چرا وقتی افراد نادان نباید خوشحال شویم

سرویس محتوای کمک آموزشی ستاره – صفحه 100 فارسی پایه ششم، داستانی از کتاب قابوس نامه با عنوان «افلاطون و مرد نادان» انتخاب شده است. در این مقاله ابتدا معنی داستان افلاطون و جاهل را به زبان ساده امروزی می خوانید و فایل صوتی آن را گوش می دهید سپس معنی کلمات موجود در داستان، نکات دستوری و تعداد جملات را بررسی می کنیم و پاسخ می دهیم. سوال: چرا وقتی مردم ما را نادیده می گیرند تعریف می کنند که ما نباید خوشحال باشیم و درسی بدهیم.

پیشنهاد ستاره:

احساس افلاطون از تاریخ و جاهل

بازنویسی و معنای تاریخ افلاطون و جاهلان

[داستانی است] می گویند: روزی افلاطون نشسته بود. مردی نزد او آمد، نشست و با او صحبت کرد.

در میان سخنانش گفت: ای حکیم; امروز دیدم شخصی در مورد تو صحبت می کند و برایت دعا می کند و می گوید: افلاطون مرد بزرگی است که هرگز مانند او متولد نشده و نخواهد آمد. می خواستم تعریف هایی که از شما کرد به شما بگویم.

افلاطون با شنیدن این سخنان سرش را پایین انداخت و شروع به گریه کرد و بسیار اندوهگین شد.

مرد گفت: ای حکیم! چه حرف بدی زدم و چه گناهی کردم که ناگهان اینقدر ناراحتت کردی؟

افلاطون گفت: من از تو رنجی ندیده ام، اما هیچ چیز بدتر و ناپسندتر از آن نیست که نادانان مرا ستایش کنند.

****

فایل صوتی داستان افلاطون و جاهل

معنی لغات درس افلاطون و جاهل کلاس ششم

نادان: نادان

فلان: به شخص یا چیز ناشناس اطلاق می شود

گفتارش گفت: از تو می گفت

می خواستم تشکر و قدردانی او را به شما برسانم: می خواستم تشکر و قدردانی او را به شما برسانم.

سرش را پایین انداخت: سرش را پایین انداخت

خیلی دلتنگ شد: خیلی غمگین بود

چه دردی کردم که اینقدر دلتنگم شدی؟ : مگه من چیکار کردم که اذیتت کرد؟

اما اما

من من

باستید: ستایش و ستایش

تعداد جملات داستان افلاطون و جاهل

یازده جمله: ده فعل در داستان: (بگو، بود، آمد، نشست، شروع کرد، گفت، دید، گفت، کرد، گفت) + ندا (ای حکیم)

چرا وقتی جاهلان از ما تعریف و تمجید می کنند، خوشحال نباشیم؟

جاهلان چیزهایی را دوست می دارند که در سطح پایین آنهاست و مانند آنهاست، پس اگر جاهلان از ما تعریف و تمجید کنند، یعنی کار جاهلی انجام داده ایم که آنها را خشنود می کند. پس نباید خوشحال باشیم

نکات دستوری در داستان افلاطون و جاهل:

مرد نادان و بزرگ: ترکیب وصف است

فلان و فلان ممنون و متشکرم: داشتن نقش شی.

واژه های «روزی و سخت» نقش قیدی دارند.

در سطر «از من چه رنجی کشیدی که اینقدر دلت شکست؟ «را» حرف اضافه و «تل» قید است.

همچنین می توانید معنی داستان عمر گران را در زبان فارسی ششم با معنی کلمات و جداول در استرا بخوانید.

نظرات و سوالات خود را در مورد حس تاریخ افلاطون و نادانان با کارشناسان ما در میان بگذارید. شما نیز نظر خود را در مورد این ماجرای جالب برای ما بنویسید و به تعریف و تمجید و تعارف نادانان دل خوش نکنید.

آیا کسی باید به ما تعارف کند و بگوید سلام، ما باید خوشحال باشیم یا حتی حاضریم هر کاری انجام دهیم که مورد تحسین همه قرار بگیریم؟ مثال های زیادی می توان زد که چند نفر با انجام کارهای عجیب و غریب و جاهلانه مورد توجه همه قرار می گیرند و مورد تحسین قرار می گیرند و ظاهراً طرفداران زیادی دارند. اما تعداد زیاد طرفداران همیشه نشان دهنده درستی رفتار کسی نیست. معنای داستانی افلاطون و انسان جاهل نیز همین را بیان می کند که دانشمندی مانند افلاطون از محبوبیت در میان جاهلان خضوع و اندوهگین می شود.

کسب درآمد؛ فقط باید چند قانون را یاد بگیرید که ثروتمندان می دانند. نحوه کسب درآمد و پولدار شدن در جلسه آموزشی به شما آموزش داده شد. پس از بازدید از این جلسه، زندگی شما تغییر خواهد کرد.

admin 23 ژانویه 2019 انشا فارسی خواندن ششم انشا پایه ششم 40894 بازدید

جواب داستان درس 15 فارسی ششم

داستان: چرا وقتی نادان ها از ما تعریف می کنند، خوشحال نباشیم؟

جواب: جاهل وقتی کسی را ستایش می کند به این دلیل است که آن شخص را مانند او فرض کرده یا کار جاهلی انجام داده و کار او را ستوده است. نباید به تعریف آدم نادان تکیه کرد.

داستان 100 صفحه ای فارسی خوانی کلاس ششم

هشدار:

کپی کردن مطالب در وب سایت ها و وبلاگ ها ممنوع است، در صورت یافتن به سایت سازمان دهنده و همچنین به گزارش DMCA از طریق Google گزارش می شود. هیچ مانعی برای استفاده در مدارس و محیط های آموزشی وجود ندارد.

همچنین ببینید

در این مقاله پاسخ سوالات «تی و تی» را خواهید خواند. برای دیدن قسمت اول (پاسخ سوالات…

چرا دیگر هیچ چیز مرا خوشحال نمی کند؟ این سوالی است که بسیاری از افراد از خود پرسیده اند و در تلاش برای یافتن پاسخ و راه حل مناسب هستند. از آنجا که آنها از انجام کارهایی که قبلاً دوست داشتند دست برداشته اند، نمی توانند صبح از رختخواب بلند شوند یا نسبت به آینده خود گیج و ناامید هستند.

چه این احساسات زودگذر باشند و چه نشانه ای از یک موضوع عمیق تر، نباید اجازه دهید کل زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. آنچه ممکن است به عنوان افسردگی در یک موقعیت خاص شروع شود، می تواند به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود.

اگر متوجه شده اید که هیچ چیز شما را خوشحال نمی کند و به فکر انجام کاری برای آن هستید، توصیه می کنیم مقاله امروز دیجی کالا مگ را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله ایده هایی را در اختیار شما قرار می دهیم که با استفاده از آنها می توانید از این وضعیت آزاردهنده خارج شوید.

1. طرز فکر خود را تغییر دهید

این توصیه ممکن است ساده به نظر برسد، اما برای برخی از افرادی که قدر هیچ چیز را زودگذر نمی دانند، تغییر ذهنیت کافی است. اگر مدتی است که خوشحال نبوده اید، سعی کنید آنچه را که شما را ناراحت می کند فراموش کنید تا بتوانید در لحظه از زندگی لذت ببرید.

ممکن است در گذشته اتفاقات بدی برای شما افتاده باشد یا ممکن است هر آنچه را که می خواهید در حال حاضر نداشته باشید، اما باید بدانید که هرکسی داستانی دارد که بر دل او سنگینی می کند. اینکه چگونه در مورد داستان زندگی خود فکر می کنید، چیزی است که شما را متمایز می کند.

2. نشخوار فکری را کنار بگذارید و به فکر حل مشکل باشید

سپس، اگر آماده اید طرز فکر خود را در مورد احساس خود تغییر دهید، در مورد گام های خاصی که می توانید برای تحقق آن بردارید فکر کنید.

نشخوار فکری یکی از رایج ترین کارهایی است که افراد در هنگام ناراحتی انجام می دهند. نشخوار فکری به این معنی است که شما بیش از حد به تجربیات و احساسات منفی خود فکر می کنید. برای مثال، ممکن است بیشتر روز را به این فکر کنید که چرا دیگر چیزی را دوست ندارید. نشخوار فکری عادتی است که می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و بر ناراحتی شما بیفزاید.

مراقب افکار خود باشید و به زمانی که در افکار منفی فرو می روید توجه کنید. از خودت بپرس چرا ناراحتم؟ برای ارزیابی یا تغییر احساساتم به چه چیزی نیاز دارم؟ ممکن است احساس کنید تنها کاری که باید انجام دهید این است که از وضعیت موجود شکایت کنید یا نشخوار فکری کنید، اما در واقعیت، این فقط روحیه شما را بدتر می کند. بهتر است مشکلاتی را که می توانید برطرف کنید شناسایی کنید و سعی کنید آنها را برطرف کنید. به بهبود خلق و خوی شما کمک خواهد کرد.

3. کمی ورزش کنید

سعی کنید حداقل چند بار در هفته و در حالت ایده آل هر بار 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش باعث ترشح اندورفین در مغز می شود که به طور طبیعی شما را شادتر می کند. علاوه بر این، ورزش سلامت قلب را بهبود می بخشد و از بیماری های مزمن مانند دیابت جلوگیری می کند که کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد.

4. عادات سالم ایجاد کنید

علاوه بر ورزش منظم، سعی کنید عادات سالم دیگری را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانید. آیا هر روز به اندازه کافی آب می نوشید؟ آیا هر روز غذاهای سالم می خورید و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت می کنید؟ غذاهای ناسالم، کافئین و غیره تأثیر منفی بر خلق و خوی شما دارند، بنابراین باید مصرف آنها را محدود کنید. از سوی دیگر، عادات سالم به شما کمک می کند تا شادی را به زندگی خود بازگردانید. با انجام کارهای لازم برای حفظ سلامتی و سلامت عقل خود، به خود قدرت می دهید تا احساس بهتری داشته باشید.

مطالعات نشان داده است که بین اختلالات خواب و افسردگی ارتباط وجود دارد. اختلالات خواب سطح استرس و اضطراب را افزایش می دهد و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذارد. بنابراین، رعایت بهداشت خواب یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای بهبود خلق و خوی خود انجام دهید.

علاوه بر خواب با کیفیت، رژیم غذایی نیز می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. غذا و نوشیدنی سوخت مورد نیاز ذهن و بدن برای سالم ماندن و فعال ماندن را فراهم می کند. برای بهبود سلامت روان و افزایش احساس شادی باید از غذاهای سالم مانند سبزیجات، دانه ها، آجیل خوراکی و گوشت بدون چربی استفاده کنید. کم آبی روی تفکر نیز تاثیر می گذارد و همیشه شما را خسته می کند. بنابراین نوشیدن آب کافی مهم است.

5. مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید

اگر متوجه شدید که نمی توانید با چیزهای شاد و لذت بخش زندگی خود ارتباط برقرار کنید، مدیتیشن یا یوگا را همراه با تمرینات تنفسی در برنامه روزانه خود بگنجانید. ورزش منظم به شما کمک می کند تا از شر احساسات منفی و استرس خلاص شوید و آرامش و شادی بیشتری را در زندگی تجربه کنید.

6. بازگشت به فعالیت های شاد

در این مرحله، احتمالاً آماده هستید تا فعالیت های سرگرم کننده و لذت بخش را به زندگی خود اضافه کنید. بنابراین به آنچه شما را خوشحال می کند و چه فعالیت هایی می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد، نگاه دقیق تری بیندازید.

قبلا دوست داشتی چیکار کنی؟ این می تواند هنر، باغبانی، مطالعه، تماشای فیلم یا هر فعالیت دیگری باشد. هر روز یا هفته زمانی را به چیزهایی که شما را خوشحال می کند اختصاص دهید. ممکن است در ابتدا تمایلی به انجام این کارها نداشته باشید، اما ادغام آنها در زندگی روزمره در نهایت به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند.

اگر مانعی برای انجام کارهایی وجود دارد که قبلاً از آنها لذت می بردید، از خود بپرسید که آیا می توانید آنها را با فعالیت های جدید جایگزین کنید یا راه دیگری برای انجام آنها وجود دارد. به عنوان مثال، اگر قبلاً از بیرون رفتن برای ناهار با دوستان خود لذت می بردید اما دیگر توانایی مالی برای ملاقات با آنها را ندارید، به جای آن فعالیت اجتماعی دیگری را انجام دهید که از آن لذت می برید.

7. از پزشک یا متخصص سلامت روان کمک بگیرید

در نهایت، اگر تمام موارد بالا را امتحان کرده اید و هنوز متوجه می شوید که هیچ چیز شما را خوشحال نمی کند، چه کاری باید انجام دهید؟ در این مرحله، بهتر است از یک پزشک یا متخصص سلامت روان کمک بگیرید. از دست دادن لذت و انگیزه می تواند یکی از علائم افسردگی بالینی باشد که گاهی اوقات می تواند علت بیولوژیکی داشته باشد. افسردگی را می توان با روان درمانی یا دارو مدیریت کرد تا ذهن شما بتواند با ترشح مواد شیمیایی مثبت مغز از زندگی لذت ببرد.

در برخی موارد، بیماری های زمینه ای شما را از لذت بردن از هر چیزی در زندگی باز می دارد. به عنوان مثال، کسانی که زمان زیادی را در داخل خانه می گذرانند ممکن است دچار کمبود ویتامین D شوند که با افسردگی و سایر اختلالات روانی مرتبط است. کم کاری تیروئید یا کمبود آهن نیز می تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود. پزشک می تواند با آزمایش خون به این مشکلات پی ببرد و راه حل مناسبی برای درمان آنها پیشنهاد دهد.

آخرین کلمه

اگر متوجه شدید که دیگر هیچ چیز نمی تواند شما را خوشحال کند، با طرز فکر و وضعیت ذهنی خود شروع کنید، به سلامت جسمی و روانی خود بپردازید، فعالیت هایی را که قبلاً از آن لذت می بردید از سر بگیرید و سپس حساب کنید. اگر همیشه غمگین و بی انگیزه هستید، ممکن است از افسردگی بالینی رنج ببرید. افسردگی مشکلی است که نمی توانید به تنهایی آن را حل کنید. به یاد داشته باشید که جستجوی کمک حرفه ای شرم آور نیست. اگر تمام پیشنهادات این مقاله را امتحان کرده اید و وضعیت شما رو به بهبود نیست، مهم است که با پزشک خود یا یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

منابع: Verywellmind، Happiness

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پريا

مقاله جالبی بود، اما به نظر من باید برای افراد نادان هم راه‌هایی برای خوشحالی وجود داشته باشد. البته باید مراقب باشیم که به اندازه کافی اطلاعاتی که به افراد نادان ارائه می‌دهیم، ساده باشد و احتمالاً به اندازه کافی تاثیرگذار باشد. باز هم از نویسنده برای این مقاله قدردانی می‌کنم.

دکمه بازگشت به بالا