چرا نباید بدون تجویز پزشک انتی بیوتیک مصرف کرد

به گزارش خبرنگار سلامت باشگاه خبرنگاران پویا؛ میکروب ها در طول زمان تغییر می کنند. باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها در طول زمان دستخوش تغییراتی می شوند که منجر به بی اثر شدن داروهای ضد میکروبی بر روی آنها می شود. به عبارت دیگر، میکروب ها در برابر داروهای ضد میکروبی مقاوم می شوند که به آن «مقاومت میکروبی» می گویند. یکی از علل مقاومت میکروب ها به داروهای ضد میکروبی، تجویز و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها است.

این معضل در کشورهایی مانند ایران به عنوان یک موضوع جدی بهداشتی مطرح است، به همین دلیل هر ساله هفته آگاهی از مقاومت میکروبی با هدف افزایش آگاهی در مورد این معضل در جهان و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز مقاومت دارویی برگزار می شود. عفونت ها

خطر مقاومت میکروبی چیست؟

ظهور مقاومت میکروب ها در برابر داروهای ضد میکروبی یکی از تهدیدات جدی برای سلامت همه جوامع است. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه 500 هزار نفر مبتلا به سل مقاوم به دارو تشخیص داده می شوند که درمان این بیماری را دشوار می کند.

مقاومت دارویی در عفونت های پس از جراحی در حال افزایش است. این مشکل باعث می شود که اقدامات جراحی مانند پیوند اعضا، تعویض مفصل و سزارین خطرناک باشد.

مقاومت میکروبی باعث افزایش طول مدت بستری و افزایش تعداد مرگ و میر در سراسر جهان و افزایش چشمگیر هزینه های درمان می شود.

برای جلوگیری از مقاومت میکروبی چه کنیم؟

از آنتی بیوتیک ها فقط طبق تجویز پزشک استفاده کنید تا اثربخشی آنها حفظ شود.

حتی در صورت بهبودی از بیماری، آنتی بیوتیک ها را دقیقاً طبق دستور و در مدت مقرر مصرف کنید و از قطع یا مصرف خودسرانه این داروها خودداری کنید.

از آنتی بیوتیک های باقی مانده استفاده نکنید.

رعایت بهداشت فردی، تامین آب آشامیدنی، دفع بهداشتی فاضلاب هزینه های بهداشتی را کاهش می دهد زیرا رعایت این نکات بهداشتی منجر به کاهش 60 درصدی مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان اسهال می شود.

انتهای پیام/

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر پیریزیان گفت: عفونت اغلب پس از قرار گرفتن در معرض باکتری، ویروس یا انگل ایجاد می شود. بسیاری از بیماری ها توسط ویروس ها ایجاد می شوند. از جمله این بیماری ها می توان به سرماخوردگی، آنفولانزا و … اشاره کرد. درمان خاصی برای عفونت های ویروسی وجود ندارد و این عفونت ها اغلب پس از چند روز بدون درمان خاص یا با درمان های حمایتی و تسکینی از بین می روند.

عضو کمیته بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک ها داروهای مفیدی برای درمان افراد مبتلا به عفونت های باکتریایی هستند، افزود: عفونت های باکتریایی در نقاط مختلف بدن از جمله ریه ها، کلیه ها، مجاری ادراری، سینوس ها، گلو و… گوش و پوست

وی بیان کرد: آنتی بیوتیک ها رشد باکتری ها را کند یا متوقف می کنند و به سیستم ایمنی بدن فرصتی برای مبارزه با عفونت می دهند. آنتی بیوتیک ها برای چند روز مشخص تجویز می شوند. بسیار مهم است که تمام داروهای تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر درمان کامل نشود و دارو فقط برای چند روز مصرف شود، عفونت به طور کامل ریشه کن نمی شود و ممکن است عود کند و مشکلات بیشتری ایجاد کند.

یکی از اعضای کمیته بیمه سلامت ایران گفت: آنتی بیوتیک نمی تواند همه باکتری ها را از بین ببرد. برخی به انواع خاصی از باکتری ها حمله می کنند. در حالی که دیگران طیف وسیع تری از باکتری ها را از بین می برند. پزشکان سعی می کنند آنتی بیوتیک مخصوص باکتری های عامل بیماری را انتخاب کنند، بنابراین از مقاوم شدن سایر باکتری ها به آنتی بیوتیک ها جلوگیری می کنند. به همین دلیل است که مصرف آنتی بیوتیک فقط در صورت نیاز بسیار مهم است.

وی ادامه داد: گاهی آنتی بیوتیک باعث ناراحتی معده یا تغییر در حرکات روده می شود. اسهال شایع ترین عارضه جانبی آنتی بیوتیک ها است. اگر اسهال طولانی و شدید باشد یا خون در آن دیده شود، فرد باید با پزشک تماس بگیرد یا به بیمارستان برود.

پیریزیان با اشاره به اینکه برخی آنتی بیوتیک ها در صورت نگهداری طولانی مدت ممکن است سمی یا ضعیف شوند، گفت: داروهای باقی مانده یا قدیمی باید دور ریخته شوند. البته با توجه به اثرات زیست محیطی داروهای گذشته نباید آنها را با سایر زباله های خانگی دور ریخت و برای این کار باید از روش های خاصی استفاده کرد. در صورت وجود داروهای یکبار مصرف یا استفاده نشده، داروساز می تواند فرد را راهنمایی کند.

به گزارش ایسنا، دکتر بهنام فرهودی با بیان اینکه بیماری های ویروسی نیازی به آنتی بیوتیک ندارند و این داروها را نباید بدون نظر پزشک مصرف کرد، گفت: مصرف بی مورد از آنتی بیوتیک ها در نهایت می تواند عوارض، بار مالی و طولانی مدت داشته باشد. مدت زمان باعث ایجاد مقاومت دارویی میکروبی می شود.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از عوارض مصرف آنتی بیوتیک، اصلاح میکروب ها در بدن است. بیشتر وزن بدن ما از میکروب هایی تشکیل شده است که با ما زندگی می کنند و برای ما مفید هستند. حتی ممکن است میکروب مضر به دلیل استفاده از آنتی بیوتیک ها مقاوم شده و به فرد دیگری منتقل شود.

وی با بیان اینکه برای عفونت های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نداریم، ادامه داد: اکثر افرادی که در فصول مختلف علائم سرماخوردگی دارند نیازی به آنتی بیوتیک ندارند و نباید برای تجویز این دارو به پزشک فشار بیاورند.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه می دهد: آنتی بیوتیک ها بشریت را از مرگ های بسیاری نجات داده است. آنتی بیوتیک ها در صورت استفاده به موقع و درست می توانند جان انسان ها را نجات دهند، به همین دلیل است که ما از استفاده نادرست آنها می ترسیم. استفاده صحیح بستگی به تشخیص پزشک دارد، در واقع این تشخیص است که بر اساس شواهد علمی مشخص می کند که بیمار به آنتی بیوتیک نیاز دارد یا نه.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا مصرف آنتی بیوتیک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، گفت: آنتی بیوتیکی نداریم که به طور خاص برای تقویت سیستم ایمنی تجویز شود.

دکتر فرهودی در یک برنامه رادیویی تاکید کرد: بدون نظر پزشک نباید آنتی بیوتیک مصرف کرد و پزشکان تحت تاثیر جو یا فشار بیمار آنتی بیوتیک تجویز نکنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ياسمين

خیلی خوبه که این مقاله نوشته شده و به این نکته اشاره می‌کنه که انتی بیوتیک بدون تجویز پزشک مصرف کردن خطرناکه. همه باید این موضوع رو بدونن و برای سلامت خودشون و جامعه احترام بذارن.

نرگس

خیلی ممنون از این مقاله کاربردی. واقعاً باید مراقب باشیم که انتی‌بیوتیک‌ها رو بدون تجویز پزشک استفاده نکنیم. اینطوری مقاومت باکتری‌ها کمتر میشه و درمان نیز مؤثرتر خواهد بود.

سهيل

سلام دوستان! من مقاله‌ی

محمدپارسا

سلام دوستان! منم این مقاله رو خوندم و واقعاً از خوندنش لذت بردم. می‌تونم بگم که خیلی از ما این اشتباه رو مرتکب میشیم و باید جدی تر به این موضوع نگاه کنیم. خسته نباشید به نویسنده!

دکمه بازگشت به بالا