چرا مغز من کار نمیکند

گزیده ای از کتاب گوریل نامرئی در مورد خطاهای شهود

چرا مغز ما اشتباه می کند؟ > در کتاب گوریل نامرئی نوشته کریستوفر چابریس و دانیل سایمونز، راه هایی را بررسی می کنیم که شهود می تواند ذهن ما را فریب دهد و ما را مجبور به تصمیم گیری بد کند. برخلاف کتاب Blink، The Power of Thinking Without Thinking (مالکوم گلدول) که در مورد مزایا و قدرت تصمیم گیری شهودی صحبت می کند، شما با طرف دیگر تصمیم گیری شهودی، یعنی مشکلات آن آشنا خواهید شد. پیام اصلی این کتاب این است که مغز ما در درک جهان آنقدر که فکر می کنیم دقیق نیست.

شهود ما محدود است

همانطور که نمی توانید کتابی را از روی جلد آن انتخاب کنید، بسیاری از تصمیمات سریع و شهودی ما نیز ممکن است ناقص باشد.

توماس جی وایز که مجموعه‌دار معروف دست‌نوشته‌های کمیاب بود، چندین نسخه خطی از نویسندگان مشهور پیدا کرد و به بهایی گزاف فروخت. پس از بررسی بیشتر در مورد آثار فروخته شده، مشخص می شود که تمام این دست نوشته ها جعلی بوده اند. دلیل فریب خریداران به دلیل کمبود زمان برای ارزیابی بیشتر آثار و تکیه بر تفکر شهودی آنها است. در واقع در این مورد ارزیابی های علمی و دقیق بر شهود خریداران غلبه کرد.

چرا نمی توانی به چشمانت اعتماد کنی؟

چرا مغز ما اشتباه می کند؟ > گوریل نامرئی یک نمونه کلاسیک در زمینه ارزیابی توجه مغز است. از یک گروه آزمایشی خواسته می شود که تعداد پاس های انجام شده توسط تیم سفید را هنگام تماشای فیلمی از دانش آموزان در حال پاس دادن توپ بشمارند. در همین حین فردی با لباس سیاه گوریل به وسط میدان می آید و چند ضربه به سینه خود می زند و از زمین خارج می شود. بیش از نیمی از افراد متوجه حضور گوریل سیاه روی زمین نشدند. در واقع گوریل سیاه برای آنها نامرئی بود. چون هدف آنها شمردن پاس های سرخپوشان بود. این دو نفر (نویسندگان کتاب گوریل نامرئی) برنده جایزه نوبل روانشناسی در سال 2004 برای تحقیقات خود در مورد گوریل نامرئی شدند. می توان گفت که هیچ کس کاملاً از این کوری بی توجه در امان نیست. بنابراین نمی‌توانیم وانمود کنیم که از همه چیزهایی که در اطرافمان اتفاق می‌افتد، حتی در میدان دیدمان آگاه هستیم. در واقع ما از کوری خودمان کور هستیم و نمی دانیم که نمی دانیم.

وقتی برای خرید وارد سوپرمارکت می شویم و طبق لیست خرید شروع به انتخاب محصولات می کنیم، بسیاری از محصولاتی که در لیست ما نیستند هرگز دیده نمی شوند. این مشکل ممکن است چندان قابل توجه نباشد، اما اگر شامل ندیدن موتورسیکلت در حین رانندگی باشد چه؟

65 درصد تصادفات بین خودروها و موتورسیکلت ها به این دلیل است که راننده خودرو تنها به پیش بینی حرکت سایر خودروها توجه خود را محدود می کند و هنگام تغییر جهت متوجه حضور موتورسوار نمی شود.

یکی از دلایل ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی، منحرف کردن توجه از سفر به تماس تلفنی است. پس کسانی که از سیستم هندزفری برای داشتن دست آزاد استفاده می کنند باید بدانند که مشکل اصلی در سرشان است.

همچنین می توانید مقاله نقش احساسات در تصمیم گیری را مطالعه کنید.

حافظه ما روشن و موثر نیست

در یک مطالعه، 47٪ از مردم معتقد بودند که حافظه آنها در طول زمان بدون تغییر باقی می ماند و 69٪ معتقد بودند که حافظه آنها به طور دقیق واقعیت را مانند یک ویدیو ضبط می کند و در طول زمان بدون تغییر باقی می ماند. اما در واقعیت اینطور نیست، حافظه ما گاهی اطلاعات بیشتری نسبت به آنچه در آن وجود دارد ذخیره می کند. در یک تحقیق، 15 کلمه برای افراد خوانده شد، از جمله “حوصله”، “خواب”، “خواب آلود” و غیره که پس از ده دقیقه از آنها خواسته شد که این کلمات را به خاطر بیاورند. بسیاری از آنها گزارش دادند که کلمه “خواب” در لیست نبود زیرا همه این کلمات به نوعی با خواب مرتبط بودند و برای اینکه متوجه شوند کلمه مشابه را با کلمه دیگری بدون s جایگزین کرده بودند. حافظه ما پر از همان اطلاعاتی است که از چیزهای واقعی در ذهن ما ذخیره می شود.

اعتماد به نفس بالا شما را گمراه می کند

بیشتر افراد سطح هوش خود را بالاتر از میانگین افراد جامعه تخمین می زنند. تمایل ما به بیش از حد برآورد کردن توانایی های خود ما را گمراه و توهم می کند (مقاله اعتماد به نفس بیش از حد را بخوانید). یک مطالعه نشان داد که 69٪ از آمریکایی ها و 70٪ از کانادایی ها معتقدند که از جامعه متوسط ​​​​باهوش تر هستند (20٪ از آنها دیدگاه غیر واقعی نسبت به خود داشتند). این ریشه در باورهای ما دارد. ما افراد با اعتماد به نفس بیشتری را دوست داریم.

ما فکر می کنیم خیلی زیاد می دانیم

یک روانپزشک انگلیسی (ربکا لاوسون) از 200 نفر خواست تا سطح دانش خود را در مورد دوچرخه سواری ارزیابی کنند و سپس یک دوچرخه بکشند. اگرچه بسیاری از آنها سطح دانش خود را بالا ارزیابی کردند، اما هنگام کشیدن تصویر دوچرخه اشتباهات بزرگی مرتکب شدند (مثلاً اتصال هر دو چرخ به زنجیر، وصل نکردن پدال به زنجیر و غیره). در واقع، بسیاری از مردم می دانند دوچرخه چیست، اما دلیل آن را نمی دانند. ما در مورد چیزهایی که برایمان آشناتر از آنچه به اشتباه فکر می کنیم می دانیم.

توهم همبستگی

چرا مغز ما اشتباه می کند؟ > ما دائماً دوست داریم علت همه چیز را به یک چیز نسبت دهیم. زیرا داستان ها و پیامدهای آن در جامعه سابقه طولانی دارد. انسان ها برای درک دنیا از مدل ها استفاده می کنند. اما مشکل این است که ما دوست داریم به دنبال همبستگی در جایی باشیم که وجود ندارد. به عنوان مثال، اعتقاد بر این است که بین درد مفاصل و شرایط آب و هوایی رابطه وجود دارد، اگرچه تحقیقات علمی نشان می دهد که این درست نیست.

از سوی دیگر، هنگامی که دو اتفاق همزمان رخ می دهد، اغلب تصور می شود که یکی علت دیگری است. نمونه کلاسیک آن افزایش تعداد غرق شدگان در دریا در کنار افزایش فروش بستنی است. آیا یکی علت دیگری است؟ بدیهی است که نه. دلیل اصلی آن فصل تابستان است.

ما همیشه نمی توانیم به شهود و عملکردهای شناختی خود اعتماد کنیم. ما خود را آگاه تر از آنچه واقعا هستیم می دانیم. با توجه به آنچه گفته شد، بدانید که وقتی روی یک موضوع تمرکز می کنید، اتفاقات زیادی از توجه و دید شما دور می شود. این مشکل هم در زندگی شخصی و هم در محیط کار می تواند عواقب جدی داشته باشد.

لینک کوتاه پست: www.farzaanegi.com/?p=4752

اگر نظری در مورد این مقاله دارید، خوشحال می شوم آن را با من در میان بگذارید.

ضرب المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می گوید نمی توان به سگ پیر ترفندهای جدید یاد داد. با این حال، مغز انسان ظرفیت زیادی برای سازگاری با شرایط و تغییرات سنین مختلف دارد.

اعتقاد بر این است که عملکرد مغز انسان در دوران جوانی به اوج خود می رسد و به تدریج با افزایش سن کاهش می یابد. سبک زندگی مدرن نیز نقش بسیار مهمی در کاهش توانایی های شناختی دارد.

رژیم غذایی نامناسب، قرار گرفتن در معرض سموم، استرس، کمبود خواب و سایر عوامل نادیده گرفته شده تنها چند نمونه از یک سبک زندگی ناسالم هستند. البته سبک زندگی سالم می تواند به سلامت مغز انسان کمک کند. حافظه قوی به سلامت و توانایی های مغز بستگی دارد.

در این مقاله به مواردی می پردازیم که می تواند به بهبود قدرت مغز و تقویت حافظه شما کمک کند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید:

نوع غذاهایی که می خورید و غذاهایی که در رژیم غذایی خود حذف می کنید نقش بسیار مهمی در بهبود و حفظ حافظه شما دارند.

یک رژیم غذایی کامل و کامل حاوی میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم و ضروری است و می تواند تاثیر بسیار خوبی بر مغز داشته باشد. سعی کنید بیشتر از اسیدهای چرب امگا 3 از منابع حیوانی استفاده کنید و از مصرف بیش از حد قند و کربوهیدرات خودداری کنید.

مغز خود را ورزش دهید:

ورزش و انجام تمرینات مغز می تواند رشد آن را حفظ کند و حتی ایجاد ارتباطات عصبی جدید می تواند به بهبود حافظه شما کمک کند. ورزش مغز را تشویق می کند تا در اوج خود باشد و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

حافظه نیز مانند ماهیچه های بدن برای عملکرد بهتر نیاز به ورزش دارد. هر چه بیشتر با مغز خود کار کنید، اطلاعات بهتر در مغز پردازش می شود. سعی کنید با پازل ها و بازی های فکری مختلف مغز خود را به چالش بکشید.

انجام تمرینات بدنی:

تمرینات ذهنی برای سلامت مغز ضروری هستند، اما تمرینات بدنی نیز می توانند نقش مهمی داشته باشند. ورزش به مغز کمک می کند سالم و شاداب بماند.

هنگام ورزش، جریان اکسیژن و خون رسانی به مغز افزایش می یابد و اختلالاتی مانند دیابت که باعث از دست دادن حافظه می شود، کاهش می یابد. ورزش استرس را در بدن و مغز کاهش می دهد. همچنین نقش مهمی در رشد و تحریک اتصالات عصبی جدید دارد.

به اندازه کافی خوابیدن:

حداقل تعداد ساعات خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. خواب می تواند به طور مستقیم بر حافظه و یادگیری فرد تأثیر بگذارد. خواب کافی برای حافظه بسیار مهم است. فعالیت های تقویت کننده حافظه معمولاً در مراحل خواب عمیق رخ می دهد.

پرهیز از استرس:

استرس نیز بخشی از زندگی است و نمی توان به طور کامل از آن اجتناب کرد. با این حال استرس تاثیر بسیار چشمگیری بر سلامت مغز و بدن دارد. استرس مزمن می تواند باعث مرگ سلول های مغز شود.

بهتر است فعالیت های کاهش دهنده استرس مانند ورزش، مدیتیشن و سرگرمی ها را در برنامه روزانه خود قرار دهید. این موارد به شما کمک می کند استرس کمتری داشته باشید و حافظه شما افزایش یابد.

توقف چندوظیفه ای:

چندوظیفه ای توانایی انجام چندین فعالیت به طور همزمان است. سرعت شما را کند می کند. اگر چندوظیفه ای انجام دهید، مغز در ذخیره سازی اطلاعات یا نادیده گرفتن آن ها دچار مشکل می شود.

از مکمل های مناسب استفاده کنید:

برای بهبود حافظه می توانید زیر نظر پزشک متخصص از مکمل های مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، یک مکمل ساخته شده از عصاره برگ سنجد یا جینکو به بهبود حافظه کمک می کند و می تواند تمرکز و جریان خون کلی به مغز، بازوها و پاها را افزایش دهد.

سعی کنید مهارت های جدید یاد بگیرید:

به چیز جدیدی فکر کنید که همیشه می خواستید یاد بگیرید. یادگیری نواختن گیتار، بازی تنیس یا حتی یادگیری زبان دیگر می تواند بسیار موثر باشد.

چنین فعالیت هایی سیستم عصبی شما را تحریک می کند، با اثرات استرس مقابله می کند، خطر زوال عقل را کاهش می دهد و سلامت کلی مغز را بهبود می بخشد. پس تا جایی که می توانید خودتان را درگیر چنین فعالیت هایی کنید.

خنده:

حتما شنیده اید که خنده دوای دردهای لاعلاج است. یک خنده خوب می تواند نواحی مختلف مغز را درگیر کند و قسمت های در نظر گرفته شده برای یادگیری، حافظه و خلاقیت را فعال کند.

استفاده از دستگاه های حافظه:

دستگاه های حافظه ابزارهایی هستند که به شما کمک می کنند اطلاعات و مفاهیم را به خاطر بسپارید. این دستگاه ها به سازماندهی اطلاعات در قالب خاصی کمک می کنند تا به خاطر سپردن آن ها بسیار آسان تر باشد. به عنوان مثال، این ابزارها از کلمات اختصاری، قافیه، تجسم و تجزیه اطلاعات به قطعات کوچکتر استفاده می کنند.

اگر شما نیز مصمم به بهبود عملکرد شناختی و حافظه خود هستید، 10 تکنیک بالا راه حلی ساده و ارزان برای رسیدن به این هدف ارائه می دهند. پس سعی کنید تمام موارد ذکر شده را به خاطر بسپارید و از آنها استفاده کنید.

3 راه غیرمنتظره برای تقویت مغز

روث کوران که پس از یک تصادف وحشتناک رانندگی 10 سال پیش، با وجود آسیب مغزی حاد و 18 ماه بهبودی، به بررسی علم مغز، انعطاف پذیری آن و کسب مهارت های جدید پرداخت.

من روت را می شناسم، مجذوب داستان او و برخی از توصیه های او در کتابش (سلامت مغز بودن) هستم.

روت مجبور شد بسیاری از قابلیت‌های اساسی ذهنش را بازسازی کند و با انجام این کار، کشف کرد که چگونه ابهام ذهنی علائم مبهمی را که توسط درمان‌های سنتی مورد توجه قرار نمی‌گرفت، برطرف کند. او یک سری وظایف را کشف کرد که در طول 18 ماه تکرار کرد و به ذهن او کمک کرد تا باهوش تر شود.

کارشناسان می گویند این نکات کوچک سریع در زندگی روزمره شما نه تنها می تواند به درمان آسیب های روانی کمک کند، بلکه به شما در حفظ ذهن سالم در هر سنی کمک می کند.

کارهای زیادی برای تحریک و تقویت ذهن می توان انجام داد تا ذهن شما همیشه آماده باشد. صرفا مرور تجربیات حسی خود چند بار در هفته شروع خوبی است. سه چیز را در نظر بگیرید:

1. کفش های پاشنه بلند به شما حس اعتماد به نفس می دهد.

پیاده روی برای اکثر مردم یک فعالیت روزمره و جهانی محسوب می شود. کفش تنیس می پوشید و در پارک یا خیابان راه می روید. احتمالاً احساس راه رفتن، درست راه رفتن و آنچه از آن انتظار دارید را می دانید.

هفته ای یک بار کفش های تنیس تخت خود را عوض کنید و هنگام پیاده روی و ورزش آن ها را با صندل جایگزین کنید. مطمئناً هرگز هنگام ورزش کفش پاشنه بلند نمی پوشید. یک جفت را بردارید و در خانه قدم بزنید.

بالا و پایین رفتن از پله ها با کفش هایی که عادت ندارید هماهنگی بیشتری می خواهد، به تعادل خود توجه کنید، این عامل باعث تحریک سیناپس ها می شود.

دارا شوارتز، روانشناس بالینی در بیمارستان شارپ مسا ویستا می گوید که یک الگوی خوب پیدا کنید، این برای مغز مفید است.

2. تغییر استفاده از دست راست با چپ (یا چپ با راست) واقعیتی انکارناپذیر است.

آیا تا به حال مجبور شده اید موهای خود را با دست مخالفی که عادت ندارید ببندید یا حالت دهید؟ آیا شما ناامید هستید؟ خیلی خوب. شوارتز می گوید هر چیزی که ذهن را سخت تر کار کند یا خسته کننده تر شود خوب است.

هنگام استفاده از مسواک، شانه، سشوار یا اتو فر کننده، گاهی دست ها را عوض کنید. با گذشت زمان، مغز با فعالیت های روزانه مرتبط می شود و با استفاده از دست مخالف، سیناپس های جدید را برای تشخیص مسیرهای جدید تحریک می کند.

کوران می گوید: «استفاده از دست مخالف برای انجام یک کار دستی به روشی جدید به رفع سردرگمی ذهنی کمک می کند.

3. محرومیت حسی را تجربه کنید.

بسیاری از گونه های غیربصری طعمه خود را با صدا یا بو می شناسند. در طول روز، شما اغلب از حس یکسانی بارها و بارها برای انجام کارهای روتین استفاده می کنید. به عنوان مثال، سعی کنید با چشم بسته، غذاها را فقط از روی بوی آنها تشخیص دهید.

استفاده از تکنیک محرومیت حسی بخش‌های خاصی از مغز را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کنند. لباس پوشیدن با چشم بسته را در نظر بگیرید: آیا می توانید مطابق تصورات خود لباس بپوشید؟ آیا ژاکت مورد علاقه شما بافت منحصر به فردی دارد که به شما کمک کند بدون دیدن آن را شناسایی کنید؟

به گفته شوارتز، نقاط مختلف مغز متعلق به یک حس خاص است. وقتی نظر خود را تغییر می دهید، معمولاً در ابتدا برای انجام این کارها مناسب نیستید، بنابراین مجبور می شوید کارها را به شیوه ای چالش برانگیز انجام دهید و شراکت های جدیدی ایجاد کنید.

اگرچه مغز انسان قرن ها مورد مطالعه قرار گرفته است، اما حقیقت این است که ما هنوز اطلاعات بسیار کمی در مورد باهوش ترین کامپیوتر شناخته شده در جهان داریم. پیچیدگی این قسمت از بدن ما باعث ایجاد افسانه ها و افسانه های زیادی در مورد آن شده است.

در اینجا شش تصور غلط رایج در مورد مغز وجود دارد. با عرض پوزش، ما چند خبر بد برای شما داریم… در این مقاله متوجه خواهید شد که شما یک متفکر چپ دست نیستید که تحت فشار بهتر فکر کنید.

شما فقط از 10 درصد مغز خود استفاده می کنید.

با یک MRI ساده، این نظریه شکست می خورد. دانشمندان ثابت کرده اند که ما از بیش از 10 درصد مغز خود حتی برای انجام کارهای «بسیار ساده» مانند صحبت کردن استفاده می کنیم. منشأ این باور نادرست از اثر کلاسیک ویلیام جیمز، انرژی های انسانی (1908) می آید، این روانشناس در این کتاب می گوید که ما فقط از قسمت کوچکی از ظرفیت های ذهنی خود استفاده می کنیم، البته درصد دقیقی را ذکر نکرده است.

حق چاپ تصویر Thinkstock

نظریه دیگری که این باور نادرست پزشکی را بی اعتبار کرده است، عدم درک صحیح از موضوع پیچیده عصب شناسی است. نورون های مغز (ماده خاکستری) کار پردازش را در مغز انجام می دهند و از هر ده سلول مغزی یک سلول را تشکیل می دهند.

سلول های مغزی دیگر که سلول های گلیال (ماده سفید) نامیده می شوند، نقش حمایتی دارند و مواد مغذی را برای نورون ها تامین می کنند، اما هیچ نقشی در پردازش اطلاعات ندارند. این تئوری که می‌توان سلول‌های گلیال را تغییر داد تا بتوانند مانند نورون‌ها اطلاعات را پردازش کنند، خیالی بیش نیست. پس یادت باشه اگه یکی بهت گفت از تمام مغزت استفاده کن دریغ نکن که ازش استفاده میکنی…البته اگه کار احمقانه ای انجام میدی گفتن همچین چیزی فایده ای نداره.

شما می توانید زبان های دیگر را در خواب یاد بگیرید

اگر تا به حال در کلاس زبان فرانسه شرکت کرده اید و با عصبانیت عباراتی را تکرار کرده اید که آدرس کتابخانه محلی را می پرسند یا یک کروسان سفارش داده اید، یادگیری زبان فرانسه با سی دی بسیار وسوسه انگیز است. در خواب یاد بگیرید و ناگهان زبان شناس شوید. صبح روز بعد.

اثربخشی یادگیری زبان در هنگام خواب از زمان آزمایش بحث برانگیز چارلز سایمون و ویلیام امونز (1956) موضوع بحث های زیادی بوده است، اما هیچ مدرکی در مورد امکان یادگیری زبان در هنگام خواب به دست نیامده است. تحقیقات بیشتر توسط توماس شراینر و بیورن راوش (2014) در میان سایر مطالعات قابل توجه است زیرا آنها دریافتند که با ارائه کلمات هلندی در طول خواب بدون حرکت چشم یا در حین بیداری فعال یا غیرفعال به شرکت کنندگان، توانایی آنها در به خاطر سپردن کلمات هلندی در طول جلسات آموزشی بهبود می یابد. . پس از آن، زبان افزایش یافت، اما فقط به میزان بسیار کمی. متأسفانه، در تمام طول سفر به پاریس یا نیس و موناکو، هنوز باید کلمات را با دلهره بچسبانید و آنها را ردیف کنید تا یک جمله را بگویید، فرهنگ لغت در دست.

گوش دادن به موسیقی موتزارت کودکان را باهوش می کند

«اثر موتزارت» اصطلاحی برگرفته از پایان نامه ای است که در سال 1991 در دانشگاه کالیفرنیا منتشر شد و نتیجه تحقیق 36 دانشجو است. آزمودنی‌هایی که قبل از انجام یک فعالیت ذهنی پیچیده برای اندازه‌گیری مهارت‌های بصری خاص به مدت 10 دقیقه به موسیقی موتزارت گوش می‌دادند، عملکرد بهتری نسبت به افرادی داشتند که در سکوت بودند.

حق چاپ تصویر Jaeger Epoch

علیرغم مشکل آشکار سن شرکت کنندگان در این نظرسنجی، هیچ یک از شرکت کنندگان کودک نبودند، اما نتایج به دست آمده منجر به ورود محصولات متنوعی به بازار شده است تا والدین کودکان را به سمت خود جلب کند و تشویق به استفاده از انواع موسیقی شود. محصولات تا فرزندان خود را باهوش تر کنند.

در سال 2010، متاآنالیز دیگری بر روی چندین مطالعه انجام شد و نشان داد که گوش دادن به موسیقی یا گفتار تأثیر کوتاه‌مدتی بر توانایی درک اشکال ذهنی دارد، اما شواهدی دال بر تأثیر بلندمدت آن وجود ندارد. تأثیر بلندمدت بر ضریب هوشی افراد مشاهده نشده است.

چپ مغز هستی یا راست مغز؟

اگر فکر می کنید یک آدم منطقی چپ مغز یا یک شهود راست مغز هستید، اصلاً نمی خواهیم تخیل شما را به باد دهیم. منظور ما این نیست که بگوییم شما آدم منطقی نیستید، اما این نظریه که یک طرف مغز چنین تأثیر واضحی بر شخصیت شما دارد، فقط یک تصور اشتباه است.

درست است که برخی از فعالیت‌های مغز بیشتر بر یک سمت مغز متمرکز می‌شوند: برای مثال، زبان عمدتاً توسط سمت چپ مغز کنترل می‌شود، اگرچه سایر جنبه‌های ارتباطی، مانند استرس و لحن کلمات، توسط مناطق کنترل می‌شوند. از نیمکره راست مغز، به طوری که حتی برای یک مکالمه ساده، فعل و انفعالات پیچیده در هر دو طرف مغز رخ می دهد.

فناوری های جدید نسبت به دیدگاه های تاریخی و قدیمی، دیدگاه های صحیح و دقیق تری به ما می دهند. در مطالعه دانشگاه یوتا که در مجله پلاس وان منتشر شد، این دو جفت 7266 ناحیه مغز را در بیش از 1000 شرکت‌کننده در مطالعه در حین انجام کارهای کوچک و ساده مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه، شواهد روشنی مبنی بر اینکه شرکت کنندگان به شدت راست مغز یا چپ مغز بودند وجود نداشت. ما انسان ها عادت داریم که همه چیز را دسته بندی کنیم، افراد را در چارچوبی قرار دهیم و چیزها را تسلیم کنیم تا بتوانیم خودمان را سازماندهی کنیم و ناشناخته ها را کشف کنیم. شاید همین گرایش انسانی باعث ایجاد و گسترش چنین باور نادرستی شده باشد.

الکل سلول های مغز را از بین می برد

منبع تصویر: iStock

صبح با سردرد، بعد از یک لیوان شراب یا آبجو که بعد از کار شروع کرده اید، از خواب بیدار می شوید. فکر می کنید صدها میلیارد سلول مغز را از بین برده اید. خبر خوب این است که اینطور نیست. تحقیقات Garrett Jensen (1993) به مقایسه نورون های مغز افراد الکلی و غیر الکلی پرداخت و نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در تعداد و کمیت سلول های مغزی دو گروه وجود ندارد.

البته قبل از اینکه برای جشن گرفتن این خبر به نزدیک ترین میخانه بروید، باید بگوییم که تحقیقات نشان داده است که الکل ممکن است سلول های مغز شما را از بین نبرد، اما بر رفتار آنها تأثیر منفی می گذارد و ارتباطات بین نورون ها را اصلاح می کند. مغز و در نتیجه ارتباط سلول ها. مغز با هم تغییر می کند.

مطالعه دیگری که در مجله علوم اعصاب منتشر شد نشان داد که حتی مقادیر متوسط ​​الکل باعث اختلال در تولید نورون های جدید در هیپوکامپ بالغ (موسوم به نوروژنز) می شود که بر یادگیری و حافظه تأثیر می گذارد.

آسیب مغزی دائمی است

حق چاپ عکس کتابخانه عکس علمی

بیشتر اوقات به ما می گویند که آسیب مغزی دائمی است، اما نکته جالب در مورد این قسمت از بدن انسان این است که تحت شرایط خاصی حتی پس از آسیب دیدگی می تواند خود را ترمیم کند. البته این بستگی به محل آسیب و شدت آن دارد.

آسیب مغزی می تواند به طور موقت عملکرد مغز را مختل کند، اما اگر آسیب بیشتری به مغز رخ ندهد، مغز می تواند بازسازی شود. مغز حتی می تواند پس از آسیب شدید مغزی بهبود یابد و خود را ترمیم کند، چیزی به نام نوروپلاستیسیته. این توانایی مغز برای تغییر مسیر عمل و از سرگیری عملکرد پس از یک آسیب جدی مانند سکته است.

با وجود این، ما توصیه می کنیم که به طور ناگهانی تصمیم نگیرید با سر به دریا از بالای صخره شیرجه بزنید…

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا