چرا نباید بیشتر از سه روز در کربلا ماند

سامانه پیام کوتاه دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله به منظور ارائه بهترین خدمات ممکن و سهولت دسترسی مشترکان به پاسخ به سوالات شرعی در سال 1396 راه اندازی شد.

بدلیل حضرتعالی می توانند به این شماره پیامک ارسال کنند

10000100

(از سراسر کشور بدون نیاز به پیشوند)

سوال خود را بپرسید و پاسخ بگیرید.

پاسخ به این امر به دو صورت انجام می شود:

1- عادی: پیروان رسول اکرم می توانند سوالات شرعی خود را از طریق پیامک ارسال کرده و در کمتر از 24 ساعت پاسخ خود را دریافت کنند.

2- اسنپ شات: با ارسال عدد 1، کاربر لیست تصمیمات را با شماره مربوطه دریافت می کند و با انتخاب هر یک از اعداد تصمیم گیری ارسال می شود.

نکته مهم: اگر به دلیل مشکل فنی در بازه زمانی اعلام شده پاسخی دریافت نکردید، سوال خود را مجددا ارسال کنید.

کربلا یکی از شهرهای مهم زیارتی عراق و حتی جهان است. حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) این شهر را به یکی از مراکز گردشگری مذهبی جهان تبدیل کرده است. در طول سال شیعیان و مشتاقان ائمه اطهار برای زیارت به این شهر مشرف می شوند، اما در ایام محرم و صفر به ویژه روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی، تعداد زائران به اوج می رسد.

عزاداری ماه محرم هر ساله در این کشور با شکوهتر از سال قبل برگزار می شود و اجتماع شیعیان و محبان اهل بیت در روز اربعین حسینی یکی از بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان است. از این رو می خواهیم اطلاعات و توصیه هایی را در این سفر که ممکن است برای هر زائری لازم باشد به شما یادآوری کنیم:

هر آنچه در سفر به کربلا باید بدانید:

اطلاعات ضروری سفر در کربلا

بهترین زمان برای سفر به کربلا

هزینه سفر در کربلا

دیدنی های کربلا

غذاهای کربلایی

نکاتی برای سفر به کربلا

اطلاعات ضروری سفر در کربلا

اختلاف ساعت با ایران: 1:30

زبان رسمی: عربی و کردی

واحد پول: دینار عراق

کد کشور: 964++

کد شهر: 40

شماره تلفن های اضطراری:

ژاندارمری: 122104

آمبولانس: 122

آتش نشانان: 122115

جهت سفر: سمت راست

فرودگاه بین المللی: ندارد

بهترین زمان برای سفر به کربلا

آب و هوای عراق (به استثنای شمال) عمدتاً بیابانی است. با زمستان های خنک و گاه سرد و تابستان های خشک و گرم و آفتابی. دمای هوا در تابستان در اکثر نقاط کشور به 40 درجه سانتیگراد و در برخی مناطق به 48 درجه سانتیگراد می رسد. دمای هوا در زمستان به ندرت از 21 درجه بیشتر می شود و در شرایط سخت 15-19 درجه و در شب 2-5 درجه است. مناطق کوهستانی شمالی اغلب زمستان های سرد همراه با برف و باران دارند که گاهی باعث طغیان رودخانه ها می شود. میزان بارندگی در این کشور به طور کلی کم است. در بیشتر مناطق، کمتر از 250 میلی لیتر بارندگی در سال وجود دارد. این باران ها عمدتا در زمستان اتفاق می افتد. باران های تابستانی جز در شمال نادر است.

از آنجایی که این شهر یکی از شهرهای مقدس شیعیان است، زائران در تمام طول سال برای زیارت به آنجا می روند، اما در روزهای مقدس و خاص مانند عاشورا و تاسوعا، اعیاد رسمی مانند عید قربان و حتی عید نوروز، شهر مملو از زیارت است. زائران در این ایام قیمت هتل ها کمی گرانتر از روزهای عادی سال است. بهتر است برای رفتن به مرتفع ترین زیارتگاه ها در قالب کاروان به این کشور سفر کنید زیرا از نظر هزینه به صرفه تر است و بیمه و امنیت شما در این کشور تضمین می شود. اگر قصد سفر به این کشور را دارید در شهر خود ویزا بگیرید تا گرفتار کلاهبرداران مرزی نشوید.

هزینه سفر در کربلا

هزینه هاستل ها و هتل ها

عراق یکی از کشورهای جهان سوم است و تا چند سال پیش وضعیت هتلداری و گردشگری اصلا خوب نبود. پس از سقوط صدام، ورود زائران شیعه و به خصوص ایرانی، وضعیت هتل ها کمی بهتر از قبل شده است. اگر قصد سفر به کربلا را دارید و می خواهید این سفر را به صورت انفرادی انجام دهید، توصیه می کنیم از اقامت در هاستل ها خودداری کنید زیرا شرایط آنها اصلا مناسب نیست.

هتل های کربلا نیز دسته بندی های مختلفی دارند و کیفیت و وضعیت آنها روز به روز در حال بهبود است. اگر بخواهیم بهترین و مجلل ترین هتل های شهر را به شما معرفی کنیم باید به «هتل ریحان کربلا» اشاره کنیم؛ هتل های «برج یوسف»، «کریستال»، «الماناسیک»، «سفیر» و «زیارا» نیز از بهترین هتل های شهر کربلا محسوب می شوند.

هزینه خوراک و غذا

اگر با کاروان های سازمان حج و زیارت به این شهر سفر می کنید، این تورها وظیفه تهیه صبحانه، ناهار و شام شما و تهیه غذای با کیفیت برای مسافران در هتل ها را بر عهده دارند. اما اگر قصد دارید این سفر را به تنهایی انجام دهید، توصیه می شود در طول مسیر در رستوران ها غذا نخورید، زیرا خطر مسمومیت به دلیل کیفیت پایین و عدم رعایت بهداشت کامل بسیار زیاد است. در خرد شهر سعی کنید در رستوران های معتبر و سالم مانند «الفردوس»، «النخیل»، «زعفران»، «جبل امل» و «فست فود الطازاج» غذا بخورید.

هزینه حمل و نقل عمومی

هزینه تاکسی از گاراژ نجف تا حرم حدود 1500 دینار است. هزینه سفرهای مستقیم و کوتاه حدود 3 دینار است. هزینه رفت و آمد در سطح شهر با تاکسی را می توان حدود 7000 تومان تخمین زد. اگر در کربلا یا شهرهای دیگر عراق سوار تاکسی می‌شوید، مراقب باشید چیزی در ماشین جا نگذارید، زیرا یافتن وسایل خود در شهر شلوغ و عدم نظارت کافی تقریبا غیرممکن است. همچنین به خانم ها توصیه می شود تا حد امکان به تنهایی سوار نشوند و بهتر است با یک مرد همراه باشند.

نکات صرفه جویی در پول

همانطور که قبلا ذکر شد بهترین راه برای رسیدن به عتبات عالیات سفر با کاروان های سازمان حج و زیارت است. اینگونه سفرها مقرون به صرفه تر از سفرهای انفرادی هستند زیرا در طول سفر مسئولیت کامل هتل، بیمه، حمل و نقل و غذا بر عهده کاروان است و شما می توانید به راحتی به سفر و سفر و زیارت خود ادامه دهید. اکثر ایرانی ها زبان عربی را به خوبی نمی دانند و اگر به تنهایی سفر کنند، احتمال گرفتار شدن توسط کلاهبرداران بسیار زیاد است.

ثبت نام در تورهای سازمان حج و زیارت این امکان را به شما می دهد که در روزهای شلوغ شهر کربلا نگران پیدا کردن هتل نباشید، در غیر این صورت مشخص نیست که آیا می توانید یک هتل مناسب با قیمت مناسب پیدا کنید یا خیر. البته در ایام سوگواری امام حسین (ع) اهالی شهر نذری می دهند و در هر گوشه و کنار آن ایستگاه های غذا و نماز نذری پیدا می شود که می تواند هزینه های غذا را کاهش دهد.

