سوم از آنها توانایی فیزیکی برای بازگشت به محل کار را نداشتند.

مشکل اصلی این است که پزشکان هیچ ارتباطی بین شدت کرونا و خستگی شدید پس از بهبودی پیدا نکرده‌اند. با این حال، خستگی مفرط یکی از علائم طولانی شدن تاج است.

پروفسور کریس برایتلینگ، استاد دانشگاه لستر و ناظر علمی پروژه ای که افراد مبتلا به ویروس کرونا را پس از بهبودی دنبال می کند، معتقد است که افراد مبتلا به عفونت ریه ممکن است به دلیل ضایعات ریوی مشکلات بیشتری داشته باشند.

منبع تصویر: رویترز

این ویروس چگونه باعث کرونا طولانی مدت می شود؟

نظرات زیادی در این مورد وجود دارد، اما پاسخ قطعی وجود ندارد. ویروس کرونا را می توان از اکثر قسمت های بدن حذف کرد، اما در گوشه های خاصی باقی می ماند.

پروفسور تیم اسپکتور از کینگز کالج لندن می گوید: “در اسهال طولانی مدت ویروس را در روده پیدا می کنید و اگر حس بویایی از بین برود، ویروس باید در رشته های عصبی باقی مانده باشد. شاید دلیل این مشکلات همین باشد. “

ویروس کرونا می تواند به طور مستقیم بسیاری از سلول ها را آلوده کند و باعث پاسخ ایمنی بیش از حد و آسیب به کل بدن شود. یک نظر این است که پس از ابتلا به کرونا، سیستم ایمنی به حالت طبیعی خود برنمی‌گردد و این باعث سلامتی ضعیف می‌شود. این عفونت همچنین می تواند عملکرد اندام های بدن را تغییر دهد و در صورت آسیب دیدن ریه بیشتر مشهود است.

مشکلات طولانی مدت پس از بهبودی سارس و مرس مشاهده می شود که هر دو از انواع ویروس کرونا هستند. بیماری کرونا همچنین می تواند متابولیسم را تغییر دهد. در برخی موارد، کرونا باعث دیابت می‌شود و تنظیم قند خون را برای این افراد دشوار می‌کند یا بیماری سارس حداقل 12 سال بعد منجر به تغییراتی در متابولیسم چربی می‌شود.

علائم تغییرات مغزی نیز مشاهده شد که هنوز در دست بررسی است. کرونا هم تاثیر عجیبی روی خون دارد. انعقاد غیر طبیعی و آسیب به شبکه مویرگی.

پروفسور استرین به بی بی سی گفت: “تئوری که من روی آن کار می کنم پیری زودرس مویرگ ها است که اکسیژن و مواد مغذی را به بافت ها می رساند.” او خاطرنشان کرد که تا زمانی که متوجه نشویم که چه چیزی باعث افزایش تاج می شود، “سخت است که یک درمان را انتخاب کنیم.”

منبع تصویر: رویترز

آیا عوارض طولانی مدت عفونت ویروسی یک پدیده غیرعادی است؟

تداوم خستگی یا سرفه پس از بهبودی از یک عفونت ویروسی هم رایج است و هم به خوبی مستند شده است. تقریباً هر یک از ما عفونتی داشته ایم که بهبودی کامل از آن زمان زیادی طول کشیده است. ده درصد از افراد مبتلا به مونونوکلئوز عفونی (نوعی عفونت ویروسی) دچار خستگی شدید می شوند که ماه ها طول می کشد. همچنین پیشنهاد شده است که، به ویژه پس از همه گیری جهانی سال 1918، آنفولانزا ممکن است با یک وضعیت طولانی مدت مشابه بیماری پارکینسون مرتبط باشد.

پروفسور بریتلینگ می‌گوید: به نظر می‌رسد در کرونا علائم گسترده‌تر است و تعداد افراد مبتلا بسیار بیشتر است. او اصرار به “ظاهر” دارد زیرا تا زمانی که تصویر واقعی از تعداد افراد مبتلا به این بیماری نداشته باشیم، نمی دانیم این علائم چقدر شایع هستند: “به نظر می رسد که این ویروس با روش منحصر به فرد خود برای حمله به میزبان سپس راه را تغییر می دهد. سلول‌های بدن به روش‌های متفاوتی کار می‌کنند، باعث عفونت شدیدتر از سایر ویروس‌ها و علائم طولانی‌تر می‌شود.»

حق چاپ تصویرSPL

آیا همه در حال بهبودی کامل هستند؟

با گذشت زمان، به نظر می رسد که تعداد مبتلایان به کرونا طولانی مدت در حال کاهش است. با این حال، این ویروس در حدود ژانویه سال گذشته ظاهر شد و تقریباً از ابتدای سال جاری (Sunshine) در سراسر جهان گسترش یافته است، بنابراین ما اطلاعات بلند مدتی در مورد آن نداریم.

پروفسور بریتلینگ گفت: ما خودمان خواستیم برای این تحقیق بیماران را به مدت 25 سال دنبال کنیم، مطمئناً امیدوارم که افراد کمی بیش از یک سال مشکل داشته باشند، اما ممکن است اشتباه کنم.

همچنین این نگرانی وجود دارد که حتی کسانی که اکنون به نظر می رسد بهبود یافته اند در معرض خطر عوارض مادام العمر باشند. افرادی که از سندرم خستگی مفرط و مزمن رنج می‌برند، احتمال بیشتری دارد که دوباره به آن مبتلا شوند و همچنین این نگرانی وجود دارد که عفونت‌های بعدی با ویروس کرونا باعث ظهور مجدد آن شود.

پروفسور استرین گفت: “اگر کروناویروس طولانی مدت از این الگو پیروی کند، انتظار بهبودی دارم، اما اگر فقط یک عفونت دیگر برای ایجاد این عوارض کافی باشد، ممکن است هر زمستان اتفاق بیفتد.”

این احتمال وجود دارد که در آینده مشکلات دیگری نیز پیش بیاید. سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که التهاب گسترده ناشی از ویروس کرونا می تواند باعث مشکلات قلبی در سنین پایین تر شود.

اگر فکر کنم کرونا طولانی مدت دارم چه باید بکنم؟

سیستم ملی بهداشت و پزشکی بریتانیا در برنامه بهبودی کرونا سه توصیه را به ویژه برای افرادی که نیاز به درمان بیمارستانی دارند ارائه می‌کند:

کار خود را با حوصله انجام دهید، خود را مجبور نکنید و مطمئن شوید که استراحت کافی دارید

کارهای روزانه خود را طوری برنامه ریزی کنید که کارهای خسته کننده در طول هفته پخش شوند

اولویت بندی کنید، به این فکر کنید که کدام کارها را می توانید فعلا به تعویق بیندازید

در صورتی که سرعت بهبودی آنطور که انتظار می رود نیست، توصیه می شود با پزشک مشورت کنید.

دکتر «میسا قایم» در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پروتکل های تدوین شده توسط وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی و ابلاغ آن به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار کرد: پروتکل های بهداشتی توسط جمعی از اساتید مجرب کشور تدوین شده است. کشوری که متأسفانه برخی از مردم و برخی همکاران پزشکی ما تصورات نادرستی از آن دارند.

این دانشجوی ترم آخر دستیار بیماری های داخلی با انتقاد از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی برخی پزشکان اعلام کرد: متأسفانه برخی از پزشکان همکار ما پروتکل ابلاغی را نمی خوانند و به این پروتکل ها اعتماد ندارند، در حالی که پروتکل ها مطابق با پروتکل های بهداشتی است. آخرین گلوبال ها و گاهی در بیش از 100 صفحه گردآوری شده است که نشان دهنده درستی این پروتکل ها است.

