چرا هرچقدر رژیم میگیرم لاغر نمیشم

“من کمتر می خورم و بیشتر ورزش می کنم؛ پس چرا وزنم کم نمی شود؟!” این سوال بسیاری از مردم است. گاهی اوقات شما برای کاهش وزن دست به هر کاری می زنید، همچنین بسیار مراقب هستید. اما انگار نه! باز هم همان داستان “چرا من وزن کم نمی کنم؟ »

در این مقاله به دلایل مختلف عدم کاهش وزن می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا بزرگترین دلیل کاهش وزن را پیدا کنید و برای رفع آن اقدام کنید.

شما کالری سوزانده شده را جبران می کنید

وقتی یک برنامه ورزشی شخصی داشته باشید، قطعا کالری بسیار بیشتری خواهید سوزاند. اما اغلب میزان کالری مصرفی خود را بیش از حد تخمین می زنید و به خود اجازه می دهید پرخوری کنید.

یک لحظه به این فکر کنید که چند بار غذای بیشتری خوردید و با خود فکر کردید که چون امروز ورزش کردم، مشکلی نیست. یا با خود می گویید اگر امروز این غذا را بخورم، فردا بیشتر ورزش می کنم و تمام کالری های اضافی را می سوزانم. اگر چنین عباراتی برای گوش شما آشناست، دلیل کاهش وزن شما این است که به بهانه ورزش زیاده روی می کنید.

بهتر است در محاسباتش اشتباه نکنید. 5 کیلومتر پیاده روی فقط 240 کالری می سوزاند و نمی تواند جایگزین رفتن به رستوران شود (1000 کالری). این یعنی 240<1000 که کاملا قابل درک است پس منطقی باشید.

نکته: ورزش برای سوزاندن کالری بیشتر است، نه بهانه ای برای خوردن غذای بیشتر.

شما کالری نمی شمارید

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، آگاهی از مسیر شما بسیار مهم است. بسیاری از مردم دقیقاً نمی دانند چه غذاهایی و چقدر می خورند. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

زمانی که رژیم دارید، دفترچه مخصوصی داشته باشید تا آنچه را که روزانه می خورید یادداشت کنید تا در پایان روز بتوانید برنامه غذایی روزانه خود را اندازه گیری کنید.

افرادی که از چنین دفتر خاطراتی استفاده می کنند یا از وعده های غذایی خود عکس می گیرند، در کاهش وزن موفق تر از کسانی هستند که این کار را نمی کنند.

نکته: گاهی اوقات چیزی که می خوریم واقعاً با آنچه تصور می کنیم متفاوت است!

شما پروتئین کافی مصرف نمی کنید

چرا وزن کم نمی کنم؟ یکی از دلایل مهم کاهش وزن، میزان پروتئین مصرفی شماست. پروتئین مهم ترین ماده مغذی برای کاهش وزن است. اگر به اندازه کافی غذا نخورید، وزن کم نمی کنید. پروتئین به دلایل مختلفی نقش مهمی در رژیم کاهش وزن دارد.

مطالعات نشان می دهد که اگر 30 درصد از کالری شما پروتئین باشد، به طور خودکار متابولیسم سریعتر و کارآمدتری خواهید داشت و کمتر احساس گرسنگی و ضعف خواهید کرد. (زیرا پروتئین انرژی پایداری برای شما فراهم می کند).

در نتیجه چند صد کالری کمتر می خورید. علاوه بر این، پروتئین به میزان قابل توجهی هوس و هوس را کاهش می دهد، دلیل این امر به تأثیر پروتئین بر هورمون های تنظیم کننده اشتها مربوط می شود.

نکته: پروتئین برای ساخت توده عضلانی، افزایش متابولیسم و ​​سیر نگه داشتن شما ضروری است!

به نوشیدنی های شیرین اهمیتی نمی دهید

برخی افراد کم غذا می خورند و می پرسند “چرا وزن کم نمی کنم؟” احتمالاً در طول روز به نوشیدنی های خود توجه نمی کنید. شکر به شکل هر محصولی فوق العاده چاق کننده است. حتی اگر شکر یا شکر نمی خورید، اما نوشیدنی های شیرین می نوشید، باز هم در مسیر کاهش وزن هستید. مغز شما نمی تواند تفاوت بین شکر خوراکی و نوشیدنی را تشخیص دهد.

حذف نوشیدنی های شیرین، به ویژه نوشیدنی های گازدار، یک استراتژی عالی برای کاهش وزن و تناسب اندام است. اما این فقط نوشابه ها نیستند که حاوی قاشق های قند هستند. برعکس، حتی آب میوه ها نیز مشکل ساز هستند و نباید به مقدار زیاد مصرف شوند.

به جز نوشابه ها و آب میوه ها، سایر نوشیدنی ها تلاش شما را برای کاهش وزن هدر می دهند و پاسخ این سوال که چرا دیگر وزن کم نمی کنم را نخواهید گرفت. هر نوشیدنی گازدار که از خارج بخرید حاوی مقدار زیادی شکر است. اگر شیر موز دوست دارید بدون شکر درست کنید.

شیر کاکائو و قهوه نیز می توانند باعث چاقی شوند. معمولاً هیچکس نمی تواند تلخی شیر کاکائو و قهوه را تحمل کند و حتما به آن شکر یا خامه می افزایند. در پایان به نوشیدنی های انرژی زا و الکلی اشاره می کنیم. زیرا این یکی دیگر از دلایل چاقی است.

نکته: شکر یکی از بدترین سموم برای سلامتی و تناسب اندام شماست.

بدنسازی کار نمی کند

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای کاهش وزن انجام دهید، تمرینات قدرتی و کار با وزنه است که متاسفانه بسیاری از افراد آن را دست کم می گیرند.

تمرینات قدرتی روشی موثر برای کاهش چربی است. این نوع ورزش باعث افزایش چربی سوزی و عضله سازی همزمان می شود. همچنین وزن بدن شما را تثبیت می کند و ماهیچه های شما را شکل می دهد. به علاوه، تمرین با وزنه و دمبل، متابولیسم بدن شما را سرعت می بخشد و کالری بیشتری می سوزاند.

خانم ها این توصیه را بخوانید: از وزنه ها نترسید! این نوع ورزش توده عضلانی شما را حفظ می کند. اگر فقط رژیم بگیرید و ورزش نکنید، چربی و عضله همزمان می سوزند.

اصلا نیازی به کاهش وزن ندارید

اگر BMI شما در سطح مناسبی باشد، نیازی به کاهش وزن ندارید، اما حتی اگر بدنتان مناسب باشد، باز هم اصرار دارید که وزن کم کنید و بگویید چرا نمی توانم وزن کم کنم. ما هیچ مشکلی با کاهش وزن شما نداریم، اما واقعیت این است که هر چقدر هم که چربی بدن شما کم باشد، قطعا از دست دادن آن چربی بسیار سخت تر خواهد بود.

نکته: اگر سلامتی و قد شما خوب است، بهتر است نگران عدد روی ترازو نباشید.

محاسبه BMI

خواب با کیفیتی ندارید

خواب خوب یکی از مهمترین عوامل برای سلامت جسمی و روانی و همچنین وزن و تناسب اندام شماست. کمبود خواب با کیفیت یکی از عوامل خطر چاقی است. همچنین می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعات نشان می دهد که کمبود خواب یکی از دلایل اصلی چاقی است. بزرگسالان و کودکانی که کم می خوابند به ترتیب 55% و 89% بیشتر در معرض چاقی هستند. اگر برنامه خواب نامنظمی دارید یا خواب شما بی کیفیت است، بسیار بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به اختلالات روانی و چاقی هستید. پس حتما در اسرع وقت با آن مقابله کنید.

نکته: کم خوابی می تواند خلق و خوی شما و همچنین متابولیسم شما را از بین ببرد.

شما از برنامه شخصی و اختصاصی استفاده نمی کنید

شاید شما از یک برنامه ورزشی استفاده می کنید و فکر می کنید “چرا نمی توانم وزن کم کنم؟” برنامه تمرینی و ورزشی اختصاصی بسیار مهم است. برنامه ورزشی که استفاده می کنید باید کاملاً متناسب با وزن، قد، سن و جنسیت شما باشد. در غیر این صورت وقت خود را تلف خواهید کرد.

مطمئنا نمی توانید برنامه مناسبی برای خود تجویز کنید. بهتر است از متخصصان و کارشناسان ورزشی کمک بگیرید. اگر به ورزش کردن در خانه و باشگاه فکر می کنید و به دنبال یک برنامه ورزشی بسیار خاص و متناسب با شرایط فعلی خود هستید، برنامه آنلاین ورزش ویتامین را توصیه می کنیم. بهترین تجربه کاهش وزن را با راهنمایی کارشناسان مجرب داشته باشید.

نکته: در طول دوره کاهش وزن، از یک برنامه ورزشی متناسب با شرایط خود استفاده کنید. هدف شما فقط سوزاندن کالری نیست. زیرا در حین ورزش نیز می توانید عضلات خود را از دست بدهید.

به اندازه کافی آب نمی نوشید

نوشیدن آب در روند کاهش وزن موثر است. علاوه بر این واقعیت که آب یک نیاز ضروری برای بدن انسان است، یک راه بسیار سالم برای کاهش وزن است. یک ساعت و نیم بعد از نوشیدن آب متابولیسم بدن شما 30 درصد افزایش می یابد. یک مطالعه 12 هفته ای کاهش وزن یک واقعیت جالب را نشان داد: در این مطالعه، افرادی که 30 دقیقه قبل از غذا 2 لیوان آب نوشیدند، 44 درصد بیشتر از افرادی که این کار را نکردند، وزن کم کردند.

نکته: آب برای زیبایی پوست و همچنین وزن لازم است. با نوشیدن آب قبل از غذا می توانید مقدار غذایی که می خورید را کاهش دهید.

بدون رژیم ورزش می کنید

بله، شکی نیست که ورزش به کاهش وزن شما کمک می کند و سوال شما چرا وزن کم نمی کنم (به غیر از فوایدی که برای سلامتی شما خواهد داشت). اما حقیقت این است که ورزش به تنهایی نمی تواند باعث لاغری و کاهش وزن شما شود.

اگر تصمیم گرفته اید همه چیز بخورید و فقط با ورزش وزن کم کنید، بدانید که نبردی بسیار سخت و بی پایان را آغاز کرده اید. دلیلش اینه:

درست است که هنگام ورزش کالری می سوزانید، اما نه آنقدر که آنچه می خورید کالری از دست رفته را جبران کند. یک ساعت ورزش شدید 400 تا 500 کالری می سوزاند، اما از طرف دیگر، خوردن یک کیک شکلاتی که حتی 15 دقیقه هم دوام نمی آورد حدود 700 کالری به بدن شما می رساند.

پس مطمئن شوید که علاوه بر ورزش باید از یک رژیم غذایی مناسب نیز پیروی کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. اگر می خواهید در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسید، باید ورزش و رژیم غذایی ورزشی را ترکیب کنید و هر دو را رعایت کنید.

نکته: بهترین راه برای کاهش وزن، کاهش کالری دریافتی و افزایش کالری سوزی با ورزش است.

شما رژیم غذایی بدی دارید

اکثر مردم ایران از رژیم غذایی سرشار از نمک، شکر، چربی و پروتئین گوشت قرمز پیروی می کنند و طیف وسیعی از مردم از چاقی رنج می برند. جالب اینجاست که بسیاری از مردم فکر می کنند رژیم غذایی سالمی دارند و می پرسند “چرا نمی توانم وزن کم کنم؟”

اگر به این شیوه تغذیه ادامه دهید، وجود مشکلاتی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، چاقی و اضافه وزن دور از انتظار نخواهد بود. پس بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سعی کنید برنامه غذایی خود را بهبود ببخشید.

توجه: شمارش کالری غذا نه تنها مهم است، بلکه نوع غذایی که استفاده می کنید نیز مهم است. بهتر است غذاها را به دو دسته سفید و سیاه (مفید و مضر) تقسیم کنید و بیشتر از غذاهای سفید استفاده کنید.

به عدد ترازو خیلی اعتماد دارید

بسیاری از افراد لاغری خود را به عنوان یک عدد در ترازو در نظر می گیرند، حتی اگر لباس هایشان کشیده شده باشد و دیگر مناسب نباشد. به این نشانه های ظاهری اهمیتی نمی دهند، به عدد روی ترازو نگاه می کنند و می گویند چرا نمی توانم وزن کم کنم؟

اگر سایز لباس شما تغییر کرده است، به این معنی است که چربی از دست داده اید. شاید این عدم تغییر تعداد پولک ها به دلیل عضله سازی شما باشد.

توجه: ملاک شما برای اثبات کاهش وزن نباید فقط عدد روی ترازو باشد. تعداد ترازو گویای همه چیز نیست. اینکه سایز لباس شما کم شده به این معنی است که وزن کم کرده اید.

شما ورزش و رژیم غذایی خود را خیلی دنبال نمی کنید

خیلی ها مدام می گویند چرا وزن کم نمی کنم و یک هفته تمام به خود فشار می آورند تا چند کیلو کم کنند. اما با رعایت سخت‌ترین رژیم‌ها و تمرین‌های طولانی، بعد از یک هفته روی ترازو می‌روند و متوجه می‌شوند که وزن کم نکرده‌اند.

با این اقدام بی نتیجه، ناامید می شوند و یک هفته از برنامه کاهش وزن خود مرخصی می گیرند و تصمیم می گیرند که یک هفته اصلا به باشگاه نروند! اگرچه کاهش وزن مستلزم استقامت و پیگیری است. کاهش وزن در یک هفته اتفاق نمی افتد، انتظار معجزه نداشته باشید.

نکته: مقدار مناسب غذا بخورید و به طور منظم در خانه یا باشگاه ورزش کنید. از خودتان انتظار معجزه نداشته باشید و با رژیم یا ورزش زیاده روی نکنید.

ممکنه مشکل داخلی باشه

در نهایت، زمانی که تمام حقایق فوق در مورد شما صدق نمی کند، احتمالاً یک مشکل پزشکی وجود دارد. ممکن است کم کاری تیروئید یا اختلال هورمونی داشته باشید. بهتر است پیگیر باشید زیرا تنها با یک قرص این مشکل حل می شود و به راحتی وزن کم می کنید.

آخرین کلمه

این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که چرا وزن کم نمی کنم راستش را بخواهید کاهش وزن ساده است. اما این کار به راحتی انجام نمی شود. باید تلاش کنید و عجله نکنید.

ثابت باشید و ورزش و رژیم غذایی خود را دنبال کنید. در این مقاله به سوال چرا لاغر نمی شوم به تفصیل پاسخ داده ایم و تمامی دلایل لاغری شما را بیان کرده ایم.

منبع: Healthline

مجله زوم زندگی

به روز رسانی: 1 سال پیش

زمان مطالعه: 10 دقیقه

“من رژیم دارم اما وزن کم نمی کنم” این جمله برای شما آشنا نیست؟ چرا بدون کاهش وزن رژیم میگیرم؟ چرا نمی توانم با رژیم و ورزش وزن کم کنم؟ کمتر غذا می خورم اما همچنان وزنم اضافه می شود. مشکل چیه؟ آیا من بعضی چیزها را اشتباه انجام می دهم؟ آیا رژیم غذایی اشتباهی انتخاب کردم؟ سپس ۱۷ دلیل برای کاهش وزن با رژیم و ورزش را بخوانید.

مهم نیست از چه رژیم غذایی استفاده می کنید، مهم نیست که برنامه کاهش وزن تخصصی دارید، راز کاهش وزن موفق، تعادل در مصرف کالری است. شما باید بیشتر از آنچه دریافت می کنید کالری بسوزانید. اما پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، زیرا عوامل زیادی هم بر کالری مصرفی و هم کالری سوزانده شده تأثیر می‌گذارند.

اما پاسخ واقعی به این سوال که “چرا وزن کم نمی کنم” چیست؟ اگر رژیم می گیرید، به اندازه کافی ورزش می کنید، اما کاهش وزن قابل قبولی ندارید، دلایل زیادی برای کاهش وزن وجود دارد که در زیر به مهم ترین آنها اشاره می شود.

17 دلیل برای کاهش وزن با وجود رژیم و ورزش

همانطور که گفتیم حفظ تعادل در کالری مصرفی امری ضروری است و از طرفی عوامل زیادی بر کالری روزانه شما تاثیر می گذارد و هر کدام می تواند دلیل کاهش کالری شما باشد. برای حل این مشکل، باید موانع کاهش وزن را بشناسید، هر کدام را ارزیابی کنید تا ببینید کجا باید تغییراتی ایجاد کنید.

1. دلیلی برای کاهش وزن ندارید

بیشتر افراد قبل از شروع رژیم هیچ انگیزه یا دلیلی برای خود ندارند! در واقع، برخی از محبوب ترین دلایل برای شروع برنامه کاهش وزن خارجی یا بر اساس دوره های زمانی کوتاه هستند. زمانی که تصمیم می گیرید کاهش وزن را تجربه کنید، بهتر است یک دلیل قوی و قوی برای خود داشته باشید.

2. گرسنگی

احساس گرسنگی مهمترین علامت برای خوردن است. اگر در طول روز بسیار گرسنه هستید، باید غذاهای پرچرب و پروتئین را در وعده های غذایی خود انتخاب کنید. این راه حل ها به شما کمک می کند کمتر احساس گرسنگی کنید.

3. کسالت

پرخوری زمانی اتفاق می افتد که ما خسته هستیم و از غذا به عنوان عاملی برای حواس پرتی استفاده می کنیم. این یکی از رایج ترین دلایلی است که چرا وقتی گرسنه نیستیم غذا می خوریم. پس راه حل چیست؟ باید حواس‌پرتی دیگری پیدا کنید (با یک دوست تماس بگیرید یا پیاده‌روی کنید) یا وقتی متوجه شدید که حوصله‌تان سر رفته است، غذا را کنار بگذارید.

4. غذاهای کم چرب بخورید

غذاهای پرچرب حاوی کالری بیشتری هستند. اما در بسیاری از موارد، این غذاها گزینه بهتری نسبت به غذاهای کم چرب و سرشار از قند هستند. پس کدام غذا را بهتر انتخاب کنیم؟ اگر می توانید مقدار کمی بخورید و احساس سیری کنید، گزینه چربی بالاتر را انتخاب کنید. اما اگر وسوسه شدید که پرخوری کنید، گزینه کم کالری و کم چرب را انتخاب کنید.

بسیاری از افراد می توانند چنین انتخاب هایی برای خود داشته باشند، اما پرخوری می تواند شما را از برنامه غذایی خود دور کند. در هر صورت این وعده های غذایی را با ورزش متعادل کنید و از تکنیک های کنترل اشتها استفاده کنید، حتی اگر فکر می کنید رژیم غذایی شما کاملا سالم است.

5. تعداد وعده های غذایی

خوردن وعده‌های غذایی در وعده‌های غذایی متعدد به شما کمک می‌کند در وعده‌های غذایی اصلی کمتر غذا بخورید، اما افزایش تعداد وعده‌های غذایی نیز احتمال مصرف کالری را افزایش می‌دهد. اگر در طول روز ۲ تا ۳ وعده غذایی سنگین می خورید و به دلیل گرسنگی نیاز به خوردن میان وعده دارید، ۴ تا ۵ وعده غذایی کم کالری و کم کربوهیدرات را امتحان کنید. از طرف دیگر، اگر هر سه ساعت یک بار غذا می خورید و وزن کم نمی کنید، به این معنی است که بیش از حد غذا می خورید.

6. استرس داشتن

آره! استرس شما را چاق می کند. استرس و فشار عصبی باعث ترشح هورمون کورتیزول می شود. هورمون کورتیزول دقیقا همان چیزی است که باید از آن ترسید! چون این هورمون ضد تستوسترون و هورمون رشد است! در نتیجه رشد ماهیچه ها کمتر می شود و در عوض ذخیره چربی افزایش می یابد.

بیشتر مردم با غذا با احساسات خود کنار می آیند، مانند افرادی که حوصله شان سر رفته و می خواهند با خوردن غذا حواس خود را پرت کنند! غذا خوردن اغلب آرامش بخش و منبع لذت است. اما به راحتی کالری را نیز افزایش می دهد. اگر فکر می کنید خوردن احساسی رژیم غذایی شما را از مسیر خود خارج می کند، در نظر بگیرید که گزینه های سالم تری وجود دارد که می تواند به کاهش استرس کمک کند.

برای کنترل و کاهش استرس، اگر به دنبال راه حلی هستید، در مقاله ای دیگر به نام ۲۰ نکته کاربردی برای کاهش استرس نکاتی را بیان کرده ایم که می تواند به شما در کاهش استرس کمک کند. توصیه می کنیم حتما آن را بخوانید.

7. خستگی

وقتی بعد از ظهر خسته و گرسنه هستید چه می کنید؟ من شما را نمی دانم، اما من خودم به آشپزخانه می روم. طبیعی است که زمانی که نیاز دارید کمی انرژی بگیرید (معروف به کالری) میل کنید. مشکل این است که وقتی سطح فعالیت شما کاهش می یابد، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که کالری بیشتری بسوزانید. قبل از میان وعده بعد از ظهر از خود بپرسید که آیا به گرسنگی یا خستگی واکنش نشان می دهید یا خیر.اگر خسته هستید، 15 دقیقه چرت بزنید.

8. انتخاب غذا

بسیاری از رژیم های غذایی قربانی عوارض جانبی سلامتی می شوند. این بدان معناست که شما کالری زیادی از غذاهایی که سالم تلقی می شوند دریافت می کنید. به عنوان مثال، آووکادو سرشار از چربی های سالم است. اما در عین حال کالری زیادی دارد پس در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که خوردن بیش از حد هر ماده غذایی باعث افزایش وزن شما می شود، حتی اگر سالم باشد.

9. خدمت کردن

تقریباً همه ما در انتخاب مقدار وعده های غذایی در طول روز اشتباه می کنیم. اگر رژیم غذایی شما جواب نمی دهد، یک ترازوی دیجیتالی کوچک پیدا کنید و شروع به اندازه گیری هر وعده غذا کنید. سعی کنید بیش از یک وعده غذایی مانند غلات، نان یا پاپ کورن بخورید.

10. سطح فعالیت غیر ورزشی

اگر یک تمرین تاباتا شما را به حدی خسته کند که بقیه روز را روی نیمکت بگذرانید، مزایای NEAT را دریافت نخواهید کرد. گرمازایی ناشی از فعالیت های غیر ورزشی می تواند تا 2000 کالری بسوزاند. مطمئن شوید که در طول روز به حرکت خود ادامه می دهید. از پله ها استفاده کنید، مواد غذایی خود را بیاورید، هنگام صحبت با تلفن بایستید و فعال بمانید.

تولید گرمای یک فعالیت غیر ورزشی چقدر است؟

ارزش حرارتی فعالیت‌های غیرورزشی انرژی مصرف‌شده در طول فعالیت‌های زندگی روزمره مانند انرژی صرف شده برای کار روزانه و انرژی صرف شده در فعالیت‌های اوقات فراغت (مانند خرید، ورزش و حتی جویدن آدامس) است که می‌تواند منجر به افزایش حجم شود. تفاوت در مصرف انرژی از مردم.

11. ورزش بیش از حد

تمرینی که انجام می دهید ممکن است دلیل کاهش وزن شما باشد. اگر بیش از حد تمرین کنید و از تمرینات کراس فیت استفاده کنید، می تواند به شما آسیب برساند و به برنامه کاهش وزن شما آسیب برساند. سعی کنید هر روز ورزش کنید. این بدان معناست که برای سوزاندن چربی باید تمرینات آسان تا متوسط ​​را با شدت بالا انجام دهید.

کراس فیت چیست؟

کراس فیت یک برنامه تمرینی است که برای درگیر کردن و تمرین دادن کل بدن طراحی شده است که ترکیبی از تمرینات کاردیو، تمرینات قدرتی، کالیستنیکس، تمرینات مقاومتی و غیره است تا بدن شما را برای شرایط غیرمنتظره آماده کند.

12. کم خوابی

بدون خواب کافی، خوردن هوشمندانه و ورزش نمی تواند به کاهش وزن شما کمک کند. در واقع، افرادی که دوره‌های خواب کوتاه‌تری دارند، سطح BMI بالاتر و دور کمر بزرگ‌تری دارند. کارشناسان بر این باورند که بین افزایش وزن و کاهش خواب ارتباط وجود دارد زیرا کمبود خواب می تواند سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش دهد. علاوه بر این، کمبود خواب می تواند کارایی هورمون های تنظیم کننده گرسنگی را مختل کند. کمبود خواب نیز در بهبودی پس از ورزش اختلال ایجاد می کند.

13. عوامل فیزیکی

شرایط پزشکی، مانند بیماری تیروئید، می تواند بر کالری دریافتی روزانه شما تأثیر بگذارد. عواملی مانند سن و ژنتیک نیز در میزان کالری سوزاندن شما نقش دارند. در مورد عواملی که بر متابولیسم شما تأثیر می گذارد با پزشک خود صحبت کنید. گاهی اوقات می توانید با چیزهای کوچک راه طولانی را طی کنید.

14. ترکیب بدن

عضله بیشتر از چربی کالری می سوزاند. توده عضلانی بدون چربی بسازید تا کالری سوزی خود را در طول روز افزایش دهید. پروتئین کافی بخورید تا در پایان هفته قوی بمانید و عضلات قوی بسازید. سپس تمرینات وزنه برداری را به طور منظم در خانه یا باشگاه انجام دهید تا وزن کم کنید.

15. شغل شما

کارهایی که شما را ملزم به نشستن پشت میز می کند، انرژی روزانه شما را کاهش می دهد. احتمالاً برای کاهش وزن شغل خود را تغییر نمی دهید، اما ممکن است بتوانید برخی تغییرات ساده را پشت میز کار خود ایجاد کنید تا کالری دریافتی روزانه خود را افزایش دهید. در حین تایپ بایستید، از آسانسور رد شوید و از پله ها بالا بروید و جلسات نشسته را به جلسات پیاده روی تبدیل کنید.

16. عادات ورزشی

نحوه برنامه ریزی تمرینات خود می تواند در تعداد کالری که می سوزانید تفاوت ایجاد کند. به عنوان مثال، یک روز طولانی و سخت را صرف انجام کارهای خود کنید و برای سوزاندن کالری زیادی فعال باشید. همچنین می توانید یک برنامه ورزشی متعادل برای سوزاندن کالری با ورزش منظم اما معقول ایجاد کنید.

17. بعد از ورزش بخورید

باور کنید یا نه، یکی از رایج ترین اشتباهاتی که رژیم گیرندگان مرتکب می شوند، پرخوری و توجیه غذا خوردن بعد از ورزش است. در واقع، دوندگان ماراتن جدید به این دلیل کم وزن نیستند. بهتر است قبل از شروع ورزش غذا بخورید تا در پایان ورزش خیلی گرسنه نباشید.

آخرین کلمه

به هر حال، یکی از آن عوامل باعث کاهش وزن شما می شود و اگر می خواهید وزن کم کنید، می توانید آن را پیدا کنید و آن را برطرف کنید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که اغلب از خود می پرسند چرا وزن کم نمی کنم، بهتر است شیوه کار خود را تغییر دهید. همچنین برای انگیزه با دوستان و خانواده خود صحبت کنید.

بسيار خوب

توجه: اطلاعات مندرج در مجله اینترنتی زوم لایف از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است ولی جایگزین هیچ نسخه ای از پزشکان نمی شود. اگر فکر می کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک خود مراجعه کنید.

رژیم های غذایی بد کاهش وزن این روزها بسیار رایج شده اند و متأسفانه اکثر افراد بدون اطلاع از این رژیم ها به سلامت خود آسیب می زنند. خوردن و آشامیدن مانند بسیاری از مسائل نیاز به سواد کافی دارد، استانداردهایی که باید در رژیم کاهش وزن به آن توجه کرد.

چرا رژیم دارم و لاغر نمیشم؟!

کاهش وزن در مدت زمان کوتاهی اتفاق نمی افتد و اگر در مدت کوتاهی وزن زیادی از دست داده اید، باید بگویم که چربی از دست نداده اید، فقط عضله را از دست داده اید و متأسفانه ما این کار را انجام داده ایم. بگویم که به زودی به وزن قبلی خود باز می گردی. یکی از رایج ترین مشکلات رژیم گیرندگان این است که پس از مدتی به وزن قبلی خود باز می گردند و گاهی اوقات وزن آنها چندین برابر وزن قبلی خود می شود!

اما آیا می دانید چرا با رژیم لاغر نمی شوم؟ نداشتن تحصیلات و دانش کافی برای پیروی از یک رژیم غذایی اولیه قطعا دلیل اصلی این امر است! رژیم غذایی و تغذیه فقط برای افراد دارای اضافه وزن نیست، شما به عنوان یک انسان باید بدانید که چه نوع غذایی در بدن خود می ریزید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید در وعده غذایی ماهی تن بخورید، به میزان کالری، چربی، نمک و … توجه کنید. از همه این حرف ها که بگذریم باید گفت برای داشتن یک رژیم لاغری استاندارد باید اراده قوی برای رسیدن به نتایج مطلوب داشت. در آینده با ما همراه باشید تا برخی از روش ها و دلایل اشتباهی که مانع از کاهش وزن شما می شوند را مرور کنیم.

ده محدودیت های تغذیه ای و سخت گیری در رژیم غذایی

با پیروی از رژیم های غذایی طاقت فرسا که فقط برای مدت کوتاهی از آنها استفاده می کنید، هرگز به نتیجه نخواهید رسید. شما اشتباه بزرگی را مرتکب شده اید که تعدادی از مواد غذایی را که انرژی دریافتی و دریافتی روزانه شما هستند حذف کرده اید و این واقعیت است که می توانید با رعایت یک سری نکات کوچک تا آخر عمر به زندگی سالم و تغذیه مناسب پایبند باشید. و به نتیجه دلخواه که تنها لازمه این هدف یعنی صبر است، برسید. به یاد داشته باشید که یک شبه اضافه وزن ندارید و انتظار دارید یک شبه وزن کم کنید! پس خودتان را به رژیم ها و غذاهایی که بیشتر از همه شما را رنج می برند محدود نکنید. اصل دیگر این است که باید کالری دریافتی هفتگی خود را در نظر بگیرید و به آن توجه کنید. رژیمی را انتخاب کنید که واقعاً دوست دارید و از آن لذت می برید و از درد رنج نخواهید برد. بسیاری از مردم فکر می کنند که رژیم گرفتن یعنی گرسنگی و هوس خوردن غذاهای پرکالری یا چاق کننده! پس این ضرب المثل معروف را دنبال کنید که می گوید: «کم بخور، بیشتر بخور».

9. مدام خود را وزن نکنید!

اگر عدد روی ترازو تغییر نکرده است، اصلا نگران نباشید و نگویید هی چرا نمی توانم با رژیم لاغر شوم! شاید وزن کم کردید و چربی سوزانده شده به عضله تبدیل شد، زیرا به ازای هر پوند چربی که از دست می دهید، یک پوند عضله به دست می آورید. وزن کردن هر روز فقط شما را ناامیدتر می کند! پیشنهاد می کنیم هر دو هفته یک بار وزن خود را انجام دهید. بسیاری از مردم فکر می کنند که فقط با کاهش عدد روی ترازو وزن کم می کنند، به یاد داشته باشید نکته مهم این است که اندازه خود را تغییر دهید، یعنی کاهش سایز اولویت بالاتری نسبت به کاهش وزن است، بنابراین به جای اینکه هر روز خود را سنگین کنید و رنج بکشید، دور شوید. از هدف خود، انجام حرکات کششی و تمرینات بیشتر را در فرآیند چربی سوزی و کاهش سایز موثر در نظر بگیرید.

8. رژیم می گیرد اما ورزش را نادیده می گیرد!

بدون شک تبلیغات وسوسه انگیز زیادی را در فضاهای مجازی و سایت ها و رسانه های مختلف با مضمون «کاهش وزن بدون ورزش» «چربی سوزی بدون نیاز به ورزش» مشاهده کرده اید! اما آیا تا به حال با عقل سلیم خود به این تبلیغات جعلی فکر کرده اید؟ آیا می توان بدون حرکت کمی وزن کم کرد تا چربی های انباشته شده در بدن سال ها بسوزاند؟ برای جذب و دریافت انرژی از غذا ابتدا باید آن را سوزاند! به یاد داشته باشید که برای کاهش وزن باید در کنار رژیم غذایی خود ورزش کنید. با ورزش متابولیسم بد افزایش می یابد و چربی و کربوهیدرات های اضافی بدن به طور کامل از بین رفته و سوزانده می شود. رکن اصلی رژیم غذایی و کاهش وزن ورزش است، پس سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید، حتی اگر شرایط ورزش را ندارید پیاده روی کنید تا معجزه او را ببینید. لازم نیست ساعت ها در خیابان باشید یا تردمیل برای راه رفتن داشته باشید، می توانید در حیاط خلوت خود قدم بزنید! اما به طور کلی ورزش روزانه استقامت و قدرت بدنی شما را افزایش می دهد و شما را شاد و سرزنده نگه می دارد. افسردگی یکی از علل چاقی است که برخی از روانشناسان توصیه می کنند این افراد در کنار درمان، ورزش کنند.

7. شما تغذیه مناسب نمی خرید!

داشتن تغذیه مناسب و استاندارد نیازی به تحصیلات دانشگاهی یا مدارک سطح بالا ندارد! کافی است با مطالعه مقالات و کتاب های فراوان سطح هوشیاری خود را بالا ببرید تا بدانید بدن شما از گذاشتن هر غذای بی ارزشی در آن ارزشمندتر است! باید به میزان پروتئین و کالری اقلامی که خریداری می کنید توجه کنید. از خرید غذاهای لذیذ، ناسالم و پر کالری که برای بدن شما سودی ندارند، خودداری کنید. همیشه با شکم پر به خرید بروید زیرا در غیر این صورت به جستجوی غذاهای بیهوده و بی فایده ادامه خواهید داد! بهتر است یک لیست از قبل در خانه تهیه کنید و یادداشت کنید، سعی کنید با همان نکات خرید کنید.

6. نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید!

یکی از مهم ترین و مهم ترین نکات رژیم لاغری نوشیدن آب کافی است، نوشیدن 1-2 لیتر آب در روز که معادل 8 لیوان است بسیار مهم است. نوشیدن آب اشتها و هوس را کاهش می دهد و تولید سوخت بدن را تا 25 درصد افزایش می دهد و در نهایت به هضم بهتر کربوهیدرات ها و دفع آنها کمک می کند. 60 تا 50 درصد بدن از آب تشکیل شده و مصرف کمتر آن در روز مشکلات مضری دارد. طبق تحقیقات، افرادی که مصرف آب خود را به دو لیوان افزایش می دهند، 60 تا 200 کالری کمتر دریافت می کنند.

5. برنامه غذایی خاصی ندارید!

اگر روز قبل بدانید که روز بعد چه می خورید و به چه نوع غذایی نیاز دارید، بهتر عمل می کنید و مجبور نخواهید بود به غذاهای آماده و رستوران ها متوسل شوید. برای جهت یابی بهتر کافی است بدانید وجود برخی میوه ها و سبزیجات در یخچال کمک شایانی می کند و همچنین وجود مواد غذایی مانند: تنقلات و فیله های یخ زده، آجیل و میوه های خشک، کم چرب یا یونانی. ماست، تکه های سیب یا میوه های خرد شده، کره بادام زمینی، برنج قهوه یا ماکارونی سبوس دار و ذرت بو داده که کالری کمتری دارند، عالی هستند. برای تشویق شما به نوشیدن آب می توانید از آب های طعم دار مانند: آب و آبلیمو، آب و خیار یا شربت سورگوم و تخم مرغ بدون شکر در آب استفاده کنید. مصرف میوه ها (توت فرنگی، هندوانه، طالبی، انگور و غیره) و سبزیجات فیبری (کاهو، خیار، گوجه فرنگی، کرفس، تربچه و …) را به یاد داشته باشید.

4. با آرامش غذا نمی خورید!

گاهی اوقات آنقدر استرس شما را پرت می کند که نمی دانید چه خورده اید و چقدر خورده اید! توصیه می کنیم قبل از شروع غذا، چند نفس عمیق بکشید و روی غذا تمرکز کنید. سعی کنید با هر قاشق طعم آن را استشمام کنید و از آن لذت ببرید. اندازه بشقاب کوچکتر را انتخاب کنید. آرام بجوید و جویدن خود را در قلب خود بشمارید، سپس کمی صبر کنید تا مطمئن شوید که هنوز واقعا گرسنه هستید. گاهی اوقات آنقدر عصبی هستیم که زیاد غذا می خوریم، در این صورت سعی کنید قبل از غذا یک لیوان آب بنوشید و نفس عمیق بکشید. مشاهده این نقاط کوچک بسیار موثر است و احتمال اینکه در نهایت غذای داخل بشقاب را بخورید را کاهش می دهد. هنگام غذا خوردن تلویزیون تماشا نکنید، هنگام کار یا رانندگی غذا نخورید. عدم تمرکز، حواس پرتی هنگام غذا خوردن یکی از عوامل چاقی است!

3. رژیم های غیر استاندارد و بد!

بسیاری از رژیم های غذایی وجود دارند که برای همه مناسب و کامل نیستند و اغلب نه تنها فرد لاغر نمی شود، بلکه به معده و بدن او نیز آسیب می رساند. یک رژیم غذایی مناسب که شامل تمام غذاهای سالم و ویتامین های کافی باشد، یکی از اشتباه ترین راه ها برای حذف پروتئین است. کالری را به نصف کالری مورد نیاز بدن برسانید یا اصلاً کربوهیدرات نخورید! برای خوش فرم بودن باید طبق اهرام غذایی سالم حرکت کنیم. پیشنهاد می کنیم غذاهای چرب و سرخ شده را به طور کامل حذف کنید و از روغن های گیاهی و سالم برای طبخ غذا استفاده کنید. روغن هایی مانند روغن کنجد، روغن زیتون و غیره. به طور کلی، یک رژیم غذایی خوب باید سرشار از پروتئین بدون چربی مانند مرغ، کربوهیدرات های پیچیده مانند نخود فرنگی، فیبر موجود در سبزیجات و گوجه فرنگی باشد. از طرفی توصیه می کنیم از چربی های سالم موجود در آجیل و میوه های خشک مانند بادام و گردو استفاده کنید که پیشنهاد می کنیم به صورت خام مصرف کنید.

2. حذف وعده های غذایی

حذف وعده های غذایی یکی از اشتباهات رایج افراد دارای اضافه وزن است. در طول روز برنامه غذایی خود نباید دو تا یک وعده غذایی را حذف کنید. در هر وعده غذایی مقدار انرژی و ویتامین ها ذخیره می شود که با حذف این ویتامین ها تعادل بدن خود را به هم می ریزید زیرا انرژی لازم برای وعده های غذایی مختلف را از دست می دهید. در واقع وعده های غذایی در بدن تاثیر زیادی روی پنج سیستم و اندام بدن مانند: سیستم عصبی، دستگاه گوارش، بافت های چربی و غدد درون ریز دارد. این 5 سیستم وظیفه نظارت بر فعالیت، اشتهای فردی و متابولیسم بدن یا ثبات وزن را دارند. با نخوردن و حذف وعده های غذایی فرد اختلالاتی در سیستم بدن ایجاد می کند، بدن در این شرایط احساس خطر می کند و برای دفاع از خود وزن را به حالت قبل یا بیشتر برمی گرداند. پس اصل این است که هر وقت گرسنه شدید، در حد اعتدال غذا بخورید! و وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بردارید.

1. کالری دریافتی بدن را کاهش می دهید

کیفیت مورد نیاز در رژیم غذایی مهمتر از کالری است. اگر دو تا یک وعده غذایی را به طور کامل حذف کنید، بدن شما کالری لازم را دریافت نخواهد کرد. بدن برای تامین انرژی کافی به کالری پروتئین و فیبر نیاز دارد و اگر کالری کافی را تامین نکند، ناخودآگاه دو برابر کالری بیشتری تولید می کند تا در امان بماند و به مرور زمان چاق می شوید. یک رژیم غذایی سالم و خوب، رژیمی است که حاوی کالری کافی باشد و این کالری ها از غذاهای سالم به دست می آیند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا