چرا نباید ماهی با ماست خورد

با چه غذاهایی ماست را نباید مصرف کرد؟ خوردن برخی غذاها با هم نه تنها جذب مواد مغذی را کاهش می دهد بلکه می تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند. اما آیا می دانید چه غذاهایی را نباید با ماست خورد؟ آیا از عوارض و فواید خوردن ماست با گوشت و مرغ چیزی می دانید؟ در این مقاله سرویس سلامت به این سوال پاسخ می دهیم که ماست را با چه غذاهایی بخوریم و با کدام غذاها نخوریم. در پایان مقاله به سوالات متداول در مورد غذاهایی که نباید با ماست مصرف شوند پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

چرا نباید ماست را با غذا مصرف کرد؟

خوردن غذا زمانی ارزشمند است که مواد مغذی و ویتامین های آن به درستی توسط بدن جذب شود. مصرف ماست همراه با غذا یکی از عادات بد ایرانیان است که باعث کاهش جذب مواد مغذی می شود. ماست به تنهایی فواید زیادی برای بدن دارد، اما خوردن آن با غذا باعث کاهش جذب آهن و کلسیم می شود.

معمولاً کارشناسان توصیه می کنند حداقل یک ساعت بعد از غذا ماست مصرف کنید یا غذای خود را به طور کامل بخورید و سپس ماست را انتخاب کنید. این باعث بهبود جذب غذا می شود.

با چه غذاهایی ماست را نباید مصرف کرد؟

ماست یکی از مفیدترین لبنیات است که به دلیل طعم لذیذ و فواید بی شمارش جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی سالم دارد. اما بسیاری از متخصصان تغذیه و سلامت تاکید دارند که برای حفظ خواص ماست، نباید آن را با برخی مواد غذایی مصرف کرد. در ادامه می توانید با لیست غذاهایی که نباید با ماست مصرف شوند آشنا شوید.

1- ماست و پیاز

یکی از عادات بد غذایی که بسیاری از ما آن را رعایت نمی کنیم، خوردن ماست با پیاز است. ماست سرد است و پیاز بدن را گرم می کند. یکی از مهم ترین عوارض مصرف ماست پیاز، بروز حساسیت های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و … است.

در صورت تمایل می توانید انواع ماست را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی در فروشگاه های زنجیره ای گشت کروش خریداری کنید.

2- ماست و انبه

خوردن ماست با میوه های خرد شده یکی از خوشمزه ترین روش های خوردن ماست است. اما باید بدانید که همه میوه ها برای بریدن ماست و تهیه ماست میوه ای مناسب نیستند. درست مثل ماست و پیاز، ترکیب انبه و پیاز اصلا مناسب نیست.

ماست طبع سرد دارد و انبه میوه ای گرم است که باعث مشکلات پوستی و ایجاد ترکیبات و سموم مضر در بدن می شود.

3- ماست و ماهی

یکی دیگر از غذاهایی که نباید با ماست مصرف شود ماهی است. ماهی و ماست پروتئین بالایی دارند و مصرف همزمان دو منبع پروتئین بالا اصلا مناسب نیست. خوردن ماست و ماهی با هم باعث سوء هاضمه و مشکلات گوارشی می شود.

4- دال ماست و عدس

با چه غذاهایی ماست را نباید مصرف کرد؟ شاید این را نمی دانستید، اما «دال ادس» نیز در لیست غذاهایی است که نباید با ماست خورد. خوردن این دو غذا با هم باعث مشکلات گوارشی و همچنین باعث نفخ و اسهال می شود.

5- ماست و شیر

شیر و ماست هر دو منبع پروتئین حیوانی هستند و هرگز نباید با هم مصرف شوند. خوردن همزمان ماست و شیر باعث اسهال، اسید معده و نفخ می شود.

6- ماست و غذاهای چرب

غذاهای چرب و سرخ شده نیز در لیست غذاهایی هستند که هرگز نباید با ماست مصرف شوند. ترکیب غذاهای سرخ شده و ماست ممکن است بسیار جذاب به نظر برسد، اما بدن را ضعیف و بی حال می کند. خوردن غذاهای سرخ شده با ماست باعث خواب آلودگی شدید در فرد می شود.

7- ماست و فرآورده های گوشتی

شاید برایتان جالب باشد که درباره عوارض مصرف ماست با گوشت کمی بیشتر بدانید. بسیاری از رستوران ها و شرکت های غذایی از ماست برای طعم دادن به گوشت و فرآورده های گوشتی استفاده می کنند.

این کار طعم بی نظیری به گوشت می دهد و اشتها را افزایش می دهد. اما باید بدانید که مصرف گوشت طعم دار با ماست ماده سرطان زا و مضری در بدن ایجاد می کند.

در واقع، مصرف طولانی مدت این غذاها ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. توجه داشته باشید که خوردن ماست با فرآورده های گوشتی می تواند همین عوارض را داشته باشد، بنابراین سعی کنید حداقل یک ساعت بعد از غذاهای فرآوری شده حاوی نیترات، ماست بخورید.

مصرف ماست با غذاهای گوشتی می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند جذام و بیماری های کبدی را در انسان افزایش دهد و باعث اختلال در عملکرد کبد شود، بنابراین بهتر است ماست را همراه با این غذاها مصرف نکنید.

8- ماست و موز

بسیاری از مردم موز خرد شده را برای تهیه ماست میوه ای اضافه می کنند. خوردن ماست با موز ممکن است خطر سرطان را در دراز مدت افزایش دهد. از طرفی مصرف همزمان موز و ماست باعث دل درد و اسهال می شود.

9- ماست و سویا

“سویا” حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر است. سویا به تنهایی فواید زیادی برای بدن دارد. اما نباید آن را با ماست بخورید. ماست سرشار از کلسیم است و مصرف ماست و غذاهای سویا می تواند بر جذب کلسیم تاثیر بگذارد و در جذب این ماده معدنی حیاتی توسط بدن اختلال ایجاد کند. مصرف طولانی مدت ماست و سویا باعث کمبود کلسیم در بدن می شود.

10- ماست و میوه

شاید این مورد برایتان جالب باشد اما ترکیب ماست و میوه بر خلاف طعم بی نظیرش اصلا مناسب نیست. ماست حاوی باکتری های زیادی است که می تواند بر قند میوه تاثیر بگذارد و علائمی شبیه سرماخوردگی و آلرژی در فرد ایجاد کند. به جای مخلوط کردن ماست با میوه، بهتر است آن را با کشمش، عسل یا دارچین ترکیب کنید.

11- ماست و برنج

هم ماست و هم برنج طبع سردتری دارند که باعث ایجاد بلغم و همچنین ضعف بدن می شود. خوردن غذاهای سرد با هم باعث فراموشی، سستی مغز، سردی و خلط در بدن افراد می شود.

12- ماست و سرکه یا آبلیمو

شاید خیلی از ما کمی ماست، آب لیمو یا سرکه به سس مایونز اضافه کنیم تا طعم بهتری داشته باشد. اما باید بدانید که استفاده طولانی مدت از ماست با سرکه و آبلیمو باعث ایجاد لکه های پوستی می شود. بنابراین بهتر است ماست را با ترشی و غذاهای حاوی سرکه و آبلیمو استفاده نکنید.

13- ماست و مرغ

خوردن مرغ با ماست باعث ضعیف شدن بدن می شود. ماست و مرغ هر دو خاصیت سردی دارند و مصرف همزمان آنها باعث سردی و ضعف بدن می شود. از سوی دیگر، ماست و مرغ سرشار از پروتئین هستند که می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

14- ماست و تخم مرغ

عوارض جانبی مصرف ماست با تخم مرغ، درست مانند سایر مواد پروتئینی ترکیبی، باعث مشکلات گوارشی می شود. در طب سنتی تخم مرغ نیز در فهرست غذاهایی است که نباید با ماست مصرف شود و باعث نفخ، دل درد و مشکلات گوارشی می شود.

15- ماست و ترشی

یکی دیگر از غذاهایی که نباید با ماست بخورید «انواع ترشی» است. مصرف مشترک این دو ماده مانع از جذب کلسیم موجود در ماست توسط بدن شده و از طریق کلیه ها دفع می شود.

در این حالت فرد دچار بیماری های مفصلی و کلیوی می شود. علاوه بر این طبیعت ماست و ترشی سرد است و مصرف این دو ماده در کنار هم برای افراد عصبانی مناسب نیست و باعث احساس بی حالی، بی حالی، سردرد و درد عضلانی می شود.

چه زمانی باید ماست بخوریم؟

آیا می دانید بهترین زمان برای خوردن ماست چه زمانی است؟ خوردن ماست برای برخی افراد ممنوع است و همانطور که گفته شد خوردن ماست با برخی مواد غذایی می تواند برای بدن مضر باشد، بنابراین بهتر است ماست را نیم ساعت قبل یا یک ساعت بعد از غذا و همراه با مکمل های ماست مصرف کنید.

این کار جذب کلسیم و مواد مغذی غذا را آسان تر می کند. خوردن ماست به عنوان میان وعده نیز ایده بسیار خوبی برای بهره مندی از خواص این ماده غذایی مفید و سالم است.

سوالات متداول

بزرگترین مضرات خوردن غذاهای حاوی ماست چیست؟

خوردن ماست همراه با غذا جذب مواد مغذی را کاهش می دهد و ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

خوردن ماست پیاز چه عوارضی دارد؟

ماست و پیاز در لیست غذاهایی هستند که نباید با هم مصرف شوند. خوردن این دو غذا با هم باعث مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می شود.

چرا نباید ماست را با پنیر بخورید؟

یکی دیگر از غذاهایی که نباید با ماست مصرف شود پنیر است. مصرف پنیر با ماست باعث ایجاد لک و پوسته پوسته می شود.

برای جلوگیری از سرماخوردگی ماست را با چه چیزی بخوریم؟

بهترین ادویه برای ماست نعنا، پونه کوهی، گل رز، کاکتوس و زنجبیل است. به یاد داشته باشید که هر چه ماست ترش و رقیق تر باشد، سردتر خواهد بود.

منابع: newsbust، ballyabio، stylecraze

ماهی جزو خوراکی های سودمند است، اما ماهی را همزمان با برخی خوراکی ها نباید مصرف کرد

366651

رژیم غذایی متعادل

2019/05/19

خوردن ماهی چه زمانی باعث بیماری می شود؟

یکی از نکات کلیدی و مهم در زمینه تغذیه و حفظ سلامتی، آگاهی از فعل و انفعالات مضر غذایی است، به این معنی که مصرف برخی غذاها با هم در یک وعده غذایی می تواند بسیار مضر و خطرناک باشد. یکی از این موارد مصرف گوشت ماهی با برخی مواد غذایی مانند ماست یا دوغ است که می تواند مشکلات و عوارض جدی را برای انسان به همراه داشته باشد. خوردن ماهی و ماست به طور همزمان، به خصوص در هنگام شام، می تواند بسیار پیچیده باشد.

ضعف شدید، افزایش خطر سکته مغزی، ناتوانی جنسی، جذام، لکه بینی، سرماخوردگی معده، افزایش خطر ام اس، اختلالات عصبی و غیره. تنها بخشی از عوارض مصرف ماهی است.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید ماهی و سایر غذاهای دریایی

بیشتر بدانید: ماهی و خواص آن که تا به حال از آن خبر نداشتید!

برای توضیح علت این مشکل باید گفت که گوشت ماهی طبیعتا سرد و مرطوب است و اگر همزمان با شیر که سرد و مرطوب نیز هست مصرف شود باعث غلبه شدید سرما می شود. و رطوبت در بدن ایجاد می کند و عوارض ذکر شده در بالا را ایجاد می کند. گفته شد، بنابراین این امر باعث می شود در مصرف ماهی دقت کنید:

ماهی را هرگز نباید با ماست یا دوغ خورد.

ماهی را باید با مواد آن (خرما، عسل، آجیل، زنجبیل، ادویه های تند، ماهی شکم پر) مصرف کرد.

مصرف ماهی در تابستان و فصول گرم سال باید افزایش یابد.

برای ناهار ماهی بخورید و برای شام از آن اجتناب کنید.

افراد سرد مزاج (افراد بلغمی و تیره پوست) از خوردن ماهی زیاد خودداری کنند.

هرگز با ماهی آب ننوشید.

متخصصان تغذیه همچنین مصرف ماهی با لیموترش را توصیه می کنند زیرا لیمو نه تنها طعم گوشت ماهی را بهتر می کند، بلکه ویتامین C موجود در آن به جذب آهن ماهی نیز کمک می کند. البته لازم به ذکر است که مصرف زیاد چاشنی هایی مانند لیموترش و انواع ترشی ها همراه با ماهی به خصوص برای افراد وبا توصیه نمی شود زیرا هر دو سرماخوردگی، افسردگی و… .

در روایات اسلامی آمده است که اگر ماهی مخصوصاً در شب خورده شود و با مرغوبیت آن مانند خرما، آجیل، عسل، روغن بادام شیرین، کنجد، زنجبیل، آویشن یا با ادویه تند خورده نشود، از تشدید کننده ها است. چالش ها و مسائل. ام اس و عوامل سکته مغزی بهترین چاشنی برای ماهی آب پرتقال و سیر است که هم فواید بی شماری دارد و هم گرما.

علاوه بر این، مصرف همزمان ماهی و تخم مرغ نیز بسیار مضر است. در طب عامیانه مصرف تخم‌مرغ، شیر و هر نوع گوشت با ماهی ممنوع است، زیرا سودا تولید می‌کنند، بر خلق‌وخو تأثیر منفی می‌گذارند و باعث تشدید بیماری‌های مزمن، افسردگی و یبوست می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آیا ماهی قرمز هفت سین حامل ویروس کرونا است؟

بیشتر بدانید: مقدار مصرف ماهی های مختلف بسته به جیوه موجود در گوشت آنها

بیشتر بخوانید: باکتری سالمونلا که در ماهی قرمز یافت می شود و بیماری های ناشی از آن

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: tasnimnews.com

برچسب ها:

داشتم متن مصاحبه دکتر کیمیاگر رو تو سایت تبیان میخوندم… به این فکر کردم که یه لیستی از چیزایی تهیه کنم که به قول خودشون نباید با هم خورد و به اصطلاح قاطی نشد. مثل ماست و ماهی، خربزه و عسل…

من نمی توانم به چیز دیگری فکر کنم. کسی میتونه به من کمک کنه؟

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا