چرا وقتی پریود میشم گریه میکنم

قاعدگی در خانم ها معمولا بین 9 تا 13 سالگی شروع می شود و اکثر ما بین 50 تا 55 سالگی که مصادف با یائسگی است متوقف می شود. معمولاً خانم ها ماهی یک بار پریود می شوند که مدت آن برای خانم های مختلف معمولا بین 25 تا 30 روز است. این بدان معناست که هر زنی هر 25 تا 30 روز پریود می شود. در طول هر دوره، بدن زن برای بارداری آماده می شود. اگر زن تخمک گذاری کند و آن تخمک و اسپرم با هم جمع شوند، لقاح اتفاق می افتد و جنین تشکیل می شود. اگر حاملگی اتفاق بیفتد، زن باردار می شود، اما اگر حاملگی اتفاق نیفتد، آندومتر در پایان دوره شروع به ریزش می کند که معادل خونریزی ماهانه است. هر خانمی یک بار در ماه این خونریزی را تجربه می کند. اما گاهی اوقات تغییراتی در این روند ایجاد می شود و این باعث بروز انواع مختلف اختلالات قاعدگی می شود. علل این اختلالات می تواند ناچیز و مهم باشد. یکی از این اختلالات پریودهای متعدد است که در آن تعداد پریودها بیشتر از حد طبیعی است، در ادامه این سوال می خواهیم بدانیم علت پریودهای مکرر چیست؟ و چرا اینقدر زود پریود می شویم یا ماهی دو بار پریود می شویم؟

مطالب پیشنهادی: علت قاعدگی نامنظم در زنان قاعدگی نامنظم در دختران نوجوان

علت پریودهای مکرر

یکی از این اختلالات قاعدگی، پریودهای مکرر است که تعداد پریودها بیشتر از حد طبیعی است که در اصطلاح علمی به آن پلی منوره می گویند. این زنان کمتر از هر 21 روز پریود می شوند.

زمانی که دوره های قاعدگی خانم ها در فواصل کوتاه تر، معمولا کمتر از 21 روز رخ می دهد، به آن قاعدگی مکرر یا پلی منوره می گویند. خانم ها نباید آن را با خونریزی زیاد در دوران قاعدگی اشتباه بگیرند. در زنانی که خونریزی بیش از حد دارند، قاعدگی کوتاه نمی شود. در این زنان فاصله زمانی بین تخمک گذاری و شروع قاعدگی کاهش می یابد. هر خانمی ممکن است یک یا دو بار به پلی منوره مبتلا شود، مهم نیست، اما اگر پلی منوره ادامه داشت، باید علت آن را پیدا کرد و درمان کرد. اگر پلی منوره برای مدت طولانی ادامه یابد، می تواند منجر به بسیاری از عوارض بارداری و حتی ناباروری شود.

چه چیزی باعث پریودهای متعدد می شود؟

این بیماری دلایل زیادی دارد، برخی از آنها ناچیز و برخی مهم هستند. علل اصلی پریودهای مکرر عبارتند از:

استرس علت پریودهای اولیه است

یکی از دلایل اصلی پلی منوره استرس است. استرس می تواند جسمی، احساسی یا ناشی از محیط اطراف باشد. هر نوع استرسی تعادل هورمونی زنان را به هم می زند و منجر به انواع اختلالات قاعدگی می شود. اگر علت استرس باشد، به راحتی با دارو قابل درمان است.

پریودهای مکرر به دلیل یائسگی

قطع دائمی قاعدگی در زنان یائسگی نامیده می شود. یائسگی به تدریج اتفاق می‌افتد و در این دوره، بدن زن دچار تغییرات هورمونی عمیقی می‌شود و علائم یائسگی مانند گرگرفتگی را ایجاد می‌کند. اختلالات و بی نظمی های قاعدگی در این دوره از جمله پلی منوره شایع است.

آندومتریوز علت پریودهای مکرر است

آندومتریوز به معنای وجود پوشش داخلی رحم در خارج از رحم است. به عنوان مثال، سلول های پوشش داخلی رحم می توانند وارد لگن شده و در آنجا شروع به رشد کنند و باعث اندومتریوز لگن شوند. سلول های آندومتر معمولا روی تخمدان ها و لوله های فالوپ قرار می گیرند و باعث اندومتریوز تخمدان ها یا لوله های فالوپ می شوند. این زنان علاوه بر انواع مختلف اختلالات قاعدگی، پریودهای دردناکی نیز خواهند داشت.

بیماریهای آمیزشی یا مقاربتی

بیماری های مقاربتی به ویژه سوزاک و عفونت کلامیدیا می توانند باعث ایجاد پلی منوره در زنان شوند. عفونت کلامیدیا در زنان جدی است و باعث درد شدید شکم، ترشحات چرکی از واژن و پریودهای نامنظم می شود. سوزاک باعث خارش در ناحیه واژن، ترشحات خونی و چرک از واژن و احساس سوزش در هنگام ادرار می شود.

زود پریود شدن به دلیل عفونت و التهاب لگنی

بیماری التهابی لگن یک بیماری جدی است که به دلیل چسبندگی می تواند منجر به ناباروری شود و یکی از علل مهم پلی منوره بیماری التهابی لگن است. یکی از علل اصلی این بیماری عفونت کلامیدیا است.

فیبروم رحم

معمولاً فیبروم رحم دارای پوششی است که چسبندگی ضعیفی دارد و به دلیل خارج شدن آسان مخاط روی فیبروم، زن دچار پریود یا پریودهای متعدد می شود. این زنان معمولاً خونریزی شدید همراه با پریودهای طولانی دارند.

مقاله پیشنهادی: 8 درمان خانگی ثابت شده برای قاعدگی نامنظم (قاعدگی نامنظم).

دلیل دیگری برای کوتاه کردن دوره

کم کاری تیروئید

سوء تغذیه

بیش فعالی غده هیپوفیز

ناشناخته: گاهی حتی با تمام تلاش ها دلیلی پیدا نمی شود.

اگر دو بار در ماه پریود شدم چه کار کنم؟ (درمان پلی منوره)

درمان پلی منوره بستگی زیادی به علت اصلی آن دارد. توصیه می شود این خانم ها برای یافتن علت اصلی و درمان آن به دقت معاینه شوند. در پلی منوره فاصله تخمک گذاری تا شروع قاعدگی کوتاه می شود، یکی از راه های درمان پلی منوره تجویز قرص های مخصوص ضد بارداری است، بنابراین این درمان برای خانم هایی که می خواهند باردار شوند مناسب نیست. درمان بعدی تجویز پروژسترون در نیمه دوم بارداری است. معمولاً به خانم ها گفته می شود که از روز 16 پریود تا روز 25 پریود قرص پروژسترون بخورد.

خلاصه این مقاله را در این پادکست بشنوید:

درد قاعدگی بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی زنان است و با هر سیکل تکرار می شود. اما آیا علت درد قاعدگی را می دانید؟ آیا می دانید چگونه درد قاعدگی را کاهش دهید؟ درد شدید در این دوران چه عوارضی دارد؟ دردهای قاعدگی با چه علائمی شروع می شود؟ چگونه می توان تفاوت را با دردهای بارداری تشخیص داد؟ آیا درد پریود بعد از ازدواج افزایش می یابد یا کاهش می یابد؟

اگر درد قاعدگی شما را آزار می دهد و می خواهید با روش های درمانی این درد را کاهش دهید، باید با متخصص زنان مشورت کنید. می توانید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. دکترتو علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، مشاوره آنلاین و تلفنی را نیز ارائه می دهد.

درد قاعدگی چیست؟

پریود بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی زنان است که باعث خونریزی واژینال می شود. بسیاری از زنان در این دوران درد را تجربه می کنند. در بیشتر زنان، درد به صورت خنجری است و گرفتگی در قسمت پایین شکم احساس می شود. گاهی اوقات علائم دیگری مانند کمردرد، حالت تهوع و سردرد همراه با درد شکمی بروز می کند.

علت درد شدید قاعدگی چیست؟

در برخی از زنان، درد قاعدگی آنقدر شدید است که نیاز به مداخله پزشکی دارد. پریودهای دردناک معمولاً با درد شکمی آزاردهنده همراه است. در بسیاری از زنان این درد در دو سال اول قاعدگی وجود داشت و به تدریج کاهش می یابد. خونریزی شدید قاعدگی نیز در این دوره اتفاق می افتد. برخی از زنان نیز پس از زایمان اول بهبود می یابند و دردهای قاعدگی قابل تحمل می شود.

علائم درد قاعدگی چیست؟

این درد معمولاً همزمان با خونریزی شروع می شود. اما برخی از زنان چند روز قبل از پریود خود احساس درد می کنند. این درد معمولا 48 تا 72 ساعت طول می کشد. هنگامی که خونریزی شدیدتر است، درد قاعدگی نیز افزایش می یابد. درد می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. شامل:

معده درد

كمر درد

پا درد

درد قفسه سینه

درد مفاصل

در دوره قاعدگی ممکن است درد در قسمت‌های مختلف بدن از جمله شکم، کمر و سینه ‌ها ایجاد شود.

علت درد قاعدگی در زنان چیست؟

هنگامی که دیواره عضلانی رحم در طول سیکل قاعدگی سفت می شود، انقباضات در این اندام رخ می دهد. انقباضات خفیف به طور مداوم در رحم ایجاد می شود. این انقباضات به قدری سبک هستند که زنان آن را احساس نمی کنند. اما در طول دوره قاعدگی، شدت انقباضات بسیار بیشتر می شود. در این حالت به لایه داخلی رحم فشار وارد می شود و می افتد.

این انقباضات شدید باعث فشار بر رگ های خونی رحم می شود. در نتیجه جریان خون و اکسیژن به این اندام موقتاً قطع می شود. هنگامی که بافت های رحم از اکسیژن محروم می شوند، شروع به ترشح یک ماده شیمیایی می کنند که باعث درد در رحم می شود.

همراه با آزاد شدن مواد شیمیایی محرک درد، مواد شیمیایی دیگری به نام پروستاگلاندین نیز ترشح می شود. این نوع مواد به انقباض بیشتر عضلات رحم و افزایش سطح درد کمک می کنند.

دردهای قاعدگی در کدام قسمت از بدن ظاهر می شود، برای هر فردی می تواند متفاوت باشد. در ادامه به علت درد در قسمت های مختلف بدن مانند ساق پا، شکم، کمر و … می پردازیم. در دوران قاعدگی لازم است بدانید که این دردها تا حدی طبیعی هستند اما در صورت شدید و غیر طبیعی بودن حتما باید توسط متخصص زنان معاینه شوند. با پزشک خود می توانید در مورد علائم قاعدگی خود با بهترین متخصص زنان در شهر خود مشورت کنید.

علت درد کمر و شکم در دوران قاعدگی چیست؟

گرفتگی شدید عضلانی در رحم باعث درد در قسمت تحتانی شکم می شود. گاهی اوقات درد آنقدر شدید است که می تواند به کمر نیز منتقل شود. در این شرایط کمر دردناک است.

علت درد پا در دوران قاعدگی چیست؟

برخی از زنان در طول دوره قاعدگی خود درد پا را تجربه می کنند. افزایش ترشح پروستاگلاندین ها نه تنها بر عضلات رحم تاثیر می گذارد و می تواند باعث گرفتگی عضلات در لگن و پاها شود. گاهی اوقات درد پا نشانه PMS است. اگر در شروع قاعدگی دچار پا درد می شوید، می توانید قبل از پریود از مسکن هایی مانند پروفن استفاده کنید.

علت درد استخوان قبل از قاعدگی چیست؟

گاهی اوقات درد ناشی از افزایش پروستاگلاندین ها می تواند باعث درد در مفاصل و استخوان های اطراف رحم و لگن شود. در این شرایط می توان با مصرف مسکن درد استخوان را کاهش داد.

علت درد رحم قبل از قاعدگی چیست؟

اگر یک یا دو هفته قبل از قاعدگی دچار درد رحم می‌شوید، احتمالاً به دلیل PMS است. تغییرات هورمون های استروژن و پروژسترون قبل از قاعدگی باعث این عارضه می شود. اما اگر درد دو روز قبل از قاعدگی یا زمانی که خونریزی شروع می شود رخ دهد، درد قاعدگی طبیعی و ناشی از انقباضات رحمی است.

علت درد تخمدان بعد از پایان پریود چیست؟

عوامل مختلفی باعث درد تخمدان بعد از قاعدگی می شود. گاهی اوقات تخمک گذاری باعث درد می شود. اما گاهی اوقات مشکل جدی است و ممکن است فرد مبتلا به کیست تخمدان یا اندومتریوز باشد. کیست تخمدان باعث درد در لگن، پشت و ران می شود. سینه ها حساس تر می شوند و ممکن است خونریزی غیر معمول رخ دهد. اگر قاعدگی شما نامنظم است یا احساس درد ناگهانی در شکم دارید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. می توانید از طریق وب سایت پزشک خود با متخصص زنان در ارتباط باشید و از مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی استفاده کنید.

علت درد کلیه قبل از قاعدگی چیست؟

در طول دوره قاعدگی، درد در قسمت های مختلف بدن مانند کمردرد، سردرد یا پا درد طبیعی است. اما اگر در کلیه های خود احساس درد می کنید، می تواند یک مشکل جدی باشد و باید به پزشک مراجعه کنید. این عارضه می تواند از علائم اندومتریوز کلیه باشد. 10 تا 15 درصد زنان در سنین باروری از این مشکل رنج می برند.

به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره، بافت آندومتر کلیه ممکن است پاسخ دهد. در نتیجه ملتهب می شود و خونریزی می کند. پس از چندین دوره قاعدگی، کیست آندومتر یا تومور آندومتر در کلیه ایجاد می شود.

درد قاعدگی چه عوارضی دارد؟

درد قاعدگی هیچ عارضه ای ندارد. اما گاهی اوقات درد شدید می تواند در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند. در صورت درد شدید باید با پزشک مشورت کرد. گاهی اوقات علت درد می تواند شرایط مربوط به درد قاعدگی باشد. به عنوان مثال، اندومتریوز باعث درد و مشکلات باروری می شود. علاوه بر این، بیماری التهابی لگن به لوله های فالوپ آسیب می رساند و خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش می دهد.

بهترین راه برای کاهش درد پریود در خانه

معمولاً می توانید اقدامات ساده ای برای کاهش درد پریود انجام دهید. موارد زیر ممکن است به کاهش درد کمک کند.

یک پد حرارتی یا بطری آب گرم زیر شکم قرار دهید

ورزش های سبک

حمام آب گرم

تمرین تکنیک های آرام سازی عصبی مانند یوگا و مدیتیشن

آب بیشتری بنوشید.

غذاهای چرب، شور و شیرین مصرف نکنید.

غذاهای ضد التهابی مانند گیلاس، زغال اخته، کدو تنبل، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای انتخاب های خوبی هستند.

چای بابونه به کاهش دردهای قاعدگی کمک می کند.

اگر این روش ها جواب نداد، می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن در کاهش درد قاعدگی موثر هستند. این داروها علاوه بر کاهش درد، به کاهش مواد شیمیایی پروستاگلاندین در رحم و کاهش اثرات آن کمک می کنند. در اولین علائم درد یا قاعدگی می توانید از مسکن استفاده کنید.

اگر مشکل معده یا بیماری کبد و خونریزی دارید، نباید از این داروها استفاده کنید. همچنین اگر به آسپرین حساسیت دارید، نباید از این داروها استفاده کنید.

برای کاهش درد در دوره قاعدگی می‌توان از پد گرم استفاده کرد.

بهترین راه برای درمان درد قاعدگی چیست؟

اگر درد قاعدگی با روش های معمول یا استفاده از مسکن ها درمان نشد، باید با متخصص زنان مشورت کنید. ممکن است پریودهای دردناک یا دیسمنوره داشته باشید. شایع ترین نوع درد شدید، دیسمنوره اولیه است که به دلیل افزایش شدید پروستاگلاندین ها ایجاد می شود. این مواد شیمیایی باعث گرفتگی شدید عضله رحم و تشدید درد می شوند.

در این شرایط درمان دارویی ضروری است و احتمالاً پزشک استفاده از روش های هورمونی پیشگیری از بارداری را توصیه می کند. روش هایی مانند قرص، چسب یا حلقه به بهبود این شرایط کمک می کند.

راه حل دیگر برای درمان دردهای قاعدگی، تجویز مسکن است. این مسکن‌ها قوی‌تر از مسکن‌های بدون نسخه هستند.

چه زمانی برای درد قاعدگی باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا درد قاعدگی در خانم ها طبیعی است و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما در صورت داشتن هر یک از مشکلات زیر باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا علت درد قاعدگی مشخص شود. می توانید از طریق وب سایت پزشک خود یک مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی با متخصص زنان داشته باشید.

هیچ یک از درمان های خانگی در کاهش درد موثر نبود و این عارضه زندگی شما را مختل کرد.

گرفتگی عضلات به طور ناگهانی بدتر می شود.

شما بالای 25 سال سن دارید و برای اولین بار درد و گرفتگی عضلات را تجربه کرده اید.

تب همراه با درد قاعدگی دارید.

حتی زمانی که پریود نمی شوید، آسیب می بینید.

سوالات متداول شما

احتمالاً در مورد درد قاعدگی و علت آن سؤالاتی دارید. در ادامه تعدادی از سوالات متداول شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه کرده ایم.

سکس در پریودی باعث درد پریودی می‌شود؟

رابطه جنسی در دوران قاعدگی معمولا باعث افزایش درد می شود. گاهی اوقات درد قاعدگی یا درد تخمک گذاری ممکن است پس از رابطه جنسی کاهش یابد. اما معمولاً درد به دلیل فشار بر دهانه رحم افزایش می یابد. ارگاسم همچنین باعث گرفتگی عضلات و افزایش گرفتگی عضلات شکم می شود.

دستگاه کاهش درد پریود چیست؟

یک دستگاه تسکین درد پریود وجود دارد که می تواند به تسکین این علائم کمک کند. این دستگاه میکرو پالس هایی را به مغز می فرستد تا سیگنال درد را منحرف کند. در آزمایشی، این دستگاه بر روی 163 زن در دوران قاعدگی آزمایش شد و بیش از 80 درصد از عملکرد آن راضی بودند.

درد زیر شکم قبل از پریود نشانه چیست؟

درد زیر شکم مربوط به درد رحم است و در اثر افزایش شدت انقباضات رحم و فشار بر دیواره ها ایجاد می شود. این درد معمولا پس از 48 تا 72 ساعت فروکش می کند.

برای درد پریود چه بخوریم؟

برای کاهش درد در این دوره، باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. غذاهایی مانند گیلاس یا کدو تنبل التهاب را کاهش می دهند. انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات باید در این مدت مصرف شوند تا مواد مغذی بدن را تامین کنند. خوردن غذاهای چرب، شیرین یا شور می تواند درد را افزایش دهد.

برای درد پریود چه خوب است؟

استفاده از پد حرارتی می تواند گزینه خوبی برای کاهش درد باشد. یک پد حرارتی یا بطری آب گرم زیر شکم قرار دهید یا با شال روی شکم و کمر را بپوشانید. گرما درد را کاهش می دهد.

چرا وقتی پریود می‌شویم دل‌درد داریم؟

پریود باعث انقباضات در رحم می شود و فشار وارده به دیواره رحم منجر به از بین رفتن بافت داخلی رحم می شود. در نتیجه مواد شیمیایی به داخل رحم ترشح می شود که باعث افزایش درد می شود. به همین دلیل اکثر خانم ها در این دوره احساس ناراحتی در معده خود می کنند.

چرا هنگام پریود معده درد می‌گیریم؟

تغییرات هورمونی قبل از شروع قاعدگی باعث تغییراتی در بدن به خصوص در سیستم گوارشی می شود. در این شرایط حرکات روده کاهش می یابد و مشکلاتی مانند معده درد و نفخ ایجاد می شود. در واقع درد معده بیشتر به PMS مربوط می شود.

پریود بدون درد نشانه چیست؟

دوره های قاعدگی زنان متفاوت است و ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند. برخی از زنان پریودهای بسیار سبکی دارند. اما برخی دیگر دوره های دردناکی دارند و نیاز به مصرف مسکن دارند. پریودهای بدون درد طبیعی است، اما بیشتر زنان حداقل یک روز درد خفیف را تجربه می کنند.

چرا درد قاعدگی ظاهر می‌شود؟

تغییرات هورمونی برای تخمک گذاری و ترشح مواد شیمیایی در رحم به دلیل عدم لقاح باعث ایجاد درد در این دوران می شود. درد در این دوره کاملا طبیعی است و حداکثر پس از 72 ساعت از بین می رود.

نفخ شکم و درد پریود چه ارتباطی دارد؟

اگر حدود یک یا دو هفته قبل از قاعدگی علائمی مانند نفخ شکم و درد را تجربه کردید، احتمالاً به دلیل PMS است. این سندرم باعث علائمی مانند نفخ، حالت تهوع و افزایش وزن می شود.

درد قاعدگی چه تفاوتی با سندروم پیش از قاعدگی دارد؟

درد قاعدگی مانند PMS نیست. سندرم پیش از قاعدگی (PMS) دردی است که قبل از خونریزی قاعدگی ایجاد می شود و اغلب حدود دو هفته قبل از قاعدگی شروع می شود. در این دوره، فرد ممکن است افزایش وزن، نفخ، تحریک پذیری، خستگی و درد را تجربه کند. اما با شروع درد قاعدگی چنین علائمی مشاهده نمی شود.

درد پریود بعد از ازدواج کاهش پیدا می‌کند؟

در برخی افراد پس از ازدواج درد قاعدگی کاهش می یابد. علت آن رابطه جنسی منظم و ترشح اندورفین است. اندورفین درد را تسکین می دهد و علائم قاعدگی را کاهش می دهد.

فرق کمردرد پریود با بارداری چیست؟

در دوران بارداری به دلیل رشد رحم، خطر گرفتگی در ناحیه زیر شکم و کمر وجود دارد. گاهی این درد بسیار شبیه درد قاعدگی است و می توان آن را با آن اشتباه گرفت. درد قاعدگی چند روز قبل از خونریزی شروع می شود و با پایان قاعدگی پایان می یابد. اما درد بارداری از هفته چهارم شروع می شود و معمولا هفته ها یا ماه ها طول می کشد.

علت درد پریودی در اواخر بارداری چیست؟

در پایان بارداری به دلیل رشد سریع جنین، فشار بیشتری به رحم وارد می شود. در نتیجه دردی شبیه درد قاعدگی ایجاد می شود. گاهی حتی رحم به اعصاب پا فشار می آورد و درد هنگام راه رفتن بیشتر می شود. دردی شبیه درد قاعدگی در اواخر بارداری کاملا طبیعی است و در اکثر زنان باردار بروز می کند.

علت درد شبیه پریود در هفته ششم بارداری چیست؟

در هفته ششم بارداری، به دلیل بزرگ شدن رحم و بافت های اطراف آن، گرفتگی خفیف تا متوسط ​​رخ می دهد. این درد شبیه درد قاعدگی است و جای نگرانی نیست. اما اگر علاوه بر درد، تب یا اسهال هم دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

پریود و درد مفاصل چه ارتباطی دارند؟

در طول پریود به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش ترشح مواد شیمیایی در رحم، انقباضات افزایش یافته و درد ایجاد می شود. گاهی اوقات درد می تواند آنقدر شدید باشد که به مفاصل اطراف رحم منتقل شود.

علت درد پریودی در سگ‌ها چیست؟

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها دوره‌هایی دارند و می‌توانند درد قاعدگی را تجربه کنند. معمولاً در سگ ها این چرخه هر شش یا هفت ماه یکبار تکرار می شود. البته بسته به نژاد سگ، این دوره ها ممکن است کمی متفاوت باشد. برای تسکین درد قاعدگی می توان استامینوفن را به سگ داد.

علت درد پریودی بعد از سکس چیست؟

درد خفیف بعد از رابطه جنسی ممکن است طبیعی باشد. اما اگر این درد غیر طبیعی است، باید با پزشک مشورت کنید. این می تواند ناشی از عفونت مقاربتی یا تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی یا کیست تخمدان باشد.

علت درد در تخمدان و پریود نشدن چیست؟

درد تخمدان معمولا در قسمت تحتانی شکم، لگن و پشت احساس می شود. تخمک گذاری و قاعدگی باعث ایجاد ناراحتی در تخمدان ها می شود و جای نگرانی نیست. اما اگر بعد از این درد پریود نشدید یا تخمک گذاری نکردید باید به پزشک مراجعه کنید. این عارضه می تواند ناشی از اندومتریوز یا بیماری التهابی لگن باشد. گاهی اوقات مشکلات گوارشی یا ادراری این ناحیه را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای کاهش درد قاعدگی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد قاعدگی شما شدید است یا به طور ناگهانی بعد از 25 سالگی شروع شده است، باید با متخصص زنان مشورت کنید. متخصص سوابق پزشکی شما را بررسی می کند و در صورت لزوم آزمایش های تشخیصی مانند سونوگرافی و آزمایش های هورمونی را تجویز می کند. اگر بیماری زمینه‌ای دارید، می‌توانید با درمان آن درد پریود را کاهش دهید.

برای یافتن بهترین متخصص زنان، می توانید از طریق وب سایت پزشک خود مراجعه کنید. دکترتو علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، مشاوره آنلاین و تلفنی را نیز ارائه می دهد.

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

هر ماه، رحم یک لایه محافظ تشکیل می دهد و این لایه را برای قرار دادن نوزاد آماده می کند. اگر باردار نباشید، بدن به تدریج ضعیف می شود و پوشش بافت ها و خون هر 28 روز یکبار تعویض می شود (این دوره از فردی به فرد دیگر متفاوت است).

این پدیده پریود یا قاعدگی نامیده می شود و جزء مهم و طبیعی چرخه قاعدگی محسوب می شود. انقباض رحم که به ریختن این لایه کمک می کند حدود یک روز باعث درد قاعدگی می شود.

در برخی از زنان، پروستاگلاندین (که یک ماده شیمیایی است که باعث انقباض رحم می شود) تولید می شود و سپس باعث انقباض بیش از حد رحم می شود که به نوبه خود باعث افزایش درد می شود.

ممکن است درد شدیدی را در قسمت زیرین شکم، کمر یا ران خود تجربه کنید.
در حالی که اکثر زنان چنین دردهایی را تجربه می کنند، اگر خونریزی شدید و درد شدید بین دوره های قاعدگی دارید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برخی از علل مختلف درد قاعدگی عبارتند از:

رحم پوشش داخلی خود (اندومتر) را منقبض می کند، در نتیجه رگ ها فشرده می شوند و در نهایت اکسیژن رسانی را کاهش می دهد و باعث ناراحتی می شود.

هر چه میزان پروستاگلاندین ها بیشتر باشد، درد قاعدگی شدیدتر خواهد بود. پروستاگلاندین ها در سایر بافت های عضلانی تجمع می یابند و بنابراین علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد می کنند.درد قاعدگی نیز می تواند نشانه دیسمنوره ثانویه باشد. که معمولا با نارسایی لگنی (اندومتریوز، التهاب رحم و بیماری های قسمت فوقانی رحم) همراه است و در این شرایط حتما باید تحت نظر پزشک باشید.

در دوران قاعدگی چه اتفاقی می افتد؟

علائم قاعدگی در زنان متفاوت است، اما شایع ترین علائمی که در دوران قاعدگی رخ می دهد عبارتند از: غذا خوردن

در مورد علل کمردرد در دوران بارداری بیشتر بدانید

علت دیسمنوره یا قاعدگی دردناک چیست؟

علت دقیق هنوز مشخص نشده است، اما موارد زیر مرتبط هستند:
دیسمنوره یا دوره های دردناک اولیه: پوشش داخلی رحم آندومتر نامیده می شود. در طول قاعدگی، سلول های آندومتر پروستاگلاندین ها را آزاد می کنند.

پروستاگلاندین ها انواع مختلفی دارند. با توجه به شواهد موجود علت دیسمنوره اولیه پروستاگلاندین F2α (PG-F2α) است این پروستاگلاندین به شدت عضلات رحم را تحریک می کند و باعث انقباض شدید عروقی می شود.

به همین دلیل، یکی از درمان های موثر برای دیسمنوره اولیه، تجویز داروهای مهارکننده پروستاگلاندین است.

دیسمنوره ثانویه

دیسمنوره اولیه به این معنی است که درد شما به دلیل چرخه قاعدگی شماست. دیسمنوره ثانویه اصطلاحی است که پزشک ممکن است از آن استفاده کند اگر درد پریود شما ناشی از مشکلی در اندام های تناسلی شما باشد.

دیسمنوره یا قاعدگی دردناک ثانویه: برخی بیماری ها می توانند باعث دیسمنوره ثانویه شوند. مهمترین آنها عبارتند از:

اندومتریوز
این وضعیت زمانی رخ می دهد که دیواره رحم در خارج از رحم رشد کند (جایی که نباید). در پاسخ به تغییرات ماهانه در سطح هورمون استروژن، این پوشش شکسته شده و از رحم خارج می شود و باعث تورم و درد می شود.

کیست تخمدان
کیست ها کیسه های پر از مایع روی تخمدان ها هستند. کیست های فولیکولار معمولاً هیچ علامتی ندارند، اما در برخی موارد می توانند باعث درد در دوران قاعدگی یا تخمک گذاری شوند.

این کیست ها عمدتاً بی ضرر هستند و فقط برخی از آنها می توانند سرطانی باشند. احتمال سرطانی شدن کیست ها با افزایش سن افزایش می یابد.
شما نمی توانید از فولیکولی شدن رحم خود جلوگیری کنید زیرا زنان هر ماه حداقل یک فولیکول آزاد می کنند و این یک عملکرد طبیعی است تا زمانی که تعداد یا اندازه این کیست ها افزایش یابد.

اگر کیست تخمدان دارید، پزشک ممکن است قرص های ضد بارداری را برای توقف تخمک گذاری برای چند ماه و کاهش خطر تشکیل کیست های جدید تجویز کرده باشد. اکثر کیست های تخمدان کوچک هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند.

اگر کیست فولیکولار علامت دار باشد، ممکن است فشار، نفخ، تورم یا درد در قسمت پایین شکم در سمتی که کیست قرار دارد داشته باشید. این درد می تواند شدید یا خفیف باشد و می تواند بیاید و برود.
اگر کیست پاره شود درد زیادی ایجاد می کند.

تومور تخمدان

تنگی یا انسداد دهانه رحم
یک سوراخ کوچک در دهانه رحم که جریان قاعدگی را محدود می کند.

میوم و فیبروم رحم
فیبروم ها تومورهایی هستند که در داخل یا روی دیواره رحم رشد می کنند. آنها تقریباً همیشه غیر سرطانی هستند. برخی از زنان مبتلا به فیبروم زمانی که قاعدگی خود را از دست می دهند، درد لگن و خونریزی واژن را تجربه می کنند.

فیبروم ها می توانند به صورت منفرد یا متعدد در رحم رشد کنند. اندازه آنها می تواند به کوچکی یک دانه سیب یا به بزرگی یک گریپ فروت باشد. در موارد نادر، آنها می توانند بسیار بزرگ باشند.

پولیپ رحم

چسبندگی های داخل رحمی

اختلالات مادرزادی مانند رحم دو شاخ

قرار دادن IUD در رحم

وجود دیواره عرضی در داخل واژن

سندرم احتقان لگن
تقریباً هر فرآیند و بیماری که بر هر یک از اندام های داخل لگن تأثیر بگذارد می تواند منجر به دیسمنوره ثانویه شود.

شیوع دیسمنوره

دیسمنوره می تواند بیش از نیمی از زنان در حال قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد و شیوع گزارش شده بسیار متغیر است.

دیسمنوره اولیه در اواخر بلوغ و اوایل دهه بیست به اوج خود می رسد و با چرخه های طبیعی ماهانه (تخمک گذاری) همراه است. شیوع آن با افزایش سن و تعداد بارداری ها کاهش می یابد.

شیوع و شدت دیسمنوره در زنان با سابقه زایمان کمتر است، اما این در همه موارد صدق نمی کند.

دیسمنوره یا درد پریود چگونه تشخیص داده می شود؟

یک سری آزمایشات و تست های تشخیصی برای این بیماری وجود دارد که پزشک از طریق آنها به نوع و شدت بیماری شما پی می برد.

برخی از روش های تشخیصی دیسمنوره در زیر ذکر شده است:

جمع آوری نمونه ترشحات دهانه رحم برای تشخیص احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی

تست های بارداری برای تشخیص احتمال حاملگی خارج از رحم

آنتی ژن سرطانی 125

سونوگرافی واژینال

از رحم عکس رنگی بگیرید

لاپاراسکوپی

هیستروسکوپی

علائم قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولاً چند روز پس از پریود از بین می رود. در اینجا 10 علامت رایج وجود دارد که به شما اطلاع می دهد دوره قاعدگی شما شروع شده است.

درد شکم
به درد شکم یا قاعدگی، دیسمنوره اولیه نیز گفته می شود که یکی از علائم شایع سندرم پیش از قاعدگی است.
درد شکم می تواند از روزهای قبل از قاعدگی شروع شود و چند روز یا بیشتر بعد از آن ادامه یابد. این درد می تواند از درد مبهم و جزئی تا درد شدیدی که زندگی روزمره را مختل می کند متغیر باشد. (باورهای نادرست در مورد پریودها)
درد پریود در قسمت تحتانی شکم احساس می شود. این درد می تواند به قسمت پایین کمر و بالای ران نیز کشیده شود.
علت این درد انقباضات رحمی است. اگر بارداری وجود نداشته باشد، این انقباضات باعث ریزش پوشش داخلی رحم (اندومتر) می شود. اگرچه این لیپیدها التهاب زا هستند، اما به تنظیم تخمک گذاری و قاعدگی نیز کمک می کنند. (علائم نارسایی تخمدان)
برخی از افراد زمانی که جریان قاعدگی آنها بسیار سنگین است شدیدترین درد را تجربه می کنند.

برخی از شرایط سلامتی می توانند درد را بدتر کنند. این شامل:

اندومتریوز

تنگی دهانه رحم

آدنومیوز

بیماری التهابی لگن

فیبروم

درد همراه با این نوع بیماری به عنوان دیسمنوره ثانویه شناخته می شود.

آکنه صورت
تقریبا نیمی از زنان حدود یک هفته قبل از پریود خود متوجه افزایش آکنه می شوند.

آکنه قاعدگی بیشتر روی چانه و خط فک ایجاد می شود، اما می تواند در هر جایی از صورت، پشت یا سایر قسمت های بدن ظاهر شود.

این جوش ها به دلیل تغییرات هورمونی طبیعی مرتبط با چرخه تولید مثل زنان ایجاد می شوند.

اگر بارداری در زمان تخمک گذاری اتفاق نیفتد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و آندروژن هایی مانند تستوسترون کمی افزایش می یابد.

آندروژن های موجود در سیستم تولید سبوم، چربی تولید شده توسط غدد چربی پوست را تحریک می کنند. آکنه قاعدگی اغلب با پایان دوره قاعدگی یا بلافاصله بعد از شروع افزایش سطح استروژن و پروژسترون از بین می رود.

درد سینه
در نیمه اول سیکل قاعدگی (که از روز اول قاعدگی شروع می شود) سطح استروژن شروع به افزایش می کند که باعث رشد مجاری شیر در سینه می شود.

سطح پروژسترون در اواسط چرخه، حوالی تخمک گذاری افزایش می یابد. این امر باعث بزرگ شدن و تورم غدد پستانی می شود. این تغییرات می تواند منجر به احساس درد سینه قبل از قاعدگی یا در طول دوره قاعدگی شود.
این علامت ممکن است برای برخی افراد خفیف باشد، اما سینه برخی افراد بسیار سنگین شده و باعث ناراحتی شدید می شود.

خستگی
با نزدیک شدن به قاعدگی، بدن از آمادگی برای تثبیت بارداری به آمادگی برای قاعدگی تغییر می کند. سطح هورمون کاهش می یابد و خستگی اغلب نتیجه آن است. نوسانات خلقی نیز می تواند شما را خسته کند.

همچنین برخی از زنان در این قسمت از چرخه قاعدگی دچار مشکل خواب می شوند. کمبود خواب می تواند خستگی را بدتر کند.

نفخ شکم
اگر چند روز قبل از پریود احساس سنگینی در شکم خود می کنید و نمی توانید زیپ شلوار خود را ببندید، ممکن است دچار نفخ PMS شده باشید.

تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون باعث احتباس آب و نمک اضافی می شود که منجر به نفخ می شود.

در بسیاری از افراد، این علامت دو تا سه روز پس از شروع قاعدگی از بین می رود. اغلب بدترین نفخ در روز اول چرخه رخ می دهد.

مشکلات روده
از آنجایی که روده به تغییرات هورمونی حساس است، ممکن است تغییراتی در عادت های معمول توالت رفتن قبل و در طول دوره قاعدگی ایجاد شود.

پروستاگلاندین هایی که باعث انقباضات رحمی می شوند نیز می توانند باعث انقباضات روده شوند. مقدار مدفوع ممکن است در طول قاعدگی افزایش یابد.

همچنین ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

اسهال

حالت تهوع

نفخ شکم

یبوست

سردرد
از آنجایی که هورمون ها مسئول پاسخ درد هستند، منطقی است که نوسانات سطح هورمون می تواند باعث سردرد و میگرن شود.
سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که اغلب میگرن و سردرد را تسکین می دهد.

استروژن می تواند سطح سروتونین و تعداد گیرنده های سروتونین در مغز را در زمان های خاصی در طول چرخه قاعدگی افزایش دهد. تعامل بین استروژن و سروتونین می تواند باعث میگرن در افراد مستعد شود.

بیش از 50 درصد از زنان مبتلا به میگرن، ارتباط بین شروع میگرن و قاعدگی را گزارش می دهند. میگرن می تواند قبل، در حین یا بلافاصله بعد از قاعدگی رخ دهد.
برخی نیز در زمان تخمک گذاری دچار میگرن می شوند.

یک مطالعه بالینی گزارش شده در NeuroTrusted Source نشان داد که میگرن 1.7 برابر بیشتر از یک یا دو روز قبل از قاعدگی و 2.5 برابر بیشتر در طول سه روز اول قاعدگی رخ می دهد.

نوسانات خلقی
در برخی افراد، علائم عاطفی PMS می تواند شدیدتر از علائم فیزیکی باشد. علائم احتمالی عبارتند از:

نوسانات خلقی

افسردگی

تحریک پذیری

Anxiety
اگر احساس می کنید در یک ترن هوایی هیجانی هستید یا بیشتر از حد معمول احساس غمگینی می کنید، ممکن است به دلیل نوسان سطح استروژن و پروژسترون باشد.

استروژن می‌تواند بر تولید سروتونین و اندورفین‌های احساس خوب در مغز تأثیر بگذارد، احساس خوب بودن را کاهش دهد و افسردگی و تحریک‌پذیری را افزایش دهد.

برای برخی افراد، پروژسترون می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد. این اثر ممکن است زمانی کاهش یابد که سطح پروژسترون پایین باشد. دوره های غیرقابل توضیح گریه و حساسیت عاطفی می تواند منجر شود.

کمردرد
انقباضات رحم و شکم ناشی از ترشح پروستاگلاندین ها نیز می تواند باعث انقباض عضلانی در ناحیه کمر شود
ممکن است احساس درد یا کشش داشته باشد.

برخی ممکن است در طول دوره قاعدگی خود کمردرد قابل توجهی داشته باشند. برخی دیگر ناراحتی خفیف کمر دارند.

اختلالات خواب
علائم PMS مانند درد شکم، سردرد و نوسانات خلقی همگی می توانند بر خواب تأثیر بگذارند و خوابیدن را سخت کنند. دمای بدن همچنین می تواند به خواب رفتن را سخت تر کند.

دمای مرکزی بدن بعد از تخمک گذاری نیم درجه افزایش می یابد و تا زمان قاعدگی یا کمی بعد بالا باقی می ماند.

شاید زیاد به نظر نرسد، اما بدن خنک تر با خواب بهتر همراه است. این نیم درجه می تواند یک استراحت راحت را مختل کند.

تشخیص

اکثر زنان می توانند دردهای قاعدگی را بدون کمک پزشک تشخیص دهند. اگر درد شدید باشد، پزشک باید لگن و شکم را به دقت بررسی کند.

پزشک در مورد سابقه پزشکی بیمار سؤال می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد که شامل ارزیابی اندازه و شکل واژن، دهانه رحم، رحم و تخمدان ها و احتمالاً معاینه لگن داخلی است. برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد شکم، رحم، واژن و لوله های فالوپ، آزمایشاتی را سفارش دهید.

این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سونوگرافی

سی تی اسکن

ام آر آی

هیستروسکوپی

لاپاراسکوپی
روش‌های تصویربرداری می‌توانند به شناسایی آندومتریوز، لوله‌های فالوپ مسدود شده، فیبروم‌های رحمی، کیست‌های تخمدان و حاملگی خارج از رحم کمک کنند.

درمان هایی برای تسکین درد قاعدگی

برای تسکین درد خفیف تا متوسط، برخی از داروهای خانگی ممکن است موثر باشند. برخی از این درمان ها باعث تسکین فوری درد می شوند، در حالی که برخی دیگر درد و گرفتگی را در چرخه های بعدی کاهش می دهند.

در این مقاله روش های درمان سریع درد و انقباضات دوران قاعدگی را ارائه می دهیم.

مسکن ها
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ژلوفن و مفنامیک اسید برای درد و خونریزی شدید قاعدگی توصیه می شود. این داروها باعث کاهش تولید پروستاگلاندین در بدن می شوند.

ژلوفان باید به ندرت و فقط زمانی که درد شدید است استفاده شود. مفنامیک اسید باید در دو روز اول قاعدگی به طور منظم مصرف شود تا اثر تسکین دهنده داشته باشد.

در صورت احساس درد شدیدتر می توانید با مشورت پزشک از مسکن های قوی تری استفاده کنید.

گرم کردن
گرم کردن پشت و شکم می تواند درد را کاهش دهد. در یک مطالعه در سال 2012، زنان 18 تا 30 ساله با قاعدگی منظم، تأثیر گرم کردن شکم و کمر را بر تسکین درد گزارش کردند.

یافته های این گزارش نشان داد که اثر تسکین دهنده برچسب حرارتی تا دمای 40 درجه سانتیگراد معادل مصرف ایبوپروفن است.

اگر کیسه آب گرم یا تشک برقی ندارید، یک دوش آب گرم بگیرید یا حتی از یک حوله داغ برای فشرده کردن شکم و پشت خود استفاده کنید.

اگر متوجه شدید که دردتان با گرم کردن کاهش می‌یابد، می‌توانید یک کیسه آب گرم مناسب یا یک تشک برقی بخرید یا اگر مایکروویو دارید، خودتان بالش گرم بسازید!

یک بالش گرم درست کنید
دور دو تکه پارچه هم اندازه (سایز دلخواه خود) را به عنوان بالش بدوزید و فقط قسمت کوچکی از درز را باز کنید. درز را پر کرده و بدوزید.
این بالش را چند دقیقه در مایکروویو با قدرت 700 کیلو وات به مدت یک دقیقه گرم کنید. مراقب باشید
زیاد داغ نشود، بگذارید کمی خنک شود یا در حوله بپیچید. این بالش را می توان چندین بار در مایکروویو گرم کرد و برای تسکین درد روی ناحیه مورد نظر قرار داد.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

در این شرایط عادات غذایی خود را تغییر دهید، سعی کنید مصرف چربی را کاهش دهید و مصرف سبزیجات را افزایش دهید. یک رژیم غذایی کم چرب باعث کاهش التهاب در سراسر بدن شما می شود. به علاوه، سلامت کلی شما را بهبود می بخشد.

می توانید با خوردن چربی های سالم تک غیراشباع و چند غیراشباع مانند روغن زیتون شروع کنید.منیزیم بیشتری دریافت کنید زیرا به کاهش درد ناشی از دردهای قاعدگی کمک می کند.منیزیم علاوه بر عملکردهای دیگر به تنظیم عملکرد عضلات نیز کمک می کند.

منیزیم در غذاهایی مانند بادام خشک و اسفناج پخته به وفور یافت می شود. برای جلوگیری از کم آبی بدن، آب فراوان بنوشید و از مصرف سایر نوشیدنی ها خودداری کنید. شکر کمتری مصرف کنید و در صورت نیاز از توت فرنگی یا تمشک استفاده کنید. .

اجتناب از برخی غذاها
بهتر است خانم ها از غذاهایی که باعث نفخ و احتباس مایعات در دوران قاعدگی می شوند خودداری کنند، از جمله:

الکل

کافئین

غذاهای شور

غذای چرب

نوشابه
کاهش مصرف این غذاها می تواند به کاهش گرفتگی و تنش در دوران قاعدگی کمک کند. در عوض، مصرف زنجبیل، دمنوش نعناع یا مخلوط آب لیمو و آب داغ می تواند در تسکین درد قاعدگی موثر باشد.

حتی خانم ها می توانند میوه هایی مانند توت فرنگی یا تمشک را برای میان وعده مصرف کنند.

روش های سنتی برای کاهش درد قاعدگی

معمولا هر دردی درمان خاص خود را دارد. درد قاعدگی از این قانون مستثنی نیست و راه های بی ضرری برای درمان آن وجود دارد

دارچین

دارچین به عنوان یک ماده تسکین دهنده شناخته شده و التهاب را کاهش می دهد. یک شکلات داغ دارچینی به بهبود انقباضات رحمی کمک می کند.

از پودر کاکائو یا شکلات مخلوط برند هات استفاده کنید. نصف قاشق چایخوری پودر دارچین و نصف قاشق چایخوری جوز هندی را اضافه کنید. برای طعم بهتر می توانید شکلات اضافه کنید.

شکلات تیره
شکلات تلخ کمک می کند تا عضلات به سرعت شل شوند و در کاهش درد شما بسیار موثر است.

اگر می خواهید از شکلات تلخ برای تسکین علائم استفاده کنید، می توانید مقداری از آن را آب کرده و روی میوه بریزید. این ترکیب سالم به کاهش درد کمک می کند.

زنجبیل
زنجبیل میزان هورمون های درد را در بدن کاهش می دهد و به شما انرژی زیادی می دهد تا در طول روز احساس خستگی نکنید.

زنجبیل، عسل و کمی لیمو را به آب جوش اضافه کنید و بخورید، این ترکیب به کاهش انقباضات رحمی کمک می کند.

کاهش درد قاعدگی با ماساژ با روغن ها
با استفاده از روغن های معطر مخصوص و ماساژ می توانید به درمان دردهای قاعدگی کمک کنید. با استفاده از روغن هایی مانند اسطوخودوس، مریم گلی می توانید مدت زمان درد قاعدگی را کوتاه کنید.

برای کاهش درد پریود آب بنوشید
اگر آب زیاد بنوشید می توانید از درد پریود و نفخ شکم جلوگیری کنید. هدف استفاده از آب گرم است.

که در بهبود گرفتگی عضلات موثر است زیرا باعث افزایش جریان خون در بدن و رفع گرفتگی عضلات می شود.

رازیانه

یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، مخلوط را دوباره به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. بگذارید کمی خنک شود سپس یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

از این دمنوش گیاهی دو بار در روز، سه روز قبل از شروع قاعدگی استفاده کنید و تا زمان کاهش درد ادامه دهید. اگر این دمنوش به صورت گرم استفاده شود تاثیر بیشتری خواهد داشت.

سبزی جعفری
یک چهارم پیمانه جعفری تازه را در یک لیوان بریزید سپس آب جوش را به آن اضافه کنید و 5 دقیقه صبر کنید و بلافاصله بنوشید. از این درمان دو بار در روز در دوران قاعدگی استفاده کنید.

از اسیدهای چرب بیشتر استفاده کنید
مطالعات متعدد نشان داده است که استفاده از این اسیدهای چرب که عمدتاً در غذاهایی مانند ماهی، مغزها مانند گردو، بادام یا دانه هایی مانند کنجد یافت می شود، علائم دیسمنوره (درد در دوران قاعدگی) را کاهش می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد قاعدگی شدید و غیرعادی است، یا اگر درد بیش از 2 تا 3 روز ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید. علت هر چه باشد، درد پریود قابل درمان است، بنابراین بررسی آن مهم است.

متخصص زنان از شما در مورد علائم و دوره های قاعدگی شما سوال می کند و واژن و رحم شما را با اسپکولوم معاینه می کند و در صورت لزوم نمونه برداری می کند.

اگر پزشک تشخیص دهد که درد شما مربوط به قاعدگی نیست، آزمایشات بیشتری را برای انتخاب درمان مناسب انجام خواهد داد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا