چرا هلیکوپتر کنترلی دور خودش میچرخد

یکی از مهمترین ویژگی های هلیکوپتر توانایی آن در ثابت نگه داشتن دم و غلبه بر گشتاور از ملخ ها است.گشتاور نتیجه نیروی چرخشی است که از طریق اتصالات مکانیکی به روتور هلیکوپتر منتقل می شود.نیروی که پروانه های هلیکوپتر را می چرخاند. هلیکوپتر نیروی مساوی است و در جهت مخالف به مفاصل انتقالی که به بدنه هلیکوپتر متصل هستند نیرو وارد می کند. اگر این نیرو کنترل نشود باعث می شود هلیکوپتر با سرعت زیاد بچرخد. خوشبختانه هلیکوپترها مکانیزمی دارند که گشتاور و کنترل را خنثی می کند و حرکت جانبی را فراهم می کند.

روش های رایج کنترل حرکت چرخشی هلیکوپترهای رادیویی

کنترل چرخش با روتور دم

رایج ترین روش کنترل چرخش در هلیکوپترهای رادیویی با استفاده از روتور دم است. روتور دم در فاصله ای از محور اصلی روتور روی میله دم قرار می گیرد تا بتواند با گشتاور ناشی از چرخش هلیکوپتر مقابله کند. پروانه های اصلی دم ممکن است با اتصالات مکانیکی به محور اصلی روتور متصل شود و همچنین ممکن است یک موتور الکتریکی جداگانه داشته باشد. در روش اول روتور دم با سرعتی متناسب با سرعت چرخش روتور اصلی می چرخد ​​که این نسبت تقریباً 4/5 به 1 است. رانش روتور دم با افزایش و کاهش زاویه پروانه های دم کنترل می شود.

کنترل چرخش هلیکوپتر با دو روتور اصلی مجزا

هلیکوپترهایی که دارای دو روتور اصلی مجزا هستند نسبت به هلیکوپترهای تک روتور برتری گشتاور دارند زیرا هر روتور در خلاف جهت روتور دیگر می چرخد ​​و در نتیجه گشتاور دیگری را خنثی می کند.اما مزیت حذف روتور دم در این هلیکوپترها آن است. با اختلاط آیرودینامیکی و از دست دادن انتقال از بین می رود. در این هلیکوپترها برای کنترل پرواز و مانور، کنترل چرخش هلیکوپتر همچنان ضروری است. در این نوع هلیکوپترها از کنترل سیکلی دیفرانسیل تا کنترل از چرخش هلیکوپتر استفاده می شود نیروی چرخشی با اعمال نیروی چرخه ای مخالف در روتورهای جلو و عقب ایجاد می شود.

کنترل چرخش دیفرانسیل کواکسیال

هلیکوپترهای کواکسیال یا دو پروانه کواکسیال مانند LAMA از گشتاور دیفرانسیل برای کنترل چرخش هلیکوپتر استفاده می کنند. در طول پرواز، دو ملخ در جهت مخالف می چرخند و در نتیجه گشتاور دیگری را خنثی می کنند. با ایجاد حرکت چرخشی در هلیکوپتر، دور یک روتور افزایش و دور روتور دیگر به همان نسبت کاهش می یابد، اختلاف سرعت باعث می شود مقدار توان خالص ثابت بماند، اما در گشتاورها نابرابری وجود دارد. که باعث چرخش هلیکوپتر می شود.

تعریف گشتاور

گشتاور نیروی پیچشی است که بر یک نقطه اعمال می شود. این نیرو را می توان با نیروی وارد شده بر اهرمی که به صورت چرخشی اعمال می شود توضیح داد. مقدار گشتاور با افزایش طول اهرم و/یا نیروی وارد بر آن افزایش می یابد. هنگامی که گشتاور در یک پیچ خاص اعمال می شود، قدرت ایجاد می شود. این گشتاور اعمال شده به محور اصلی هلیکوپتر است که نیروی مورد نیاز برای پرواز را ایجاد می کند. با این کار گشتاور معکوس روی بدنه هلیکوپتر اعمال می شود.

تسمه و چرخ دنده

این سیستم ها از یک چرخ دنده اصلی بزرگ تشکیل شده است که به یک چرخ دنده کوچک و یک قرقره متصل می شود. این نوع طراحی را می توان در بسیاری از هلیکوپترها در اندازه های مختلف مشاهده کرد. تنها مزیت این سیستم ارزان بودن و تعمیر آسان است. برای تعمیر میله دم به راحتی جدا می شود.نقطه ضعف این سیستم این است که سیستم پولی نیروی مقاومت بیشتری دارد که منجر به اتلاف جزئی انرژی می شود.خود چرخشی است.

تسمه و قرقره

این نوع طراحی دارای دو قرقره است، یک قرقره بزرگ در محور اصلی و یک قرقره کوچکتر در محور روتور دم که توسط یک تسمه به هم متصل می شوند، این سیستم در برخی از هلیکوپترها مانند 4 Wasp V استفاده می شود. مهمترین مزیت این سیستم طراحی ساده و کاهش وزن آن است. علاوه بر این، امکان لغزش و لغزش تسمه کمتر است و نیروی مقاومت در انتقال قدرت نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. تنها نکته منفی در این نوع طراحی تعمیر آن است یعنی برای تعویض تسمه ابتدا باید محور اصلی برداشته شود.

درخت

روتورهای دمی که از شفت برای انتقال نیرو استفاده می کنند از دو چرخ دنده مورب در دو انتهای میله دم و یک شفت بلند در داخل میله دم استفاده می کنند. این شفت نیرو را از میل اصلی به روتور دم منتقل می کند. این سیستم نیروی پسا بسیار کمی در انتقال نیرو دارد که آن را برای انجام مانورهای چرخش خودکار ایده آل می کند. از آنجایی که چرخ دنده ها در تماس مستقیم با یکدیگر هستند مشکل لغزش وجود نخواهد داشت. همیشه و همیشه کنترل دم برقرار می شود. کار روی شفت سیستم های روتور بسیار ساده و راحت هستند و نیازی به برداشتن شفت اصلی نیست.از نکات منفی این سیستم احتمال سایش چرخ دنده ها در هنگام برخورد پروانه های دم با زمین است.وزن دم در آن کمی بیشتر است. این سیستم و این تاثیر کمی بر کارایی کلی هلیکوپتر دارد که البته با مقاومت کم این سیستم جبران می شود.

استفاده از موتور

روتورهایی که توسط موتور تغذیه می شوند معمولاً دارای یک گام ثابت هستند. مقدار تراست مورد نیاز برای روتور دم معمولاً با افزایش و کاهش دور موتور به دست می آید. مزیت این سیستم کاهش قابل توجه وزن و هزینه است. مزیت دیگر این است که در حین مانور چرخش خودکار، قدرت روتور دم همیشه ثابت می ماند. بیشتر هلیکوپترهای ارزان قیمت مبتدی مانند هانی بی از این سیستم استفاده می کنند. یک نکته منفی در مورد سیستم های گام ثابت، ممکن است تحت بار متغیر روتور تحت تأثیر اثر گردابی خود قرار گیرد و قادر به غلبه بر گشتاور نباشد.

سیستم آموزش چرخش خودکار

اکثر هلیکوپترهای رادیویی مجهز به سیستم آموزش چرخش خودکار هستند. دنده دیگری برای تامین نیروی ثابت برای چرخاندن روتور دم، حتی زمانی که موتور از کار می افتد، استفاده می شود. اگر از این دنده استفاده شود. اگر استفاده نمی شود و روتور دم مستقیماً از دنده اصلی نیرو می گیرد، حذف موتور باعث می شود که روتور دم از حرکت باز بماند.

مقایسه بین هلیکوپترهای زمین ثابت (FP) و بالگرد متغیر (CP
)

اگر با هلیکوپترهای RC تازه کار هستید، ممکن است از خود بپرسید که تفاوت بین هلیکوپتر با گام ثابت و هلیکوپتر با گام متغیر چیست.

این سوالی است که برای اکثر مبتدیان هنگام شروع کار و تصمیم به خرید هلیکوپتر مطرح می شود. برخی از مبتدیان، به دلیل عدم آشنایی، در ابتدای کار مدل‌های با گام متغیر را انتخاب می‌کنند که ممکن است باعث شود تا برای همیشه هلیکوپترهای پرنده را کنار بگذارند. برای آشنایی بیشتر شما با این هلیکوپترها مقایسه ای بین آنها انجام داده ایم.

گام هلیکوپترهای رادیویی، زاویه ای است که پروانه هلیکوپتر نسبت به افق ایجاد می کند. هلیکوپتر زمین ثابت دارای ملخ هایی است که زاویه آنها در موقعیت های مختلف ثابت می ماند. این هلیکوپترها بیشتر برای افراد مبتدی مناسب هستند زیرا داشتن یک چیز کمتر برای کنترل پرواز را آسان تر می کند. در هلیکوپترهای زمین ثابت، میزان بالابر فقط با تغییر سرعت روتور افزایش و کاهش می یابد نه با تغییر سرعت روتور. زاویه مارپیچ ها با افزایش سرعت چرخش روتور، نیروی بالابر افزایش یافته و هلیکوپتر بلند می شود. کاهش سرعت موتور به معنای کاهش نیروی بالابر و پایین آوردن هلیکوپتر است.

هلیکوپترهای پیشرفته تر از گام متغیر استفاده می کنند

در این گونه هلیکوپترها ملخ ها متحرک هستند و می توانند زوایای مختلفی نسبت به افق بگیرند که باعث افزایش و کاهش نیروی بالابر می شود. تغییر گام پروانه با اختلاط خودکار با تغییر دریچه گاز (شدت دریچه گاز) کنترل می شود.

اکنون که می دانیم این دو سیستم چگونه کار می کنند، تفاوت های اصلی بین آنها را برجسته می کنیم:

درست نشد

جمع آوری و تنظیم هلیکوپترهای زمین ثابت آسان تر است.

قطعات متحرک کمتری دارند.

ارزان تر هستند

پرواز آنها کمی راحت تر از هلیکوپترهای زمین متغیر است.

با این مدل ها فقط می توانید شناور شوید و به جلو و به پهلو پرواز کنید.

اگر بیفتد هزینه تعمیرات را کمتر می کنند.

اگر موتور هلیکوپتر در ارتفاع خاموش شود، هلیکوپتر به جسم جامد تبدیل می شود و سقوط می کند.

گام متغیر

به دلیل وجود قطعات متحرک بیشتر، مونتاژ و تعمیر آنها دشوارتر است.

آنها گران تر از مدل های مرحله ثابت هستند.

پرواز آنها دشوارتر از مدل های زمین ثابت است.

با این هلیکوپترها می توانید هر حرکت و مانوری را انجام دهید.

در صورت بروز حادثه به زمان و هزینه بیشتری برای تعمیر نیاز دارند. در صورت توقف موتور این مدل ها در ارتفاع، به لطف سیستم چرخش خودکار امکان شناور شدن و فرود ایمن با آنها وجود دارد.

با این توضیحات و مقایسه بین این مدل ها به این نتیجه می رسیم که مدل های گام ثابت می توانند انتخاب خوبی برای کسانی باشد که تازه وارد هلیکوپترهای رادیو کنترلی هستند. این افراد پس از کسب مهارت در پرواز با این هلیکوپترها، می توانند مدل های گام متغیر را انتخاب کرده و پرواز D3 را آغاز کنند.

سلام دوست عزیز
بزارین من مطلب رو واستون باز کنم یکم بعد در انتها میرسیم به جایی که باید مشکل رو رفع کرد
در هیکوپتر های مدل اصولا یک محور عمودی داریم که ملخ بالا برنده رو با یک موتور brushhLess راه اندازی می کنه، شما فرض کنین یک موتور الکتریکی از محورش محکم گرفیتن و بدنه موتور رو آزاد گذاشتین، بعد از روشن کردن موتور و محم گرفتن شفت موتور می بینید که موتور داره دور خودش می پیچه، حالا تو این جور مدل ها هم مثالش همین هست.
برای اینکه هلیکوپتر دور خودش نچرخه بایستی یجوری به دم هلیکوپتر نیرو وارد کرد تا ثابت بمونه خوب که اینکار رو موتور پشتی انجام میده حالا برای رفع مشکلتون باید ببینید که موتور دم کارکردش چطوری هست ! اگه موتور جدا داره درایور رو چک کنین! یا برد کنترلی رو باید تنظیم کنین

بله، “سال نو هم مبارک”

اگر خود به خود بچرخد، مشکل از ژیروسکوپ یا ژیروسکوپ پایه است که با دستور trim در رادیو کنترل پایه قابل حل است. در رادیو صدایی به نام trim وجود دارد. برای اصطبل هلیکوپتر باید آن را به حالت پرواز تغییر دهید. آیا باتری مشکل دارد؟
3 – چنین چیزهایی به دلیل تصادف یا تصادف رخ می دهد، بنابراین اگر تصادف کرده اید به من اطلاع دهید. جایرو اصلا قابل تعمیر نیست و بی فایده است

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا