چرا وقتی عینک میزنم سرم گیج میره

دکتر هوشنگ صابری، جراح مغز و اعصاب، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران: سرگیجه یک ناراحتی نسبتا شایع در بین افراد است و هر فردی می تواند چندین بار در طول زندگی خود دچار آن شود. اکثر بیماران بدون مراجعه به پزشک و استراحت یا نوشیدن آب و غذا بهبود می یابند، اما سرگیجه همراه با زمین خوردن، از دست دادن هوشیاری، تاری دید، تهوع و استفراغ تا حدودی جدی تر است و ممکن است هشداری برای بیمار برای یافتن علت باشد. .. و درستش کن

سرگیجه باعث عدم تعادل در وضعیت ایستاده می شود، به طوری که فرد بی اختیار به این طرف و آن طرف حرکت می کند و گاهی در اثر افتادن یا برخورد با جسم سخت دچار صدمات جدی و حتی شکستگی می شود. چندین اندام بدن حفظ تعادل را در حین راه رفتن تنظیم می کنند و زمانی که بیمار با این شکایت مراجعه می کند، هر گونه مشکل در حفظ تعادل باید بررسی شود.

ریشه های سرگیجه

اختلال تعادل کاذب

علت اختلال تعادل کاذب معمولاً اختلالات قلبی عروقی است و منشا عصبی ندارد. بیماران مبتلا به اختلال تعادل کاذب معمولاً پس از تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده، افت فشار خون را تجربه می کنند. افت فشار خون نیز باعث سرگیجه و سیاهی چشم و زمین خوردن بیمار می شود.

اختلالات تعادل کاذب ناشی از مشکلات قلبی عروقی با معاینه و اندازه گیری فشار خون بیمار در حالت نشسته و خوابیده قابل تشخیص است. این افراد ممکن است کم خون باشند، مایعات بدنشان کم باشد یا مشکلات قلبی عروقی داشته باشند که هر کدام درمان خاص خود را دارند.

اختلال تعادل واقعی

اختلال تعادل در راه رفتن زمانی رخ می دهد که قدرت تنش عضلانی کافی نباشد و فرد نتواند تعادل خود را در حین راه رفتن حفظ کند. این اختلال منشأ عصبی دارد. اختلالات تعادل می تواند با سرگیجه و پرش چشم همراه باشد. این افراد معمولاً از نظر ظاهری بسیار هوشیار هستند، اما شایع ترین علامت آنها این است که در جهات مختلف راه می روند و به طرفین (چپ و راست) منحرف می شوند. اختلال تعادل هنگام راه رفتن ممکن است با اختلالاتی در حرکت دست ها همراه باشد به طوری که دست ها قدرت خود را از دست بدهند یا تکان بخورند.

منشا اختلال تعادل واقعی چیست؟

علل اختلال تعادل واقعی بسیار متنوع است. منشا این عدم تعادل می تواند در مغز، نخاع، نخاع تا مخچه، قشر پیشانی یا گوش داخلی باشد:

منشاء زیست محیطی:

شایع ترین علت سرگیجه خفیف و عدم تعادل در راه رفتن، نتیجه ضربه به سر است. سرگیجه ضربه ای می تواند بلافاصله یا چند روز پس از تصادف رخ دهد. گاهی اوقات در قسمت حلزونی گوش که عصب گوش درگیر است، التهاب ایجاد می شود.

منشا مخچه:

آسیب مغزی که در مخچه یا مسیر مخچه به نخاع وجود دارد باعث اختلال در تعادل می شود. در این موارد احتمال التهاب مخچه، آتروفی مخچه، تومور و خونریزی در مخچه مطرح می شود. البته کمبود برخی ویتامین ها نیز می تواند باعث اختلال در مسیر مخچه به نخاع شود و باعث سرگیجه و عدم تعادل در هنگام راه رفتن شود.

منشاء مهره ای:

نوع دیگری از عدم تعادل در راه رفتن ناشی از اختلالات ستون فقرات است. بیماری های ژنتیکی نخاع، آسیب به ستون فقرات، کمبود ویتامین B12 (باعث تحلیل رفتن قسمت هایی از نخاع مسئول حفظ تعادل می شود. چنین افرادی هنگام راه رفتن با چشمان باز مشکلی ندارند، اما زمانی که چشمان خود را می بندند. به راحتی سقوط می کند) تعادل فرد را به هم می زند.

منشأ در قشر پیشانی مغز:

آسیب دو طرفه به قشر پیشانی مغز نیز می تواند باعث اختلال در راه رفتن شود. ما این وضعیت را عمدتاً در افراد مسن‌تری می‌بینیم که سکته مغزی و متعاقب آن خونریزی در قشر پیشانی مغز داشته‌اند.

گاهی با وجود بررسی های فراوان دلیلی برای سرگیجه و عدم تعادل پیدا نمی کنیم. در این موارد جستجوی علت باید با مشاهده بیمار انجام شود. درمان این بیماران دشوارتر است و به طور کلی بر اساس علائم بیماری است.

منبع: بهترین ها

مطالب مرتبط:

علت سردرد و سرگیجه مزمن چیست؟

علت سرگیجه، سیاهی چشم و عدم تعادل چیست؟

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

کودکان مبتلا به آستیگماتیسم با استفاده از عینک می توانند به بهبود چشم های خود کمک زیادی کنند

شفاآنلاین>سلامت> افرادی که مبتلا به آستیگماتیسم هستند، فکر می‌کنند نیازی به استفاده مداوم از عینک ندارند، مخصوصاً کسانی که نمره عینک «یک» یا پایین‌تر دارند، کلاً خیلی وقت‌ها فراموش می‌کنند عینک بزنند، اما همیشه ذهنشان درگیر این سؤال است که با عینک نزدن، چشم‌های‌شان آسیب می‌بینند یا خیر؟ البته این حالت برای نمره‌های بالای چشم زیاد صدق نمی‌کند، چرا که این افراد بیشتر اوقات از عینک استفاده می‌کنند، چون می‌دانند که عدم تطابق می‌تواند سردردهای ناخوشایندی برای‌شان به‌دنبال داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین ، دکتر علیرضا کشتکار جعفری در این باره می گوید: افراد مبتلا به آستیگمات نمی توانند از عینک استفاده کنند اما توصیه من به این گونه افراد این است که عینک را رها نکنند زیرا استفاده از عینک به تدریج باعث بهبود چشم و افزایش بینایی می شود. حتی اگر این افراد در طول روز از عینک استفاده نمی کنند، باید هنگام مطالعه از آن استفاده کنند.

به گفته این متخصص بینایی، کودکان مبتلا به آستیگماتیسم با استفاده از عینک کمک زیادی به بهبود چشم هایشان می کنند زیرا دوران طلایی رشد بینایی تا سن 7 سالگی است و لازم است کودک قبل از 7 سالگی عینک بزند. دکتر کاشت کار جعفری در ادامه می افزاید: افرادی که نمره عینک آستیگمات زیر یک دارند نمی توانند از عینک استفاده کنند و مشکلی برایشان پیش نمی آید. بد نیست بدانید که اختلالات مربوط به شکل عدسی و قرنیه از جمله علل آستیگماتیسم است.

به گزارش اختاز آنلاین به نقل از نمناک، برخی افراد به ویژه افراد مسن یا مبتلایان به فشار خون پایین هنگام نشستن یا ایستادن دچار سرگیجه می شوند. علائم این سرگیجه معمولاً با سرگیجه، تاری دید، احساس گیجی و احساس ضعف همراه است. معمولا به این افراد توصیه می شود هر چه زودتر بنشینند تا فشار خونشان متعادل شود.

برخی از افراد احساس سرگیجه یا ضعف می کنند و برخی دیگر دچار حملات مختلف می شوند. علائم آن در برخی افراد شدیدتر است و گاهی پس از ورزش، مصرف الکل پس از یک وعده غذایی سنگین یا کم آبی بدن افزایش می یابد. برخی از جوانان نیز هنگام ایستادن این علائم را تجربه می کنند، اما مشکل فشار خون ندارند. اغلب ضربان قلب آنها در چنین شرایطی که به آن سندرم اختلال سیستم عصبی اتونومیک می گویند، بیشتر از حد طبیعی می شود. دلیل این امر در سنین پایین بدون مشکل و بیماری هنوز مشخص نیست.

علل سرگیجه بعد از ایستادن

سرگیجه یا سبکی سر هنگام ایستادن معمولاً با فشار خون بالا مرتبط است. در حالت طبیعی، وقتی انسان از جای خود بلند می شود، نیروی جاذبه خون او را به رگ های پا و پایین بدن می کشد. حرکات کششی باعث کاهش فشار خون و کاهش قند خونی می شود که از قلب به مغز می رسد. کاهش جریان خون در مغز علت سرگیجه و سایر علائم است.

برای جبران این، سیستم عصبی به سرعت ضربان قلب را افزایش می دهد و رگ های خونی را فشرده می کند تا فشار خون در اسرع وقت به حالت عادی برگردد. بخشی از سیستم عصبی مسئول جبران این افت فشار خون است. بسیاری از اختلالات در بدن می تواند عاملی برای تنظیم فشار خون در این مواقع باشد و در هنگام ایستادن باعث سرگیجه شود.

شامل موارد زیر می باشد :

نارسایی سیستم عصبی به دلیل پمپاژ ضعیف خون

کاهش حجم خون

پاسخ هورمونی نادرست و نامناسب

علل معمولا برای افراد مختلف در شرایط مختلف متفاوت است.

برخی علل رایج

شایع ترین علل سرگیجه می تواند شامل موارد زیر باشد:

فشار خون که معمولا در زمان کم خونی و کم آبی افزایش می یابد.

داروهای مختلف مصرف کنید

کمبود خواب

نارسایی آدرنال

شایع ترین علل سرگیجه در حالت ایستاده می تواند نشانه مشکلات جدی باشد.

شامل موارد زیر است:

مصرف داروهای خاص برای مدت طولانی

تغییرات فشار خون به دلیل افزایش سن

نارسایی سیستم عصبی

علائم راه

برخی از افراد هنگام ایستادن، همراه با چیزهای دیگری مانند خون در مدفوع، مدفوع بیش از حد سیاه، علائم سیستم عصبی، مشکل در راه رفتن، یا عدم هماهنگی و عدم تعادل بدن، سرگیجه را تجربه می کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

افرادی که علائم هشداردهنده فوق را دارند یا به دلیل سرگیجه شدید هنگام ایستادن یا افتادن از هوش می روند، باید برای آزمایش به پزشک مراجعه کنند.

در این مورد، پزشک معاینه عمومی انجام می دهد، سابقه پزشکی را بررسی می کند و در مورد علائم سوال می کند.

نمونه ای از این سوالات عبارتند از: 

چند وقته سرگیجه دارید؟

آیا تا به حال به دلیل سرگیجه زمین خورده اید یا از حال رفته اید؟

چه داروهایی استفاده می کنید؟

آیا مشکلاتی مانند دیابت، بیماری پارکینسون یا سرطان دارید؟

آیا تا به حال داروی خاصی برای این سرگیجه مصرف کرده اید؟

برای معاینه، پزشک شما را به مدت 5 دقیقه دراز می کشد و سپس فشار خون و ضربان قلب شما را اندازه گیری می کند. فشار خون شما را به مدت یک دقیقه پس از بلند شدن و نشستن، سپس سه دقیقه پس از بلند شدن یا نشستن مجدد اندازه گیری می کند.

اندازه گیری معمولاً با استفاده از دستگاه های دیجیتالی انجام می شود که علاوه بر اندازه گیری فشار خون، قدرت، رفلکس و تعادل بدن شما را نیز نشان می دهد. معمولاً شایع ترین علت سرگیجه ناگهانی مصرف دارو، عدم استراحت و فشار خون پایین است. گاهی اوقات برخی از افراد این مشکلات را همراه با بیماری هایی مانند بیماری پارکینسون، بی حسی و گزگز در دست ها و پاها تجربه می کنند.

اگر علت سرگیجه ناگهانی شما در هنگام ایستادن مشخص و واضح باشد، برای شما دارو تجویز می شود و در غیر این صورت آزمایشات دیگری مانند نوار قلب که شمارش کامل خون است و سایر آزمایشات مانند اندازه گیری سطح الکترولیت ها برای شما تجویز می شود، تشخیص دقیق تری ضروری است.

رفتار

اگر علت سرگیجه شما داروی خاصی باشد، معمولاً دارو را قطع کرده یا تغییر می دهند. بسیاری از علل سرگیجه قابل درمان هستند و فقط باید علائم آنها را بررسی کرد تا علت آن را پیدا کرد. تغییر سبک زندگی نیز در درمان این نوع سرگیجه موثر است.

معمولاً از این افراد خواسته می شود که هر روز استراحت کافی داشته باشند.

قبل از بلند شدن از رختخواب، حرکات ملایمی را در محل انجام دهید، ابتدا کمی بنشینید و سپس بلند شوید.

تمام دراز و نشست ها و کرانچ های خود را به آرامی انجام دهید و مایعات فراوان بنوشید.

از مصرف الکل خودداری کنید.

برای گردش خون خوب ورزش و ورزش کنید، زیرا ورزش باعث بهبود توده عضلانی و دیواره رگ ها و کاهش تجمع خون در ساق پا می شود و در نتیجه خون به اندازه کافی و متناسب در بدن گردش می کند.

همچنین به این افراد توصیه می شود هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن خود قرار دهند.

مصرف نمک نیز می تواند علائم را کاهش دهد، اما باید مراقب باشید که در مصرف آن افراط نکنید.

مصرف نمک هرگز برای افراد مبتلا به بیماری قلبی توصیه نمی شود. بنابراین نباید بدون اجازه پزشک هیچ درمانی انجام دهید.

پزشک ممکن است دارویی به نام فلودروکورتیزون تجویز کند که نمک و آب کافی را در بدن نگه می دارد و از افت فشار خون جلوگیری می کند. البته این دارو می تواند باعث افزایش فشار خون در هنگام دراز کشیدن، نارسایی قلبی و کاهش سطح پتاسیم خون شود. گاهی پزشکان این دارو را با بتابلوکرها یا پروپرانولول تجویز می کنند که فشار خون را تنظیم می کند. عوارض جانبی این داروها می تواند شامل بی حسی و خارش باشد. این دارو برای کسانی که بیماری های عروقی دارند تجویز نمی شود.

سایر داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند دروکسیدوپ، پیریدوستیگمین و اکتروتید به درمان این مشکل کمک می کنند.

توصیه هایی برای سالمندان

سرگیجه هنگام ایستادن در 20 درصد از افراد مسن رخ می دهد. معمولاً در افرادی که از اختلالات و بیماری ها رنج می برند بیشتر دیده می شود. به خصوص کسانی که از فشار خون بالا رنج می برند و نیاز به مراقبت دارند.

بسیاری از زمین خوردن ها در افراد مسن به دلیل سرگیجه هنگام ایستادن است. پس باید این مشکل را در آنها حل کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا