چرا من اینقدر زشتم

چرا من اینقدر زشتم و زیبا نیستم و خواستگار هم ندارم، بینی را عمل کردم اما هنوز زشتم! شاید این افکار خسته کننده به شما هم رسیده باشد. اگر واقعاً در حال حاضر چنین احساساتی دارید، باید ادامه این مقاله وبلاگ مالتینا را دنبال کنید. اکثر افراد در زندگی خود با چنین مشکلاتی مواجه می شوند، اما مهمترین چیز این است که در ذهن و قلب آنها چه می گذرد. در واقع، این بستگی به دیدگاه شما نسبت به زندگی، نحوه پذیرش ارزش های خود و عمق نگاه شما به زندگی دارد. اگر این جملات بالا را تکرار کردید، همین حالا این کلمات منفی را دور بریزید و در ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

«تو زشتی» شاید برای اولین بار بود که این عبارت قلبت را لرزاند و وقتی در آینه نگاه کردی آن را تشخیص دادی. در همان لحظه بذر حالت ناخوشایندی در دل شما کاشته شد. ظاهر همه همیشه مورد پسند ما نیست و اگر احساس زشتی می کنید یا مدام می گویید چرا او زیبا نیست یا من زیبا نیستم. مهم نیست که باید با واقعیت درونی خود روبرو شوید و به درون خود توجه کنید تا در نهایت به زیبایی واقعی برسید. همیشه راهی برای رضایت درونی وجود دارد که واقعاً هستید.

جمله «من زشتم» چقدر درست است؟

بی ریخت

راستش را بخواهید اگر مرلین مونرو باشید، شاید روزی چنین افکاری به سراغتان بیاید و جمله «چرا من زشتم» در ذهنتان بماند. البته زیبایی و زشتی امری نسبی است و سلیقه های مختلف چنین برچسبی را به افراد می زند. اما «اگر»های زیادی برای افرادی وجود دارد که شاید از دید دیگران عیب و نقصی نداشته باشند، اما در مقابل خود افکار ناخوشایندی دارند. اگر این افراد احساس خوبی نداشته باشند به تدریج اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و دچار مشکلات روحی و روانی می شوند. شاید بارها به شما گفته شده که شما زشت هستید و جمله «چرا من زیبا نیستم» شما را آزار می دهد. شاید شما در روابط خود با دیگران مشکل دارید و دیگران حداقل از نظر ظاهری جذب شما نمی شوند. بسيار خوب! ژنتیک در این مشکل تاثیر دارد و دلیلی برای سرزنش وجود ندارد، اما مشکل مهم این است که زندگی ادامه دارد و دنیا هنوز به پایان نرسیده است.

10 نکته برای نگفتن اینکه چرا زیبا نیستم

اگر احساس خوبی نسبت به خود ندارید و این مشکل محاسباتی شما را آزار می دهد، پیشنهاد می کنیم به توصیه های زیر گوش دهید. باید زمانی را به خود اختصاص دهید و وضعیت روحی خود را بهبود بخشید. نمونه‌های الهام‌بخش زیادی از افرادی وجود دارد که علیرغم ظاهر غیرجذابشان به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

روحیه صادقانه را فراموش نکنید!

بحث های بی اساس را کنار بگذارید: اگرچه زیبایی تا حدی ذهنی است، اما پارامترهای عینی نیز دارد. چرا من زیبا یا زشت نیستم، سوالاتی که در حال حاضر شما را بسیار به خود مشغول کرده احتمالا آخرین سوال شما نخواهد بود. هر یک از ما ظاهر منحصر به فردی داریم که ممکن است به مذاق همه خوش نیاید. در واقع این سوال تا حد زیادی به سلیقه افراد بستگی دارد و مسئله نسبیت در تعیین آن موثر است. اگر از 100 نفر بخواهید که با عددی بین 0 تا 10 به زیبایی هر فرد امتیاز دهند، احتمالاً برخی از اعداد بیشتر تکرار می شوند و میانگین امتیاز نشانگر بهتری برای قضاوت خواهد بود. شاید فرد میانگین بالای 7 یا بین 4 تا 7 یا حتی زیر 4 باشد. اگر صادقانه حقیقت را قبول دارید، در وبلاگ مالتینا بیشتر بخوانید.

بیایید فرض کنیم که در بدترین حالت شما میانگین 3 را دریافت می کنید و اکثریت شما را در کم جذاب ترین محدوده می بینند. ممکن است در مورد این نتیجه استرس و اضطراب داشته باشید و مردم سعی کنند به شما آرامش دهند. احتمالاً با عباراتی مانند “تو به روش خودت زیبا هستی” یا “تو بی نظیری!” مقابله با بی صداقتی تنها چیزی است که در این کلیشه ها می شنویم که با لباس ادب پوشیده شده است. آنها را ببخش، زیرا آنها نمی فهمند چه می گویند. ما را به خاطر صراحت کلمات سرزنش نکنید، زیرا در این مقاله سعی کردیم عباراتی که چرا من زیبا و زشت نیستم را از ذهن شما پاک کنیم. بپذیرید که گفتن اینکه شما جذاب نیستید کار آسانی نیست. مگر اینکه او را بشناسید و از حالات و واکنش های احتمالی او آگاه باشید. در نهایت باید ما را ببخشید و ذهنی صادق پرورش دهید.

۲. چرا من اینقدر زشتم

یک فرد زشت

من شخصا از استفاده از عبارت “من زشت هستم” متنفرم! اما همانطور که گفتیم، شما چاره ای ندارید جز اینکه با خودتان صادق باشید. اگر در دسته بندی کمتر جذاب قرار می گیرید، ممکن است از نظر ژنتیکی شانس زیادی نداشته باشید. البته کاملاً متوجه خواهید شد که چنین چیزی به هیچ وجه تحت کنترل شما نبوده است. ظاهر شما بستگی به این دارد که والدین شما چه کسانی هستند. این ممکن است برای شما جالب باشد، اما والدینی که جذابیت کمتری دارند، احتمال بیشتری برای داشتن فرزندان جذاب دارند. نوع فک، بینی، چشم‌ها، خطوط صورت و حتی وزن شما تحت تأثیر ژن‌هایی است که از والدین شما منتقل شده است. بیایید به جنبه مثبت این موضوع نگاه کنیم: انتقال ژنتیکی مسئولیت زیادی را از دوش شما برمی دارد. پس اگر به ظاهر خود نگاه می کنید، بدانید که تقصیر شما نیست و باید از سرزنش خود دست بردارید.

البته عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، سبک زندگی و اتفاقاتی که تجربه می کنید نیز می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند. اما ظاهر زیربنایی شما بیشتر به ژن های شما مربوط می شود، به همین دلیل است که بخشی جدایی ناپذیر از پاسخ به این که چرا من زشت هستم، پذیرش آن است.

۳. بپذیرید من زشتم و خوشگل نیستم

البته اعتراف به زشت بودنم به این معنی نیست که شما منطقاً جذاب نیستید. پذیرش این مشکل به شما کمک می کند تا از نشان دادن خشم، عصبانیت یا ناامنی خودداری کنید. در واقع شما باید با خودتان و دیگران با درک خوبی از خودتان در صلح باشید. اگرچه می دانیم آسان نیست، اما ممکن است. مانند همه شرایط پیچیده، اراده ما برای تغییر آنها ناتوان است و باید بپذیریم که جدا از جراحی زیبایی که همیشه نتیجه مطلوب را به همراه ندارد، شما قدرت زیادی برای ایجاد تغییرات ندارید. البته باز هم چیزهای کمی در اختیار خواهید داشت و باید از این موقعیت نهایت استفاده را ببرید و لباس، مدل مو و آرایش مناسب را انتخاب کنید. اما اینکه این ابزار تا چه حد شما را جذاب می کند محدودیت هایی دارد.

اگر جذاب نبودن شما تا حدودی به دلیل انتخاب سبک زندگی شماست، باید به این مسائل بپردازید. اما به طور کلی اکنون باید ظاهر خود را با تمام ایراداتش بپذیرید. شاید دانستن این مشکل به شما کمکی نکند، اما افراد جذاب هم می گویند چرا من زشتم و زیبا نیستم.

۴. افراد جذاب هم فکر می کنند چرا من زشتم

پذیرش ظاهر فقط برای افراد زشت یا غیرجذاب سخت نیست و احساس اینکه نمی دانم چرا زشت هستم به یک امر رایج تبدیل شده است. اگر به کسی بگویید که میانگین نمره 5 یا 6 را گرفته اید، حتی اگر کسی این عدد را دلیلی برای زشتی تلقی نمی کند، این احساس را از بین نمی برد. صادقانه بگویم، درک شخصی همیشه پیچیده تر است و با واقعیت مطابقت ندارد. بنابراین غیرمعمول نیست که فردی که نمره 6 را کسب کرده است خود را در سطح 2 تلقی نکند. در واقع، بسیاری از افراد به زیبایی آنها شک دارند و آن را به میزان قابل توجهی کم رنگ می کنند. در نتیجه افراد جذاب تر مشکلات روانی بیشتری دارند. آنها ممکن است فکر کنند که از شما زیباتر هستند، اما از درون بیشتر رنج می برند.

در واقع، اگر دیدگاه خود آنها با دیدگاه دیگران بسیار متفاوت باشد، پذیرش آن دشوارتر خواهد بود. اگر از نظر عینی غیرجذاب هستید، احتمالاً در کنترل خلق و خوی خود نسبت به واقعیت مشکل خواهید داشت.

۵. به افراد خوشگل تر از خودتان حسادت نکنید.

به راحتی می توان به زیبایی دیگران نگاه کرد و تحت تأثیر آن حسود و حریص شد. مثل این است که آنها از تمام شانس های خود استفاده کردند، فکر نمی کنید؟ با توجه به اینکه ما افراد را به محض ملاقات با ظاهرشان قضاوت می کنیم. منطقی به نظر می رسد که هر چه جذاب تر باشید، نظرات مثبت دیگران در مورد شما بیشتر خواهد شد. شاید بگویید، اما من زشتم و آنقدر محبوب نیستم، اما بدانید که زیبایی هم نظرهای مثبت را به میزان محدودی جذب می کند. زیبایی می تواند شما را تا حدی ببرد، اما برای رسیدن به هدف یا مقصد کافی نیست. شخصیت تنها عامل ارزشمندی است که مردم به آن توجه زیادی می کنند و در نهایت تعیین می کند که آیا شما دوست داشتنی هستید یا نه. از این نظر شما کمتر از هیچکس نیستید!

شاید شما افراد جذاب زیادی را بشناسید که رفتار وحشتناک یا زشتی دارند که بسیار جذاب و دوست داشتنی هستند. اگر همیشه به افراد زیبا حسادت می کنید، هرگز نمی توانید زیبایی شخصیت و رفتار خود را نشان دهید. علاوه بر این، رفتار بد خود را به سختی می پذیرید و فرد بهتری نمی شوید. در این صورت شما خودتان را دوست ندارید و می خواهید شخص دیگری باشید. پس باید به هم احترام بگذاریم!

۶. روابط برای افراد زشت

زوج معمولی

آیا فکر می کنید ملاقات با افراد زشت سخت تر است؟ به احتمال زیاد، اگرچه بسیاری از افراد در هر سطح جذابیتی با قرار ملاقات و روابط مشکل دارند. در هر صورت، سعی کنید ظاهر شما مانعی برای یک رابطه شاد و سالم نباشد. انتظارات خود را مدیریت کنید و به یاد داشته باشید که ظاهر همه چیز برای یافتن شریک زندگی نیست. در واقع، افراد تمایل دارند با فردی که شبیه آنهاست رابطه برقرار کنند و این برای شما شکست محسوب نمی شود. به علاوه، شاید شما توانسته اید کسی را با جذابیت زیادی تحت تاثیر قرار دهید. به طور معمول، اگر میانگین شما 6 باشد، احتمالاً باید به دنبال افرادی با اعداد 5 یا 7 باشید. از کسی که سال ها در یک رابطه پایدار و متعهد بوده است بپرسید: برای یافتن شریک زندگی و ادامه رابطه چه چیزی مهم است؟ 100% جواب واضح نیست!

بستگی به شخصیت شما دارد؛ چقدر با شریک زندگی خود، حمایتی که دارید یا عشقی که نشان می دهید می گذرانید. اگر نگران این هستید که از نظر جسمی یا جنسی به اندازه کافی جذاب نیستید، آشنایی بهتر با کسی کمک خواهد کرد. بنابراین در حالی که ممکن است در اولین قرار ملاقات به کسی نگاه کنید و آهی با حسرت بکشید و آرزو کنید که همسرتان زیباتر بود، فوراً او را رد نکنید. آیا انتظار ندارید که دیگران اگر ظاهر بهتری دارند به شما فرصت بدهند؟ اگرچه چنین چیزی در ظاهر امکان پذیر نیست، اما جذابیت می تواند رشد کند و این جذابیت از شناخت بهتر یکدیگر ناشی می شود. این باعث می شود کمتر به زشتی های خود فکر کنید و به این تفکر مسموم پایان دهید.

۷. تمرکز روی ظاهر را متوقف کنید.

البته، گفتن این کار بسیار ساده‌تر از انجام آن است، به خصوص اگر فکر می‌کنید که در واقع جذابیت کمتری نسبت به اکثر مردم دارید. اما فکر کردن به این که چقدر زشت یا زیبا نیستم روی رضایت شما از زندگی تاثیر منفی می گذارد. این به دلیل یک نقص آزاردهنده به نام Focusing Illusion است. یک فرضیه جالب توسط روانشناسان ارائه شده است. با فکر کردن به بخشی از زندگی خود که دوست ندارید، باور کلی شما در مورد خوب یا بد بودن زندگی مخدوش می شود. این مشکل به وضوح در یک مطالعه مشخص شده است و بر اساس پرسشنامه های رضایت از زندگی و ظاهر نتیجه گیری شده است. کسانی که از ظاهر خود ناراضی بودند نیز دچار یأس و ناامیدی شدید از زندگی شدند. این بدان معناست که شرکت کنندگان جذاب از نظر ظاهری از زندگی خود راضی بودند.

به عبارت ساده، اگر از ظاهر خود ناراضی هستید، تصور اینکه زشت هستید یا زیبا نیستید بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی می گذارد. بنابراین، حتی اگر سخت است و همیشه به ظاهر خود فکر کنید، انقلاب درون را دنبال کنید و فکر و ذهن خود را به سمت دیگری هدایت کنید. هرچه کمتر به عبارت «من زشتم» فکر کنید، دیدگاه شما نسبت به زندگی بهتر خواهد بود. قدردانی را هر روز تمرین کنید و به چیزهایی فکر کنید که واقعاً باید برایشان شکرگزار باشید. باید به این فکر کنید که چگونه نگرش مثبتی برای خود ایجاد کنید.

۸. شاید زشتی شما بخشی از یک تغییر فاز باشد.

هدف اصلی این بخش، خوانندگانی است که هنوز در سنین نوجوانی هستند و بدن و چهره‌شان هنوز با سرعتی سریع در حال تغییر است. واضح است که تغییرات قابل توجهی می تواند در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی رخ دهد. ترشح پرفشار هورمون های مختلف در بدن نوید شروعی جدید را می دهد. به این ترتیب، ممکن است تغییرات بد پوستی مانند آکنه، یا جهش رشد، تغییرات وزن، رشد زودرس و غیره را تجربه کنید. ناگفته نماند که تغییرات خاصی تا پایان عمر رخ می دهد و اجتناب ناپذیر است. بنابراین همین هورمون‌ها می‌توانند فوراً خلق و خوی من را تغییر دهند و باعث شوند که احساس زشتی و زیبایی نداشته باشم. در این شرایط آینه مهم نیست پس خونسردی خود را حفظ کنید و فکر کنید که دنیا تمام نشده و ادامه دارد!

شما ممکن است در حال گذار از آنچه که دیگران به آن مرحله جوجه اردک زشت می گویند به یک نوجوانی زیباتر تبدیل شده اید. فقط به چند نمونه از افرادی که این قدم را برداشته اند نگاه کنید. البته در این مقاله به روحیه صداقت شما پرداخته شده است و باید در هر شرایطی ظاهر خود را بپذیرید و شاید زمانی که به سن بلوغ رسیدید جذاب نباشید. اگر جذابیت کمتری نسبت به همسالان خود دارید، نکاتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

۹. زشت بودن فایده دارد!

از عنوان بالا متعجب شدید! شاید این فکر در سرتان باشد که چون زشت هستید، در زندگی بدشانس هستید. اما نکات مثبتی وجود دارد که ما در وبلاگ مالتینا به آنها اشاره خواهیم کرد تا کمتر تحت تأثیر جملاتی مانند من زشت هستم:

بالا رفتن سن شما را مضطرب نمی کند. با گذشت زمان زیبایی از بین می رود و دیگر جذابیت ظاهری شما در مقایسه با دیگران کمتر نخواهد بود. شاید تغییرات کمتری را تجربه کنید و از این نظر زیباتر به نظر برسید.

هیچ کس از ظاهر خود راضی نیست! پس با پذیرش زودتر این مشکل می توانید انرژی خود را صرف مسائل مهمتر دیگر کنید و رشد کنید.

مردم شما را به خاطر آنچه هستید دوست دارند، نه فقط برای ظاهرتان. در مورد شخصیت شما چیزهای زیادی می گوید.

شما نیازی به جستجوی آخرین روند مد ندارید. پیروی از برندهای بزرگ و استفاده از مدل های فعلی که جنبه مصرفی هم دارند ارزش چندانی نخواهد داشت. پس لباسی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید.

دیگر در هر شرایطی به دنبال گرفتن سلفی و اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی مختلف نیستید.

اگر زن هستید، زنان شما را تهدید نمی بینند و بهتر با شما رفتار خواهند کرد.

افراد زشت اغلب دست کم گرفته می شوند. بنابراین می توانید استعداد خود را بدون استرس نشان دهید و به لطف توانایی های خود از شور و شوق دیگران لذت ببرید.

شما سطحی نگر نیستید. این واقعا دید شما را عمیق تر می کند و به شما امکان می دهد افراد را فراتر از ظاهرشان ببینید. برای شما مهم نیست که آن شخص زشت باشد، همین فرصت را به دیگران می دهید.

اگر فردی درونگرا هستید، کمتر در معرض تعاملات بی معنی و بحث های بی ارزش قرار می گیرید.

۱۰. ذهنتان قدرتمندترین ابزار شماست.

ذهن پیچیده

واقعیت این است که زشت بودن می تواند کیفیت زندگی شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد و همچنین نحوه رفتار یا رفتار دیگران با شما را تغییر دهد. اما بهترین راه برای مقابله با چنین شرایطی این است که نگرش خود را نسبت به آن تغییر دهید. همانطور که اشاره کردیم، تفکر منفی در مورد ظاهر خود می تواند دیدگاه شما را نسبت به زندگی به طور کلی تغییر دهد و احساس ناامیدی در شما ایجاد کند. با این حال، اگر به جای اینکه مدام تکرار کنید که من زشت هستم یا زیبا نیستم، صادقانه ظاهر خود را بپذیرید و به جنبه های مثبت آن نگاه کنید، به زودی دیدگاه شما گسترده تر می شود.

امیدواریم که محتوای 10 عبارت صادقانه به کسانی که زشت هستند شما را علاقه مند کرده باشد، وبلاگ مالتینا موضوعات مختلفی را در دل خود دارد که خواندن هر کدام از آنها خالی از لطف نیست. بخش اطلاعات عمومی پر از موضوعات مختلفی است که به شما کمک می کند دانش خود را در زمینه های مختلف افزایش دهید. با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی این موضوع جالب را به دوستان خود اطلاع دهید. در پایان با درج نظر در مورد موضوعات مطرح شده نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

آگاهانه تجدید نظر کنید

مطالب پیشنهادی:

چه رابطه ای بین هوش و زیبایی وجود دارد؟

مشکل داری چرا من زشتم؟ آیا اطلاعات کافی دارید؟ برخی از افراد از شکل، ظاهر و هیکل خود ناراضی هستند و خود را با دیگران مقایسه می کنند. این افراد همیشه از اشتباهات خود پشیمان هستند و توانایی های خود را نمی بینند. چرا احساس زشتی می کنم؟ این سؤالی است که دائماً آنها را نگران می کند.

چرا من زشتم

شاید در اطراف خود افرادی را دیده باشید که مدام برای تغییر چهره و انجام جراحی زیبایی به پزشک مراجعه می کنند اما باز هم از چهره خود احساس رضایت نمی کنند.

افراد با کوچکترین قضاوتی در مورد صورت و بدن خود عصبانی می شوند و احساس زشتی می کنند. برخی افراد برای پوشاندن عیب های خیالی خود آنقدر از محصولات آرایشی استاندارد و غیراستاندارد استفاده می کنند که باعث آسیب به بدنشان می شود.

اختلال خود بیزاری چیست؟

اختلال زشتی یا اختلال بدشکلی بدن یا BDD مشکلی است که در آن فرد به شدت نگران صورت و بدن خود است. گاهی اوقات افراد این اختلال را با افسردگی، وسواس یا اضطراب اجتماعی اشتباه می گیرند. این افراد تصور می کنند که نقص هایی در بدن و صورت آنها وجود دارد و سعی می کنند آنها را پنهان کنند.

این افراد آنقدر عیب را در ذهن خود بزرگ می کنند که باعث اختلال زشتی می شود. این اختلال هم در مردان و هم در زنان دیده می شود. این مشکل در دوران نوجوانی شکل می گیرد. در این دوران دختر یا پسر بیش از حد به ظاهر خود توجه می کنند و بلوغ تاثیر زیادی در آن دارد.

در دوران بلوغ، اکثر افراد به ظاهر صورت و اعضای بدن خود حساس هستند، اما با گذشت زمان از میزان این نگرانی ها و حساسیت ها کاسته می شود. در گروهی از افراد این نگرانی ها ادامه دارد و باعث ایجاد مشکلاتی در عزت نفس می شود.

چرا من زشتم؟ به سلامت روان فرد آسیب می رساند. و زندگی او مشکلات زیادی دارد. مقایسه افراد در روابط اجتماعی این مشکل را ایجاد می کند.

چرا من زشتم؟ بیشتر در زنان مشاهده می شود، زیرا آنها نسبت به مردان نسبت به ظاهر خود حساس تر هستند. این اختلال در سنین 15 تا 30 سالگی بیشتر خود را نشان می دهد. علاوه بر این، این مشکل در بین افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل است.

علائم اختلال خود بیزاری

تعیین اینکه آیا از اختلال زشتی رنج می بریم یا نه؟ با علائمی همراه است که در مطالعه موردی بررسی خواهیم کرد

این افراد مدام در آینه نگاه می کنند و بدن خود را زیر و رو می کنند.

برخی افراد نیز از آینه متنفرند زیرا مشکل خیالی آنها را نشان می دهد.

آنها وعده های غذایی خود را کاهش یا افزایش می دهند تا به شکل ایده آل خود برسند.

آنها با استفاده از محصولات آرایشی سعی می کنند عیب های خیالی خود را استتار کنند.

این افراد خود را خیلی قد کوتاه یا خیلی بلند می دانند.

این افراد خود را خیلی چاق یا خیلی لاغر می دانند.

این افراد چندین بار با عکس گرفتن یا پوشیدن لباس های مختلف موضع خود را تغییر می دهند، می خواهند ایراداتی را که در ذهن خود پرورش داده اند پنهان کنند.

این افراد سعی می کنند کمتر در مجالس اجتماعی حضور داشته باشند زیرا فکر می کنند دیگران به آنها نگاه تحقیر آمیز خواهند داشت.

خانم های پریشان چرا من اینقدر زشتم؟ آنها به بینی، مو و بدن خود حساس تر هستند.

اما مردان این احساس را در مورد عضلات، اندازه و اندازه خود دارند.

پرو اغلب شبانه روز لباس می پوشد

خرید لباس برای پوشاندن عیب خیالی

خرید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی

به طور مکرر قسمت هایی از بدن را که به آنها حساس هستند بررسی می کنند.

این افراد همیشه به دنبال تایید دیگران هستند.

علل و درمان اختلال خود زشتی

چرا من زشتم؟ علل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، فرهنگی، اجتماعی و روانی ایجاد می شود. گاهی به دلیل کودک آزاری، کمال گرایی، درون گرایی، تصور منفی از زیبایی چهره و بدن ظاهر می شود.

علت دیگر این اختلال این است که پسران و دختران نوجوان دوست دارند در بین همسالان خود جذاب باشند.

در برخی موارد، متلک و انتقاد ظالمانه باعث ایجاد اختلال می شود. نوجوان فکر می کند همه نگاه ها به اوست و همه او را تحقیر می کنند.

درمان اختلال خود بیزاری

اکثر مردم این حالت را دارند، چرا من زشتم؟ آنها خود را بیمار نمی دانند و برای یافتن راه حلی برای مشکل خود با مشاور مشورت نمی کنند. این افراد جراحی را تنها راه حل می دانند. افزایش تعداد جراحی های زیبایی بینی گواه این موضوع است.

بینی اولین قسمتی از بدن است که افراد مبتلا به این عارضه به آن اشاره می کنند و نقص در بینی خود را عامل زشتی صورت خود می دانند. برای درمان، درمان های شناختی رفتاری با استفاده از داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی ممکن است توصیه شود.

استفاده از روان درمانی برای درمان این اختلال چرا من زشتم؟ بسیار مفید است. به خصوص در همان ابتدای پیدایش این مشکل یعنی در دوران بلوغ که هنوز فرد از ظاهر خود احساس انزجار نمی کند، انجام عمل جراحی بی فایده است زیرا پس از درمان قسمت مورد نظر، فرد قسمت دیگری از آن را پیدا می کند. بدن و ذهن آنها را درگیر می کند.

اگر علائم این اختلال هنوز خفیف است، می توانید از درمان شناختی رفتاری به نام CBT استفاده کنید. این روش گاهی به صورت گروهی یا فردی انجام می شود. این روش رفتار فرد و تفکر او را در مورد اختلال اصلاح می کند.

اگر علائم بیماری متوسط ​​باشد، پزشک از داروهای ضد افسردگی استفاده می کند که بازجذب سروتونین (SSRIs) را مهار می کنند. گاهی از روش CBT به تنهایی استفاده می کند. اگر علائم اختلال جدی تر باشد، پزشک از روش های CBT و SSRI به طور همزمان استفاده می کند.

دلایل اختلال خود زشتی (چرا من زشت هستم)

علل این اختلال مانند بسیاری از بیماری های روانی پیچیده است. علائم این بیماری مشابه علائم وسواس فکری-اجباری، اختلال اضطراب اجتماعی یا افسردگی است. علت این اختلال مشخص نیست و ترکیبی از عوامل زیر مشکوک است:

تفاوت های مغزی

به هم خوردن تعادل شیمیایی مغز ممکن است یکی از دلایل این بیماری باشد. این اختلال ناشی از نوع تربیت یا رفتار والدین نیست، بلکه یک بیماری روانی است که باید به موقع درمان شود.

مشکل ژنتیکی

در مورد یکی از بستگان درجه یک، یک فرد دارای اختلال، چرا من زشت هستم؟ اختلال وسواس فکری اجباری یا OCD یا مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند.

همچنین بخوانید : عوارض افسردگی شدید را جدی بگیرید

شرایط محیطی

کودک آزاری، تمسخر، انتقاد بیش از حد و تجربیات منفی می تواند باعث این وضعیت شود. کسانی که در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. فشارهای اجتماعی مطرح شده از سوی رسانه ها که مدل های نادرست زیبایی را در بین مردم رواج داده است، ممکن است علت این مشکل باشد.

10 عارضه اختلال زشتی

اختلال زشتی عوارض جسمی و روحی زیادی ایجاد می کند که به برخی از مهم ترین آنها می پردازیم:

امتناع از حضور در جامعه به دلیل ترس از متفاوت بودن با دیگران

ایجاد مشکلات جسمانی به دلیل رفتارهای بد مانند کندن پوست، مو و مژه

ایجاد درد فیزیکی و تغییر شکل اعضای بدن در اثر جراحی زیبایی

ایجاد انزوای اجتماعی، بیماری روانی و افسردگی

انجام ندادن فعالیت های روزانه و روان پریشی

عدم اعتماد به نفس و اعتماد به نفس

تاثیر منفی بر تحصیل و اشتغال

وسواس فکری و عملی

خودکشی کردن

باعث بی اشتهایی می شود

چرا مردم نمی توانند یکدیگر را بپذیرند؟

همه نگران نظرات دیگران هستند، اما این نگرانی ها تاثیر زیادی بر روند زندگی فرد ندارد. برخی از افراد از روی سطحی نگری و تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای، استانداردها و اشکال زیبایی را برای خود تغییر داده اند و می خواهند با انجام عمل های زیبایی و استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی به اشکال جدیدی تبدیل شوند.

15-10 درصد مراجعین در انجام عمل های زیبایی مشکل چندانی ندارند و ممکن است مشکل جزئی داشته باشند اما تحت تاثیر عوامل محیطی و بیماری ها این عمل را انجام می دهند.

راه های پیشنهادی برای پیشگیری از بیماری چرا زشتم؟

هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از این اختلال وجود ندارد، اما می توان با تشخیص و درمان به موقع، یعنی در دوران بلوغ، از شدت بیماری پیشگیری کرد. درمان طولانی مدت این اختلال از عود بیماری جلوگیری می کند. در ادامه به راه های پیشگیری از این اختلال می پردازیم

نقش خانواده

این برای بهبود این اختلال بسیار مهم است. خانواده ها با آگاهی از این اختلال می توانند بیماری را زودتر تشخیص دهند و با حمایت از بدتر شدن علائم این بیماری جلوگیری کنند.

مطالعه

اکثر افرادی که با مشکل زشتی مواجه هستند شغلی ندارند و اوقات فراغت زیادی دارند. در حین خواندن کتاب، وقت خالی ندارید که ذهنتان درگیر این سوالات شود.

هنگام خواندن کتاب‌های سرگرم‌کننده مانند رمان و کتاب‌های داستانی، به مشکل «چرا من زشت هستم» فکر کنید؟ ترک کردن. کتاب هایی در مورد زندگی شاد، راه های رسیدن به موفقیت، کمک به خود و دیگران بخوانید که تاثیر مثبتی در زندگی شما خواهد داشت.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

فردی موفق در زندگی خود را به عنوان الگوی خود انتخاب کنید. او می تواند مانند یک مربی ورزشی، یک عزیز یا یک دوست، الگوی خوبی برای کمک به شما باشد و شما را در مسیر موفقیت راهنمایی کند.

به خاطر نعمت هایی که داری شکرگزار خداوند باش. با به یاد آوردن داشته های خود، از نداشته های خود فاصله بگیرید و زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید.

کمتر از شبکه های اجتماعی استفاده کنید. تصاویر رسانه ای با واقعیت بسیار متفاوت است.

سعی کنید جهت گیری بیرونی و محیطی خود را به جهت گیری درونی خود تغییر دهید.

از مقایسه با دیگران برای ایجاد انگیزه در خود برای پیشرفت استفاده کنید.

مشغول ماندن

از انجام کارهایی که دوست دارید لذت ببرید تا زمان آزاد یا استراحتی نداشته باشید.

از کاشت گل و پرورش سبزیجات لذت ببرید.

به طور منظم تمرین کن.

فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهید.

سعی کنید یک مهارت جدید یاد بگیرید، به عنوان مثال می توانید زبان انگلیسی خود را بهبود ببخشید.

با یادگیری این کاردستی و خلق یک اثر هنری می توانید به زیبایی خانه خود کمک کنید.

با افرادی که بر شما تأثیر مثبت دارند و روحیه شادی دارند، قدم بزنید.

از بازی های فکری مانند حل پازل استفاده کنید.

از طرفی چرا من زشتم؟ محکم باش

با مراجعه به روانپزشک و مشاوره، روش درمانی مناسب را اعمال کنید. صبور باشید و به افرادی که به آنها اعتماد دارید تکیه کنید و سعی نکنید به تنهایی با این مشکل کنار بیایید. مشورت با پزشک را فراموش نکنید زیرا این درمان زمانبر و طولانی مدت است.

به حرف های افرادی که قصد تخریب شخصیت شما را دارند توجه نکنید و تا می توانید با این افراد تماس نگیرید. خودت را باور کن. اعتماد به نفس خود را بسازید.

همچنین بخوانید : ۱۷ نکته طلایی برای تقویت عزت نفس

رجوع به مشاوره شود

اگر فکر می کنید این مشکل را دارید، با خانواده و پزشک خود مشورت کنید. با مراجعه به روانپزشک می توانید متوجه شوید که آیا این مشکل را دارید یا خیر؟

اگر اختلالی دارم چرا زشتم؟ شما می توانید با صبر و حوصله با مشکل کنار بیایید. با مشاور خود باز و صادق باشید و اگر احساس افسردگی می کنید به او بگویید. به روش های درمانی اعتماد کنید و از آنها استفاده کنید.

چرا مردم نمی توانند ظاهر، شکل، اندام و دیگران خود را آنطور که هستند بپذیرند؟ پاسخ کلی به این سوال آسان نیست، اما می توان گفت: زیرا این افراد بدن خود را نمی پذیرند، زیرا تصویری مخرب از خود ایجاد کرده اند. آنها به جای اینکه خود را با چشمان خود ببینند، طوری خود را زیر و رو می کنند که انگار در یک مسابقه زیبایی داور هستند.

شما اگر خودتان هم دچار اختلال خود زشت انگاری نباشید حتما در اطرافتان کسانی را می شناسید که  از بدن خود راضی نیستند. برخی خود را به تیغ جراح می سپارند و برخی دیگر انواع مواد و محصولات عجیب و غریب آرایشی و زیباسازی را برای کسب رضایت از بدن خود به کار می گیرند.

صنعت زیبایی

دلیل اصلی ابتلای افراد به اختلال زشتی و ناراضی بودن از بدن خود به فشار اجتماعی مربوط می شود. همه فکر می کنند که باید استانداردهای زیبایی ارائه شده در تبلیغات رسانه ای را رعایت کنند. این رسانه ها و تبلیغات به مردم القا می کنند که اگر بدن شما این استانداردها را ندارد، شما معیوب هستید و باید نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید. البته راه حل این است که از محصولاتی استفاده کنید که واقعاً به آنها نیاز ندارید، اما آنها را با رعایت استانداردهای خاصی خریداری می کنید.

یکی از اثرات یک استاندارد زیبایی خاص این است که افراد در نهایت از بدن خود ناراضی می شوند و از اختلال خود زشتی رنج می برند. این اختلال دقیقا زمانی رخ می دهد که فرد دیگر بدن خود را نمی پذیرد. این عمدتاً به این دلیل است که مردم در دام این ایده خطرناک می افتند که باید از نظر فیزیکی کامل باشند تا در پوست خود احساس ارزشمندی و امنیت کنند. اما متأسفانه تنها چیزی که از این نوع «احساس ارزشمندی» ناشی می‌شود، رنج است.

درست است که امروزه یک فرد زیبا امتیازات بیشتری در زندگی دارد: آنها توجه بیشتری را به خود جلب می کنند، طرفداران زیادی دارند، پیشنهادهای شغلی بهتری دریافت می کنند و بسیاری از افراد فقط به خاطر بدنشان دیگران را دوست دارند. اما آیا هیچ چیز دیگری در این دنیای بزرگ وجود ندارد که بتواند چشمان ما را به جهان باز کند؟

تصمیمی که هر یک از ما باید بگیریم این است که بین دو گزینه یکی را انتخاب کنیم: یا منفعلانه بپذیریم و با منطق تجارت زیبایی زندگی کنیم، یا برای آن محدودیت هایی قائل شویم.

همه افراد یک یا چند ناتوانی جسمی دارند. مشکل زمانی شروع می شود که شما این ایرادات و اهمیت آنها را از منظر بازاریابی ارزیابی کنید. به طور معمول، این زمانی است که نارضایتی شما از خود و بدنتان شروع می شود.

ایده باستانی نیاز به کامل بودن

در واقع، نباید از خود بپرسید که چرا باید کامل باشید. در عوض باید از خود بپرسید که چرا زیبایی شما باید الگوی زیبایی باشد که دنیای بازاریابی و تبلیغات به شما تحمیل می کند. البته رعایت این استانداردها مزایای زیادی دارد، اما مشکل اینجاست که تلاش برای رعایت آنها آسیب های زیادی به شما وارد می کند.

بسیار رایج است که افراد از بدن خود ناراضی باشند یا اساساً از خود ناراضی باشند. دقیقاً به این دلیل که بدن خود را بر اساس مدل زیبایی و کمال تحمیل شده توسط دنیای بازاریابی به آنها ارزیابی می کنند. امروزه مردم بسیار بصری شده اند، به این معنی که دائماً در معرض تصاویر افرادی هستند که به عنوان ایده آل زیبایی در رسانه های اجتماعی معرفی می شوند. بنابراین، غیر معمول نیست که فردی در آینه نگاه کند و از چهره و بدن خود ناامید شود.

ایده آل های بدن و زیبایی از بدو تولد به طور مداوم در مغز ما نقش می بندد. به همین دلیل است که نادیده گرفتن آن بسیار سخت است. به هر حال، اکثر مردم فکر می کنند که از نظر جسمی کامل بودن طبیعی است و هرکسی که اینطور نیست غیرعادی است. وقتی واقعیت کاملا برعکس است. بیشتر مردم شبیه افرادی که روی جلد مجلات یا عکس های اینستاگرام و فیسبوک هستند، نیستند.

علائم اختلال خودیاری

وقتی بدن خود را قبول ندارید، عادت می کنید مدام از خود انتقاد کنید. مخصوصا وقتی جلوی آینه هستید. مردم عادت می کنند به دنبال عیوب خود بگردند و در مورد آنها سخت گیری کنند.

وقتی جلوی آینه می ایستند با خود می گویند این صورت خیلی گرد است، چرا گوش هایم اینطور بیرون زده اند، این پاها خیلی نازک هستند، باسنم خیلی تغییر شکل داده است. یا اکثر مردم می پرسند چه نوع بینی در وسط صورت من است؟ و این کناره گیری در خود هرگز تمام نمی شود و البته فقط ناامیدی و احساس ناامنی را به همراه دارد.

گاهی ممکن است انسان عیوب خود را بپذیرد و با آنها برخورد کند، اما به شرطی که بتواند آنها را پنهان کند. به عنوان مثال، زنان برای بلندتر نشان دادن کفش پاشنه بلند می پوشند. یا کمربند لاغری میبندند و سعی میکنند تاثیر ده دسری که در یک هفته خورده اند را پنهان کنند. در این صورت وقتی جلوی آینه می ایستند از این «مشکلات کوچک» چشم پوشی می کنند البته به شرطی که از این طریق آنها را پنهان کنند.

اغلب افرادی که جلوی آینه می ایستند از خودشان ناراضی هستند، فقط به این دلیل که نمی توانند تصویری را که آینه از آنها منعکس می کند ببینند. آنقدر درگیر عیوب و مدل ارائه شده به عنوان یک زیبایی ایده آل هستند که اساساً خود را نمی بینند و کاملاً واضح است که هر چقدر انسان عیوب خود را تقویت کند و آنها را اصلاح کند رنگارنگ تر و مهم تر به نظر می رسد و تبدیل می شود. عمیقا مهم است وقتی آنچه واقعاً مهم است این است که ویژگی های زیبایی را که آینه در مورد خودتان به شما نشان می دهد بپذیرید و بشناسید و نه آن معیارهایی را که در خود نمی بینید. به سادگی.

چرا مردم نمی توانند خود و دیگران را همانطور که هستند بپذیرند؟

پاسخ کلی به این سوال آسان نیست، اما می توان گفت چون این افراد بدن خود را قبول ندارند، زیرا تصویری مخرب از خود ایجاد کرده اند. آنها به جای اینکه خود را با چشمان خود ببینند، طوری خود را زیر و رو می کنند که انگار در یک مسابقه زیبایی داور هستند.

به لطف نبرد شخصی شما با آینه، سالانه میلیون ها دلار به صنعت زیبایی و استانداردهایی که تعیین می کند، وارد می شود. علاوه بر این، این صنعت پرسود باید از کسانی که شما را به عنوان یک داور می بینند، بسیار سپاسگزار باشد، که در نهایت تصمیم می گیرند که شما را رد صلاحیت کنند یا خیر. جالب است بدانید کسانی که شما را قضاوت می کنند نیز نظرات متناقضی با آینه دارند. به یاد داشته باشید که آنها به دنبال شما هستند تا از خود انتقادی محافظت کنند.

اما شاید بدترین چیز ممکن در اینجا عدم احترام و نوع بی ادبی است که شخص به خود اجازه می دهد. وقتی جلوی آینه می ایستد و می گوید: ببین من مثل گاو شدم. “این چه نوع هیولایی است”! و جملاتی از این دست که به وضوح وجود اختلال زشتی را در فرد نشان می دهد.

این یک نوع رفتار بد است که باعث می شود افراد مبتلا به اختلالات خود احساس زشتی کنند.

شما باید به جسم خود احترام بگذارید و آن را بپذیرید. واقعا چه فرقی می کند که از نظر دیگران زیبا باشید یا نه؟

اختلال خود بیزاری: علل و درمان آن

خود زشت انگاری (BDD)، اختلالی روانشناختی است و زمانی پیدا می شود که فرد باور می کند بخشی از بدن یا ظاهر او از نظر فیزیکی به طرز غیر قابل تحملی نقص دارد. در واقع، این ایده در نهایت  به نگرانی عمده آنها  تبدیل شده و منجر به ایجاد اضطرابی می شود که تأثیرش در زندگی افراد غیر قابل اغماض است. این اختلال در رده ی اختلالات وسواس فکری و عملی قرار می گیرد. زیرا به نوعی وسواس شدید در مورد شکل ظاهری بدن مربوط می شود.

اختلال خود بیزاری

این اختلال باعث می شود فرد باور کند که نقص جسمانی دارد. بنابراین، برای اینکه آنها کمتر احساس اضطراب کنند، کارهای خاصی را به طور منظم انجام می دهد. مثلا ممکن است مدام جلوی آینه باشد و خودش را زیر و رو کند. یا سعی کنید برخی از ایرادات به اصطلاح را پنهان کنید. یا حتی چندین درمان یا جراحی زیبایی انجام دهید.

این اختلال معمولاً در دوره نوجوانی اتفاق می افتد چرا که  مسائل ظاهری در بین همسالان اهمیت بیشتری  دارد و بسیار بر احساس  اعتماد به نفس و خود باوری  فرد اثر می گذارد. در اینجا مسأله جنسیت مطرح نیست ، چرا که  زنان و مردان به  یکسان  تحت تأثیر قرار می گیرند. با این حال، برخی مطالعات نشان می دهند  که شیوع این اختلال در زنان کمی بیش از مردان است.

این علائم در بین افرادی که به طور مرتب با متخصصین پوست مشورت می کنند بسیار رایج است. شایع ترین “لک” می تواند آکنه، جوش، لکه های بارداری یا آفتاب، چین و چروک و غیره باشد.

این اختلال در افرادی که به شدت از موهای خود مراقبت می کنند یا وسواس زیادی به ریزش چند تار موی خود در روز دارند و یا بیش از حد به رنگ موی خود حساس هستند نیز دیده می شود.

در حال حاضر درمان شناختی رفتاری روزن یکی از موثرترین روش ها برای درمان این اختلال است. این درمان ترکیبی از استراتژی‌هایی است که برای اصلاح مفروضات ناکارآمد در مورد ظاهر و همچنین استراتژی‌هایی با هدف اصلاح اجبار طراحی شده‌اند.

علل اختلال زشتی شخصی

مانند همه اختلالات روانی، اختلال خود بیزاری نیز چند عاملی است. شرایط خانوادگی معمولاً بسیار دخیل هستند. به عنوان مثال، اگر فردی با این ایده بزرگ شود که ظاهر فیزیکی بسیار مهم است، احتمال بیشتری دارد که از این اختلال رنج ببرد.

یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث این وضعیت شود این است که فرد در دوران کودکی در مدرسه یا حتی دانشگاه در مورد بدن خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

علاوه بر این، اگر فردی نقص فیزیکی واقعی داشته باشد، حتی اگر خفیف باشد، ممکن است تمایل به اغراق در آن داشته باشد. بنابراین این نقص ناخودآگاه مرکز زندگی می شود و کل زندگی حول آن می چرخد.

علائم اختلال خود بیزاری

علائم و نشانه های اختلال خود بیزاری عبارتند از:

یک نفر به شدت نگران نقص هایی است که آنها را خیلی بزرگ می داند، در حالی که دیگران این عیوب را نمی بینند یا به آنها اهمیت زیادی نمی دهند.

او اعتقاد راسخ دارد که این نقص (ها) ظاهری زشت و نامناسب به او بخشیده است.

او معتقد است که دیگران نسبت به او نظر منفی دارند.

او اغلب کارهایی را برای اصلاح یا پنهان کردن عیوب خود انجام می دهد، از جمله آرایش کردن یا انجام جراحی زیبایی.

مدام جلوی آینه می ایستد.

او سعی می کند با آرایش و لباس عیوب خود را پنهان کند و معمولا به رضایت کامل نمی رسد.

مدام خود را با دیگران مقایسه می کند.

او دائماً برای ظاهر خود به دنبال تأیید دیگران است.

احساس کمال گرایی وجود دارد.

از موقعیت های اجتماعی دوری کنید.

او به قدری درگیر ظاهر و عیوب خود است که اضطراب ناشی از آن باعث اختلال در زندگی اجتماعی، محیط کار، مدرسه و … می شود.

فردی که از خود زشتی رنج می برد ممکن است به یک یا چند قسمت از بدن خود حساس تر باشد و سعی کند در طول زمان تغییراتی ایجاد کند. برخی از مهم‌ترین بخش‌هایی که معمولاً افرادی که از خود زشتی رنج می‌برند روی آن تمرکز می‌کنند عبارتند از:

ویژگی های صورت مانند بینی، رنگ پوست، چین و چروک، آکنه و سایر عیوب پوست

مو مانند ظاهر مو، نازکی و طاسی آن است

پوست و عروق خونی زیر پوست

اندازه قفسه سینه

توده عضلانی

آلت تناسلی

نظرات افراد مبتلا به خود زشتی متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است فردی متوجه شود که باورهایش در مورد عیوب و کاستی های خود نادرست است، شخص دیگری این احتمال را می دهد که باورهای او واقعاً درست است و فرد دیگری ممکن است 100٪ مطمئن باشد که اعتقاداتش درست است.

انواع خاصی از زشتی ها فقط متعلق به مردان یا زنان است. به عنوان مثال، وسواس در مورد اندازه بدن و توده عضلانی اغلب در مردان دیده می شود.

دلایل خودیاری

علت دقیق اختلال زشتی مشخص نیست، اما مانند بسیاری از بیماری‌های روانی، می‌تواند نتیجه چندین عامل مختلف باشد، از جمله:

1. تفاوت‌های مغزی؛ برخی موارد غیرطبیعی در ساختار یا نوروشیمی مغز ممکن است در ایجاد اختلال خود زشت انگاری سهم داشته باشد.2. ژنتیک؛ برخی مطالعات نشان داده اختلال خود زشت انگاری معمولا در افراد یک خانواده که دچار این اختلال یا اختلال وسواسی اجباری هستند بیشتر دیده می شود.

3. محیط زیست; محیط زندگی، فرهنگ و تجربیات شخصی نیز در بروز این اختلال تأثیر زیادی دارد، به ویژه اگر دیگران نسبت به اندام یا ظاهر فرد نظر منفی داشته باشند یا در کودکی مورد بی توجهی یا تجاوز قرار گرفته باشند.

عوامل موثر در بروز اختلال خود زشتی

برخی عوامل خطر ابتلا به اختلال خود بیزاری را افزایش می دهند. مانند:

تجارب بد زندگی، از جمله سوء استفاده و آسیب های دوران کودکی

یک ویژگی شخصیتی مانند کمال گرایی

فشارهای اجتماعی بر استانداردهای زیبایی

داشتن سایر بیماری های روانپزشکی مانند اضطراب یا افسردگی

آثار زشتی

برخی از معایب و عوارض احتمالی اختلال خود زشتی عبارتند از:

افسردگی یا سایر اختلالات روانی جدی

افکار یا تلاش های خودکشی

اختلالات اضطرابی

مشکلات سلامتی ناشی از رفتارهایی مانند خاراندن پوست

اختلال وسواس فکری عملی

اختلالات اشتها

سوء مصرف مواد مخدر

درمان زشتی ها

اختلال زشتی معمولاً به خودی خود بهبود نمی یابد و در صورت عدم درمان، علائم آن به مرور بدتر می شود و منجر به افسردگی، اضطراب و مشکلات جدی سلامتی می شود. زشتی در برخی افراد می تواند منجر به خودکشی شود، به همین دلیل لازم است هر چه سریعتر آن را درمان کرد.

درمان اختلال خود بیزاری اغلب ترکیبی از درمان شناختی رفتاری و دارو است.

درمان رفتاری شناختی

فرد آسیب دیده متوجه می شود که چگونه افکار منفی، واکنش های عاطفی و رفتار او در طول زمان مشکلات بیشتری ایجاد می کند.

افکار منفی در مورد ظاهر و تصویر بدنی که فرد از خود دارد به چالش کشیده می شود و بیمار روش های تفکر انعطاف پذیرتر و واقع بینانه تری را می آموزد.

فرد مبتلا یاد می گیرد که رفتارهای وسواسی، بررسی مکرر ظاهر خود در مقابل آینه یا تمایل شدید دیگران به تایید شدن برای ظاهر خود را کاهش دهد.

دارودرمانی

اگرچه هیچ داروی خاصی توسط سازمان غذا و دارو برای درمان اختلال خود زشتی تایید نشده است، برخی از داروهای تجویز شده برای درمان سایر بیماری های روانی از جمله افسردگی نیز ممکن است در کاهش علائم خود زشتی مفید باشند. . شامل:

1. مهارکننده های بازجذب سروتونین؛ از آن جا که به نظر می رسد یکی از عوامل موثر در بروز اختلال خود زشت انگاری به اختلال در سروتونین شیمیایی مغز مرتبط است مصرف این گروه دارویی اثر بهتری نسبت به داروهای ضد افسردگی داشته و به کنترل رفتارهای وسواسی اجباری کمک می کند.

2. سایر داروها; در برخی موارد، بسته به علائمی که در بیمار رخ می دهد، پزشک ممکن است علاوه بر مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، از داروهای دیگری نیز استفاده کند.

3. بستری شدن در بیمارستان; در برخی موارد که علائم اختلال زشتی بسیار شدید است، فرد در بیمارستان بستری می‌شود، این معمولاً زمانی توصیه می‌شود که فرد قادر به انجام فعالیت‌های روزانه نباشد یا در خطر آسیب رساندن به خود باشد.

پیشگیری از اختلال خود بیزاری

به طور کلی هیچ راهی برای پیشگیری از این اختلال وجود ندارد، اما از آنجایی که علائم خود زشتی اغلب از اوایل نوجوانی شروع می شود، تشخیص به موقع می تواند تاثیر مثبتی در کنترل علائم آن و جلوگیری از بروز بیشتر آن داشته باشد.

توصیه های مهم برای درمان خود زشتی

متعهد به شرکت در جلسات درمانی باشید.

حتی اگر احساس خوبی دارید، از قطع ناگهانی دارو بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

به علائم هشدار دهنده توجه کنید و با پزشک یا روانشناس خود صحبت کنید.

از نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر خودداری کنید.

ورزش، فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی، دویدن، شنا و باغبانی و غیره. همه به کاهش علائم افسردگی، اضطراب و استرس کمک می کنند، اگرچه ورزش های شدید برای اصلاح یا پوشاندن نقص در این بیماران توصیه نمی شود.

مراقب رژیم غذایی و سلامتی خود باشید و به اندازه کافی بخوابید.

تنها نباشید، سعی کنید در موقعیت های اجتماعی عادی حضور داشته باشید و با خانواده و دوستان ارتباط برقرار کنید.

از تکنیک های مدیریت استرس استفاده کنید، ورزش هایی مانند یوگا و مدیتیشن می تواند مفید باشد.

مراجع:

کانال تلگرام سواد زندگی: savadzendegi@

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا