چرا نباید شب ها به قبرستان رفت

زیارت مقبره در آخر هفته همچنان یکی از آداب و رسوم مسلمانان محسوب می شود، عده ای به دلیل حجم ترافیک در تعطیلات آخر هفته و آلودگی هوا در طول روز فرصت زیارت قبور را ندارند و در کنار خواندن دعا برای آرامش اهل بیت(ع) روح مرده، شب بهترین مناسبت است، زیارت قبور را بلدند. اما شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که رفتن شبانه به قبرستان چه عواقبی دارد؟ حکم شرعی رفتن به قبرستان در شب چیست؟ برای دانستن پاسخ این سوالات با مینوسیم همراه باشید.

تصمیم شرعی برای رفتن به قبرستان در شب

زیارت قبور در شب از نظر شرعی منعی ندارد. گرچه برخی می گویند کراهت از رفتن به قبرستان در شب درست است، اما با توجه به اینکه امام صادق و طبق برخی روایات، پیامبر و برخی ائمه در شب به زیارت قبور می پرداختند، شرعاً منعی ندارد. اما ممکن است از خود بپرسید که عواقب رفتن به قبرستان در شب چیست؟ آیا این امر عواقب نامطلوبی دارد یا خیر، برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

مجموعه اشعار زیبا برای سنگ مزار عزیزان درگذشته

آیا شب به قبرستان رفتن اشکال دارد؟

در روایتی از امام باقر علیه السلام منقول است که: آب فرات از بهشت ​​دنیا می آید و فرمود: برای خدا در مغرب بهشتی است که آب دنیا از آنجا می آید فرات و ارواح مؤمنان. هنگام غروب آفتاب از قبر خود بیرون آمده و وارد این منطقه شده و از برکات آن بهره مند می شوند.

این روایت به این معناست که ارواح مؤمنان در اول شب از قبور خارج می شوند و در جای دیگری آرام می گیرند. از طرفی طبق روایات، صاحب قبر از زیارت قبرش توسط دیگران مطلع می شود و با این زائر صمیمی می شود و دلش نمی خواهد قبرش را ترک کند و از این رو محروم می شود. بهره مندی از برکات شب؛ لذا شاید از این جهت فرمودند که قبور را در شب زیارت نکنید تا از برکات شب بهره مند شوند.

در حدیثی آمده است: «زمانی که جعفر بن محمد(ع) شبانه بر سر قبور آمد»; (مجموعه وارم ج 1 ص 284 ). برخی به این آیه اشاره می کنند و می گویند چون امام صادق (علیه السلام) نیز شبانه به قبرستان می رفت، پس کراهت زیارت قبور در شب موجه نیست. زیارت قبور در شب حرام است; فتوا به زیارت قبور در شب دادند. از سوی دیگر در برخی روایات آمده است که عده ای از معصومین علیهم السلام شبانه برای زیارت به قبرستان می رفتند. در مجموع، از بین این دو دسته داستان، می توان نتیجه گرفت که ورود به قبرستان برای مجازات و عبرت گرفتن از سرنوشت دیگران، یا زیارت قبور در ملاء عام در شب، اشکالی ندارد و زیارت قبور برخی افراد نفرت انگیز است. . زیرا آنها از ضیافت شبانه خودداری می کنند.

متن عربی فاتحه برای اموات با ترجمه فارسی

در فرمایشات پیامبر گرامی اسلام (ص) به ابوذر آمده است: «ای ابوذر! برو به زیارت مردگانی که تو را یاد مرگ و آخرت می اندازند و در روز به زیارتشان برو و شبانه به زیارتشان نپرداز!

از سوی دیگر روایاتی داریم که حکایت از آن دارد که پیامبر(ص) و برخی از ائمه(ع) شبانه به زیارت قبور می رفتند. از این رو، نقل شده است که پیامبر (ص) شامگاه جمعه به بقیع رفت و فرمود: «السلام علیکم یا اهل الدیار» (علیهم السلام) و سه بار فرمود: «رحمکم الله» (خدا از آن شماست). رحم کن)

پس شبانه رفتن به قبرستان اگر به قصد توجه به سرنوشت دیگران باشد اشکالی ندارد ولی اگر برای زیارت قبور افراد خاصی باشد کراهت دارد. یکی دیگر از دلایل عواقب رفتن به قبرستان در شب، این است که مؤمنان هر شب به ضیافت الهی می روند; نمی خواهند این ضیافت را از دست بدهند و از طرفی وقتی انسان شبانه به زیارت اهل قبور می رود با او صمیمی می شود و گویی او را به قبر خوش آمد می گوید و با این زائر قبر است. یعنی لذت نبردن از ضیافت شبانه برای اموات; از این رو گفته اند که مردگان را در شب زیارت نکنید تا از برکات شب بهره مند شوند.

مگ تک

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ برخی از فقها با توجه به روایاتی که در نهی از زیارت قبور در شب آمده است; فتوا به زیارت قبور در شب دادند. از سوی دیگر در برخی از احادیث آمده است که عده ای از معصومین علیهم السلام شبانه برای زیارت به قبرستان می رفتند. در مجموع از بین این دو نوع داستان می توان نتیجه گرفت که ورود به قبرستان برای تنبیه و عبرت گرفتن از سرنوشت دیگران و یا به طور کلی زیارت قبور در شب ایرادی ندارد و زیارت قبور برخی افراد چیزی است که نفرت انگیز؛ زیرا آنها از ضیافت شبانه خودداری می کنند. زیارت قبور در پایان هر هفته هنوز از رسوم مسلمانان محسوب می شود. قبر ندارند و در کنار دعا برای آرامش روح مردگان، شب را بهترین زمان برای زیارت قبور می دانند.

تصمیم شرعی برای رفتن به قبرستان در شب

زیارت قبور در شب از نظر شرعی منعی ندارد. گرچه برخی می گویند کراهت شبانه رفتن به قبرستان درست است، اما با توجه به اینکه امام صادق(ع) و طبق برخی روایات، پیامبر و برخی ائمه در شب به زیارت قبور می رفتند، شرعاً منعی ندارد. اما ممکن است از خود بپرسید که عواقب رفتن به قبرستان در شب چیست؟

آیا شب به قبرستان رفتن اشکال دارد؟

در روایتی از امام باقر علیه السلام منقول است که: آب فرات از بهشت ​​دنیا می آید و فرمود برای خدا در مغرب بهشتی است که آب فرات از آنجا بیرون می آید و ارواح مؤمنان بیرون می آید. از قبورشان هنگام غروب آفتاب وارد این منطقه می‌شوند و از نعمت استفاده می‌کنند. این روایت به این معناست که ارواح مؤمنان در اول شب از قبور بیرون می‌آیند و در جای دیگری آرام می‌گیرند. از طرفی طبق روایات، صاحب قبر از زیارت قبرش توسط دیگران مطلع می شود و با این زائر صمیمی می شود و دلش نمی خواهد قبرش را ترک کند و از این رو محروم می شود. بهره مندی از برکات شب؛ پس شاید به همین دلیل فرموده اند که در شب به زیارت قبور نروید تا از برکات شب بهره مند شوند.

در حدیثی آمده است: «زمانی که جعفر بن محمد(ع) شبانه بر سر قبور آمد»; (مجموعه وارم ج 1 ص 284 ). برخی به این آیه استناد می کنند و می گویند چون امام صادق علیه السلام شب ها به قبرستان می رفت، پس کراهت زیارت قبور در شب موجه نیست. در پاسخ به این شبهه باید گفت که برخی از فقها بر اساس روایاتی که در نهی از زیارت قبور در شب آمده است; فتوا به زیارت قبور در شب دادند. در فرمایشات پیامبر گرامی اسلام (ص) به ابوذر آمده است: «ای ابوذر! مردگانی را که یاد مرگ و آخرت شما می اندازند، زیارت کنید و روزها آنها را زیارت کنید و شب ها آنها را زیارت نکنید!» از سوی دیگر، روایاتی داریم که نشان می دهد پیامبر (ص) و برخی از ائمه (علیهم السلام) عادت کرده بودند شبانه به زیارت قبور می رفتند.

از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که شام ​​روز جمعه به بقیع رفت و فرمود: «السلام علیکم یا اهل الدیار» و سه بار فرمود: رحمکم الله» (خداوند شماست، پس رفتن به قبرستان در شب اگر به قصد توجه به سرنوشت دیگران باشد اشکالی ندارد، اما اگر برای زیارت قبور افراد خاصی باشد، شنیع است. یکی دیگر از دلایل عواقب رفتن به قبرستان در شب این است که چون مؤمنان هر شب به ضیافت الهی می‌روند، نمی‌خواهند این ضیافت را از دست بدهند و از طرف دیگر وقتی انسان به زیارت می‌رود. اهل بقعه در شب با او صمیمی می شود و گویا او را به قبر خوش آمد می گوید و با این زائر قبر بودن، یعنی لذت نبردن از ضیافت شبانه برای مردگان؛ از این رو گفته اند که باید شب مردگان را زیارت نکنید تا از نعمت شب بهره مند شوند.

دستور زیارت قبور

رسول خدا (ص) فرمود: مردگان خود را زیارت کنید و بر آنان درود بفرستید که برای شما عبرت است.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: اموات خود را زیارت کنید زیرا از زیارت شما خوشحال می شوند و بر سر قبور خویشاوندان که برایشان دعا می کنند یاری بخواهید (الکافی، ج 3، ص 230).

ثواب دعا برای میت

امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس برای ده برادر مرده خود در عصر جمعه دعا کند، خداوند بهشت ​​را بر او واجب می کند.

منبع: دالگرم

انتهای پیام/



|


|


کد خبر:
۱۲۵۰۹۷۸


ارسال به دیگران


|


پرینت

زیارت قبور در شب مکروه است. پیامبر اکرم (ص) در روایتی به ابوذر فرمودند: در ساعات معینی از روز قبور را زیارت کنید و شبها به زیارت آن نپردازید.

به گزارش برنا؛ برخی از فقها بر اساس روایاتی که در نهی از زیارت قبور در شب آمده است; فتوا به زیارت قبور در شب دادند. از سوی دیگر در برخی روایات آمده است که عده ای از معصومین علیهم السلام شبانه برای زیارت به قبرستان می رفتند. در مجموع، از بین این دو دسته داستان، می توان نتیجه گرفت که ورود به قبرستان برای مجازات و عبرت گرفتن از سرنوشت دیگران، یا زیارت قبور در ملاء عام در شب، اشکالی ندارد و زیارت قبور برخی افراد نفرت انگیز است. . زیرا آنها از ضیافت شبانه خودداری می کنند. زیارت قبور در پایان هر هفته همچنان یکی از رسوم مسلمانان به شمار می رود. قبر ندارند و در کنار دعا برای آرامش روح مردگان، شب را بهترین زمان برای زیارت قبور می دانند.

تصمیم شرعی برای رفتن به قبرستان در شب

زیارت قبور در شب از نظر شرعی منعی ندارد. گرچه برخی می گویند کراهت از رفتن به قبرستان در شب درست است، اما با توجه به اینکه امام صادق و طبق برخی روایات، پیامبر و برخی ائمه در شب به زیارت قبور می پرداختند، شرعاً منعی ندارد. اما ممکن است از خود بپرسید که عواقب رفتن به قبرستان در شب چیست؟

آیا شب به قبرستان رفتن اشکال دارد؟

در روایتی از امام باقر علیه السلام منقول است که: آب فرات از بهشت ​​دنیا می آید و فرمود: برای خدا در مغرب بهشتی است که آب دنیا از آنجا می آید فرات و ارواح مؤمنان. هنگام غروب آفتاب از قبر بیرون آمده و وارد این منطقه شده و از برکات آن بهره مند می شوند. این روایت بدین معناست که ارواح مؤمنان در اول شب از قبر بیرون می آیند و در جای دیگری آرام می گیرند. از طرفی طبق روایات، صاحب قبر از زیارت قبرش توسط دیگران مطلع می شود و با این زائر صمیمی می شود و دلش نمی خواهد قبرش را ترک کند و از این رو محروم می شود. بهره مندی از برکات شب؛ پس شاید به همین دلیل فرموده اند که در شب به زیارت قبور نروید تا از برکات شب بهره مند شوند.

در حدیثی آمده است: «زمانی که جعفر بن محمد(ع) شبانه بر سر قبور آمد»; (مجموعه وارم ج 1 ص 284 ). برخی به این آیه استناد می کنند و می گویند چون امام صادق علیه السلام شب ها به قبرستان می رفت، پس کراهت زیارت قبور در شب موجه نیست. در پاسخ به این شبهه باید گفت که برخی از فقها بر اساس روایاتی که در نهی از زیارت قبور در شب آمده است; فتوا به زیارت قبور در شب دادند. در فرمایشات پیامبر گرامی اسلام (ص) به ابوذر آمده است: «ای ابوذر! مردگانی را که یاد مرگ و آخرت شما می اندازند، زیارت کنید و روزها آنها را زیارت کنید و شب ها آنها را زیارت نکنید!» از سوی دیگر، روایاتی داریم که نشان می دهد پیامبر (ص) و برخی از ائمه (علیهم السلام) عادت کرده بودند شبانه به زیارت قبور می رفتند.

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که شام ​​روز جمعه به بقیع رفت و فرمود: «السلام علیکم یا اهل الدیار» (سلام علیکم یا اهل الدیار) و سه نفر را فرمود. بارها: «رحمکم الله» (خداوند شماست، پس اگر به قصد توجه به سرنوشت دیگران باشد، رفتن به قبرستان در شب اشکالی ندارد، اما اگر برای زیارت قبور افراد خاصی باشد». یکی دیگر از عواقب رفتن به قبرستان در شب ممکن است این باشد که چون مؤمنان هر شب به ضیافت الهی می‌روند، نمی‌خواهند این ضیافت را از دست بدهند و از طرف دیگر وقتی انسان به زیارت می‌رود. اهل بقعه در شب با او صمیمی می شود و گویی او را بر مقبره پذیرایی می کند و با او زائر قبر است؛ یعنی از ضیافت شبانه برای مرده بهره نبرده است؛ لذا چنین بوده است. فرمودند مردگان را در شب زیارت نکنید تا از برکات شب بهره مند شوند.

دستور زیارت قبور

رسول خدا (ص) فرمود: مردگان خود را زیارت کنید و بر آنان درود بفرستید که برای شما عبرت است.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: اموات خود را زیارت کنید زیرا از زیارت شما خوشحال می شوند و با دعایی که برایشان می خوانید بر سر قبور خویشاوندان کمک بخواهید. (الکافی ج 3 ص 230)

ثواب دعا برای میت

امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس برای ده برادر مرده خود در عصر جمعه دعا کند، خداوند بهشت ​​را بر او واجب می کند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف است


ارسال به دیگران

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا