چرا موس از سمت راست مانیتور میره بیرون

سلام دوستان

سوالی که برای همه ما پیش می آید این است که دلیل اینکه ماوس از سمت راست مانیتور خارج می شود اما از سمت چپ خارج نمی شود، دلیل آن چیست؟

خدا را شکر

مشکلات سخت افزاری همیشه در بدترین زمان رخ می دهد. به عنوان مثال، درست زمانی که می خواهید صورتحساب خود را پرداخت کنید، صفحه کلید سیستم از کار می افتد. به محض برقراری مکالمه تصویری در اسکایپ با اقوام دور شما، میکروفون مشکل دارد و صدا از آن خارج نمی شود. همه این مشکلات اگر ندانیم چگونه سریع آن ها را حل کنیم، آزاردهنده می شوند و کار روزانه را مختل می کنند.

اما یکی از بزرگترین مشکلاتی که می تواند هنگام کار با رایانه شخصی یا لپ تاپ فلج کننده باشد، خرابی یا کار ناقص ماوس است. اگر مشکلی که با ماوس دارید ناشی از خود سخت افزار نیست، خوشبختانه اکثر اوقات می توان آن را برطرف کرد. در این مقاله به بررسی راه حل های رفع مشکل ماوس در ویندوز 10 می پردازیم. از آنجایی که استفاده از دو کلمه “موس” و “موس” در بین کاربران ایرانی اصطلاحی است، در این مقاله از دو الگوی دست خط استفاده شده است.

راهکارهای اولیه برطرف کردن مشکل موس در ویندوز 10

این احتمالاً اولین راه حلی است که هنگام مواجه شدن با مشکل سخت افزاری باید امتحان کنید: اتصال دستگاه به سیستم را بررسی کنید. اگرچه این مشکل بسیار ساده به نظر می رسد، اما در بسیاری از موارد مشکل از سیمی است که به درستی قرار نگرفته است.

مطمئن شوید که ماوس یا آداپتور بی سیم به طور کامل در پورت مخصوص قرار داده شده است.

کابل ماوس یا آداپتور بی سیم را از نقطه اتصال فعلی آن جدا کرده و به پورت دیگری متصل کنید.

گاهی اوقات راه اندازی مجدد سیستم می تواند مشکل را برطرف کند.

اگر با هیچ یک از این کارها مشکل ماوس حل نشد به این معنی است که ارتباط صحیح است و دلیل و راه حل را باید در جای دیگری جستجو کرد.

۱- درایورهای ناسازگار

یکی از اولین دلایلی که می تواند برای عملکرد ماوس در ویندوز 10 مشکل ساز باشد، درایور سیستم است. ویندوز 10 تمام درایورهای مورد نیاز را نصب می کند و به تنهایی آنها را به روز می کند، اما گاهی اوقات ممکن است درایورهای ناسازگاری را برای سخت افزار انتخاب کند یا نتواند بلافاصله پس از انتشار به روز رسانی های جدید را پیدا و نصب کند.

در این مواقع بهترین راه حل این است که خودتان درایورها را به صورت دستی نصب کنید.

عبارت device manager را در قسمت جستجوی منوی استارت تایپ کنید و روی نتیجه جستجو کلیک کنید. موش ها و سایر دستگاه های اشاره گر را در منو پیدا کنید و روی آنها کلیک راست کنید. با انتخاب گزینه Properties در پنجره باز شده تب Driver را باز کرده و سپس بر روی Update driver کلیک کنید.

در صفحه بعد روی گزینه Browse کلیک کنید تا درایور دانلود شده را در سیستم پیدا کرده و نصب کنید. راه اندازی مجدد سیستم و راه اندازی مجدد ویندوز درایور جدید را برای شما فعال می کند.

ممکن است به روز رسانی برای درایور مورد نظر شما پیدا نشود. در این صورت، درایور قدیمی را دوباره نصب کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کند. ابتدا نام و مدل ماوس یا ترک پد را در Device Manager در کنترل پنل پیدا کنید، سپس به وب سایت سازنده آن بروید. سایت های تولید کنندگان لیستی از محصولات و درایورهای آنها را ارائه می دهند که می توانید با جستجوی محصول مورد نظر درایورها را پیدا و دانلود کنید.

پس از اتمام دانلود به قسمت Device Manager and Mouse Properties برگردید و از تب Device گزینه Uninstall را انتخاب کنید. پس از انجام مراحل، درایوری را که به صورت دستی از وب سایت سازنده دانلود کرده اید با همان روش ذکر شده در بالا نصب کنید.

۲- فریز شدن ماوس و محو شدن نشانه‌گر

این مشکل عمدتاً توسط نرم افزار Realtek HD Audio Manager در ویندوز 10 ایجاد می شود که برای رفع آن بر روی نوار وظیفه کلیک راست کرده و Task Manager را انتخاب کنید. در پنجره باز شده به تب Startup رفته و در صورت مشاهده نام Realtek HD Audio Manager روی آن راست کلیک کرده و Disable را بزنید. پس از انجام این کارها سیستم را ریستارت کنید.

۳- فریز شدن تاچ‌پد

برخی از کاربران ویندوز 10 از چسبیدن پد لمسی هنگام استفاده از صفحه کلید شکایت کرده اند. به نظر می رسد این مشکل ناشی از درایورهای تاچ پد Synaptics بوده و به دلیل عدم تطابق تنظیمات درایور تاچ پد در ویندوز 10 با تنظیمات عادی استفاده شده توسط کاربران است. برای حل مشکل مراحل زیر را دنبال کنید.

با استفاده از قسمت جستجوی منوی استارت، عبارت Mouse را جستجو کنید (از کنترل پنل هم می توانید این کار را انجام دهید) و گزینه Change your mouse settings را انتخاب کنید.

در منوی Mouse & Trackpad که باز می شود گزینه ای به نام Additional Mouse Options وجود دارد که روی آن کلیک کنید.

از طریق تب ClickPad به تنظیمات > تب Advanced بروید.

نوار لغزنده Filter On Duration را روی 0 ثانیه تنظیم کنید و روی OK کلیک کنید.

۴- سرعت‌گیری نشانه‌گر ماوس

این مشکل به خصوص برای گیمرها واقعا آزاردهنده است. به عنوان مثال، شما یک هد شات را هدف قرار داده اید، اما همانطور که برای شلیک کلیک می کنید، هدف به طرف دیگر صفحه می پرد و این اشتباه برای شما یک فرصت طلایی در بازی تمام می کند.بسیاری از کاربران ویندوز 10 با این مشکل مواجه شده اند. البته باید بگوییم که هیچ راه حل 100٪ وجود ندارد. یکی از راه حل های زیر ممکن است مشکل شما را حل کند یا نکند.

خاموش و روشن کردن امکان acceleration

سعی کنید این ویژگی را در تنظیمات سیستم غیرفعال و دوباره فعال کنید.

به Control Panel > Hardware and Sound > Mouse بروید

تب Pointer Options را انتخاب کنید.

تیک گزینه Improve pointer precision را بردارید تا ویژگی شتاب غیرفعال شود.

روی Apply و OK کلیک کنید و عملکرد ماوس را بررسی کنید.

استفاده از MarkC Mouse Fix

اگر راه حل ساده قبلی کار نکرد، می توانید از MarkC Mouse Fix برای رفع مشکل شتاب ماوس استفاده کنید، که یک فایل رجیستری است که شتاب اشاره گر ماوس را پاک می کند تا آن را به دقت دلخواه تنظیم کند.

پس از دانلود MarkC Mouse Fix، آن را به صورت محلی استخراج کنید. سپس با رفتن به بخش نمایش در بخش جستجوی منوی شروع و سپس به تنظیمات نمایش، شماره DPI را که در حال حاضر استفاده می کنید، بخوانید.

حالا به پوشه ای که MarkC Mouse Fix را استخراج کرده اید بروید و نسخه ویندوز خود را انتخاب کنید. فایل رجیستری مربوط به DPI خود را انتخاب کرده و از سوالات نمایش داده شده Yes یا Ok را انتخاب کنید. پس از انجام این مراحل، سیستم را مجددا راه اندازی کنید تا تغییرات اعمال شود.

Windows 10 Game Bar

اگرچه گزینه های دیگری برای ضبط و پخش بازی ها وجود دارد، اما Windows 10 Game Bar برای گیمرها بسیار مفید است. با این حال، این ویژگی می تواند مشکلاتی را برای سرعت ماوس ایجاد کند. یکی از مواردی که مشکل سرعت ماوس را هنگام کار با Game Bar ایجاد می کند، استفاده از ترکیب کلید Windows + G برای شروع ضبط با آن است.

برخی از کاربران گزارش دادند که با وجود اعمال ترفندهای مختلف برای رفع تضاد سرعت ماوس، همچنان این مشکل را تجربه می کنند. اما متاسفانه راه حل جامعی برای رفع آن ارائه نشده است. برخی پیشنهاد کرده‌اند که حذف ویژگی‌های بازی داخلی ویندوز از طریق Windows PowerShell ممکن است راه‌حل باشد اگر راه‌حل‌های معمول کار نمی‌کنند.

۵- درایورهای انویدیا

پس از اعمال به‌روزرسانی Windows Fall Creators در اکتبر 2018، برخی از کاربران با مشکلات ماوس در محیط‌های DPI پایین مواجه شدند. یکی از مشکلات اصلی این است که کلیک های ماوس کار می کنند اما مکان نما حرکت نمی کند.

یکی از راه حل های این مشکل، به روز رسانی درایورهای قدیمی Nvidia است. برای به روز رسانی درایورهای Nvidia، به صفحه درایورهای Nvidia بروید. محصول مورد نظر را از لیست انتخاب کنید و روی Start Search کلیک کنید. در لیست نتایج جستجو، آخرین نسخه را دانلود و نصب کنید.

تجربه شما

ما سعی کرده‌ایم برخی از مهم‌ترین مشکلاتی که کاربران هنگام کار با ماوس در ویندوز 10 دارند به همراه چند راه‌حل رایج را در این مقاله برای شما جمع‌آوری کنیم. اگر در این زمینه با مشکلی مواجه شدید، برای ما بنویسید. چگونه مشکل را حل کردید یا اگر هنوز گیر کرده اید می تواند مقاله را کامل کند، بنابراین تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول در مورد مشکلات ماوس در ویندوز 10

برخی مشکلات ماوس در ویندوز 10 چیست؟

درایورهای ناسازگار، انجماد و تغییر رنگ نشانگر، گیر کردن پد لمسی، شتاب نشانگر ماوس و نصب ناقص درایورهای انویدیا از مشکلات رایج ماوس در ویندوز 10 هستند که با کلیک بر روی لینک بالا نحوه حل آنها را مشاهده خواهید کرد.

چکونه تاچ پد لپ تاپ را در ویندوز 10 قفل کنیم؟

با فشار دادن دکمه ctrl+f6 می توانید تاچ پد لپ تاپ را قفل کنید.

مشکلات اولیه و ساده ماوس در ویندوز 10 چیست؟

اولین راه حل پیشنهادی برای قطع یا عدم کارکرد ماوس بررسی موس و سیم اتصال آن به دستگاه است.

اگر تا به حال از لپ تاپ یا رایانه رومیزی استفاده کرده اید، احتمالاً با ماوس و مکان نما روی صفحه آن آشنا هستید. مکان نما یا اشاره گر گاهی اوقات با مشکلاتی مانند پرش های ناگهانی یا عدم پاسخگویی به دستورات مواجه می شود.در این مقاله قصد داریم راه حل های آسانی برای رفع مشکل پرش ماوس در ویندوز 10، 8 و 7 به شما ارائه دهیم.

علت و راه حل مشکل پرش ماوس در ویندوز

نحوه رفع پرش های ماوس در ویندوز 10، 8 و 7

ابتدا چند ترفند ساده اما ظریف برای رفع مشکل پرش ماوس در لپ تاپ و کامپیوتر ذکر خواهد شد که می تواند به راحتی مشکل پرش مکان نما را در ویندوز برطرف کند. برای سایر موارد مرتبط با ماوس نیز می توانید به مقاله آموزشی 8 روش رفع مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس مراجعه کنید.

بررسی روش های رایج برای رفع مشکل پرش موس لپ تاپ و کامپیوتر

در لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر، هنگام کار با برنامه‌های مختلف که نیاز به جابجایی مداوم بین تاچ‌پد/ماوس و صفحه‌کلید دارند، دست کاربر ممکن است ناخواسته با ماوس یا تاچ‌پد تماس پیدا کند و به‌عنوان مثال، در این موارد، ماوس را هنگام تایپ کردن پرش کند. در این حالت، کاهش حساسیت ماوس/پد لمسی ممکن است مشکل را حل کند. جدای از آن، ممکن است به دلیل استفاده مکرر، کلیدهای کیبورد یا دکمه های راست و چپ ماوس گیر کنند و یا سنسور نوری ماوس در اثر گرد و غبار کثیف شده و ماوس را از کار بیاندازد. اگر از ماوس های بی سیم استفاده می کنید، مطمئن شوید که باتری ها سالم هستند. نکته مهم دیگر تمیز نگه داشتن پد ماوس است.

اما در مورد لپ تاپ، دلیل پرش ماوس در ویندوز 10 ممکن است کثیفی باشد و شاید ساده ترین و ابتدایی ترین راه برای رفع پرش ماوس از پد لمسی، تمیز کردن تاچ پد باشد! برای این کار ابتدا سیستم را خاموش کنید، سپس ناحیه مورد نظر را با یک سواب الکلی کاملا تمیز کنید، سپس به آرامی صفحه لمسی را با دستمال کاغذی خشک کنید. حتی کوچکترین لکه چربی و کثیفی نیز می تواند بر حساسیت صفحه لمسی تأثیر بگذارد و باعث شود که احساس پاسخگویی نداشته باشد یا باعث پرش نشانگر ماوس شود.

اگر تمام مراحل بالا را دنبال کرده‌اید اما مشکل پرش ماوس در لپ‌تاپ یا رایانه شما همچنان پابرجاست، ممکن است مشکل از خود سخت‌افزار باشد. بنابراین ماوس را روی سیستم دیگری تست کنید یا از پورت دیگری استفاده کنید تا از سالم بودن پورت USB مطمئن شوید.

تنظیم زمان تأخیر پد لمسی (حساسیت) برای رفع مشکل پرش ماوس لپ تاپ

گاهی ممکن است استفاده همزمان از ماوس و تاچ پد باعث اختلال در عملکرد این دو قسمت و پرش نشانگر ماوس در ویندوز 7 و … شود که با اعمال تنظیمات زیر قابل حل است.

کلیدهای میانبر Win + I را فشار دهید.

در پنجره ای که ظاهر می شود، روی Devices کلیک کنید.

پس از آن، تب Mouse & Touchpad را انتخاب کنید.

در پنجره بعدی با مراجعه به قسمت Touchpad گزینه های مختلف تاخیر تاچ پد را انتخاب کرده و عملکرد ماوس خود را تست کنید.

پس از انجام این مراحل، برای جلوگیری از تداخل هنگام استفاده همزمان از ماوس و پد لمسی، روش زیر را دنبال کنید.

روی فلش بالا در سمت راست نوار وظیفه، نزدیک ساعت کلیک کنید.

روی آیکون تاچ پد کلیک راست کرده و گزینه Touchpad Properties را انتخاب کنید.

در بالای پنجره ظاهر شده، تب صفحه لمسی خود را انتخاب کنید (معمولاً آخرین برگه).

وقتی دستگاه اشاره گر USB خارجی وصل می شود، علامت تیک کنار Disable را فعال کنید. (این گزینه هنگام اتصال ماوس به طور خودکار صفحه لمسی را غیرفعال می کند.)

اما اگر مشکل شما پرش اسکرول ماوس است، مقاله آموزشی 8 روش برای رفع مشکل اسکرول ماوس در ویندوز 10، 8 و 7 را مطالعه کنید.

مکان نما را مخفی کنید تا مشکل پرش ماوس هنگام تایپ برطرف شود

مانند مراحل قسمت قبل، به تنظیمات ویندوز بروید و روی Devices کلیک کنید.

سپس قسمت Mouse را انتخاب کرده و روی Additional mouse options کلیک کنید.

پس از آن، در تب Pointer Options، علامت تیک کنار Hide pointer را هنگام تایپ فعال کنید.

علامت تیک کنار عبارت Automatically move pointer to the default default box در صورتی که فعال باشد پاک کنید. این گزینه گاهی اوقات می تواند از پاسخ دادن و حرکت نکردن ماوس روی صفحه جلوگیری کند.

روی Apply کلیک کنید.

اکنون که این پنجره باز است، اگر در گذشته شکل یا اندازه نشانگر ماوس را تغییر داده اید، می توانید با مراجعه به تب Pointers و کلیک بر روی گزینه Use default تنظیمات پیش فرض را بازیابی کنید.

روی Apply کلیک کنید.

اگر نشانگر ماوس شما روی صفحه نمایش داده نمی شود، 9 روش برای رفع مشکل نمایش داده نشدن و ناپدید شدن ماوس در ویندوز 10، 8، 7 برای حل این مشکل مفید خواهد بود.

استفاده از برنامه TouchFreeze برای رفع مشکل پرش ماوس در Word، AutoCAD و غیره.

TouchFreeze یک ابزار رایگان است که به طور خودکار صفحه لمسی را هنگام تایپ غیرفعال می کند.

برای رفع مشکل پرش نشانگر ماوس، موش‌های اضافی را حذف کرد

یکی از دلایل پرش ماوس بی سیم و … می تواند ماوس های اضافی باشد که در حال حاضر از آنها استفاده نمی کنید. برای حذف آنها ابتدا عبارت Device Manager را در کادر جستجوی منوی Start وارد کنید.

روی گزینه Mice and other pointing devices کلیک کنید تا منوی کوچک زیر باز شود.

از بین برنامه های نصب شده برای ماوس های مختلف، با کلیک راست روی نام آنها و انتخاب گزینه Uninstall device، برنامه هایی را که دیگر استفاده نمی شوند حذف کنید.

برای شناسایی علت تکان دادن مکان نما، سطح ماوس را تغییر دهید

سطح زیر ماوس های نوری بسیار مهم است، زیرا گاهی اوقات مشکلات مربوط به پرش یا کار نکردن ماوس ها با تغییر رنگ سطح ماوس قابل حل است! بنابراین، برای اطمینان، ماوس پدهای مختلف را تست کنید.

رفع مشکل پرش ماوس در ویندوز از طریق درایورها

یکی از مواردی که باعث ایجاد مشکل در عملکرد ماوس می شود مربوط به درایورهای نصب شده بر روی سیستم می باشد. به یاد داشته باشید که درایورهای صحیح را روی سیستم خود نصب کنید و همیشه درایورها را به روز نگه دارید و برای هر سخت افزار فقط یک درایور باید نصب و فعال باشد. برای مدیریت درایورها مراحل زیر را دنبال کنید.

در کادر جستجوی ویندوز در سمت چپ نوار وظیفه، Device Manager را جستجو کرده و اولین نتیجه را انتخاب کنید.

سپس گزینه Mice and other pointing devices را انتخاب کرده و از صفحه باز شده به تب Driver رفته و گزینه Update driver را برای آپدیت درایورها انتخاب کنید.

اگر ماوسی که استفاده می کنید بعد از به روز رسانی درایور دچار مشکل شد، گزینه Roll Back Driver را انتخاب کنید تا به نسخه قبلی برگردید.

درایورهایی که در حال حاضر استفاده نمی شوند را غیرفعال/حذف کنید.

برای تکمیل عملیات رفع مشکل پرش پیمایش ماوس، سیستم را مجددا راه اندازی کنید.

پس از انجام این مراحل، اگر مشکل برطرف نشد، مراحل بالا را تکرار کنید، اما این بار درایور ماوس را به طور کامل حذف کرده و به صورت دستی درایور صحیح را از سایت سازنده ماوس دانلود و نصب کنید.

اگر با اسکرول ماوس در گوگل کروم مشکل دارید، مطالعه مقاله 9 روش برای رفع مشکل اسکرول و عدم نمایش اسکرول در گوگل کروم به شما کمک خواهد کرد.

با اعمال تنظیمات سرعت مشکل پرش ماوس را در ویندوز 10 برطرف کنید

برای این روش ابتدا:

با جستجوی عبارت Control Panel به صفحه کنترل پنل دسترسی پیدا کنید.

روی نماد ماوس کلیک کنید.

با مراجعه به تب Pointer Options تیک گزینه Improve Pointer Precision را بردارید.

در بالای این گزینه می توانید سرعت نشانگر ماوس را نیز تغییر دهید.

تغییرات اعمال شده را اعمال کنید.

حل مشکل پرش ماوس در ویندوز، با تجزیه و تحلیل سیستم

اگر پس از انجام تمام مراحل بالا و امتحان همه راه‌حل‌ها، مشکل همچنان پابرجا بود، ویروس‌ها و بدافزارها ممکن است باعث اختلال در عملکرد ماوس یا ترک‌پد شده باشند. پیشنهاد ما این است که با آنتی ویروس خود در حالت Safe Mode ویندوز یک اسکن کامل سیستم انجام دهید و برنامه مخرب را حذف کنید. در زیر مراحل قرار دادن ویندوز 10 در حالت ایمن آورده شده است.

با فشردن کلیدهای میانبر Win + R، صفحه کوچکی ظاهر می شود.

در کادر جستجوی این صفحه، msconfig را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.

در پنجره باز شده، تب Boot را انتخاب کنید.

در تب بوت، در پایین صفحه، گزینه Safe Boot و گزینه Network را در زیر آن علامت بزنید.

روی OK و سپس Apply کلیک کنید.

سیستم خود را مجددا راه اندازی کنید و فرآیند اسکن را شروع کنید.

در نهایت، برای سایر مشکلات ماوس، می توانید از مقاله آموزشی 10 راه برای رفع تاخیر ماوس در ویندوز 10، 8 و 7 استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در این مقاله تعدادی از راه های آسان و کاربردی برای رفع مشکل پرش ماوس در لپ تاپ و سیستم های کامپیوتری را بررسی کرده ایم. فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. اگر قبلا با این مشکل مواجه شده اید، خوشحال می شویم راه حل خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. در نهایت امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهيل

سلام! موضوع خیلی خاصی انتخاب کردی برای مقاله. واقعاً کنجکاو شدم که ببینم چرا موس از سمت راست مانیتور میره بیرون. ممنون که به این موضوع پرداختی. منتظر مقاله های بعدیت هستم. موفق باشی!

دکمه بازگشت به بالا