بازارهای زیادی در شهر کربلا وجود ندارد و اکثر محصولات آن بی کیفیت هستند، پس سعی کنید در این زیارت وقت خود را در بازارها تلف نکنید و مهر و تسبیح و پارچه سبز متبرک را به عنوان سوغات برای عزیزانتان بیاورید. زیرا در واقع اینها خاطرات اصلی این شهر هستند، این چیزها مبارک و معنوی است. اکثر کالاهای موجود در بازار چین بی کیفیت هستند، بنابراین با حذف خرید کالاهای بی کیفیت، هزینه سفر خود را کاهش دهید.

دیدنی های کربلا

کربلا یکی از شهرهای مذهبی جهان و شیعیان است و مهم ترین جاذبه آن ها وجود مرقد مطهر ائمه اطهار و دیگر بزرگان دین در این شهر است:

حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع)

مهم‌ترین مکان‌های دیدنی کربلا، حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) است که 300 متر از هم فاصله دارند. فاصله بین حرم این دو بزرگوار «بن الحرمین» نام دارد که مؤمنان و دوستداران اهل بیت را به این شهر می کشاند. حضرت علی اکبر علیه السلام نیز زیر پا و حضرت علی اصغر علیه السلام بر سینه مطهر امام حسین علیه السلام به خاک سپرده شد. قبل از آچورا در این منطقه شهری نبوده و بیابانی بدون آب و علف بوده است. پس از تشییع پیکرهای مطهر شهدای کربلا در این دشت، شیعیان برای زیارت به این مکان آمدند و کم کم زندگی در آنجا شکل گرفت و به شهر تبدیل شد.

بسیاری از علما و بزرگان ایران و اسلام بنا به وصیت خود در کربلا به خاک سپرده شدند و یکی دیگر از جاذبه های مذهبی شدند:

مقبره های کربلا

اکثر یاران امام حسین (ع) که در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند، در جوار امام حسین (ع) دفن شده اند. اما برخی از آنها به دلایل مختلف در جاهای دیگر دفن شدند، از جمله:

حر بن یزید ریاحی: قبیله او جسد او را از میدان جنگ بیرون کشیده و در روستایی در 9 کیلومتری غرب کربلا به خاک سپردند. همین مکان امروزه به دلیل وجود آرامگاه وی به «روستای حر» معروف است. صحن آن در سال 370 هجری قمری به دستور «عضدالدوله دیلمی» ساخته شد و در سال 914 هجری قمری شاه اسماعیل صفوی پس از زیارت آرامگاه وی دستور بازسازی آن را داد.

عون بن عبدالله: مقبره ای باشکوه متعلق به «عون بن عبدالله» در کنار بزرگراه کنونی کربلا – بغداد وجود دارد. بنا به روایتی، این همان عون بن عبدالله بن جعفر طیار فرزند زینب کبری (علیها السلام) است که در روز عاشورا به شهادت رسید. اما به روایتی دیگر اینجا قبر عون بن عبدالله از اولاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) است و صحیحتر به نظر می رسد; چون عون باید با شهدای دیگر دفن می شد.

طائفلان مسلم: در بزرگراه کربلا – بغداد در 30 کیلومتری کربلا در حومه شهرکی به نام «مصیب» آرامگاه و زیارتگاه طایفلان مسلم بن عقیل قرار دارد.

عکس از iraqyar.com (عکاس: ناشناس)

علما و سادات

محمد بن نبی بن کاظم (علیه السلام): او نوه محبوب امام کاظم (علیه السلام) است که در میان اعراب به «امام نوح» معروف است و در منطقه «تویرج» مدفون است. دوازده کیلومتری کربلا.

اخرس بن کاظم (علیه السلام): محمد بن ابی الفتح معروف به «الاخرس» از نوادگان امام موسی بن جعفر (علیه السلام) در محله ای به نام «الابتر» نزدیک به خاک سپرده شد. کربلا. زیارتگاهی در آنجا ساخته شده و زائران زیادی به آنجا می روند. سادات الخراسان در نجف مربوط به الاخرس است.

سید احمد ابوهاشم: نسب او با چند واسطه به امام موسی کاظم (علیه السلام) می رسد. سید احمد در شمال غربی منطقه شفاع (25 کیلومتری) مدفون است و دارای بقعه و گنبد و صحن است و گنبد با کاشی های آبی تزئین شده است.

ابن حمزه: عمادالدین ابومحمد بن علی بن حمزه بن حسن بن عبیدالله بن عباس بن علی (علیه السلام) معروف به ابن حمزه از نوادگان حضرت عباس (علیه السلام) است. وی از علمای بزرگ و فقهای مشهور و راویان حدیث بوده و در قبرستان قدیم کربلا که امروز در جنوب شرقی آستان ابوالفضل (ع) در کنار بزرگراه کربلا – طویریج قرار دارد مدفون است.

ابواحمد حسین بن محمد (304ق – 400ق): نسب او به سه نسل به امام موسی کاظم (علیه السلام) می رسد. او پدر محبوب سید رضی است.

سید رضی (358ق – 406ق): سید رضی از علمای شیعه قرن چهارم هجری و گردآورنده نهج البلاغه است. در كنار پدر و برادرش در كنار مقبره سيد ابراهيم مجاب در رواق غربي حرم به خاك سپرده شده است.

ابن فهد حلی (۷۵۸ هجری قمری – ۸۴۱ هجری قمری): مقبره شیخ احمد بن محمد بن فهد، فقیه بزرگ امامیه، در غرب خیابان باب القبله در داخل مسجدی معروف به نام او قرار دارد. وی خانه خود را وقف حجاج کرده بود و پس از مرگ در خانه خود به خاک سپرده شد. شاه عباس در سال 1033 هجری قمری باغ جنوب مقبره ابن فهد را به مسجد تبدیل کرد و آن را کاشی کاری کرد و گنبدی بر مزار او ساخت.

شیخ یوسف بحرانی (1107ق – 1186ق): شیخ یوسف آل اسفور بحرانی، مؤلف الحدائق الندره، در رواق شرقی حرم مدفون است. وی با سید علی طباطبایی و وحید بهبهانی در یک قبر به خاک سپرده شده است.

علامه وحید بهبهانی (1118ق – 1205ق): شیخ محمد باقر بن محمد اکمل معروف به وحید بهبهانی از علمای بزرگ شیعه قرن دوازدهم هجری قمری بود. او در رواق شرقی حرم به خاک سپرده شده است. او رهبر و مرجع شیعیان در کربلا بود.

شریف العلماء (۱۲۴۶-م): محمد شریف بن حسن آملی از علمای بزرگ شیعه و استاد شیخ مرتضی انصاری است. او را در ضلع جنوب شرقی آستان در یکی از کوچه های فرعی خیابان امام حسین به خاک سپردند و سنگ قبری داشت که اکنون مفقود است.

سید علی طباطبایی: سید علی طباطبایی مؤلف ریاضی المسال در فقه است. در رواق شرقی حرم به خاک سپرده شد. دیوار شهر کربلا را ساخت. پسرش به سید محمد مجاهد معروف است.

این افراد تنها بخشی از علما و سادات مدفون در شهر کربلا هستند.

عکس از سایت abu.ac.ir (عکاس: ناشناس)

مقبره پادشاهان و شخصیت های سیاسی

پادشاهان آل بویه: چند تن از پادشاهان آل بویه در صحن حرم امام حسین (ع) به خاک سپرده شده اند. در گذشته بر فراز قبر آنها مقبره ای وجود داشت که در سال 1268 هجری قمری ویران شد.

مظفرالدین شاه قاجار: از پادشاهان قاجار است که در سال 1324 هجری شمسی فرمان مشروطیت را صادر کرد و در همان سال درگذشت. بنا به وصیتش در کربلا به خاک سپرده شد. آرامگاه او در داخل رواق پادشاهان قرار دارد.

محمدعلی شاه قاجار: محمدعلی شاه فرزند مظفرالدین شاه، از پادشاهان دوره قاجار و از مخالفان مشروطه، معروف به تعطیلی مجلس شورای ملی است. وی در سال 1341 هجری قمری درگذشت و در کنار قبر پدرش به خاک سپرده شد.

احمدشاه قاجار: احمدشاه فرزند محمدعلی شاه و آخرین پادشاه سلسله قاجار است که کودتای رضاخان در سال 1299 در جریان آن رخ داد و در سال 1348 هجری قمری درگذشت و در کنار قبر پدرش به خاک سپرده شد.

امیرکبیر: میرزا تقی خان معروف به امیرکبیر نخست وزیر معروف ناصرالدین شاه است که در سال 1298 هجری قمری به دستور او در همام فین کاشان کشته شد و در زیر رواق شاهان به خاک سپرده شد. پسرش ساعد الملک و برادرش میزا حسین خان در کنار قبر او به خاک سپرده شده اند.

عکس از وبسایت roadfinders.com (عکاس: ناشناس)

آثار تاریخی کربلا

شهر کربلا با گذشته پر فراز و نشیبش مملو از آثار تاریخی است که متاسفانه بسیاری از آنها از بین رفته اند. اگر شانس بازدید از این شهر را داشته اید، می توانید از آثار تاریخی آن نیز دیدن کنید:

قلعه اخیزار: این قلعه در منطقه ای به همین نام در 20 کیلومتری غرب شهر کربلا واقع شده است. این قلعه بسیار قدیمی است و در مورد بانیان آن اختلاف نظر وجود دارد. در داخل قلعه مسجد کوچکی قرار دارد و دور دیوارهای آن برجی ساخته شده است.

قلعه هندی: آقا محمد خان قاجار برای حفظ امنیت شهر کربلا، قلعه محکم و حصار محکمی در اطراف شهر ساخت. این قلعه که در چهار کیلومتری شهر قرار داشت، پس از مرگ آقا محمد خان نیمه کاره رها شد و مرحوم سید علی طباطبایی از هندوستان آن را تأمین مالی کرد و آصف الدوله هندی نیز حجره ها و اماکنی را در اوایل سال بر آنها ساخت. قرن سیزدهم تا زائران کربلا شب را در آنجا سپری کنند. به همین مناسبت این قلعه به «قلعه هندی» شهرت یافت. مساحت آن به حدود سه هزار متر می رسد. این قلعه در چندین نوبت به زائران کربلا پناه داده است که در مسیر رسیدن به این شهر با راهزنان و راهزنان مواجه می شدند.

کاخ عطشان: ساخت این کاخ به دوره عباسیان برمی گردد و در حدود سی کیلومتری جنوب غربی کربلا واقع شده است. امروزه بخشی از دیوارها و طاق های آن با آجرهای بسیار محکم ساخته شده است. این دیوارها و طاق‌ها اقتدار خانه یا سرپناهی برای زائران داشتند. لازم به ذکر است کاخ هایی مانند «ابن مقاتل» و دیوارهای شهر کربلا تا قرن چهاردهم هجری قمری برپا بوده که امروزه تخریب شده است.

میدان امام صادق (علیه السلام): اطراف حرم امام حسین (علیه السلام) در زمین معروف به «جعفریات» گنبد و مرقدی وجود دارد که در آن می گویند امام صادق (علیه السلام). او) در زیارت امام حسین علیه السلام با آب فرات غسل می کرد. این نقطه در کرانه غربی رودخانه علقمه قرار دارد و گنبد این مکان با کاشی کاری تزئین شده است.

حرم حضرت مهدی (عج): در سمت چپ حسینیه نهر فعلی، در ورودی کربلا و در مسیر راه منتهی به حرم امام صادق (علیه السلام) حرم و حرم با گنبدی بزرگ قرار دارد. . این بقعه به یاد و به نام حضرت بقیع الله ساخته شده است.

مقام زین العابدین علیه السلام: در آغاز قرن سیزدهم (سال 1217 قمری) ابوطالب خان سیاح معروف از خیمه یا مقام زین العابدین یاد می کند که آصف الدوله بر روی آن همسرش ساختمان ساخته بود این مکان ظاهراً در کنار بیمارستان امام حسین (علیه السلام) است و برخی آن را محل اصلی خیمه گاه می دانند.

مسجد سهله/عکس از ویکی پدیا (عکاس: Zygoptera)

مساجد کربلا

شهر کربلا بیش از صد مسجد دارد که معروف ترین آنها عبارتند از: مسجد رأس الحسین(ع)، مسجد عمران بن شاهین، مسجد شهید ثانی، مسجد سردار حسن خان، مسجد ناصری، مسجد شهرستان، مسجد حمیدیه، مسجد سید علی نقی طباطبایی، کبیس، مسجد شیخ یوسف بحرانی، مسجد شیخ خلف، مسجد اردبیلیها، مسجد حاج نصرالله، مسجد خیمه گاه.

حسینیه های کربلا

با توجه به اینکه کربلا شهر زیارتی است و هر ساله صدها هزار مسلمان از تمام کشورهای شیعه برای زیارت به این شهر مقدس می آیند، بسیاری از مردم از شهرهای مختلف حسینیه و زائر خانه و تعداد حسینیه های این شهر ساخته اند. به بیش از صدها می رسد که مهم ترین آنها متعلق به ایرانیان است، مانند: حسینیه تهرانی ها، اصفهانی ها، مازندرانی ها، قمی ها و آذربایجانی ها و ده ها حسینیه دیگر که اکثر این مراکز در سال های اخیر تخریب شده اند.

غذاهای کربلایی

در روز تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی در همه مکان‌های کربلا نذری توزیع می‌شود که مهم‌ترین آنها قیمه نجفی است. این روزها در کربلا هیچ کس گرسنه نمی ماند. همه اهالی مشغول توزیع نذورات به زائران هستند. در گوشه و کنار کربلا و بازارهای آن شیرینی «دهینا» را نیز می توان یافت که از شیره خرما تهیه می شود و یکی از معروف ترین شیرینی های عراق است. شاید برخی از ایرانیان طعم آن را دوست نداشته باشند، اما برخی از مردم این شیرینی را دوست دارند. از دیگر غذاهای سنتی این کشور و شهر کربلا می توان به بامیه، البریانی، دلمه، کباب، فضولیه و حقه اشاره کرد.

نکاتی برای سفر به کربلا

1. در هر صورت می توانید سوالات و مشکلات را با مدیر کاروان خود در میان بگذارید. رهبر در این سفر نقش هماهنگ کننده و راهنما و وظیفه دفاع از حقوق زائران را بر عهده دارد.

2. در صورت بیماری یا جراحت خونسردی خود را حفظ کرده و به همراه مسئول کاروان و با در دست داشتن شناسنامه زائر به مراکز درمانی و کلینیک های شبانه پیش بینی شده مراجعه نمایید.

3. حتما نام و اطلاعات تماس خود را روی تمامی کیف ها، کیف ها، تلفن های همراه و دوربین ها بنویسید. (همچنین توصیه می شود مشخصات روی کاغذ یا مقوا داخل چمدان نوشته شود).

4. آوردن تلفن همراه، عکس و دوربین فیلمبرداری به حرم و امامزاده ممنوع است.

5. در ایران و عراق حساسیت بالایی نسبت به مواد مخدر و روانگردان وجود دارد و اگر حتی یک گرم هم حمل کنید، صاحب دارو و رئیس کاروان دستگیر می شوند و همه اعضای کاروان به ایران بازگردانده می شوند!

6. همراه داشتن مدارک و مدارک (از قبیل شناسنامه، کارت ملی، کارت بسیج، کارت شناسایی اشتغال، گواهینامه رانندگی، دسته چک، دفترچه بانک، دفترچه بیمه، کارت اعتباری و …) به هیچ وجه در طول سفر به تهران ضروری نیست. مکان های مرتفع و احتمال از دست دادن آنها زیاد است، بدیهی است شناسنامه زائر و کارت هتل محل اقامت و پاسپورت کافی است.

7. به هیچ عنوان لیوان یا دستمال سفره را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید و همیشه در تمام مراحل بین جاده و هتل از بطری های در بسته آب بنوشید. (آب لوله کشی در عراق فقط برای شستشو مناسب است.)

8. از رفتن به شهرهای دیگر و اماکن ممنوعه خودداری کنید، زیرا در این مکان ها پوشش امنیتی وجود ندارد. در صورت تامین امنیت در شهر مقدس سامرا یا سایر اماکن زیارتی به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

9. از تنها گذاشتن فرزندان خود در هتل و بازی با آنها در آسانسور جدا خودداری کنید تا در معرض خطر قرار نگیرند.

ده از مکان های تصادفی که باعث تجمع افراد می شود و محل های انفجار احتمالی دوری کنید و از گرفتن عکس یا فیلمبرداری از این صحنه ها اکیدا خودداری کنید.

سفر به عتبات عالیات جزء سفرهای معنوی و گردشگری مذهبی است، پس اگر اقبال به این زیارت را دارید، ما را از دعای خیر خود بی نصیب نگذارید.

نویسنده: مینا درسیر

والوتار المتور

در زیارت عاشورا امام حسین علیه السلام را چنین خطاب می کنیم: «والتر المطر» علامه طباطبایی (ره) می فرماید: من تمام کتب شیعیان را از اول تا آخر خوانده ام تا ببینم چگونه. روایات فقهی بسیاری از سیدالشهدا علیه السلام نقل شده است. سه داستان دیگر پیدا نکردم! معنای این کلمه این است که قبیله پیامبر(ص) چنان تنها شدند که مردم حتی در یک موضوع اباعبدالله را قبول نکردند، در حالی که ابوهریره به نام سحابی فتوا گرفته بود. تاریخ گواهی می دهد که خداوند ناگهان تنها نیست، برنامه ریزی و برنامه ریزی سازماندهی شده ای بود که جوانان بهشتی را در این دنیای خاکی تنها گذاشت. کربلا به ما می آموزد که نقشه هایی را بشناسیم که خدا را تنها می کند…

در امان از شک و تردید و دسیسه

وقتی معاشرت می کنند و زحمت می کشند، شبهات فضا را تاریک می کند و فتنه در این فضای غبارآلود مؤثر می شود وگرنه در فضای روشن فتنه کار نمی کند. فتنه 61 هجری به این دلیل بود که امت پیامبر در بازار شبهات احادیث جعلی و «حسبنا کتاب الله» گم شدند و بسیاری خریدار بودند. برخی بین «حسین» و «یزید»، میان «نور» و «ترکی» تردید کردند و بسیاری با پذیرش یا سکوتشان «یزیدی» شدند! شبهات و دسیسه هایی که هر روز با توجه به «کل یوم عاشورا و کل کشور کربلا» به روز می شود…

شخصیت پردازی در برابر دشمنان اهل بیت(ع)

یکی از ترفندهای بسیار قدیمی جبهه باطل در دنیای سیاست، شخصیت سازی در مقابل رهبران خوب است. نهضت سقیفه و به ویژه معاویه، علاوه بر جلوگیری از گسترش فضایل درخشان و کم نظیر علوی، فضایل را برای دیگران ترویج می کرد. کار جعل فضایل دروغین آنقدر رایج شده که حتی شیاطینی چون معاویه را بیرون آورده است. با جعل احادیث جعلی در طول زمان و نسبت دادن آنها به پیامبر(ص)، همه صحابه مورد احترام و احترام قرار گرفتند و به تدریج امیرالمومنین (علیه السلام) در نزد طلحه و زبیر و معاویه قرار گرفت. امت پیغمبر، تا اینکه پیامبر فرمود: او را تیراندازی کرد و معاویه را کنار گذاشت تا اینکه گفتند: علی و معاویه و این سیاست بنی امیه در خواب ادامه دارد…

تحریف به معنای مسلمان بودن

حقیقت دین چیزی جز تسلیم در برابر خداوند نیست. معنای دین، تحریفاتی که تا امروز ادامه دارد. مثلاً دین مثل آداب است و مثلاً آن که بیشتر نماز بخواند مقدس تر است یا دین مشتی از تجربیات مقدس و ریاضت و حالات و مقامات درونی است که برای رسیدن به آنها نیز تشریفات و فرمول هایی دارد. این وسط امام حسین (ع) در این راه تنها شد!

هدف در نظام والدین الهی بالاست

در کار اولیای خدا هدف بسیار بالاتر از آن چیزی است که مردم جهان دنبال می کنند. هدف امام حسین (علیه السلام) این نیست که مردم را به آن راحتی و عیش و نوش برسانند. دین به بهترین شکل و معقول تامین می شود، اما هدف خداوند بالاتر از رفاه و امنیت مادی است، هدفی که بدون ایمان به خدا و یقین به دیگری، فراتر از آن دست یافتنی نیست و طبیعی است که وقتی هدف بلند می شود، یاران واقعی دیرتر و کمتر می شوند، پیدا می شوند و هر چه تصور جامعه از آنها و تعلقشان به دنیا قوی تر شود، اهمیت این همراهی کمتر می شود و امام حسین بیشتر احساس تنهایی می کند.

عدم فریب در منطق اولیای الهی

اولیای خدا نمی خواهند مردم را به سمت خود بکشانند و به هر قیمتی که شده به هدفشان برسند، حتی اگر ترفند و حیله کنند، می خواهند مردم با بصیرت و علم به هدف خود برسند، زیرا فقط این گونه آمدن به سوی خدای متعال است. درست است. «و ما او را به راه خیر و شر هدایت کردیم!» (بلد، آیه 10) به گونه ای مدیریت و رهبری می کنند که حق و باطل روشن شود و مردم آگاهانه تصمیم بگیرند. از این رو سیدالشهدا در بین راه مکرراً به موعظه می پرداخت و هشدار می داد که عده ای پراکنده می شوند و هر چه خطرات بیشتر می شود، مردم بیشتری می روند! بله، اگر مردم می خواهند رشد کنند، باید به گونه ای انجام شود که قبل از انتخاب خود مردم، خیر و شر روشن شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد

سلام، منم با نظر شما موافقم. خیلی خوب بود که توجه به این موضوع جذب شد و این مقاله نوشته شد. اینطوری هم می‌تونیم از سفر به کربلا بهتر استفاده کنیم و هم مشکلات احتمالی رو کم کرده باشیم. دستت درد نکنه.

نرجس

درود بر شما. مقاله‌ی خوبی بود و باعث شد که نگاه جدیدی به موضوع داشته باشم. دلایلی که برای نبودن بیشتر از سه روز در کربلا آوردید، منطقی بود و باعث شد که بفهمم چطور می‌توانم سفرم را بهتر برنامه‌ریزی کنم. دست شما درد نکنه.

زينب

سلام دوست عزیز! مقاله

محسن

من خودم هرگز به کربلا سفر نکردم، اما با خواندن این مقاله احساس کردم که بهتر شناختم که چرا باید محدودیت زمانی برای اقامت در این شهر مقدس رعایت شود. متشکرم از نویسنده برای این مطلب مفید.

دکمه بازگشت به بالا