چرا من دو ماهه پریود نشدم

سرویس سلامت ستاره – اگر متاهل هستید، اولین دلیلی که برای پریود نشدن به ذهنتان می رسد بارداری است. اما این باور غلط است و دلایل زیادی برای به تاخیر انداختن پریود شما وجود دارد. با این حال، ندانستن علت دقیق یائسگی ممکن است برای شما نگران کننده باشد. قاعدگی یا آمنوره از علائم یک بیماری است و به خودی خود یک بیماری محسوب نمی شود. آمنوره به ندرت به دلیل بیماری های جدی ایجاد می شود و گاهی اوقات عواملی مانند استرس می تواند علت آن باشد.

آمنوره به دو نوع اولیه و ثانویه طبقه بندی می شود. آمنوره اولیه به این معنی است که شما تا سن 16 سالگی پریود نمی شوید. اما آمنوره ثانویه به مواردی اطلاق می شود که قبلا پریود شده اید اما اکنون قطع شده است.

پیشنهاد ستاره

علت پریودهای از دست رفته همراه با آمنوره اولیه

همانطور که قبلا ذکر شد، آمنوره اولیه به معنای عدم وجود دوره های طبیعی قبل از سن 16 سالگی است. این عارضه از هر هزار دختر در آمریکا یک نفر را مبتلا می کند. مهمترین علت آمنوره اولیه:

اختلالات کروموزومی: نوع خاصی از اختلالات کروموزومی می تواند باعث ناهنجاری های زودرس تخمک ها و فولیکول های دخیل در تخمک گذاری و در نتیجه قاعدگی شود.

هیپوتالاموس: هیپوتالاموس بخشی از مغز است که فعالیت بسیاری از غدد بدن را کنترل می کند. آمنوره به دلیل اختلال در هیپوتالاموس یکی دیگر از دلایل عدم پریود است. در واقع، اختلال در عملکرد هیپوتالاموس بر عملکرد غده تیروئید (کم کاری تیروئید) تأثیر می گذارد و کم کاری تیروئید خود را به عنوان یک اختلال در روند قاعدگی نشان می دهد.

تاثیر غده هیپوفیز بر چرخه قاعدگی: غده هیپوفیز مانند هیپوتالاموس قسمت دیگری از مغز است که اختلال در عملکرد آن می تواند چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد. شایع ترین اختلال غده هیپوفیز تومور هیپوفیز است. این تومورها در بزرگسالان نسبتاً شایع هستند. البته تومور مغزی محسوب نمی شوند و اغلب خوش خیم هستند. در واقع، این تومورهای سرطانی بسیار نادر هستند. اما تومورهای هیپوفیز از جمله مواردی هستند که بر عملکرد غده هیپوفیز و در نتیجه چرخه قاعدگی تاثیر خواهند گذاشت.

انسداد در واژن: انسداد در واژن می تواند از بروز طبیعی پریودها جلوگیری کند. وجود یک غشای غیر طبیعی می تواند خون از رحم و دهانه رحم را مسدود کند.

علت پریود نشدن به دلیل آمنوره ثانویه

رابطه بین آمنوره و آمنوره ثانویه بسیار بیشتر از آمنوره اولیه است. به عبارت دیگر، عدم پریود بیشتر به دلیل آمنوره ثانویه است. در زیر به علل مختلف آن می پردازیم:

بارداری: همانطور که در ابتدا گفته شد، اولین فرضیه برای عدم قاعدگی بارداری است. پس از لقاح جایگزین در رحم، تخمک از پوشش داخلی رحم نمی ریزد و خونریزی ناشی از قاعدگی قبل از تولد اتفاق نمی افتد. با این حال، خونریزی در دوران بارداری باید بررسی شود.

استفاده از قرص های ضد بارداری: خانم هایی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند ممکن است خونریزی قاعدگی طبیعی نداشته باشند. گاهی اوقات سه تا شش ماه طول می‌کشد تا پس از قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری دوباره پریود شود.

شیردهی: شیردهی یکی دیگر از مواردی است که می تواند با وجود تخمک گذاری و عدم باروری باعث پریود نشدن شود.

استرس زندگی: استرس یکی از مواردی است که روند قاعدگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. استرس ناشی از دوره های امتحان، استرس ناشی از باردار بودن یا نبودن و غیره. همه تأثیر مستقیمی بر عدم وجود پریود دارند. در واقع، استرس روانی می تواند به طور موقت عملکرد هیپوتالاموس را مختل کند (همانطور که در بالا ذکر شد).

داروها: مصرف برخی داروها می تواند چرخه قاعدگی را متوقف کند. به عنوان مثال، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی، داروهای شیمی درمانی و برخی از آنتی استروئیدهای خوراکی می توانند باعث آمنوره شوند.

اختلال هورمونی در زنان: یکی دیگر از علل شایع آمنوره ثانویه، اختلال هورمونی در زنان است. مصرف قرص های ضدبارداری، عدم دریافت ریزمغذی ها، عدم تعادل انسولین در بدن، ابتلا به سندرم پلی کیستیک و… مواردی هستند که باعث اختلالات هورمونی و در نتیجه اختلال در عملکرد طبیعی تخمدان ها و عدم قاعدگی می شوند.

کمبود وزن: کمبود وزن می تواند عملکرد بسیاری از هورمون ها را در بدن مختل کند و به طور بالقوه تخمک گذاری را متوقف کند. زنان مبتلا به اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی اغلب به دلیل این تغییرات هورمونی غیرطبیعی یائسه می شوند.

انجام ورزش های شدید: اگر ورزش های شدیدی مانند ژیمناستیک، دویدن یا… انجام می دهید، باید به خاطر داشته باشید که ممکن است یائسگی را تجربه کنید.

یائسگی زودرس: اگر قبل از 40 سالگی یائسگی را تجربه کنید، به آن یائسگی زودرس گفته می شود. یائسگی معمولا در سن 51 سالگی اتفاق می افتد. نارسایی تخمدان همراه با یائسگی میزان استروژن در گردش در بدن شما را کاهش می دهد و منجر به شکسته شدن دیواره رحم و توقف دوره های قاعدگی می شود.

چه زمانی به دلیل پریود نشدن باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت آمنوره اولیه و ثانویه، در شرایط زیر با پزشک مشورت کنید:

اگر قبل از 16 سالگی پریود نشدید

شما قبلاً پریود شده‌اید، اما دو پریود متوالی نداشته‌اید

در حین مراجعه به پزشک، اگر متاهل هستید، آزمایش بارداری برای شما در نظر می گیرد. علاوه بر این معاینه، پزشک ممکن است معاینه لگن را نیز برای بررسی مشکلات اندام های تناسلی انجام دهد. در مرحله بعد، ممکن است آزمایش خون برای بررسی وضعیت هورمون ها، مانند آزمایش عملکرد تیروئید یا ارزیابی سطح پرولاکتین انجام دهد.

انتخاب روش های مناسب برای درمان دوره های غیرقاعدگی

انتخاب روش درمان بستگی به علت عدم وجود پریود دارد. پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی را بر اساس وزن، فعالیت بدنی و کاهش استرس توصیه کند. اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، پزشک ممکن است برای درمان قرص های ضد بارداری خوراکی تجویز کند.

آمنوره می تواند باعث اضطراب شود، اما با همکاری با پزشک خود می توانید علت آن را مشخص کنید و راهی برای منظم کردن دوره های خود بیابید.

منبع: دکتر های

فقدان قاعدگی یا آمنوره به معنای عدم وجود خونریزی در دوران قاعدگی است. این مشکل زمانی رخ می دهد که دختری در سن 16 سالگی اولین قاعدگی خود را نداشته باشد یا زنی بین 3 تا 6 ماهگی پریود نشده باشد. آمنوره به دلایل زیادی رخ می دهد که شایع ترین آنها بارداری است. با این حال، عوامل مختلف سبک زندگی مانند وزن بدن، عدم تعادل هورمونی یا مشکلات در اندام های تولید مثل نیز باعث ایجاد آن می شود. اگر از آمنوره رنج می برید، باید با پزشک مشورت کنید. قبل از صحبت با پزشک، بهتر است 9 دلیل پریود نشدن را که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم را به دقت بررسی کنید تا بهتر بتوانید منظور خود را برای متخصصان روشن کنید. پس با مشاوره آنلاین پزشکی ادامه دهید.

تاخیر در پریود چقدر می تواند طبیعی باشد؟

اگر دوره مشخص شده برای پریود شما گذشته است و باردار نیستید، توجه داشته باشید که تاخیر و دیر پریود شدن به دلایل زیادی غیر از بارداری اتفاق می افتد. علل شایع می تواند از عدم تعادل هورمونی تا شرایط جدی سلامت متغیر باشد. اما به یاد داشته باشید که در دو موقعیت مختلف می توان بی نظمی و علت دیررس پریود را نادیده گرفت.
1.    وقتی برای اولین بار پریود می‌شوید.
2. انتقال به یائسگی چه زمانی آغاز می شود.
در هر دوی این شرایط، بدن شما در مرحله گذار است و سیکل قاعدگی نامنظم می شود. اکثر افرادی که به یائسگی نرسیده اند معمولاً هر 28 روز پریود می شوند. با این حال، چرخه قاعدگی یک فرد سالم می تواند بین 21 تا 40 روز باشد. اگر قاعدگی شما در این محدوده ها قرار نگیرد، ممکن است مشکل جدی دیگری داشته باشید.

دلیل پریود نشدن خود را از بین عناصر ارائه شده در متن پیدا کنید و اگر علت دقیق آن را پیدا نکردید، ابتدا از پزشکان حازق در کلینیک آنلاین مدیست مشاوره بگیرید. برای انجام این کار، نیازی نیست در صف طولانی بیماران بایستید یا قرار ملاقات بگذارید. برای فهمیدن دلیل تاخیر پریود با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مدیست کافی است پاسخ صحیح را دریافت کنید.

9 مورد دوره انتظار

تاکید کرده‌ایم که تغییرات وزن، بی‌نظمی‌های هورمونی و یائسگی شایع‌ترین دلایل عدم قاعدگی در غیاب بارداری هستند. در این شرایط، ممکن است یک یا دو ماه بدون پریود یا آمنوره کامل را تجربه کنید، به این معنی که برای سه ماه یا بیشتر (متوالی) پریود نمی شوید. این مشکل ممکن است سایه‌ای از یک یا چند دلیل زیر باشد که باید به دقت به آنها توجه کنید.

1. فشار روحی و اضطراب شدید دلیل پریود نشدن من

استرس شدید می تواند تولید هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) را مختل کند. این هورمون مسئول تنظیم تخمک گذاری و چرخه قاعدگی است. استرس جسمی و روحی نیز می تواند باعث عقب افتادگی قاعدگی شود. البته میزان استرسی که می تواند باعث چنین شرایطی شود بسیار شدیدتر از یک روز بد در محل کار یا خانواده است. به این معنا که امکان فرد مدت ها در شرایط ناگوار بوده است.

این دلیل برای پریود نشدن در شرایطی که شرایط بسیار استرس زا را پشت سر می گذارید غیر معمول نیست. اما مهم است که اگر از استرس طولانی مدت رنج می برید و بیش از یک دوره را از دست داده اید، به دنبال مشاوره از یک پزشک متخصص باشید. هنگامی که استرس شما به سطح قابل کنترل بازگشت، ممکن است چند ماه یا بیشتر طول بکشد تا چرخه های قاعدگی شما دوباره منظم شود. نگران نباشید و فقط دستورات پزشک خود را دنبال کنید.

2.    در باشگاه یا خانه به اندازه کافی ورزش کنید

ورزش زیاد یکی دیگر از دلایل پریود نشدن است که می تواند باعث تغییر در هورمون های هیپوفیز و تیروئید شود و بر تخمک گذاری و قاعدگی تاثیر بگذارد. یک یا دو ساعت ورزش در روز تاثیری بر چرخه قاعدگی شما نخواهد داشت. این مربوط به زمانی است که ساعت ها متوالی درگیر حرکات سنگین هستید.

اگر قصد دارید با دمیدن به اندام ایده آل خود برسید، بهینه سازی رژیم غذایی را به برنامه خود اضافه کنید تا با حرکات سنگین وزن اضافی کم نکنید. پریودهای تاخیری در این مشکل با دریافت مشاوره آنلاین مدیست به راحتی قابل حل است. از آموزش تکنیک های کششی برای کاهش استرس فیزیکی، انجام آزمایش خون برای بررسی کمبود آهن یا ویتامین، عدم تعادل هورمونی، کم آبی بدن و موارد دیگر، پزشکان این مجموعه توضیح می دهند که دلیل پریود نشدن شما در این موارد چیست. چند ماه. و چگونه باید این را تعمیر کنیم.

مشاوره با پزشک

دکتر ساینا نصیری

متخصص زنان و زایمان

4.9 (469 رای)

هزینه نوبت:

130,000 تومان

رزو نوبت

دکتر شهرزاد امینی

متخصص زنان و زایمان

5 (7 رای)

هزینه نوبت:

90,000 تومان

رزو نوبت

دکتر مهسا رمضان پور

متخصص زنان و زایمان

5 (8 رای)

هزینه نوبت:

130,000 تومان

رزو نوبت

3.    بیماری مزمن | دلیل پریود نشدنم

شرایط مزمنی که بر چرخه قاعدگی ما تأثیر می‌گذارند عبارتند از:
بیماری تیروئید
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
تومور هیپوفیز بیماری نایل 75757599988 8 کیست تخمدان
اختلال عملکرد کبد
دیابت
شرایط خاص موجود در بدو تولد، مانند سندرم ترنر و عدم حساسیت به آندروژن، معمولاً باعث مشکلات قاعدگی و باروری می شوند. این شرایط مادرزادی اغلب با آمنوره همراه است. علاوه بر این، بیماری‌های حاد مانند ذات‌الریه، حمله قلبی، نارسایی کلیه یا مننژیت می‌توانند منجر به کاهش وزن سریع، کمبود تغذیه یا اختلال در عملکرد هورمونی شوند. تغییر در عملکرد هورمون ها قطعا بر کاهش یا افزایش دوره قاعدگی تاثیر می گذارد.

شاید تجربه بارداری را نداشته باشید و برای اینکه چطور متوجه آن شوید، مقاله علائم اولیه بارداری را مطالعه کنید.

4. تغییر مدل کار یا زندگی

شاید تا به حال با این مشکل به عنوان علت دیررس پریود مواجه نشده باشید. اما مهم است که بدانید تغییر در برنامه کاری یا سبک زندگی شما می تواند ساعت بدن شما را تغییر دهد و دلیل پریود نشدن شما باشد. اگر مدام در حال تغییر شیفت کاری از روز به شب هستید، یا اگر برنامه شما به طور کلی تغییر کرده است و از اضطراب پنهان رنج می برید، تاریخ پریود شما می تواند غیرقابل پیش بینی باشد.

تغییر در برنامه باعث آمنوره نمی شود، اما ممکن است باعث شود پریود شما زودتر یا دیرتر از حد انتظار شروع شود. برای رفع این مشکل برنامه خود را به حالت قبل برگردانید یا با برنامه ریزی مناسب استرس را از بین ببرید و دوباره برنامه ریزی کنید. هر دوی این راه حل ها به نفع شماست.

5.    داروهای مصرفی

برخی از داروها، مانند داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج، داروهای تیروئید، و برخی از داروهای شیمی درمانی، می توانند باعث عقب افتادن یا تاخیر در پریود شوند.

قرص های هورمونی ضد بارداری مانند Depo-Provera یا MiniPill نیز می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند. به یاد داشته باشید که برخی از قرص های ضد بارداری با پریودهای سنگین مرتبط هستند. برخی دیگر با پریودهای خفیف و برخی با آمنوره. اگر دلیل پریود نشدن شما به همین دلیل است، ضروری است با پزشک خود مشورت کرده و دستورات او را دنبال کنید.

6 تغییرات وزن (کاهش یا افزایش وزن)

اضافه وزن، کمبود وزن یا تغییرات شدید وزن همگی بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می گذارند. چاقی بر تنظیم هورمون های استروژن و پروژسترون تأثیر می گذارد و حتی می تواند منجر به مشکلات باروری شود. شاخص توده بدنی بسیار بالا (BMI) با آمنوره مرتبط است و کاهش وزن می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی زنان چاق کمک کند.

از سوی دیگر، کاهش وزن قابل توجه با منظم بودن چرخه های قاعدگی تداخل دارد. زمانی که بدن فاقد چربی و سایر مواد مغذی باشد، نمی تواند آنطور که باید هورمون تولید کند. زنانی که بی اشتها هستند (که کالری بسیار کمی مصرف می‌کنند) یا کالری‌هایی که از طریق ورزش شدید مصرف می‌کنند بسیار بیشتر است، ممکن است آمنوره داشته باشند. در این موارد، افزایش وزن معمولا به شما کمک می کند تا پریود خود را بازگردانید.

7. شروع قاعدگی یا یائسگی

در ابتدای متن اشاره کردیم که دلیل پریود نشدن برخی افراد این است که پریودشان تازه شروع شده است. چرخه قاعدگی طبیعی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این امر به ویژه در مورد زنان جوانی که به تازگی قاعدگی را شروع کرده اند صادق است.

یک زن جوان که فقط چند دوره قاعدگی داشته است ممکن است ماه ها بدون پریود بگذرد تا زمانی که یک الگوی منظم از بدن او شروع شود. علاوه بر این، زنانی که به دلیل استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، درمان هورمونی یا بیماری قاعدگی خود را از دست داده‌اند، ممکن است بلافاصله دوره‌های عادی ماهانه خود را از سر نگیرند و ممکن است با تاخیر در پریود خود مواجه شوند. در تمام این موارد، لازم نیست زیاد نگران باشید. مشکلات با مشورت پزشک برطرف خواهد شد.

در نهایت قبل از شروع یائسگی (دوره گذار بین سن باروری و غیر باروری) بی نظمی پریودها مشاهده می شود. قاعدگی شما ممکن است سبک تر یا سنگین تر از قبل باشد.

8.    به نوزاد شیر بدهید

بسیاری از خانم ها می دانند که بزرگترین دلیل پریود نشدنشان شیردهی است. در دوران شیردهی ممکن است پریودهای سبک یا سنگین یا آمنوره داشته باشید. به خصوص اگر تنها منبع تغذیه کودک خود را با شیر مادر تغذیه می کنید.

جالب است که بسیاری از زنان معتقدند شیردهی نوعی پیشگیری از بارداری است، اما اینطور نیست. حتی اگر در دوران شیردهی پریود نشدید، می توانید باردار شوید. اگر آمادگی داشتن فرزند دیگر را ندارید، همچنان باید از روش های کنترل بارداری استفاده کنید.

9. حاملگی خارج از رحم

اگر تصمیم گرفته اید با استفاده از IUD باردار نشوید و اکنون پریود دیر شده را تجربه می کنید، خطر کمی وجود دارد، اما ممکن است نشانه حاملگی خارج از رحم باشد. حاملگی خارج از رحم گاهی به دلیل شکل IUD رخ می دهد و فرد به آزمایش بارداری پاسخ مثبت نمی دهد. پزشک شما می تواند این موضوع را با معاینه لگن یا سونوگرافی بررسی کند.
بد نیست بدانید که علاوه بر استفاده از IUD، سایر عوامل مرتبط با حاملگی خارج رحمی عبارتند از: 7575999888•    سابقه عفونت مقاربتی
سابقه ناباروری ناهنجاری مادرزادی لوله های فالوپ
جای زخم از لوله های فالوپ، احتمالاً به دلیل جراحی لگن یا پارگی آپاندیس اما مهم است که اگر به هر یک از دلایل بالا به نتیجه نمی رسید، علت دیررس پریودهای مرتبط با این مشکل را بررسی کنید. حاملگی خارج از رحم یک بیماری بسیار کشنده است. اگر قاعدگی شما متوقف شده است و فکر می کنید در معرض خطر هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

آخرین سخنرانی مدی

علت پریود نشدن بسته به سبک زندگی و مشکلات بیولوژیکی افراد متفاوت است. در هنگام مواجهه با چنین مشکلاتی برای یافتن درمان مناسب و عدم اتلاف وقت بسیار مهم است که با پزشک متخصص مشورت کنید. زنانی که در شرایط پیچیده کاری و زندگی قرار می گیرند، به لطف خدمات مشاوره پزشکی آنلاین مدیست، می توانند مشاوره های لازم را دریافت کرده و در سریع ترین زمان ممکن پاسخ سوال خود را بیابند. به یاد داشته باشید، دریافت پاسخ درست منجر به درمان مناسب می شود.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من دوماه پریود نشدم.درد مشابه پریود شدن دارم. آمپول پروژسترون هم تزریق
کردم اما باز پریود نشدم. دم کرده زعفران هم زیاد خوردم. دلیلش چی میتونه
باشه؟

پاسخ دکتر فریبا الماسی، متخصص زنان، استاد دانشگاه و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی:

دوست عزیز خانمی که به دلیل تاخیر در قاعدگی پروژسترون تزریق می کند باید تا 14 روز بعد از تزریق پریود شود. اگر بعد از 14 روز هنوز پریود نشدید، برای درمان مناسب با متخصص مشورت کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا