چرا وقتی سرما میخوریم مزه غذا را نمیفهمیم

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نزدیک به 100 نوع ویروس وجود دارد که علاوه بر سرماخوردگی می تواند ما را نیز درگیر کند. دکتر ماروین یکی از برجسته ترین و مهم ترین ویروس شناسان در این زمینه اشاره می کند که از علائم سرماخوردگی می توان به گرفتگی بینی، گردن درد، سردرد، سرفه و بدن درد خفیف اشاره کرد. شما باید خوش شانس باشید که سرما خورده اید اما آنفولانزا نه، زیرا آنفولانزا بسیار بدتر و جدی تر از سرماخوردگی است و گاهی اوقات افراد برای رهایی از آن آرزو می کنند که مرده باشند.

بیشتر بدانید:

علائم شدید آنفولانزا، مانند تب بالا و خستگی، بدن درد و سردرد، اغلب 5-10 روز طول می کشد، در حالی که بدترین سرماخوردگی ها معمولا در 2-4 روز از بین می روند.

با این حال یکی از مهم ترین وجوه مشترک بین آنفولانزا و سرماخوردگی این است که نمی توانید از طعم لذیذ غذا لذت ببرید. به عنوان مثال، نمی توانید از طعم کامل سوپ مرغ لذت ببرید و احساس بهتری داشته باشید. البته حس چشایی مانند حس شادی و شوخ طبعی پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا از بین می رود. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بعد از گرفتگی بینی و سرماخوردگی نمی توانید طعم غذا را متوجه شوید؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا سرماخوردگی باعث گرفتگی بینی می شود. دکتر ماروین توضیح می‌دهد که گلبول‌های سفید خون شما مواد شیمیایی برای کشتن سلول‌های ویروسی عفونی تولید می‌کنند که باعث افزایش مخاط در بینی می‌شود و باعث تورم و التهاب در بینی می‌شود.

رابطه بین بو و طعم

مهمتر از آن، باید بدانیم؛ بویایی و چشایی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و در واقع هشتاد درصد حس چشایی ما به بویایی مربوط می شود، بنابراین اصلاً جای تعجب نیست که وقتی حس بویایی خود را از دست می دهیم، چشایی مان هم ضعیف می شود. در یک مقاله آنلاین توضیح داده شد که زبان یک اندام چشایی است که می تواند شور، شیرینی، تلخی و ترش را حس کند. حس بویایی ما همچنان به تولید احساسات مرتبط با طعم غذا ادامه می دهد، به همین دلیل است که ما نمی توانیم طعم غذا را بچشیم زیرا بینی ما به دلیل سرماخوردگی گرفتگی می کند.

سرد است و طعم غذا را بو نمی کند

در این زمینه پروفسور اولت اشاره می کند که قسمت کوچکی به نام قسمت بویایی در قسمت بالایی سقف بینی مربوط به حس بویایی است. برخی از سلول‌های این بخش، بوهای مختلف را در هوایی که می‌توانیم تنفس کنیم، تشخیص می‌دهند و سپس آنها را از طریق اعصاب بویایی به مغز می‌فرستند. هر چیزی که حس چشایی را خاموش کند به مغز منتقل می شود و باعث مشکلات چشایی می شود. وقتی سرما می خورید، تورم باعث التهاب و گرفتگی بینی می شود.

طعم غذا تنها پس از شروع به کار حواس چشایی و بویایی ایجاد می شود. بنابراین گرفتگی بینی نه تنها بر حس بویایی تأثیر می گذارد، بلکه چشایی را نیز ضعیف می کند.

هنگامی که بینی شما بسته است، سیگنال های گیرنده های چشایی متفاوت عمل می کنند. اگرچه حدود 2000 تا 5000 جوانه چشایی روی زبان از دهان تا گلو وجود دارد، اما نمی تواند به اندازه بینی موثر باشد.

گیرنده های بالای بینی دارای بیش از 6 میلیون سلول هستند که می توانند بوهای مختلف و حداقل یک تریلیون بو را تشخیص دهند. از دست دادن حس چشایی در هنگام سرماخوردگی قطعا احساس بسیار بدی است، اما نگران نباشید زیرا مدت زیادی طول نخواهد کشید. وقتی سرماخوردگی شما بهتر شد، این احساس برمی گردد.

چه زمانی باید از از دست دادن حس چشایی و بویایی بترسید؟!

برخی افراد پس از سرماخوردگی حس بویایی خود را برای همیشه از دست می دهند. معمولاً این به دلیل آسیب مستقیم و التهاب سلول‌های عصبی در بینی اتفاق می‌افتد که بعد از سرماخوردگی بدتر می‌شود. در هر صورت، در صورت داشتن شرایط زیر با پزشک مشورت کنید:

مشکل چشایی شما از بین می رود.
طعم غیرطبیعی همراه با علائم دیگر دارید.
شما نگران تغییر دائمی در حس چشایی و بویایی خود هستید.
حس چشایی و بویایی شما بدون دلیل و کاملاً ناگهانی ناپدید شد.

انتهای پیام/

سرماخوردگی با آبریزش بینی و دردسرهای خود همراه می شود و پس از از دست دادن حس بویایی و چشایی ما را تنها می گذارد. سوالی که پیش می آید این است که چرا هنگام سرماخوردگی طعم غذا را نمی چشیم؟ آنوسمی اصطلاح علمی برای از دست دادن جزئی یا کامل بویایی است. شرایط رایجی که پوشش داخلی بینی را تحریک می کنند، مانند آلرژی یا سرماخوردگی، می توانند باعث آنوسمی موقت شوند. با ما همراه باشید تا در مورد درمان بویایی پس از سرماخوردگی صحبت کنیم.

در این مقاله به این سوال می پردازیم که علت از دست دادن بویایی و چشایی در هنگام سرماخوردگی چیست؟

تاثیر سرماخوردگی و آنفولانزا بر طعم و بوی

نیمی از سرماخوردگی ها توسط نزدیک به 100 گونه راینوویروس ایجاد می شود. علائم رایج سرماخوردگی شامل گرفتگی بینی، گلودرد، عطسه، سردرد، سرفه و بدن درد خفیف است.

باید خودتان را خوش شانس بدانید که سرما خورده اید نه آنفولانزا. چون خیلی بدتره علائم شدید آنفولانزا (مانند تب بالا، ضعف، بدن درد و سردرد) معمولا 5-7 روز طول می کشد، در حالی که بدترین سرماخوردگی 2-4 روز طول می کشد.

چیزی که سرماخوردگی و آنفولانزا را بدتر می کند این است که از دست دادن بویایی پس از سرماخوردگی و از دست دادن چشایی در هنگام سرماخوردگی مانع از لذت بردن از طعم و بوی سوپ مرغ خوشمزه می شود.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا با گرفتگی بینی و سرماخوردگی نمی توانید طعم ها را به درستی بچشید و چرا حس بویایی و چشایی در سرما از بین می رود؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا سرماخوردگی باعث گرفتگی بینی می شود.

گلبول های سفید خون در بدن ما یک ماده شیمیایی برای کشتن ویروس هایی که سلول های آلوده کرده اند تولید می کنند. این التهاب باعث افزایش مخاط و تورم پوشش داخلی بینی می شود.

مهمترین ایده این است که طعم غذا هم به بو و هم به مزه مربوط می شود. در واقع 80 درصد چشایی مربوط به بویایی است. بنابراین جای تعجب نیست که بیشتر طعم غذا به توانایی ما در بو کردن آن بستگی دارد.

زبان اندام چشایی ماست و می تواند انواع طعم ها را استشمام کند. حس بویایی ما طعم غذا را نیز تشخیص می دهد. به همین دلیل استشمام طعم غذا هنگام بسته شدن بینی دشوار است.

چرا هنگام سرماخوردگی نمی توانیم طعم غذا را بچشیم؟

ناحیه بویایی در سقف بینی قرار دارد. سلول های خاصی در اینجا وجود دارد که بوهای متفاوتی را که تنفس می کنیم تشخیص می دهند و سیگنالی را به مغز می فرستند. هر چیزی که در ارسال این سیگنال اختلال ایجاد کند باعث ایجاد مشکل در طعم غذا می شود. زمانی که سرما می خورید، تورم و عفونت باعث گرفتگی بینی می شود. طعم غذا بعد از طعم و بوی مخلوط غذا ایجاد می شود، بنابراین اگر گرفتگی بینی در حس بویایی شما اختلال ایجاد کند، درک شما از طعم غذا را کاهش می دهد.

هنگامی که بینی شما صاف می شود، گیرنده های بویایی در جوانه های چشایی شما باید مولکول های طعم مختلف غذا را به تنهایی شناسایی کنند. با 2000 تا 5000 جوانه چشایی در زبان که هر کدام 50 تا 100 گیرنده چشایی دارند، می توانند طعم های بسیار کمتری را نسبت به بینی تشخیص دهند.

دو گیرنده بویایی واقع در مجرای بینی از 6 میلیون سلول تشکیل شده اند و می توانند تفاوت 1 میلیارد بو را تشخیص دهند. حس چشایی پس از کاهش عفونت به حالت عادی باز می گردد.

درمان حس بویایی بعد از سرماخوردگی

تنها راه درمان بویایی پس از سرماخوردگی، تمرین بوییدن است. اگرچه مکانیسم از دست دادن بویایی پس از سرماخوردگی هنوز ناشناخته است، اعتقاد بر این است که حباب بویایی باعث تحریک بازسازی سلول های گیرنده بویایی پس از آسیب ناشی از ویروس ها می شود. به عنوان مثال، می توانید از مواد معطر مانند اسانس، قهوه و نعناع برای ایجاد بو استفاده کنید.

علاوه بر این، پردنیزولون به مدت 2 هفته، مکمل جینکو بیلوبا و اسپری بینی مومتازون در تحقیقات برای درمان از دست دادن چشایی و بویایی در سرماخوردگی استفاده شده است. اثر این داروها مثبت ارزیابی می شود.

از دست دادن حس بویایی پس از سرماخوردگی چه زمانی خطرناک می شود؟

برخی از افراد ممکن است پس از سرماخوردگی، حس بویایی خود را برای همیشه از دست بدهند. آسیب دائمی به دلیل ورود عفونت به اعصاب بویایی است.

اگر بعد از سرماخوردگی حس بویایی را درمان نکردید و متوجه علائم زیر شدید، با پزشک مشورت کنید:

درمان از دست دادن حس چشایی در سرماخوردگی پس از چند روز به دست نمی آید

طعم های عجیب و غریب همراه با علائم دیگر تجربه می شود

به تغییرات دائمی در حس چشایی و بویایی خود شک داشتید

اگر ناگهان حس چشایی یا بویایی خود را از دست بدهید

10 دلیلی که باعث می شود طعم غذا را حس نکنیم را بشناسید.

زبان با هزاران برآمدگی کوچک که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است پوشیده شده است که پاپیلا نامیده می شود. در داخل هر پاپیلا صدها جوانه چشایی وجود دارد.

به استثنای پاپیلاهای کریستالی که فاقد جوانه چشایی هستند، بین 2000 تا 5000 جوانه چشایی در پشت و جلوی زبان وجود دارد. بقیه در پشت بام، پهلوها و پشت دهان و گلو قرار دارند. هر جوانه چشایی حاوی 50 تا 100 سلول گیرنده چشایی است.

حس چشایی ما چگونه کار می کند؟

ممکن است به نظر برسد که فقط دهان و زبان مسئول درک طعم غذا هستند، اما هنگام جویدن غذا، حواس دیگر مانند بینایی، بویایی، مغز و …. همچنین به دهان کمک می کند. بنابراین مشکل در یکی از این اندام ها می تواند منجر به اختلال در طعم و درک طعم غذا شود و بیمار را نگران کند.

دکتر آرش منصوریان متخصص بیماری های دهان و دندان و عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تهران می گوید: اگرچه از دست دادن حس چشایی در بیشتر موارد خطرناک نیست، اما باید علت آن مشخص شود.

حس چشایی انسان به تنهایی کار نمی کند و سایر حواس مانند بویایی یا بینایی نیز به حس چشایی کمک می کنند تا بتواند مزه ها را درک کند. اندام مهمی که با آن چشایی را تجربه می کنیم، زبان است.

دلیل دوم مربوط به گیرنده هایی است که به درک حس چشایی کمک می کنند: همچنین گیرنده هایی در طرفین دهان، یعنی کام و گلو وجود دارد که به درک حس چشایی کمک می کند. البته عامل مهم دیگری که باعث می شود طعم غذا را حس کنیم، ترشح بزاق در دهان است. بزاق غذا را حل می کند و قدرت تشخیصی پرزها را افزایش می دهد.

چگونه بو یا بینایی به تشخیص طعم غذا کمک می کند؟

بو عامل دیگری است: همه ما تا چند روزی که سرما خورده ایم متوجه طعم غذا نمی شویم. دلیل این امر کاهش حس بویایی است. بو و طعم با هم کار می کنند تا طعم غذا را بهتر درک کنند.

حس بینایی نیز عامل مهمی در درک طعم غذا است. همچنین وقتی غذا را بو می کنیم یا به غذا نگاه می کنیم، ترشح بزاق افزایش می یابد. همانطور که گفته شد، بزاق نقش مهمی در درک طعم غذا دارد.

بنابراین اختلال در عملکرد این دو حس (بینایی و بویایی) می تواند حس چشایی را کاهش دهد.

اگرچه این دو عنصر نقش مهمی در تشخیص حس چشایی دارند، اما نقش بزاق نیز بسیار مهم است. بزاق دهان نیز عامل مهمی در درک چشایی است. در افرادی که بزاق آنها به دلیل بیماری کاهش می یابد و خشکی دهان دارند، حس چشایی کاهش می یابد.

داروها، زخم های دهان، استرس و اضطراب نیز ترشح بزاق و خشکی دهان را کاهش می دهند. زخم های روی زبان، وجود ضایعات قارچی در داخل دهان و زخم های دهان و هر چیزی که مخاط دهان را تحت تاثیر قرار می دهد، حس چشایی را کاهش می دهد.

کم خونی، دیابت، خوردن غذاهای خیلی سرد یا گرم و سوزش سطح زبان نیز باعث از بین رفتن پرزهای چشایی و کاهش حس آن می شود.

آیا از دست دادن چشایی نشانه بیماری است و کسی که طعم غذا را خوب نمی چشد باید به پزشک مراجعه کند؟

اگر فردی متوجه شد که حس چشایی او کم شده و در تکلم و بینایی و … مشکل دارد، باید علت را بررسی کند. از دست دادن حس چشایی همیشه خطرناک نیست و نیازی به پیگیری ندارد. فقط باید علت را مشخص کرد.

دلایلی که باعث می شود طعم غذا را حس نکنیم

اگر علت ضعف چشایی کاهش بزاق و خشکی دهان باشد، با درمان های خشکی دهان می توان خشکی را از بین برد و حس چشایی را بازیابی کرد.

برای از بین بردن خشکی دهان می توانید آب بنوشید، آدامس بدون قند بجوید یا از بزاق مصنوعی برای رفع مشکل استفاده کنید. ورزش حس چشایی را نیز افزایش می دهد، به طوری که در پایان ورزش، انسان میل به خوردن دارد; فکر کردن به غذا و تمایل به خوردن آن حس چشایی را تحریک می کند.

بیماران دیابتی که به دلیل این بیماری پرزهای زبان خود را از دست داده اند نیز برای بهبود حس چشایی باید سطح قند خون خود را کنترل کنند. بیماری های غدد بزاقی قدرت چشایی را کاهش می دهد.

بسیاری از بیماری ها مانند تومورهای سرطانی، سندرم شوگرن، لوپوس، آنفولانزا، اوریون و غیره. غدد بزاقی را تحت تاثیر قرار داده و حس چشایی را کاهش می دهد.

بیماری غدد بزاقی علائم مختلفی دارد. تورم، احساس توده در دهان یا زیر چانه و گوش، تب، ترشحات بدبو در دهان، مشکل در غذا خوردن، بلع و صحبت کردن، سردرد، درد عضلانی فک و صورت، خشکی دهان، پوسیدگی دندان، و غیره، تشخیص نوع بیماری را می توان با CT یا MRI تشخیص داد.

درمان نیز به نوع عارضه بستگی دارد. در صورت وجود توده در غدد بزاقی، برداشتن توده با جراحی ضروری است و یا در صورت وجود عفونت در غدد، با تجویز آنتی بیوتیک می توان عفونت را ریشه کن کرد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شيوا

خیلی مقاله جالب و خواندنی بود. خودم همیشه تعجب می‌کردم که چرا وقتی سرما می‌خورم مزه غذا رو نمی‌چشم. حالا با خوندن این مقاله، دلیلش رو هم فهمیدم. ممنون از نویسنده.

عاطفه

خیلی عالی بود. من خودم وقتی سرما می‌خورم هیچ حسی از غذا ندارم. ولی الان با خوندن این مقاله فهمیدم چرا اینجوری میشه. ممنونم.

يلدا

وای خدا! منم همیشه فکر می‌کردم وقتی سرما می‌خوریم فقط بوی غذا رو نمی‌تونیم حس کنیم. خیلی خوب شد مقاله‌ای رو خوندم که بالاخره این روزها این معمایی که تو سرما می‌خوری نتونی طعم غذا رو حس کنی حل شد. ممنون بابت این مقاله جذاب و پرمحتوا.

دکمه بازگشت به بالا