وی پزشکان عمومی را در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا دانست و گفت: پزشکان عمومی بیماران را غربالگری می کنند، بنابراین باید بدانیم که بزرگترین موفقیت کارکنان بهداشت شناسایی خوب بیمار است و نباید اجازه دهیم بیماران کرونایی درمان آنها را آغاز کنند. دیر

هفته اول عفونت؛ عصر طلایی درمان کرونا

قایم با بیان اینکه متأسفانه بیماران کووید 19 برای معالجه خود دیر به مراکز درمانی و پزشکان مراجعه می کنند، ادامه داد: زمانی که بیمار دیر مراجعه می کند درگیری آنها با این ویروس افزایش می یابد و در نتیجه احتمال بستری شدن وی در بیمارستان افزایش می یابد. درست می شود. متأسفانه در روزهای اخیر مراجعات به مراکز درمانی و بیمارستانی افزایش یافته و طبیعتاً به دلیل محدودیت کادر پزشکی و تجهیزات پزشکی امکان پاسخگویی همزمان به همه این مراجعات را نخواهیم داشت. در این مدت بسیاری مجبور شده اند تا زمانی که تخت خالی شود و تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرند، پشت درهای بسته بمانند، بنابراین بسیار توصیه می شود که زمان طلایی را در این بیماری هدر ندهید زیرا حتی می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی بر نقش موثر پزشکان عمومی در غربالگری بیماران کرونایی تاکید کرد و افزود: معمولاً طی یک هفته تا 10 روز پس از مواجهه با این بیماری، ویروس در بدن انسان شروع به تکثیر می کند و اگر بتوانیم در روزهای اول قطع کنیم یا آن را مصرف کنیم. شدت تکثیر ویروسی، پس از این 10 روز عوارض ناشی از تکثیر ویروس بسیار کمتر خواهد شد، بنابراین نقش پزشکان عمومی در شناسایی بیماران کرونایی بسیار حساس است.

این پزشک بیمارستان بوعلی با بیان اینکه در 10 روز اول که ویروس تکثیر می شود، بیمار ناقل این ویروس است، تصریح می کند: حجم ویروسی که وارد بدن می شود بسیار مهم است، بنابراین ماسک نوعی ماسک است. واکسن کوچکی که از افراد در برابر انتقال این ویروس محافظت می کند.ویروس و ماسک واکسینیا اجازه نمی دهد مقدار زیادی ویروس وارد بدن شود.

تاج شیرین شما برای عزیزانتان مرگ را به ارمغان می آورد

وی با تاکید بر اینکه کرونای خفیف شما می تواند کرونای شدید و کشنده ای را برای عزیزانتان به همراه داشته باشد، تصریح کرد: اگر بیمار در روزهای اول مواجهه با این ویروس به پزشک مراجعه نکند و طی یک هفته هیچ درمانی دریافت نکرده باشد، خود بیماری قطعاً با یک عارضه بسیار جدی برمی‌گردد و طبیعتاً داروی ضد ویروسی دیگر به درمان این فرد کمکی نمی‌کند، زیرا در هفته دوم تکثیر ویروس ناچیز شده و کرونا اثرات خود را روی بدن فرد گذاشته است. ، و ما فقط باید بیماری او را درمان کنیم. مدیریت و تجویز سایر داروهای ضد ویروسی تاثیری ندارد.

قیم گفت: برخی از بیماران به ما مراجعه می کنند و می پرسند آیا داروی خاصی در پیشگیری از کرونا موثر است و آیا می توانیم از آن استفاده کنیم؟ در عین حال، همه باید بدانند که برخی از داروهای کرونا مانند رمدسیویر و فاویپیراویر و غیره عوارض زیادی دارند و زمان تزریق آنها نیز بسیار مهم است.

این دانشجوی ترم آخر دستیار تخصصی داخلی گفت: دیده ایم بیمارانی که بعد از هفته دوم و سوم با علائم ناشی از عوارض کووید 19 به ما مراجعه می کنند و از ما انتظار دارند در همان اول یک داروی موثر ضد ویروسی برایشان تجویز کنیم. هفته، تا داروها بیماری آنها را درمان کند و آنها را نجات دهد، در حالی که اینطور نیست.

این پزشک بیمارستان بوعلی تهران، اقدامات سازمان جهانی بهداشت در ابتدای شیوع کرونا را انتقادی دانست و گفت: جهان در بحرانی فرو رفته است که ممکن است بسیاری از افراد در این زمینه تصمیمات احساسی گرفته و اظهار نظر نادرست کرده باشند. زمان بحران آغاز می شود، اما این نظرات در ماهیت علم است که منجر به نتیجه ناگواری می شود. این نظر در جامعه وجود دارد که «هر آنچه سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت در قالب پروتکل می گویند همه اشتباه است و ما نباید گوش کنیم» که این خیانت به مردم است.

برخی از پزشکان زحمت خواندن پروتکل را ندارند

وی گفت: متأسفانه برخی از پزشکان زحمت خواندن این پروتکل را به خود نمی دهند و برای کسانی که حال عمومی خوب دارند داروهای سنگین تجویز می کنند. توجه داشته باشید که فردی که ریه وی تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته است، مدت زیادی طول می کشد تا ریه او به حالت قبلی خود بازگردد و به خاطر داشته باشید که بیمار همیشه از اسکن خود جلوتر است، مثلاً اگر وضعیت عمومی بیمار خوب باشد. شرایطی است و بیمار نیست، انجام سی تی اسکن ضروری نیست زیرا ممکن است بیمار در چند روز آینده تب بالا و طولانی مدت داشته باشد یا به هر دلیل دیگری سی تی اسکن انجام شود که در این زمان نیاز به سی تی اسکن است. نتایج سی تی اسکن ارزشمندتر خواهد بود. البته اگر بیماری از روزهای اول اندیکاسیونی برای سی تی اسکن داشته باشد باید برای او انجام شود. اما متاسفانه برخی از پزشکان ما از همان روز اول بیمار را اسکن می کنند و هزینه های اضافی را به شرکت و بیمار تحمیل می کنند.

چه داروهایی در درمان کرونا موثر است؟

این پزشک بیمارستان بوعلی با گلایه از برخی پزشکان گفت: برخی از همکاران ما معتقدند داروهای ساده و ابتدایی را نمی توان برای بیماران سرپایی کرونا تجویز کرد، در حالی که برخی داروها مانند داروی فاموتیدین که به عنوان ضد اسید تجویز می شود. -معده این احتمال وجود دارد که اثر ضد تکثیری کرونا در مقالات دیده شده باشد و در پروتکل های ابلاغی ذکر شده است که این دارو برای بیمارانی که وضعیت جدی ندارند و در حال گذراندن دوره اول هستند قابل استفاده است. روزهای بیماری آنها

قایم افزود: داروی ملاتونین که در گذشته برای خواب راحت تجویز می شد، با توجه به اینکه کووید 19 یک بیماری ویروسی است نه باکتریایی، اکنون به عنوان اولین خط درمان کرونا استفاده می شود. اگر بیمار دچار التهاب شد می‌توانیم از «آنتی‌بیوتیک‌های آزیترومایسین» هم استفاده کنیم که توصیه می‌شود از آنتی‌بیوتیک‌هایی با دوز پایین استفاده کنیم تا در سال‌های بعد اگر بیمار دچار بیماری‌های عفونی شد، دست‌هایمان بازتر باشد.

وی با یادآوری اینکه پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی و پزشکان در پایان شهریورماه امسال به روز شد، گفت: همه پزشکان باید به روز بوده و پروتکل را مطالعه کنند. نظرات متفاوت پزشکان باعث بی اعتمادی مردم به پزشکان می شود و از طرفی فروشندگان مواد مخدر سعی می کنند جیب مردم را خالی کنند و اکیدا به مردم توصیه می کنیم گول این دلالان بازی را نخورند.

این پزشک بیمارستان بوعلی با تاکید بر اینکه مردم در ابتدای بیماری باید به پزشک مراجعه کنند، گفت: اگر دیر به پزشک مراجعه کنید، پزشکان کاری از دستشان برنمی آید و حتی داروهایی مانند رمدسیویر که تبلیغات فراوانی دارد نیز می توانند. هیچ کاری برای شما انجام ندهیم (در روزهای اخیر اعلام شد که این دارو دیگر هیچ تاثیری بر بیماران کرونایی ندارد)

علائم کرونا

گلو درد، عطسه، سرفه، آبریزش بینی، درد شدید بدن و کبودی، کاهش یا از دست دادن کامل بویایی یا چشایی، ناتوانی در تشخیص بوی طبیعی (مثلا بوی گوشت مانند بوی فاضلاب است)، شدید، بی سابقه است. و سردردهای مداوم (سردرد چند روز متوالی و چند ساعت در روز)، سردردی که باعث درد در ناحیه صورت، گوش درد ناگهانی، اشکال در بلع غذا، هر نوع ضایعات پوستی، درد شدید معده، رفلکس شدید معده، گلودرد علائم بیماری کرونا را ضربان شدید، احساس وجود ماده ای در گلو که دائما می بلعند، تلخی در دهان ذکر کرده است.

قایم افزود: اسهال، تپش قلب، تنگی نفس، درد قفسه سینه، درد شانه، تکرر ادرار، تب بالا (دمای بدن 37.5 درجه به بالا) از دیگر علائم کرونا است که فکر می‌کنیم مردم همه این علائم را به نام کرونا می‌شناسند. خلاف آن ثابت شده است و باید تلفنی یا حضوری یا مجازی با پزشک خود مشورت کنند.

این دانشجوی ترم آخر دستیار تخصصی بیماری های داخلی با اشاره به افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، بیان کرد: افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، سرطان، فشار خون، دیالیز، سخنرانان زن و ….

عوارض بعد از بهبودی از کرونا چیست؟

این پزشک بیمارستان بوعلی در تشریح عوارض کرونا گفت: عوارض کرونا بستگی به شدت بیماری دارد و این عوارض در افراد کاملا متفاوت است. در برخی موارد عوارض مرگبار دارد اما در بیشتر بیماران عوارض کرونا بیشتر روانی و روانی است به طوری که اکثر بیماران کرونا دچار اضطراب، افسردگی، تپش قلب و … هستند. پس از انقباض آن

وی افزود: برخی از بیماران کرونایی پس از بهبودی پس از مدت کوتاهی دچار گلودرد، عطسه یا اسهال می‌شوند که باعث اضطراب در فرد می‌شود و با دیدن این علائم تصور می‌کند که دوباره به کرونا مبتلا شده است. اما هیچکس بعد از دو هفته دوباره به این بیماری مبتلا نمی شود و بحث عفونت مجدد 2-3 ماه بعد از بهبودی مطرح شده است.

ولی امر لخته شدن خون را از دیگر علائم کرونا دانست و گفت: اکثر بیماران کرونایی سرپایی هستند و خیلی بیشتر از بیماران بستری، بیماران سرپایی داریم که خیلی از آنها بعد از 2 تا 3 هفته رو به بهبودی هستند و با معاینه مجدد. بعد از یک ماه خوشبختانه وضعیت عمومی آنها خوب است و به ندرت بیماری آنها بروز می کند.

وی بیان کرد: کرونا در افراد مبتلا به بیماری زمینه ای می تواند باعث ایجاد بیماری های زمینه ای شود اما به طور کلی افراد بدون بیماری زمینه بهبودی کامل پیدا کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که فاصله زمانی بروز علائم در یک نفر از خانواده تا ابتلای فرد بعدی آن خانواده چقدر است؟ وی به ایسنا گفت: معمولاً از زمانی که در معرض ویروس قرار می گیریم، سه یا چهار روز طول می کشد تا علائم بیماری در ما آشکار شود و بر اساس گزارش، تجربه و همچنین منتشر شده علمی، اغلب افراد بدون علامت هستند. سایر اعضای یک خانواده معمولاً بین یک تا دو هفته پس از ابتلای اولین نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه پیش از این شاهد درگیری بین خانواده ها بودیم اما اکنون این درگیری بیشتر شده است. با وجود اینکه اکثر افراد در جامعه ماسک می زنند، اما در خانه و مجامع عمومی به نکات بهداشتی احترام نمی گذارند و متاسفانه با صحنه های غم انگیز درگیری چند نفر از اعضای یک خانواده و گاه مرگ آنها مواجه می شویم.

آیا ممکن است فردی همزمان به کرونا و آنفولانزا مبتلا شود؟

قایم در پاسخ به این سوال که ممکن است انسان هم به کرونا مبتلا شود و هم آنفولانزا؟ وی گفت: هنوز وارد اپیدمی آنفولانزا نشده ایم و معمولا اوج آنفولانزا از آبان ماه است و امسال موردی نداشتیم که فردی به هر دو بیماری مبتلا شده باشد اما اسفند سال گذشته زمانی که دومین اوج آنفولانزا در کشور بود، ما نیز با شروع اپیدمی کرونا مواجه بودیم. ما بیمارانی داشته ایم که همزمان به هر دو بیماری مبتلا شده اند و در کشورهای دیگر نیز این موضوع گزارش شده است.

وی درباره تشخیص بیماری سل ناشی از کرونا نیز گفت: با گرفتن شرح حال بیمار و زندگی در کدام نقطه از کشور تقریباً مشخص می شود که فرد مبتلا به سل است یا خیر. علاوه بر این، علائم سل با علائم کرونا متفاوت است. در بیماری سل سرفه عجیب همراه با خون یا سرفه های خونی وجود دارد، تب و تشخیص سل بسیار راحت تر از کرونا است و الگوی درگیری ریه آنها نیز کاملاً با یکدیگر متفاوت است.

این پزشک بیمارستان بوعلی افزود: قدرت انتقال سل بسیار کمتر از کرونا است و به طور کلی قدرت انتقال کرونا بیشتر از آنفولانزا است و سل کمترین قدرت انتقال را دارد.

آیا مرگ و میرهای زیاد این روزها به دلیل جهش بزرگ کرونا است؟

این دانشجوی سال آخر دکترای بیماری های داخلی با تعجب گفت که آیا با توجه به افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کووید-19، آیا کرونا مسری و کشنده تر شده است؟ وی بیان کرد: مردم از لحاظ روحی و روانی خسته هستند و رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم تا حدودی پایین آمده و با توجه به تعطیلی روزهای اخیر سفرها نیز تا حدودی افزایش یافته و این مشکلات باعث بروز موارد ابتلا و عفونت شده است. در نتیجه مرگ و میر در جامعه باشد و مواردی را داشته ایم که چند نفر از اعضای یک خانواده بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند و در بین جوانان نیز شاهد مرگ و میر بوده ایم.

وی ادامه داد: برخی از افرادی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند و ماسک نمی زنند به دلیل نیاز به مواجهه با یکدیگر دوری نمی کنند و همچنین برخی افراد مبتلا به کرونا آن را پنهان می کنند و احساس انگ می کنند.

این پزشک خاطرنشان کرد: کرونا هیچ تفاوتی نداشت و همه دنیا در این زمینه اتفاق نظر دارند. ویروس برای زنده ماندن جهش می‌یابد، اما جهش کرونا تا کنون خیلی زیاد نبوده است، اما جهش آنفولانزا بسیار زیاد است و این سیر صعودی کرونا در جامعه به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی است.

وی در پایان این گفت‌وگو درباره مکمل‌هایی که افراد برای پیشگیری از کرونا مصرف می‌کنند، به ایسنا گفت: ویتامین‌های D و C می‌توانند ایمنی بدن را تقویت کنند. تحقیقات نشان داده است که هر چه سطح ویتامین D کمتر باشد، ایمنی بدن کاهش می یابد و احتمال ابتلا به ویروس کرونا بیشتر می شود. بنابراین مصرف ویتامین D و ویتامین C بسیار مهم است، اما از آنها برای درمان استفاده نمی شود. درمان و ویتامین C به تنهایی برای بیماران ریوی توصیه نمی شود و در بیمارستان با دوزهای بالا تزریق می شود و فریب افراد فشار دهنده در این زمینه را نخورید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا