چرا وجود مارها برای ادمیان مفید است علوم نهم

به این مقاله چند ستاره می دهید؟

[مجموع: 1 میانگین: 5]

حیوانات مهره دار

برای دانلود فایل پی دی اف حیوانات مهره دار اینجا کلیک کنید.

وقتی به اطراف خود نگاه می کنیم، حیوانات زیادی را می بینیم که با زندگی ما مرتبط هستند. بسیاری از آنها بی مهرگان و کوچک هستند که شما با برخی از آنها برخورد کرده اید. اما بسیاری از حیوانات اطراف ما جثه بزرگی دارند که ستونی از مهره ها در بدنشان وجود دارد، بنابراین طول بدن برخی از آنها به چند متر می رسد. وجود این حیوانات در زندگی ما بسیار مهم است. از جمله تهیه غذا، پوشاک، حمل و نقل، سواری و سرگرمی. در این فصل با انواع مهره داران، خصوصیات و اهمیت آنها آشنا می شوید.

حیوانات با ستون فقرات

جانوران مهره دار در بخشی از اسکلت داخلی خود ستونی از مهره ها دارند که سایر قسمت های اسکلت به آن متصل است. وجود این ویژگی در این حیوانات باعث تفاوت بین مهره داران از نظر اندازه و قدرت نسبت به سایر حیوانات می شد. همانطور که می دانید مهره داران به پنج گروه ماهی، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران طبقه بندی می شوند.

ماهی ها

به احتمال زیاد همه شما یک یا چند ماهی دیده اید. بیشتر ماهی ها دوکی شکل هستند. یعنی سر و دم آنها کشیده و وسط بدنشان پهن است. سطح بدن اکثر ماهی ها لغزنده و پوشیده از فلس است.

برای گفتگو

آیا در مورد ظاهر خاردار بدن ماهی، لغزنده بودن سطح بدن و قرار گرفتن قسمتی از هر فلس جلویی روی فلس عقب صحبت می کنید و برای هر یک از این ویژگی ها دلیل بیاورید.

ماهی آبشش و باله دارد. به همین دلیل برای زندگی در آب مناسب هستند. در آبشش ها مویرگ های خونی زیادی وجود دارد که عبور آب از روی آنها باعث تبادل گاز بین آب و خون می شود.

بیشتر ماهی ها باله های متفاوتی دارند. مانند باله های دمی، پشتی، سینه ای و شکمی که بسته به محل قرارگیری آنها وظایف مختلفی مانند ایجاد حرکت، تغییر سرعت و جهت حرکت را بر عهده دارند (شکل 1).

شکل 1- انواع باله در ماهی قزل آلا، پوشش آبششی و خط جانبی نیز مشخص شده است.

جمع آوری اطلاعات

اطلاعاتی در مورد نقش و عملکرد باله ها در ماهی جمع آوری کنید و به کلاس برگردانید.

فعالیت تشریح ماهی

ماهی سالمون تازه تهیه کنید. ابتدا ویژگی های ظاهری مانند باله ها، آبشش ها، فلس ها و خط جانبی را بررسی کنید. سپس ناحیه شکم آن را با یک برش طولی در پایین شکم و دو برش به سمت بالا باز کنید و با کمک معلم خود آن را با شکل زیر و قسمت های مختلف دستگاه گوارش، گردش خون، دفع، تولید مثل مقایسه کنید. و مثانه شنا

خط جانبی گناد کیسه شنا کلیه کبد نخاع مغز مثانه معده روده طحال کیسه صفرا قلب آبشش دانشمندان ماهی ها را بر اساس نوع اسکلت طبقه بندی می کنند. بزرگترین گروه آنها ماهی های غضروفی و ​​ماهیان استخوانی هستند. مثلاً اره ماهی، کوسه ماهی و خاویار ماهی غضروفی و ​​ماهی آزاد و شیر ماهی استخوانی هستند.

میدونی

مقایسه ماهی استخوانی و غضروفی

مشخصه

غضروفی استخوانی دهان در سطح شکمی در جلوی بدن دم نامتقارن متقارن سرپوش آبششی ندارند

دارند

میدونی

سرانه مصرف آبزیان به ویژه ماهی در ایران 8 کیلوگرم در سال است که بسیار کمتر از میانگین جهانی (18 کیلوگرم) است. این در حالی است که خوردن گوشت سفید از جمله ماهی از بسیاری جهات بهتر از گوشت قرمز است.

جمع آوری اطلاعات

ماهیان خاویاری دریای خزر با کیفیت ترین خاویار دنیا را تولید می کند. اطلاعاتی در مورد انواع ماهیان خاویاری و نحوه تهیه آنها جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

دوزیستان

ممکن است قورباغه یا وزغ را در نزدیکی رودخانه یا سایر محیط های آبی دیده باشید. این حیوانات دوزیستان هستند. چرا به آنها دوزیستان می گویند؟

قورباغه ها بخشی از زندگی خود را در آب و بخشی را در خشکی می گذرانند. بچه قورباغه پس از خروج از تخم، با آبشش نفس می کشد و از جلبک ها و گیاهان آبزی تغذیه می کند و مراحل اولیه رشد خود را در آب طی می کند. آبشش نوزاد در دوران بلوغ به ریه تبدیل می شود. به همین دلیل، قورباغه بالغ می تواند آب را ترک کرده و در خشکی عمل کند (شکل 2). غذای قورباغه بالغ عمدتاً حشرات است و با داشتن پوست نازک و مرطوب بدون فلس، تنفس پوستی را نیز انجام می دهد.

قورباغه ها و وزغ ها از گروه دوزیستان بی دم و سمندرها از گروه دوزیستان دم دار هستند (شکل 3).

شکل 3- انواع دوزیستان الف) وزغ ب) سمندر ج) قورباغه

میدونی

قورباغه ها عموما بدنی کشیده و پوستی صاف و لغزنده دارند. اما وزغ ها جثه بزرگ و پوست خشک و خشن دارند. قورباغه ها در آب و وزغ ها در خشکی فعالیت بیشتری دارند.

خزندگان

پوست خزندگان با فلس های ضخیم و سخت یا صفحات استخوانی پوشیده شده است. این ساختارها به خزندگان اجازه می دهد تا در خشکی زندگی کنند. آب بدن آنها از بین نمی رود و بنابراین حیوان به آب کمتری نیاز دارد.

برای گفتگو

شاید شما مارها، مارمولک ها و لاک پشت ها را دیدید. توضیح دهید که چرا به این حیوانات خزندگان می گویند.

حدود 200 میلیون سال پیش خزندگان باستانی (دایناسورها) بزرگترین گروه مهره داران روی زمین بودند و بیشتر آنها از خزندگان امروزی بزرگتر بودند. تنوع خزندگان امروزه بسیار محدودتر از خزندگان باستانی است. گروه های اصلی خزندگان امروزی عبارتند از:

مارها، لاک پشت ها، مارمولک ها و تمساح ها (شکل 2).

شکل 4- انواع خزندگان

مارها: بدون دست و پا یکی از آشناترین خزندگان هستند که برخی در خشکی و برخی در آب زندگی می کنند و گونه های سمی و غیر سمی نیز وجود دارد. وجود مارها برای انسان مفید است زیرا در کنترل جمعیت خود با تغذیه از حشرات و موش ها خوب عمل می کنند. از زهر مار در تهیه برخی داروها مانند داروهای قلب، ضد خونریزی و داروهای ضد سرطان استفاده می شود.

جمع آوری اطلاعات

اطلاعاتی در مورد سم مار سمی و کاربردهای آن جمع آوری کنید و گزارش را در پاورپوینت به کلاس ارائه دهید.

میدونی

مارهای سمی دندان های خاصی به نام دندان های سمی دارند که مربوط به کیسه زهر است. سر این مارها مثلثی شکل است و گردنی مشخص دارند. اما مارهای غیر سمی معمولاً دارای سر گرد و گردن نامحدود هستند. دم مارهای سمی کوتاه است. اما مارهای غیر سمی دم بلندتری دارند.

لاک پشت ها: انواع خشکی و دریایی وجود دارد. سنگینی و کندی حرکات از نشانه های آن است. این حیوانات به داشتن کت های سخت و قوی معروف هستند. کت آنها بخشی از اسکلت است که امتداد یافته و بدن را می پوشاند.

میدونی

برخی به اشتباه لاک پشت دریایی را دوزیست می نامند، زیرا در آب و خشکی زندگی می کند یا به دلیل داشتن پوسته سخت. اگر این حیوان با ریه نفس می کشد و متعلق به خزندگان است. تمام عمر خود را در دریا می گذراند و فقط برای تخم گذاری به سواحل شنی پناه می برد. نوزاد او بلافاصله پس از جوجه ریزی به سمت دریا حرکت می کند.

مارمولک ها: مارمولک ها و آفتاب پرست ها نمونه هایی از مارمولک ها هستند. هر دو از حشرات تغذیه می کنند. بنابراین در کنترل جمعیت حشرات نقش دارند.

جمع آوری اطلاعات

با مراجعه به منابع موثق، در مورد اهمیت و نحوه بیان دو عبارت زیر اطلاعات جمع آوری و در کلاس ارائه دهید.

الف) آفتاب پرست در محیط های مختلف تغییر رنگ می دهد.

ب) مارمولک ها گاهی دم خود را می برند.

کروکودیل: این جانوران بزرگ و کند حرکت می کنند و در آب های کم عمق زندگی می کنند. چشم هایش روی سر و سوراخ های بینی روی پوزه بلند است. این شرایط به آنها اجازه می دهد بدون دیده شدن در آب شنا کنند. کروکودیل نمونه ای از کروکودیل است که در ایران وجود دارد.

پرنده ها

پرندگان گروهی از مهره داران هستند که بدن آنها پوشیده از پر است. اندام حرکتی جلو در آنها تبدیل به بال شده است. پرندگان دارای ویژگی هایی هستند که می توانند پرواز کنند. استخوان های توخالی و قوی، بدن دوکی شکل و نداشتن مثانه از جمله این خصوصیات است. در کنار ریه های پرندگان کیسه هایی به نام کیسه های هوایی وجود دارد که کارایی ریه ها را در جذب اکسیژن افزایش می دهد. انواع پر در پرندگان وجود دارد. پرها بر اساس شکل و الگوی خود به سه گروه تقسیم می شوند: پر پایین، پر شیک و پر شاهی (شکل 5).

شکل 5- انواع پر در پرندگان

فعالیت

انواع پرها را به کلاس بیاورید. از هر پر یک تکه کوچک بردارید و آن را زیر میکروسکوپ مشاهده کنید.

– مقایسه ساخت انواع پر.

– کدام نوع پرها قوی ترند؟ برای چی؟

– درباره نقش هر نوع پر در پرندگان بحث کنید و نتایج را در کلاس ارائه دهید.

پرندگان بر اساس شکل منقار و پاهایشان طبقه بندی می شوند. شکل منقار نشان می دهد که پرنده چه می خورد و شکل پاهای او محل زندگی پرنده را نشان می دهد. نمونه هایی از پرندگان را در شکل (شکل 6) مشاهده می کنید.

شکل 6- انواع پرندگان

نقش پرندگان در زندگی ما: ما از گوشت و تخم مرغ پرندگانی مانند مرغ، اردک و غاز به عنوان غذا استفاده می کنیم. صدای بسیاری از پرندگان مانند قناری و بلبل در طبیعت برای ما دلنشین است. برخی از پرندگان با خوردن حشرات و دانه های علف های هرز به کشاورزان کمک می کنند. در عین حال حمله پرندگان به محصولات کشاورزی و دامی نیز از معایب آنهاست.

پستانداران (پستانداران)

پستانداران مهره دارانی هستند که دارای غدد پستانی هستند. غده پستانی عضوی است که مایع مغذی به نام شیر تولید می کند. پستانداران در سراسر سیاره، در آب، در خشکی و حتی زیر زمین یافت می شوند. بدن آنها با مو یا پشم پوشیده شده است که عایق خوبی برای حفظ دمای بدن آنها است.

نوزادان ماهی، دوزیستان و غیره در داخل تخمک رشد و نمو می کنند و پس از پایان دوره جنینی از آن خارج می شوند، اما نوزاد اکثر پستانداران دوران جنینی خود را در داخل بدن مادر می گذراند و از مادر تغذیه می کند. . بدن برای رشد

میدونی

کوچکترین پستاندار نوعی خفاش است که بالغ آن 3 سانتی متر طول و حدود 2 گرم وزن دارد. بزرگترین پستانداران نهنگ آبی هستند که نوع بالغ آن با طول بیش از 30 متر و وزن بیش از 190 تن، بزرگترین پستاندار و بزرگترین حیوان زنده روی زمین است. کوچکترین پستاندار ایران حشره خوار کوتوله است که 2 تا 3 گرم وزن دارد.

ساختار کلی اندام های داخلی پستانداران تقریباً شبیه به سایر مهره داران است. با این تفاوت که پیچیده تر است. به خصوص در سیستم عصبی، زمینه های مربوط به هوش، حافظه و هماهنگی عضلات بسیار توسعه یافته است.

پستانداران بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. یکی از این تفاوت ها نحوه پرورش جنین و نوزاد است و بر این اساس پستانداران به سه گروه تخم زا، کیسه دار و جفتی تقسیم می شوند.

پلاتیپوس یا نوک اردک: پستانداری تخم زا است که به خوبی در آب شنا می کند و در لبه آب آشیانه می سازد. پس از خروج از تخم، نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند (شکل 7-الف).

کانگورو: پستاندار کیسه‌داری است که نوزادان آن نارس به دنیا می‌آیند. نوزاد پس از تولد به داخل کیسه شکم مادر که غدد پستانی در آن قرار دارند می خزد. نوزاد تا زمانی که مراحل رشد و تکامل کامل شود از شیر مادر تغذیه می کند (شکل B).

شکل 7- الف) پستاندار تخم زا، ب) پستاندار کیسه دار

پستانداران جفت شده

بیشتر پستاندارانی که روی این سیاره زندگی می کنند جفت هستند. جفت عضوی است که در رحم تشکیل می شود و مواد مغذی و اکسیژن را از خون مادر می گیرد و به رگ های خونی بند ناف می رساند (شکل 8).

شکل 8 – جنین با جفت و بند ناف

پستانداران جفت بر اساس ویژگی های مختلف به گروه هایی تقسیم می شوند، به عنوان مثال بر اساس رژیم غذایی آنها به سه گروه علفخواران، گوشتخواران و همه چیزخواران طبقه بندی می شوند (شکل 9).

شکل 9 پستانداران جفت: الف) گیاهخواران، ب) گوشتخواران، ج) همه چیزخواران

اهمیت پستانداران

انسان ها از بسیاری از پستانداران برای تهیه غذا، تهیه لباس، حرکت و حرکت استفاده می کنند. برخی از پستانداران مانند کفتار و شغال با خوردن لاشه حیوانات در پاکسازی طبیعت نقش دارند. با این کار از گسترش بیماری و آلودگی محیطی جلوگیری می کنند (شکل 10).

گوشتخوارانی مانند گرگ و یوزپلنگ با شکار و شکار حیوانات پیر و ناتوان نقش موثری در پیشگیری از بیماری های عفونی و بقای نسل های حیوانی باهوش و قوی ایفا می کنند. در فصول مناسب، سنجاب دانه ها و میوه های جنگلی را در زیر زمین ذخیره می کند. بسیاری از آنها در بهار رشد می کنند و گیاهان جدیدی در جنگل ها ایجاد می کنند. به همین ترتیب، حضور سنجاب ایرانی برای حفظ جنگل‌های بلوط در دامنه‌های زاگرس اهمیت دارد (شکل 11).

شکل 10 – کفتار

شکل 11- سنجاب

جمع آوری اطلاعات

گفته می شود وجود گراز و خرس در جنگل فوایدی دارد. در این صورت اطلاعات را از منابع موثق جمع آوری کرده و به صورت گزارش در کلاس ارائه دهید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

آره

در رابطه با

خیر

فصل چهاردهم – علم نهم – کتاب باز (جانوران مهره دار) نام خانوادگی و نام …………… شعبه …… .

———————————————— — ———————————————- —— ———-

1- جمله های زیر را کامل کنید.

الف- پوست خزندگان با ……………….. و سخت یا ……………….. …. پوشیده شده است.

ب- تنوع خزندگان امروزی نسبت به خزندگان باستانی بسیار بیشتر شده است.

ت- بیشتر پستاندارانی که روی کره زمین زندگی می کنند بومی ………………….

د- حضور سنجاب های ایرانی برای حفظ جنگل های املاک بسیار مهم است…………

ج- ………………… پستاندار کیسه دار است.

2- اهمیت حیوانات در زندگی انسان را بنویسید؟

3- خصوصیات مهره داران را بنویسید؟

4- مهره داران به چند گروه طبقه بندی می شوند؟

5- خصوصیات ماهی را بنویسید؟

6- چرا ماهی ها برای زندگی در آب سازگار شده اند؟

7- کار آبشش را در ماهی بنویسید؟

8- باله های مختلف ماهی را نام ببرید و وظایف آنها را بنویسید؟

9- ماهی ها بر چه اساسی طبقه بندی می شوند؟

10- مهم ترین گروه ماهی ها را نام ببرید؟

11- سه ماهی غضروفی را نام ببرید؟

12- دو ماهی استخوانی نام ببرید؟

13- تفاوت ماهی غضروفی با ماهی استخوانی را بنویسید؟

14- بهترین خاویار دنیا کجا تولید می شود؟

15- چرا قورباغه ها و وزغ ها را دوزیست می نامند؟

16- چرا بچه قورباغه در آب زندگی می کند در حالی که قورباغه بالغ در خشکی زندگی می کند؟

17- غذا و پوست و نفس قورباغه بالغ چگونه است؟

18- دوزیستان به چند گروه طبقه بندی می شوند؟ آنها را نام ببر؟

19- دو حیوان از گروه دوزیستان بدون دم را نام ببرید؟

20- نوم چندر دوزیست با دم؟

21- تفاوت قورباغه و وزغ را بنویسید؟

22- چرا خزندگان به آب کمتری نیاز دارند؟

23- بزرگترین گروه مهره داران روی زمین در دویست میلیون سال پیش چه نام داشت؟

24- خزندگان امروزی به چند گروه طبقه بندی می شوند؟ آنها را نام ببر؟

25- مارها به چند گونه تقسیم می شوند؟ آنها را نام ببر؟

26- خصوصیات مارها را بنویسید؟

27- چرا مار برای انسان مفید است؟

28- تفاوت مارهای سمی و مارهای غیر سمی را بنویسید؟

29- انواع لاک پشت ها را نام ببرید؟

30- خصوصیات لاک پشت ها را بنویسید؟

31- چرا لاک پشت های دریایی دوزیست محسوب نمی شوند؟

32- مارمولک ها به چند گروه طبقه بندی می شوند؟ آنها را نام ببر؟

33- مارمولک ها در طبیعت چه نقشی دارند؟

34- خصوصیات کروکودیل ها را بنویسید؟

35- تمساح ها را مثال بزنید؟

36- مشخصات پرندگان را بنویسید؟

37- کیسه هوا در پرندگان کجاست؟

38- عملکرد کیسه هوا در پرندگان را بنویسید؟

39- انواع پرهای پرندگان را نام ببرید؟

40- پرهای پرندگان بر اساس چه چیزی دسته بندی می شوند؟

41- پرندگان چگونه طبقه بندی می شوند؟

42- شکل منقار و شکل پاها در پرندگان نشان دهنده چیست؟

43- نقش پرندگان در زندگی ما 4 مورد را بنویسید.

44- نام سایر پستانداران را بنویسید؟

45- خصوصیات پستانداران را بنویسید؟

46- غده پستانی چیست؟

47- بچه ماهی و دوزیستان چه فرقی با بچه پستانداران دارد؟

48- کوچکترین و بزرگترین پستاندار روی کره زمین را نام ببرید؟

49- کوچکترین پستاندار ایران را نام ببرید؟

50- مشخصات ساختمان درونی بدن پستانداران را بنویسید؟

51- پستانداران از نظر نحوه پرورش جنین و نوزاد به چند گروه طبقه بندی می شوند؟

52- پستاندار تخم زا را نام برده و مشخصات آن را بنویسید؟

53- نام دیگری برای پلاتیپوس بنویسید؟

54- پستاندار کیسه دار را نام ببرید و مشخصات آن را بنویسید؟

55- جفت را تعریف کنید؟

56- پستانداران جفتی بر اساس رژیم غذایی در چند گروه طبقه بندی می شوند؟

57- پستانداران در چه مواردی کاربرد دارند؟

58- اهمیت کفتار و شغال در طبیعت را بنویسید؟

59- نقش گرگ و یوزپلنگ در طبیعت را بنویسید؟

60- نقش سنجاب در طبیعت را بنویسید؟

61- کدام حیوان در تمام عمرش ریه تنفس می کند؟

الف- قورباغه ب- سمندر ج- لاک پشت دریایی د- وزغ

62- حیوان تخمگذار که بچه خود را شیر می دهد ………… است.

الف- پرنده ب- خزنده ج- پستاندار د- بی مهرگان

63- اسکلت کدام ماهی با بقیه فرق دارد؟

الف- اره ماهی ب- کوسه ج- شیرماهی د- ماهی خاویار

64- کدام یک از خصوصیات زیر در همه پستانداران مشترک است؟

الف- نوع تغذیه نوزاد ب- زندگی روی زمین ج- زایمان ج- پرواز نمی کند

65- کدامیک در سیستم عصبی پستانداران در مقایسه با سایر مهره داران بیشتر توسعه یافته است؟

الف- تنفس هوشمند ب- حافظه ضربان قلب ج- حافظه هماهنگی عضلات د- تعادل هضم

66- کدام حیوان بیشترین نقش را در حفظ جنگل های بلوط زاگرس دارد؟

الف- موش ب- خوک ج- سنجاب د- گرگ

67- کدام گروه از موجودات مثانه ندارند؟

الف- خزندگان ب- پستانداران ج- ماهیان د- پرندگان

68- کدام حیوان تنفس جلدی ندارد؟

الف- قورباغه ب- کرم ج- سمندر د- مارمولک

69- در کدام حیوان استخوان علاوه بر قدرت و محافظت به سبک شدن بدن کمک می کند؟

الف- قورباغه ب- گنجشک ج- سنجاب د- ماهی قزل آلا

70- کدام گروه پیشرفته ترین سیستم عصبی را دارند؟

الف- پستانداران ب- پرندگان ج- خزندگان د- دوزیستان

Oloomashena.blogfa.com

علوم نهم یکی از مهمترین دروسی است که در افزایش معدل و موفقیت دانش آموزان در چند سال آینده و کنکور نقش بسزایی دارد. در این فصل از کتاب می خواهیم به مهره داران با آموزش علوم فصل نهم از فصل چهاردهم بپردازیم. فصل چهاردهم علم نهم یکی از فصولی است که در امتحانات مختلف از آن سوالات مهمی پرسیده می شود. تمامی مباحث این فصل را تحت عنوان آموزش علوم فصل چهاردهم در این مقاله برای شما آورده ام. همچنین می توانید برای مشاهده آموزش های مربوط به بی مهرگان به آموزش علوم در فصل 9 از فصل 13 مراجعه کنید.

فهرست

آموزش مهره داران علوم نهم

شما می توانید حیوانات را هر روز در اطراف خود ببینید. برخی از حیوانات کوچک و بدون مهره هستند که در درس های قبلی با آن ها برخورد کرده اید. بسیاری از حیوانات دارای بدن بزرگی هستند که در بدن آنها نیز ستون فقرات وجود دارد. در فصل نهم از فصل 14 آموزش علوم با برخی از حیوانات و ویژگی های آنها آشنا می شویم.

همانطور که گفته شد در بدن جانوران مهره دار ستونی از مهره ها در قسمت اسکلت یا استخوان ها وجود دارد که سایر قسمت های استخوان به این ستون متصل می شوند. وجود ستون فقرات در برخی از این حیوانات آنها را از سایر حیوانات متمایز می کرد و این حیوانات از نظر جثه و قدرت با سایر حیوانات متفاوت هستند. مهره داران را می توان به پنج گروه طبقه بندی کرد: ماهی ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران. با ما همراه باشید تا ویژگی های هر یک از این جانوران مهره دار را کشف کنیم.

علاوه بر این، شما همچنین می دانید که امسال با انتخاب رشته 9 سر و کار دارید که بسیار مهم است. اگر به دنبال آموزش کامل در این زمینه برای انتخاب تضمینی و صحیح هستید، توصیه می کنم مقاله جدول انتخاب رشته نهم را مطالعه کنید و با خیال راحت انتخاب رشته خود را انجام دهید.

آموزش ماهی گیری علم نهم

شاید همه شما ماهی ها را از نزدیک دیده باشید. ماهی ها نیز در اشکال و انواع مختلفی وجود دارند. بیشتر ماهی ها دوکی شکل هستند. دوک ماهی سرو بدنی کشیده و بدنه مرکزی پهنی دارد. اگر ماهی را در دست بگیرید، می بینید که بدنش لغزنده و پوشیده از فلس است.

همه ماهی ها دارای آبشش و باله هستند و می توانند به راحتی در آب زندگی کنند. در فضولات ماهی مویرگ های خونی وجود دارد و عبور آب از این مویرگ ها باعث تبادل گاز بین آب و گاز می شود. در تصویر زیر قسمت های مختلف ماهی قزل آلا را مشاهده می کنید.

دانشمندان انواع ماهی ها را بر اساس اسکلت آنها طبقه بندی کرده اند. و دو گروه بزرگ آنها ماهی های غضروفی مانند اره ماهی و کوسه ماهی و ماهی های استخوانی مانند ماهی آزاد و شیرماهی هستند.

همانطور که گفته شد گروه دیگری از مهره داران دوزیستان هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

موسسه آموزشی حرف آخر بهترین انتخاب برای برجسته شدن است

حرف آخر بزرگترین و بهترین گروه آموزشی در زمینه آموزش دوره اول متوسطه و کنکور است که تمامی دروس این مقاطع را در قالب فیلم آموزشی توسط اساتید مجرب در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. فیلم ها و انیمیشن های جالبی که شما را در مطالب دوره غرق می کند. تمامی مطالب دوره را با تصاویر و به صورت کاملا مفهومی مشاهده خواهید کرد. برای آشنایی بیشتر با آموزش این موسسه می توانید هم اکنون فرم زیر را پر کرده و 20 درصد مطالب آموزشی را به صورت رایگان و به عنوان هدیه حرف آخر دریافت کنید.

آموزش دوزیستان، علم نهم

اگر از کنار رودخانه یا محیط های آبی عبور کنید، ممکن است قورباغه ها یا وزغ هایی را دیده باشید که دوزیستان هستند. شکل زیر مربوط به چرخه زندگی یک قورباغه است.

قورباغه ها می توانند هم در خشکی و هم در آب زندگی کنند. بچه قورباغه پس از خروج از تخم، با آبشش نفس می کشد و از جلبک ها و گیاهان آبزی تغذیه می کند. بدین ترتیب بچه قورباغه اولین مراحل زندگی خود را در آب طی می کند. هنگامی که بالغ می شود، آبشش های این حیوان به ریه تبدیل می شود و پس از آن می تواند در خشکی زندگی کند. غذای قورباغه ها در خشکی عمدتاً از حشرات تشکیل شده است. پوست قورباغه ها نازک و بدون فلس است و می توانند از طریق پوست تنفس کنند. برخی از دوزیستان مانند قورباغه و وزغ از گروه دوزیستان بی دم و برخی مانند سمندر از گروه دوزیستان دم دار هستند. در ادامه عکس هایی از این حیوانات را مشاهده می کنید.

آموزش علوم، فصل نهم، فصل چهاردهم خزندگان

در این قسمت از درس علوم چهاردهم به توضیح خزندگان می پردازیم. خزندگان به لطف پوست پوشیده از پوسته های ضخیم و سخت می توانند در خشکی زندگی کنند. آب بدن این حیوانات از بین نمی رود و به آب کمتری نیاز دارند. میلیون ها سال پیش، دایناسورها شکارچیان بزرگتر از شکارچیان امروزی بودند. مارها، لاک پشت ها، مارمولک ها و تمساح ها از گروه خزندگان امروزی هستند.

نهمین فیلم آموزشی علوم خزندگان با حرف آخر

در این ویدیو آموزش حرف آخر فصل چهاردهم علوم نهم قسمت خزندگان را آوردم تا هم به صورت جامع با خزندگان آشنا شوید و هم آموزش های جذاب حرف آخر را بدانید. در ادامه قسمت دوم فیلم آموزش خزندگان را برایتان آوردم.

خزندگان قسمت نهم فیلم آموزشی علمی قسمت دوم

آموزش مار علم نهم

گروهی از خزندگان مار هستند، همه شما این خزنده را می شناسید و می دانید که این حیوان دست و پا ندارد. در تصویر بالا تصویری از یک مار را مشاهده می کنید. برخی از ماهی ها در خشکی و برخی در آب زندگی می کنند و برخی از آنها سمی و برخی غیر سمی هستند. وجود مارها در طبیعت برای انسان نیز مفید است زیرا از حشرات و موش تغذیه می کنند و جمعیت خود را متعادل می کنند. یکی دیگر از مزایای مارها ساخت دارو است. از سم این خزنده در تهیه داروهای قلب، ضد خونریزی و سرطان استفاده می شود.

لاک پشت های علم نهم

مانند مارها، لاک پشت ها هم در آب و هم در خشکی می توانند زندگی کنند. یکی از نشانه های این حیوان وزن و حرکات آن است. کت این حیوان یکی از استخوان های آن است که بدنش را می پوشاند.

مارمولک ها، علم نهم

مارمولک ها گروه دیگری از خزندگان هستند که شامل مارمولک ها و آفتاب پرست ها می شود. این حیوانات از حشرات تغذیه می کنند و جمعیت آنها را تنظیم می کنند.

تمساح های علم نهم

کروکودیل هایی که در عکس قبلی دیدید بزرگ هستند و زیاد متحرک نیستند. این حیوان در آب های کم عمق زندگی می کند. مثلا کروکودیل هم نوعی کروکودیل است و در ایران وجود دارد.

در این قسمت با گروه دیگری از مهره داران به نام پرندگان آشنا می شویم.

تدریس علوم پرنده پایه نهم

این جانوران دارای بدن پردار هستند که شامل ویژگی های خاصی مانند بدن دوکی شکل، استخوان های قوی و توخالی و بدون مثانه است. این حیوانات دارای ریه هستند و برای افزایش کارایی این اندام کیسه هایی به نام کیسه های هوایی در بدن پرنده برای جذب اکسیژن وجود دارد.

پرهای پرندگان به سه گروه مختلف تقسیم می شوند: پرهای پر، پر پر و شاه پر. شکل های مختلف پر را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

قبل از ادامه آموزش علوم فصل نهم از فصل چهاردهم هدیه ویژه ای برای دانش آموزان و اولیای عزیز دارم.

مشاوره علمی رایگان

اگر به دنبال راهی برای نمره 20 و برتری در کلاس خود هستید، بهترین راه این است که در مورد نحوه انجام آن از مشاوران نامه نگاری نهایی مشاوره بگیرید. توجه داشته باشید که این مشاوره توسط مشاوران ارشد به صورت رایگان انجام می شود. به سادگی فرم مشاوره رایگان زیر را تکمیل کنید تا مشاوران نهایی با شما تماس بگیرند و هر آنچه را که برای مطالعه خوب نیاز دارید در اختیار شما قرار دهند. برنامه و پیشرفت تحصیلی این موسسه به شما کمک می کند تا در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره را از تحصیل خود ببرید.

تربیت پستانداران علم نهم

همانطور که گفته شد پستانداران مهره داران هستند و دارای غدد پستانی هستند پستانداران می توانند در هر نقطه از کره زمین زندگی کنند. بدن این حیوانات با مو یا پشم پوشیده شده است که آنها را از گرما و سرما محافظت می کند. نوزادان اکثر پستانداران پس از تولد از بدن مادر تغذیه می کنند. بهتر است بدانید این حیوانات تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و در سه گروه تخمگذار، کیسه دار و جفتی طبقه بندی می شوند. پلاتیپوس یا نوک اردک و کانگورو از گروه پستانداران است که پلاتیپوس یک پستاندار تخم‌زا و کانگورو پستاندار کیسه‌دار است. عکس این دو موجود را در زیر مشاهده می کنید.

در ادامه آموزش علمی فصل نهم از فصل چهاردهم به پستانداران جفتی می رسیم که اکثریت پستانداران کره زمین را تشکیل می دهند.

پستانداران جفتی علم نهم

جفت نوعی عضو است که در رحم مادر تشکیل می شود و از مواد مغذی و اکسیژن موجود در خون مادر استفاده می کند. پستانداران جفتی نیز به انواع مختلفی تقسیم می شوند. مثلاً اگر بخواهیم آنها را بر اساس رژیم غذایی شان طبقه بندی کنیم، شامل گیاهخواران، گوشت خواران و همه چیزخواران می شود.

2/5 – (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر رضایی

خیلی خوب بود. من هیچوقت نفهمیده بودم چرا مارها برای ادمیان مفید هستند. الان مطمئن هستم که مارها برای کنترل جمعیت حشرات و موش‌ها و همچنین درمان برخی بیماری‌ها بسیار مفید هستند.

اميرمحمد

اصلاح عنوان مقاله به چرا مارها برای انسان‌ها مفید هستند باید بشه، چون انتفاضه ایجاد می‌کنه. در کل مقاله خوبی بود، به نظرم مارها به دلیل کنترل جمعیت حیوانات دیگر و کنترل طفره‌روی گیاهان مهم هستند.

علي اصغر

مقاله بسیار کاربردی و معرفتی بود. من همیشه ترسو بودم از مارها، اما حالا با خوندن این مطلب متوجه شدم که اونا هم می‌تونن در بعضی موارد به ما کمک کنن. از این به بعد نگاهم به مارها کاملا عوض شد. خسته نباشید به نویسنده مقاله!

محمدمهدي

خیلی عالی بود! من که خیلی لذت بردم از خوندنش. این مقاله واقعا بهم چیزهایی یاد داد که قبلا نمی‌دونستم. حتما به دوستام معرفیش می‌کنم!

دکمه بازگشت به بالا