چرا وقتی عصبانی میشم دست چپم درد میگیره

احساس درد در دست چپ در حین ورزش می تواند ناشی از مشکلات قلب یا سایر اندام های بدن باشد. اما علامت درد دست چپ چیست؟ علت این درد چی میتونه باشه؟ پاسخ در این مقاله داده شده است.

نکته مهم برای درد دست چپ

اگر دردی در دست چپ خود احساس می کنید که با فعالیت بدنی افزایش می یابد و در عوض با استراحت کاهش می یابد و بهبود می یابد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. زیرا این درد می تواند نشانه بیماری قلبی باشد. به خصوص اگر درد عمیق باشد و دست بی حس باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید.

علت تیراندازی به قلب

درد قلب چه احساسی دارد؟

احساس درد در دست چپ در هنگام استراحت، مانند هنگام تماشای تلویزیون، می تواند مربوط به شرایطی مانند تپش قلب باشد و در نهایت اگر درد دست چپ با علائمی مانند درد قفسه سینه، تهوع، استفراغ همراه باشد. گیجی، غش کردن ، تنگی نفس، تعریق غیر طبیعی، نفخ، سرفه و خس خس سینه، فورا به پزشک مراجعه کنید.

علت درد دست چپ چیست؟

عوامل متعددی، از جمله گرفتگی عضلات تا حمله قلبی شدید، می تواند منجر به درد دست چپ شود. در بیشتر موارد، تشخیص اینکه آیا درد دست چپ ناشی از عوامل ناچیز است یا عوامل جدی دیگر، آسان نیست.

چندین ویژگی می تواند به ما در تشخیص رابطه بین درد بازوی چپ و بیماری قلبی کمک کند. حال بیایید در مورد دلایل درد در بازوی چپ صحبت کنیم؟

1- آسیب عضلانی

آسیب به بافت ماهیچه ای در حین فعالیت های ورزشی نیز می تواند باعث درد در دست چپ شود. دامنه درد در بافت عضلانی گسترده است، از کشش ساده یا رگ به رگ شدن تا حتی پارگی عضله.

علائم آسیب عضلانی درد، تورم و از دست دادن حرکت در نواحی آسیب دیده است. اسپاسم عضلانی با استفاده از معاینه فیزیکی توسط پزشک، MRR و سی تی اسکن تشخیص داده می شود. آسیب عضلانی با استراحت و جراحی درمان می شود.

2- داشتن درد مداوم در دست چپ

اگر احساس درد در دست چپ برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، احتمال اینکه این درد ناشی از بیماری های قلبی باشد بسیار کم است.

شرایطی مانند التهاب تاندون‌های مچ دست (عضلات روتاتور کاف) و آرتریت (آرتریت) می‌تواند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد، که احتمال تداوم درد برای مدت طولانی را بیشتر می‌کند که مربوط به بیماری قلبی است.

در مقابل، احتمال بسیار کمی وجود دارد که درد شدیدی که به سرعت بهتر و بهتر می شود با بیماری قلبی مرتبط باشد. به خصوص اگر فرد به دلیل حرکت ناگهانی دست و گردن دچار این درد شود.

3- درد مکرر در دست چپ

در موارد بسیار نادر، احساس درد در دست چپ یا احساس تیراندازی در دست چپ، که به دلیل حرکت یا کشش نواحی دردناک افزایش می‌یابد، با بیماری قلبی مرتبط است. فعالیت های ساده مانند بلند کردن وزنه یا جابجایی مبلمان می تواند منجر به سفتی یا تورم در مفاصل یا عضلات دست شود.

درد مرتبط با این نوع آسیب اغلب به دلیل فشار ناگهانی و شدید پزشک بر روی نواحی تحت معاینه دوباره ظاهر می شود. همچنین گاهی اوقات درد در دست چپ می تواند ناشی از فشار بر عصب گردن باشد که در این صورت با چرخش گردن به چپ و راست دوباره درد ظاهر می شود.

احساس درد در دست چپ ناشی از بیماری قلبی معمولا با حرکت دست تشدید نمی شود.

4- حمله قلبی

درد در بازوی چپ و زیر بغل در هنگام فعالیت بدنی و ورزش می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد. در افراد در معرض خطر حملات قلبی، فشار خون بالا در حین فعالیت بدنی می تواند منجر به حمله قلبی شود.

احساس درد در دست چپ که ناشی از حمله قلبی است، به پشت قفسه سینه و همچنین به فک گسترش می یابد. عرق کردن، تنگی نفس، درد قفسه سینه و استفراغ از دیگر علائمی است که در هنگام حملات قلبی رخ می دهد.

حمله قلبی با استفاده از نوار قلب، اکوکاردیوگرام، آزمایش خون، اندازه گیری استرس، آنژیوگرافی، ام آر آی، سی تی اسکن و سی تی اسکن. اسکن قفسه سینه تشخیص داده می شود.

حملات قلبی را می توان با تجویز داروهایی مانند رقیق کننده های خون، نیتروگلیسیرین یا داروهایی که برای کنترل تپش قلب و تسکین آنژین و فشار خون استفاده می شود، درمان کرد. در برخی موارد، برای درمان فردی که دچار حمله قلبی شده است، به جراحی نیاز است.

5- مشکلات عصبی دست

درد عصبی در شانه و بازوی چپ می تواند ناشی از فشار اعصاب باشد. بیشتر این نوع مشکلات با ظاهر شدن درد در نواحی نزدیک عصب تحت فشار ظاهر می شوند و معمولاً درد گسترش می یابد و در طول مسیر عصب حرکت می کند. ضعف و بی حسی عضلانی نیز به دلیل فشار عصبی رخ می دهد.

با استفاده از ام آر آی و الکترومیوگرافی می توان عصب تحت فشار دست را تعیین کرد. فشار عصبی را می توان با تزریق کورتیکواستروئیدها (هورمون های ترشح شده از غده فوق کلیوی)، مسکن، فیزیوتراپی و در صورت لزوم جراحی درمان کرد.

6- رباط ها

احساس درد شانه چپ در حین ورزش می تواند نشانه آسیب رباط در مچ دست، بازو یا شانه باشد. در این شرایط کشیدگی رباط در حین حرکت منجر به درد می شود و تورم نیز در این نواحی قابل مشاهده است.

پزشک این مشکل را از طریق معاینه فیزیکی، عکس (اسکن) و ام آر آی تشخیص می دهد. درمان آسیب های رباط بی حرکتی، جراحی یا ترکیبی از هر دو است.

7- احساس درد در دست چپ همراه با احساس درد در قفسه سینه

اگرچه همیشه دلیلی برای نگرانی نیست، اما در بیشتر موارد درد در دست چپ همراه با احساس درد یا سنگینی در قفسه سینه نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد زیرا تعیین اینکه آیا این علائم نشانه‌های قلبی جدی هستند یا خیر دشوار است. مشکلات یا نه

در برخی موارد، بعید است که درد ناشی از مشکلات قلبی باشد، مانند زمانی که یک جوان 21 ساله پس از یک بازی نفس گیر اسکواش به جلو افتاد و در بازوی چپ خود دچار درد شد.

برای درمان درد بازوی چپ با متخصص قلب و عروق مشورت کنید تا پس از تشخیص دقیق علت درد در بازو و زیر بغل درمان لازم برای شما تجویز شود.

چندین بار یک حرکت انجام دهید

انجام مکرر همان حرکت می تواند بر عضلات، رباط ها و تاندون های بازو یا دست تأثیر بگذارد. برخی از مشکلات رایج ناشی از انجام یک حرکت تکراری و تاثیر بر بازو یا دست عبارتند از:

8- تاندونیت

التهاب تاندون ها تاندونیت نامیده می شود. تاندون ها بافت های فیبری ضخیم و قوی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. انجام مکرر یک حرکت می تواند منجر به التهاب تاندون های بازو یا دست شود.

به عنوان مثال، آرنج تنیس بازان ناشی از حرکت ثابت جلو و عقب ساعد (هنگام بازی تنیس) است. اگرچه تنیسورها تنها کسانی نیستند که مستعد این بیماری هستند.

افرادی مانند نقاشان، قصاب ها و لوله کش ها نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند. اگر تمام روز موس کامپیوتر خود را بالا و پایین می‌برید، ممکن است مستعد تاندونیت باشید.

9- سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال یکی از شایع ترین علل درد دست و بازو است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که عصب میانی در حین حرکت از طریق تونل کارپال (کانالی در مچ دست) فشرده می شود. این عصب سیگنال های حسی را از انگشت شست، اشاره، اشاره و انگشت حلقه منتقل می کند.

حرکات تکراری می تواند باعث تورم و التهاب تاندون های مچ دست شود که منجر به فشرده شدن عصب و درد می شود.

خستگی ناشی از افزایش سن

اگرچه ممکن است با افزایش سن دانش و آگاهی بیشتری کسب کنید، اما افزایش سن بر سلامت جسمانی شما نیز تأثیر می گذارد. غضروفی که مفاصل را از هم جدا می کند می تواند به مرور زمان فرسوده شود.

به این ترتیب استخوان ها به یکدیگر ساییده می شوند و به همین دلیل ممکن است در دست یا بازوی خود دچار درد شوید. این بیماری معمولاً به عنوان “استئوآرتریت” شناخته می شود.

10- مشکلات گردن

درد بازو یا دست ممکن است ارتباط مستقیمی با این اندام ها نداشته باشد. دردی که در بازوها و دستان خود احساس می کنید می تواند ناشی از مشکلاتی باشد که بر گردن شما تأثیر می گذارد، مانند فتق دیسک یا تنگی نخاع.

این مشکلات می‌توانند اعصابی را که سیگنال‌هایی را به بازوها و دست‌ها ارسال می‌کنند، تحریک کنند. اگر احساس درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست یا بازو دارید، باید گردن خود را نیز بررسی کنید.

11- برآمدگی روی مچ دست

یک توده روی مچ دست ممکن است کیست گانگلیونی باشد. این کیست ها توده های غیر سرطانی هستند که با مایع روان کننده مفاصل پر شده اند.

این برجستگی‌های کوچک معمولاً دردناک نیستند، اما اگر روی عصب فشار بیاورند، می‌توانند باعث دردی شوند که گاهی زندگی با آن دشوار است. درمان این کیست ها ممکن است شامل بی حرکتی ناحیه، تخلیه مایع داخل کیست یا برداشتن کامل کیست باشد.

12- از بالا افتادن یا افتادن

این نوع حوادث ممکن است استخوانی را نشکند، اما می تواند به تاندون ها، رباط ها یا ماهیچه های بازو یا دست شما آسیب برساند و باعث درد شود. ممکن است وسوسه شوید که آن را با استراحت، مسکن و کمپرس یخ تسکین دهید.

اما یافتن علت اصلی درد به شما کمک می کند موثرترین درمان را دریافت کرده و در سریع ترین زمان ممکن بهبود پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر هنگام بازی فوتبال به شدت زمین بخورید، ممکن است عضلات روتاتور کاف خود را پاره کرده باشید. در این مورد، عدم مراقبت مناسب می تواند پارگی را بدتر کند.

درد دست چپ و گردن

انجمن قلب آمریکا علائم هشدار دهنده حمله قلبی زیر را ارائه می دهد:

درد یا ناراحتی قفسه سینه

سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ

درد فک، گردن یا کمر

ناراحتی یا درد در بازو یا شانه

تنگی نفس

درد عصب در دست چپ

آیا عصبی شدن و درد دست چپ می تواند همزمان با انسداد عروق قلب ایجاد شود؟ هنگامی که یک فرد عصبی می شود، ضربان قلب به دلیل ترشح برخی هورمون های عصبی افزایش می یابد.

اگر در رگ های قلب انسداد وجود داشته باشد، خون رسانی به قلب افزایش نمی یابد. با افزایش ضربان قلب، نیاز به اکسیژن قلب افزایش می یابد.

بله، درد دست چپ هنگام عصبانیت مهم است و باید مورد ارزیابی قرار گیرد، فرد باید به متخصص قلب مراجعه کند و این وضعیت را با اکوکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام بررسی کند. در صورت عدم وجود مشکل قلبی، فرد باید به متخصص ارتوپد یا روماتولوژیست مراجعه کند.

در حالت استرس، ترشح برخی هورمون ها منجر به تسریع ضربان قلب می شود. گاهی اوقات افراد به دلیل استرس دست چپ خود را دچار درد می کنند. هر دردی که از فک پایین تا ناف رخ دهد، چه در هنگام استرس و چه در حین فعالیت، ممکن است به دلیل انسداد عروق قلب باشد.

افراد مبتلا به این عارضه، به خصوص اگر در حین راه رفتن دچار این نوع درد می شوند، باید برای معاینه به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.

آیا درد معده روی دست چپ تاثیر می گذارد؟

یکی از مواردی که در تشخیص افتراقی بیماری قلبی لحاظ می شود، دردهای مربوط به معده و مری است. گاهی اوقات درد معده می تواند در قفسه سینه، ناحیه قلب و شکم احساس شود.

گاهی اوقات حتی درد ناشی از مشکلات گوارشی در شانه یا دست احساس می شود و می تواند علائمی مانند درد قلب ایجاد کند.

اما نکته مهم این است که اگر فردی استنباط کند که دردهایی مانند درد شانه چپ، درد دست چپ، درد شانه راست و درد دست راست ناشی از مشکلات معده است، باید احتمال منشاء درد قلب را در چنین شرایطی در نظر بگیرد. . نیز وجود دارد

پس در صورت بروز چنین دردهایی ابتدا با متخصص قلب و عروق مشورت کنید تا احساس راحتی کنید.

سوزن سوزن شدن انگشت صورتی ضایعه عصب اولنار است که یکی از اعصاب اندام فوقانی است که پس از جدا شدن از شبکه بازویی و عبور از بازو و آرنج تعدادی از ماهیچه های ناحیه ساعد را عصب دهی کرده و وارد دست می شود. پس از عبور از مچ دست بیشتر ماهیچه های کوچک دست توسط اعصاب تامین می شوند.

عصب اولنار

عصب اولنار یک عصب حسی حرکتی است و مسئول حس در قسمت داخلی دست یعنی انگشت کوچک و انگشت حلقه است.

عصب اولنار یکی از سه عصب اصلی اندام فوقانی است که از داخل آرنج، زیر رباط آرنج جانبی عبور کرده و سپس وارد یک تونل باریک به نام تونل کوبیتال می شود.

تونل کوبیتال یک فضای استخوانی-رباطی است که در آن عصب اولنار هنگام عبور از آن تحت فشار قرار می گیرد که به آن سندرم تونل کوبیتال می گویند.

عصب اولنار می تواند در طول مسیر خود از گردن تا دست آسیب ببیند که به صورت ضعف و بی حسی در دست ظاهر می شود.

شایع ترین محل آسیب عصب اولنار در اطراف آرنج است، جایی که عصب از شیار استخوانی در داخل آرنج عبور می کند و سپس وارد تونل کوبیتال می شود.

به طور کلی آسیب عصب اولنار در مسیر مذکور یعنی ناودان استخوانی و تونل کوبیتال را نوروپاتی اولنار در ناحیه آرنج می گویند.

نوروپاتی عصب اولنار آرنج بعد از گیر افتادن عصب مدیان مچ دست یا سندرم تونل کارپ دومین نوروپاتی موضعی شایع اندام فوقانی است و شیوع آن با افزایش سن افزایش می یابد.

علل گزگز انگشت کوچک، آسیب عصب اولنار

آسیب عصب اولنار در اطراف آرنج معمولاً به دلیل فشار مکانیکی حاد یا مزمنی است که از بیرون به این ناحیه وارد می شود، مانند فشاری که می تواند در هنگام بیهوشی یا کما به عصب وارد شود.

نمونه ای از آسیب های تدریجی و مزمن، عادت تکیه دادن به آرنج هنگام کار یا مطالعه است. ضربه به آرنج، مانند ضربه به لبه صندلی که معمولاً با احساس شوک الکتریکی در ساعد و دست همراه است، می تواند به عصب اولنار در آن ناحیه آسیب برساند.

دیابت و سیگار نیز از عوامل مستعد کننده نوروپاتی عصب اولنار در آرنج هستند.گاهی اوقات شکستگی های قدیمی مفصل آرنج یا بدشکلی های مفصلی ناشی از آرتریت روماتوئید باعث آسیب پیشرونده به عصب اولنار می شود که به آن فلج اولنار می گویند.

در موارد نادر، نوروپاتی عصب اولنار در آرنج می تواند ناشی از کیست گانگلیون، تومور، بافت فیبری یا ماهیچه های جانبی باشد.

علائم و نشانه های گزگز انگشت کوچک، آسیب عصب اولنار

آسیب عصب اولنار در آرنج می تواند به صورت گزگز، بی حسی، درد و ضعف در دست ظاهر شود.

بی حسی و سوزن سوزن شدن فقط به دست محدود می شود، یعنی از مچ به پایین، و هرگونه گزگز یا بی حسی در ساعد برخلاف نوروپاتی عصب اولنار در آرنج است.

احساس خواب آلودگی و گزگز در پشت و برآمدگی داخلی دست (هیپوتنار) و انگشتان چهارم و پنجم (انگشت کوچک و حلقه) احساس می شود.

علائم حسی در اغلب موارد متناوب هستند و زمانی که به عصب فشار وارد می شود، مانند فشار دادن آرنج، رخ می دهند و در صورت پیشرفت آسیب ممکن است دائمی شوند.

نوروپاتی عصب اولنار در آرنج معمولاً با درد شدید همراه نیست و درد مچ دست و درد دست شایع نیستند.

شایع ترین جایی که درد در آن احساس می شود آرنج و بازو است که می تواند تا شانه یا ساعد و مچ امتداد یابد. در بیشتر موارد، درد به خود آرنج محدود می شود.

ضعیف شدن عضلات کوچک دست یکی دیگر از علائم نوروپاتی عصب اولنار در آرنج است که معمولاً به صورت دشواری در انجام کارهای روزمره مانند باز کردن قوطی یا استفاده از دستگیره در و کارهای مشابه ظاهر می شود. گاهی اوقات بیمار متوجه آتروفی ماهیچه های دست می شود و باز شدن فضای بین شست و سبابه بیش از دیگران جلب توجه می کند.

علامت فرومنت و آتروفی عضلانی

گاهی اوقات انگشت کوچک از انگشتان دیگر جدا می شود و اگر بیمار بخواهد دست خود را در جیب شلوارش بگذارد، این انگشت بیرون می ماند.

علامت وارتنبرگ

در برخی موارد، انگشتان چهارم و پنجم به دلیل ضعف عضلانی موقعیت خاصی را می گیرند که در شکل زیر نشان داده شده است.

حالت برکت

تشخیص گزگز انگشت کوچک، آسیب عصب اولنار

مانند سایر بیماری ها، اساس تشخیص نوروپاتی عصب اولنار در آرنج، شرح حال دقیق و معاینه فیزیکی است.

بر اساس یافته‌های بالینی، پزشک معالج ممکن است از آزمایش‌های خون، تصویربرداری و نوار عصب و عضله برای تأیید تشخیص یا رد علل دیگر استفاده کند.

نوار عصبی در تشخیص نوروپاتی عصب اولنار در آرنج نقش ویژه ای دارد.

تست نوار عصب و عضله روشی است که در آن عملکرد اعصاب محیطی بررسی می شود و با کمک آن می توان محل، شدت، نوع و میزان آسیب عصبی را تعیین کرد.

برای انجام تست نوار عصب و عضله، عصب مورد نظر در نقاط خاصی با الکترودهای مخصوص تحریک می‌شود و پاسخ‌ها از مکان‌های خاصی روی سطح پوست و ماهیچه‌ها با استفاده از الکترودهای خاص و بر اساس تغییرات شکل، ثبت می‌شود. اندازه و سرعت انتقال عصب رخ داده است، محل، نوع و شدت آسیب عصبی مشخص می شود، آسیب عصبی نیز باعث ایجاد تغییرات خاصی در عضلات می شود و این تغییرات نیز با استفاده از الکترودهای سوزنی مخصوص در حین آزمایش نوار عصب و عضله بررسی می شود.

بستن عصب و عضله در نوروپاتی عصب اولنار (گزگز صورتی، درگیری عصب اولنار)

نوار عصب دست ها، به ویژه زمانی که علائم بالینی مبهم هستند، به تشخیص آسیب عصب اولنار و تمایز آن از سایر علل کمک می کند.

در بیشتر موارد، تست نوار عصبی قادر به تشخیص آسیب عصب اولنار است، به این معنی که می تواند علت مشکل بیمار را به آن عصب محدود کند، اما در برخی موارد نمی تواند به طور دقیق محل عصب را تعیین کند. ضایعه، یعنی نمی تواند محل ضایعه را محدود کند. آرنج، بازو یا مچ دست، در این موارد خاص، سونوگرافی عصبی عضلانی یا MRI می تواند در تعیین محل ضایعه کمک زیادی کند.

عصب و باند عضلانی در تعیین نوع آسیب عصبی و شدت آن جایگاه منحصر به فردی دارند و این دو سوال کمک زیادی به پزشک معالج در تصمیم گیری در مورد نوع درمان می کند.

درمان نوروپاتی عصب اولنار در آرنج (سندرم تونل کوبیتال)

درمان نوروپاتی عصب اولنار در آرنج (سندرم تونل کوبیتال) بسته به شدت علائم و یافته های نوار عصب و عضله متفاوت است.

اگر عضلات دست ضعیف شده باشند یا نوار عصبی آسیب شدیدی به فیبر عصبی داشته باشد، معمولاً درمان جراحی انجام می شود، اما در بیشتر موارد درمان غیر جراحی کافی است، از جمله:

1- داشتن فشار خارجی به عصب مانند خودداری از تکیه دادن عادت به آرنج هنگام کار و مطالعه، خودداری از گذاشتن آرنج بر لبه شیشه ماشین در حین رانندگی، خودداری از قرار دادن دست زیر بالش هنگام خواب و به طور کلی از خم نگه داشتن آرنج برای مدت طولانی خودداری کنید.

۲- از باز و بسته کردن مکرر آرنج در حین زایمان خودداری کنید

3- استفاده از پد و آتل آرنج که عموماً آرنج را با زاویه 45 درجه نگه می دارد.

4- استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند بارفن

5- تزریق کورتون به محل ضایعه

6- فیزیوتراپی

اگر درمان های غیرجراحی به مدت چهار تا شش ماه با شکست مواجه شوند، باید درمان جراحی انجام شود که شامل برداشتن فشار از عصب اولنار یا جابجایی آن است.

نویسنده: دکتر پاک منش متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

مقالات مرتبط با گزگز صورتی، درگیری عصب اولنار

توصیه می کنیم برای مشاهده مقالات مفید مرتبط، روی پیوندهای وب سایت سیاتیک چیست؟ نوار عصبی چیست، پاسخ به سوالات رایج در مورد نوار عصبی، نوار عصبی دست، بند عصب پا، روش های پیشگیری و درمان دیسک کمر و گردن، سیاتیک، آسیب عصب اولنار دست، توانبخشی چیست؟ افتادگی مچ دست، تنگی نخاعی چیست؟ روش تشخیص و درمان بی حسی دست و پا و اقدامات لازم برای بیماران هنگام انجام باند عصب و عضله را ببینید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آنها نیز از این موارد استفاده کنند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، به مقالات مفید مرتبط با طب فیزیکی مراجعه کنید. همچنین در صورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق قسمت تماس سایت دکتر شریف نجفی با ما تماس بگیرید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

آدرس کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

بلوار فردوس، نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی، پلاک 121، واحد 2، صادقیه، طبقه دوم

شماره تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

44016142-44058763

تلفن همراه دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

09901160354

سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

کلید واژه ها:

سوزن سوزن شدن انگشت کوچک، آسیب عصب اولنار، نشانه انگشت کوچک چیست، علت درد انگشت کوچک دست چپ، استفاده از انگشت کوچک، بی حسی انگشت کوچک در هنگام خواب، انگشت کوچک دست چپ محل بی حسی، علت به خواب رفتن انگشتان در هنگام خواب، درمان بی حسی دست، آسیب عصب رادیال، درمان خانگی عصب اولنار، علائم فشرده سازی عصب، تقویت عصب اولنار، تمرین تقویت عصب اولنار، ورزش عصب اولنار، عوارض جراحی عصب اولنار، مدت زمان ترمیم عصب اولنار زمان، عصب رادیال، درمان خانگی عصب اولنار، تقویت عصب اولنار، علائم فشرده سازی عصب، ورزش عصب اولنار، تمرین تقویت عصب اولنار، عصب مدیان، جابجایی عصب اولنار

گزگز انگشت کوچک دست، آسیب عصب اولنار

علت درد در دست چپ یا بازوی چپ می تواند حمله قلبی، مشکلات استخوانی، اسپاسم ریه و حتی دیسک کمر باشد. بنابراین علت اصلی درد در دست چپ باید توسط متخصص قلب بررسی شود.

اگرچه دردهای جزئی بخشی طبیعی از پیری است، درد ناگهانی و غیرطبیعی در دست چپ می تواند با مشکلات جدی و خطرناکی همراه باشد.

علت درد در دست چپ

درد در دست چپ می تواند نشانه آسیب یا مشکلی باشد که نیاز به توجه و درمان دارد و یا در بدترین حالت می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد. دانستن علل احتمالی درد دست چپ و ویژگی های آن می تواند به افراد کمک کند تا بفهمند بدن به چه چیزی واکنش نشان می دهد و چه زمانی باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

در ادامه به 3 علت اصلی درد دست چپ می پردازیم:

لیست موضوعات

1- حمله قلبی و درد دست چپ

آسیب یا مرگ بخشی از عضله قلب در اثر کمبود اکسیژن را حمله قلبی می گویند. بیشتر حملات قلبی زمانی رخ می دهد که رگ ها باریک می شوند و دلیل آن تجمع کلسترول و رسوبات چربی در آنها است. اگر هر یک از این رسوبات از دیواره شریان جدا شود، می تواند جریان خون اکسیژن دار به قلب را مسدود کند و منجر به حمله قلبی شود.

علت درد در شانه و بازوی چپ در هنگام حمله قلبی

از آنجایی که عضلات دست آسیب نمی بینند، درد شانه و بازوی چپ در هنگام حمله قلبی کمی عجیب به نظر می رسد. در واقع، رشته‌های عصبی که از قلب بیرون می‌آیند و رشته‌های عصبی دست، سیگنال‌های خود را به همان سلول‌های مغز می‌فرستند. این بدان معناست که مغز نمی تواند به درستی تشخیص دهد که منبع درد یا مشکل کجاست.

علائم حمله قلبی

متخصصان قلب توصیه می کنند اگر درد دست چپ به طور ناگهانی شدید شد، ظرف چند دقیقه با اورژانس تماس بگیرید. علاوه بر این، در صورت مشاهده علائم زیر، باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید:

ناراحتی در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می کشد یا به طور مکرر می آید و می رود.

درد، بی حسی یا سایر ناراحتی ها در پشت، گردن، فک یا پایین شکم؛

تنگی نفس با یا بدون درد قفسه سینه؛

مشکل سوء هاضمه؛

تهوع و استفراغ؛

سرگیجه؛

در این میان، ناراحتی قفسه سینه یکی از شایع ترین علائم حمله قلبی در زنان و مردان است. این مشکل به صورت فشار، سفتی، پری، سوزش یا افزایش درد ظاهر می شود.

با این حال، زنان بیشتر از مردان علائمی را بدون تجربه درد قفسه سینه یا بازو تجربه می کنند. این علائم معمولاً در اثر ویروس، سوء هاضمه یا استرس ایجاد می شوند.

اگر فردی به طور ناگهانی و بدون دلیل ترکیبی از علائم مانند حالت تهوع، استفراغ، تنگی نفس یا درد در ناحیه تحتانی شکم، کمر یا فک را تجربه کرد، حتما باید به اورژانس مراجعه کند و معاینه شود.

2- آنژین قلبی

مشکل آنژین صدری (درد قفسه سینه) زمانی ایجاد می شود که قلب اکسیژن کمتری از نیاز خود دریافت کند. علاوه بر درد در دست چپ، علائم دیگری ممکن است در شانه، گلو، پشت و فک ظاهر شود. آنژین می تواند به عنوان یک مشکل سوء هاضمه ظاهر شود.

آنژین در واقع یک حمله قلبی نیست، بلکه نشانه ای از یک مشکل قلبی است. علت اصلی آنژین باریک شدن و انسداد عروق کرونر است.

دو نوع اصلی آنژین وجود دارد:

۱- آنژین پایدار

این نوع قابل پیش بینی و مدیریت است. نوع پایدار آنژین در هنگام کار فیزیکی یا استرس عاطفی رخ می دهد. در این مواقع قلب سخت‌تر کار می‌کند و به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، اما رگ‌های تنگ شده بدن اجازه نمی‌دهد.

این مشکل را می توان با استراحت و در صورت لزوم داروهای مربوط به شل شدن عروق قلب به نام نیتروگلیسیرین حل کرد.

۲- آنژین ناپایدار

این نوع آنژین غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک است و حتی می‌تواند در حالت استراحت رخ دهد، به این معنی که قلب نمی‌تواند اکسیژن مورد نیاز خود را به طور معمول دریافت کند.

آنژین ناپایدار نشانه ای از وجود احتمال حمله قلبی است و باید در اورژانس بررسی شود.

3. آسیب های اسکلتی عضلانی از علل درد دست چپ هستند

اگر شرایط زیر برای درد در دست چپ وجود داشته باشد، احتمالاً مشکل قلبی ندارید:

دردی ضربان دار که هر بار چند ثانیه طول می کشد.

درد ناشی از حرکت یا تماس فیزیکی.

دردی که فقط در یک نقطه کوچک روی دست است.

دردی که ساعت ها و روزها بدون علائم یا مشکلات دیگر ادامه دارد.

در عوض، ناراحتی و درد شما می تواند نشانه ای از آسیب استخوان یا بافت در دست، شانه یا آرنج شما باشد. برخی از بیماری ها و مشکلات اسکلتی عضلانی که می توانند باعث درد دست شوند عبارتند از:

# بورسیت (اماس کیسه های مفصلی)

بورسا کیسه ای پر از مایع است که به عنوان یک بالشتک بین استخوان و بافت نرم کنار آن عمل می کند. مشکل بورسیت زمانی ایجاد می شود که این کیسه ملتهب شود.

درد در شانه و بازوی چپ می تواند نشانه بورسیت باشد که معمولاً در اثر استفاده بیش از حد از مفصل ایجاد می شود. همچنین ممکن است این مشکل به دلیل تصادف یا عفونت رخ دهد.

#  تاندونیت

تاندونیت التهاب بافت همبند ماهیچه ها و استخوان ها است. مانند بورسیت، تاندونیت نیز به دلیل استفاده بیش از حد از عضلات رخ می دهد. به همین دلیل، آن را عمدتاً در تنیس بازان، شناگران و نوازندگان می بینیم.

تاندونیت در شانه یا آرنج می تواند باعث درد در دست چپ شود.

#  پاره شدن عضله سرشانه

گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها در شانه شما وجود دارد که آن را در جای خود نگه می دارند و به شما کمک می کنند بازوی خود را بلند کرده و بچرخانید.

پارگی عضلات و بافت های این ناحیه می تواند بسیار دردناک باشد. همچنین به دلیل استفاده بیش از حد از شانه یا حوادث مختلف اتفاق می افتد. افزایش سن نیز یک عامل خطر است زیرا در نتیجه شاهد ساییدگی و پارگی بافت های شانه هستیم.

#  دیسک کمر

هنگامی که یکی از دیسک های ستون فقرات می شکند، از باند اصلی بیرون کشیده و به رشته های عصبی اطراف فشار وارد می کند. اگر اعصاب مربوط به ناحیه دست تحت تاثیر قرار گیرد، احتمال درد، بی حسی و ضعف وجود دارد که معمولا با مشکل حمله قلبی اشتباه گرفته می شود.

# شکستگی

درد دست ممکن است نشانه شکستگی استخوان تشخیص داده نشده باشد. حتی با درک خوب همه این شرایط اسکلتی عضلانی، تشخیص تفاوت بین آسیب و حمله قلبی دشوار است. برخی از عوامل خطر آسیب، مانند سن و فعالیت بدنی، ممکن است همزیستی داشته باشند و به روشی رایج درگیر شوند.

به این دلایل، بهتر است سعی نکنید آسیب را به تنهایی تشخیص دهید یا احتمال مشکلات قلبی را بر اساس علائم نامشخص رد کنید.

درد شانه و بازو

درد شانه و بازو نیز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از آسیب به مفاصل بدن تا فشرده شدن رشته های عصبی در فرد. درد بازو بسته به علت اصلی ممکن است ناگهانی شروع شود یا در طول زمان ایجاد شود.

در بیشتر موارد، علت اصلی درد بازو، مشکل گردن یا نیمه بالایی ستون فقرات فرد است. اگر درد در بازوی چپ باشد، ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

اگر علائم و نشانه‌های زیر را دارید، سریعاً به مراکز درمانی و معاینات مراجعه کنید:

درد شانه و بازوی چپ که به طور ناگهانی ایجاد می شود، معمولاً به طرز عجیبی شدید است یا با فشار، احساس پری یا سفتی و سنگینی در قفسه سینه همراه است (اینها علائم حمله قلبی در افراد است).

یک ناهنجاری یا بیرون زدگی استخوانی آشکار در بازو یا مچ دست، به ویژه اگر مشکلات خونریزی یا آسیب های دیگر دارید.

اگر علائم زیر را دارید، حتماً خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید:

⚠️درد بازو، شانه یا کمر که با حداقل کار فیزیکی رخ می دهد و با استراحت بهبود می یابد. این احتمالاً نشانه ای از بیماری قلبی در یک فرد است. چنین علامتی همچنین می تواند در بدن افراد به دلیل کاهش گردش خون در عضله قلب (آنژین صدری) ظاهر شود.

⚠️ آسیب ناگهانی بازو، به خصوص اگر صدای ضربه ای را در بازو بشنوید.

⚠️ درد و تورم شدید در بازو یا شانه

⚠️مشکل در حرکت عادی بازو یا بالا و پایین رفتن یا چرخش از ناحیه شانه.

در نهایت، اگر درد شانه و بازو دارید که درمان های خانگی آن را بهبود نمی بخشد، یا اگر میزان قرمزی، تورم یا درد در ناحیه آسیب دیده افزایش یافت، حتما در اسرع وقت برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

خودمراقبتی برای درد شانه و بازو

حتی صدمات شدید بازو را می توان تا حدی با کمک درمان های اولیه و درمان های خانگی بهبود بخشید.

اگر مشکوک به شکستگی بازو یا مچ دست خود هستید، از کمپرس یخ روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید و بازوی خود را با دستگاه یا چوب صاف نگه دارید تا به مرکز درمانی مورد نظر خود برسید.

اگر فیبر عصبی خاصی در دست شما فشرده شده است یا با آسیب فشاری به بدن مواجه هستید، در روند درمان و بهبودی استقامت کنید. هنگام انجام یک سری فعالیت های تکراری یا در محل کار، حالت دست خود را خوب حفظ کنید و به دست خود استراحت دهید. کارهایی مانند تمرین با چوب گلف یا نواختن آلات موسیقی فعالیت های تکراری هستند.

بیشتر اوقات، همه انواع درد بازو با گذشت زمان بهتر می شوند. به خصوص اگر در چنین مواقعی از فرمول معروف RICE استفاده کنید. چهار اصل این روش معروف عبارتند از:

🢑استراحت (R): فعالیت های عادی خود را کاهش دهید و اگر مجبور به انجام آنها هستید، به خود استراحت دهید.

یخ (I): یک بسته یخ یا لوبیای یخ زده را به مدت 15-20 دقیقه در محل مورد نظر نگه دارید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

🢑بستن ناحیه (C): برای کاهش تورم از بانداژ محکم استفاده کنید.

ارتفاع (R): در صورت امکان، بازوی خود را روی سطح بالاتری قرار دهید یا آن را بالا ببرید تا تورم کاهش یابد.

درد بازوی چپ

درد در بازوی چپ و نحوه تغییر مکان آن یکی از تفاوت های اصلی حملات قلبی در مردان و زنان است.

1- درد در بازوی چپ در مردان

درد بازوی چپ از شانه به پایین یا به چانه حرکت می کند. اگر درد به طور ناگهانی بروز کرد و به طور غیرعادی شدید بود، یا با فشار یا سفت شدن قفسه سینه همراه شد، باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید.

2- درد بازو در زنان

در زنان، درد ممکن است خفیف تر و ضعیف تر باشد. ممکن است در بازوی راست یا چپ رخ دهد. همچنین احتمال درگیری چانه، شانه ها و قسمت بالای کمر در خانم ها وجود دارد.

درد ممکن است به سمت معده حرکت کند و بیمار احساس تهوع، سوء هاضمه یا ناراحتی کند. علائمی مانند تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ و درد کمر یا فک در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.

مانند مردان، درد یا ناراحتی قفسه سینه در این ناحیه یکی از علائم شایع حمله قلبی در زنان است. در زنان، احساس فشار یا سفتی در قفسه سینه ممکن است بیش از چند دقیقه طول بکشد یا متناوب باشد. اگر علائم حمله قلبی دارید، در اسرع وقت به اورژانس یا مرکز پزشکی مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که همه دردهای بازوی چپ یا مشکل در حرکت دست ها مربوط به حمله قلبی در بدن فرد نیست. گاهی اوقات علت درد آسیب فیزیکی به بدن یا فشردگی رشته های عصبی است که ربطی به قلب ندارند.

ضعف در بازوها یا ناتوانی در بلند کردن هر دو دست می تواند نشانه سکته مغزی باشد.

سوال: درد بازوی چپ چه زمانی نشان دهنده مشکل قلبی است؟

پاسخ:

وجود درد در بازوی چپ و شانه ممکن است به یک بیماری خاص قلبی مرتبط باشد. آنژین صدری که به دلیل کاهش جریان خون به قلب رخ می دهد، می تواند منجر به درد در شانه فرد شود.

حمله قلبی می تواند با درد در یک یا هر دو بازو همراه باشد. حمله قلبی زمانی رخ می دهد که اکسیژن رسانی به قلب به طور کامل مسدود شود. این انسداد به دلیل بسته شدن رگ های خونی رخ می دهد که از رسیدن خون به عضله قلب جلوگیری می کند.

در حمله قلبی، درد بازوی شما ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود.

درمان درد دست چپ ناشی از قلب

اگرچه صدمات شانه و دست تهدیدی برای زندگی نیست، اما هنوز مهم است که به پزشک مراجعه کنید و بافت یا استخوان آسیب دیده را در اسرع وقت درمان کنید.

اگر پزشکان اورژانس تشخیص دهند که درد در ناحیه دست مربوط به حمله قلبی است یا نشانه انسداد رگ های قلب است، بلافاصله مشکل را برطرف می کنند. آنها معمولاً ابتدا نوار قلب، آزمایش خون، اشعه ایکس قفسه سینه و احتمالاً سی تی اسکن انجام می دهند.

بسته به شرایط بیمار، یک روش تصویربرداری به نام کاتتریزاسیون قلبی عروقی (آنژیوگرافی) نیز انجام می شود. این آزمایش به پزشکان کمک می کند تا با استفاده از رنگ های مخصوصی که به داخل رگ ها تزریق می شود، میزان انسداد عروق را تعیین کنند.

👈 مطلب مرتبط: آزمایش آنژیوگرافی چگونه انجام میشود؟ آیا آنژیوگرافی عوارضی را در پی دارد؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.
آنژیوگرافی

بر اساس نتایج این آزمایش، پزشکان یک روش درمانی غیر تهاجمی را انتخاب می کنند. در این روش از مواد دارویی خاصی استفاده می شود که توانایی باز کردن لخته های خون در رگ ها را دارند.

انسداد جدی تری در رگ های قلب نیاز به جراحی دارد. روش های قلبی عروقی زیادی وجود دارد و عواملی که به پزشکان در انتخاب یکی از آنها کمک می کند بسیار پیچیده است. برخی از گزینه های ممکن برای بازگرداندن جریان خون به قلب عبارتند از:

1. استنت گذاری

در این فرآیند درمانی از لوله ای سیم مانند به نام استنت استفاده می شود. استنت در شریان های قلب باریک قرار داده می شود تا جریان خون به حالت عادی بازگردد.

2. آنژیوپلاستی

از عمل آنژیوپلاستی (بالون کردن) برای باز کردن رگ های گرفته شده از قلب استفاده می شود. در آنژیوپلاستی، پزشک یک بالون کوچک را در شریان مسدود شده قرار داده و باد می کند تا این شریان باز شود.

معمولا در آنژیوپلاستی یک لوله توری بسیار کوچک به نام استنت به طور دائم در رگ مسدود شده قرار داده می شود تا از باریک شدن مجدد رگ جلوگیری شود.

3. جراحی بای پس قلب

جراحی بای پس عروق کرونر (بای پس قلب) یک روش جراحی است که در آن جریان خون از یک شریان مسدود شده یا تا حدی مسدود شده از یک مسیر جدید به قلب می رسد. با ایجاد این مسیر جدید، جریان خون به عضله قلب بهبود می یابد.

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با جراحی بای پس قلب و مراقبت های لازم بعد از انجام آن برروی لینک زیر کلیک کنید.
عمل بای پس قلب

هر فردی که مبتلا به حمله قلبی و آنژین است، باید سبک زندگی خود را تغییر دهد. این ممکن است به معنای ترک سیگار، کاهش وزن، شروع یک برنامه ورزشی منظم، یا ایجاد تغییر در رژیم غذایی و خوردن غذاهای سالم تر باشد.

پزشکان ممکن است برای کمک بیشتر به بیماران داروهای کاهش دهنده کلسترول، ضد انعقاد یا فشار خون را تجویز کنند.

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که با وجود تغییرات مناسب در سبک زندگی، قند خون آنها بالا باقی می ماند و از متفورمین استفاده می کنند، پزشک معالج داروهای خاصی را تجویز می کند.

داروی درد دست چپ

این داروها با هدف کاهش قند خون و همچنین از بین بردن خطر تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی تجویز می شوند. این دارو ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

مهارکننده های ناقل سدیم-گلوکز 2 (SGLT-2) مانند کاناگلیفلوزین (Invocana)

گیرنده پپتید 1 شبه گلوکاگون مانند آلبیگلوتید (تانزیوم)

دکتر سعید یزدان خواه، متخصص قلب و عروق

برای سوال از پزشک، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

برای بهبود کیفیت محتوا امتیاز دهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هستي

سلام، مقاله جالبی بود! واقعا تاثیر عصبانیت روی سلامت بدن رو نشون میده. من هم گاهی اوقات این مشکل رو داشتم ولی به این جزئیات فکر نکرده بودم. ممنون از اطلاعات خوبتون.

محمدجواد

منم همیشه این مشکل رو داشتم ولی نمیدونستم چرا اینجوریه. با خوندن مقاله‌تون واقعا روشن شدم. خسته نباشید و امیدوارم همیشه موفق باشید.

دکمه بازگشت به بالا