چرا وقتی چیزی میخورم تنگی نفس میگیرم

تنگی نفس می تواند ناشی از چیزی مانند ورزش یا مسائل جدی تری مانند ذات الریه، آسم یا حتی نارسایی قلبی یا سرطان ریه باشد.

تنگی نفس حاد خیلی ناگهانی ظاهر می شود، در حالی که تنگی نفس مزمن به کندی ایجاد می شود و می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. تنگی نفس حاد و مزمن بسیار متفاوت است.

نورمن ادلمن، مدیر علمی انجمن ریه، می‌گوید: «اگر دچار تنگی نفس شدید و ناگهانی شدید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید، و اگر تنگی نفس دارید که طی هفته‌ها یا ماه‌ها بدتر می‌شود، حتماً باید به اورژانس مراجعه کنید. متخصص.” ببینید.

به طور قطع، اگر از تنگی نفس و سایر علائم تنفسی مانند درد قفسه سینه یا سرفه خونی رنج می برید، قطعاً نیاز به کمک پزشکی دارید.

در این مقاله به علل شایع تنگی نفس می پردازیم، مطالعه این مقاله قطعا می تواند به شما در رفع تنگی نفس کمک کند. با ما بمان.

آسم

تنگی نفس یکی از علائم بارز آسم است که با خس خس سینه، سرفه و گرفتگی قفسه سینه همراه است.

این علائم ناشی از تنگ شدن مجاری هوایی است که حرکت طبیعی تنفس در داخل و خارج از بدن را دشوارتر می کند. آلرژیک و غیر آلرژیک که هر کدام علل و درمان های بسیار متفاوتی دارند.

آسم آلرژیک در اثر قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا مانند دود سیگار، گرده گل، گرد و غبار، کپک و حتی آب و هوا ایجاد می شود. مدیریت دارویی در این نوع آسم نسبتا آسان است.

دکتر ادلمن توضیح می دهد که آسم غیر آلرژیک موذیانه تر و درمان آن دشوارتر است و عمدتاً زنان میانسال و دارای اضافه وزن را درگیر می کند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا کاهش وزن به کاهش آسم غیر آلرژیک کمک می کند یا خیر.

بسیاری از مردم نمی دانند که شما می توانید نه تنها در کودکی، بلکه در بزرگسالی نیز به آسم مبتلا شوید. در هر صورت، آسم مزمن است.

COPD

COPD یک بیماری مزمن انسدادی ریه است. برونشیت مزمن و آمفیزم دو نوع اصلی این بیماری هستند. مانند آسم، راه های هوایی در COPD باریک می شود. این نه تنها باعث تنگی نفس می شود، بلکه باعث خس خس سینه، سفتی قفسه سینه و سرفه مخاطی نیز می شود.

دکتر ادلمن می گوید: «اگر مبتلا به COPD هستید، ممکن است در تمام طول روز تنگی نفس داشته باشید، حتی زمانی که نشسته اید. COPD در افراد مسن شایع تر است و معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود.

سیگار یک عامل خطر برای COPD است و افراد مبتلا به COPD که هنوز سیگار می‌کشند تشویق به ترک آن می‌شوند. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما درمان هایی وجود دارد که بسته به شدت آن متفاوت است. این طیف از درمان ها شامل اکسیژن درمانی، جراحی یا در موارد شدید پیوند ریه است.

آمبولی ریه

آمبولی ریه لخته ای است که از قسمت دیگری از بدن شما (معمولاً پاها) به ریه ها می رود. این بیماری باعث تنگی نفس ناگهانی و شدید همراه با درد قفسه سینه و گاهی سرفه خونی می شود. این وضعیت تهدید کننده زندگی است و باید فورا درمان شود.

برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به عفونت های ریه هستند یا ممکن است به دلیل سیگار کشیدن، اضافه وزن، ابتلا به بیماری های دیگر مانند سرطان یا مصرف برخی داروها از جمله قرص های ضد بارداری در معرض خطر باشند.

حرکت نکردن برای مدت طولانی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد و به همین دلیل است که سفرهای طولانی با هواپیما برای برخی افراد خطرناک است.

با اطمینان از حرکت منظم، به خصوص در سفرهای طولانی، نوشیدن مایعات فراوان و پوشیدن جوراب های فشاری، می توانید از آمبولی ریه پیشگیری کنید. این نوع لخته معمولا با داروهای رقیق کننده خون یا جراحی درمان می شود.

همچنین بخوانید: دلایل درد قفسه سینه

مسمومیت با مونوکسید کربن

مونوکسید کربن یک خطر جدی است که می تواند در اطراف خانه کمین کند. این گاز یک گاز بی بو و نامرئی است که از سوختن سوخت در خودروها، کامیون ها، شومینه ها، اجاق ها و کباب پزها تولید می شود. اگر این گاز را در یک محیط کوچک و بدون تهویه مانند گاراژ تنفس کنید، اکسیژن را در گلبول‌های قرمز خون جابجا می‌کند که می‌تواند منجر به آسیب مغزی یا حتی مرگ شود.

علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شامل تنگی نفس، گیجی، سرگیجه و سردرد خفیف است و می تواند هم حاد و هم مزمن باشد.

شان دریک، پزشک متخصص داخلی در سیستم سلامت هنری فورد در استرلینگ هایتس، میشیگان می گوید: «مسمومیت حاد می تواند یک سناریوی استنشاق دود باشد. همچنین می‌توانید [تجمع مونوکسید کربن] را در خانه‌ها ببینید.»

بهترین راه برای جلوگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، نصب یک آشکارساز مونوکسید کربن در خانه است. آنها بسیار شبیه به آشکارسازهای دود هستند، اما غلظت مونوکسید کربن در هوا را اندازه گیری می کنند.

سیستم گرمایشی را هر سال چک کنید، مطمئن شوید که تهویه مناسبی برای همه وسایل خود دارید و وسیله نقلیه خود را در پارکینگ بسته و بدون تهویه روشن نکنید.

عکس العمل های آلرژیتیک

واکنش های آلرژیک شدید، به نام آنافیلاکسی، شوک آنافیلاکتیک یا شوک آلرژیک، گاهی در پاسخ به برخی آلرژن ها رخ می دهد. نیش زنبور و بادام زمینی نمونه های خوبی هستند. اگر این واکنش بدتر شود، گلو متورم و بسته می‌شود و جریان هوا را مسدود می‌کند. همچنین ممکن است خارش، خس خس سینه، اسهال و استفراغ را تجربه کنید.

راه درمان این واکنش های آلرژیک تزریق اپی نفرین (آدرنالین) است. افرادی که می دانند آلرژی شدید دارند معمولا EpiPens را با خود حمل می کنند. اگر EpiPen ندارید یا نمی دانید آلرژی دارید، اما به طور ناگهانی هر یک از این علائم را تجربه کردید، به اورژانس بروید.

خفگی

اغلب افرادی که با خوردن یک تکه غذا یا چیز دیگری که در گلویشان فرو می‌رود خفه می‌شوند، معمولاً دچار آن می‌شوند. خفگی به سرعت راه های هوایی را مسدود می کند و می تواند شما را بکشد.

سرفه چیز خوبی است و باید تشویق شود. این بدان معناست که بدن شما در تلاش است تا جسم را از گلو خارج کند. حرف زدن هم خوبه دکتر دریک می گوید: «این بدان معناست که هوا از تارهای صوتی شما عبور می کند. این به این معنی نیست که مشکل حل شده است، فقط نشانه خوبی است که باید سعی کنید از شر مانع خلاص شوید. یکی از مواردی که اغلب در رفع خفگی موثر است مانور هایملیچ است.

مانور Heimlich شامل ایستادن در پشت فرد خفه‌کننده است، سپس دست‌ها را در یک مشت به دور کمر بیمار می‌پیچد، سپس فشار محکمی را به ناحیه در یک قوس به سمت بالا وارد می‌کند، در حالی که از بالاتنه برای فشار دادن استفاده می‌شود. ، تا آنچه در گلو گیر کرده بود دور ریخته شود.

حتی می توانید مانور Heimlich را بر روی خود انجام دهید، مشت خود را با یک دست به شکم گره کنید و سپس با دست دیگر آن را روی شکم خود فشار دهید.

پنومونی یا ذات الریه

پنومونی به معنای عفونت ریه های شماست. دو نوع پنومونی وجود دارد: ویروسی و باکتریایی.

دکتر ادلمن می‌گوید: «تنگی نفس معمولاً با ذات‌الریه ویروسی رایج است که گاهی به آن پنومونی راه رفتن نیز گفته می‌شود. این نوع نیز راحت تر از ذات الریه باکتریایی است و معمولا در عرض یک تا سه هفته از بین می رود. به طور معمول، ذات الریه باعث تورم راه های هوایی و پر شدن کیسه های هوایی در ریه ها از مخاط می شود که منجر به تنگی نفس و خستگی می شود.

پنومونی باکتریایی می تواند به طور ناگهانی یا طی چند روز ظاهر شود و همچنین می تواند باعث تب بالا شود. ذات الریه ویروسی معمولاً در عرض چند روز ظاهر می شود و می تواند بسیار شبیه آنفولانزا باشد. پنومونی باکتریایی با آنتی بیوتیک قابل درمان است. داروهای ضد ویروسی نیز می توانند به پنومونی ویروسی کمک کنند.

واکسن‌های پنومونی باکتریایی، شایع‌ترین علت ذات‌الریه باکتریایی، برای کودکان خردسال، افراد مسن و افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند نیز توصیه می‌شود.

فشار خون پایین

فشار خون پایین می تواند باعث مشکلات سلامتی شود و تنگی نفس یکی از آنهاست. فشار خون بسیار پایین که افت فشار خون نامیده می شود، می تواند باعث سرگیجه و حتی غش کردن شما شود.

فشار خون پایین (60/90 یا کمتر) می تواند ناشی از کم آبی بدن (حتی در اثر ورزش شدید)، عفونت، بارداری، برخی داروها و شرایط پزشکی باشد.

انواع خاصی از فشار خون پایین وجود دارد. به عنوان مثال، افت فشار خون ارتواستاتیک زمانی رخ می دهد که شما به طور ناگهانی از حالت نشسته یا دراز کشیده بلند می شوید و فشار خون شما کاهش می یابد. افت فشار خون پس از غذا بعد از غذا خوردن نیز رخ می دهد. اختلالات مغز یا سیستم عصبی نیز می تواند فشار خون را کاهش دهد.

با هیدراته ماندن و اجتناب از کم آبی بدن، خوردن نمک کافی، اجتناب از الکل، پوشیدن جوراب های تنگ و مصرف هر گونه شرایط پزشکی یا دارویی که ممکن است به علائم شما کمک کند، از فشار خون پایین جلوگیری کنید.

مشکل قلبی

قلب و ریه های شما ارتباط نزدیکی با هم دارند. دکتر ادلمن می گوید: هر چیزی که توانایی قلب برای پمپاژ خون را کاهش دهد، می تواند باعث تنگی نفس شود.

قانون کلی این است که اگر برون ده قلبی شما هنگام ورزش (حتی ورزش های سبک مانند پیاده روی) آن چیزی که باید نباشد، احساس تنگی نفس می کنید که می تواند ناشی از C باشد که یکی از عوامل قلبی عروقی است. .

بزرگ شدن قلب، ضربان قلب غیرطبیعی یا حمله قلبی از جمله شرایطی است که می تواند باعث تنگی نفس شود. تنگی نفس یک علامت شایع در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب است.

دکتر دریک می گوید: “در نارسایی قلبی، قلب به اندازه کافی قوی نیست و این منجر به تجمع بیش از حد مایع در بافت ها از جمله اندام ها، شکم، کبد، سیستم گوارشی و ریه ها می شود.”

اگر تنگی نفس به طور ناگهانی، شدید و همراه با درد قفسه سینه یا سایر علائم حمله قلبی همراه است، علائم خود را به پزشک خود بگویید و به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

چاقی

دکتر ادلمن می گوید: «اضافه وزن یا چاقی می تواند انواع خاصی از آسم را تشدید کند. هر چه وزن شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به آسم بیشتر می شود. اما اضافه وزن می تواند نفس کشیدن را برای هر فردی دشوار کند، خواه آسم داشته باشد یا نداشته باشد.

او می گوید: «فشار روی دیواره قفسه سینه یا فشار روی دیافراگم ناشی از چربی اضافی، ریه ها را فشرده می کند. هورمون های التهابی ترشح شده توسط چربی اضافی می توانند راه های هوایی را منقبض کنند.

تنگی نفس یکی از علائم سندرم چاقی (OHS) است. زمانی اتفاق می افتد که تنفس ناکافی به دلیل فشار روی قفسه سینه باعث کاهش سطح اکسیژن و افزایش سطح دی اکسید کربن در خون می شود. HOS بدون درمان می تواند منجر به مشکلات قلبی و حتی مرگ شود. TSS می تواند منجر به مشکلات قلبی و حتی مرگ شود.

سیگار کشیدن

سیگاری ها ممکن است متوجه نشوند که این عادت باعث تنگی نفس می شود، حتی اگر برای مدت طولانی سیگار نکشیده باشند.

دکتر ادلمن می‌گوید: «افراد در انکار علائم بسیار خوب هستند، به‌ویژه سیگاری‌هایی که می‌خواهند به سیگار کشیدن ادامه دهند و اعتراف نمی‌کنند که مشکلی دارند. شما یاد می گیرید که با این نشانه ها زندگی کنید.”

هر چه بیشتر سیگار بکشید، بیماری بدتر می شود که می تواند منجر به COPD، سرطان ریه و سایر شرایط شود.

اگر سیگار نمی کشید، شروع نکنید و اگر سیگاری هستید، در اسرع وقت آن را ترک کنید. دکتر ادلمن می گوید: «اگر سیگار را ترک کنید، به مرور زمان سالم تر خواهید بود.

سرطان ریه

جای تعجب نیست که شرایط مختلف ریه در مراحل مختلف رشد می تواند باعث تنگی نفس شود. دکتر ادلمن می گوید: تقریباً هر بیماری ریوی منتشر می تواند باعث تنگی نفس شود. بیماری منتشر ریه زمانی رخ می دهد که کل ریه تحت تاثیر قرار گیرد.

سرطان ریه یک مثال بسیار ترسناک است. دکتر ادلمن می گوید: نکته ترسناک در مورد سرطان ریه این است که وقتی شروع می شود و در مرحله قابل درمان است، اغلب هیچ علامتی ندارد. .

سایر بیماری های ریوی که باعث تنگی نفس می شوند عبارتند از سل و کروپ (هر دو عفونت ریه)، فشار خون ریوی (نوعی فشار خون بالا که بر ریه ها تأثیر می گذارد) و فیبروز ریوی (بیماری که شامل آلودگی ریه ها می شود). بافت ریه). .

همچنین بخوانید: علائم سرطان ریه چیست؟

دنده های شکسته

دنده های شکسته به تنهایی می توانند باعث تنگی نفس و درد ناگهانی شوند، اما همچنین می توانند ریه را سوراخ کرده و منجر به فروپاشی ریه به نام پنوموتوراکس شوند.

دکتر ادلمن معتقد است: «ریه فرو ریخته و سوراخ شده هم درد دارد و هم تنگی نفس! اگر به طور ناگهانی دچار تنگی نفس و درد شدید شدید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

هیچ درمان خاصی برای شکستگی دنده ها وجود ندارد، فقط اجازه دهید بهبود یابد. اما پزشکان می توانند یک ریه سوراخ شده را مدیریت کنند. اگر تنها بخش کوچکی از ریه فرو ریخته باشد، نظارت و اکسیژن درمانی ممکن است کافی باشد. هنگامی که بخش بزرگتر است، یک سوزن یا لوله در قفسه سینه می تواند کمک کند. اگر جواب نداد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. دنده های شکسته نیز خطر ابتلا به ذات الریه را به خصوص در افراد مسن افزایش می دهد.

اضطراب

یکی از علائم کلاسیک حمله عصبی، احساس ناتوانی در نفس کشیدن است.

احساس تنگی نفس در این حالت می تواند شما را بیشتر مضطرب کند و یک چرخه معیوب ایجاد کند که گاهی منجر به وحشت آشکار می شود.

تپش قلب، تعریق و احساس عذاب قریب الوقوع از دیگر علائم شایع هستند.

مدیریت اضطراب را با استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی و تنفس عمیق یاد بگیرید (این به گشاد شدن ریه‌های شما کمک می‌کند تا بتوانید هوای بیشتری تنفس کنید) و از چیزهایی که شما را تحریک می‌کنند اجتناب کنید.

یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند مصرف کافئین و الکل را محدود کنید و از سیگار کشیدن خودداری کنید، که می تواند باعث اضطراب شود.

کم خونی یک بیماری شایع به خصوص در زنان است که می تواند باعث تنگی نفس شود.

دکتر دریک می گوید: “سطح اکسیژن شما خوب است، اما گلبول های قرمز خون کافی برای حمل اکسیژن وجود ندارد.” این می تواند باعث احساس ضعف، خستگی و سرگیجه شود.

کم خونی معمولا قابل درمان است، اما درمان بستگی به علت مشکل دارد. مکمل‌های آهن می‌توانند به افزایش گلبول‌های قرمز خون در برخی افراد کمک کنند، مانند خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت گاو، لوبیا، سبزیجات با برگ سبز تیره، میوه‌های خشک و غلات غنی شده.

برخی دیگر ممکن است به دارو یا حتی تزریق خون نیاز داشته باشند. کم خونی همچنین می تواند ناشی از بیماری هایی مانند سرطان، آرتریت روماتوئید یا HIV/AIDS باشد.

ورزش های بسیار سخت و شدید، درجه حرارت بالا، چاقی و ارتفاع زیاد باعث تنگی نفس در فرد سالم می شود. جدای از این موارد، تنگی نفس از علائم یک بیماری و احتمالاً ویروس کرونا است.

تنگی نفس چیست؟

تنگی نفس یک عارضه شایع است که ما زیاد به آن توجه نمی کنیم. به طور معمول، انجام فعالیت های شدید یا بلند کردن اجسام سنگین باعث تنگی نفس می شود. در این حالت فرد دچار تنگی نفس می شود و با تنفس عمیق سعی می کند اکسیژن را وارد بدن کند. پس از چند دقیقه که اعصاب آرام می شود، تنفس به حالت عادی برمی گردد.

این چیزی است که ما اغلب در زندگی روزمره خود تجربه می کنیم، بنابراین جای نگرانی نیست. اما اگر این وضعیت مستلزم تنفس طبیعی است، باید به آن فکر کنید. اگر در حین صحبت کردن یا بعد از آن احساس خفگی می کنید، یا اگر بعد از چند قدم پیاده روی احساس می کنید در ماراتن دویده اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه تنگی نفس به خودی خود یک عارضه جدی نیست، اما خطرات فیزیکی زمینه ای باعث نگرانی است. بهتر است با تشخیص علت تنگی نفس از خطرات پنهان آن جلوگیری کنید.

علل تنگی نفس

برخی از مهم ترین علل تنگی نفس عبارتند از:

بیماری قلبی

در بیشتر موارد، تنگی نفس در اثر بیماری قلبی و یا ریوی بروز می کند. قلب و ریه در رساندن اکسیژن به بافت های بدن و دور کردن دی اکسید کربن از آن ها نقش دارند و بروز هر گونه مشکلی در این روند، روی تنفس شما موثر است.

علت عصبی

گاهی احتقان قفسه سینه به دلیل بیماری هایی مانند سل ریوی است، گاهی اوقات مربوط به ریه ها نیست و علت آن عصبی است. تنگی نفس همچنین می تواند علت خونی داشته باشد (افراد مبتلا به بیماری های خونی) یا در بیماران قلبی و به طور کلی بیماری های مجاری تنفسی و بیماری هایی که می تواند سطح سلولی را تحت تاثیر قرار دهد رخ دهد. به عنوان مثال سیانید از ورود اکسیژن به سلول جلوگیری می کند و باعث تنگی نفس در سلول می شود.

ویروس کرونا

یکی از مهم ترین دلایل سفتی قفسه سینه می تواند ویروس کرونا باشد. به خصوص در این فصل که اوج این بیماری است. و در اسرع وقت برای تشخیص و درمان سریع به پزشک مراجعه کنید. البته هیچ نوع گرفتگی قفسه سینه را با کرونا اشتباه نگیرید و به علائمی که گفته شد توجه کنید.

علائم تنگی نفس

دشواری در تنفس

تنفس سریع و پی در پی

مشکل در صحبت کردن

درگیری عضلات گردن و قفسه سینه

تنگی نفس بیشتر در چه کسانی رخ می دهد؟

تنگی نفس در هر سنی ممکن است رخ دهد و بستگی به علت بیماری دارد. به عنوان مثال در دوران کودکی بیماری های مادرزادی می تواند در بروز آن نقش داشته باشد. در سنین نوجوانی سرماخوردگی حاد و برونشیت و در سنین بالا بیماری انسدادی مزمن ریه در افراد سیگاری یا افرادی که در فضاهای آلوده زندگی می کنند می تواند باعث این بیماری شود.

تنگی نفس در هنگام خواب

آپنه انسدادی خواب قطع جریان هوا علیرغم حرکت طبیعی تنفس قفسه سینه است. به دلیل کاهش اکسیژن شریانی، بیمار به طور موقت از خواب بیدار می شود. پس از بیدار شدن از خواب، تنفس به حالت عادی باز می گردد.

این بیماری اغلب در مردان میانسال چاق رخ می دهد. علل دیگر کوچک بودن فک، بزرگی زبان، آکرومگالی، کم کاری تیروئید و غیره است. درمان شامل: کاهش وزن، فشار هوای مثبت مداوم بینی، داروهای ضد افسردگی یا جراحی در صورت نیاز است. این بیماران باید از مصرف قرص های خواب آور و الکل خودداری کنند.

پیشنهاداتی برای بهبود

تمرینات تنفسی انجام دهید. در حالی که نفس خود را حبس کرده اید، به آرامی نفس بکشید تا قفسه سینه باز شود. سپس بازدم کنید و این حرکت را چندین بار تکرار کنید تا ظرفیت سینه افزایش یابد.

با پیاده روی تند روزانه، قدرت و استقامت بدن را افزایش دهید.

هنگام راه رفتن از طریق بینی نفس بکشید.

نصف قاشق غذاخوری فلفل سیاه را به 2 لیوان چای اضافه کنید و صاف کنید. این چای را تقسیم کرده و حداقل 3 یا 5 بار در روز بنوشید تا مجاری برونشیت باز شود.

به مقدار مساوی زنجبیل، سیر و عسل را به یک لیوان آبلیمو اضافه کنید و برای رفع تنگی نفس بخورید.

از کار و مبارزه در ارتفاعات بالای 1500 متر خودداری کنید.

از آلاینده های محیطی دوری کنید. تا حد امکان از استنشاق مواد حساسیت زا و سموم محیطی خودداری کنید.

درمان تنگی نفس

درمان بیماری بستگی به تشخیص علت و مرحله آن دارد. اگر تنگی نفس ناشی از آسم باشد، از آنجایی که آسم یک بیماری آلرژیک ریوی است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماده حساسیت زا را پیدا کرده و آن را از بین ببرید.

نوع تغذیه می تواند باعث کاهش یا بهبود شدت این بیماری شود. برخی از غذاها تحریک کننده هستند، مانند غذاهای پف کرده و حجیم، ادویه جات ترشی جات، آب بسیار سرد یا داغ نباید استفاده شود.

ضمناً در صورت عدم کشف عامل اصلی، لازم است تا مدتی مواد مختلف (غذایی یا محیطی) مورد آزمایش قرار گیرند. در کنار جست و جوی علت اصلی، عوامل تشدید کننده را نیز باید بررسی کرد و به بیمار آموزش داد که فلفل یا محرک مصرف نکند یا سعی کند ناراحت و استرس نداشته باشد و ورزش نکند. بعد در چند مرحله برای او دارو تجویز می شود و در مرحله آخر کورتون تجویز می شود.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر به طور ناگهانی دچار تنگی نفس شدید، به طوری که نمی توانید کاری انجام دهید، فورا با اورژانس (115) تماس بگیرید یا از شخصی بخواهید که شما را نزد پزشک ببرد.

اگر تنگی نفس شما با درد قفسه سینه، غش و حالت تهوع همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا اینها می تواند نشانه حمله قلبی یا آمبولی ریه باشد.

نکته مهم دیگر این است که اکثر مردم فکر می کنند همه تنگی نفس ها آسم است که در برخی موارد باعث ایجاد مشکل می شود. بارها مشاهده شد که بیمار پس از پنج یا شش ماه به این فکر است که بیماریش آسم است، برگشت، اما مشخص شد که از بیماری قلبی رنج می‌برد. بنابراین مبتلایان باید بیماری خود را جدی بگیرند و برای اطلاع از علت بیماری و نحوه درمان و اینکه تنگی نفس آنها ریوی است یا قلبی با پزشک مشورت کنند.

4.4/5 – (36 امتیاز)

فهرست

تنگی نفس

تنگی نفس وضعیتی است که مانع از تنفس طبیعی شما می شود. این مشکل می تواند خفیف و حاد یا شدید و مزمن باشد. تشخیص و درمان تنگی نفس گاهی اوقات دشوار است زیرا دلایل مختلفی می تواند باعث آن شود. ورزش های بسیار شدید، گرمای شدید، چاقی و رفتن به ارتفاعات می تواند این مشکل را در یک فرد سالم ایجاد کند. همچنین، تنگی نفس احتمالاً نشانه ای از یک وضعیت پزشکی است. اگر تنگی نفس بدون دلیل دارید، به خصوص اگر ناگهانی و شدید باشد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. نگران نباشید، امروزه تنگی نفس یکی از مشکلات رایج دنیای آلوده و ماشینی امروزی است و طبق آمار از هر ۴ نفر ۱ نفر با این مشکل معمولا به مراکز درمانی مراجعه می کنند. مهم است که به موقع تشخیص داده شود و درمان شود زیرا اگر نشانه بیماری زمینه ای دیگری باشد، درمان آن بیماری در اولویت است.

علائم تنگی نفس چیست؟

هنگامی که دچار تنگی نفس هستید، ممکن است احساس کنید نمی توانید هوای کافی را وارد ریه های خود کنید یا نمی توانید این کار را با سرعت کافی انجام دهید. احساس می کنید که اکسیژن هوا کم است و دم و بازدم برایتان سخت است. علائمی که معمولاً با تنگی نفس ظاهر می شوند عبارتند از:

شما احساس نیاز به تنفس سریعتر یا طولانی تر (تنفس سریع و کم عمق)، به خصوص پس از فعالیت بدنی دارید

احساس سنگینی و درد در قفسه سینه

تنگی نفس به محض خواب

احساس خستگی مداوم

تپش قلب

خس خس سینه

سرفه های مداوم

معمولاً اگر تنگی نفس به طور ناگهانی ظاهر شود یا علائم شدیدی داشته باشد، نشانه یک بیماری جدی است.

علت تنگی نفس چیست و چه کسانی بیشتر به آن مبتلا می شوند؟

باید بدانید که داشتن یک دوره تنگی نفس لزوماً ارتباط مستقیمی با سلامتی شما ندارد زیرا می توانید پس از ورزش شدید، در طی صعود به ارتفاعات بالا یا در مواجهه با تغییرات شدید دما نیز دچار تنگی نفس شوید. گاهی اوقات این مشکل فقط یک عارضه جانبی چاقی است و ورزش می تواند علائم را بهبود بخشد. با این حال، تنگی نفس معمولا با یک مشکل سلامتی مرتبط است. بیشتر موارد تنگی نفس به دلیل مشکلات قلبی یا ریوی است. قلب و ریه های شما در انتقال اکسیژن به بافت ها و حذف دی اکسید کربن از آنها نقش دارند و مشکلات هر یک از این فرآیندها بر تنفس شما تأثیر می گذارد. شایع ترین علل تنگی نفس آسم، نارسایی قلبی، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، بیماری بینابینی ریه، ذات الریه، و مسائل روانی که معمولاً با اضطراب همراه است. گاهی اوقات تنگی نفس ناشی از اعصاب است و فرد پس از عصبی شدن دچار آن می شود که خوشبختانه می توان آن را کنترل کرد.

اگر این مشکل به طور ناگهانی رخ دهد، به آن تنگی نفس حاد می گویند که می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

آسم

استرس و اضطراب

ذات الریه

خفگی یا استنشاق چیزی که راه هوایی را مسدود می کند

عکس العمل های آلرژیتیک

کم خونی

آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض سطوح خطرناک مونوکسید کربن

نارسایی قلبی

فشار خون پایین

آمبولی ریه (لخته شدن خون در شریان ریوی)

فروپاشی ریه

فتق هیاتال

اگر فردی بیش از یک ماه از تنگی نفس رنج می برد، به این حالت تنگی نفس مزمن می گویند که می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

آسم

بیماری مزمن انسدادی ریه

مشکلات قلبی

چاقی

رفلاکس معده (در مورد رابطه تنگی نفس و معده می توان گفت که بازگشت اسید معده به مری عموماً منجر به کاهش ظرفیت تنفسی می شود)

فیبروز ریوی بینابینی (بیماری که باعث ایجاد اسکار در بافت ریه می شود)

برخی دیگر از مشکلات ریوی نیز می توانند باعث تنگی نفس شوند، مانند:

خروس

آسیب ریه در اثر ضربه

آپنه انسدادی خواب

سرطان ریه

بیماری سل

التهاب بافت های اطراف ریه ها و پلورا

ادم ریوی (زمانی که مایعات بیش از حد در ریه ها جمع می شود)

فشار خون ریوی (زمانی که فشار خون در شریان های ریه افزایش می یابد)

سارکوئیدوز (زمانی که خوشه هایی از سلول های التهابی در ریه ها ایجاد می شود)

تنگی نفس همچنین می تواند به دلیل مشکلات قلبی زیر با علائم تنگی نفس و تپش قلب رخ دهد:

کاردیومیوپاتی (گستره وسیعی از بیماری های عضله قلب)

مشکلات ریتم قلب

نارسایی قلبی

پریکاردیت (زمانی که بافت اطراف قلب ملتهب می شود)

آلاینده های محیطی مانند مواد شیمیایی و گازها، گرد و غبار و دود می توانند تنفس را برای افراد مبتلا به تنگی نفس دشوار کنند. افراد مبتلا به آسم ممکن است متوجه شوند که قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا مانند گرده یا کپک می تواند باعث تنگی نفس شود. خوشبختانه برخی از آلاینده ها مانند سیگار را می توان کنترل کرد و می توان از آنها استفاده نکرد. جالب توجه است که 60 درصد افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD سیگاری بودند. وی در پاسخ به این سوال که علت تنگی نفس در شب چیست؟ می توان گفت که هر یک از علل ذکر شده به ویژه علل تنگی نفس مزمن را می توان از علل تنگی نفس در هنگام خواب دانست. در صورت نیاز به مشاوره متخصص ریه و تنفس، خدمات آنلاین ویزیت متخصص ریه و تنفس Adhan24 می تواند به شما کمک کند. در صورت ابتلا به سرطان ریه می توانید با متخصص سرطان ریه مشورت کرده و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

تنگی نفس در برخی گروه ها

تنگی نفس می تواند گروه خاصی از افراد را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

زنان حامله. علائم خفیف تنگی نفس در دوران بارداری شایع است زیرا حجم ریه می تواند 20 درصد به دلیل فشار وارده از جانب جنین کاهش یابد.

سن. تنگی نفس می تواند در افراد مسن زمانی که در مراحل پیشرفته بیماری های خاص هستند رخ دهد. گاهی اوقات این مشکل به دلیل عوارض جانبی برخی داروها ایجاد می شود.

نوزادان بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سیاه سرفه که باعث تنگی نفس حاد می شود یک وضعیت اورژانسی نسبتاً شایع در کودکان است.

تنگی نفس و کووید-19

یکی از علائم اصلی این شیوع فعلی تنگی نفس و سایر علائم شایع آن تب، سرفه و خستگی است. اگر خود را در خانه قرنطینه کرده اید، باید دائماً علائم خود را کنترل کنید. اگر علائمی مانند دشواری تنفس، سنگینی یا سفت شدن قفسه سینه، لب های آبی، گیجی و خواب آلودگی را تجربه کردید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

انواع تنگی نفس

بسته به علل تنگی نفس، شدت آن نیز متفاوت است و می تواند از خفیف و موقت تا شدید و مزمن متغیر باشد. به همین دلیل مهم است که به محض بروز مداوم به وضعیت بالینی خود شک کنید و در این زمینه با پزشک مشورت کنید. گاهی اوقات یک تنگی نفس ساده نشان دهنده نارسایی قلبی است که مطمئناً با کمبود اکسیژن به بدن بدتر می شود و حتی ریه ها نیز می توانند درگیر شوند.

عوامل خطر رایج برای تنگی نفس

عوامل زیر شما را در معرض خطر بیشتر تنگی نفس قرار می دهد:

ماهیچه های شما ضعیف هستند، به خصوص آنهایی که در تنفس نقش دارند، مانند دیافراگم

شما مبتلا به آسم یا سایر بیماری های مزمن تنفسی مانند COPD یا فیبروز کیستیک هستید

سطح هموگلوبین شما پایین است

شما سیگاری هستید

مشکلاتی در کار یا زندگی شما وجود دارد که باعث آسم شما می شود

عوارض تنگی نفس چیست؟

تنگی نفس می تواند با هیپوکسی یا هیپوکسمی همراه باشد که به معنای سطح پایین اکسیژن خون است. این می تواند منجر به کاهش سطح هوشیاری و سایر علائم جدی شود. اگر تنگی نفس شدید باشد و برای مدتی ادامه یابد، خطر مشکلات شناختی مغزی موقت یا دائمی وجود دارد. همچنین می تواند نشانه شروع یا بدتر شدن سایر شرایط پزشکی باشد.

آیا می توان از تنگی نفس جلوگیری کرد؟

افراد مبتلا به تنگی نفس می توانند اقداماتی را برای بهبود سلامت کلی خود انجام دهند و ظرفیت تنفس بیشتری داشته باشند. این شامل:

سیگار را ترک کنید و از دود دست دوم خودداری کنید

از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید

از محرک های دیگر مانند بخارات شیمیایی و دود چوب اجتناب کنید

کاهش وزن زیرا یکی از فواید کاهش وزن کاهش فشار بر قلب و ریه ها است.

ورزش سبک زیرا به تقویت سیستم قلبی عروقی و تنفسی کمک می کند

به ارتفاعات بالا نروید

خوب غذا بخورید و به اندازه کافی بخوابید

از برنامه درمانی توصیه شده برای هر بیماری زمینه ای مانند آسم، COPD یا برونشیت پیروی کنید

معاینات پزشکی منظم برای تشخیص بیماری های زمینه ای که باعث تنگی نفس می شود

راه درست برای تشخیص تنگی نفس

پزشک معمولاً می‌تواند تنگی نفس را بر اساس معاینه فیزیکی کامل فرد، همراه با شرح کامل تجربیات وی تشخیص دهد. بنابراین، بیمار باید توضیح دهد که حملات تنگی نفس چگونه و چه زمانی شروع شده است، چه مدت طول می کشد، چند بار رخ می دهد و چقدر شدید است؟

پزشک می‌تواند از عکس‌های اشعه ایکس قفسه سینه و توموگرافی کامپیوتری (CT) برای تشخیص دقیق‌تر تنگی نفس و ارزیابی سلامت قلب، ریه‌ها و سیستم‌های مرتبط استفاده کند. انجام الکتروکاردیوگرام (ECG) می تواند به نشان دادن علائم حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی کمک کند. آزمایش اسپیرومتری معمولاً برای اندازه گیری جریان هوا و ظرفیت ریه بیمار انجام می شود. این می تواند به تشخیص نوع و میزان مشکلات تنفسی در فرد کمک کند. آزمایش‌های دیگر همچنین می‌توانند سطح اکسیژن خون بیمار و توانایی خون برای حمل اکسیژن را بررسی کنند.

انواع روش های درمان تنگی نفس

اساساً درمان تنگی نفس به علت اصلی آن بستگی دارد. فردی که به دلیل فشار کاری یا زندگی و مشکلات عصبی از تنگی نفس بیش از حد رنج می برد، احتمالاً پس از استراحت و آرام شدن، علائم وی از بین می رود. به همین دلیل معمولاً انواع قرص های تنگی نفس عصبی حاوی ترکیبات آرام بخش هستند.

در موارد شدیدتر تنگی نفس، اکسیژن درمانی با استفاده از کپسول اکسیژن یا یک ژنراتور اکسیژن مورد نیاز است. افراد مبتلا به آسم یا COPD معمولا از داروهای گشادکننده برونش استنشاقی برای جلوگیری از تنگی نفس استفاده می کنند. اگر تنگی نفس مرتبط با آسم باشد، بدن به طور کلی به داروهایی مانند برونش و استروئیدها پاسخ می دهد. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و داروهای ضد اضطراب نیز می توانند موثر باشند.

هنگامی که تنگی نفس به دلیل عفونتی مانند ذات الریه باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک ها می توانند علائم را در عرض 3 روز تا یک هفته کاهش دهند. مشکلات تنفسی ناشی از COPD را می توان با تکنیک های تنفسی خاص و تمرینات تقویت عضلات تنفسی بهبود بخشید. افراد می توانند از طریق برنامه های توانبخشی ریوی انجام این کارها را بیاموزند. از پزشک خود بخواهید پیشرفت آپنه خواب شما را ارزیابی کند و در صورت لزوم از دستگاه های CPAP یا BIPEP در هنگام خواب استفاده کنید. بنابراین در نهایت این پزشک متخصص ریه و تنفس است که پس از تشخیص صحیح می تواند برنامه درمانی مناسبی را در اختیار شما قرار دهد.

درمان خانگی تنگی نفس

برای درمان تنگی نفس در خانه، راه های زیادی وجود دارد که می توانید امتحان کنید که به کاهش و از بین بردن حملات شما کمک می کند. برخی از این راه حل ها عبارتند از:

تنفس لب جمع شده: این یک راه ساده برای کنترل تنگی نفس است. این به کاهش سرعت تنفس و کشیدن نفس های عمیق کمک می کند. همچنین به آزادسازی هوای محبوس شده در ریه ها کمک می کند. در صورت تنگی نفس، عضلات گردن و شانه خود را شل کنید. ابتدا به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و دهان خود را بسته نگه دارید. حالا لب هایتان را طوری جمع کنید که انگار می خواهید سوت بزنید و به آرامی شروع به نفس کشیدن کنید.

با میز و صندلی به جلو خم شوید: در هنگام حملات تنگی نفس، روی صندلی بنشینید و پاهای خود را روی زمین رو به میز قرار دهید. سینه خود را کمی به جلو خم کنید و دستان خود را روی میز قرار دهید. سر خود را روی بازوها یا روی بالش قرار دهید.

در حالت آرام بخوابید: بسیاری از افراد هنگام خواب دچار تنگی نفس می شوند. این مشکل می تواند کیفیت و مدت خواب شما را کاهش دهد. در این زمان دراز بکشید و سر خود را با یک بالش بالا بیاورید و پشت خود را صاف نگه دارید. یا به پشت دراز بکشید و سر خود را بالا ببرید، زانوهای خود را خم کنید و یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید. هر دوی این موقعیت ها به باز شدن راه های هوایی شما کمک می کند تا بتوانید راحت تر نفس بکشید.

تنفس دیافراگمی: برای این نوع تنفس روی صندلی بنشینید و زانوهایتان را خم کرده و شانه هایتان را شل کنید. دست خود را روی شکم خود بگذارید. به آرامی از طریق بینی نفس بکشید. شما باید حرکت شکم خود را زیر دست خود احساس کنید. هنگام بازدم، شکم شما به جای قفسه سینه باید عقب بکشد. بازدم بیشتر از دم. این کار را حدود 5 دقیقه تکرار کنید.

در هوای تازه نفس بکشید: یک مطالعه معتبر نشان داده است که هوای تازه می تواند به تسکین تنگی نفس کمک کند. نگه داشتن یک پنکه کوچک دستی روی صورت می تواند به کاهش علائم شما کمک کند.

مصرف کافئین: یک مطالعه اولیه نشان داده است که مصرف کافئین باعث شل شدن ماهیچه های مجاری تنفسی افراد مبتلا به آسم می شود. می تواند به بهبود عملکرد ریه تا چهار ساعت کمک کند.

درمان گیاهی تنگی نفس

طب سنتی ثابت کرده است که نوشیدن چای هایی مانند نعناع، ​​شیرین بیان، گزنه، آویشن، زنجبیل، بابونه و کندر سرد یا گرم در تسکین حملات تنگی نفس موثر است. برای تهیه دمنوش گیاهی می توانید گیاه مورد نظر را حدود ده دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس عصاره آن را بنوشید. به یاد داشته باشید که به طور کلی یک قاشق چایخوری از هر نوع گیاهی برای تهیه چای کافی است.

درمان تنگی نفس در طب سنتی

به گفته متخصصان طب سنتی مصرف مداوم شیر بادام شیرین و عصاره جو دوسر در تسکین این دردها بسیار موثر است. سایر غذاهای موثر در کاهش حملات عبارتند از:

آب پیاز

شکل

شلغم

سیب

هویج پخته شده

انبه

آب سبزیجات مانند کرفس

عسل

ماساژ سینه با روغن های ضروری مانند روغن اکالیپتوس، روغن کافور و روغن سیر نیز موثر است.

تنگی نفس، نمی توانم نفس عمیق بکشم و خمیازه می کشم

سوال بیمار:

با سلام من 28 سالمه تقریبا یک ماهه مشکل تنگی نفس مدام دارم طوری که نه نفس عمیق میکشم نه خمیازه میکشم. من تقریباً چند ماه است که از شوینده الکلی 70 درصد به شکل اسپری استفاده می کنم. اسکن کرونا هم انجام دادم خداروشکر مشکلی نداشتم. لطفا راهنماییم کنید مشکل من چیه ریه یا قلب؟ سرفه نکردم درد قفسه سینه ندارم گاهی تپش قلب دارم برای درمان از چه چیزی استفاده کنم؟ با تشکر

اگر CT طبیعی است، برای بررسی های دوره ای تحت نظر یک متخصص داخلی باشید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گاهی اوقات تنگی نفس می تواند نشانه ای از یک بیماری تهدید کننده زندگی باشد. بنابراین، در صورت مشاهده علائمی مانند تنگی نفس در حین فعالیت بدنی یا خواب، تورم در پاها، سرفه شدید، خس خس سینه و سنگینی قفسه سینه، حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. علائم شروع ناگهانی تنگی نفس شدید، از دست دادن توانایی انجام هر کاری به دلیل تنگی نفس، درد قفسه سینه، حالت تهوع، تب و لرز نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. اگر شرایط مراجعه حضوری را ندارید، از مشاوره آنلاین تلفنی و پیامک از صدها مشاوره آنلاین متخصصان ریه در پذیرش 24 ساعته استفاده کنید و نگرانی های خود را مطرح کنید و از مشاوره آنها استفاده کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص آسم و آلرژی

3.6/5 (17 بررسی)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پرهام

این مقاله خیلی خوب بود، واقعا به من کمک کرد که بفهمم چرا وقتی چیزی میخورم تنگی نفس میگیرم. توضیحات خیلی روان و قابل درکی داشت و از زبان عامیانه استفاده شده بود.

كيان

مطلب جالبی بود ولی برای من که هیچ مشکلی ندارم وقتی چیزی میخورم، کمی کاربردی نبود. با این حال، نوشته شما خواندنی و آموزنده بود.

دکمه بازگشت به بالا