چرا وقتی میخوابم معده درد میگیرم

معده درد یکی از بیماری ها و مشکلات گوارشی است که در دستگاه گوارش ایجاد می شود. این بیماری می تواند ناشی از یک مشکل ساده یا ناشی از شرایط جدی باشد. بنابراین اگر مدت زیادی است که از درد معده رنج می برید، حتما با متخصص گوارش مشورت کنید.

هر یک از ما ممکن است چندین بار در طول زندگی خود دچار ناراحتی های معده شده باشیم. تجربه این مشکل و بیماری های مشابه بسیار دردناک و در برخی موارد غیر قابل تحمل خواهد بود. درد معده در اثر مسمومیت غذایی یا حساسیت به برخی غذاها ایجاد می شود. همچنین عواملی مانند وجود عفونت های باکتریایی در معده نیز می تواند موثر باشد. اگر مدت زیادی است که علائم درد شدید شکم را تجربه می کنید و علت آن را نمی دانید، تا انتهای این مقاله مجله درمانکده با ما همراه باشید تا بهترین راه حل درمانی را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: آناتومی شکم چیست؟

فهرست:

بیشتر بخوانید: آناتومی دستگاه گوارش چگونه است؟ اجزای مختلف آن را بشناسید

نظر دکتر جواد رستگار مقدم، فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی، درباره معده درد

معده درد چیست؟

یکی از بیماری های شایع دستگاه گوارش درد معده است که اغلب به دلیل آسیب در سایر قسمت های بدن ایجاد می شود. علت معده درد می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی در نواحی مانند کیسه صفرا، قلب، کبد، پانکراس یا آسیب روده باشد. این درد به آرامی ایجاد می شود اما به طور ناگهانی افزایش می یابد. شایع ترین علل معده درد عبارتند از:

فشار

زخم ها

رفلکس معده

مصرف مشروبات الکلی

وجود ویروس ها و باکتری ها

خوردن غذاهای تند و تند

استفاده از داروهای ضد التهابی

بیشتر بخوانید: علائم مری بارت چیست؟

برخی از بیماری‌ها، عادات غذایی غلط و شرایط محیطی می‌توانند باعث ایجاد درد معده شوند.

بیشتر بخوانید: اسید معده چیست؟

خوب است بدانید که معده درد به عنوان 5 بیماری آزاردهنده و سخت در دنیا شناخته می شود. در چنین شرایطی بهترین کار این است که با پزشک متخصص گوارش مشورت کنید تا در صورت نیاز آزمایشاتی برای شما انجام شود و بتوانید به صورت آنلاین در کلینیک پزشک متخصص گوارش را برای تشخیص دقیق علل درد معده و رفع آن مراجعه کنید. مشکل شما

بیشتر بدانید: درباره کبد و بیشتر + در مورد بیماری های کبدی بیشتر بدانید

انواع معده درد را بشناسید

این بیماری طیف وسیعی دارد و به اشکال مختلف ظاهر می شود.

ناراحتی ناگهانی که معمولاً به دلیل درد شدید در معده و انسداد ناگهانی مجاری صفراوی به دلیل سنگ کیسه صفرا یا خون رسانی ناکافی به روده ها ایجاد می شود.

درد شدید معده که بالای شکم را درگیر می‌کند و فرد احساس می‌کند قسمت بالای کمر را می‌کشد. این نوع معده درد ناشی از التهاب لوزالمعده است.

معده درد مداوم که چند ساعت طول می کشد و ناشی از سنگ کیسه صفرا است.

درد موضعی در سمت راست پایین شکم (آپاندیسیت)

درد معده در سمت چپ پایین شکم، به دلیل دیورتیکولیت.

درد عمومی شکم همراه با اسهال یا نفخ.

معده درد دوره ای که می تواند ناشی از زخم معده، قولنج، قاعدگی، یبوست و مشکلات صفرا باشد.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان بدخیم معده چیست؟

علائم معده درد

اگر از درد معده ناشی از التهاب، زخم یا خونریزی رنج می برید، حتماً علائم زیر را تجربه کرده اید:

یبوست

مشکل در بلع

ناراحتی و نفخ شکم

کم خونی و کاهش وزن بی دلیل

بهبودی در استفراغ و اسهال بعد از چند روز وجود ندارد

بیشتر بخوانید: درمان زخم معده چقدر طول می کشد؟

علائم درد شدید معده

تنگی نفس

درد قفسه سینه

دردهای شدید و ناگهانی معده

استفراغ خونی مایل به قهوه ای

احساس درد در ناحیه شکم پس از لمس

مدفوع خونی، سیاه، بسیار بدبو، چسبناک

بیشتر بخوانید: درمان درد عصبی معده چیست؟

علائم معده عصبی

اگر برای شما این سوال پیش می آید که علامت درد بالای معده چیست، باید بدانید که این بیماری ناشی از درد عصبی معده است. علائم دیگر عبارتند از:

درد در سمت چپ بالای شکم

احساس سوزش در معده

تهوع و استفراغ

سیری زودرس

تنگی نفس و اضطراب

کاهش وزن ناگهانی

تغییرات خلقی مانند افسردگی و عصبانیت

بیشتر بخوانید: علائم زخم معده چیست؟

باعث ناراحتی معده می شود

اختلالات گوارشی به دو دسته تقسیم می شوند. معمولاً درد معده در قسمت فوقانی شکم و نزدیک دنده ها (مری، معده و روده کوچک) احساس می شود. اگر در قسمت پایین شکم احساس درد می کنید، باید آن را مربوط به دستگاه گوارش تحتانی مانند روده بزرگ، رکتوم و مقعد دانست. در زیر به علت درد معده در قسمت فوقانی دستگاه گوارش می پردازیم:

بیشتر بخوانید: رفلاکس معده چیست؟

1. زخم معده

اگر معده یا اثنی عشر درگیر زخم باز باشد به آن زخم معده می گویند. افراد معمولاً علائم مختلفی را تجربه می کنند، اما شایع ترین آنها سوزش سر دل، سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ، نفخ و گاز است. سردردهای ناشی از این عارضه ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری یا ضد التهاب است.

بیشتر بخوانید: درمان معده درد چیست؟

بیشتر غذاهای رستوران عامل عفونت هلیکوباکتر است و با برهم زدن سطح اسید معده از هضم غذا جلوگیری می کند. افراد مبتلا به زخم معده معمولاً از درد عصبی معده رنج می برند، زیرا در این شرایط اسید معده افزایش می یابد و منجر به درد در قسمت میانی شکم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تنگی پیلور چیست؟

2. رفلاکس معده

برگشت اسید معده به مری که ریفلاکس اسید نامیده می شود، به دلیل عملکرد نادرست دریچه بین مری و معده (کاردیا) ایجاد می شود. افراد مبتلا به این بیماری علاوه بر سوزش سر دل و سردرد، دچار سوء هاضمه، مشکل در بلع، سرفه، گرفتگی صدا و احساس توده در گلو می شوند. برای درمان گرفتگی معده ناشی از ریفلاکس اسید حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: با آناتومی معده آشنا شوید

3. ازوفاژیت

اگر پوشش داخلی مری (لوله ای که غذا را از دهان به معده می رساند) تحریک یا ملتهب شود، سوزش سر دل، درد بالای شکم و مشکل در بلع را تجربه خواهید کرد. در واقع، علت درد شدید ناگهانی شکم را می توان ازوفاژیت (التهاب مری) ناشی از عفونت (ویروس هرپس سیمپلکس)، استفاده مداوم از دارو (آسپرین)، یا آلرژی غذایی در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: داروی رفلاکس معده چیست؟

از بهترین متخصصین گوارش، آنلاین نوبت مطب بگیرید
به صفحه پزشکان گوارش درمانکده بروید و زمان مراجعه به مطب پزشک دلخواهتان را آنلاین انتخاب کنید.
دریافت نوبت آنلاین

4. درد معده ناشی از گاز و نفخ

از علل معده درد می توان به گاز معده یا وجود نفخ در معده اشاره کرد. اگر قسمت بالای معده پر از گاز باشد، تجمع این گاز فشار زیادی به معده وارد می کند. گاز به طور طبیعی در روده ها و دستگاه گوارش وجود دارد، اما در برخی موارد مقدار آن می تواند افزایش یابد و فشار زیادی به معده وارد کند. عواملی مانند اسهال یا یبوست یا وجود ویروس در معده باعث تجدید این گاز می شود.

بیشتر بخوانید: کیسه صفرا و انواع بیماری های آن + آزمایشات و روش های درمان

5. سوزش سر دل

سوزش سر دل یکی دیگر از دلایل ناراحتی معده است. سوزش سر دل بسیار دردناک و مشکل ساز خواهد بود که قسمت بالای معده یا سر معده را درگیر می کند. این مشکل همچنین می تواند با درد قفسه سینه یا درد قلب اشتباه گرفته شود. اما نگران نباشید، سوزش معده گاهی به دلیل مصرف برخی مواد غذایی ایجاد می شود. مصرف غذاهای اسیدی در برابر سوزش معده یا سوزش موثر است. در بیشتر موارد، بهبودی پس از چند روز یا مدت کوتاهی حاصل می شود.

بیشتر بخوانید: علائم سوزش سر دل چیست؟

6. ادم یا ورم معده

گاستریت باعث تحریک و تورم پوشش معده می شود که به دلیل وجود عفونت باکتریایی مانند هلیکوباکتر پیلوری در معده است. این مشکل با مصرف آنتی بیوتیک حل خواهد شد. گاستریت با فشار روی قفسه سینه و سایر سیستم های گوارشی همراه است که تحت تأثیر برخی بیماری های دیگر مانند بیماری کرون و آلرژی قرار می گیرد.

بیشتر بدانید: سرطان کولون (کولون یا سرطان روده بزرگ) چیست و چه علائمی دارد

گاستریت با تورم مخاط معده در اثر وجود عفونت باکتریایی مانند هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: درمان سرطان معده چیست؟

7. درد معده ناشی از عفونت و ویروس

یکی دیگر از علل دردهای شدید و ناگهانی شکم وجود عفونت یا ویروس در این اندام است که اغلب با استفراغ و حالت تهوع همراه است. عفونت ویروسی معده انرژی فرد را کاهش می دهد، باعث کم آبی بدن و درد عضلانی می شود. علائم ناشی از عفونت معده پس از چند روز بهبود می یابد، اما لازم است فرد از خوردن غذاهای سنگین، نوشیدنی های حاوی گاز یا الکل خودداری کند.

دریافت نوبت و مشاوره با پزشک منتخب بیماران دکتر محمدعلی کریمی دریافت نوبت

8. سرطان معده

رشد غیر طبیعی سلول های معده منجر به تشکیل تومور در این اندام می شود. فرد مبتلا از نفخ، مشکل در بلع، درد، سیری زودرس، حالت تهوع و کاهش وزن بدون دلیل رنج می برد. درمان معده درد ناشی از تومور در این اندام شامل جراحی جزئی یا کامل معده است. اگر زخم معده یا عفونت هلیکوباکتر پیلوری دارید، با درمان سریع از تشکیل تومورهای معده جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید: درمان سوزش سر دل چیست؟

9. درد معده و قلب

گاهی اوقات بیمار با علائم معده درد به اورژانس مراجعه می کند که این علائم می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد. سوزش سر دل و ناراحتی در این اندام یکی از علائم حمله قلبی است. بنابراین اگر پزشک با معاینه فیزیکی متوجه شود که علت معده درد در قسمت بالای شکم است، حتماً دستورات لازم را برای آزمایش های مربوط به سکته قلبی خواهد داد.

بیشتر بدانید: هر آنچه که باید در مورد بیماری سلیاک بدانید

10. درد معده ناشی از مسمومیت

یکی دیگر از عوامل مرتبط با درد شدید شکم، مسمومیت غذایی است که علاوه بر این اندام، سایر قسمت های شکم را نیز درگیر می کند. وجود باکتری یا انگل در معده باعث مسمومیت می شود و علاوه بر آن حالت تهوع و استفراغ را نیز به همراه دارد. اگر علائم اسهال و حالت تهوع بعد از سه روز بهبود نیافت، حتما با پزشک مشورت کنید و درمان های جدی تری را شروع کنید.

از بهترین متخصصین گوارش، مشاوره آنلاین دریافت کنید
به صفحه مشاوره آنلاین گوارش بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.
دریافت مشاوره گوارش

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد هموروئید بدانید

11. معده دردهای عصبی

تشخیص اینکه آیا معده درد به آخرین وعده غذایی که خورده اید یا به استرس و اضطرابی که درگیر آن بوده اید مربوط می شود، کمی دشوار خواهد بود. اما حقیقت این است که سلامت روان ما و مشکلات معده به طور مستقیم با هم مرتبط هستند. اگر قبل از بروز ناراحتی مشاجره یا استرس داشتید، ممکن است نشانه‌های معده درد باشد. در این صورت بهتر است برای بهبود وضعیت جسمانی خود با روانشناس مشورت کنید.

بیشتر بدانید: هر آنچه باید در مورد هپاتیت C بدانید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

معده درد یک بیماری شایع گوارشی است که اکثر افراد حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند. اما در بیشتر موارد به اندازه کافی جدی گرفته نمی شود. برخی از علائم این بیماری با رعایت یک رژیم غذایی سالم و سبک به مرور زمان از بین می رود، اما اگر بعد از یک هفته بهبودی حاصل نشد، حتما باید با متخصص گوارش مشورت کنید.

علائم هشدار دهنده عبارتند از:

تب همراه با درد معده

مدفوع سفید همراه با درد معده

درد معده در زنان باردار

درد شکم ناشی از ضربه

درد معده بعد از شیمی درمانی

احساس درد بعد از لمس شکم

مدفوع خونی و بدبو همراه با درد معده

استفراغ مزمن بیش از 12 ساعت

معده درد همراه با ناراحتی قفسه سینه

درد مداوم در قسمت بالای شکم

معده درد بعد از مصرف داروی جدید

بیشتر بدانید: درد بالای معده چیست؟

با جدی گرفتن علائم هشداردهنده معده درد و مراجعه به دکتر متخصص گوارش از بروز عوارض جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید: علائم، انواع و درمان پولیپ

روش تشخیص درد در معده

یک متخصص گوارش در حالی که سابقه علائم درد معده را می گیرد، معاینه فیزیکی انجام می دهد. او با گوشی پزشکی به شکم گوش می دهد تا هرگونه ناهنجاری، تورم، سفتی یا توده را بررسی کند. سپس برای تشخیص نهایی به نتایج یک سری آزمایش نیاز است که در جدول زیر مشاهده می کنید:

تست تشخیص معده‌دردتوضیحاتآزمایش خونسنجش آنتی‌بادی‌های IgG، IgM و IgM برای بررسی عفونت معدهآزمایش آنالیز و کشت مدفوعسنجش آنتی‌بادی ژن هلیکوباکتر پیلوری در مدفوعسونوگرافی شکم، CT اسکن، آندوسکوپیارزیابی علت اصلی معده‌دردتست سنجش قلبسنجش آنزیم‌های قلبی موجود در خون با نوار قلب، تست ورزش و استرسجدول تشخیص علت معده درد

بیشتر بخوانید: علائم، علل و راه های درمان یبوست

درمان معده درد

سوال اصلی افراد مبتلا به این بیماری این است: “چه چیزی برای معده درد مفید است؟” برای پاسخ به آنها باید گفت که درمان معده درد بسته به علت زمینه ای آنها متفاوت خواهد بود. بهترین روش درمانی شامل موارد زیر است:

دارو درمانی

برای درمان معده درد بسیار شدید بهترین راه حل مصرف دارو به صورت قرص است که باید زیر نظر پزشک مصرف شود. متخصص گوارش بسته به علت درد معده داروهایی را تجویز می کند که عبارتند از:

نوع دارومورد مصرفنام تجاریآنتی‌بیوتیک‌هادرمان معده درد خیلی شدیدکلاریترومایسین(Clarithromycin) و مترونیدازول(Metronidazole)مهارکننده پمپ پروتونمسدودسازی اسید معده و درمان درد سر معدهامپرازول(Omeprazole)، پنتوپرازول(Pantosec) و لانسوپرازول(Lansoprazole)مسدودکننده‌های H2کاهش میزان اسید معده و درمان معده درد شدیدفاموتیدین/Famotidine (رانیتیدین/Ranitidine از لیست داروهای تجویزی کنار گذاشته شده است)ترمیم‌کننده مخاط معدهمحافظت‌کننده از مخاط معدهسوکرالفیت(Sucralfate) یا میزوپروستول(Misoprostol)جدول داروهای موثر در درمان معده درد شدید

درمان خانگی معده

همچنین داروهای خانگی برای کنترل یا مهار درد معده وجود دارد، از جمله:

حرکات یوگا

کمپرس آب گرم

آب کافی بنوشید

بلافاصله بعد از غذا دراز نکشید

بیشتر بخوانید: علائم، علل و درمان کبد چرب و ناسالم

گیاهان موثر در درمان دردهای شدید شکم

آنها می فهمند:

نعناع: این گیاه در کنترل درد و رفع نفخ تأثیر خوبی دارد.

لیمو: ترکیب آب گرم و لیموی تازه برای درمان ناراحتی عصبی معده و نفخ مفید است.

زیره: این ماده گیاهی برای کاهش اسید معده، التهاب و نفخ به شکل چای زیره یا عرق استفاده می شود.

زنجبیل: این گیاه درد شکم را تسکین می دهد. ترکیب آن با عسل و آب گرم راه خوبی برای درمان ناراحتی معده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره آپاندیس و آپاندیسیت

درمان معده درد در شب

بهترین روش برای این بیماری در شب، رعایت یک رژیم غذایی صحیح و مستدل در روز است. نوشیدن آب کافی، ترک سیگار و الکل به جلوگیری از درد شدید معده در شب کمک می کند. اگر با روش های ذکر شده درد شما تسکین نیافت، باید علت اصلی را شناسایی و داروی مربوطه را تجویز کرد.

بیشتر بدانید: علل اصلی اسپاسم معده چیست؟

پیشگیری از معده درد

بهترین روش پیشگیری:

غذاهای زود هضم بخورید

در اولین ساعات درد، غذاهای جامد نخورید

از خوردن مقادیر زیاد غذا خودداری کنید

۶ ساعت پس از استفراغ غذاهای سبک و نرم بخورید

از محصولات لبنی اجتناب کنید

مصرف غذاهای سرخ شده پرچرب و مرکبات را کاهش دهید

از نوشیدن آب میوه های گازدار و اسیدی خودداری کنید

سیگار و الکل را ترک کنید

رژیم غذایی با فیبر بالا را رعایت کنید

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از عمل سرطان معده

نتیجه ناراحتی معده است

معده درد یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش است که عوامل زیادی از مسمومیت غذایی گرفته تا وجود باکتری ها باعث ایجاد آن می شود. در بیشتر موارد، سایر بیماری ها مانند حمله قلبی یا استرس و اضطراب می توانند علائم معده درد شدید و ناگهانی را ایجاد کنند.

