چرا وقتی سر را پایین میگیرم سرگیجه میگیرم

علت سرگیجه چیست؟ بسیاری از ما آنچه را که سرگیجه می نامیم تجربه کرده ایم. در ادامه این مقاله علت سرگیجه را به طور کامل بررسی کرده ایم؛ با ما بمان.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

سرگیجه یک اصطلاح کلی است که برای توصیف طیف وسیعی از احساسات مانند احساس خستگی، عدم تعادل، ضعف یا بی ثباتی استفاده می شود. سرگیجه یکی از شایع ترین دلایلی است که بزرگسالان به دنبال مراقبت های پزشکی هستند. سرگیجه به ندرت یک بیماری تهدید کننده زندگی است. درمان سرگیجه به علت سرگیجه بستگی دارد.

سرگیجه چیست؟

سرگیجه کلمه ای است که احساس گیجی و چرخیدن در حالت نامتعادل را توصیف می کند. شما همچنین می توانید از این کلمات برای توصیف احساس خود برای پزشک خود استفاده کنید:

عدم تعادل: زمانی که احساس ثبات نمی کنید.

سرگیجه: وقتی کسل هستید، گیج هستید یا احساس می کنید که در حال غش کردن هستید.

سرگیجه: احساس سرگیجه زمانی که در حال حرکت نیستید.

علت سرگیجه چیست؟

عوامل زیادی می توانند باعث سرگیجه و خستگی شوند. گاهی اوقات علل سرگیجه موقتی هستند و به همان سرعتی که ظاهر شدند ناپدید می شوند. اگر اغلب احساس سرگیجه، خستگی و بی حالی می کنید. برای تشخیص بهتر باید با پزشک مشورت کنید.

سرگیجه به دلیل قند خون پایین

بدن برای تامین انرژی خود به قند یا گلوکز نیاز دارد. وقتی سطح قند خونتان پایین می آید، احساس سرگیجه و خستگی می کنید و بدنتان می لرزد.

هیپوگلیسمی اغلب یک عارضه جانبی انسولین و سایر داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت است. این داروها اساساً سطح قند خون بدن را کاهش می دهند، اما اگر دوز آنها به درستی رعایت نشود، سطح قند خون می تواند به سرعت کاهش یابد.

اگر فردی دیابت نداشته باشد، احتمال هیپوگلیسمی وجود دارد. این حالت زمانی رخ می دهد که فرد برای مدت طولانی غذا نخورده باشد یا مقدار زیادی الکل بدون خوردن چیزی مصرف کرده باشد. بنابراین افت قند خون می تواند علت سرگیجه باشد.

سایر علائم هیپوگلیسمی عبارتند از:

ضربان قلب بالا

زیاد عرق کنید

لرزیدن

گرسنگی

فشار

گیجی

غذاهای غنی از کربوهیدرات می توانند به سرعت قند خون را به حالت عادی برگردانند. در زمان افت قند خون به فرد توصیه می شود یک لیوان آب میوه بنوشد یا یک آب نبات در دهان بچشد. وقتی حال عمومی فرد تا حدودی مساعد شد، باید غذای مقوی بخورد.

در صورت تداوم هیپوگلیسمی، تنظیم مجدد داروهای دیابت فرد ضروری است. برای اینکه سطح قند خون را در طول روز ثابت نگه دارید، بهتر است از چندین وعده غذایی کوچک در طول روز استفاده کنید.

سرگیجه ناشی از فشار خون پایین

هنگامی که خون در سراسر بدن گردش می کند، بر دیواره رگ ها فشار وارد می کند که به آن فشار خون می گویند. هنگامی که فشار خون کاهش می یابد، ممکن است فرد دچار سبکی سر، سبکی سر یا بی حالی شود.

برخی دیگر از علائم فشار خون پایین عبارتند از:

حالت تهوع

تشنگی

تاری دید

نفس های سریع و کم عمق

رنگ پریدگی

تغییر غلظت

بیشتر بخوانید: تشخیص و درمان فشار خون پایین

عواملی مانند مشکلات قلبی، مصرف برخی داروها، آسیب های جدی، کم آبی بدن و کمبود ویتامین ها می تواند منجر به کاهش فشار خون شود. اگر این اختلالات و مشکلات برطرف شود، فشار خون شما به حالت عادی باز می گردد.

روش هایی که باعث افزایش فشار خون می شوند عبارتند از:

نمک بیشتری به رژیم غذایی اضافه کنید

برای افزایش حجم خون در بدن، آب بیشتری بنوشید

پوشیدن جوراب واریس (جوراب واریس)

کم خونی و ارتباط آن با سرگیجه

گلبول‌های قرمز اکسیژن را به اندام‌ها و بافت‌های بدن می‌رسانند. زمانی که کم خونی دارید، بدن شما گلبول های قرمز کافی ندارد یا این سلول ها کار خود را به درستی انجام نمی دهند. کمبود اکسیژن نیز منجر به گیجی و بی حالی خواهد شد.

علائم کم خونی عبارتند از:

تنگی نفس

ضعف

ضربان قلب قوی

سردرد

دست و پاهای سرد

پوست رنگپریده

درد قفسه سینه

بیشتر بخوانید: کم خونی، بحران خاموش سیستم قلبی عروقی

خونریزی، کمبود مواد مغذی و ویتامین ها و ناهنجاری های مغز استخوان از جمله علل احتمالی کم خونی هستند.

سرگیجه ناشی از میگرن

میگرن یکی دیگر از علائم سرگیجه است. میگرن سردردهای شدید و ضربانی است که معمولا از چند ساعت تا چند روز طول می کشد.

مبتلایان به میگرن ممکن است علائم دیگری را علاوه بر سردرد تجربه کنند. مانند:

تغییرات در بینایی، مانند دیدن فلاش های نور و رنگ در میدان دید

تهوع و استفراغ

حساسیت به نور و صدا

احساس سرگیجه کنید

بی حالی

بیشتر بخوانید: میگرن چیست و علل و علائم آن چیست

افراد مبتلا به میگرن ممکن است دچار سبکی سر و سبکی سر شوند حتی اگر سردرد نداشته باشند. احساس سرگیجه از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه خواهد داشت. برای جلوگیری از شروع میگرن، فرد باید از محرک های میگرن مانند الکل، کافئین و محصولات لبنی اجتناب کند.

داروهای میگرن به دو صورت وجود دارند:

داروهای پیشگیری کننده مانند داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج، این داروها از میگرن قبل از وقوع جلوگیری می کنند.

داروهای مسکن. مانند مسکن های غیراستروئیدی (مسکن های NSAID) و داروهای گروه تریپتان. مصرف این داروها از شروع دردهای میگرنی بسیار مفید خواهد بود.

تاثیر مصرف دارو بر سرگیجه

برخی از داروها باعث سرگیجه و بی حالی می شوند و این یکی از عوارض آنهاست، این داروها عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین و ترازودون

داروهای ضد تشنج مانند والپروات (divalproex)، گاباپنتین (gabapentin) و pregabalin (pregabalin)

داروهای ضد فشار خون مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (مهارکننده‌های ACE)، مسدودکننده‌های بتا و دیورتیک‌ها

شل کننده های عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین و متاکسالون

قرص های خواب آور مانند دیفن هیدرامین، تمازپام، زولپیدم و اسزوپیکلون

اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید و احساس سرگیجه و بی حالی دارید. از پزشک خود بخواهید که دوز دارو را تغییر دهد یا آن را با داروی دیگری جایگزین کند.

نقش ریتم غیر طبیعی قلب در سرگیجه

ریتم طبیعی قلب صدای آزمایشگاهی را ایجاد می کند. هنگامی که ریتم قلب غیرطبیعی است یا آریتمی قلبی (آریتمی) نامیده می شود، ضربان قلب بسیار آهسته یا سریعتر از حد طبیعی است. حتی گاهی اوقات ممکن است ضربان قلب به طور کلی متوقف شود.

علاوه بر سرگیجه و بی حالی، سایر علائم آریتمی قلبی عبارتند از:

غش و بیهوش شدن

تنگی نفس

درد قفسه سینه

پزشک می تواند با تجویز داروهای رقیق کننده خون یا داروهای فشار خون، ضربان نامنظم قلب شما را درمان کند. از مصرف خودسرانه کافئین، الکل و داروهای سرماخوردگی خودداری کنید. این مواد ریتم قلب شما را مختل می کنند.

سندرم خستگی مزمن، از جمله علل سرگیجه

سندرم خستگی مزمن (CFS) وضعیتی است که در آن فرد حتی پس از یک خواب خوب شبانه احساس خستگی مفرط می کند. علائم این سندرم شامل سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل است.

سندرم خستگی مزمن احتمالاً با این علائم همراه است:

مشکلات خواب

مشکلات حافظه و عدم تمرکز

درد عضلات و مفاصل

سردرد

آلرژی و حساسیت به غذاها، داروها یا سایر ترکیبات

درمان سندرم خستگی مزمن می تواند دشوار باشد، زیرا انواع مختلفی دارد و در هر فرد به روشی خاص ظاهر می شود. پزشک علائم منحصر به فرد شما را با دارو و جلسات مشاوره درمان می کند

سرگیجه ناشی از التهاب گوش داخلی

عفونت های ساده ای که در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهند می توانند باعث التهاب نورون های دهلیزی شوند. این نورون ها پیام هایی را از گوش به مغز منتقل می کنند و فرد را وادار می کنند که بایستد و تعادل خود را حفظ کند. تورم سیستم دهلیزی گوش داخلی می تواند باعث سرگیجه و سبکی سر شود. گاهی اوقات فرد احساس بی حالی و خستگی می کند.

علائم التهاب گوش داخلی عبارتند از:

تهوع و استفراغ

عدم تمرکز

تاری دید

یک ویروس می تواند باعث التهاب گوش میانی شود. بنابراین آنتی بیوتیک نمی تواند موثر باشد، اما سرگیجه و سایر علائم پس از چند روز از بین می رود.

کم آبی باعث سرگیجه می شود

کم آبی زمانی اتفاق می افتد که بدن آب و مایعات کافی دریافت نمی کند. اگر فردی آب کافی ننوشد؛ او دچار کم آبی خواهد شد. معمولاً در فصول گرم سال، افرادی که مجبورند ساعات طولانی در فضای باز کار یا ورزش کنند، دچار این عارضه می شوند.

علائم کم آبی بدن عبارتند از:

سرگیجه

بی حالی

ناتوانی در ادرار کردن یا حجم کم ادرار

گیجی

برای حل این مشکل باید آب کافی بنوشید یا محلول های الکترولیتی مانند Gatorade مصرف کنید. اگر فرد آب زیادی از دست داده باشد، باید به بیمارستان مراجعه کند و مایعات داخل وریدی (IV) دریافت کند.

پس از مشاهده هر یک از دلایل ذکر شده، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره از بهترین متخصص مغز و اعصاب در کمترین زمان ممکن به سامانه مشاوره متنی (پرسش و پاسخ) دکتر دکتر مراجعه کنید.

برای درمان سرگیجه باید به کدام پزشک مراجعه کرد؟

اگر به طور مرتب دچار سرگیجه و بی حالی می شوید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. اگر علائم و نشانه های شدیدتری دارید، با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس بیمارستان بروید. از جمله این علائم عبارتند از:

غش، غش یا از دست دادن هوشیاری

تشنج

تاری دید و از دست دادن بینایی

استفراغ شدید

تپش قلب

درد قفسه سینه

گیجی

تب شدید

مشکلات صحبت کردن

به طور کلی، اگر دچار سرگیجه شدید، ناگهانی یا طولانی مدت و ناشناخته هستید، به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. اگر با هر یک از علائم بالا احساس سرگیجه کردید، مراقبت های اورژانسی دریافت کنید.

پیشگیری از سرگیجه

به طور کلی، برای جلوگیری از سرگیجه و بی‌حالی نمی‌توانید انجام دهید. اما می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید، این کار از از دست دادن آب بدن شما جلوگیری می کند.

مصرف الکل را متوقف یا محدود کنید.

به آرامی وضعیت خود را از خوابیده به نشسته تغییر دهید.

برای جلوگیری از تصادفات رانندگی در صورت احساس سرگیجه؛ رانندگی نکنید و کارهای سنگین انجام ندهید. بدون حرکت در وضعیت نشسته بمانید تا زمانی که احساس سرگیجه فروکش کند.

منبع:

خط سلامت

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما نیز برای مشکل خود به پزشک نیاز دارید، می توانید به راحتی با استفاده از عملکرد رزرو نوبت آنلاین، در روز و ساعت مورد نظر خود نوبت بگیرید. برای دریافت قرار آنلاین با متخصص مغز و اعصاب روی دکمه زیر کلیک کنید.

ویزیت تلفنی

گاهی دسترسی به پزشک دشوار و پرهزینه است. با استفاده از گزینه ویزیت تلفنی می توانید به راحتی نوبت دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظر خود را رزرو کنید. برای برقراری تماس تلفنی با متخصص مغز و اعصاب مورد علاقه خود، روی دکمه زیر کلیک کنید (یا ضربه بزنید).

پرسش و پاسخ پزشکی

شما می توانید در هر زمانی از شبانه روز سوال پزشکی خود را مطرح کنید و با استفاده از گزینه پرسش و پاسخ با پزشک، پاسخی معتبر از پزشک دریافت کنید. برای ذخیره سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک کنید (یا ضربه بزنید).

برچسب‌ها: محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست. اشتراک گذاری

آیا تا به حال احساس سرگیجه کرده اید؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در ایستادن مشکل داشته باشید و تعادل خود را از دست بدهید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا مردم دچار سرگیجه می شوند؟ علت این علامت چیست و علائم همراه آن چیست؟ برای رهایی از این سرگیجه چه کنیم و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ اگر نگران این سوالات هستید، بهتر است با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

اگر این علامت در شما یا خانواده تان رخ داد، می توانید با یک پزشک عمومی یا متخصص مغز و اعصاب یا متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. برای مشاوره تلفنی و پرسیدن سوالات خود می توانید از مشاوره تلفنی با پزشک عمومی، مشاوره تلفنی در رشته مغز و اعصاب و یا مشاوره تلفنی با متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید.

سرگیجه چیست؟ (نشانه سرگیجه چیست)

اگر خیلی سریع از حالت نشسته یا دراز کشیده بلند شوید، ممکن است احساس سبکی سر یا سبکی سر داشته باشید. سرگیجه اغلب به عنوان احساس چرخش توصیف می شود، گویی که جهان در حال چرخش است. در واقع سرگیجه یک بیماری نیست بلکه یک علامت است. برخی افراد نیز سرگیجه را به شرح زیر توصیف می کنند:

سرگیجه اغلب به عنوان احساس چرخش توصیف می شود، گویی که جهان در حال چرخش است.

از دست دادن تعادل

خیره کننده

مشکل در راه رفتن

انواع سرگیجه چیست؟

دو نوع مختلف سرگیجه وجود دارد:

سرگیجه محیطی

سرگیجه مرکزی

سرگیجه محیطی نتیجه یک مشکل در گوش داخلی است که تعادل را کنترل می کند. سرگیجه مرکزی به مشکلاتی در مغز، مخچه یا ساقه مغز اشاره دارد.

علائم سرگیجه چیست؟

گاهی اوقات علائم دیگری با سرگیجه همراه است، مانند:

کاهش شنوایی در یک گوش

صدای زنگ در گوش را بشنوید

نیستاگموس (حرکت غیرقابل کنترل چشم، معمولاً از یک طرف به سمت دیگر)

اختلال در تمرکز چشم.

سرگیجه علت‌های مختلفی دارد.

چه چیزی باعث سرگیجه ناگهانی یا دائمی می شود؟ (چرا من سرگیجه دارم)

سرگیجه در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در افراد بالای 65 سال شایع تر است. علائم سرگیجه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کاهش ناگهانی فشار خون یا کم آبی بدن می تواند باعث سرگیجه شود. سرگیجه علل مختلفی دارد و به دلایل مختلفی بروز می کند. گاهی بیماری های خاصی باعث این علامت می شوند و در برخی موارد این علامت می تواند عارضه ای باشد که در اثر مصرف داروی خاص یا انجام عمل خاصی ایجاد می شود. برای بررسی این علامت و یافتن علت آن باید به پزشک مراجعه کنید. سرگیجه می تواند بی ضرر یا خطرناک باشد. بنابراین باید مطالعه شود.

1. آیا سرگیجه و چربی خون مرتبط هستند؟

لیپیدهای خون و سرگیجه تا حدودی مرتبط هستند. زمانی که چربی خون بالا باشد، احتمال ابتلا به فشار خون بالا افزایش می یابد. از طرفی با مشکلاتی مانند افزایش چربی در خون، ممکن است در گردش خون مشکل ایجاد شود و فرد دچار سرگیجه شود.

2. علت سرگیجه بعد از نوشیدن الکل (علت سرگیجه و سبکی سر)

الکل می تواند تعادل را بر هم بزند. هنگامی که پیام های تعادل با تاخیر تفسیر می شوند، بدن نمی تواند تعادل را حفظ کند و سرگیجه ایجاد می شود. از طرفی با مصرف این نوشیدنی افت فشار خون نیز ممکن است رخ دهد.

الکل تعادل را به هم می‌زند و باعث سرگیجه می‌شود.

3. علت ضعف و سرگیجه بدن (علت بی حسی و سرگیجه بدن)

هنگامی که بدن ضعیف است، فشار خون کاهش می یابد. از طرفی قند خون نیز کاهش می یابد. همه این موارد باعث سرگیجه و بی حالی می شود. معمولا یک لیوان شکر و آب نمک می تواند به فرد کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد.

4. علت سرگیجه هنگام بستن چشم

چشم ها یکی از اندام هایی هستند که پیام های لازم برای حفظ تعادل را رد و بدل می کنند. وقتی چشمان خود را می بندید، منبع تعادل را از بین می برید. این مشکل می تواند باعث سرگیجه و از دست دادن تعادل در برخی افراد شود. مخصوصاً آنهایی که مست هستند.

5. آیا سرگیجه نشانه بارداری است؟ (سرگیجه و حالت تهوع – علت سرگیجه در زنان)

حتما از خود می پرسید که آیا سرگیجه از علائم بارداری است؟! حالت تهوع و سرگیجه از مشکلات شایع دوران بارداری است. به نظر می رسد تغییرات هورمونی در این امر نقش داشته باشد. محققان معتقدند تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث ایجاد تغییراتی در گوش داخلی می شود. با گذشت زمان و با پیشرفت بارداری، علائم تهوع و سرگیجه بهبود می یابد. مشکلات تعادل در دوران بارداری نیز می تواند ناشی از تغییر وزن بدن و وضعیت بدن در دوران بارداری باشد.

حالت تهوع و سرگیجه از مشکلات شایع دوران بارداری است.

6. علت سرگیجه مرکزی چیست؟ (علت سرگیجه و سنگینی سر – سرگیجه خطرناک)

برخی از علل سرگیجه مرکزی عبارتند از:

میگرن

سکته

ضربه مغزی

نوروم آکوستیک (توده خوش خیم در عصب دهلیزی نزدیک گوش داخلی)

اسکلروز چندگانه

تومورهای مغزی

بر اساس تحقیقات موسسه تعادل و سرگیجه آمریکا، سرگیجه محیطی به طور کلی شدیدتر از سرگیجه مرکزی احساس می شود.

7. سرگیجه کرونا

در برخی موارد، ویروس کرونا می تواند باعث اختلالات گوش شود. این مشکل تعادل بدن را به هم می زند و می تواند باعث سرگیجه و سبکی سر شود.

یکی از علائم بارداری سرگیجه است.

8. علت سرگیجه چیست؟ (کدام اعضا در حفظ تعادل نقش دارند)

یکی از راه حل هایی که به شما در یافتن علت سرگیجه کمک می کند، شناخت اندام هایی است که در حفظ تعادل نقش دارند. بنابراین به موارد زیر توجه کنید. حس تعادل شما به ترکیبی از قسمت های مختلف سیستم حسی شما بستگی دارد. این موارد شامل موارد زیر است:

چشم: که به شما کمک می کند موقعیت فضایی بدن و نحوه حرکت آن را تعیین کنید.

اعصاب حسی: که پیام هایی را در مورد حرکات و وضعیت بدن به مغز شما می فرستند.

گوش داخلی: جایی که حسگرهایی قرار دارند که به تشخیص جاذبه و حرکات عقب و جلو کمک می کنند.

ساختار گوش

برای درک بهتر سرگیجه، به درک آناتومی گوش کمک می کند. امواج صوتی از طریق مجرای شنوایی خارجی به پرده گوش می رسد و باعث ارتعاش پرده گوش می شود. این ارتعاشات از طریق 3 استخوان کوچک به نام چکش، اینکوس و رکاب (واقع در گوش میانی) به حلزون گوش و سپس عصب دهلیزی می رسد. در نهایت این سیگنال ها به مغز می رسد.

اما گوش داخلی نقشی در شنوایی ندارد و وظیفه حفظ تعادل را بر عهده دارد. گوش داخلی از 3 کانال نیم دایره ای عمود بر یکدیگر تشکیل شده است. این کانال های نیم دایره ای دارای سلول های عصبی مو مانند حساسی هستند که مانند ژیروسکوپ بدن عمل می کنند. حرکت مایع در داخل کانال های نیم دایره ای این سلول های مو مانند را تحریک می کند. این سیستم با استفاده از گیرنده های بینایی و گیرنده های حسی در بدن به حفظ تعادل کمک می کند. اختلال در این مسیر منجر به سرگیجه می شود.

برای تشخیص و درمان سرگیجه، باید با یک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. در مطب دکتر خود می توانید با بهترین متخصصان مغز و اعصاب ملاقات کنید، از طریق تلفن یا آنلاین با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری برنامه ریزی کنید.

سرگیجه در زنان می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد.

9. شایع ترین علل سرگیجه چیست؟

سرگیجه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

۱. سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم (BPPV)

سرگیجه حمله ای خوش خیم شایع ترین شکل سرگیجه محیطی است. این نوع سرگیجه به صورت دوره های مکرر و کوتاه خود را نشان می دهد. برخی از حرکات سر نیز می تواند BPPV را تحریک کند. تصور می شود که به دلیل شکستن قطعات کوچک در کانال گوش داخلی و تحریک موهای ریز در گوش داخلی اتفاق می افتد. فرد را گیج و سرگیجه می کند.

۲. لابیرنتیت یا التهاب لابیرنت (عفونت گوش میانی در بزرگسالان و سرگیجه)

لابیرنتیت باعث سرگیجه یا احساس چرخش در زمانی که شما ساکن هستید و ساکن هستید. عفونت گوش داخلی نیز باعث این شکل از سرگیجه می شود. عفونت گوش داخلی اغلب با علائم دیگری مانند تب و گوش درد همراه است. این عفونت در حفره های پیچ در پیچ داخل گوش داخلی رخ می دهد. یک بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند باعث این عفونت شود. عفونت های باکتریایی گوش نیز گاهی علت این نوع سرگیجه است.

۳. نوریت وستیبولار

نوریت دهلیزی باعث شروع ناگهانی سرگیجه می شود. این سرگیجه ها می تواند باعث بی ثباتی، گوش درد، حالت تهوع و استفراغ شود. نوریت دهلیزی ناشی از عفونتی است که به عصب دهلیزی گسترش می یابد که تعادل را کنترل می کند. این وضعیت معمولاً در نتیجه یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهد.

۴. بیماری منیر

تجمع مایع در گوش داخلی یا سیستم اندولنفاتیک باعث بیماری منیر می شود. علت این تجمع مشخص نیست. بیماری منیر باعث سرگیجه ناگهانی می شود که می تواند تا 24 ساعت طول بکشد. سرگیجه اغلب آنقدر شدید است که باعث تهوع و استفراغ می شود. بیماری منیر همچنین باعث کاهش شنوایی، صدای زنگ در گوش و احساس پری گوش می شود.

۵. کلستاتوم

کلستئاتوم یک رشد پوستی غیر سرطانی در گوش میانی است و معمولاً در اثر عفونت های مکرر ایجاد می شود. با رشد این توده در پشت پرده گوش، ساختارهای استخوانی گوش میانی آسیب می بیند و می تواند منجر به کاهش شنوایی و سرگیجه شود.

یکی از علت‌های ایجاد سرگیجه میگرن است.

۶. میگرن (علت سرگیجه مداوم)

افراد مبتلا به میگرن حتی اگر سردردهای شدید نداشته باشند، ممکن است دچار سرگیجه شوند. حدود 40 درصد از مبتلایان به میگرن سرگیجه را تجربه می کنند. این حملات سرگیجه می تواند چندین ساعت طول بکشد و با سردرد و حساسیت به نور و صدا همراه است.

مشکلاتی مانند کاردیومیوپاتی، حمله قلبی، آریتمی قلبی و حمله ایسکمیک گذرا می توانند باعث سرگیجه شوند.

۷. مشکلات گردش خون

اگر قلب به اندازه کافی خون به مغز پمپاژ نکند، احساس سرگیجه، ضعف یا خستگی می کنید. کاهش شدید فشار خون سیستولیک ممکن است پس از نشستن سریع یا ایستادن خیلی سریع رخ دهد.

۸. گردش خون ضعیف

مشکلاتی مانند کاردیومیوپاتی، حمله قلبی، آریتمی قلبی و حمله ایسکمیک گذرا می توانند باعث سرگیجه شوند. کاهش حجم خون می تواند جریان خون به مغز یا گوش داخلی را کاهش دهد. در نتیجه سرگیجه ایجاد می شود.

۹. مشکلات عصبی

برخی از اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس می توانند باعث از دست دادن تدریجی تعادل شوند.

۱۰. داروها

سرگیجه می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. داروهایی مانند داروهای ضد تشنج، ضد افسردگی و آرام بخش. اگر فشار خون بالا دارید، داروهای فشار خون می توانند باعث سرگیجه شوند.

۱۱. اختلالات اضطرابی

برخی از اختلالات اضطرابی می توانند باعث سرگیجه شوند. اختلالاتی مانند حملات پانیک، ترس از ترک خانه یا ترس از قرار گرفتن در فضاهای باز بزرگ (اگورافوبیا).

۱۲. کاهش سطح آهن (کم خونی)

در صورت کم خونی، علایم دیگری علاوه بر سرگیجه، از جمله خستگی، ضعف و رنگ پریدگی پوست ممکن است مشاهده شود.

۱۳. افت قند خون (هیپوگلیسمی)

اگرچه این حالت معمولا در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد، اما در سایرین نیز دیده می شود. سرگیجه ممکن است با تعریق و اضطراب همراه باشد.

۱۴. مسمومیت با مونوکسید کربن

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن اغلب عبارتند از:

سردرد

سرگیجه

ضعف

مشکلات گوارشی

بالا آوردن

درد قفسه سینه

گیجی

یکی از علت‌های ایجاد سرگیجه از دست دادن آب بدن در اثر گرما است.

۱۵. گرمای بیش از حد و کمبود آب بدن

اگر در هوای گرم فعال هستید یا مایعات کافی نمی نوشید، ممکن است در اثر گرمای بیش از حد (هیپرترمی) یا کم آبی احساس سرگیجه کنید. کم آبی بدن به دنبال کاهش تنها 1 تا 2 درصد از وزن بدن می تواند باعث سرگیجه شود. حتی کم آبی خفیف می تواند باعث سرگیجه شود. از طرفی کمبود آب در بدن می تواند باعث افت فشار خون و در نتیجه سرگیجه شود. برخی رژیم ها نیز باعث کم آبی بدن می شوند.

۱۶. سرگیجه صبحگاهی

سرگیجه صبحگاهی چیزی است که برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد و جای نگرانی نیست. اگر بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب در صبح احساس سرگیجه می کنید، ممکن است به دلیل تغییر ناگهانی وضعیت بدن باشد که بدن شما از حالت دراز کشیدن به حالت ایستاده حرکت می کند.

۱۷. سرماخوردگی و سینوس ها

اگر سرماخوردگی یا مشکل سینوسی دارید، احتمالا متوجه شدیدتر شدن سرگیجه شده اید. زیرا مایعات و تورم زیادی در سینوس ها وجود دارد. تورم این سینوس ها که به گوش داخلی متصل هستند باعث سرگیجه می شود.

۱۸. آپنه خواب (علت سرگیجه در خواب)

اگر از آپنه خواب رنج می برید یا همسرتان به شما گفته است که زیاد خروپف می کنید، الگوهای تنفس شبانه شما ممکن است مقصر سرگیجه صبحگاهی شما باشد. آپنه خواب در واقع یک وضعیت انسداد تنفسی است. این بدان معنی است که تنفس در شب به طور موقت متوقف می شود. این اختلال در تنفس می تواند منجر به کاهش میزان اکسیژن در خون شود. در نتیجه صبح که از خواب بیدار می شوید احساس سرگیجه خواهید داشت.

برای تشخیص و درمان سرگیجه می توانید با یک متخصص مغز و اعصاب یا یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. در مطب دکتر خود می توانید با بهترین متخصصان مغز و اعصاب ملاقات کنید، از طریق تلفن یا آنلاین با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری برنامه ریزی کنید.

۱۹. کمبود ویتامین B12 (سرگیجه عصبی: کمبود کدام ویتامین باعث سرگیجه میشود)

کمبود این ویتامین ضروری می تواند منجر به تعدادی از مشکلات عصبی از جمله احساس عدم تعادل، فشار خون پایین و کاهش جریان خون به مغز شود. منابع غنی از ویتامین B12 شامل گوشت، محصولات لبنی و غلات صبحانه غنی شده است.

یکی از علت‌های سرگیجه می‌تواند کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد.

۲۰. بیماری قلبی

گاهی اوقات سرگیجه یکی از علائم بیماری قلبی است. مشکلات قلبی شامل باریک شدن دریچه های قلب، فیبریلاسیون دهلیزی و تصلب شرایین است. این مشکلات باعث کاهش جریان خون در مغز می شود.

۲۱. کشتی، قایق و تخت آبی می توانند باعث سرگیجه شوند

احساس سرگیجه پس از بازگشت از سفر دریایی بسیار رایج است. دکتر کارول فاستر، محقق دانشگاه کلادرو، می گوید برای برخی افراد، این احساس می تواند تا یک سال پس از سفر روی آب ادامه داشته باشد. تقریباً 75 درصد از ملوانان این احساس سردرگمی را تجربه می کنند. هواپیما، اتومبیل، قطار و مترو و حتی دراز کشیدن روی تخت آبی می تواند باعث سرگیجه شود.

عوامل خطر سرگیجه چیست؟

مشکلات و شرایط خاصی می توانند نقش موثری در سرگیجه داشته باشند:

آسیب به سر می تواند خطر سرگیجه را افزایش دهد. عفونت گوش می تواند عصب دهلیزی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به لابیرنتیت شود.

سرگیجه می تواند یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروها از جمله برخی رقیق کننده های خون، داروهای ضد افسردگی، ضد فشار خون، داروهای ضد افسردگی و حتی آسپرین باشد.

در برخی افراد، نوشیدن الکل می تواند باعث سرگیجه شود.

به نظر می رسد زنان مسن نسبت به سایرین در خطر ابتلا به این بیماری اندکی بالاتر هستند.

وجود بیماری های قلبی عروقی به ویژه در افراد مسن.

یکی از علت‌های سرگیجه در زنان کم خونی است.

با مشاهده علائم سرگیجه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی به نقل از webmd، در صورت بروز سرگیجه با ویژگی های زیر به پزشک مراجعه کنید:

دوباره بگو

ناگهان

شدید، قوی

بلند مدت

غیر قابل توضیح

اگرچه سرگیجه نشانه یک بیماری جدی نیست. اما اگر همراه با هر یک از موارد زیر دچار سرگیجه شدید، فوراً از پزشک کمک بگیرید:

سردرد جدید، متفاوت یا شدید

تب

دوبینی یا از دست دادن بینایی

از دست دادن شنوایی

مشکل در صحبت کردن

ضعف در پاها یا بازوها

از دست دادن هوشیاری

سقوط یا مشکل در راه رفتن

بی حسی یا گزگز

برای تشخیص و درمان سرگیجه باید به کدام پزشک مراجعه کرد؟

برای تشخیص علت و درمان سرگیجه می توانید با پزشک عمومی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. هر یک از مواردی که می تواند باعث سرگیجه شود مربوط به یکی از این پزشکان است که برای تشخیص و درمان آنها نیاز به تخصص پزشک مربوطه دارید. برای مشاوره آنلاین یا تلفنی با یکی از پزشکان زیر می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

سرگیجه چگونه تشخیص داده می شود؟

راه های مختلفی وجود دارد که پزشک می تواند سرگیجه محیطی و مرکزی را تشخیص دهد. معاینه گوش برای بررسی علائم عفونت و راه رفتن در خط مستقیم برای بررسی تعادل توسط پزشک بررسی می شود.

1. تشخیص سرگیجه مرکزی

پزشک از فرد می‌خواهد دست‌هایش را به پاهایش نزدیک کند و سپس چشم‌هایش را ببندد. اگر فردی پس از بستن چشم های خود تعادل خود را از دست بدهد، علت سرگیجه ممکن است به دلیل مشکل سیستم عصبی مرکزی باشد.

2. تشخیص سرگیجه محیطی

در آزمایش بعدی، پزشک از فرد می خواهد که با چشمان بسته به مدت 30 ثانیه راه برود. اگر فرد از مسیر خود منحرف شود یا تعادل خود را از دست بدهد، این ممکن است نشان دهنده آسیب به گوش داخلی باشد که باعث سرگیجه محیطی می شود.

3. تشخیص سرگیجه حمله ای خوش خیم

اگر پزشک به سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم مشکوک شود، می توان مانور Dix-Hallpike را انجام داد. در طی این آزمایش، پزشک به سرعت شما را از حالت نشسته به حالت درازکش می برد، در حالی که سر شما پایین تر از بدن شما قرار دارد. در این صورت باید چشمان خود را باز نگه دارید تا پزشک حرکات چشم شما را دنبال کند. این مانور باعث سرگیجه در افراد مبتلا به سرگیجه حمله ای خفیف می شود.

برای تشخیص علت سرگیجه می‌توانید به دکتر عمومی، دکتر گوش و حلق و بینی یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

4. تست های آزمایشگاهی

الکترونیستاگموگرافی یا ارزیابی الکتریکی سرگیجه می تواند به تمایز بین سرگیجه محیطی و مرکزی کمک کند، اما به طور معمول انجام نمی شود. با توجه به نتایج معاینات و آزمایشات مذکور، پزشک برای رد سایر علل سرگیجه، آزمایش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن و ام آر آی مغز و گردن را تجویز می کند.

درمان سرگیجه چیست؟

یکی از اصلی ترین مواردی که در درمان سرگیجه موثر است، تشخیص علت آن است. پس از یافتن علت این علامت می توان اقدامات لازم را برای درمان آن انجام داد. بنابراین باید با پزشک مشورت کنید تا آزمایشات لازم را برای تشخیص علت این علامت انجام دهید و سپس بهترین روش درمان سرگیجه را در نظر بگیرید.

1. گزینه هایی برای درمان سرگیجه با کنترل مسائل زمینه ای

بیشتر موارد سرگیجه طی چند روز خود به خود از بین می رود. پیشگیری از سرگیجه ممکن نیست. با این حال، یک سبک زندگی سالم می تواند احتمال تکرار حملات را کاهش دهد. کنترل عوامل خطر سکته مغزی می تواند خطر سرگیجه مرکزی را کاهش دهد، از جمله کنترل فشار خون بالا، کنترل دیابت، کنترل کلسترول و اجتناب از محصولات تنباکو.

2. داروهای درمان سرگیجه (بهترین قرص برای درمان سرگیجه)

برخی از داروها می توانند به توقف سرگیجه کمک کنند. رایج ترین داروهای تجویز شده برای سرگیجه عبارتند از:

آنتی بیوتیک (برای درمان عفونت گوش)

آنتی هیستامین ها

پروکلروپرازین (برای رفع حالت تهوع)

بنزودیازپین ها: داروهای ضد اضطراب که می توانند علائم سرگیجه را تسکین دهند. دیازپام (والیوم) و آلپرازولام (زاناکس) به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارند.

3. درمان منیر

افراد مبتلا به بیماری منیر معمولاً دارویی به نام بتاهیستین (بتاسرک) مصرف می کنند که می تواند به کاهش فشار مایع در گوش داخلی و تسکین علائم سرگیجه کمک کند. محدود کردن مصرف سدیم و استفاده از دیورتیک ها برای کاهش سطح مایعات باید در درمان افراد مبتلا به بیماری منیر در نظر گرفته شود.

4. مانورهای فیزیوتراپی

دو مانور اصلی فیزیوتراپی، مانور اپلی و مانور براند-داروف، برای درمان علائم سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم استفاده می شود. سعی کنید با کمک پزشک این تکنیک ها را به درستی انجام دهید. این مانورها شامل موارد زیر است:

مانور اپلی (Epley)

به عنوان یک قاعده، پزشک مانور Epley را انجام می دهد. زیرا نیاز به حرکات سریع و چرخش سر دارد. حرکات خاص سر باعث می شود که کریستال ها در کانال شنوایی داخلی حرکت کنند و به بهبود سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم کمک کنند.

از آنجایی که این حرکات در ابتدا ممکن است سرگیجه را بدتر کند، باید توسط یک متخصص طب فیزیکی یا متخصص انجام شود. انجام این مانور برای افرادی که مشکلات گردن و کمر دارند توصیه نمی شود.

اگر سرگیجه از گوش چپ شروع شده باشد:

لبه تخت بنشینید. سر خود را 45 درجه به چپ بچرخانید.

در حالی که سر هنوز در زاویه 45 درجه است، به سرعت به پشت دراز بکشید.

30 ثانیه صبر کنید تا سرگیجه متوقف شود.

بدون اینکه سر خود را بلند کنید، سر خود را 90 درجه به سمت راست بچرخانید. 30 ثانیه صبر کنید.

سر و بدن خود را به سمت راست بچرخانید تا به زمین نگاه کنید. 30 ثانیه صبر کنید. سپس به آرامی بنشینید، اما چند دقیقه روی تخت بمانید.

اگر سرگیجه از گوش راست منشا می گیرد، این تمرینات را معکوس کنید. این حرکات را هر شب 3 بار قبل از خواب انجام دهید تا به مدت 24 ساعت از سرگیجه خلاص شوید.

مانور اپلی باعث کاهش سرگیجه می‌شود.

مانور برانت – داروف (Brandt-Daroff)

شما می توانید مانور برانت-داروف را در خانه انجام دهید.

این مانور علائم سرگیجه حمله ای خوش خیم را کاهش می دهد. برای انجام تمرینات برانت داروف مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

روی لبه تخت نزدیک به وسط بنشینید و پاهای خود را آویزان کنید.

به پهلوی راست دراز بکشید و سر خود را به سمت سقف بچرخانید. حداقل 30 ثانیه در این حالت بمانید.

به حالت ایستاده برگردید و به مدت 30 ثانیه مستقیم به جلو نگاه کنید.

این مراحل را تکرار کنید، اما این بار به پهلوی چپ خود دراز بکشید.

برای بهترین نتیجه، باید این مانور را چندین بار در روز تکرار کنید.

انتظار برای از بین رفتن سرگیجه ممکن است برای برخی افراد بهترین گزینه باشد. سرگیجه می تواند در چند ساعت، دقیقه یا حتی چند ثانیه از بین برود. در این موارد، بهتر است قبل از امتحان گزینه درمانی دیگر منتظر بمانید تا بدن خود را ترمیم کند.

مانور برانت داروف در درمان سرگیجه موثر است.

5. روش های درمانی دیگر

از مصرف کافئین، شکلات، الکل و سیگار خودداری کنید.

وقتی احساس سرگیجه می کنید، در اتاقی ساکت و تاریک دراز بکشید.

به محض اینکه احساس سرگیجه کردید بنشینید.

استفاده از عصا در هنگام راه رفتن (در صورت لزوم).

هنگام خواب 2 یا چند بالش زیر سر خود قرار دهید.

هنگام بیدار شدن در شب چراغ را روشن کنید تا از زمین خوردن جلوگیری کنید.

در صورت احساس سرگیجه از رانندگی خودداری کنید.

پروستراپی که شامل قرار دادن وسیله ای روی گوش است.

تزریق کورتیکواستروئید به گوش میانی.

6. جراحی

اگر روش های درمانی موثر واقع نشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. جراحی در درمان سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) و نوروم آکوستیک مناسب است.

چگونه از حملات سرگیجه جلوگیری کنیم؟

معمولاً نمی توان از سرگیجه اولیه جلوگیری کرد، اما برخی رفتارها می توانند به جلوگیری از یک دوره دیگر سرگیجه کمک کنند. شما می توانید این کار را با اجتناب از موارد زیر انجام دهید:

چراغ های روشن و چشمک زن

حرکت سریع سر

خم شدن بیش از حد

نگاه طولانی

از سرگیجه بپرهیزید.

شما می توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، به صورت تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و همچنین برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

درمان سرگیجهپیشگیری از سرگیجهکنترل مشکلات زمینه ایاجتناب از نگاه به چراغ‌های روشن و چشمک‌زنداروهای درمان سرگیجهاجتناب از خم‌شدن بیش‌از‌حدمانور اپلی (Epley)اجتناب از حرکت سریع سرمانور برانت – داروف (Brandt-Daroff)اجتناب از زل‌زدن و نگاه‌کردن طولانی‌مدتدرمان و پیشگیری از ابتلا به سرگیجه

سوالات متداول شما

در زیر به برخی از سوالات متداول در مورد سرگیجه پاسخ داده ایم. با ما بمان.

قرص دیمن هیدرینات برای سرگیجه خوب است؟

این دارو برای درمان حالت تهوع، استفراغ و بیماری حرکت استفاده می شود.

علت سرگیجه در زنان جوان چیست؟

علاوه بر تسکین سرگیجه، قاعدگی همچنین می تواند باعث سرگیجه در افراد مبتلا به کم خونی شود.

دمنوش برای سرگیجه مفید است؟

در مواردی که سرگیجه به دلیل افت فشار است، می توانید از نوشیدنی های خاص حاوی قند استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

سرگیجه یکی از علائمی است که می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. این علامت می تواند نشان دهنده بیماری، افت فشار، عدم تعادل و موارد دیگری باشد که در این مقاله به تفصیل توضیح داده ایم. برای تعیین علت سرگیجه، باید با پزشک مشورت کنید. از آنجایی که علل مختلفی می تواند این مشکل را ایجاد کند، می توانید با پزشک عمومی، متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. همچنین می توانید از تلفن پزشک یا مشاوره آنلاین کمک بگیرید. لینک مشاوره تلفنی و آنلاین پزشکان مربوطه در زیر آمده است:

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

منابع: healthline, medicinenet, medicalnewstoday, medlineplus, mayoclinic, dailyhealth, vestibular, health.harvard, womenshealthmag

بسیاری از ما وقتی از بالای ساختمان‌های بلند به پایین نگاه می‌کنیم، احساس می‌کنیم که دنیا به دور ما می‌چرخد، یا حداقل وقتی بچه بودیم سوار چرخ و فلک می‌شدیم و چرخیدن همه چیز را در اطرافمان تجربه می‌کردیم و از این هیجان لذت می‌بردیم، اما وقتی شما در خانه نشسته اید و ناگهان همه چیز دور سرتان می چرخد، قطعاً این وضعیت مطلوب نیست.

در گوش میانی مایعی وجود دارد که وظیفه حفظ تعادل بدن را بر عهده دارد و حدود 70 درصد از سرگیجه ها به دلیل مشکلاتی در ساختار گوش داخلی است. از سوی دیگر، سرگیجه را می توان از علائم اولیه حدود 400 بیماری دانست.

چه زمانی برای درمان سرگیجه باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

اگر دچار سرگیجه ناگهانی، غیرقابل توضیح، شدید، متوالی یا طولانی مدت هستید.

علاوه بر سرگیجه، صدای زنگ نیز در گوش می شنوید یا در برخی موارد ناگهان چیزی نمی شنوید.

اگر برای مدتی با سردرد بینایی خود را از دست داده اید یا اجسام تکراری می بینید.

سردرد بسیار شدیدی دارید.

سردرد در خانواده شما وجود دارد.

برای شروع درمان سرگیجه باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: متخصص مغز و اعصاب کیست؟

درمان های خانگی برای سرگیجه

اگر به طور ناگهانی و بدون دلیل احساس سرگیجه کردید، حتما با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید، زیرا همانطور که گفته شد، این سرگیجه می تواند نشانه اولیه یک بیماری باشد.

در ادامه به بررسی چند درمان خانگی سرگیجه موقت می پردازیم.

استراحت کن

تعادل بدن توسط گوش داخلی، پاها و چشم ها حفظ می شود. بنابراین اگر احساس سرگیجه دارید، بهتر است بدون انجام کار خاصی، مدتی بنشینید و استراحت کنید. اگر سرگیجه شما بسیار شدید است و با کمی استراحت تغییری مشاهده نکردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

خیلی آهسته راه بروید

زمانی که احساس سرگیجه می کنید باید خیلی آهسته راه بروید، سر خود را تند تکان ندهید، اگر می خواهید از رختخواب بلند شوید ابتدا حدود یک دقیقه روی لبه تخت بنشینید سپس به آرامی بلند شوید.

داروهایی که مصرف کرده اید را بررسی کنید.

عوارض جانبی دارو روی جلد دارو نوشته شده است. داروهایی مانند داروهای فشار خون می توانند باعث سردرد شوند. هرگز بدون تجویز پزشک دوز دارو را تغییر ندهید و داروی خود را تغییر ندهید و حتما در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

نمک کمتر بخورید

نمک زیاد کار گوش میانی را مختل می کند و در نتیجه باعث سردرد می شود. مصرف غذاهای کنسرو شده، غذاهای شور و نمک را کاهش دهید.

قهوه و تنباکو ممنوع است

قهوه و سیگار حساسیت بدن را به حرکت افزایش می دهد. اگر نمی توانید از قهوه اجتناب کنید، حداقل مقدار آن را کاهش دهید و حداکثر دو فنجان قهوه در طول روز بنوشید یا آن را با دمنوش های گیاهی بدون کافئین جایگزین کنید.

مصرف مشروبات الکلی ممنوع است

برای سلامت جسم و روح خود نباید الکل مصرف کنید، نوشیدن مقدار کمی از این ماده منجر به سرگیجه شدید در بسیاری از افراد می شود.

سعی کن آرام باشی

اضطراب، استرس، تنش روانی همگی می توانند منجر به سردرد شوند. سعی کنید در این زمینه با روانشناس مشورت کنید تا زمینه های استرس زا را شناسایی کنید.

مراقب آلرژن ها باشید

در برخی موارد، سرگیجه می تواند ناشی از حساسیت به حیواناتی مانند سگ، گربه، گرده گل یا غذا باشد.

دارو درمانی

داروهای بدون نسخه ای وجود دارد که می توانید برای درمان سرگیجه از آنها استفاده کنید، اگرچه این داروها برای سرگیجه های خفیف بهترین هستند و اگر سرگیجه شما شدید است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای قوی تری برای شما تجویز کند. توجه داشته باشید که درمان دارویی باید آخرین راه حل شما برای غلبه بر سرگیجه باشد.

سردرد و ورزش درمانی

ورزش بهترین راه برای درمان سرگیجه ناشی از اختلالات گوش میانی است. مطمئن شوید که می توانید با انجام ورزش هایی مانند شنا، استراحت، پیاده روی بر سرگیجه خود غلبه کنید. باید به آرامی تمرین را شروع کنید. اگر بعد از مدتی راه رفتن دوباره احساس سرگیجه کردید، کمی بنشینید، استراحت کنید و به آرامی بلند شوید. برای شروع بهتر است سه بار در روز و هر روز بین 2 تا 15 دقیقه پیاده روی کنید و هر زمان که احساس سرگیجه کردید کمی استراحت کنید و دوباره حرکت کنید. حتی اگر در روز اول 30 ثانیه تمرین کنید، گام بزرگی در جهت بهبود وضعیت خود برداشته اید.

اگر سرگیجه شما برطرف نشد و مداوم بود، حتما باید با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
راضيه

سلام! مقاله‌ی جالبی بود. خیلی از اینکه بیشتر در مورد این موضوع خوندم لذت بردم. واقعا کمک کننده بود و حتما به دیگران هم پیشنهاد میکنم این مقاله رو بخونن.

رقيه

من تا حالا نشنیده بودم که سرگیجه گرفتن به خاطر تغییر در فشار خون باشه. این مقاله برای من خیلی جالب بود. البته ممکنه برای بعضی از خوانندگان سطح مطالب بالا باشه، اما به نظر من خیلی خوب و قابل فهم بود. ممنون بابت این مقاله.

دکمه بازگشت به بالا