چرا وقتی از زمین بلند میشیم سرمان گیج میرود

سرگیجه می تواند در حالت های مختلف با دلایل متفاوتی رخ دهد و با جستجو در موتورهای جستجو می توانید این موضوع را ببینید و بررسی کنید. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که وقتی می خواهید از روی زمین بلند شوید، دچار سرگیجه شوید. حالا این سرگیجه وقتی است که از زمین بلند می شوی دلیل زمین چیست و چه نشانه هایی دارد؟

نتایج یک مطالعه 24 ساله نشان می دهد افرادی که به محض بلند شدن از زمین احساس سرگیجه می کنند، 15 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

این مطالعه که توسط محققان هلندی بالای 24 سال بر روی 6000 مرد و زن با میانگین سنی 68 سال انجام شد، نشان می دهد که افت ناگهانی فشار خون باعث کاهش موقت اکسیژن مغز می شود که به بافت مغز آسیب می رساند. این دقیقا همان چیزی است که هنگام ایستادن اتفاق می افتد و مطالعات نشان می دهد افرادی که هنگام ایستادن دچار سرگیجه می شوند، 15 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

در ادامه گزارش این مطالعه آمده است که اگر افت فشار همراه با افزایش ضربان قلب نباشد، وضعیت بدتر شده و احتمال زوال عقل در افرادی که با کاهش فشار، ضربان قلب را افزایش نمی دهند، می شود. 39 درصد است.

این مطالعه بر روی اقوام بخشی از اروپا، غرب آسیا و بخشی از هند و شمال آفریقا انجام شده است و تعمیم آن به همه نژادها مستلزم مطالعه و بررسی بیشتر است. اما آنچه مسلم است ارتباط مستقیم بین کاهش اکسیژن در مغز و آسیب بافتی در این اندام حیاتی است.
نتایج این تحقیق در PLOS Medicine منتشر شده است.

منبع: سلامت نیوز

گاهی پیش می آید که وقتی ناگهان از روی زمین یا از روی مبل بلند می شویم، دچار سرگیجه می شویم و چشمانمان سیاه می شود. اگرچه این سرگیجه ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که می تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی باشد.

به گزارش تابیان، همه ما این تجربه را داریم که ناگهان از روی مبل بلند می شویم تا به آیفون یا تلفن پاسخ دهیم یا ببینیم چرا فرزندمان گریه می کند و در عین حال گیج می شویم. پلک می زنیم و یک سری دانه های سرسیاه جلوی چشمانمان می رقصند و چند ثانیه بعد ناپدید می شوند و دنبال کارمان می رویم.

اگرچه این سرگیجه موقت ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که می تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی باشد و برخی از افراد را در معرض خطر مرگ زودرس قرار دهد.

اما نگران نباشید؛ برای هرکسی که ناگهان بلند می شود ممکن است اتفاق بیفتد. اما اگر این سرگیجه هر از چند گاهی بر این پدیده غلبه کند و حتی در حالت ایستادن طولانی مدت نیز رخ دهد، نشان دهنده وجود مشکل است.

اگر این لکه های سیاه چشم اغلب به سراغ شما می آیند، بهتر است به عادت ها و سبک زندگی خود نگاهی بیندازید. بیماری های قلبی، دیابت و اضافه وزن می توانند باعث این سرگیجه ها شوند

افراد مبتلا به “هیپوتانسیون وضعیتی تاخیری” یا DOH، اگر بیش از سه دقیقه بایستند، بلافاصله فشار خون آنها کاهش می یابد و باعث سرگیجه و تاری دید می شود.

به گفته کریستوفر گیبون، استادیار عصب شناسی در دانشکده پزشکی هاروارد و نویسنده اصلی این مطالعه، “در این مورد، فرد بسیار خوب و طبیعی می ایستد و به تدریج تا زمانی که مجبور به نشستن شود بدتر می شود. آنها ممکن است در حالی که در صف یک فروشگاه منتظر می مانند، بیهوش شوند.”

گیبون و تیمش بررسی کردند که چگونه “افت فشار خون وضعیتی” که به عنوان سرگیجه پس از ایستادن به مدت سه دقیقه یا کمتر تعریف می شود و “افت فشار خون وضعیتی تاخیری” بر سلامت افراد با افزایش سن تأثیر می گذارد.

محققان داده‌های 165 نفر را تجزیه و تحلیل کردند که 64 درصد آنها در شروع مطالعه دارای فشار خون بالا بودند و طی ده سال آینده تحت نظارت این دانشمندان جان خود را از دست داده بودند، و همچنین 29 درصد از افراد مبتلا به فشار خون بالا. ده سال است که مرده اند.

گیبون و تیم او معتقدند دلیل این میزان مرگ و میر ممکن است این باشد که سرگیجه و کاهش دید در هنگام ایستادن نشان دهنده مراحل اولیه بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون است. اما این بدان معنا نیست که اگر دفعه بعد این جوش های سر سیاه را دیدید، باید فوراً به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. ممکن است دلیل کاملاً متفاوتی برای سرگیجه و تاری دید شما وجود داشته باشد، مانند عوارض جانبی برخی داروها، کم آبی بدن یا افزایش سن.

دکتر دیوید زاپالا، MD، رئیس بخش شنوایی شناسی در کلینیک مایو در فلوریدا، می گوید: «تقریباً همه ما زمانی که برای اولین بار از خواب بلند می شویم، کمی احساس سبکی سر می کنیم، به خصوص زمانی که بیمار یا کم آب هستیم.

زاپالا توصیه می کند، اگر این لکه های سیاه چشم اغلب به سراغ شما می آیند، بهتر است نگاهی به عادات و سبک زندگی خود بیندازید. بیماری قلبی، دیابت و اضافه وزن می تواند باعث این سرگیجه شود.

عواقب بد غذا خوردن، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا ورزش نکردن فوری نیست. برعکس، اثرات آن در دراز مدت ظاهر خواهد شد.

مراقبت از سالمندان و دیدن اینکه چگونه انتخاب های ما در طول زندگی بر سلامت ما تأثیر می گذارد بعداً ما را به تغذیه سالم و ورزش روزانه تشویق می کند.

زاپالا می‌گوید: «بعضی از مردم مراقب خود بودند، ورزش می‌کردند، تماشا می‌کردند که چه می‌خوردند و در نتیجه پیری سالمی دارند و از آن لذت می‌برند». بدون کمک راه بروید این بهترین انگیزه و دلیل برای مراقبت روزانه از خود و مراقب و مراقب سلامتی خود است.»

به گزارش اختاز آنلاین به نقل از نمناک، برخی افراد به ویژه افراد مسن یا مبتلایان به فشار خون پایین هنگام نشستن یا ایستادن دچار سرگیجه می شوند. علائم این سرگیجه معمولاً با سرگیجه، تاری دید، احساس گیجی و احساس ضعف همراه است. معمولا به این افراد توصیه می شود هر چه زودتر بنشینند تا فشار خونشان متعادل شود.

برخی از افراد احساس سرگیجه یا ضعف می کنند و برخی دیگر دچار حملات مختلف می شوند. علائم آن در برخی افراد شدیدتر است و گاهی پس از ورزش، مصرف الکل پس از یک وعده غذایی سنگین یا کم آبی بدن افزایش می یابد. برخی از جوانان نیز هنگام ایستادن این علائم را تجربه می کنند، اما مشکل فشار خون ندارند. اغلب ضربان قلب آنها در چنین شرایطی که به آن سندرم اختلال سیستم عصبی اتونومیک می گویند، بیشتر از حد طبیعی می شود. دلیل این امر در سنین پایین بدون مشکل و بیماری هنوز مشخص نیست.

علل سرگیجه بعد از ایستادن

سرگیجه یا سبکی سر هنگام ایستادن معمولاً با فشار خون بالا مرتبط است. در حالت طبیعی، وقتی انسان از جای خود بلند می شود، نیروی جاذبه خون او را به رگ های پا و پایین بدن می کشد. حرکات کششی باعث کاهش فشار خون و کاهش قند خونی می شود که از قلب به مغز می رسد. کاهش جریان خون در مغز علت سرگیجه و سایر علائم است.

برای جبران این، سیستم عصبی به سرعت ضربان قلب را افزایش می دهد و رگ های خونی را فشرده می کند تا فشار خون در اسرع وقت به حالت عادی بازگردد. بخشی از سیستم عصبی مسئول جبران این افت فشار خون است. بسیاری از اختلالات در بدن می تواند عاملی برای تنظیم فشار خون در این مواقع باشد و در هنگام ایستادن باعث سرگیجه شود.

شامل موارد زیر می باشد :

نارسایی سیستم عصبی به دلیل پمپاژ ضعیف خون

کاهش حجم خون

پاسخ هورمونی نادرست و نامناسب

علل معمولا برای افراد مختلف در شرایط مختلف متفاوت است.

برخی علل رایج

شایع ترین علل سرگیجه می تواند شامل موارد زیر باشد:

فشار خون که معمولا در زمان کم خونی و کم آبی افزایش می یابد.

داروهای مختلف مصرف کنید

کمبود خواب

نارسایی آدرنال

شایع ترین علل سرگیجه در حالت ایستاده می تواند نشانه مشکلات جدی باشد.

شامل موارد زیر است:

مصرف داروهای خاص برای مدت طولانی

تغییرات فشار خون به دلیل افزایش سن

نارسایی سیستم عصبی

علائم رانندگی

برخی از افراد هنگام ایستادن به همراه موارد دیگری مانند خون در مدفوع، مدفوع بیش از حد سیاه، علائم سیستم عصبی، مشکل در راه رفتن، یا عدم هماهنگی و عدم تعادل بدن، سرگیجه را تجربه می کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

افرادی که علائم هشداردهنده فوق را دارند یا به دلیل سرگیجه شدید هنگام ایستادن یا افتادن از هوش می روند، باید برای آزمایش به پزشک مراجعه کنند.

در این مورد، پزشک معاینه عمومی انجام می دهد، سابقه پزشکی را بررسی می کند و در مورد علائم سوال می کند.

نمونه ای از این سوالات عبارتند از: 

چند وقته سرگیجه دارید؟

آیا تا به حال به دلیل سرگیجه زمین خورده اید یا از حال رفته اید؟

چه داروهایی استفاده می کنید؟

آیا مشکلاتی مانند دیابت، بیماری پارکینسون یا سرطان دارید؟

آیا تا به حال داروی خاصی برای این سرگیجه مصرف کرده اید؟

برای معاینه، پزشک شما را به مدت 5 دقیقه دراز می کشد و سپس فشار خون و ضربان قلب شما را اندازه گیری می کند. فشار خون شما را به مدت یک دقیقه پس از ایستادن و نشستن، سپس سه دقیقه بعد از ایستادن یا نشستن، اندازه گیری می کند.

اندازه گیری معمولاً با استفاده از دستگاه های دیجیتالی انجام می شود که علاوه بر اندازه گیری فشار خون، قدرت، رفلکس و تعادل بدن شما را نیز نشان می دهد. معمولاً شایع ترین علت سرگیجه ناگهانی مصرف دارو، عدم استراحت و فشار خون پایین است. گاهی اوقات برخی از افراد این مشکلات را همراه با بیماری هایی مانند بیماری پارکینسون، بی حسی و گزگز در دست ها و پاها تجربه می کنند.

اگر علت سرگیجه ناگهانی شما در هنگام ایستادن مشخص و واضح باشد، برای شما دارو تجویز می شود و در غیر این صورت آزمایشات دیگری مانند نوار قلب که شمارش کامل خون است و سایر آزمایشات مانند اندازه گیری سطح الکترولیت ها برای شما تجویز می شود، تشخیص دقیق تری ضروری است.

رفتار

اگر علت سرگیجه شما داروی خاصی باشد، معمولاً دارو را قطع کرده یا تغییر می دهند. بسیاری از علل سرگیجه قابل درمان هستند و فقط باید علائم آنها را بررسی کرد تا علت آن را پیدا کرد. تغییر سبک زندگی نیز در درمان این نوع سرگیجه موثر است.

معمولاً از این افراد خواسته می شود که هر روز استراحت کافی داشته باشند.

قبل از بلند شدن از رختخواب، حرکات ملایمی را در محل انجام دهید، ابتدا کمی بنشینید و سپس بلند شوید.

تمام دراز و نشست ها و کرانچ های خود را به آرامی انجام دهید و مایعات فراوان بنوشید.

از مصرف الکل خودداری کنید.

برای گردش خون خوب ورزش و ورزش کنید، زیرا ورزش باعث بهبود توده عضلانی و دیواره رگ ها و کاهش تجمع خون در ساق پا می شود و در نتیجه خون به اندازه کافی و متناسب در بدن گردش می کند.

همچنین به این افراد توصیه می شود هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن خود قرار دهند.

مصرف نمک نیز می تواند علائم را کاهش دهد، اما باید مراقب باشید که در مصرف آن افراط نکنید.

مصرف نمک هرگز برای افراد مبتلا به بیماری قلبی توصیه نمی شود. بنابراین نباید بدون اجازه پزشک هیچ درمانی انجام دهید.

پزشک ممکن است دارویی به نام فلودروکورتیزون تجویز کند که نمک و آب کافی را در بدن نگه می دارد و از افت فشار خون جلوگیری می کند. البته این دارو می تواند باعث افزایش فشار خون در هنگام دراز کشیدن، نارسایی قلبی و کاهش سطح پتاسیم خون شود. گاهی پزشکان این دارو را با بتابلوکرها یا پروپرانولول تجویز می کنند که فشار خون را تنظیم می کند. عوارض جانبی این داروها می تواند شامل بی حسی و خارش باشد. این دارو برای کسانی که بیماری های عروقی دارند تجویز نمی شود.

سایر داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند دروکسیدوپ، پیریدوستیگمین و اکتروتید به درمان این مشکل کمک می کنند.

توصیه هایی برای سالمندان

سرگیجه هنگام ایستادن در 20 درصد از افراد مسن رخ می دهد. معمولاً در افرادی که از اختلالات و بیماری ها رنج می برند بیشتر دیده می شود. به خصوص کسانی که از فشار خون بالا رنج می برند و نیاز به مراقبت دارند.

بسیاری از زمین خوردن ها در افراد مسن به دلیل سرگیجه هنگام ایستادن است. پس باید این مشکل را در آنها حل کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آوا

مقاله جالبی بود، خیلی خوشمون اومد! گفته های نویسنده در مورد گیج شدن سر در زمان بلند شدن از زمین جالب و پر محتوا بود.

دکمه بازگشت به بالا