بنابراین بهتر است پس از مشاهده علائمی که در این مقاله از مجله درمانکده به تفصیل ارائه کرده ایم، با پزشک متخصص گوارش مشورت کنید. به نظر شما چه چیزی برای معده درد مفید است و بهترین روش درمانی چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: سرطان خوش خیم معده

سوالات متداول

درمان قطعی معده درد چیست؟

این بیماری روش های درمانی مختلفی دارد که بسته به علت آن انتخاب می شوند. به همین دلیل بهتر است تحت نظر متخصص گوارش درمان شود.

درد بالای معده نشانه چیست؟

این درد که سوزش سر دل نیز نامیده می شود، می تواند ناشی از درد عصبی در معده باشد. همچنین پزشک با بررسی سوابق پزشکی احتمال سکته قلبی را بررسی می کند.

برای معده درد چی خوبه؟

با مراجعه به متخصص گوارش و تشخیص علت درد معده توسط وی می توانید از بهترین روش درمانی بهره مند شوید. اما در صورت درد شدید و ناگهانی می توانید از داروهای گیاهی و خانگی که علائم معده درد را تسکین می دهند، استفاده کنید.

منبع: اخبار پزشکی ENM | خط سلامت

137,231 بازدید

در مورد گاستریت چه می دانید؟ مشکلات معده و درگیری های دستگاه گوارش امروزه بسیار شایع است و تقریباً می توان گفت که دیگر محدود به سن و افراد نیست. معده درد و مشکلات ناشی از آن یکی از شایع ترین بیماری هایی است که در جوامع مختلف دیده می شود.

یکی از مهم ترین بیماری های معده به نام ورم معده شناخته می شود. نام دیگر آن گاستریت است که به طور کلی به التهاب و مشکلات گوارشی در معده اشاره دارد. این بیماری با شدت های مختلفی قابل تجربه است و بسته به شرایط بیمار و مواردی از این دست، درمان های مختلفی برای ورم معده وجود دارد. در ادامه بیشتر با ورم معده، علائم آن و نحوه درمان آن آشنا خواهیم شد.

در دکترتو می توانید با بهترین متخصصین گوارش شهر خود آشنا شوید، به صورت تلفنی و آنلاین با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

گاستریت چیست؟

گاستریت یک اصطلاح کلی برای گروهی از شرایط با یک ویژگی مشترک است: التهاب پوشش معده. در واقع، التهاب دیواره معده، تحریک یا فرسایش پوشش داخلی معده است. این مشکل می تواند به طور ناگهانی یا حاد ایجاد شود یا افراد به تدریج یا به طور مزمن با آن درگیر شوند. گاستریت را می توان یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی دانست.

در این حالت مخاط که پوشش داخلی معده است تحت تأثیر قرار می گیرد و پوشش داخلی معده ملتهب می شود. شکل دیگری از التهاب معده نیز گاستروپاتی نامیده می شود، جایی که ممکن است پوشش معده آسیب ببیند اما التهاب کمی وجود دارد یا اصلا وجود ندارد. با این حال، حالات مختلف گاستریت را می توان مشاهده کرد.

انواع گاستریت

متخصصان انواع مختلفی از گاستریت و گاستروپاتی را شناسایی کرده اند. دلیل این طبقه بندی متفاوت، تفاوت در علل التهاب معده است. یکی از دسته بندی های آن را می توان حاد یا مزمن دانست.

در شرایط مزمن، بیماری به آرامی توسعه می یابد و مدت طولانی ادامه می یابد. در حالت حاد، بیماری به طور ناگهانی و برای مدت کوتاهی رخ می دهد. برخی از اشکال گاستریت فرسایشی هستند، به این معنی که پوشش معده را فرسایش می دهند و باعث پارگی های کم عمق در دیواره و پوشش معده می شوند که در نهایت منجر به زخم می شود. سایر اشکال گاستریت نیز غیر فرسایشی هستند. در نهایت، بسته به علت التهاب معده، دسته بندی های موجود برای این بیماری شامل موارد زیر است:

عفونت اچ پیلوری می‌تواند علائمی مانند درد معده، سوزش معده و غیره داشته باشد.

1. گاستریت هلیکوباکتر پیلوری

گاستریت هلیکوباکتر که توسط باکتری به همین نام (H. pylori) ایجاد می شود، یکی از شایع ترین انواع گاستریت است. این نوع التهاب معده در اثر عفونت هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود و گاستریت مزمن محسوب می شود. این نوع التهاب معده می تواند مهم ترین علت زخم معده باشد. اگر عفونت ناشی از این باکتری درمان نشود، گاستریت هلیکوباکتر پیلوری می تواند مادام العمر باشد و خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

2. گاستروپاتی واکنشی

گاستروپاتی واکنشی زمانی رخ می دهد که مخاط معده برای مدت طولانی با مواد محرک تماس پیدا کند. انواع خاصی از مسکن ها به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، الکل و صفرا شایع ترین محرک ها هستند. گاستروپاتی واکنشی مزمن است و می تواند فرسایشی باشد. NSAID ها شایع ترین علت غیر عفونی زخم معده هستند و می توانند باعث خونریزی، انسداد یا سوراخ شدن معده یا روده کوچک شوند. بر این اساس، در این شرایط درمان التهاب معده و روده ضروری است.

3. گاستریت خود ایمنی

گاستریت خودایمنی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به سلول های سالم در پوشش معده حمله می کند. این بیماری خودایمنی مزمن و به طور کلی غیر فرسایشی است. گاستریت خودایمنی در افراد مبتلا به سایر بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو و دیابت نوع 1 شایع‌تر است. این وضعیت با کمبود ویتامین B12 نیز مرتبط است.

4. گاستروپاتی فرسایشی حاد

گاستروپاتی فرسایشی حاد می تواند پس از قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند NSAID ها، الکل یا کوکائین رخ دهد. نوعی گاستروپاتی فرسایشی حاد به نام گاستریت استرس زمانی اتفاق می افتد که شرایط سلامتی جدی مانند آسیب یا سوختگی شدید، بیماری شدید یا سپسیس پیوندی باعث کاهش جریان خون در پوشش معده می شود.

این کاهش جریان خون از عملکرد طبیعی مکانیسم‌های محافظتی معده جلوگیری می‌کند و اجازه می‌دهد اسید معده با پوشش معده تماس پیدا کند و به آن آسیب برساند. در گاستروپاتی فرسایشی حاد، پوشش معده به سرعت دچار فرسایش، زخم و خونریزی می شود. خونریزی اغلب سبک است اما می تواند شدید نیز باشد.

سوزش سر دل، معده درد، آروغ زدن و نفخ از علائم اصلی ورم معده هستند.

علائم التهاب معده چیست؟

علائم تورم و التهاب دیواره معده می تواند در تشخیص و پایش بیماری توسط بیمار و متخصص گوارش مفید باشد. بارزترین علائم گاستریت عبارتند از:

معده درد و شکم درد

نفخ شکم

سوء هاضمه

سکسکه

سوزش سر دل، به خصوص احساس سوزش در قسمت فوقانی معده که با خوردن غذا بدتر یا بهتر می شود.

گرفتگی و اسپاسم دردناک در معده

حالت تهوع

استفراغ، به ویژه گاهی اوقات استفراغ خونی یا حاوی مواد قهوه ای رنگ

مدفوع سیاه و قیری رنگ

احساس پری در قسمت بالایی شکم بعد از غذا خوردن

گاهی به دلیل احساس پری و سنگینی معده باعث تنگی نفس می شود و باید برای درمان ورم معده و تنگی نفس چاره اندیشی کرد.

تورم دیواره معده و بی اشتهایی

کاهش وزن غیر ضروری

آروغ زدن به دلیل سوء هاضمه یا ریفلاکس یکی دیگر از علائم التهاب معده است.

البته باید توجه داشت که ورم معده همیشه علائم و نشانه هایی ندارد و بیماری می تواند بی سر و صدا پیشرفت کند.

علائم گاستروانتریت چیست؟

یکی از انواع التهاب معده زمینه عصبی و استرس زا دارد. زمانی که افراد از یک شوک ناگهانی، مشکلات روانی و اضطراب یا عصبی بودن معده درد شدید دارند. برخی از علائم بارز این نوع گاستریت شامل درد شدید شکم، اسپاسم دردناک ناگهانی، تهوع و استفراغ، سوزش سر دل و نفخ شکم از بارزترین علائم گاستریت عصبی هستند.

بارزترین علائم نفخ معده یا ورم معده درد معده، نفخ، سوزش سر دل، آروغ زدن و سوء هاضمه است. در صورت مشاهده این علائم به متخصص گوارش مراجعه کنید.

چه چیزی باعث تورم دیواره معده می شود؟

گاستریت التهاب مخاط معده است. ضعف و آسیب به سد مخاطی که از پوشش معده محافظت می کند، به شیره های گوارشی فرد اجازه می دهد تا به پوشش معده آسیب برساند و آن را ملتهب کند. علل التهاب معده را می توان در موارد مختلف یافت. گاستریت می تواند ناشی از تحریک ناشی از مصرف زیاد الکل، بیماری های همراه با استفراغ مزمن، استرس و عصبی بودن، مصرف برخی داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن یا سایر داروهای ضد التهاب و غیره باشد.

گاهی اوقات علت گاستریت عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری است. رفلاکس صفرا نیز می تواند یکی از علل التهاب معده باشد. بازگشت صفرا از مجرای صفراوی مشترک به معده، عفونت های ناشی از باکتری ها و ویروس ها و مواردی از این دست همگی از مهم ترین علل التهاب معده و روده هستند. در صورت عدم درمان، می توانند منجر به از دست دادن خون شدید و افزایش خطر ابتلا به سرطان معده شوند.

علاوه بر این، برخی از بیماری ها می توانند ورم معده را تشدید کنند. بیماری کرون و سارکوئیدوز از جمله آنها هستند. در سارکوئیدوز، مجموعه ای از سلول های التهابی در بدن ایجاد می شود. سن بالا همچنین ممکن است خطر گاستریت را افزایش دهد زیرا پوشش معده با افزایش سن نازک می شود و به دلیل اینکه احتمال ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا بیماری های خودایمنی در افراد مسن بیشتر از افراد مسن است. افراد جوان، خطر گاستریت افزایش می یابد. علاوه بر این، افراد مبتلا به ایدز یا عفونت های انگلی بیشتر مستعد ابتلا به گاستریت هستند.

گاستریت چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص گاستریت، متخصص گوارش، سابقه پزشکی و خانوادگی بیمار را بررسی می کند و یک ارزیابی فیزیکی کامل انجام می دهد. علاوه بر این، برای تشخیص گاستریت، ممکن است یک سری آزمایشات نیز درخواست شود.

یکی از روش های تشخیصی مورد استفاده، آندوسکوپی فوقانی است که در آن یک لوله نازک حاوی یک دوربین کوچک از طریق دهان بیمار وارد معده می شود و وضعیت پوشش معده را بررسی می کند. پزشک التهاب و وسعت آن را بررسی می کند و بسته به شرایط ممکن است بیوپسی نیز انجام دهد. در طول بیوپسی، نمونه کوچکی از بافت برداشته می شود و سپس برای تجزیه و تحلیل بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود.

آزمایش خون نیز ممکن است توسط پزشک تجویز شود. ممکن است آزمایش های خون مختلفی انجام شود. به عنوان مثال، ممکن است برای تعیین اینکه آیا یک فرد کم خون است یا خیر، گلبول های قرمز تجویز می شود. آزمایش خون دیگر آزمایش هلیکوباکتر پیلوری برای تشخیص عفونت باکتریایی است. با غربالگری آزمایش خون، کم خونی های مزمن و خطرناک نیز تشخیص داده می شود.

آزمایش مدفوع نیز ممکن است برای تشخیص التهاب پوشش معده تجویز شود. آزمایش خون مخفی مدفوع که وجود خون در مدفوع را نشان می دهد یکی از این موارد است. وجود خون در مدفوع را می توان یکی از علائم گاستریت دانست.

راه‌های تشخیص ورم معده

درمان ورم معده چیست؟

درمان گاستریت بسیار مهم است. به خصوص پس از تشخیص نوع تورم و علت آن، انتخاب درمان مناسب از طریق مشاوره دارویی توسط متخصص گوارش بسیار مهم است. درمان گاستریت به علت آن بستگی دارد. درمان دارویی برای گاستریت شامل طیف وسیعی از درمان‌ها است. درمان ها شامل موارد زیر است:

آنتی اسیدها و سایر داروهای مناسب برای گاستریت مصرف کنید

درمان ورم معده با قرص های شیمیایی

درمان های خانگی و رژیم غذایی برای التهاب مخاط معده

درمان های گیاهی و استفاده از داروهای گیاهی برای ورم معده

درمان ورم معده در طب سنتی

نام قرص معده

گفتیم گاستریت التهاب معده است که انواع مختلفی دارد و همه این عوامل در نهایت منجر به ورم معده می شود. درمان این بیماری نیز با قرص هایی انجام می شود که با فعالیت و کاربرد خود ورم معده را بهبود می بخشد. لایه داخلی معده باید با این داروها از تورم و التهاب پاک شود. از جمله داروهایی که برای درمان ورم معده استفاده می شود می توان به آنتی اسیدها و مسدود کننده های اسید معده اشاره کرد.

این قرص ها میزان اسید آزاد شده در معده و دستگاه گوارش را کاهش داده و وضعیت معده را بهبود می بخشد. می دانید که اگر بافت داخلی معده به خوبی محافظت نشود، اسید می تواند آسیب ببیند. بنابراین، آسیب رساندن به معده توسط اسید در ورم معده آسان تر از معده سالم است. به عنوان مثال، نام قرص التهاب معده که بسیار رایج است، شامل موارد زیر است.

سایمتیدین

فاموتیدین

این داروها ضد اسید هستند و معده را تسکین می دهند و مانند آب روی آتش عمل می کنند. فاموتیدین یکی از رایج ترین داروهایی است که برای درمان گاستریت استفاده می شود.

درمان قطعی ورم معده

برای درمان دائمی ورم معده، باید اسید معده را متعادل کنیم. گفتیم لایه داخلی معده به اسید حساس می شود و به همین دلیل است که فرد دچار ورم معده یا التهاب معده می شود. یا این لایه نیاز به تقویت دارد و در صورت وجود مشکل باید برداشته شود (مثلاً اگر عفونت هلیکوباکتر پیلوری دارد باید درمان شود، زیرا این عفونت معده را مستعد التهاب و زخم می کند) یا مقدار اسید روی این لایه باید کاهش یابد تا باعث تحریک و آسیب نگردد.

برای درمان قطعی گاستریت از آنتی اسیدها استفاده می شود. البته اثربخشی درمان به شدت بیماری و میزان اسید ترشح شده در معده بستگی دارد. همچنین توصیه های بهداشتی که بیمار رعایت می کند و تغذیه ای که در اختیار او قرار می گیرد می تواند نقش اساسی در درمان قطعی گاستریت داشته باشد.

داروهای مورد استفاده برای درمان گاستریت یا خنثی کننده اسید هستند یا داروهایی که از تولید اسید جلوگیری می کنند.

درمان سریع گاستریت

اگر می خواهید به سرعت از شر التهاب معده خلاص شوید و در شرایطی هستید که می خواهید هر چه زودتر از شر التهاب معده خود خلاص شوید و درد از بین برود، می توانید از قرص ها استفاده کنید. برخی از داروها، مانند آنتی اسیدها، می توانند اثر فوری بر درد گاستریت داشته باشند.

مثلا اگر ورم معده با درد و ناراحتی شروع شد، فاموتیدین بخورید و به طور معجزه آسایی این مشکل به سرعت حل می شود.

اما اگر می خواهید در طولانی مدت از شر این بیماری خلاص شوید، راه حل شما رعایت نکاتی است. برخی از این نکات شامل موارد زیر است؛

شما باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و آن را به خوبی رعایت کنید.

برخی غذاها مانند سیر می توانند مفید و موثر باشند. از عصاره سیر استفاده کنید.

اگر عفونت معده دارید آن را درمان کنید و هرگز بیماری های گوارشی را نادیده نگیرید.

سعی کنید تحت نظر یک متخصص گوارش خوب باشید و هر زمان که تغییری در الگوی گوارشی شما ایجاد شد به پزشک خود گزارش دهید.

از درمان‌های خانگی ورم معده می‌توان به عسل و چای سبز اشاره کرد.

درمان خانگی گاستریت

یکی دیگر از گزینه های درمانی، درمان گاستریت در خانه است. افراد مبتلا به ورم معده ابتدا باید یک سری رژیم های غذایی خاص را رعایت کنند و ببینند چه چیزی برای ورم معده مفید است و چه غذاهایی برای درمان ورم معده نباید مصرف شود.

اجتناب از برخی غذاها از جمله غذاهای تند و تند، حذف غذاهای محرک مانند لاکتوز موجود در لبنیات یا گلوتن موجود در گندم و غیره از رژیم غذایی برخی از درمان‌های خانگی گاستریت هستند. برای یافتن بهترین درمان برای التهاب مخاط معده، بهتر است از متخصص گوارش خود بپرسید که چه چیزی برای ورم معده مفید است و افراد مبتلا به گاستریت چه غذاهایی باید مصرف کنند تا مشکلات گوارشی نداشته باشند.

علاوه بر این موارد، مصرف برخی میوه ها و غذاها نیز می تواند در درمان خانگی ورم معده موثر باشد. به عنوان مثال، برخی منابع استفاده از خرما را برای درمان خانگی گاستریت توصیه می کنند. به ویژه خرما و ورم معده می تواند در مشکلات ناشی از سوء هاضمه موثر باشد. در برخی موارد، قطع مصرف داروهای ضد التهاب یا الکل می تواند به طور طبیعی علائم گاستریت را تسکین دهد. از طرفی برای درمان خانگی توصیه می شود وعده های غذایی کوچکتر و مکرر مصرف شود.

1. درمان خانگی گاستریت با رژیم غذایی

یکی از روش های درمانی برای رفع التهاب معده در نظر گرفتن رژیم غذایی ضد التهابی است. چه غذاهایی برای ورم معده مضر است؟ بنابراین، باید فهرست غذاهای تشدید کننده علائم گاستریت را بررسی کنید و از خوردن آنها خودداری کنید. لبنیات یکی از آنهاست. ماست و ورم معده دو گزینه متضاد هستند که به طور کلی در رژیم غذایی برای درمان گاستریت محدود می شوند. بنابراین در درمان خانگی باید تحقیق کنیم که برای گاستریت چه بخوریم و از چه غذاهایی پرهیز کنیم. غذاهای شیرین، الکل و غذاهای اسیدی نیز از جمله مواردی هستند که باید محدود شوند.

یکی از روش های درمانی برای رفع التهاب معده در نظر گرفتن رژیم غذایی ضد التهابی است.

2. درمان خانگی با پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها می توانند به بهبود هضم و تقویت حرکات منظم روده کمک کنند، بنابراین می توان آنها را یک درمان قطعی برای گاستروانتریت در نظر گرفت. مکمل‌های پروبیوتیک باکتری‌های خوب را به دستگاه گوارش فرد معرفی می‌کنند که می‌تواند به توقف گسترش هلیکوباکتر پیلوری نیز کمک کند. کفیر یکی از این موارد است.

3. درمان ورم معده با عسل

عسل یکی دیگر از گزینه های مورد استفاده در درمان مشکلات معده است. عسل دارای خواص ضد باکتریایی است و می تواند در مبارزه با عفونت های معده موثر باشد. بنابراین، عسل معمولاً در گزینه‌های درمانی خانگی برای التهاب مخاط معده استفاده می‌شود.

4. درمان ورم معده با سرکه سیب

سرکه سیب تولید اسید اضافی در معده را کاهش می دهد و ثبات را باز می گرداند. حتی می تواند باکتری هایی را که به پوشش معده آسیب می رسانند، بکشد. افزودن کمی عسل به سرکه می تواند پوشش آسیب دیده معده را تسکین دهد.

5. درمان خانگی گاستریت سیر

سیر به دلیل خواص ضد قارچی و ضد میکروبی خود شناخته شده است. می تواند با هدف قرار دادن هلیکوباکتر پیلوری و کاهش تشکیل گاز در معده به مدیریت گاستریت کمک کند.

6. درمان خانگی گاستریت با آب نارگیل

گفته می شود که آب و شیر نارگیل دارای پتانسیل ضد عفونی کننده هستند که می تواند به کشتن باکتری هایی که باعث عفونت معده و روده می شوند کمک کند. همچنین می تواند در تقویت سیستم ایمنی و بهبود روند بهبود بیماری ها موثر باشد.

کلم بروکلی، و همچنین سایر گیاهان سبز، به ویژه برای درمان التهاب دیواره عصبی معده مفید است.

7. کلم بروکلی

بروکلی یک سبزی مفید است. این یکی از بهترین درمان های خانگی برای مدیریت ورم معده است زیرا حتی در غذاهای روزمره نیز از آن استفاده می شود. بروکلی بسیاری از مواد مغذی ضروری را فراهم می کند که می تواند به تسکین علائم گاستریت کمک کند. کلم بروکلی، و همچنین سایر گیاهان سبز، به ویژه برای درمان التهاب دیواره عصبی معده مفید است.

8. آب سیب زمینی

یک درمان خانگی عالی برای ورم معده نوشیدن آب سیب زمینی خالص با معده خالی است. این ترکیب اسیدیته معده را کاهش می دهد و منجر به کاهش درد، رفلاکس اسید و سوزش سر دل می شود. آب سیب زمینی در برابر گاستریت حاد، مزمن یا ناشی از استرس موثر است.

داروهای مناسب برای ورم معده

داروهای معده برای درمان ورم معده طیف وسیعی را شامل می شود. در ادامه مهم ترین داروهایی که می توانید برای ورم معده استفاده کنید را بررسی کرده ایم:

فاموتیدین یکی از رایج ترین داروهایی است که برای درمان مشکلات معده به ویژه ورم معده تجویز می شود. فاموتیدین به عنوان یک قرص گاستریت یک آنتی اسید است که می تواند اسید معده را خنثی کند.

قرص های گوارشی برای ورم معده نیز برای هضم بهتر غذا و کاهش نفخ بعد از غذا تجویز می شود که باید قبل از غذا مصرف شود.

دیمیتیکون همین اثر را برای ورم معده دارد و یکی از داروهای موثر برای درمان ورم معده و کاهش عوارض آن به شمار می رود.

آنتی اسیدها و داروهایی که پمپ های پروتون یا مسدود کننده های H-2 را مهار می کنند، گزینه های درمانی دیگری هستند که برای درمان گاستریت تجویز می شوند. این داروها به ویژه برای کاهش اسیدیته معده و اثرات منفی و مخرب آن بر مخاط معده استفاده می شود. مهمترین آنها امپرازول، لانسوپرازول و پانتوپرازول است. در درمان قطعی ورم معده استفاده از این داروها بسیار مهم است.

درمان گاستریت با قرص هایی که برای درمان عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری نیز ایجاد می شوند، یکی از درمان های رایج ورم معده است. برای رفع التهاب معده در این شرایط، پزشک ممکن است ترکیبی از چندین آنتی بیوتیک مانند آموکسی سیلین، کلاریترومایسین و مترونیدازول را همراه با یک داروی مسدودکننده اسید تجویز کند. این دارو برای درمان سوزش سر دل ناشی از تورم مخاط معده تجویز می شود. گاهی اوقات، برای درمان کم خونی ناشی از التهاب مخاط معده، پزشک ممکن است تزریق ویتامین B12 را تجویز کند. برای درمان گاستریت عصبی نیز قرص گاستریت عصبی تجویز می شود.

قبل از مصرف قرص های التهاب معده، بهتر است با یک دکتر که در مورد علائم التهاب معده و گزینه های درمانی آگاه است صحبت کنید. باید ببینید چه چیزی برای ورم معده مفید است و داروی مناسب گاستریت را برای شرایطی که در حال درمان آن هستید دریافت کنید.

امپرازول برای ورم معده

امپرازول یکی از داروهایی است که پمپ پروتون را برای تولید اسید مهار کرده و از ساخته شدن آن جلوگیری می کند. با این کار اسید معده را کاهش می دهد و به معده اجازه می دهد تا تورم خود را ترمیم کند و از شر التهاب خلاص شود. این دارو یکی از داروهای موثر در درمان ورم معده است. جالب است بدانید که با امپرازول که یک تیر است می توانید دو هدف را بزنید.

اخیرا تحقیقات نشان داده است که امپرازول کار دیگری در معده انجام می دهد و در واقع این دارو وظیفه انجام دو کار را بر عهده دارد.

از تولید اسید در معده جلوگیری می کند و معده کمی آرام می شود.

این دارو همچنین دارای خاصیت میکروب کشی بوده و دارای اثرات بازدارنده و مخربی علیه هلیکوباکتر پیلوری می باشد.

چه چیزی برای ورم معده بهتر است؟ این دارو معمولاً روزانه مصرف می شود و هر روز صبح یک امپرازول مصرف می شود. 2-3 روز طول می کشد تا دارو شروع به کار کند، اما معمولاً بیش از 3-4 هفته طول می کشد تا این دارو به طور کامل روی ورم معده اثر کند.

البته این دارو می تواند خطر گاستریت آتروفیک را افزایش دهد. در این صورت ورم معده بدتر می شود.

بهترین درمان گیاهی برای التهاب مخاط معده چیست؟

درمان گیاهی ورم معده نیز یک راه موثر برای حل این مشکل است. در این زمینه، گزینه های درمانی بسیاری از جمله ترکیبات مختلف گیاهی، چای و موارد مشابه وجود دارد. مکمل عصاره سیر یکی از مواردی است که می توان از آن برای کاهش علائم گاستریت استفاده کرد. نعناع، ​​زنجبیل و میخک از جمله ترکیبات گیاهی موثر در درمان التهاب معده هستند. روغن های ضروری مانند روغن لیمو، روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن زیتون نیز می توانند در درمان ورم معده موثر باشند.

1. درمان چای سبز و عسل

یک مطالعه نشان داده است که مصرف چای سبز و عسل می تواند به طور قابل توجهی در تسکین علائم ناراحتی معده و کاهش شیوع هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش موثر باشد.

2. درمان گاستریت با زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از ترکیبات طبیعی و گیاهی است که برای درمان ورم معده استفاده می شود. در درمان گیاهی گاستریت، زنجبیل را می توان به صورت دم کرده یا چای مصرف کرد. این ترکیب در رفع ناراحتی معده و کاهش حالت تهوع موثر است.

3. درمان التهاب مخاط معده با پاپایا

پاپایا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. حتی حاوی پاپائین است، آنزیمی که به هضم پروتئین غذا کمک می کند و تشکیل گاز در معده را کاهش می دهد. بر این اساس، می توان از آن برای درمان ورم معده استفاده کرد.

4. درمان ورم و التهاب معده با عسل و دارچین

تاثیر عسل در کاهش علائم التهاب معده و تسکین درد معده به اثبات رسیده است. یکی از دمنوش های گیاهی موثر در درمان ورم معده، مصرف همزمان عسل و دارچین است. این ترکیب می تواند به کاهش نفخ شکم، درد معده و حالت تهوع کمک کند.

5. عصاره های گیاهی برای ورم معده

عصاره های گیاهی مانند نعناع یا دمنوش های گیاهی مانند چای لیمو گزینه های گیاهی برای درمان گاستریت هستند. آلوئه ورا یکی دیگر از ترکیبات گیاهی برای درمان التهاب معده است. این ترکیب دارای خواص ضد التهابی است که می تواند ناراحتی معده را کاهش داده و درد معده را تسکین دهد.

عصاره های گیاهی مانند نعناع یا دمنوش های گیاهی مانند چای لیمو گزینه های گیاهی برای درمان گاستریت هستند.

6. چای فلفل برزیلی

فلفل برزیلی دارای خواص ضد درد، ضد التهاب، خلط آور و ضد اسید است که همگی در درمان ورم معده و زخم معده موثر هستند. این گیاه اسیدی معده را کاهش می دهد و همچنین به مبارزه با عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک می کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که این چای به اندازه امپرازول در درمان ورم معده موثر است.

7. دم کرده چغندر

چای چغندر یک درمان خانگی عالی برای ورم معده است. این ترکیب سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین های A، C و K، منیزیم، پتاسیم و آهن است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی طبیعی هستند. این خواص به کاهش علائم معمول گاستریت و همچنین حذف سموم از خون کمک می کند.

درمان‌های مختلفی برای ورم معده در طب سنتی وجود دارد که باعث کاهش التهاب معده می‌شود.

عوارض گاستریت چیست؟

اگر گاستریت درمان نشود، عوارض بیماری می تواند از خفیف تا عوارض جدی و مخرب متغیر باشد. تورم و التهاب معده می تواند منجر به زخم معده و خونریزی معده شود. به ندرت، برخی از اشکال گاستریت مزمن می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. به خصوص اگر نازک شدن چشمگیر دیواره معده و تغییرات در سلول های پوشش و همچنین التهاب معده وجود داشته باشد.

درد معده، تورم دیواره معده و بی اشتهایی، سوء هاضمه و مشکلات گوارشی، حالت تهوع شدید و سایر عوارض از این قبیل از جمله عوارضی است که در صورت عدم درمان ورم معده، مزمن شده و ادامه پیدا می کند و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می کند.

کم خونی نیز می تواند از عوارض گاستریت باشد. هم گاستریت هلیکوباکتر پیلوری و هم گاستریت خودایمنی می توانند در جذب آهن غذا اختلال ایجاد کنند و در نتیجه فرد دچار کم خونی فقر آهن می شود. در نهایت، گاستریت هلیکوباکتر پیلوری و گاستریت خودایمنی می تواند منجر به گاستریت آتروفیک شود. در گاستریت آتروفیک، التهاب مزمن منجر به تخریب غدد مخاطی معده می شود که اسید معده و آنزیم ها را تولید می کنند. گاستریت آتروفیک نیز با سرطان معده مرتبط است.

سوالات متداول شما

در این قسمت از مقاله نیز مانند همیشه به سوالات شما در مورد ورم معده و مشکلات مربوط به آن پاسخ خواهیم داد. اگر سوالی دارید

چه غذاهایی برای ورم معده خوب است؟

داشتن یک رژیم غذایی ضد التهابی برای درمان گاستریت مفید است. مصرف این غذاها می تواند به تسکین علائم گاستریت کمک کند. ترکیباتی مانند سبزیجات غنی از ویتامین K، میوه‌ها برای ورم معده، غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو، نان گندم کامل، لوبیا، آجیل، ماهی سالمون و مصرف ادویه‌هایی مانند زردچوبه می‌توانند در بهبود علائم گاستریت مفید باشند. با توجه به اینکه برای گاستریت چه بخوریم، می توان به یک رژیم غذایی بسیار مفید و موثر دست یافت.

میوه‌های مفید برای ورم معده چیست؟

یکی از گزینه های موثر برای رفع التهاب معده، مصرف یک سری میوه برای التهاب معده است. موز و ورم معده از جمله این گزینه ها هستند. دو میوه گلابی و موز را می توان از میوه های مفید برای ورم معده دانست. این ترکیبات به هضم کمک می کنند و تماس اسید معده با دیواره های معده را کاهش می دهند. خربزه یکی دیگر از میوه های مفید برای درمان ورم معده است.

تفاوت زخم معده و ورم معده چیست؟

در ورم معده، التهاب در دیواره ها و پوشش داخلی معده رخ می دهد. هنگامی که بیماری مزمن و فرسایشی می شود، می تواند باعث ایجاد زخم در دیواره معده شود. به خصوص در گاستریت نوع هلیکوباکتر پیلوری، یکی از عوارض پیشرفت بیماری، ظهور زخم معده است. در زخم معده بیمار درد معده و خونریزی داخلی دارد. اینها زخم هایی هستند که در پوشش معده یا اثنی عشر ایجاد می شوند.

عفونت معده باعث ایجاد ورم معده می‌شود؟

عفونت معده با ویروس ها و باکتری ها به ویژه عفونت معده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری یکی از مهم ترین و شایع ترین علل گاستریت است.

ورم معده باعث سرطان معده می‌شود؟

سرطان معده در افراد مبتلا به گاستریت کمتر دیده می شود. با این حال، اگر بیماری به ویژه گاستریت هلیکوباکتر درمان نشود و بیماری به زخم معده، نازک شدن شدید پوشش داخلی معده و گسترش سلول‌های مخاطی تغییر یافته تبدیل شود، خطر ابتلا به سرطان معده به دلیل ورم معده نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، گاستریت مزمن هلیکوباکتر پیلوری و گاستریت خودایمنی احتمال ایجاد ضایعات مخاط معده را افزایش می دهد که می تواند منجر به سرطان معده شود.

در چه صورتی ورم معده خطرناک است؟

در مواردی که بیماری درمان نشده باقی بماند یا بیماری مزمن و فرسایشی شود و با خونریزی از معده همراه باشد، می توان گفت ورم معده خطرناک است. بنابراین باید درمان مناسب و به موقع گاستریت انجام شود و بیماری با کمک متخصص گوارش کنترل شود.

سوزش سر دل نشانه ورم معده است؟

یکی از علائم شایع التهاب و تورم معده درد شکم، رفلاکس و سوزش سر دل است. سوزش سر دل افراد را به خصوص پس از مصرف برخی داروها یا مصرف غذا به دلیل اسید پشت معده و پری و سنگینی در قسمت فوقانی معده آزار می دهد. این احساس سوزش در معده به ویژه هنگام غذا خوردن یا در شب اتفاق می افتد.

رفلاکس معده نشانه ورم معده است؟

بله، همراه با احساس پری و سنگینی در معده، رفلاکس نیز ایجاد می شود. به طور خاص، رفلاکس معده ناشی از بازگشت صفرا یکی از شایع ترین علل گاستریت است.

آیا یبوست نشانه ورم معده است؟

یبوست یکی از عوارض مصرف داروهای درمان کننده ورم معده است. در نتیجه مصرف داروهای ضد اسید مانند فاموتیدین برای درمان گاستریت، افراد ممکن است دچار یبوست شوند.

آیا نفخ نشانه ورم معده است؟

بله، نفخ شکم یکی از علائم تورم و التهاب معده است که نشان دهنده ناتوانی افراد در هضم غذا است. برای حل این مشکل باید به دنبال قرص نفخ و التهاب معده باشید.

آیا آروغ زدن نشانه ورم معده است؟

بله، آروغ زدن یکی دیگر از علائم گاستریت است. ورم معده و آروغ زدن به علت رفلاکس معده، سوء هاضمه، سنگینی و فشار معده، سوزش سر دل و موارد مشابه دیگر است. معمولا افراد به دلیل ورم معده بعد از غذا خوردن دائما آروغ می زنند.

ورم معده باعث تنگی نفس می‌شود؟

گاستریت و تنگی نفس نیز از جمله بیماری های دردسرساز است که به دنبال احساس سیری، سنگینی بعد از غذا و سوء هاضمه ایجاد می شود. رفلاکس معده نیز می تواند باعث این احساس تنگی نفس شود. به دلیل فشاری که معده و اسید معده به راه های هوایی وارد می کند، فرد در تنفس احساس فشار و سنگینی می کند که باعث احساس تنگی نفس می شود.

استرس باعث ورم معده می‌شود؟

یکی از دلایل گاستریت استرس است. استرس فیزیکی، به ویژه استرس ناشی از بیماری یا آسیب ناگهانی، می تواند باعث گاستریت شود.

سیگارکشیدن باعث ورم معده می‌شود؟

سیگار هنوز هم اثرات منفی زیادی روی معده دارد. سیگار یکی از عوامل التهاب و تورم معده است و می توان گفت ترک سیگار نقش مهمی در رفع التهاب معده دارد.

نحوه خوابیدن بر روی ورم معده تاثیر می‌گذارد؟

هنوز تحقیقات جامعی در این زمینه انجام نشده است. با این حال، برخی منابع بر این باورند که وضعیت خواب افراد ممکن است بر عوارض و بدتر شدن علائم نفخ و التهاب معده تأثیر بگذارد. به خصوص بعد از غذا خوردن، وضعیت خواب می تواند بر علائمی مانند حالت تهوع یا سنگینی معده تأثیر بگذارد.

برای ورم معده چی خوبه؟

به گزارش مایوکلینیک، راه حل های زیادی برای درمان گاستریت وجود دارد که در زیر به برخی از این درمان ها پرداخته ایم:
1. استفاده از داروها برای درمان ورم معده; این داروها عبارتند از آنتی اسیدها، داروهایی که تولید اسید را مهار می کنند، داروهایی که هلیکوباکتر پیلوری را از بین می برند و داروهایی که تولید اسید را کاهش می دهند.
2. رژیمی داشته باشید که التهاب معده را کاهش دهد و آن را تحریک نکند. معمولاً غذاهای سنگین در این دسته وجود ندارد. مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مانند ماست پروبیوتیک و کفیر
4. چای سبز و عسل
5. استفاده از روغن های طبیعی و اصیل
6. خوردن وعده های کوچک و کوچک اما بیشتر در یک روز. غذا خوردن، غذا خوردن به موقع، نه نوشیدن الکل و غیره

علائم زخم معده و ورم معده چیست؟

معمولاً این دو مشکل گوارشی علائم مشابهی دارند، اما شدت آنها متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از این علائم عبارتند از:
1. درد و سوزش سر دل. احساس می کنید چیزی در شکم شما سوراخ می کند.
2. احساس نفخ می کنید و شکمتان بزرگ شده است.
3. بعد از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می کنید.
4. حالت تهوع، استفراغ و دل درد دارید.
احساس می کنید سوزش سر دلتان بدتر می شود.

نتیجه گیری و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

التهاب معده وضعیتی است که در آن پوشش داخلی معده ملتهب شده و گاهی اوقات فرسایش می یابد. این حالت با علائم مختلفی مانند ناراحتی معده، سوزش سر دل و حالت تهوع خود را نشان می دهد. گزینه های مختلفی را می توان برای درمان ورم معده در نظر گرفت، از جمله درمان های خانگی، داروهای گیاهی و قرص های گاستریت. گاهی اوقات افراد می پرسند که درمان گاستریت چقدر طول می کشد؟ در پاسخ باید گفت که این مورد بستگی به شدت بیماری و علائم آن دارد. درمان های خانگی ممکن است بیشتر طول بکشد. با این حال، درمان گاستریت بسیار مهم است و بی توجهی به آن می تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند خونریزی معده شود.

در دکترتو می توانید با بهترین متخصصین گوارش شهر خود آشنا شوید، به صورت تلفنی و آنلاین با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا

اطلاعات این مقاله فقط برای راهنمایی است. بدون مشورت با پزشک خود درمانی نکنید.

دریافت مشاوره آنلاین

اکثر ما در طول زندگی خود درد معده را تجربه می کنیم، گاهی اوقات این دردها شدید و آزاردهنده می شوند و نیاز به درمان دارند. شما ممکن است اغلب این را ندانید. علت درد معده درد و مشکلات در سایر اندام های داخل شکم است. در این مقاله به بررسی علل، انواع و روش های درمان معده درد می پردازیم. در ابتدا از شما دعوت می کنیم تا نظر دکتر عبدالرضا سراقی فوق تخصص گوارش از پزشکان دکتر ساینا را در این باره مشورت کنید.

فهرست مطالبی که می خوانید:

درد معده چیست؟

معده درد یک مشکل رایج در کودکان و بزرگسالان است که همه ما هر از گاهی آن را تجربه می کنیم. درد معده می تواند نشانه طیف وسیعی از بیماری ها و اختلالات گوارشی باشد. در بسیاری از موارد، دردی که در شکم احساس می کنیم از معده نمی آید. بلکه توسط سایر اندام های شکمی مانند روده و آپاندیس ایجاد می شود که به اشتباه با معده درد اشتباه می شوند.

قسمت فوقانی شکم خانه چندین اندام حیاتی از جمله روده، کیسه صفرا، کبد و پانکراس است. درد شکم یا معده می تواند ناشی از التهاب یا آسیب به هر یک از این اندام ها باشد. در بیشتر موارد، پزشک با بررسی سایر علائم بالینی و تجویز آزمایش های تشخیصی علت درد معده یا شکم را مشخص می کند.

گاهی درد سایر اندام‌های شکمی با معده درد اشتباه گرفته می‌شود.

درد معده اغلب به دلیل یک مشکل جدی ایجاد نمی شود. اما اگر درد معده شدید یا همراه با علائمی مانند تب، حالت تهوع، زردی پوست یا خونریزی از دستگاه گوارش است، حتما با پزشک متخصص داخلی یا متخصص گوارش مشورت کنید.

انواع معده درد

همه دردهای معده یکسان نیستند. به عنوان مثال، مدت زمان احساس درد در تشخیص علت درد معده مهم است.

معده درد حاد

این نوع درد معده فقط برای یک هفته یا حتی کمتر از آن احساس می شود. دردهای حاد معده نیاز به درمان فوری دارند. این درد می تواند ناشی از عفونت، التهاب، انسداد عروقی یا انسداد دستگاه گوارش باشد. درد حاد شکم اغلب به طور ناگهانی شروع می شود و با حالت تهوع یا استفراغ همراه است.[1]

معده درد مزمن

درد مزمن معده درد مداوم یا عود کننده ای است که 3 ماه یا بیشتر طول می کشد. بر اساس مطالعات انجام شده، دردهای مزمن شکمی بیشتر در کودکان و در سنین چهار تا دوازده سالگی شایع است. به طور کلی حدود 13 درصد از کودکان از درد مزمن شکم رنج می برند.[2]

درد پیشرونده شکم

درد پیشرونده شکم دردی است که با گذشت زمان بدتر می شود. معمولاً برخی علائم بالینی نیز با پیشرفت درد شکم ظاهر می شوند. درد پیشرونده شکم اغلب نشانه یک مشکل جدی است.

علائم معده درد

علائم معده درد

درد معده ممکن است با علائم دیگری همراه باشد:

نفخ شکم

اروغ زدن

سوء هاضمه

یبوست

اسهال

نفخ شکم

وجود خون در مدفوع

تغییر در مدفوع

حالت تهوع که ممکن است منجر به استفراغ شود.

اگر درد معده شدید است یا علائم دیگری غیر از معده درد دارید، به متخصص داخلی مراجعه کنید.

مشاوره پزشکی آنلاین را از بهترین متخصص دریافت کنید

باعث ناراحتی معده می شود

شایع ترین علل درد معده و شکم عبارتند از:

درد معده به دلیل زخم معده

زخم معده یکی از شایع ترین علل دردهای مکرر شکم است. زخم معده زخم های باز در لایه داخلی معده یا قسمت اول روده کوچک است که در اثر تماس اسید معده با بافت معده ایجاد می شود. درد معده و سوزش سر دل از شایع ترین علائم زخم معده هستند. اسید معده و خالی بودن معده درد را شدیدتر می کند. درد معده نیز ممکن است در شب بیشتر احساس شود.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری عامل اصلی زخم معده است. حدود 80 تا 90 درصد ایرانیان این باکتری را در معده خود دارند. [3] البته در اکثر افراد این باکتری هرگز عوارض جدی ایجاد نمی کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زخم معده را مطالعه کنید.

گاهی افراد مبتلا به سوءهاضمه دچار معده درد می‌شوند.

درد معده ناشی از سوء هاضمه

سوء هاضمه یا ناراحتی معده با احساس درد و ناراحتی در قسمت بالایی شکم همراه است و اغلب علائم خاصی مانند درد شکم و احساس سیری بلافاصله پس از شروع غذا ایجاد می کند. سوء هاضمه همچنین می تواند از علائم بیماری های مختلف گوارشی باشد.

گاهی اوقات افراد مبتلا به سوء هاضمه دچار سوزش سر دل نیز می شوند. سوزش سر دل عبارت است از احساس درد یا سوزش در مرکز قفسه سینه که در حین یا بعد از غذا خوردن احساس می شود. درد و سوزش را می توان تا گردن یا پشت احساس کرد.

رفلکس معده

رفلاکس اسید معده نیز یکی از عوارض شایع گوارشی است که می تواند منجر به درد معده و شکم شود. این عارضه زمانی رخ می دهد که بخشی از اسید معده بالا رفته و وارد انتهای مری می شود. این وضعیت ممکن است با سوزش سر دل و درد در قسمت بالای شکم همراه باشد.

نفخ و یبوست

یبوست نیز یکی از شایع ترین علل درد شکم است که می تواند با معده درد اشتباه گرفته شود. افراد یبوست اغلب احساس نفخ و سیری می کنند. در این حالت حتی ممکن است شکم به طور قابل توجهی متسع و برآمده باشد.

زخم معده یکی از شایع ترین علل درد معده است.

التهاب معده

التهاب پوشش داخلی معده اغلب در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. مصرف زیاد مشروبات الکلی و استفاده مکرر از مسکن نیز می تواند منجر به ورم معده شود. این وضعیت می تواند باعث درد شدید یا سوزش در قسمت بالای شکم شود. این درد می تواند با خوردن غذا کاهش یا تشدید شود.

گاستریت همچنین ممکن است با حالت تهوع، استفراغ و احساس سنگینی بعد از غذا خوردن همراه باشد.

التهاب آپاندیس یا آپاندیسیت

آپاندیس یک کیسه کوچک انگشت مانند است که از پایین و سمت راست روده بزرگ بیرون زده است. آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس باعث درد در سمت راست و پایین شکم می شود. اما در بیشتر افراد درد ناشی از این عارضه از قسمت فوقانی شکم و اطراف ناف شروع می شود و سپس به قسمت تحتانی شکم سرایت می کند. همچنین ممکن است پس از تجربه معده درد، حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنید. آپاندیسیت معمولا با تب همراه است.

سندرم روده تحریک‌پذیر

درد شکمی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر می تواند بعد از غذا خوردن یا در موقعیت های استرس زا بدتر شود. افراد مبتلا به این سندرم علائمی مانند اسهال یا یبوست و نفخ نیز دارند. سندرم روده تحریک پذیر معمولا باعث خونریزی یا کاهش وزن نمی شود.

مصرف برخی از داروها می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند.

علل دیگر معده درد

مصرف ترکیبات محرک معده: درد معده در پاسخ به ترکیبات محرک نیز نسبتا شایع است. برخی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و برخی دیگر از مسکن‌های رایج دیگر می‌توانند باعث تحریک و التهاب معده، کاهش ترشح مخاط معده و در نتیجه زخم معده شوند. بنابراین از مصرف خودسرانه و طولانی مدت مسکن ها خودداری کنید.

برخی محرک‌های دیگر، از جمله مصرف الکل و رفلاکس صفرا، نیز می‌توانند باعث درد معده شوند.

سنگ کیسه صفرا یا التهاب: کیسه صفرا کیسه ای حاوی آنزیم های گوارشی است که محتویات آن را به روده کوچک تخلیه می کند. مشکلات کیسه صفرا یکی از شایع ترین علل درد در سمت راست و بالای شکم است و می تواند با درد معده اشتباه گرفته شود. درد صفراوی می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

اختلالات کبد و لوزالمعده: فیبروز کبدی، هپاتیت، آبسه کبد و التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) شایع ترین مشکلات کبد و پانکراس هستند و می توانند با درد شدید شکم همراه باشند.

انسداد دستگاه گوارش: انسداد روده ممکن است با درد یا گرفتگی شدید شکم، استفراغ، ناتوانی در دفع مدفوع یا نفخ و سایر علائم ناراحتی شکمی همراه باشد.

دیورتیکولیت یا التهاب دیواره روده: درد شکم، به ویژه در ناحیه پایین سمت چپ، می تواند ناشی از دیورتیکولیت باشد. این التهاب دیواره روده زمانی رخ می دهد که داخل روده بزرگ عفونی یا ملتهب شود. تب خفیف، حالت تهوع، استفراغ یا یبوست از دیگر علائم این بیماری است.

رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار و الکل و استرس زیاد از عوامل خطر برای درد معده هستند.

عوامل خطر برای درد معده

برخی از افراد بیشتر از دیگران از ناراحتی معده رنج می برند، به خصوص افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

برخی از عوامل خطر التهاب و درد معده عبارتند از:

سیگار کشیدن

سطح استرس بالا

مصرف بیش از حد الکل یا کوکائین

بلعیدن مواد خورنده یا اشیاء غیر قابل خوردن

سابقه استفراغ مزمن

کمبود ویتامین B12

استفاده منظم و مکرر از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن

استفاده منظم از استروئیدهای تجویزی، شیمی درمانی، مکمل های پتاسیم یا آهن

قرار گرفتن در معرض تشعشعات مضر

رفلاکس صفرا بعد از جراحی معده

برخی بیماری های خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو یا دیابت نوع 1

ایدز و اچ آی وی

بیماری کرون

علاوه بر این، عفونت هایی مانند سل و سیفلیس نیز می توانند خطر معده درد را افزایش دهند.

پزشک با معاینه‌ی بالینی و انجام برخی آزمایش‌ها، علت معده را تشخیص می‌دهد.

تشخیص درد معده

پزشک ابتدا از شما در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد و وضعیت شما را از طریق معاینه بالینی بررسی می کند. اما او همچنین ممکن است آزمایش‌های تشخیصی خاصی را برای تشخیص دقیق علت درد معده تجویز کند:

تست های تشخیصی هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری را می توان در آزمایش خون، آزمایش مدفوع یا آزمایش تنفس تشخیص داد. پزشک یکی از این آزمایش ها را با در نظر گرفتن علائم بالینی و وضعیت کلی سلامتی شما تجویز می کند.

آندوسکوپی برای بررسی دستگاه گوارش فوقانی

در طی آندوسکوپی، پزشک یک لوله نازک و منعطف مجهز به دوربین از گلو را به مری، معده و روده کوچک می‌دهد و علائم التهاب را بررسی می‌کند.

همچنین، اگر ناحیه ای مشکوک به نظر برسد، پزشک از آندوسکوپ برای برداشتن نمونه کوچکی از بافت برای بررسی بیشتر استفاده می کند. نمونه برداری همچنین می تواند هلیکوباکتر پیلوری را در پوشش معده تشخیص دهد.

تصویربرداری با اشعه ایکس از قسمت فوقانی دستگاه گوارش

در این نوع تصویربرداری که «بلع باریم» نیز نامیده می شود، تصاویری از مری، معده و روده کوچک برای بررسی ناهنجاری ها گرفته می شود. برای تشخیص بیشتر زخم‌ها و جراحات معده، پزشک ممکن است از شما بخواهد که قبل از تصویربرداری یک مایع سفید حاوی باریم بنوشید. این مایع دستگاه گوارش را می پوشاند و دقت تصویربرداری را افزایش می دهد.

درمان‌های مختلفی برای بهبود درد معده تجویز می‌شوند.

درمان معده درد

بسته به علت درد معده، درمان های مختلفی برای بهبود آنها تجویز می شود:

درمان پزشکی

داروهای مختلفی برای درمان معده درد وجود دارد:

آنتی بیوتیک ها: یک دوره آنتی بیوتیک اغلب در درمان هلیکوباکتر پیلوری موثر است. پزشک ممکن است کلاریترومایسین یا مترونیدازول را برای درمان درد معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری تجویز کند.

مهارکننده های پمپ پروتون: امپرازول و لانسوپرازول از جمله داروهایی هستند که می توانند تولید اسید را مسدود کرده و به کاهش درد معده کمک کنند.

مسدود کننده های H2: این داروها می توانند تولید اسید را کاهش دهند. فاموتیدین یک مسدود کننده H2 است.

آنتی اسیدها: این داروها می توانند اسید معده را خنثی کرده و در نتیجه درد معده را کاهش دهند.

داروهای ضد زخم: داروهایی مانند سوکرالفات و میزوپروستول می توانند پوشش معده را بپوشانند و از زخم محافظت کنند.

داروهای ضد تهوع: این داروها با تجویز پزشک و بدون نسخه در داروخانه ها موجود است و می تواند به بهبود علائم معده درد کمک کند.

درمان خانگی

رعایت برخی موارد و تغییر عادات خاص می تواند در بهبود معده درد موثر باشد:

وعده های غذایی خود را کاهش دهید و بیشتر بخورید: اگر به طور مکرر از سوء هاضمه رنج می برید، بهتر است مقدار غذای مصرفی در هر وعده غذایی را کاهش دهید. اما در طول روز بیشتر غذا بخورید. این به کاهش اثرات اسید معده کمک می کند.

از غذاهایی که معده را تحریک می کنند اجتناب کنید: از غذاهایی که معده را تحریک می کنند، مانند غذاهای تند، اسیدی، سرخ شده یا چرب خودداری کنید.

اجتناب از نوشیدنی های الکلی: الکل می تواند پوشش معده را تحریک کند.

نوع مسکن مصرفی خود را تغییر دهید: اگر از مسکن هایی استفاده می کنید که خطر معده درد را افزایش می دهند، با پزشک خود مشورت کنید و از نوع دیگری از مسکن استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تقریباً همه افراد حداقل یک بار در زندگی خود از درد معده به دلیل سوء هاضمه یا سوزش سر دل رنج برده اند. در بیشتر موارد، معده درد کوتاه مدت و خفیف است و نیاز به مراقبت های پزشکی خاصی ندارد. اما در این موارد با پزشک داخلی یا متخصص گوارش مشورت کنید:

درد مکرر شد و یک هفته طول کشید.

اگر پس از مصرف داروی خاصی درد معده رخ داد.

حالت تهوع دارید که بیش از 12 ساعت طول می کشد.

مدفوع خونی یا خیلی تیره.

علاوه بر درد شکم، تب هم دارید.

درد معده پس از آسیبی مانند ضربه به شکم ایجاد می شود.

بعد از مصرف داروی جدید معده درد دارید.

به دلایلی مانند ایدز، شیمی درمانی یا استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، شما دچار نقص یا ضعف در سیستم ایمنی هستید.

مورد اضطراری

در صورت مشاهده این علائم معده درد، فورا به اورژانس مراجعه کنید:

درد معده همراه با تنگی نفس و درد قفسه سینه

درد شدید در سمت راست بالای شکم

ناراحتی و دردهای غیر قابل تحمل معده

درد معده همراه با مدفوع سفید یا کم رنگ

ناراحتی شدید شکم در زنان باردار

فرد دارای علائم کم آبی شدید مانند ادرار نکردن، ترک خوردگی لب، پوست بسیار خشک، گیجی، سرگیجه یا گودی چشم است.

نوزادی که استفراغ مداوم یا تب بالا دارد.

آخرین سخنان دکتر ساینا

اگرچه درد معده در بسیاری از موارد نگران کننده نیست. اما به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات حمله قلبی، آپاندیسیت، سنگ کیسه صفرا و سایر مشکلات جدی با علائمی شبیه درد معده خود را نشان می دهند. اگر دردهای معده شما مکرر، شدید یا با علائم دیگری همراه است، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

لازم نیست برای صحبت با او به دکتر بروید! شما می توانید در هر زمان و هر مکان در سامانه دکترساینا از بیش از 2500 متخصص پزشکی مشاوره آنلاین دریافت کنید.

سوالات متداول

اگر درد معده مداوم یا شدید بود، اگر درد همراه با تب بالا بود و اگر شدت درد یا محل آن تغییر کرد، سریعا با پزشک مشورت کنید.

درد حاد شکم معمولا بین 2 تا 10 روز طول می کشد. اما اگر به درستی درمان نشود، می تواند مزمن شود و طولانی تر شود.

[1] Patterson JW، Kashyap S، Dominique E. شکم حاد. [به روز شده در 14 ژوئیه 2021]. در: StatPearls [اینترنت]. جزیره گنج (FL): StatPearls Publishing; ژانویه 2022-.

[2] کورترینک، جی.جی.، دیدرن، ک.، بنینگا، ام.ا. و تابرز، ام.ام. (2015). اپیدمیولوژی اختلالات عملکردی درد شکم کودکان: یک متا

[3] تجزیه و تحلیل. PloS one، 10(5)، e0126982. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0126982

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا