چرا همه چیز یک بو می دهد

بو چیست؟

همه عاشق بوی معطر هستند. بوی گل یا بوی مطبوع کیک، اما بوی نامطبوع آن می تواند به همان اندازه ناخوشایند باشد. نکته جالب این است که مقدار آن در هر دو مورد بسیار ناچیز است. آیا می دانستید که انسان می تواند بویی را تشخیص دهد که تنها مقدار کمی از آن در حجم معینی از هوا وجود دارد؟ و این یک واقعیت است که حس بویایی انسان بسیار کمتر از حس بویایی سگ است!

حال بیایید ببینیم چه چیزی باعث ایجاد بو می شود: وقتی یک ماده شیمیایی به انتهای عصبی خاصی می رسد، آن را بو می کنیم.

این ماده باید به صورت گاز باشد در غیر این صورت در هوا حرکت نمی کند و به همین دلیل از دور می توانیم بوی ماده را حس کنیم.

سلول های بویایی در میان موهایی قرار دارند که در داخل مخاط بینی رشد می کنند، این موهای حساس فضای کوچکی را در قسمت بالایی بینی می پوشانند. آنها به طور منظم در کنار هم قرار می گیرند، به طوری که هنگام تنفس، هوا از آنها عبور می کند. اما اگر عمداً بخواهد چیزی شبیه گل را استشمام کند، باید آن را بو کند و این حرکت هوا را مستقیماً به فضای حساس می مکد.

برای ایجاد بو در بدن: باید به صورت بخار باشد تا بتواند از طریق یک ماده متحرک حرکت کند یا به ما برسد. وقتی به قسمت بویایی ویژه بینی می رسد، جریان عصبی ایجاد می کند که به سمت مغز می رود، جایی که حس بویایی درک و تفسیر می شود.

بوهای قابل تشخیص برای ما عبارتند از:

بوی گل های «صورتی، بنفش و…».

بوی معطر و تند «لیمو ترش، سیب و…»

بوی سوزان “فهوح و…”

بوی اقلام فاسد نشدنی “تخم مرغ و پنیر فاسد”

بوی فرار “الکل، بنزین”.

اما اغلب ما بو و طعم را با هم اشتباه می گیریم! زیرا ذرات گازی بسیاری از غذاهایی که می خوریم به موهای حساس می رسد. برای مثال، اگر بوی قهوه ای که می نوشید را نتوانید حس کنید، برایتان آشنا نخواهد بود. در نتیجه به نظر می رسد غذاهایی که سرد می شوند طعم خود را از دست داده اند. حس بویایی شما در هنگام سرد بودن غذا کار نمی کند و بنابراین بر طعم و مزه تأثیر می گذارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام – صفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوگو سوئیساس یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون، پرتغال است. او از دوربین و مغز خود برای فریب دادن چشم بینندگان عکس هایش استفاده می کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه هایی قرار می دهد که به نظر نمی رسد متعلق به آنها باشد و…

بر اساس گزارش موردی که اخیراً منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده است: این مورد با نام مستعار بیمار M در سال 1938 در جریان جنگ غیرنظامی اسپانیایی از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از آن…

در حاشیه فیلم های بزرگ همیشه می خوانید که قرار است شخص دیگری نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را بازی کند و آن بازیگر به دلیل اینکه فیلم را بی اهمیت می دانست یا درگیر پروژه دیگری بود، هرگز نقش را نگرفت. مثلاً به دلیل ترجیح کارگردان. …

ایتالیا خانه های طراحی معروفی دارد. Pininfarina، Bertone، Touring، Giugiaro و Vignale از مهم ترین نام ها در طراحی خودرو هستند. در این خانه های طراحی همه چیز از جمله ماشین ها طراحی شده است. کدام خودروها تجاری هستند و قابل تولید هستند. چی…

شبکه های اجتماعی وبلاگ ها را سرنگون کرده اند. دلایل فروپاشی آنها بسیار بیشتر از محبوبیت شبکه های اجتماعی بود: 1- بسته شدن ابزار رایگان وبلاگ نویسی 2- نوع نوشتن وبلاگ نویسان که هم بسیار انرژی زا و هم وقت گیر بود و به دلیل …

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی کریم عبدالجبار و مربی جان وودن می گوید: هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرد و شما را به جلو برد. با دقت نگاه کن. آتش نشانان آمریکایی آتش را در…

ممکن است در دهانتان بوی بدی گرفته باشد یا نفستان بوی بدی گرفته باشد. این احساس ناخوشایندی است که در میان جمعیت هستید و می خواهید شروع به صحبت کنید، سپس دهانتان بوی بدی می دهد. مطمئناً باعث شرمساری شما می شود و دیگران به دلیل بوی بد دهان شما سعی می کنند از شما فاصله بگیرند. اما ابتدا باید علت را پیدا کنید تا بتوانید آن را درمان کنید. در اینجا علل مختلف بوی بد دهان و راه های درمان آن را شرح می دهیم. اگر علت را پیدا کنید، قطعاً آن را برطرف خواهید کرد و زودتر به نتیجه خواهید رسید.

بوی بد دهان یا بوی بد دهان در پزشکی به آن هالیتوز گفته می شود که می تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد یا نشانه بیماری دیگری باشد.

بوی بد دهان به دلیل مصرف انواع خاصی از مواد غذایی یا عادات بهداشتی نامناسب می تواند بدتر شود. به طور کلی تمام غذاهای خورده شده در یک دهان هضم و تجزیه می شوند. هنگامی که غذا هضم می شود و سپس توسط بدن و خون جذب می شود، در نهایت از طریق خون به ریه ها می رود و در نفس شما ظاهر می شود.

اگر غذاهای با بوی تند (مانند سیر و پیاز) مصرف می کنید، دندان های خود را مسواک می زنید یا از نخ دندان استفاده می کنید، ممکن است ذرات غذا در دهان شما باقی بماند و باعث رشد باکتری ها در بین دندان ها، اطراف لثه و روی زبان شود.

استعمال دخانیات و جویدن تنباکو می تواند باعث بوی بد دهان، زردی دندان ها، کاهش طعم غذا و تحریک لثه ها شود.

بوی بد دهان می تواند علامت هشدار دهنده بیماری لثه باشد. بیماری لثه در اثر پلاک روی دندان ایجاد می شود. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند به لثه و استخوان فک آسیب برساند.

بوی بد دهان می تواند ناشی از عفونت قارچی دهان و پوسیدگی دندان باشد.

خشکی دهان می تواند باعث بوی بد دهان شود. بزاق دهان برای مرطوب و تمیز نگه داشتن دهان، خنثی کردن اسیدهای تولید شده توسط پلاک دندان و همچنین پاکسازی سلول های مرده تجمع یافته روی زبان، لثه ها و داخل گونه ها مورد نیاز است.

بسیاری از بیماری ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند، مانند: عفونت های مزمن سینوسی (سینوزیت)، بیماری ریفلاکس معده (ترشی)، بیماری های کبد و کلیه، دیابت، ترشحات پشت گلو، عفونت های دستگاه دفع (مانند ذات الریه).

درمان بوی بد دهان

با اقدام، می توانید بوی بد دهان خود را کاهش دهید، از بین ببرید یا حتی از آن جلوگیری کنید. چیزهایی مانند:

مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید. دندان های خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید کافی برای از بین بردن ذرات غذا و پلاک مسواک بزنید. مسواک زدن زبان خود را نیز فراموش نکنید. مسواک خود را هر دو یا سه ماه یکبار عوض کنید. یک بار در روز نخ دندان بکشید تا ذرات غذا از روی دندان هایتان پاک شود. اگر دندان مصنوعی دارید، باید شب آن را از دهان خود بیرون بیاورید و صبح قبل از استفاده آن را به خوبی تمیز کنید.

اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید.

حداقل دو بار در سال باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای نوشیدن آب زیاد. نوشیدن آب دهان شما را مرطوب نگه می دارد. جویدن آدامس (بدون قند) و شیرینی (بدون قند) ترشح بزاق را تحریک می کند. ترشح بزاق به حذف ذرات غذا و باکتری ها از دهان کمک می کند. زیاد ترشی نخورید که PH دهان شما را پایین می آورد.

لیستی از غذاهایی که روزانه می خورید را به دندانپزشک نشان دهید تا بهتر بتوانند غذاهایی را که باعث بوی بد دهان شما می شوند پیدا کنند. همچنین اگر دارو مصرف می کنید، حتماً لیست داروها را به دندانپزشک خود نشان دهید، زیرا برخی داروها می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

درمان های خانگی برای از بین بردن بوی بد دهان

دانه های رازیانه دارای خواص ضد میکروبی هستند و به از بین بردن باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند کمک زیادی می کند. دانه های رازیانه همچنین در مشکلات گوارشی که از دلایل اصلی بوی بد دهان در برخی افراد است، بسیار موثر است.

جویدن یک قاشق چای خوری دانه رازیانه بلافاصله پس از خوردن غذاهای تند خوب است. عطر دانه های رازیانه بر بوی غذا غلبه می کند. . بهتر است دانه های رازیانه را با ادویه هایی مانند هل، میخک یا دارچین ترکیب کنید و بعد از غذا این کار را انجام دهید.

چای رازیانه با استفاده از یک قاشق چایخوری دانه رازیانه له شده و یک فنجان آب تهیه می شود.

نوشیدن چای با عسل نیز مفیدتر است

روغن درخت چای برای مبارزه با باکتری ها و قارچ های رشد یافته در داخل دهان استفاده می شود و در رفع بوی بد دهان بسیار موثر است.

مقدار مساوی روغن درخت چای، روغن نعناع و آب لیمو را در یک لیوان آب مخلوط کنید و از این مخلوط به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

دندان های خود را به طور مرتب با خمیر دندان مسواک بزنید سپس دهان خود را با آب بشویید و سپس از چند قطره روغن درخت چای استفاده کنید.

یا از خمیر دندان حاوی عصاره درخت چای استفاده کنید

از جوش شیرین استفاده کنید:

جوش شیرین یک درمان خانگی عالی برای بوی بد دهان است. تعادل pH دهان را حفظ می کند و از تجمع باکتری ها در داخل دهان جلوگیری می کند و در عین حال پلاک ها و لکه ها را از روی دندان ها پاک می کند. اما استفاده بیش از حد از جوش شیرین باعث پوسیدگی دندان می شود، بنابراین لازم است پس از استفاده از جوش شیرین، دهان خود را به خوبی شستشو دهید. برای جلوگیری از بوی بد دهان می توانید از جوش شیرین به روش های مختلف استفاده کنید.

مسواک را در یک قاشق چای خوری جوش شیرین آغشته کنید و دندان های خود را با آن مسواک بزنید، این کار به رفع بوی بد دهان کمک می کند.

دندان های خود را با استفاده از ترکیبی از خمیر دندان مسواک بزنید یا به طور منظم جوش شیرین را با خمیر دندان اضافه کنید و دهان خود را بشویید.

اکنون دندان های خود را با مقدار کمی جوش شیرین مسواک بزنید تا تعادل pH را کنترل کنید و دهان خود را کاملا بشویید.

یک لیوان آب گرم را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کرده و با این محلول چندین بار در روز غرغره کنید.

شستشو با سرکه:

سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد میکروبی اش شناخته شده است.وجود اسید در سرکه سیب رشد باکتری ها را در دهان کاهش می دهد و به حذف پلاک کمک می کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید. قبل از خوردن غذا بنوشید. انجام منظم این درمان خانگی بوی بد دهان را از بین می برد و برای دستگاه گوارش مفید است.

بعد از غذا با سرکه سیب رقیق شده غرغره کنید تا بوی بد دهان را از بین ببرید.

موارد مشابه

از چای شنبلیله استفاده کنید:

شنبلیله در درمان مشکلات تنفسی و بوی بد دهان. کاهش رشد باکتری ها در حفره دهان موثر است.
دستورالعمل استفاده:

یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را در نیم لیتر آب جوش مخلوط کنید و به مدت 15 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید.این نوشیدنی نیز راه خوبی برای جلوگیری از بوی بد دهان است.

دارچین حاوی اسانسی به نام سینامیک آلدهید است که به کاهش بوی بد دهان کمک می کند
دستورالعمل:

یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک فنجان آب به مدت 10 تا 15 دقیقه دم کنید.

دهانشویه دارچین با مخلوط کردن نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین، آب یک لیموی تازه و یک و نیم قاشق چای‌خوری عسل در یک فنجان آب گرم تهیه می‌شود.

مخلوط را در یک بطری محکم در بسته تکان دهید و روزانه غرغره کنید.

دریافت کمک لیمو:

اسید موجود در لیمو از رشد باکتری ها در دهان و دندان جلوگیری می کند و به رفع بوی بد دهان کمک می کند.

قبل از رفتن به رختخواب از مخلوط یک قاشق چایخوری آب لیمو در یک فنجان آب گرم و کمی نمک استفاده کنید.

جعفری بخورید:

جعفری یک داروی طبیعی موثر برای از بین بردن باکتری های دهان است. جویدن جعفری باعث تحریک جریان بزاق و کاهش احتمال رشد باکتری در دهان می شود.

چند برگ جعفری تازه را در سرکه آغشته کنید و 1 تا 2 دقیقه بجوید. آدامس نعناع نیز مفید است.

آب چند برگ جعفری با آبمیوه گیری هر بار که می خواهید یک جرعه بنوشید، هم بوی بد دهان را از بین می برد و هم در پیشگیری از سوء هاضمه مفید است.

یک فنجان جعفری خرد شده را در دو فنجان آب مخلوط کنید.

بعد از غذا دهان خود را با این محلول بشویید.

خوردن میخک:

در حال حاضر روغن معطر میخک دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی بوده و از رشد باکتری ها و سایر عفونت های دهان جلوگیری می کند.

دستورالعمل ها:

بعد از غذا ۲ تا ۳ میخک بجوید تا در عرض چند دقیقه از بوی بد دهان خلاص شوید.

3-4 میخک را در 2 فنجان آب گرم به مدت 10-20 دقیقه نگه دارید و کمی شیرین کننده طبیعی به آن اضافه کنید.

چای بنوشید:

چای سیاه و چای سبز داروهای عالی برای بوی بد دهان هستند. چای سیاه پلاک های دندانی را کاهش می دهد و همچنین باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند را از بین می برد.

یک چای کیسه ای را در یک قابلمه آب گرم قرار دهید و آن را چند بار در روز بنوشید تا بوی بد دهان را کنترل کنید.

همچنین بخوانید:

مشکلات دندان عقل و رشد آنها

چه چیزی باعث ایجاد آفت می شود و چگونه درمان می شود؟

سفید کردن دندان در خانه

دلیلی وجود دارد که حمام ها مجهز به پنکه هستند: بله، برای از بین بردن رطوبت حمام است، اما بوها را نیز از بین می برد. مدفوع بوی بدی دارد و بوی آن می تواند سرنخی از علل آن به ما بدهد.

مدفوع معمولا بوی نامطبوعی دارد. در بسیاری از موارد، مدفوع کثیف ناشی از غذاهایی است که می خوریم و باکتری های موجود در روده بزرگ. با این حال، مدفوع بدبو نیز می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی سلامتی باشد. اسهال، نفخ یا باد شکم همراه با مدفوع بدبو ممکن است رخ دهد. این مدفوع معمولا شل یا آبکی است.

دلایل

ممکن است متوجه شویم که مدفوع بوی مشخصی دارد. دلایل متعددی وجود دارد که می تواند نشان دهنده تغییرات رژیم غذایی یا مسائل اساسی باشد که نیاز به توجه فوری دارند.

غذا

بوی معمولی مدفوع بر اساس میکروبیوتای روده شما است. یعنی نوع باکتری شما و نحوه تخمیر این باکتری ها در رژیم غذایی شما.

این میکروبیوتا از بدو تولد است و اصلاح آن دشوار است. اگر آنتی بیوتیک یا پروبیوتیک مصرف کنیم، پس از قطع استفاده از آنها، میکروبیوتای روده شما در بدن شما به حالت عادی باز می گردد. با این حال، این غذایی است که می خورید که می تواند برخی از مدفوع را گندیده یا خوشمزه تر کند:

کربوهیدرات ها بسیار قابل تخمیر هستند و بر این بو تأثیر می گذارند.

سیر و پیاز عامل اصلی ایجاد بو هستند زیرا حاوی سولفات هستند که به مواد بدبو تجزیه می شوند. به همین دلیل است که مدفوع شما بوی بد می دهد یا بوی گوگرد می دهد.

حبوبات و لوبیا حاوی آنزیمی هستند که هضم شما را مهار می کند و به شما گاز بیشتری می دهد.

بوی تخم مرغ گندیده؟ علاوه بر فاهیتای اسفناج سیر یا پیاز سرخ شده، سایر مقصران حاوی سولفات عبارتند از غذاهای پرچرب، لبنیات، گوشت و الکل.

سوء جذب

سوء جذب نیز یکی از علل شایع مدفوع کثیف است. زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند مقدار مناسبی از مواد مغذی را از غذایی که می خورید جذب کند. این معمولاً زمانی اتفاق می افتد که عفونت یا بیماری وجود داشته باشد که روده ها را از جذب مواد مغذی از غذا باز می دارد.

علل شایع سوء جذب عبارتند از:

بیماری سلیاک، که واکنشی به گلوتن است که به پوشش روده کوچک آسیب می رساند و از جذب مناسب مواد مغذی جلوگیری می کند.

بیماری التهابی روده (IBD)، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو.

عدم تحمل کربوهیدرات، که ناتوانی در پردازش کامل قند و نشاسته است.

عدم تحمل پروتئین شیر

آلرژی غذایی.

IBD یک بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث التهاب روده شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، خوردن برخی غذاها باعث التهاب روده می شود. افراد مبتلا به بیماری التهابی روده اغلب از اسهال بدبو یا یبوست شکایت دارند. آنها همچنین پس از خوردن برخی غذاها دچار گاز معده می شوند و این گاز می تواند بوی بدی داشته باشد.

عفونت

عفونت هایی که روده ها را تحت تاثیر قرار می دهند نیز می توانند باعث ایجاد مدفوع بدبو شوند. گاستروانتریت، التهاب معده و روده، می تواند پس از خوردن غذای آلوده به باکتری هایی مانند E. coli یا سالمونلا، ویروس ها یا انگل ها رخ دهد. “بوی شیرین” توصیفی است که معمولاً با مدفوع انسان مرتبط است، اگرچه یک عفونت باکتریایی وجود دارد که می تواند منجر به مدفوع شیرین ناسالم شود و به عنوان عفونت کلستریدیوم دیفیسیل تشخیص داده می شود.

مدت کوتاهی پس از ابتلا به عفونت، ممکن است گرفتگی های شکمی را تجربه کنیم و سپس مدفوع آبکی و بدبو داشته باشیم.

ژیاردیا

ژیاردیا تک یاخته ای است که به طور معمول باعث اسهال ماهی یا بدبو می شود. بوی نامطبوع ژیاردیازیس ناشی از سوء جذب چربی است. اگر از طریق غذا یا نوشیدنی آلوده دچار عفونت ژیاردیا شویم. ارگانیسم در درجه اول روده کوچک را آلوده می کند و باعث تخریب پوشش داخلی آن می شود و منجر به سوء جذب می شود.

ژیاردیازیس می تواند هم حاد و هم مزمن باشد. و در افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند، کودکان زیر 6 سال، افراد مسن و بیماران نقص ایمنی (مانند افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند) شایع تر است.

در سراسر جهان، ژیاردیا لامبلیا سومین علت شایع اسهال حاد (پس از روتاویروس و کریپتوسپوریدیوم) است. سالانه حدود 300 میلیون مورد در سراسر جهان گزارش می شود. 75 درصد افراد مبتلا به ژیاردیازیس حاد اسهال آبکی با بوی ماهی دارند. علاوه بر این، افراد مبتلا به فرم مزمن ژیاردیازیس نیز بیشتر در معرض اسهال ماهی یا بدبو هستند.

کم آبی بدن

کم آبی باعث افزایش تمایل به یبوست می شود. مدفوع تقریباً از 75٪ آب و 25٪ مواد آلی تشکیل شده است (ما در مورد کربوهیدرات ها، فیبر، پروتئین و چربی هضم نشده صحبت می کنیم).

هنگامی که ما به خوبی هیدراته می شویم، این مایع کمک می کند مدفوع راحت تر از طریق دستگاه گوارش حرکت کند و حرکات روده سالم را تسهیل می کند. هنگامی که بدن ما کم آب می شود، مایعاتی که به طور معمول به عبور غذای هضم شده از روده کمک می کنند، در مدفوع جذب می شوند. مدفوع یبوست معمولاً بوی متفاوتی دارد زیرا مدت زیادی است که در روده بزرگ بوده است.

گاستروانتریت ویروسی

گاستروانتریت ویروسی بسیار شایع است (شایع تر از ژیاردیازیس). تا 70 درصد از موارد اسهال عفونی حاد به دلیل ویروس ها است. شایع ترین ویروس ها نورویروس ها (شایع تر)، روتا ویروس ها (این روزها به دلیل واکسیناسیون کمتر رایج هستند) یا آدنوویروس ها و غیره هستند.

گاستروانتریت ویروسی به آنفولانزای معده نیز معروف است زیرا باعث اسهال آبکی حاد (گاهی با بوی ماهی)، حالت تهوع و استفراغ می شود. و علائم آنفولانزا مانند تب، سردرد، بدن درد و غیره. تمایز بین ژیاردیازیس و گاستروانتریت ویروسی آسان نیست. با این حال، گاستروانتریت ویروسی معمولا خفیف تر است.

بر خلاف ژیاردیازیس (که یک تا چهار هفته طول می کشد)، آنفولانزای معده اغلب چند روز طول می کشد. علاوه بر این، درد بدن با گاستروانتریت ویروسی بارزتر است.

کمبود فیبر

شاید تا به حال متوجه شده باشیم که ویژگی های مدفوع تا حد زیادی به چیزی که ما جذب می کنیم بستگی دارد. همانطور که گفته شد، برخی از غذاها بیشتر از بقیه به هضم کمک می کنند. فیبر می تواند به دو صورت عمل کند: به عنوان یک عامل حجیم در بیماران مبتلا به مدفوع شل و به عنوان یک ملین اسمزی در بیماران مبتلا به یبوست.

اگر فیبر کافی برای تنظیم روده هایمان نداشته باشیم، احتمال یبوست یا مدفوع شلتر از حد معمول بیشتر است. با اولی، که باعث می شود مدفوع مدت بیشتری در روده بزرگ بماند، مدفوع ممکن است شروع به تخمیر یا تجزیه بیشتر کند و به تولید گازهایی مانند هیدروژن، متان و دی اکسید کربن ادامه دهد و در نتیجه گاز اضافی و بوی بدتری ایجاد کند.

داروها و مکمل ها

برخی از داروها می توانند باعث ناراحتی دستگاه گوارش و اسهال شوند. اگر به اجزای مکمل ها حساسیت داشته باشیم، برخی از مولتی ویتامین ها نیز می توانند بدون تجویز پزشک باعث ایجاد مدفوع بد شوند. پس از یک دوره آنتی بیوتیک، ممکن است مدفوع بدبو داشته باشید تا زمانی که فلور باکتریایی طبیعی برگردد.

اسهال بدبو می تواند یکی از عوارض جانبی مصرف بیش از مقدار توصیه شده روزانه مولتی ویتامین یا هر ویتامین یا ماده معدنی باشد. اسهال با دوز بیش از مقدار توصیه شده مولتی ویتامین یا دارو نشانه اورژانس پزشکی است.

بوهای مختلف

داشتن مدفوع بدبو کاملا طبیعی است. مدفوع بوی بد لزوماً ناسالم نیست. برخی افراد مدفوع بدبوتری نسبت به دیگران دارند و اغلب افراد گهگاهی مدفوع بدبو دارند. با این حال، ایده خوبی است که به بوی شخصی خود (چه شیرین یا معطر) توجه کنید، زیرا نشانه های کمی وجود دارد که چیز دیگری در حال وقوع است.

بوی تند یا تند

اگر در مدفوع خود خون داشته باشید، مدفوع شما بوی قوی، منحصر به فرد و غیر قابل انکار خواهد داشت. متخصصان گوارش می توانند به راحتی آن را هنگام راه رفتن در راهروی بیمارستان تشخیص دهند، اما برای بینی تازه کار (مثل شما)، به جای بوی خون به ظاهر آن توجه کنید.

این مدفوع سیاه رنگ قرمز رنگ است زیرا نشان دهنده وجود خون است که نشان دهنده خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش (مری، معده یا بخشی از روده کوچک) است. این علامت ممکن است نشان دهنده زخم معده یا حتی سرطان مری یا معده باشد. اگر چنین مدفوعی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

بوی گندیده

اگر مدفوع هایی دارید که بافت مومی یا چسبنده دارند، یا اگر تغییر ناگهانی و شدید در دفعات، قوام یا سهولت رفتن به دستشویی وجود دارد، با پزشک خود تماس بگیرید. اینها می توانند علائم عفونت یا بیماری گوارشی باشند.

نمونه ای از عفونتی که به حرکات ناخوشایند روده کمک می کند: ژیاردیازیس، یک انگل روده ای می توانید با خوردن غذای آلوده یا نوشیدن آب آلوده (مانند آب لوله کشی در هنگام کمپینگ) به این مشکل مبتلا شوید. علاوه بر بوی بد، اسهال انفجاری و آبکی نیز خواهید داشت. بخش مشکل این است که علائم معمولاً تا یک یا دو هفته پس از عفونت شروع نمی‌شوند، بنابراین تشخیص اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده است دشوار است.

بوی گوگرد

برخی از غذاهای سالم، به ویژه غذاهای حاوی گوگرد، می توانند بوی مدفوع شما را بسیار بد کنند.

باید گفت که گوگرد به خودی خود بد نیست. این یک عنصر رایج مورد نیاز بدن برای تولید آنتی اکسیدان گلوتاتیون و همچنین برای حمایت از خون و عملکردهای گوارشی است. همچنین برای پوست و مو بسیار عالی است. نشان داده شده است که افزودن غذاهای غنی از گوگرد به مبارزه با آکنه و کاهش سایر مشکلات پوستی مانند روزاسه و لکه های پوست خشک و پوسته پوسته کمک می کند. مطالعات نشان داده است که گوگرد دارای اثر ضد باکتریایی در برابر باکتری هایی است که باعث آکنه و درماتیت می شوند.

عطر خوب

عفونت دیگری که می تواند باعث مدفوع بسیار بدبو شود C. diff است که می تواند در هنگام مصرف آنتی بیوتیک رخ دهد و همچنین شامل علائمی مانند اسهال، تب، از دست دادن اشتها و درد معده است.

بیماری‌های گوارشی که می‌توانند در ایجاد مدفوع بدبو نقش داشته باشند عبارتند از بیماری سلیاک، پانکراتیت مزمن، و بیماری‌هایی که باعث سوء جذب می‌شوند، مانند فیبروز کیستیک و عفونت پانکراس.

سوء جذب می تواند به این معنی باشد که شما چربی را به درستی جذب نمی کنید (به نام استئاتوره) که باعث ایجاد “بوی غذای فاسد” می شود. همچنین به دنبال مدفوع با رنگ روشن تر (مانند خاک رس یا سفید) باشید که می تواند به شما بگوید مشکلی در پانکراس شما وجود دارد.

نحوه اجتناب؟

اگر بوی مدفوع مربوط به بیماری باشد، فقط متخصص می تواند به ما راه حل بدهد. از سوی دیگر، اگر به دلیل عادات غذایی است، باید چند نکته را رعایت کنید.

تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از مدفوع بدبو کمک کند. مثلا از نوشیدن شیر خام یا غیر پاستوریزه خودداری می کنیم. اگر شرایط پزشکی دارید که بر نحوه جذب غذا یا واکنش بدن شما به خوردن برخی غذاها تأثیر می گذارد، پزشک می تواند یک برنامه غذایی مناسب ایجاد کند.

پیروی از یک برنامه غذایی می تواند به کاهش علائمی مانند درد شکم، نفخ یا مدفوع بد کمک کند. به عنوان مثال، برای بیماری التهابی روده، می توانید از رژیم غذایی کم FODMA پیروی کنید.

مدیریت خوب غذا

ما با استفاده صحیح از غذای شما از عفونت های باکتریایی جلوگیری خواهیم کرد. غذاهای خام را قبل از خوردن به خوبی می پزیم. خوب پختن یعنی چک کردن دمای داخلی غذا با دماسنج قبل از خوردن.

توصیه می شود گوشت و سبزیجات را روی تخته برش تهیه نکنید. اگر این کار را روی میز انجام دهیم، می توانیم سالمونلا یا سایر باکتری ها را پخش کنیم. همچنین پس از دست زدن به گوشت خام یا رفتن به دستشویی باید دست های خود را به خوبی بشوییم.

آیا مدفوع بی بو وجود دارد؟

بوی نامطبوع مدفوع کاملا طبیعی است. این بو از باکتری های موجود در روده بزرگ می آید که به تجزیه مواد غذایی هضم شده کمک می کند. با این حال، ممکن است به دلیل تغییر در رژیم غذایی، بوی متفاوتی داشته باشد.

ما می توانیم بوی را به عنوان یک مشکل ندانیم. در حالی که ما فکر می کنیم مدفوع نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود بوی بهتری دارد، حقیقت این است که هنوز هم بو می دهد. همچنین فراوان و بی شکل است. بنابراین، رژیم شیر مادر بعید است که بهترین گزینه برای دستیابی به مدفوع بی بو باشد، زیرا بزرگسالان نیازهای تغذیه ای متفاوتی نسبت به نوزادان دارند.

تلاش برای تغییر رژیم غذایی برای ایجاد بوی بهتر مدفوع می تواند باعث مشکلات تغذیه ای شود. به نوعی، قرار است که مکنده باشد زیرا مردم از آن اجتناب می کنند. منزجر شدن از این بو یک سازگاری رفتاری است.

گوشت پیچیده ترین پروتئینی است که تجزیه می شود. در حالی که سبزیجات و میوه ها به روش مولکولی ساده تر ساخته می شوند. بنابراین، هرچه یک غذا پیچیده تر باشد، بوی آن ناخوشایندتر است. اگر مقدار زیادی سبزیجات تازه یا پخته مصرف کنیم و از گوشت و حبوبات پرهیز کنیم، ممکن است حرکات روده ما کمتر ناخوشایند باشد.

با این حال، بهترین راه حل، شستشوی زودهنگام است تا از ماندن عطر در کل حمام جلوگیری شود.

آیا اسهال بوی بدتری دارد؟

این مشکل ممکن است به دلیل فراوانی بیش از حد باکتری های بد در روده، عفونت ویروسی یا کلستریدیوم دیفیسیل باشد، باکتری که باعث اسهال می شود. برخی از شرایط پزشکی مانند بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون از جذب تمام مواد مغذی غذا جلوگیری می کند. این مواد مغذی وارد دستگاه گوارش می‌شوند، جایی که با باکتری‌های روده بزرگ تعامل می‌کنند و باعث ایجاد مدفوع بدبو می‌شوند.

اگر مشکل پزشکی تشخیص داده شده نداشته باشیم و مطمئن باشیم که این یک مشکل رژیمی نیست، به داروها، مکمل‌ها و حتی سطح استرس نگاه می‌کنیم که همگی می‌توانند منجر به شل شدن مدفوع و بدبو شوند.

اگر فکر می کنیم مدفوعمان بوی بدی دارد، با تغییر رژیم غذایی شروع می کنیم. ما غذاهای سرشار از گوگرد مانند محصولات لبنی، میوه های خشک، تخم مرغ، حبوبات، کلم بروکلی، کلم پیچ و کلم را به حداقل می رسانیم. ما بررسی خواهیم کرد که آیا مکمل ها یا داروها باعث مشکلات گوارشی می شوند و غذاهای بسیار فرآوری شده را حذف می کنند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نيلوفر

وای خدای من چه مقاله‌ای بود! خیلی باحال بود که بعد از خوندنش این حسو درگیر شدم که چه جالبه که همه چیز یه بویی داره. واقعاً خیلی خوب بود!

دکمه بازگشت به بالا