چرا وقتی استرس دارم بدنم میلرزه

تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینااطلاعات این مقاله صرفاً برای افزایش آگاهی شماست. به‌هیچ‌عنوان بدون مشورت با پزشک، خوددرمانی نکنید. دریافت مشاوره آنلاین

تاثیر استرس بر بدن را نمی توان نادیده گرفت. اثرات استرس بر بدن در افراد مختلف به روش های مختلف خود را نشان می دهد. استرس شدید می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد. به همین منظور به بررسی اثرات استرس بر بدن انسان می پردازیم و اثرات استرس و فشار عصبی را بر قسمت های مختلف بدن شرح می دهیم و راهکارهایی برای مدیریت و کنترل استرس ارائه می دهیم.

فهرست مطالبی که می خوانید:

عوارض استرس

عوامل زیادی می تواند منجر به استرس شود. در چنین شرایطی فرد می تواند با مدیریت و بهبود سلامت روان خود به خود کمک کند. استرس درمان نشده منجر به عوارضی در بدن می شود. اثرات و اثرات استرس بر بدن هر فرد متفاوت است.

برخی از عوارض رایج استرس عبارتند از سردرد، ناراحتی معده و اختلالات خوردن. استرس مزمن می تواند منجر به بیماری ها و مشکلات جدی طولانی مدت شود.

12 اثر مضر استرس بر بدن

استرس مزمن و مداوم با سطوح بالای هورمون کورتیزول در بدن شناخته شده است. این هورمون در کوتاه مدت چنین تأثیر منفی ندارد. اما استرس طولانی مدت یا استرس حاد و مکرر می تواند اثرات جدی و مخربی بر روی قسمت های خاصی از بدن داشته باشد.

افرادی که برای مدت طولانی استرس دارند، از عوارضی مانند سردرد، اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، درد قفسه سینه و مشکلات خواب رنج می برند. بنابراین بهتر است در صورت احساس استرس مداوم از روانشناس کمک بگیرید تا از اثرات استرس جلوگیری کنید. در ادامه به ۱۲ اثر مضر استرس بر برخی از قسمت های بدن می پردازیم.

تاثیر استرس بر معده

استرس می تواند منجر به ترشح بیش از حد برخی هورمون ها، افزایش ضربان تنفس و ضربان قلب شود. همه این موارد می تواند سیستم گوارش شما را ناراحت کند. همچنین به دلیل افزایش اسید معده، احتمال سوزش سر دل (ریفلاکس اسید) بیشتر است. استرس باعث زخم معده نمی شود. اما می تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد و زخم های موجود را فعال کند.

استرس همچنین می تواند بر نحوه حرکت غذا در دستگاه گوارش تأثیر بگذارد و منجر به اسهال یا یبوست شود. همچنین ممکن است تهوع، استفراغ یا درد معده ناشی از استرس مزمن را تجربه کنید.

تاثیر استرس بر روده

مغز و روده به هم متصل هستند. در واقع بسیاری از نورون ها به روده متصل هستند. روده تا حدودی تحت کنترل سیستم عصبی مرکزی یا مغز و نخاع است. استرس می تواند باعث افزایش درد، نفخ یا ناراحتی روده شود. استرس همچنین می تواند بر سرعت حرکت غذا در بدن تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست شود. علاوه بر این، استرس می تواند باعث اسپاسم عضلانی در روده شود که می تواند دردناک باشد.

تاثیر استرس بر جنین

استرس مزمن نیز می تواند برای جنین مشکلاتی ایجاد کند. استرس در دوران بارداری می تواند بر رشد جنین در رحم و طول مدت بارداری تأثیر منفی بگذارد. نوزادان نارس بیشتر از ناتوانی های رشدی و یادگیری رنج می برند. نوزادان نارس در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت هستند.

علاوه بر این، استرس و اضطراب در دوران بارداری می تواند خطر سقط جنین و تولد نوزاد کم وزن را افزایش دهد.

با مطالعه مقاله راه های کاهش استرس بارداری می توانید به 10 روش موثر برای کاهش استرس در این دوران حساس پی ببرید.

تاثیر استرس بر قلب

استرس مزمن یا مداوم که در یک دوره طولانی احساس می شود می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی طولانی مدت شود. در واقع، استرس می تواند با افزایش مداوم ضربان قلب و افزایش سطح هورمون های مضر مانند کورتیزول، خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد.

علاوه بر این، استرس حاد مکرر و استرس مزمن مداوم نیز می تواند منجر به التهاب سیستم گردش خون، به ویژه عروق کرونر قلب شود. همچنین به نظر می رسد که نحوه واکنش یک فرد به استرس می تواند بر سطح کلسترول او تأثیر بگذارد.

تاثیر استرس بر بدن زن و خونریزی قاعدگی

هیپوتالاموس بخشی از مغز است که چرخه قاعدگی شما را کنترل می کند. این قسمت از مغز به عوامل خارجی مانند ورزش، خواب و استرس حساس است. در حالت طبیعی، هیپوتالاموس مواد شیمیایی خاصی ترشح می کند که منجر به تنظیم سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن می شود.

بدن شما تحت استرس کورتیزول تولید می کند. بسته به اینکه بدن شما چگونه استرس را مدیریت می‌کند، کورتیزول می‌تواند باعث تاخیر، کوتاه‌تر شدن و یا حتی از دست رفتن قاعدگی شما برای یک یا چند دوره شود.

علاوه بر این، استرس می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را بدتر کند. این می تواند منجر به خونریزی شدید قاعدگی، حملات اضطرابی و دوره های افسردگی شود.

اگر علائم سندرم پیش از قاعدگی شما اخیرا بدتر شده است، برای ارزیابی سطح استرس خود به روانشناس مراجعه کنید.

تاثیر استرس بر روی پوست

چندین مطالعه نشان داده اند که استرس باعث بدتر شدن آکنه پوست می شود. با این حال، مکانیسم عمل آن ضعیف شناخته شده است. به نظر می رسد که هورمون های استرس باعث می شوند که غدد چربی پوست فعال تر شوند. ترشح بیشتر سبوم با افزایش آکنه همراه است. از طرفی استرس باعث آزاد شدن عوامل التهابی می شود که منجر به تشدید آکنه می شود.[1]

تاثیر استرس بر مغز

هیپوکامپ بخشی از مغز است که با حافظه و احساسات مرتبط است و به عنوان مرکز یادگیری مغز شناخته می شود. محققان دریافته‌اند که در طول رویدادهای استرس‌زای اجتماعی، کورتیزول بر سلول‌های عصبی (نورون‌ها) تأثیر می‌گذارد و اندازه هیپوکامپ کاهش می‌یابد.

در یکی از آزمایشات در این منطقه، موش های جوان را به مدت 20 دقیقه در قفسی با دو موش مسن قرار دادند و در این مدت موش های جوان مورد حمله موش های پیر قرار گرفتند. بررسی موش‌های جوان نشان داد که سطح کورتیزول آن‌ها تا شش برابر بیشتر از موش‌هایی است که یک برخورد اجتماعی استرس‌زا را تجربه نکرده بودند.

بررسی های بیشتر نشان داد که یک هفته پس از این آزمایش، تعداد سلول های عصبی در موش های جوان به طور قابل توجهی کاهش یافت.[2]

تاثیر استرس بر فشار خون

بدن در شرایط استرس زا هورمون بیشتری ترشح می کند. این هورمون ها باعث افزایش موقت فشار خون، ضربان قلب سریعتر و باریک شدن رگ های خونی می شوند.

شواهدی وجود ندارد که استرس به تنهایی باعث فشار خون مزمن شود. اما واکنش های ناسالم به استرس می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. برخی رفتارها با فشار خون بالاتر مرتبط هستند. مانند:

سیگار کشیدن

مصرف زیاد الکل

خوردن تنقلات

تاثیر استرس بر بدن می تواند به طور چشمگیری فشار خون را افزایش دهد. اما زمانی که استرس فروکش کرد، فشار خون به حالت عادی باز می گردد. با این حال، استرس و افزایش مکرر فشار خون در طولانی مدت می تواند به عروق خونی، قلب و کلیه ها آسیب برساند، درست مانند فشار خون مزمن.

تاثیر استرس بر بدن بیماران دیابتی

استرس به دو دلیل می تواند وضعیت بیماران دیابتی را بدتر کند. اول اینکه استرس احتمال رفتارهای پرخطر مانند خوردن غذاهای ناسالم و نوشیدن الکل را افزایش می دهد. دوم، به نظر می رسد که استرس همچنین می تواند به طور مستقیم سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با ایجاد عدم تعادل هورمونی افزایش دهد.

تاثیر استرس بر چاقی

یکی از اثرات مخرب استرس بر بدن افراد، افزایش میل به خوردن و میان وعده است.[3] مصرف غذاهای چرب و شیرین می تواند به مرور زمان باعث افزایش چربی بدن شود. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که هورمون کورتیزول ارتباط مستقیمی با اضافه وزن و سندرم متابولیک (اختلال متابولیک) دارد.[4]

به نظر می رسد هورمون کورتیزول و وزن اضافی ناشی از آن در درجه اول بر چربی شکم و باسن تأثیر می گذارد. متأسفانه این نوع چربی ها برای سلامتی خطرناک ترند.

تاثیر استرس بر خواب

استرس می تواند باعث ترشح هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول در بدن شود. این هورمون ها ضربان قلب را افزایش می دهند و بدن را در حالت تنش نگه می دارند. این واکنش به عنوان پاسخ مبارزه یا فرار شناخته می شود و برای بقای انسان در مراحل اولیه تکامل حیاتی بود.

همانطور که از نام آن پیداست، پاسخ جنگ یا گریز بدن را آماده حمله نگه می دارد و اغلب با افزایش ضربان قلب و قند خون همراه است. این شرایط می تواند منجر به بی خوابی یا کاهش کیفیت خواب شود.

امروزه مسائلی مانند مسائل کاری یا خانوادگی می تواند باعث ایجاد واکنش درگیری یا فرار در افراد شود.

برای کاهش تاثیر استرس بر بدن چه کنیم؟

با توجه به آنچه گفته شد، تاثیر مخرب استرس بر همه مسلم است. استرس منفی مشکلی است که اکثر جوامع در سراسر جهان از آن رنج می برند. به همین دلیل بسیاری از درمان های دارویی و غیر دارویی توانسته اند آن را سرکوب کنند.

راه حل ها و روش های مختلفی برای مقابله با استرس وجود دارد. با دانستن درمان مناسب و متعهد ماندن به درمان، می توانید کیفیت زندگی خود را به طور چشمگیری بهبود بخشید.

آخرین سخنان دکتر ساینا

همانطور که اشاره کردیم تاثیر استرس بر بدن را نمی توان نادیده گرفت. اثرات استرس در افراد مختلف متفاوت است. افزایش هورمون ها و عوامل التهابی ناشی از استرس طولانی مدت اثرات زیادی بر اندام های مختلف بدن دارد. از سوی دیگر، برخی افراد برای مدیریت استرس خود به روش های ناسالم مانند مصرف زیاد غذاهای ناسالم، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل روی می آورند که اثرات مضری بر بدن دارند. برای کاهش سطح استرس خود بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید.

در صورت نیاز به صحبت با روانشناس، هم اکنون می توانید از مشاوره روانشناسی آنلاین در سامانه دکترساینا بهره مند شوید.

[1] Jović A, Marinović B, Kostović K, Čeović R, Basta-Juzbašić A, Bukvić Mokos Z. تاثیر استرس روانی بر آکنه. Acta Dermatovenerol کرواتی. 2017 ژوئیه؛ 25 (2): 1133-141. PMID: 28871928.

[2] استرس روانی اجتماعی حاد بقای سلولی را در نوروژنز هیپوکامپ بالغ بدون تغییر تکثیر کاهش می‌دهد.

[3] Yau، YH و Potenza، MN (2013). استرس و رفتارهای غذایی مینروا غدد درون ریز، 38 (3)، 255-267.

[4] آبراهام، اس بی، روبینو، دی.، سینائی، ن.، رمزی، اس. و نیمن، LK (2013). کورتیزول، چاقی و سندرم متابولیک: مطالعه مقطعی افراد چاق و مرور ادبیات. چاقی (سیلور اسپرینگ، مریلند)، 21 (1)، E105-E117. https://doi.org/10.1002/oby.20083

هنگامی که هوا سرد است، ماهیچه های بدن به طور مکرر شروع به منقبض شدن و انبساط برای تولید گرما می کنند. این مشکل باعث می شود تمام بدن یا بخشی از آن به لرزه درآید. لرز همچنین ممکن است در روزهای گرم، زمانی که نسیم خنک می‌وزد، یا هنگام نشستن در سایه رخ دهد. لرزش یک حرکت غیر ارادی و کنترل نشده بدن است. سکسکه و عطسه نمونه های دیگری از حرکات غیر ارادی بدن است.

علت لرز بدن

لرز می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه به این دلایل اشاره خواهیم کرد.

لرز ناشی از عوارض جانبی برخی داروها

لرز می تواند در نتیجه مصرف برخی داروها یا ترکیبی از داروها رخ دهد. همچنین، اگر دوز نامناسبی از داروهای نسخه ای و بدون نسخه و مکمل های گیاهی مصرف کنید، دچار لرز خواهید شد. همیشه عوارض جانبی هر دارویی را که مصرف می کنید بررسی کنید. اگر فکر می کنید با هر دارویی که مصرف می کنید دچار لرزش شده اید به پزشک خود اطلاع دهید. بسته به شدت لرزش، ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید.

تب

به استثنای احساس سرما، شایع ترین علت لرز تب است که پزشکان آن را دمای بالای 100 درجه فارنهایت تعریف می کنند. تب معمولاً در نتیجه عفونت رخ می دهد، اما التهاب یا واکنش های آلرژیک نیز می تواند باعث افزایش دمای بدن شود. تب ممکن است با علائمی شبیه آنفولانزا همراه باشد، اما در غیر این صورت علائم اضافی وجود ندارد.

نوشیدن مایعات زیاد و مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به کاهش دمای بدن کمک می کند. اگر تب با علائم دیگری مانند سفت شدن گردن، ضربان قلب سریع و تنفس کم عمق همراه باشد، باید ظرف 24 ساعت به پزشک مراجعه کنید.

اگر علائم دیگری ظاهر نشد، تنها در صورتی که تب بیش از 3 روز طول بکشد، باید با پزشک مشورت کرد.

قرار گرفتن در معرض سرما

اگر در یک روز سرد در مکان‌های بسیار سرد مانند دریا یا استخر یا بیرون از خانه هستید، اگر لباس‌هایتان خیس و مرطوب باشد، ممکن است دچار لرز شوید. لرز فقط در محیط های بیرونی اتفاق نمی افتد. هنگامی که در داخل خانه هستید (مانند خانه)، اگر تهویه هوا خیلی سرد یا به اندازه کافی گرم نباشد، ممکن است دچار لرز شوید.

با افزایش سن، بدن برای تنظیم دمای خود مشکل پیدا می کند. این حتی در افراد مسن سالم نیز صادق است. بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی این مشکل را تشدید می کنند. به محض اینکه بدن خود را گرم نگه دارید، این نوع لرزها به تدریج برطرف می شوند. با این حال، هنگامی که در معرض سرمای شدید قرار می گیرید و بدن شما دائماً می لرزد، می توانید عوارضی مانند هیپوترمی (هیپوترمی) و سرمازدگی را ایجاد کنید که هر دو بالقوه خطرناک هستند.

سایر علائم این بیماری عبارتند از:

بی حسی

تغییر رنگ پوست

لکنت زبان

خواب آلودگی و خستگی مفرط

سوفل و سوزش به خصوص در انگشتان دست و پا، بینی و گوش

تاول

اگر از هیپوترمی و سرمازدگی رنج می برید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

فعالیت های بدنی شدید

دو ماراتن یا ورزش های دیگری که نیاز به فعالیت بدنی شدید دارند می توانند باعث تغییر دمای بدن و ایجاد لرز شوند. این واکنش می تواند در هر آب و هوایی اتفاق بیفتد، اما احتمال وقوع آن در هوای بسیار سرد یا بسیار گرم بیشتر است. در هوای خیلی گرم گرمازدگی و کم آبی بدن و در هوای خیلی سرد افت دمای بدن و کم آبی بدن باعث این واکنش می شود.

علائم دیگری که ممکن است در هر یک از این شرایط تجربه کنید عبارتند از:

سوزن سوزن شدن موهای بدن

گرفتگی عضلات

گیجی

ضعف و خستگی

تهوع و استفراغ

اگر می خواهید از لرزیدن در حین ورزش جلوگیری کنید، بدن خود را هیدراته نگه دارید و در حین ورزش لباس مناسب بپوشید. در گرمترین یا سردترین ساعات روز ورزش نکنید. همچنین زمان صرف فعالیت بدنی شدید را کاهش دهید. برای از بین بردن این علائم کافی است بدن را هیدراته کنید و دمای بدن را به حالت طبیعی برسانید. با این حال، در برخی موارد، ممکن است برای درمان نیاز به تزریق داخل وریدی باشد.

حتما بخوانید: علت حالت تهوع بعد از ورزش چیست؟

کم کاری تیروئید و لرز

در تیروئید کم کار، غده تیروئید هورمون کافی برای تنظیم متابولیسم بدن یا ارتقای سلامت کلی تولید نمی کند. این وضعیت حساسیت بدن به سرما و در نتیجه لرز را افزایش می دهد. کم کاری تیروئید را می توان با آزمایش خون تشخیص داد. کم کاری تیروئید قابل درمان است و معمولاً باید روزانه دارو مصرف کنید.

سایر علائم مرتبط با کم کاری تیروئید عبارتند از:

صورت پف کرده

افزایش وزن غیر قابل توضیح

خشکی پوست، ناخن و مو

ضعف عضلانی، درد یا گرفتگی عضلات

اختلال حافظه

یبوست

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی زمانی رخ می دهد که سطح قند خون به طور غیر طبیعی کاهش یابد. از دست دادن خون در بیماران دیابتی ممکن است نشانه ای از نیاز به تغییر داروها و رژیم غذایی آنها باشد. اگرچه هیپوگلیسمی می تواند در افراد بدون دیابت نیز رخ دهد. اگر هیپوگلیسمی رخ دهد، درمان فوری برای بازگرداندن سطح قند خون به حالت طبیعی لازم است. یکی از علائم افت قند خون احساس لرزش و ضعف عضلانی است که می تواند شبیه علائم لرز باشد.

سایر علائم هیپوگلیسمی عبارتند از:

عرق

خلق و خوی و رنج اولیه

تپش قلب

سوزن سوزن شدن در اطراف دهان

گیجی

حملات

تاری دید

لرز بدن در اثر سوء تغذیه

سوء تغذیه زمانی رخ می دهد که بدن فاقد مواد مغذی باشد. سوء تغذیه می تواند به دلیل دسترسی ضعیف به غذاهای مغذی، شرایطی که بر توانایی بدن در جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد یا اختلالات تغذیه ای مانند سوء تغذیه رخ دهد. عدم تعادل در مصرف مواد مغذی مانع از عملکرد صحیح بدن می شود.

سایر علائم سوء تغذیه عبارتند از:

احساس خستگی یا خواب آلودگی

ضعف

مشکل در تمرکز

پوست رنگپریده

خارش پوست

تپش قلب

احساس ضعف و گیجی یا غش کردن

بی حسی و بی حسی در مفاصل و اندام ها

در زنان: پریودهای نامنظم، پریودهای سنگین (قاعدگی های سنگین) یا ناباروری

اگر فکر می کنید دچار سوء تغذیه هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. سوء تغذیه یک عارضه خطرناک و جدی است و در صورت عدم درمان عوارضی را به دنبال دارد.

حتما بخوانید: داروهای طبیعی برای درمان انواع بیماری و مشکلات جسمی

واکنش های احساسی شدید

لرزش زمانی رخ می دهد که واکنش های عاطفی عمیق و شدیدی را نسبت به یک موقعیت تجربه کنید. برخی از احساساتی که می توانند منجر به لرز شوند عبارتند از احساس ترس و اضطراب.

لرز همچنین می تواند به دلیل تجربیات مثبت بسیار هیجان انگیز مانند گوش دادن به موسیقی یا کلمات الهام بخش رخ دهد. گاهی اوقات به این حالت هیجان گفته می شود. چنین واکنش های احساسی می تواند به دلیل مکانیسم هایی در سیستم عصبی ایجاد شود که باعث آزاد شدن دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی می شود.

عفونت خون

مسمومیت عفونی واکنش جدی بدن به عفونت است و اغلب در ارتباط با عفونت های ریه، پوست، روده یا مجاری ادراری رخ می دهد. لرز یکی از علائم عفونت خون است. علائم دیگر شامل گیجی، عرق کردن یا مرطوب شدن پوست، درد، ضربان قلب سریع و تنگی نفس است. عفونت خون یک وضعیت اورژانسی است و افرادی که از آن رنج می برند نیاز به درمان فوری با آنتی بیوتیک در بیمارستان دارند.

هیجان

لرزش و تکان های غیر ارادی بدن می تواند ناشی از یک بیماری عصبی مرتبط با مغز به نام لرزش (لرزش ضروری بدن) باشد. این بیماری که تقریباً 10 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد، باعث لرزش در دست ها، پاها، بدن یا صدا می شود. این لرزش می تواند ناشی از علائم بیماری پارکینسون باشد، اختلالی که بخشی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و به تدریج پیشرفت می کند.

لرزش بعد از بیهوشی

لرز ممکن است پس از به دست آوردن هوشیاری فرد از بیهوشی عمومی رخ دهد. دمای بدن ممکن است در حین جراحی کاهش یابد و پس از به دست آوردن هوشیاری منجر به لرز شود. بیهوشی همچنین می تواند بر توانایی بدن برای تنظیم دما تأثیر بگذارد. بنابراین گرم کردن سریع بدن بعد از عمل دشوار است. پزشکان معمولاً پس از به هوش آمدن فرد، دمای بدن او را بررسی می کنند و در صورت لزوم از پتو و بخاری برای تسکین لرز استفاده می کنند.

درمان خانگی لرز و زمان مراجعه به پزشک

لرز معمولا موقتی است. اگر لرز ناشی از تب، قند خون پایین یا احساسات شدید باشد، می‌توان با بررسی علت اصلی لرز، آن‌ها را برطرف کرد. برای این منظور می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

با نوشیدن مایعات زیاد و مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تب را از بین ببرید.

با مصرف غذاهایی که به حفظ سطح قند خون کمک می کنند، سطح قند خون را به حالت عادی برگردانید.

در مکانی ساکت بنشینید و آرام نفس بکشید تا آرامش را بازگردانید

لرز ممکن است به دلیل برخی بیماری ها رخ دهد. اگر در این مورد نگران هستید، توصیه های پزشک را دنبال کنید.

نکته آخر

لرز می تواند در افراد مسن یا افراد مبتلا به بیماری های شدید خاک رخ دهد. زیرا این افراد کمتر قادر به تنظیم دمای بدن خود هستند. بنابراین، شترها ممکن است سرد شوند. گرم نگه داشتن در هوای سرد برای حفظ سلامت بدن ضروری است. تب باعث افزایش ضربان قلب و تنفس سریع‌تر می‌شود که در افراد مبتلا به مشکلات قلبی یا ریوی می‌تواند جدی و خطرناک باشد.

در ادامه بخوانید: بیماری خود ایمنی چیست؟ انواع بیماری های خودایمنی، علائم و درمان آن‌ها

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منبع: MedicalNewsToday – Healthline

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش، حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

گلو و دهان درهای بدن هستند. وجود مشکلات در آنها برای بقیه اندام ها مشکل ایجاد می کند. قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش، حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافتِ مشاوره

علل خون در مدفوع می تواند بواسیر، هموروئید، کولیت روده و غیره باشد. برای تشخیص و درمان صحیح و سریع، قبل از اینکه دیر شود، علائم خود را به متخصص گوارش گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

اگر اختلالات خواب جدی گرفته نشود، بر سلامت جسمی و روانی تأثیر می گذارد. قبل از اینکه خیلی دیر شود با یک متخصص مغز و اعصاب در مورد علائم خود صحبت کنید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

درد استخوان یکی از شایع ترین علائم در بین ایرانیان است. قبل از اینکه خیلی دیر شود با یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مورد علائم خود صحبت کنید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

سردرد علل مختلفی دارد. از اضافه وزن گرفته تا اختلالات هورمونی. برای تشخیص درست علت سردرد، قبل از اینکه دیر شود علائم خود را به متخصص مغز و اعصاب گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع در ایران است. در مورد علائم خود به متخصص گوارش خود بگویید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافتِ مشاوره

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش، حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مُشاوره

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص ریه گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

قبل از اینکه دیر شود با یک روانشناس در مورد علائم خود صحبت کنید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

استرس احساس ناخوشایندی است که هر از گاهی می توانیم آن را احساس کنیم. این احساس در واقع واکنش شما به اتفاقات و موقعیت های ترسناک است. گاهی اوقات استرس مثبت است و به فرد هشدار می دهد و آمادگی او را برای رویارویی با خطر افزایش می دهد. به عنوان مثال، هنگامی که یک امتحان مهم دارید، استرس به بدن شما کمک می کند تا سخت تر کار کند و مدت بیشتری بیدار بماند. اما استرس شدید یا طولانی مدت می تواند مشکل ساز باشد. در این مقاله مجله درمانکده از علائم استرس بیش از حد صحبت می کنیم. ما را تا پایان این مقاله دنبال کنید.

فهرست

بیشتر بخوانید: تست اضطراب رایگان

علائم استرس

دانستن علائم استرس عصبی به شما کمک می کند تا به موقع درمان شوید. استرس مزمن درمان نشده نه تنها از نظر عاطفی و روانی آسیب زا است، بلکه می تواند تأثیر منفی بر سلامت جسمانی نیز داشته باشد. در اینجا برخی از برجسته ترین علائم استرس آورده شده است:

1. مشکل در تمرکز

نگرانی و استرس تمرکز روی یک موضوع خاص را دشوار می کند. بسیاری از افراد از عدم تمرکز شکایت دارند. زیرا این مشکل زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند فرد را با مشکلات مختلفی در محیط کار و تحصیل مواجه کند.

2. بی قراری

هر کسی ممکن است در طول زندگی خود بیقراری را تجربه کند، اما افراد استرس زا بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به این مشکل هستند. احساس بی قراری در شرایط خاص تا حدودی طبیعی است، اما اگر آنقدر شدید است که نمی توانید عملکرد طبیعی خود را حفظ کنید، حتما باید به روانشناس مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ناتوانی یادگیری چیست؟

3. اختلالات خواب

بین استرس و اختلالات خواب رابطه دو طرفه وجود دارد. استرس بیش از حد بر کیفیت خواب تأثیر منفی می گذارد و برنامه خواب را مختل می کند. از طرفی کم خوابی باعث افزایش استرس می شود. اختلالات خواب مانند بیدار شدن در نیمه شب، کابوس و غیره. علائم استرس هستند

4. خستگی

خستگی دلایل زیادی دارد. به عنوان مثال، ممکن است به دلیل کار سخت، مطالعه بیش از حد یا بیماری باشد. اما اگر مربوط به نگرانی و ترس باشد می توان آن را نشانه استرس تلقی کرد. استرس زیاد بر انرژی بدن تأثیر منفی می گذارد، زیرا سطح بسیاری از هورمون های کلیدی بدن را تغییر می دهد.

5. تغییر در میل جنسی

بسیاری از افراد در مواجهه با استرس تغییراتی را در میل جنسی خود تجربه می کنند. به عنوان مثال، در یک مطالعه در مورد تأثیر همه گیری کووید-19 بر سلامت باروری زنان، 45 درصد از شرکت کنندگان از کاهش میل جنسی به دلیل استرس شکایت داشتند.

بیشتر بخوانید: تفاوت استرس و اضطراب; علل، علائم و راه های مقابله با آن

6. افسردگی

برخی مطالعات نشان داده اند که استرس مزمن خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. در مطالعه ای بر روی 816 زن مبتلا به افسردگی اساسی، مشخص شد که شروع افسردگی با استرس مرتبط است.

مطب پزشک روانشناس مورد نظرتان را آنلاین رزرو کنید
بهترین کارشناسان و متخصصین روانشناسی را در درمانکده بیابید و زمان مراجعه به مطب را آنلاین انتخاب کنید
دریافت نوبت روانشناسی

7. آکنه

کسانی که دائما تحت استرس هستند بیشتر از دیگران از آکنه رنج می برند. زیرا زمانی که استرس دارید، تمایل دارید صورت خود را لمس کنید، که می تواند باکتری ها را به صورت شما منتقل کند و باعث آکنه شود. در یک مطالعه کوچک روی ۲۲ دانشجو، محققان شدت آکنه را قبل و در طول امتحان اندازه‌گیری کردند و دریافتند که وقتی استرس در طول امتحان افزایش می‌یابد، شدت آکنه نیز افزایش می‌یابد.

8. سردرد

استرس ماهیچه های گردن و پوست سر را فشرده و سفت می کند و باعث سردرد می شود. در مطالعه‌ای بر روی 172 سرباز، 67 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند سردردشان ناشی از استرس است.

9. درد مزمن

درد مزمن با سطوح بالای استرس و افزایش هورمون کورتیزول (هورمون استرس) همراه است. در یک مطالعه، محققان افراد مبتلا به کمردرد مزمن را با افراد سالم مقایسه کردند و دریافتند که سطح کورتیزول در افراد مبتلا به کمردرد بالاتر است.

ده بیماری عود کننده

اگر مدام بیمار می شوید، استرس می تواند عامل اصلی این مشکل باشد. استرس بر سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در مبارزه با بیماری تأثیر می گذارد و شما را در برابر عفونت آسیب پذیر می کند. همچنین می تواند توانایی بدن برای التیام جراحات را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: انواع استرس

11. مشکلات گوارشی

دستگاه گوارش یکی از اولین اندام هایی است که علائم استرس را نشان می دهد. استرس فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را افزایش می دهد که فعالیت دستگاه گوارش را کند می کند و خون رسانی آن را مختل می کند. در نتیجه، ممکن است مشکلاتی مانند سوزش سر دل، حالت تهوع و نفخ را تجربه کنید.

استرس به ویژه بر افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD) تأثیر می گذارد.

12. تغییر در اشتها و وزن

تغییر در اشتها یکی از شایع ترین علائم استرس است. وقتی استرس دارید، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید اشتهای خود را از دست بدهید یا پرخوری کنید. تغییر در اشتها می تواند بر وزن تأثیر بگذارد و باعث نوسان آن شود.

مشاورۀ آنلاین با دکتر روانشناس مورد نظرتان را رزرو کنید
به صفحه مشاورۀ آنلاین روانشناسی بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.
رزرو مشاورۀ روانشناسی

13. ضربان قلب

چندین مطالعه نشان داده است که تپش قلب از علائم استرس ناگهانی است. رویدادهای استرس زا باعث افزایش ترشح آدرنالین در بدن می شود. آدرنالین هورمونی است که به طور موقت فشار خون را افزایش می دهد و ضربان قلب را افزایش می دهد.

14. عرق کردن

تعریق یک فعالیت طبیعی بدن است، اما تعریق بیش از حد می تواند خجالت آور باشد. زمانی که در یک موقعیت استرس زا قرار می گیرید، آدرنالین بیشتری در بدن ترشح می شود. این هورمون نه تنها فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد، بلکه باعث تعریق نیز می شود. هنگامی که بدن به اضطراب یا استرس واکنش نشان می دهد، عرق از زیر بغل، کشاله ران و پوست سر خارج می شود.

15. ریزش مو

به طور معمول روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهیم. اما اگر تعداد موهای از دست رفته بیشتر باشد، باید به عدم تعادل هورمونی مشکوک شد. وقتی استرس دارید، افزایش کورتیزول باعث مهار هورمون های تیروئید و تخمدان می شود. در نتیجه رشد مو تحت تاثیر قرار می گیرد و شما دچار ریزش مو می شوید.

از سوی دیگر، استرس می تواند باعث تریکوتیلومانیا (اختلال کشیدن مو) شود. افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا به طور غیرارادی و غیرقابل کنترل موهای سر، ابروها یا سایر قسمت های بدن را بیرون می کشند.

16. درد قفسه سینه

درد قفسه سینه نیز می تواند یکی از علائم استرس باشد. در واقع، بسیاری از افرادی که با درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند، از استرس رنج می برند. بین درد قفسه سینه و استرس رابطه دو طرفه وجود دارد. استرس باعث درد قفسه سینه می شود و ترس از این درد می تواند استرس را افزایش دهد.

توجه به این نکته ضروری است که درد قفسه سینه یک علامت جدی است و بنابراین همیشه لازم است در مورد آن با پزشک صحبت کنید.

سخن پایانی در مورد علائم استرس

استرس یکی از واکنش های طبیعی انسان است که برای همه اتفاق می افتد. هنگامی که با عوامل استرس زا، یعنی تغییرات و چالش های مختلف مواجه می شوید، بدن شما از نظر فیزیکی و ذهنی به آنها واکنش نشان می دهد. به این می گویند استرس. استرس طولانی مدت بر سلامت جسمی و روانی تأثیر منفی می گذارد و زندگی روزمره را مختل می کند. به همین دلیل مهم است که علائم را بشناسید و به موقع به دنبال درمان باشید.

برای کنترل استرس می توانید از روانشناسان یا روانپزشکان سایت درمانکده کمک بگیرید. علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با روانشناس و مشاوره آنلاین با روانپزشک در دانشکده پزشکی فراهم شده است.

سوالات متداول

علائم استرس چیست؟

استرس با علائم روحی و جسمی مانند افسردگی، رنگ پریدگی، ترس، کاهش تمرکز، بی خوابی، بی قراری، تپش قلب، درد قفسه سینه و تعریق زیاد همراه است.

استرس در طولانی‌مدت چه تاثیری روی سلامتی دارد؟

استرس مزمن منجر به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات قاعدگی، اختلالات جنسی (ناتوانی جنسی و انزال زودرس در مردان و کاهش میل جنسی در مردان و زنان) و مشکلات پوست و مو (آکنه و ریزش مو) می شود.

استرس چه تفاوتی با اضطراب دارد؟

استرس واکنشی است که شما به محرک های بیرونی مانند مشاجره، تبعیض، بیماری و غیره نشان می دهید. اضطراب پاسخی به نگرانی های درونی است. در واقع اضطراب یک نگرانی مداوم و مفرط است که حتی در صورت نبود عوامل استرس زا نیز از بین نمی رود. علائم اضطراب مشابه علائم استرس است. علائم اضطراب عبارتند از: بی خوابی، مشکل در تمرکز، خستگی، تنش عضلانی و بی قراری.

منابع: .realsimple, Health line

136,363 بازدید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا