چرا وقتی جوش شیرین در سرکه کف میکند

برای خیلی از ما پیش آمده که درست زمانی که به یک قرار یا مهمانی خاص می رویم، جوش بدی روی صورتمان ظاهر می شود و آه می کشیم. آکنه یک مشکل پوستی است که اغلب ارتباط مستقیمی با سطح استرس افراد دارد. این بدان معناست که هر چه بیشتر به وقوع آن اهمیت دهیم، فرصت وقوع آن را بیشتر آماده کرده ایم. جوش ها به طور کلی مشکل حاد و نگران کننده ای به حساب نمی آیند، اما جوش ها برآمدگی های آزاردهنده ای هستند که با ظاهر شدن بر روی پوست، علاوه بر اینکه لطافت و زیبایی پوست را مختل می کنند، می توانند نشانه یک اختلال بدنی نیز باشند. جستجو و درمان شد. در میان جوش هایی که در قسمت های مختلف بدن ظاهر می شوند، جوش های روی پوست سر چندان رایج نیستند، اما عده ای نیز از آن رنج می برند. این بثورات دردناک، آزاردهنده و آزاردهنده است. گاهی این جوش ها سال ها روی سر باقی می مانند و به عاملی آزاردهنده برای فرد تبدیل می شوند. خارش، سوزش، زخم شدن پوست سر و حتی ریزش مو از عوارض آکنه است. در این گزارش دکتر لیلی فروزش پوست و مو به علل ایجاد آکنه پوست سر، عوارض آن و روش های درمان می پردازد.

چرا جوش می دهیم؟

علت اصلی آکنه بسته شدن و مسدود شدن منافذ پوست سر به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت بهداشت پوست سر، بر هم خوردن تعادل هورمونی، استرس زیاد، تغییرات فصلی و آلرژی، واکنش به برخی داروها، مصرف زیاد کافئین و استفاده از برخی داروها است. محصولات مراقبت از مو و تعریق بیش از حد. در واقع تجمع سلول های مرده پوست و چربی روی پوست سر منبع غذایی مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد می کند که پس از مدتی منجر به آکنه یا جوش می شود. اولین و مهمترین مشکلی که در رابطه با ایجاد جوش روی پوست باید حل شود، رعایت بهداشت فردی است. هنگامی که افراد بهداشت را رعایت نمی کنند و پوست به اندازه کافی تمیز و لایه برداری نمی شود، منافذ پوست (فولیکول ها) بسته می شود، چربی را نمی توان از طریق سطح پوست از بین برد. در این شرایط باکتری ها وارد فولیکول های مسدود شده می شوند و عفونت ایجاد می کنند که اگر این عفونت در زیر پوست بماند باعث التهاب و تورم می شود و اگر به پوست برسد تبدیل به جوش می شود. وقتی این اتفاق در سطح پوست سر می افتد، چون این قسمت از پوست ضخیم تر است، جوش ها بزرگتر شده و با سوزش، خارش و حتی درد همراه هستند. از آنجایی که این جوش ها در زیر مو یافت می شوند، درمان آن ها دشوارتر از جوش های سطح پوست است و با شانه زدن یا خاراندن این وضعیت بدتر می شود. استفاده مداوم از شامپوهای موی چرب که چربی پوست را از بین می برند، راه حل پیشگیرانه خوبی برای افراد دارای پوست سر چرب است و احتمال تجمع چربی در پوست سر آنها وجود دارد. البته استفاده از این شامپوها نباید بیش از حد لازم باشد، زیرا زمانی که پوست بیش از حد خشک است به دلیل نیاز به ترشح چربی، چربی بیشتری ترشح می کند.

شاید شوره سر مقصر باشد

شوره سر یکی دیگر از دلایل ایجاد جوش در پوست سر است. پوست سر به طور طبیعی پوسته پوسته می شود و لایه برداری می شود. سلول های قدیمی پوست جدا شده و جایگزین می شوند

سلول های جوان می دهند. به طور معمول این سلول ها در عرض 20 تا 30 روز مراحل رشد خود را طی می کنند و به صورت سلول های مرده از سطح پوست می ریزند. اگر این دوره به طور غیر طبیعی تسریع یابد، تعداد سلول های مرده پوست افزایش یافته و همراه با چربی و سایر ترشحات پوستی، مشکل «شوره» را ایجاد می کنند. شوره سر دو نوع خشک و روغنی است. در نوع خشک شوره سر، فلس ها به صورت لایه های نازکی روی سر، شانه ها و اطراف گردن دیده می شوند و ظاهری ناخوشایند ایجاد می کنند. اما در نوع روغنی شوره سر، فلس ها بزرگتر و چرب تر است، به هم می چسبند و نمی ریزند، اما حالت متراکم و چرب در پوست سر ایجاد می کنند. هنگامی که شوره سر شدید می شود، به وضعیتی به نام درماتیت سبورئیک تبدیل می شود. درماتیت سبورئیک معمولاً با ظهور جوش های چرکی و دانه های قرمز رنگ در سطح پوست سر همراه است و به دلیل مقاومت در برابر درمان، معمولاً تا سال ها باقی می ماند. متخصصین پوست و مو استفاده از شامپوهای مخصوص شوره سر مانند کتوکونازول و زینک پریتینیوم را برای درمان شوره سر تجویز می کنند. فردی که از شوره سر رنج می برد باید با شستن سر خود با این شامپوها هفته ای یک بار این وضعیت را کنترل کند. بهتر است آن را دو بار در هر حمام بشویید و هر بار 3 تا 4 دقیقه شامپو را روی سر خود بگذارید.

عوارض جوش چیست؟

شاید مشکل جوش های سر را مشکل خیلی حاد تلقی نکند، اما بی توجهی به آن و به تعویق انداختن درمان آن می تواند منجر به پیشرفت این بیماری شود تا زمانی که تعداد جوش ها و عمق آنها زیاد شود و منجر به بیماری فولیکولیت شود. فولیکولیت شوره سر عفونت منافذ پوست سر است که به دلیل باریک یا بسته شدن منافذ پوست و رشد باکتری های خاص در این فضاها ایجاد می شود. این عفونت ریشه مو را از بین می برد و منجر به ریزش دائمی مو می شود. به همین دلیل به آن فولیکولیت دفعی می گویند. برای درمان این بیماری، متخصص مربوطه باید داروهای قوی تجویز کند و درمان طولانی مدت انجام شود. در برخی موارد لازم است از باکتری های عامل بیماری نمونه برداری شود تا نوع و روش درمان آن مشخص شود. گروه دیگری که مستعد ابتلا به آکنه ناشی از آلرژی هستند، افراد مبتلا به آلرژی فصلی هستند. برای درمان این نوع التهاب باید از داروهای ضد حساسیت استفاده کرد. وراثت نیز گاهی در بروز آکنه پوست سر نقش دارد.

درمان های خانگی برای آکنه

داروهای حاوی اسید سالیسیلیک برای درمان عفونت های پوستی و آکنه تجویز می شوند. اگر می خواهید این ماده به طور طبیعی به پوست سر شما نفوذ کند، از گوجه فرنگی استفاده کنید. موهای خود را بشویید، آب گوجه فرنگی را روی آن بریزید و به آرامی پوست سر را ماساژ دهید تا این ماده جذب پوست سر شود.

سیر

سیر دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که به عوامل بیماری زا حمله می کند. سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که تاثیر زیادی در بهبود آکنه دارد. برای مقابله با سیر، چهار حبه سیر را تمیز کرده و خرد کرده و در 3 فنجان آب بجوشانید. سپس صاف کرده و مایع به دست آمده را روی پوست سر بریزید و ماساژ دهید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای و خواص بیشمار آن برای پوست و مو در اینجا حرفی برای گفتن دارد. در واقع، این یک روغن ضد آکنه است که می توانید برای خلاص شدن از شر جوش های روی هر قسمت از بدن خود به آن تکیه کنید. برای اینکه پوست سر قرمز نشود، بگذارید 7 دقیقه یا کمی بیشتر روی سر بماند سپس روغن درخت چای را روی جوش ها بمالید تا التهاب آنها کاهش یابد. برای جلوگیری از رشد جوش ها می توانید این روغن را در شامپوی روزانه خود بریزید.

این امکان را نیز بررسی کنید

شپش عامل دیگری است که منجر به ایجاد جوش در پوست سر می شود. این انگل که به سرعت به افراد مجاور سرایت می کند، پوست سر و کناره های مو را برای زندگی انگلی انتخاب می کند و از طریق پوست سر از خون بدن انسان تغذیه می کند. شیوع شپش عمدتا در مدارس و پادگان ها اتفاق می افتد و دلیل آن رعایت نکردن بهداشت فردی و مو و استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند برس و شانه است. شپش انگلی است که می تواند باعث ایجاد جوش های خارش دار در سر شود. برای درمان شپش سر باید با متخصص پوست مشورت کرد. شامپو پرمترین معمولا برای از بین بردن شپش سر تجویز می شود. برای استفاده از این شامپو ابتدا باید موها را با آب مرطوب کرد سپس موها را کاملاً در شامپو پرمترین آغشته کرد تا شامپو به تمام قسمت های مو از سر تا ساقه مو برسد، پس از 15 دقیقه سر باید کاملاً خیس شود. با آب فراوان شسته شود تا شامپو کاملا از بین برود. سپس موها را با سشوار خشک کنید و با شانه چوبی موها را شانه کنید تا شپش از کناره های مو جدا شود. این شستشو را باید هفته ای یکبار به مدت دو تا سه ماه ادامه داد تا شپش و تخم آنها به طور کامل از بین بروند و پس از آن جوش های روی پوست سر به تدریج از بین می روند. بهتر است این روش برای سایر اعضای خانواده نیز انجام شود، زیرا خطر سرایت بسیار زیاد است.

دستور العمل طبیعی برای درمان آکنه

سرکه سیب خواص معجزه آسایی برای از بین بردن شوره سر دارد. این ماده به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی خود می تواند به اندازه یک شامپو ضدعفونی کننده مو موثر باشد. در حمام، موها را پس از شامپو زدن و آبکشی با سرکه سیب ماساژ دهید. با آن یک نرم کننده طبیعی دارید، شوره سر و بوی مو را از بین می برید و جوش ها را خشک می کنید. پس از آن، موهای خود را در حوله نپیچید، اجازه دهید هوا به موهای شما برسد.

منبع: سیب سبز

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

جوش شیرین و سرکه موادی هستند که از دیرباز در درمان بیماری ها و حتی در نظافت استفاده می شده است. خواص جوش شیرین و سرکه به طور جداگانه برای دانشمندان شناخته شده است، اما ترکیب این دو ماده پدیده ای به نام آتشفشان جوش شیرین و سرکه را ایجاد می کند که تجربه جالب و هیجان انگیزی است.

خواص و ترکیبات جوش شیرین

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم (NaHCO3) یکی از نمک های سدیم است که خواص بی شماری در درمان بیماری های پوست و مو دارد. این ترکیب بی بو و بی مزه، قلیایی و جذب کننده رطوبت است. برخی از خواص جوش شیرین عبارتند از:

پاک کننده طبیعی و قدرتمند

انواع بوها را با جوش شیرین از بین ببرید

درمان نفخ شکم ناشی از مصرف سبزیجات

تسکین سوزش و خارش ناشی از آبله مرغان

کاهش درد لوزه و تسریع روند درمان آن

و…

خواص و ترکیبات سرکه

سرکه طبیعی محلول آبی اسید استیک است که می توان آن را از انواع میوه ها تهیه کرد. سرکه سفید، سرکه سیب، سرکه انگور از سرکه های معروفی هستند که در ایران استفاده می شود. خواص منحصر به فرد سرکه بر کسی پوشیده نیست و شامل موارد زیر است:

استفاده از سرکه در وعده های غذایی باعث رقیق شدن خون و کمک به تجزیه چربی ها و دفع سموم و کاهش چربی خون و کلسترول بد خون می شود.

اسید سیتریک موجود در سرکه به هضم و جذب کلسیم موجود در سرکه و سایر غذاها کمک می کند و در متابولیسم بدن موثر است.

سرکه می تواند باکتری های مضر در دستگاه گوارش را از بین ببرد

سرکه می تواند ترشح اسید معده را متعادل کرده و از ایجاد گاز جلوگیری کند.

و…

تست جوش شیرین و سرکه

تست جوش شیرین و سرکه تست بسیار ساده ای است که کودکان و نوجوانان می توانند در خانه انجام دهند. کمی خلاقیت تجربه شما را جالب و هیجان انگیز خواهد کرد.

مواد مورد نیاز برای آزمایش جوش شیرین و سرکه

مایع ظرفشویی 10 میلی لیتر

100 میلی لیتر آب سرد

400 میلی لیتر سرکه سفید

رنگ خوراکی

یک لیوان فرنی جوش شیرین (مخلوطی از مقدار مساوی جوش شیرین و آب)

بطری خالی دو لیتری

تست جوش شیرین و سرکه

روش های آزمایش جوش شیرین و سرکه

توجه: این آزمایش را در فضای باز انجام دهید.

سرکه، آب، صابون ظرفشویی و دو قطره رنگ خوراکی را داخل بطری بریزید و مخلوط کنید.

دوغاب جوش شیرین را با قاشق هم بزنید تا کاملا آب شود.

فرنی جوش شیرین را داخل بطری بریزید و به سرعت از آن دور شوید

لحظه انفجار فرا رسیده است و محتویات بطری مانند مواد مذاب در آتشفشان می ترکد.

همانطور که می دانیم جوش شیرین ترکیبی قلیایی (قلیایی) است و سرکه حالت اسیدی دارد. وقتی آنها را مخلوط می کنید با هم واکنش نشان می دهند، پس از واکنش اسید کربنیک تشکیل می شود که بسیار ناپایدار و ناپایدار است و بلافاصله به آب و دی اکسید کربن تبدیل می شود و تصویری به شکل فوران آتشفشانی ظاهر می شود.

واکنش های شیمیایی در آزمایش جوش شیرین و سرکه

مهمترین گازهای آزاد شده از دهانه آتشفشان ها بخار آب و دی اکسید کربن هستند و در این آزمایش تجزیه اسید کربنیک واکنشی مشابه آنچه در دهانه آتشفشان رخ می دهد ایجاد می کند. تشکیل و فوران حباب ها به دلیل وجود آب و دی اکسید کربن است.

ترکیب جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن

ترکیب جوش شیرین و سرکه جایگزین مناسبی برای شوینده های شیمیایی است که برخی از کاربردهای این ترکیب عبارتند از:

1. لوله ها را باز کنید

جوش شیرین خاصیت قلیایی و سرکه خاصیت اسیدی دارد که ترکیب این دو با هم می تواند لوله های آشپزخانه را کاملا تمیز کرده و مشکل گرفتگی آنها را برطرف کند.

طرز تهیه: ابتدا نصف پیمانه (60 گرم) جوش شیرین را داخل لوله ها بریزید، سپس به آرامی نصف پیمانه سرکه را داخل لوله ها بریزید. جوش شیرین و سرکه با یکدیگر واکنش نشان می دهند و باعث ایجاد حباب می شوند. هنگامی که حباب ها متوقف شدند، آب داغ را روی لوله ها بریزید تا کاملا تمیز شوند.

2. سینک ظرفشویی را تمیز کنید

یک راه آسان برای تمیز کردن و روشن کردن سینک استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه است.

روش استفاده: پس از خیس شدن سینک، جوش شیرین را روی سطح آن بریزید. از یک مسواک برای تمیز کردن سینک استفاده کنید، سپس آن را بشویید. سپس حوله های کاغذی را در سرکه سفید خیس کنید و روی سطح سینک قرار دهید. بعد از 20 دقیقه حوله ها را بردارید و سینک را بشویید. همچنین می توانید سرکه را روی سینک اسپری کنید و بعد از 20 دقیقه آن را بشویید.

3. حمام را تمیز کنید

ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید یک پاک کننده طبیعی است که می توانید برای تمیز کردن سطوح حمام از آن استفاده کنید.

روش مصرف: یک لیوان جوش شیرین را با یک لیوان صابون مایع مخلوط کنید. پس از رقیق شدن این مخلوط با یک لیوان آب، دو قاشق غذاخوری سرکه سفید به آن اضافه کنید. مواد را با استفاده از چنگال خوب مخلوط کنید. کمی از این مخلوط را روی سطح مورد نظر بریزید. سپس سطح را با اسفنج تمیز کرده و کاملا آبکشی کنید.

برای آشنایی بیشتر با سایر کاربردهای جوش شیرین و سرکه می توانید لینک زیر را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: ترکیب جوش شیرین و سرکه برای نظافت، سلامت و زیبایی

تجربه شما از ترکیب این دو ماده چیست؟ آیا از مخلوط جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن استفاده کردید؟ آیا جوش شیرین و سرکه را در خانه امتحان کرده اید؟ در پایان این مقاله نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

بله خیر

بر اساس رای 15 بازدید کننده

جوش شیرین (بی کربنات سدیم) بازی است، در حالی که سرکه اسیدی است. وقتی آنها را مخلوط می کنید واکنش نشان می دهند، پس از واکنش اسید کربنیک تشکیل می شود که بسیار ناپایدار و ناپایدار است و بلافاصله به آب و دی اکسید کربن تجزیه می شود و آتشفشان زیبایی به شما می دهد.


شرح
کاردستی

چه چیزی نیاز دارید

جوش شیرین

قاشق

یک لیوان لبه بلند

پودر رنگ آمیزی خوراکی در رنگ های زرد و آبی

سرکه

اب

شرح تجربه

جوش شیرین را در ظرفی بریزید سپس با دسته قاشق کمی رنگ خوراکی اضافه کنید و مخلوط کنید.

در یک لیوان لبه بلند کمی سرکه بریزید، این مقدار باید به اندازه یک چهارم لیوان باشد.

همان مقدار آب که سرکه ریخته اید داخل ظرف بریزید.

کمی رنگ خوراکی زرد به مخلوط آب و سرکه داخل لیوان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

به تدریج با استفاده از قاشق، جوش شیرین رنگی را به محلول داخل لیوان اضافه کنید. چه اتفاقی می افتد

همانطور که می بینید دو رنگ خوراکی با هم ترکیب می شوند و رنگ سبز ایجاد می کنند، از طرف دیگر ترکیب سرکه و جوش شیرین که ترکیبی از باز و اسید است یک واکنش گرمازا است. به آرامی بدنه شیشه ای را لمس کنید، آیا گرما را احساس می کنید؟

اگر آب این محلول را بردارید، واکنش سرکه و جوش شیرین آنقدر زیاد و سریع می شود که محلول از لیوان بیرون می ریزد و می ریزد.

چه اتفاقی می افتد …

جوش شیرین (بی کربنات سدیم) بازی است، در حالی که سرکه اسیدی است. وقتی آنها را مخلوط می کنید واکنش نشان می دهند، پس از واکنش اسید کربنیک تشکیل می شود که بسیار ناپایدار و ناپایدار است و بلافاصله به آب و دی اکسید کربن تجزیه می شود و آتشفشان زیبایی به شما می دهد.

دو نوع واکنش بر اساس تغییرات حرارتی وجود دارد که به آنها واکنش های گرمازا و گرماگیر گفته می شود. واکنش هایی که در آنها گرما تولید می شود، واکنش گرمازا نامیده می شود. واکنش هایی که در آنها گرما جذب می شود به عنوان واکنش های گرماگیر تعریف می شوند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا