چرا نباید از آبهای زیرزمینی استفاده کرد

دفتر کمیسیون یونسکو در آلمان، واقع در شهر بن، خلاصه گزارش سالانه خود را در مورد وضعیت آب در جهان همزمان با شروع فصل بهار (21 مارس / 1 آوریل 1401) منتشر کرد. ).

در این گزارش که به درخواست سازمان ملل متحد تهیه شده است، توجه ویژه ای به منابع آب زیرزمینی در مناطق مختلف جهان و استفاده بی رویه از آنها شده است.

یونسکو خاطرنشان می کند که در بسیاری از مناطق اهمیت منابع آب زیرزمینی برای تامین نیازهای انسان تقریبا نادیده گرفته شده و این منابع به خوبی مدیریت نمی شوند.

شکاف های ویرانگر در دانش و نظارت

به گزارش «تاگشاو»، تارنمای کانال یک تلویزیون آلمان، اولا بورچارت، یکی از اعضای هیئت مدیره کمیسیون یونسکو در بن می گوید گزارش جهانی آب نشان دهنده شکاف های ویرانگر در زمینه دانش و نظارت بر آب است. استفاده از منابع آب زیرزمینی

به کانال فارسی دویچه وله در تلگرام بپیوندید

سازمان ملل از دولت‌ها می‌خواهد که از منابع آب زیرزمینی بهتر محافظت کنند و بر استفاده بهینه از آنها نظارت کنند.

آب زیرزمینی منبع تامین بیش از نیمی از آب مصرفی خانوارها است و استفاده بیش از حد از آن در بسیاری از کشورهای جهان دسترسی پایدار به آب آشامیدنی را برای همه به طور جدی تهدید کرده است. در فعالیت های کشاورزی به طور متوسط ​​حدود یک چهارم آب مورد نیاز از این منابع تامین می شود.

به گفته اولا بورچارد، در بسیاری از نقاط جهان از منابع آب زیرزمینی بیش از حد بهره برداری می شود و عواقب دراز مدت این کار در نظر گرفته نمی شود.

خطر فرونشست زمین در 500 دشت ایران

در برخی از مناطق جهان میزان استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی به حدی است که امکان ترمیم سطح آب وجود ندارد و برداشت بی رویه آب از این سفره ها منجر به فرونشست زمین در برخی مناطق می شود.

ایران یکی از کشورهایی است که سال هاست با پدیده فرونشست زمین مواجه است. سازمان زمین شناسی ایران سال گذشته اعلام کرد از 609 دشت کشور، حدود 500 دشت با پدیده فرونشست زمین مواجه هستند و در برخی مناطق، فرونشست زمین به شهرها نیز سرایت کرده است.

گفتگو با ناصر کرمی درباره خطر فرونشست زمین

برای پخش این صدا، لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید و به مرورگر وب که از صدای HTML5 پشتیبانی می کند ارتقا دهید.

سایت تجارت نیوز به نقل از علی بیت اللهی، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نوشت: ایران از نظر فرونشست زمین در بین کشورهای جهان رتبه چهارم را دارد و این پدیده تقریبا در همه دشت ها قابل مشاهده است.

آسیا پیشتاز مصرف کنندگان آب زیرزمینی است

به گزارش تاگشاو، آخرین گزارش یونسکو حاکی از آن است که قاره آسیا از نظر استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی پیشتاز مناطق جهان است.

آژانس تخصصی سازمان ملل متحد که در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی فعالیت می‌کند، در گزارش سالانه خود اشاره کرد که استفاده از منابع آب زیرزمینی برای فعالیت‌های کشاورزی در آسیا بیش از دو برابر میانگین مصرف سایر قاره‌ها است.

اعتقاد بر این است که در بخش های بزرگی از چین و جنوب آسیا، استفاده بی رویه و بیش از حد از منابع آب زیرزمینی منجر به تجزیه و تحلیل سریع تر و دقیق تر این منابع می شود. همچنین ادامه این روند در برخی مناطق منجر به آلودگی شدید منابع آب زیرزمینی شده است.

اروپا و آلودگی آب های زیرزمینی

مشکل آلودگی آب های زیرزمینی تنها مختص مناطقی نیست که بیش از حد از آن استفاده می کنند. بر اساس گزارش یونسکو، در اروپا که سهم آن در مصرف آب های زیرزمینی جهانی تنها 6 درصد است، حدود 38 درصد از منابع آبی که در آلودگی نقش دارند، تحت تأثیر فعالیت های کشاورزی قرار دارند.

برخلاف تصور عموم، استفاده بی رویه از منابع آب طبیعی در همه مناطق خشک و نیمه خشک و کشورهای در حال توسعه یکسان نیست.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

طبق گزارش سالانه سازمان ملل متحد، در بسیاری از کشورهای آفریقای جنوبی از منابع عظیم آب زیرزمینی استفاده چندانی نمی شود که دلیل اصلی آن ضعف زیرساخت ها و کمبود تجهیزات و نیروهای متخصص است.

یونسکو هشدار می دهد که اهمیت ذخایر آب زیرزمینی در آینده افزایش می یابد زیرا آب های سطحی موجود به دلیل تغییرات آب و هوایی همچنان کاهش می یابد.

بیش از 2 میلیارد نفر از منابع آب قابل اطمینان محروم هستند

این سازمان پیش بینی می کند که طی سه دهه آینده به دلیل رشد جمعیت، رشد اقتصادی و تغییر عادات نوشیدن، میزان آب مصرفی سالانه یک درصد افزایش یابد.

بر اساس ارزیابی نهاد علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد، بحران آب تنها با کمک منابع زیرزمینی قابل مدیریت است و به همین دلیل باید راهکارهایی با هدف تقویت این منابع نیز در دستور کار قرار گیرد. صرفه جویی و استفاده بهینه. یکی از این راه حل ها کنترل و هدایت آب های سطحی فصلی به لایه های زیرزمینی است.

این سازمان تخمین می زند که در حال حاضر 2.2 میلیارد نفر در جهان از دسترسی به منابع سالم آب آشامیدنی محروم هستند.

متن کامل گزارش امسال سازمان ملل در مورد وضعیت آب روز دوشنبه اول آوریل در نشست مجمع جهانی آب در داکار، پایتخت سنگال ارائه خواهد شد.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو اعلام کرد که تقریباً ۷۸ درصد از منابع آب زیرزمینی کشور در حال نابودی است. وی روز چهارشنبه (28 بهمن/28 بهمن) در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه 50 درصد منابع آبی ایران در سفره های زیرزمینی قرار دارد، این موضوع را فرصتی مناسب برای ایران دانست و تصریح کرد: آب باران به داخل نفوذ می کند. زمین و در جداول ذخیره می شود.

• به کانال تلگرام فارسی دویچه وله بپیوندید!

میدانی ذخایر آب زیرزمینی را در دنیا ارزشمند دانست و گفت: ذخایر آبی استراتژیک هر کشوری محسوب می شود. وی «ضعف مدیریت در بهره برداری از منابع آب زیرزمینی» را دلیل مهمی دانست که باعث از بین رفتن حجم زیادی از منابع آب زیرزمینی ایران می شود.

معاون وزیر نیرو گفت: در این موضوع هیچ گونه اغراق و مبالغه ای وجود ندارد و برخی ممکن است تخریب منابع آبی کشور را به خشکسالی و تغییرات اقلیمی مرتبط کنند و بگویند این شرایط باعث از بین رفتن سفره های زیرزمینی شده است.

به گفته میدانی از وزارت نیرو، این نوع دیدگاه ها با اطمینان رد می شود، «زیرا حتی قبل از اینکه پدیده تغییر اقلیم در کشور تأثیر خود را نشان دهد، افت سطح آب وجود داشت. آب های زیرزمینی در بسیاری از دشت های کشور، و این نشان می دهد که برداشت آب در کشور بیش از میزان جایگزینی آن است.

بر اساس این اظهارات، معاون وزیر نیرو به این نتیجه رسید که خشکسالی دومین عامل تشدیدکننده تخریب ذخایر آبی است، اما این نمی تواند دلیل اصلی باشد.

بیشتر بخوانید: “با مدیریت خوب می توان بحران خشکسالی را مهار کرد”

وی افزود: بخش زیادی از سطح ایستابی به نام ذخیره آب استاتیک تخلیه شده و قابل تجدید و احیا نیست و اگر دوره خشکسالی به پایان برسد و کشور از نظر بارندگی به حالت عادی برگردد، سفره های زیرزمینی ترمیم نمی شوند. و مشکل حل نخواهد شد.»

عدم مدیریت خوب در بخش آب

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مدیریت منابع آب در ایران به ویژه منابع آب زیرزمینی باید اصلاح شود، گفت: در حوزه ذخیره آب های سطحی نیز وضعیت بهتر از ذخایر پنهان و زیرزمینی و همین مشکلات نیست. و جذب بیش از حد، بهره برداری غیرمجاز، مصرف نامناسب و مصارف غیرمولد نیز وجود دارد.

میدانی افزود: تلاش می شود در بخش انرژی های تجدیدپذیر و ذخایر آب پویا به صورت متمرکز فعالیت شود.

عکس: Hamidreza Dastjerdi/AFP/Getty IMages

به گفته وی، میزان مصرف باید به حدی برسد که سطح آب ساکن در دراز مدت ثابت بماند و سالانه کاهش نیابد، زیرا در حال حاضر میزان برداشت آب بیش از ظرفیت آبیاری سفره‌های زیرزمینی است. آبخوان خالی از آب باشد».

وی دلیل عدم تامین آب چاه ها در بسیاری از نقاط ایران را همین امر می داند. این مشکل هم در تامین آب شرب و هم در تامین آب کشاورزی وجود دارد. به گفته معاون وزیر نیرو، آب آنقدر شور شده که دیگر نمی توان درخت خرمایی را که شوری زیاد آب را تحمل می کند، آبیاری کرد.

میدانی ابراز امیدواری کرد که اگر وضعیت خشکسالی بدتر نشود، ساخت چاه‌های غیرمجاز متوقف شود و همه چیز طبق برنامه پیش برود، تا 20 سال آینده سطح آب به حالت عادی بازگردد. این “وضعیت فرونشست زمین دیگر قابل جبران نیست، زیرا وقتی خاک فشرده می شود، توانایی ذخیره آب در آن کاهش می یابد.”

بیشتر بخوانید: هشدار معاون وزیر نیرو درباره جنگ و درگیری آبی

سال هاست که کارشناسان نسبت به برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی هشدار داده و وضعیت برخی استان های ایران را بحرانی اعلام کرده اند. این در حالی است که قائم مقام وزارت نیرو کارایی این وزارتخانه را برای مقابله با مشکل در آینده تضمین نکرد و گفت: نمی‌توانیم به گروه‌های بعدی وزارت نیرو بگوییم که چگونه به این پرونده رسیدگی می‌کنند. .

عکس: MEHR

نیاز به مدیریت مستمر

به گفته معاون وزیر نیرو، تجربیات گذشته نشان می دهد که رویکردهای احیای منابع آب زیرزمینی کشور یکسان و هماهنگ نبوده و با افت شدیدی همراه بوده است.

معاون وزیر نیرو گفت: تخلیه سفره های زیرزمینی ممکن است در بسیاری از مناطق با تأخیر همراه باشد و در دوره های دورتری نیز فرونشست زمین رخ دهد، فرونشست نشدن دشت در برخی مناطق که جمع آوری آب به معنای دور شدن نیست. از خطر.”

میدانی معتقد است برای صرفه جویی در بخشی از منابع آبی نباید اجازه ساخت چاه های غیرمجاز داده شود و کسانی که مجوز برداشت آب دارند نیز به میزان تعیین شده از آن استفاده کنند.

وی در این خصوص گفت: در صورت نیاز باید درصد مجوزهای برداشت آب چاه در مناطق خاص کاهش یابد. میدانی همچنین گفت: زمانی که چاه های بدون مجوز به فعالیت خود ادامه دهند، چاه های دارای مجوز نیز در برابر قطع تولید مقاومت خواهند کرد.

جالب است بدانید میزان آب های زیرزمینی هزاران برابر آب های جاری در رودخانه ها و دریاچه های جهان است.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که هنگام راه رفتن چقدر آب زیر پای مهندسان جاری می شود؟

بخشی از آب مصرفی مردم در سراسر جهان از این منابع عظیم تامین می شود.

اما باید بدانید که این نوع آب تنها در برخی مناطق زیرزمینی به مقدار کافی وجود دارد.

این مقاله مهندسان و کارشناسان را با این نوع آب و سایر مسائل مهم آشنا می کند.

1# آگاهی از آب های زیرزمینی

آیا دقت کرده اید که بچه ها با ایجاد سوراخ در ساحل چقدر هیجان زده می شوند؟

آنها فکر می کنند که جادو اتفاق می افتد.

حتی در حالی که پاهای خود را در شن‌های خیس فرو می‌کنند، با تعجب تماشا می‌کنند که رد پاهایشان پر از آب می‌شود.

آنها که از آب های زیرزمینی بی خبرند، از تخیل خود برای توصیف این پدیده استفاده می کنند.

اصولاً آب ها از زیر سطح تپه ها، کوه ها، دشت ها و حتی بیابان ها عبور می کنند.

البته همیشه به اندازه کافی برای انسان و بدون آلودگی در دسترس نیستند.

بنابراین مکان یابی و تصفیه این آب های مخفی یکی از مشکلات استفاده از آنهاست.

این نوع آب ها در شرایط مختلف یافت می شوند.

گاهی آنقدر به سطح زمین نزدیک می شوند که باتلاق ایجاد می کنند و گاهی مانند مناطق خشک در اعماق زمین مستقر می شوند.

سفره های زیرزمینی عمیق اغلب هزاران سال قدمت دارند.

آیا می دانستید که این آب ها بخشی از چرخه طبیعی آب هستند؟

بارش برف و باران از زمین بلند می شود و به آن باز می گردد، اما مقداری از آن در زمین نفوذ می کند.

سپس این آب ها مسیر فراز و نشیب را از زمین آغاز می کنند که با رسیدن به سنگ های اشباع سفره های زیرزمینی، استقامت این مسیر به پر شدن این سفره می انجامد.

گاهی اوقات پر کردن ظرفیت سیستم های زیرزمینی باعث ایجاد جریان آهسته آب می شود که به نهرها، دریاچه ها و اقیانوس ها می ریزد.

2# منبع اصلی آب زیرزمینی چیست؟

عوامل مختلفی در وجود این نوع آب نقش دارند.

در ادامه قصد داریم به برخی از آنها به زبان ساده اشاره کنیم.

1-2# جاذبه زمین

تعجب نکنید که گرانش زمین قادر است هر چیزی را به سمت مرکز خود بکشد.

بنابراین آب ها نیز از آن چیزهایی هستند که به راحتی تحت تسلط این نیروی عظیم قرار می گیرند.

به همین دلیل آب از سطح زمین تا هسته آن نفوذ می کند تا نقش مهم خود را در ایجاد سفره های زیرزمینی ایفا کند و بر چرخه طبیعت عمل کند.

2-2# صخره های زیرزمینی

تخت های سنگی در اعماق زمین وجود دارد.

اگر مواد آنها مانند گرانیت جامد بسیار متراکم باشد،
حتی گرانش قدرت کافی برای کشیدن آب به هسته زمین را نخواهد داشت.

اما بسیاری از انواع سنگ ها مانند ماسه، گرانیت و آهک در هسته زمین تشکیل می شوند.

بنابراین فضای خالی و کافی بین آنها محل مناسبی برای تجمع آب های زیرزمینی است.

همچنین شکستن و ترک خوردن بسترهای سنگی نیز در ایجاد سفره های زیرزمینی موثر است.

سنگ های آهک در آب حل می شوند و حفره های بزرگتری ایجاد می کنند.

در بسیاری از مناطق، اگر به سطح بخش های عمودی زمین نگاه کنید،
سنگ رسوبی لایه ای توجه مردم را به خود جلب می کند.

آب در لایه های ایجاد شده توسط سنگ های متخلخل به صورت افقی و آزادتر حرکت می کند.

در این مواقع گاهی آب از کناره های این سنگ ها به راحتی خارج می شود که سهم بسزایی در ایجاد مناظر طبیعی خواهد داشت.

اگر سنگ های سخت مانع آب های زیرزمینی شوند،
مانند آب های سطحی روی زمین، رودخانه ها یا بسترهای دیگر جریان می یابد.

3# تاثیر پمپاژ آب زیرزمینی بر دو منبع مهم

امروزه مردم با شناسایی محل جداول آب چاه های عمیقی در زمین حفر می کنند و با برداشت از این منابع نیاز آبی خود را تامین می کنند.

سطح آب این سفره ها در اثر عوامل مختلفی کاهش می یابد از جمله:

تغییر آب و هوا

تغییر در الگوی بارش

دگرگونی های زمین شناسی و جریان های آب

استفاده بی رویه از منابع طبیعی توسط انسان و تبدیل سطوح طبیعی به سطوح غیر قابل نفوذ

در این میان حفر چاه های عمیق تاثیر زیادی در کاهش سطح منابع آب زیرزمینی دارد.

زیرا پمپ های این چاه ها به سرعت آب موجود را تخلیه می کنند در حالی که پر شدن این منابع زمان زیادی می برد.

علاوه بر این تخلیه این منابع باعث ایجاد فرورفتگی های مخروطی در دیواره جدول می شود که به مرور زمان اثر خود را به صورت نشست زمین نشان می دهد.

پمپاژ بیش از حد آب از چاه ها نیز باعث خشک شدن این سفره های طبیعی می شود و دیگر امکان تامین آب با استفاده از آنها وجود ندارد.

4# حرکت آب در سفره های زیرزمینی

حرکت این آب ها به نوع سنگ های تشکیل دهنده جدول و نفوذپذیری آنها بستگی دارد.

ویژگی هایی مانند شکاف و شکاف بین سنگ ها و اندازه آنها به آب اجازه می دهد آزادانه حرکت کند.

وجود مواد نفوذپذیر در چشمه های زیرزمینی باعث جابجایی روزانه چندین سانتی متر آب خواهد شد.

در حالی که این فرآیند در خاک رس و سنگ های نفتی به کندی اتفاق می افتد.

اگر در نواحی مختلف سوراخ هایی با آب بندی ضعیف دریل کنید، ممکن است آب به زمین نشت کند.

در این شرایط، خروجی آب تحت فشار آرتزین یا عمودی است.

برای درک بهتر پدیده آرتزین در آب های زیرزمینی مثالی ارائه می کنیم.

کیسه ای را پر از آب کنید و نی را در دهانه آن قرار دهید

البته با یک دست نی را با دقت ببندید

کیسه را با دست دیگر فشار دهید

آب چگونه رها شد؟

جریان آب تحت فشار آرتزین از طریق نی پدیده ای است که مشاهده می کنید.

نتیجه

آب های زیرزمینی یکی از با ارزش ترین منابع طبیعی سیاره است.

شاید شما به این پدیده شگفت انگیز توجه نکرده اید.

اما حفر چاله های آب کوچک روی شن های ساحل که به سرعت پر از آب می شوند، نمونه ساده ای از آب های زیرزمینی است.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا