چرا وقتی از خواب بیدار میشم خسته ام

برخی از اشتباهات رایج که باعث کیفیت پایین خواب می شوند

آیا هنوز وقتی صبح از خواب بیدار می شوید احساس خستگی می کنید؟ آیا احساس می کنید کمبود انرژی و کمبود خواب دارید؟ نخوابیدن عمیق و کافی در شب مشکلی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند.اگر در بدن، ذهن، بدن و تقریباً همه قسمت های زندگی شما وضعیت ناخوشایندی وجود داشته باشد و به دنبال علت آن باشید، یکی از مواردی است که باعث می شود. تمام مشکلاتی که پیدا می کنید، خواب بی کیفیت است.

شاید برای همه ما خواب فقط یک نیاز طبیعی بدن باشد و از اهمیت آن آگاه نباشیم. اما فقط با یک متخصص در مورد آن صحبت کنید.

اگر مدتی است که در روند خواب خود با مشکل مواجه بوده اید و خواب با کیفیتی نداشته اید و در طول روز احساس بدی به شما دست می دهد، نگران نباشید. برای داشتن خوابی آرام و راحت کافی است به توصیه های ساده عمل کنید. در این مقاله تکنیک های ساده برای خواب با کیفیت را به شما نشان می دهیم. با ما بمان.

9 تکنیک ساده برای خواب عمیق و با کیفیت در شب

دلایل مختلفی باعث کم خوابی در شب می شود که در این میان برخی از دلایل مهمتر از سایرین هستند. برای داشتن خوابی باکیفیت نیازی به انجام کارهای عجیب و غریب ندارید، فقط برخی موارد را رعایت کنید و از خواب عمیق و خوب لذت ببرید.

در ادامه ۹ مورد از این اشتباهات رایج را به شما معرفی می کنیم که با اصلاح آنها می توانید از خواب با کیفیت و کافی لذت ببرید.

خواب نامنظم

آیا معمولا هر زمان که بخواهید بیدار می شوید؟ آیا تا به حال در مورد ساعت بیولوژیکی بدن چیزی شنیده اید؟

به ساده ترین زبان، اگر بخواهیم خودمان را توضیح دهیم، وقتی بین همکارانتان می گویید «فردا جمعه است و تا ساعت 12 بخوابم»، یکی از همکارانتان گفت: «ساعت 6 بیدار می شوم. جمعه هم». عادت بدن به به خواب رفتن و بیدار شدن را ساعت بیولوژیکی بدن می نامند.

اگر به دنبال راه حلی برای حل مشکلات خواب خود هستید، اولین چیزی که باید سعی کنید زمان خواب خود را کنترل کنید.

ساعت خواب خود را تنظیم کنید. اگر هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب می روید. صبح راحتتر از خواب بیدار می شوید و بدنتان به این برنامه عادت می کند، همچنین هرگز زمان بیداری خود را به تاخیر نیندازید. ممکن است فکر کنید با ماندن چند دقیقه بیشتر در رختخواب انرژی بیشتری دریافت خواهید کرد، اما اتفاقی که در حال رخ دادن است کاملا برعکس چیزی است که شما انتظار دارید و منجر به کمبود خواب با کیفیت می شود. اگر زنگ ساعت شما به صدا درآمد و با این فکر که 5 دقیقه دیگر سرتان را روی بالش بگذارید، شما را به خواب می‌برد، التماس می‌کنید، متأسفیم که شما را ناامید می‌کنیم. این تعلل نه تنها می تواند شما را بی حال تر کند، بلکه یکی از علل سردردهای شدید نیز می باشد.

بدون چرت طولانی!

ناهار خورده‌اید و پشت میزتان نشسته‌اید، اما پلک‌هایتان به هم می‌رسند.

این حالت طبیعی است و چرت نامیده می شود. چرت های کوتاه بعد از ناهار به بازیابی انرژی از دست رفته شما کمک می کند. اگر به مغزتان این توانایی را بدهید که به مدت نیم ساعت خاموش شود، وقتی روشن می شود، قدرتش چند برابر می شود. با خود می گویید حالا که نیم ساعت چنین انرژی می دهد چرا دو ساعت نخوابید؟ باید به شما هشدار دهیم که چرت های طولانی بعد از ظهر خواب با کیفیت را مختل می کند.

اگر ساعات زیادی را در چرت عصرانه از دست بدهید، اواخر شب که بدن شما به زمان خواب باکیفیت نیاز دارد، بدن شما پر از خواب است و به خواب نمی رود و چرخه آن مختل می شود. برای داشتن خوابی آرام و راحت در شب، چرت های روزانه را به کمتر از 30 دقیقه (قبل از ساعت 4 بعد از ظهر) کاهش دهید.

کافئین، دشمن خواب عمیق

شب های امتحان را فراموش نکنید. همه دانش آموزانی که در تمام سال بازی کرده اند خوشحال هستند که در پایان عصر یک فنجان قهوه می نوشند. تاثیر بی نظیرش را هم دیده اید، ساعت بین 3 تا 4 می رود و بدن نیازی به خوابیدن احساس نمی کند. این بار شما را سرزنش نمی کنیم. زمان امتحان است و زمان کمی می گذرد. اما اگر این عادت را ادامه دهید، برای چرخه خواب خود مشکل ایجاد خواهید کرد. اگر به دنبال یک خواب خوب و شادابی صبحگاهی هستید، باید نوشیدنی های کافئین دار خود را محدود کنید.

به یاد داشته باشید که فقط قهوه نیست که حاوی کافئین است و دشمن رویاهای رنگارنگ ما است. گاهی اوقات یک فنجان چای سبز گیاهی می تواند حاوی مقدار زیادی کافئین باشد و دلیلی برای خواب نامناسب تا 12 ساعت بعد می شود. بنابراین قبل از مصرف، برچسب محصول را بررسی کنید.

کمبود خواب به دلیل استرس و افکار منفی

استرس یکی از بزرگترین دلایلی است که افراد از کمبود خواب رنج می برند. بهتر است قبل از خواب ذهن خود را خالی و خالی کنید.

یوگا به خواب بهتر کمک می کند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که روی کاناپه خوابتان ببرد و وقتی مادرتان شما را برای رفتن به رختخواب بیدار کرد، در این بین پستی در یکی از شبکه های اجتماعی مشاهده کردید که شما را به فکر فرو برد. در این لحظه احساس می کنید مغزی که تاکنون بدون اینکه بداند چگونه به خواب رفته است 70 درصد هوشیاری دارد. بله، به خاطر مشغله ذهنی این اتفاق افتاد. بار دیگر به محض اینکه سر خود را روی بالش می گذارید ذهن شما کانون افکار می شود، برای لحظه ای چراغ را روشن کرده و روی کاغذ بنویسید تا فردا حل شود.همچنین می توانید از تکنیک های یوگا یا ریلکسیشن استفاده کنید. آرام باشید و از شر آن خلاص شوید از کیسه خواب های بی کیفیت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در خانه

نور زیاد باعث اختلال در خواب با کیفیت می شود

برای اینکه بدن و ذهن خود را برای خواب آماده کنید، حال و هوای اتاق خواب شما باید شب را منعکس کند. غیرممکن به نظر می رسد که تمام چراغ های اتاق خواب شما روشن باشد و انتظار داشته باشید مغزتان به خواب برود. یکی از سیگنال هایی که بدن برای داشتن خواب عمیق نیاز دارد، مربوط به تاریکی است. بنابراین قبل از خواب محیط را کاملا تاریک کنید. حتی یک پرتو خفیف نور که از دهانه پنجره وارد اتاق می شود، می تواند ریتم یک خواب آرام و راحت را بر هم زده و آن را مختل کند.

ممکن است چراغ ها را خاموش کرده باشید و آماده باشید که به رختخواب بروید تا به حرف های ما گوش دهید، اما به جای اینکه تلفن همراه خود را در حالت هواپیما یا خاموش قرار دهید، آن را در دست دارید و نور آبی آن چیزی جز چراغ های دشمن نیست. . خوابت را بشمار

اگر به دنبال نوع خوابی هستید که بتوانید بگویید مانند یک نوزاد خوابیده اید، باید تلفن همراه خود را نیز از خود دور نگه دارید. جدا از نوری که از صفحه گوشی ساطع می شود و خواب را از شما سلب می کند، گذاشتن تلفن همراه در کنار خود باعث آسیب جدی به بدن شما از امواج می شود و همچنین خواب با کیفیت را از شما سلب می کند.

قبل از خواب شیرینی بخورید

یکی از سوالاتی که پزشکان تغذیه در اولین ملاقات از شما می پرسند این است: چه ساعتی شام می خورید؟

دلیل این سوال را می دانید؟

دلیل آن این است که وقتی با شکم پر به خواب می روید، خواب بی کیفیتی دارید. اگر از آن دسته افرادی هستید که به پشت و شکم می خوابند، نه چیز دیگری. پیشنهاد می شود حداقل سه ساعت قبل از خواب شام بخورید و اگر گرسنه هستید فقط از سبزیجات و پروتئین یا نوشیدنی گرم مانند شیر استفاده کنید. یکی از بدترین گزینه هایی که نباید قبل از خواب انتخاب کنید، شیرینی، مربا و سایر شیرینی ها است. مصرف تنقلات شیرین انرژی شما را افزایش می دهد و باعث می شود در طول شب از خواب بیدار شوید و نخوابید و نخوابید.

قراره جلوی تلویزیون بخوابی؟

38 درصد از مردم برای به خواب رفتن تلویزیون تماشا می کنند. تماشای تلویزیون شما را تشویق می کند که دیرتر بخوابید. همچنین به چرخه خواب عمیق آسیب می رساند. بهتر است استفاده از تمام وسایل الکترونیکی را به یک ساعت قبل از خواب محدود کنید. از طرفی خواندن چند صفحه از کتاب چشم را خسته می کند و از مغز می خواهد که به خواب برود. اگر واقعاً دوست دارید قبل از خواب به یک صدا گوش دهید، رادیو می تواند گزینه ای برای جایگزینی هر وسیله الکترونیکی باشد.

با حیوانات خانگی بخوابید

طبق تحقیقات، 63 درصد از افرادی که تخت یا اتاق خود را با حیوانات خانگی به اشتراک می گذارند، خواب با کیفیتی ندارند. زمان خواب حیوانات خانگی با انسان ها متفاوت است و الگوی خواب آنها ممکن است با شما متفاوت باشد. در نتیجه، در طول شب بیقرار به خواب می روید. بهتر است حیوانات خانگی را در شب به اتاق دیگری منتقل کنید و اگر در طول شب صداهای غیرعادی و عجیبی در آنها ایجاد شد، حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.

نوشیدن الکل یا نوشیدن بیش از حد قبل از رفتن به رختخواب

نوشیدن مشروبات الکلی در شب باعث اختلال شدید خواب می شود. وجود الکل در بدن باعث می شود که در طول شب چندین بار از خواب بیدار شوید. داستان به همین جا ختم نمی شود. صبح روز بعد با سردرد و بی حالی از خواب بیدار می شوید و ممکن است از اولین قدمی که از رختخواب برمی دارید احساس سرگیجه کنید.

مواردی که تاکنون مورد بحث قرار گرفته‌اند می‌توانند اکثر مشکلات خواب را برطرف کنند و خواب باکیفیت را به شب‌های شما اضافه کنند و در نتیجه روزهای پر انرژی را برای شما به ارمغان بیاورند.

اما اگر با امتحان این روش ها مشکل خواب شما حل نشد، پیشنهاد دیگری داریم.

شما می توانید با دانلود برنامه مشاوره آنلاین روانشناسی حلال به یکی از مشاوران حرفه ای متصل شوید و پس از طرح موضوع خود با تلفن همراه خود از مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

مشاوره روانشناسی آنلاین به شما این فرصت را می دهد تا راه های ایجاد خواب با کیفیت را قبل از اینکه کمبود یا اختلال در خواب شما مشکل ساز شود، بیاموزید.

آخرین کلمه

اگر چند شب متوالی بد خوابیده اید، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بیش از حد نگران خواب خود باشید. اضطراب را از خود دور کنید و اجازه دهید بدنتان به طور طبیعی با استفاده از تکنیک های خواب عمیق به خوابی خوب و راحت فرو رود.

سوالات متداول

چه عواملی باعث خواهش کیفیت خواب می‌شوند؟

مصرف مشروبات الکلی و نور زیاد در هنگام خواب و همچنین نوشیدن قهوه یا چای سبز باعث کاهش کیفیت خواب می شود.

چگونه خواب با کیفیتی را تجربه کنیم؟

استرس و نگرانی را از خود دور کنیم و سعی کنیم برنامه منظمی داشته باشیم. تا حد امکان از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

یکی از بدترین احساساتی که شما را آزار می دهد، خستگی بعد از بیدار شدن از خواب است. اما چرا بعد از خواب به جای سرحال شدن خسته می شویم؟

7 دلیل اصلی که چرا خسته از خواب بیدار می شوید

ممکن است نتوانید بخوابید و خسته باشید و روحیه نداشته باشید که می دانید دلیل کم خوابی همین است. اما وقتی خیلی خسته از خواب بیدار می شوید و احساس سستی می کنید یا بعد از چند ساعت به خواب می روید، مشکلی وجود دارد. اما یک مشکل وجود دارد که خواب شما خوب نیست و انرژی را تجدید نمی کند.

7 دلیلی که خواب شما را با مشکل مواجه می کند

1. بد می خوابید و با طعم بدی در دهان از خواب بیدار می شوید.

اگر صبح ها در دهان خود طعم بدی داشته باشید، ریفلاکس اسید معده و سوزش سر دل بدون علامت دارید. 25 درصد از افرادی که خواب ضعیفی دارند، رفلاکس معده دارند، اما به دلیل نداشتن سوزش سر دل، از این مشکل بی اطلاع هستند.

چگونه خواب را متوقف میکند

رفلاکس مانع از به خواب رفتن بخشی از بدن شما می شود. اگر همراه با سوزش معده نباشد به آن رفلاکس خاموش می گویند، باعث کم خوابی می شود، اما وقتی از خواب بیدار می شوید فرآیند هضم کامل می شود و نمی توانید دلیل بد خوابی خود را برای کسی توضیح دهید.

چه کار باید بکنید؟

توصیه‌های درمان سوزش سر دل را حتی اگر علائم کلاسیک سوزش سر دل را ندارید امتحان کنید: از خوردن غذاهای اسیدی مانند شکلات و الکل، سس‌های غلیظ، گوشت‌های چرب، ادویه‌ها، مرکبات و گوجه‌فرنگی اجتناب کنید. برخی از پزشکان جویدن آدامس را قبل از خواب توصیه می کنند. چون تولید بزاق می کند اسید معده را خنثی می کند.

هضم برخی داروها به خصوص آسپرین و مسکن ها در معده دشوار است، بنابراین قبل از خواب آنها را مصرف نکنید. مطالعات نشان می دهد که خوابیدن به پهلوی چپ علائم را کاهش می دهد و خوابیدن به پهلوی راست آنها را بدتر می کند. خوابیدن به پشت نیز می تواند رفلکس های شما را افزایش دهد. بالا بردن سر و شانه ها می تواند کمک کننده باشد.

کاهش وزن برای کبد و رفلاکس معجزه می کند.

مشکل خستگی بعد از خواب

2. برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار می شوید

Nocturia نام رسمی برای دستشویی رفتن در نیمه شب است. بنیاد ملی خواب تخمین می زند که 65 درصد از افراد مسن به دلیل تکرر ادرار دچار کمبود خواب هستند. البته بدن ما یک فرآیند طبیعی دارد که در هنگام خواب ادرار را حفظ می کند. بنابراین می‌توانیم 8-6 ساعت بدون نیاز استراحت کنیم، اما با افزایش سن، به دلیل کاهش هورمون‌های ضد ادرار، نمی‌توانیم مایعات را برای مدت طولانی حفظ کنیم.

چگونه خواب را متوقف میکند؟

برای افرادی که نیاز به حمام دارند، پس از حمام نمی‌توان دوباره به خواب رفت و نیمه‌های شب دچار بی‌خوابی می‌شوند و ساعت‌ها بیدار می‌مانند، اما برای برخی دیگر، شرایط حساس‌تر است، ممکن است مبهوت شوند. . بدون اینکه به طور کامل بیدار شود و سعی کند سیگنالی بفرستد که باید برود.

چه باید کرد؟

با مراحل ساده شروع کنید. حداقل سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب هیچ مایعی ننوشید. این شامل غذاهای حاوی مایعات زیاد مانند سوپ و میوه است. مصرف قهوه و چای خود را کاهش دهید. اسید موجود در قهوه و چای می تواند مثانه را تحریک کند.

قبل از رفتن به رختخواب و به خواب رفتن کامل، به توالت بروید و قبل از به خواب رفتن مثانه خود را کاملا خالی کنید. همچنین اگر مشکلات ادراری و پروستات دارید، باید آن را بررسی کنید. التهاب پروستات، هیپرپلازی پروستات و تومورهای پروستات می تواند باعث تکرر ادرار در زنان شود، عفونت بیش از حد دستگاه ادراری، بی اختیاری و سیستیت از علل شایع مشکلات ادراری هستند.

دیابت همچنین می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود، بنابراین اگر اخیراً آزمایش دیابت انجام نداده اید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. همه این روش ها با شکست مواجه می شوند و شما نمی توانید علت مشکل خود را پیدا کنید، از داروی ضد ادرار استفاده کنید، تکرر ادرار در خواب را متوقف می کند.

بعد از خواب دوش بگیرید

3. دندان قروچه یا دندان درد دارید

دندان قروچه یا دندان قروچه به طور رسمی به عنوان دندان قروچه شناخته می شود. فعالیت عضلانی ناخودآگاه دندان قروچه معمولاً بدون اطلاع شما ادامه می یابد. کارشناسان تخمین زده اند که تنها 5 درصد از افرادی که تا زمان مشخصی در خواب به دندان ها و فک های خود آسیب می رسانند. اگر همسرشان با صدای آن از خواب بیدار نشود یا دندانپزشک متوجه آسیب دندان های آنها نشود، از آن بی خبر است یکی دیگر از مشکلات دندان قروچه این است که به جای اینکه دندان های خود را محکم به هم فشار دهید، آنها را حرکت دهید. تشخیص سمت چپ و دندان قروچه ممکن است دشوار باشد، اما یکی از علائم این است که با درد یا سفتی در گردن از خواب بیدار می شوید.

چگونه خواب را متوقف میکند؟

دندان قروچه شامل انقباض عضلات فک می شود و در نتیجه آرامش لازم برای خواب را مختل می کند.

و اگر این مشکل را دارید بدن شما به جای استراحت در حال حرکت است.

چه باید کرد؟

به دندانپزشک خود مراجعه کنید و اگر ندارید، دانشجویان زیر نظر استاد دندانپزشکی خدمات ارزان تری ارائه می دهند، دندانپزشک می تواند ریشه مشکلات را بیابد، مثلاً ردیف دندان ها را بررسی می کند و در صورت لزوم. ، هنگام خواب از محافظ دهان استفاده می کند. اگر دندان قروچه مشکل اصلی شماست، وسایل دندانپزشکی مخصوصی برای این کار وجود دارد.

متخصصان همچنین توصیه می کنند از جویدن آدامس در طول روز خودداری کنید زیرا ممکن است هنگام خواب به جویدن ادامه دهید.بعضی از این افراد با تزریق بوتاکس به فک خود از این مشکل خلاص می شوند.

بوی بد دهان بعد از خواب

سندرم پای بیقرار و خروپف

4. در تمام تخت حرکت می کنید یا با هم بسته از خواب بیدار می شوید.

علامت آن چیست؟

این حرکت نشان دهنده سندرم پاهای بی قرار یا مشکل اختلال حرکت اندام PLMD است.

چگونه خواب را متوقف میکند؟

پزشکان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث اختلال حرکتی خواب می شود، اما می دانند که ارتباط مستقیمی با کمبود خواب عمیق و آرام دارد. نخوابیدن به بخشی از بدن تبدیل می شود.

چه باید کرد؟

برای تشخیص سندرم بی خوابی و بررسی مشکل خود به پزشک مراجعه کنید.

دیابت، آرتریت، نوروپاتی محیطی، کم خونی، بیماری تیروئید و مشکلات کلیوی می توانند باعث سندرم بی خوابی پا شوند. در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید تعدادی از داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و لیتیوم می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد سندرم پای بی قرار شوند.

همچنین می توانید تغییرات رژیم غذایی را امتحان کنید تا مطمئن شوید علاوه بر اسید فولیک، آهن و ویتامین B کافی دریافت می کنید. پزشک با تشخیص این سندرم، با تجویز دارو برای بیماری پارکینسون، علائم اسپاسم عضلانی را از بین می برد و می تواند از دارو برای عمق بخشیدن به خواب و جلوگیری از حرکات ناخواسته در خواب سبک استفاده کند.

قرص خوابآور

5. با دهان خشک یا بوی بد از خواب بیدار می شوید.

علامت آن چیست؟

هم تنفس دهانی و هم خروپف باعث ایجاد مشکل در خواب می شود.به دنبال آب دهان روی بالش یا گوشه دهان خود باشید.از همسرتان در مورد خروپف و تنفس دهانی یا زمزمه کردن در خواب بپرسید.

چگونه باعث بیخوابی میشود؟

تنفس دهانی و خروپف از دریافت هوای کافی برای استراحت و توقف خواب شما جلوگیری می کند. خروپف با صدای بلند، به خصوص زمانی که همراه با خس خس یا خرخر باشد، می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی تنفسی باشد.

چه باید کرد؟

یاد بگیرید که از طریق بینی نفس بکشید. از نوارهای بینی برای جلوگیری از خروپف استفاده کنید که در داروخانه ها موجود است. یا از قطره های بینی برای مرطوب نگه داشتن بینی خود استفاده کنید. وضعیت خوابیدن را آزمایش کنید: بیشتر افراد تمایل دارند به پشت دراز بکشند و از طریق دهان نفس بکشند. از بالش های خواب جانبی استفاده کنید یا از توپ تنیس استفاده کنید یک توپ تنیس را در جیب پشتی خود قرار دهید تا به شما یادآوری کند که به پشت می خوابید.

قرص های خواب آور باعث خروپف می شوند، بنابراین از مصرف داروهای آرام بخش خودداری کنید.

از دست دادن حتی چند پوند می تواند خروپف را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد که اگر هیچ یک از این راه حل ها جواب نداد، برای آزمایش شرایط تنفسی مرتبط با خواب مانند آپنه به پزشک مراجعه کنید.

حرکت و لرزش در هنگام خواب

آپنه و عدم هماهنگ

6. بد می خوابید، همیشه احساس خستگی می کنید و با گلودرد یا گردن درد از خواب بیدار می شوید

علامت آن چیست؟

آپنه انسدادی خواب اختلالی است که به صورت قطع شدن تنفس در فواصل 10 ثانیه یا بیشتر تعریف می شود. یک مشکل خفیف تنفسی سندرم UARS است که در آن تنفس قطع می شود اما در فواصل زمانی کمتر از 10 ثانیه. تعداد افراد مبتلا به آپنه خواب دانشمندان تخمین می زنند که 20 میلیون آمریکایی به آپنه خواب مبتلا هستند و 87 درصد از آنها از ابتلا به آن بی اطلاع هستند. یک اشتباه این است که فکر کنید خروپف یکی از علائم آپنه خواب است، زمانی که اکثر افراد مبتلا به آپنه خواب خروپف نمی کنند. .

چگونه خواب را متوقف میکند؟

آپنه باعث انسداد گلو و قطع جریان هوا می شود و از دریافت اکسیژن کافی جلوگیری می کند.

این شبیه به UARS است، اما معمولاً موقعیت زبان است که هوا را خارج می کند.میزان اکسیژن در خون کاهش می یابد و مغز می داند که اکسیژن کافی دریافت نمی کند، شروع به بیدار شدن می کند که باعث بد خوابی می شود. افزایش وزن باعث آپنه می شود. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که با افزایش وزن افراد، بافت های نرم ناحیه زیر گلو تشکیل شده و باعث انسداد می شوند.

چه باید کرد؟

یک متخصص گوش و حلق و بینی که دهان، گلو و بینی را معاینه می کند تا ببیند چه چیزی باعث توقف کار تنفس می شود تا مشکل را برطرف کند. و سطح اکسیژن شما باید هنگام خواب اندازه گیری شود. پزشک احتمالاً دستگاه فشار هوا به شما می دهد. PEP را توصیه کنید. ماسکی که مستقیما هوا را تزریق می کند و برای آپنه بسیار موثر است.ماسک دیگری به نام Bipop همین کار را انجام می دهد اما دارای دو تنظیم فشار است.ماسک های فشار هوا فقط زمانی کار می کنند که شما آنها را می پوشید.برای انتخاب مدل مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

گزینه‌های دیگر عبارتند از: دستگاه‌های دهانی که فک شما را به جلو و عقب می‌برد تا موقعیت جغرافیایی صحیحی برای تنفس ایجاد کند، جراحی برای برداشتن بافت اضافی گلو، و روش‌های جدیدتر که شامل بخیه می‌شود. کاهش بافت دائمی و بینی سرپایی و استفاده از لیزر و دی اکسید کربن برای کاهش لوزه ها

7. خوب می خوابید، اما مدام احساس خواب آلودگی می کنید و در حین رانندگی به خواب می روید

علامت آن چیست؟

مشکلات ریتم شب یا هماهنگی شب و روز باعث این مشکل می شود.خواب نامنظم، دیر خوابیدن، خوابیدن در نور شدید و تغییر برنامه کاری، استفاده از کمک هزینه و سایر وسایل در رختخواب می تواند چرخه خواب شما را مختل کند.

احساس خستگی

چرا خواب را قطع میکند

شروع تاریکی باعث تولید ملاتونین می شود که خواب را کنترل می کند. برعکس، وقتی چشمان شما نور را ثبت می کنند، ملاتونین خاموش می شود و به شما می گوید زمان بیدار شدن است. حتی مقدار کمی نور در اتاق می تواند بدن شما را بی خواب کند. دانشمندان می گویند از دستگاه هایی با صفحه نمایش روشن، چون نور را مستقیماً به چشم شما می رساند و در طیف نور آبی قرار دارد، منجر به آریتمی روزانه می شود.

چه باید کرد؟

سعی کنید برنامه خواب منظمی داشته باشید که دور از چرخه طبیعی روز و شب نباشد و ترجیحاً شب بخوابید. مشاوره تخصصی از ساعت 10 شب تا 6 صبح یا 11 شب تا 7 شب می باشد. اگر صبح ها احساس خستگی می کنید، بیرون بروید. و صبح پیاده روی کنید، متوجه خواهید شد که چقدر راحت تر خواهد بود. در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و خود را مجبور کنید که در ساعت مشخصی صبح با نور از خواب بیدار شوید. تو بیدار میشی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از بیدار شدن از خواب به جای احساس آرامش، احساس کسل و خستگی داشته باشید.

پریسا عدیمی، فلوشیپ خواب در رابطه با خستگی بعد از خواب گفت: علت های متفاوتی در بروز خستگی بعد از
خواب وجود دارد که یکی از آنها کم بودن میزان استراحت فرد است، یا اینکه
در طول یک ماه یا یک هفته مدت خواب لازم را در شب نداشته باشد، به همین علت
با خستگی مفرط از خواب بیدار می شود.

علت بعدی مشکلات متابولیک داخلی، واکنش های شیمیایی است که در داخل بدن انجام می شود و سطح قند، سدیم و پتاسیم بدن را کنترل می کند، نه به میزان لازم.

به عنوان مثال، فردی ممکن است از داروهایی استفاده کند که سطح پتاسیم یا سدیم بدن او را به دلیل فشار خون کاهش می دهد یا فردی که از انسولین استفاده می کند.

در واقع این الکترولیت ها مقدار نرمال مورد نظر را ندارند، بنابراین او پس از خواب احساس خستگی می کند.

وی بیان کرد: خستگی یک علامت غیراختصاصی است که در بسیاری از بیماری های داخلی همراه بیمار است، اما به ویژه در 30 تا 40 سال اخیر یکی از علل مهم خستگی در فرد سالم و عدم مصرف دارو مشکل ساز است. برای توقف نفس شب را بلند کردند. یعنی افرادی که خواب کافی دارند، اگر مغز یا قلبشان به دلایل مختلف تحت فشار باشد، شب ها دچار تنگی نفس می شوند و نمی توانند خوب بخوابند، بنابراین خسته از خواب بیدار می شوند.

ادیمی گفت: وقتی فردی با شکایت از خستگی بعد از خواب مراجعه می کند باید تاریخچه کامل یک ماه گذشته را به او بدهیم. برخی از مسائل عصبی داخلی عبارتند از نوع خواب، زمان خواب، زمان بیداری یا خروپف.

وی بیان کرد: باید از بیمار پرسید که آیا خستگی کار روزانه او را مختل کرده است یا فقط در عضلات خود احساس گرفتگی می کند که برای اختلال در کار روزانه و آزمایشات داخلی مانند تیروئید، قند، کلیه و … بسیار مهم است. باید بررسی شود، از جمله این که اگر شخصی در طول شب خروپف می کند، همسرش یا فردی که در اتاق کنارش است از خواب بیدار می شود، بسیار مهم است.

ادیمی در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه افراد چقدر باید بخوابند، گفت: میزان خواب نوزادان از 18 ساعت تا 8 ساعت برای بزرگسالان متغیر است.

جالب اینجاست که تحقیقات نشان داده افرادی هستند که به دلیل ژن هایشان اصلا نمی توانند صبح زود از خواب بیدار شوند. همچنین اگر فردی بخواهد کم خوابی بعد از ظهر را جبران کند، از نظر سلامت بدن وضعیت خوبی نیست، اما خواب بعد از ظهر باید حدود 15 دقیقه باشد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بيتا

ممنون از این مقاله خوب و کاربردی. بعد از خوندنش راه‌هایی که برای بهتر شدن حالم پیشنهاد کردید رو امتحان کردم و واقعا تاثیر گذار بودن. از اینکه وقت گذاشتید و به این موضوع پرداختید متشکرم.

دکمه بازگشت به بالا