چرا مشروبات الکلی حرام است

دلایل حرام بودن شراب چیست؟

نوشیدنی های الکلی پس از مصرف به سرعت جذب جریان خون می شوند. در طول مسیر خون از مغز بی‌آسیب نمی‌ماند، در نتیجه سیستم عصبی ضعیف می‌شود و خویشتن‌داری که مایه شرمساری و حیا در انسان است و مانع از پیدایش چیزهای زشت می‌شود، از بین می‌رود.

چنانکه امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند شراب را حرام کرده است زیرا مایه فساد است و عقل را از درک حق باز می دارد و حیا و حیا را از بین می برد.

دلیل حرام بودن شراب از نظر قرآن

آیات زیادی در قرآن کریم وجود دارد که حرمت مشروبات الکلی را به صورت کنایه آمیز یا گاه به گاه بیان می کند، اما ما به صریح ترین آنها می پردازیم:

«اما الخمر و المصار و السنسب و الازلام از اعمال مکروه شیطان است، فتنبوه لالکم تفلحون؛ مائده (5) آیه 90.

بالاخره شراب و انواع بازی های شانسی و بت پرستی یا سنگ هایی که برای قربانی می گذارند و چوب های ریخته گری (برای کشف غیبت) از کارهای شیطانی شیطان است، اگر از آن دور شوید انتخاب کنید. شاید نجات یابی.»

«اما شیطان می آید و عداوت و دشمنی در شراب و طمع می افتد…؛ (مائده (5) آیه 91).

شیطان می خواهد با شراب و قمار در میان شما کینه و دشمنی بکارد، درگیری های درونی را تشدید کند و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد.

یسیلونک عن الخمر و المسر قول فیهاما اصم کبیر و منفعت الناس، و أشمهاما اکبر من نافهما; (بقره (2) آیه 219)

از تو درباره شراب و قمار می پرسند، بگو: در این دو گناهان کبیره است و برای مردم فایده ای دارد و گناهانشان از منافعشان بیشتر است.

شراب طبق اجماع فقهای شیعه و سنی نجس و حرمت است. اکثر علمای دین مشروب را حتی به نام دارو تجویز نمی کنند، زیرا خداوند متعال شفا را حرام نکرده است. همه فقهای اسلام رعایت حد شرعی (هشتاد ضربه) را بر مستی واجب کرده اند.

علت حرام بودن شراب در احادیث نبوی و علوی

در جماعات شیعه و سنی این حدیث را می دانیم که بر اساس آن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ده گروه را که مستقیم یا غیرمستقیم در شراب سازی دخیل هستند لعن کرده است: 1- کسی که انگوری می کارد به قصد درست کردن. شراب. آهسته 2- آن که تاکستان را به این نیت نگاه دارد; 3 – خریدار نوشیدنی; 4 – فروشنده آن; 5- آن که می نوشد; 6- شرکتی که از شراب فروشی کسب درآمد می کند; 7 – پرس انگور برای تهیه شراب; 8- افرادی که نوشابه را حمل می کنند. 9 – تحویل گیرنده آن; 10 – ساقی یا کسی که برای دیگری شراب می گیرد. (فروو کافی، چاپ جدید، ج 6، ص 430-429)

در اسلام هیچ گناهی تا این حد محکوم نشده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمود: «اگر همه گناهان در یک خانه جمع شوند، کلید شراب است. (وصال الشیعه ج 17 ص 271 )

امام علی (علیه السلام) می فرماید: «خداوند شراب و لبنیات را برای سلامتی عقل حرام کرده است. (نهج البلاغه، حکمت 252)

امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید: «اگر کسی دخترش را به مستی بدهد، مانند آن است که او را در آتش بیندازد. (وسیله الشیعه، ج 17، ص 249)

دلیل حرام بودن شراب از نظر عقلی

برخی از روشنفکران جهان، به ویژه پزشکان متعهد، بر اساس موازین عقلی و علمی و مشاهدات حسی معتقدند که الکل انسان را از حالت عادی خارج می کند و او را برای مدتی مست و بیهوش نگه می دارد و در این صورت. ، هر اقدام خطرناک و/یا شرم می تواند از او سرچشمه بگیرد.

علت حرام بودن شراب از نظر فقهای شیعه و سنی

شراب طبق اجماع فقهای شیعه و سنی نجس و حرمت است. اکثر علمای دین مشروب را حتی به نام دارو تجویز نمی کنند، زیرا خداوند متعال شفا را حرام نکرده است. همه فقهای اسلام رعایت حد شرعی (هشتاد ضربه) را بر مستی واجب کرده اند.

دلیلش این بود که شراب از نظر علم پزشکی ممنوع بود.

(معنای علم طبیعی در نتایجی است که متفکران از آن می گیرند. وقتی علم به مضرات و مضرات شراب پی می برد، عقل حرمت آن را اعلام می کند.) بسیاری از پزشکان دلشکسته درباره مفاسد آن نوشته اند.

اثرات شراب

شراب، سلامت انسان و جامعه

دانشمندان و پزشکان زمان ما اذعان دارند که شراب باعث انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، بیماری های عروقی و اختلالات عصبی می شود. مصرف الکل یکی از عوامل سکته مغزی و سرطان است.

نوشابه های الکلی اثرات منفی زیادی بر انسان می گذارد که گاه نسل های آینده را نیز تهدید می کند، به گونه ای که اگر زن باردار مشروبات الکلی مصرف کند، جنین او نیز در معرض بیماری های ذکر شده قرار می گیرد. همچنین به آمار زیر که در یکی از نشریات معتبر منعکس شده است توجه کنید:

60 درصد قتل های عمدی، 75 درصد نزاع های خونین منجر به جراحت، 30 درصد جرایم غیر اخلاقی (از جمله زنا) و 20 درصد سرقت ها ناشی از مصرف مشروبات الکلی است.

حال اینکه این قتل ها، دعواها، دزدی ها، تعرض به ناموس و غیره از قبیل محاکمه، دادگاه، زندان، مجازات و… چه عواقبی دارد، بحث مفصلی می طلبد که جایش نیست. همچنین در ابتدای آیه 91 سوره نساء به همین قسمت از مضرات شراب اشاره شده است.

شراب و کمبود معنویت

مشروبات الکلی علاوه بر آسیب های فراوانی که برای بدن انسان و جامعه ایجاد می کند، برای معنویت انسان نیز آفت بزرگی به بار می آورد.

همان گونه که در آیه 91 سوره نساء آمده است، رنج این ام الخبعه، انسان را از خدا و نماز واقعی و حقیقی دور می کند. با توجه به تمام این اعمال ناشایست که هزار و چهارصد سال پیش اسلام نسبت به آن هشدار داده است. و امروز ثابت و روشن شد، خداوند آن را جواز فرموده است.

پرسش و پاسخ در مورد الکل

سوال: نظر شما در مورد آبجوئی که در بازار به فروش می رسد و گاهی کلمه (غیر الکلی) روی آن نوشته شده است چیست؟

جواب: نوشیدنی که از جو تهیه می شود و به آن بقاع می گویند، قطعاً حرام است و بنابر احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی عموماً مسکر نمی کند، بلکه باعث مسکرات ملایم و ظاهراً منشأ آن می شود. نسبت پایینی است مشروب است پس اگر مشروب مورد نظر از ابتدا کاملاً بدون الکل باشد به طوری که به آن بقاع گفته نشود اشکالی ندارد وگرنه حرام است هر چند بعد از تولید الکل از آن جدا شود. .

سؤال: سرو و فروش مشروبات الکلی در رستوران چه حکمی دارد؟
پاسخ: حرام است.

سؤال: مصرف الکل سفید و مشروبات الکلی اگر انسان را از حالت عادی خارج نکند، نظر شرعی چیست؟
پاسخ: حرام است.

سوال: من در جایی کار می کنم که گاهی اوقات مجبورم مشروبات الکلی سرو کنم. نظر حقوقی در این مورد چیست؟
پاسخ: حرام است.

سؤال: غذا خوردن در اماکن و رستوران هایی که مشروبات الکلی سرو می شود چه حکمی دارد؟ ممنوع .

سؤال: آیا شراب لزوماً باید مایع باشد یا اگر به صورت جامد یا گاز باشد نوشیدن آن همچنان ممنوع است و باعث محدودیت مصرف الکل می شود؟

سؤال: آیا نوشیدن شراب تا زمانی که موجب از دست دادن حال انسان نشود جایز است؟ ٧٥٧٥٧٥٩٩٩٨٨٨ پاسخ: شراب نوشيدن هر چند قطره باشد حرام و از گناهان كبيره است.

سوال: من در آمریکا زندگی می کنم و طبق قوانین آمریکا، اگر رستورانی مشروبات الکلی نمی فروشد، مردم می توانند الکل خود را به رستوران بیاورند. سوال این است: آیا قانوناً مجاز به ایجاد رستورانی با این ویژگی ها هستیم؟
پاسخ: مانعی ندارد.

سؤال: نظر شرعی در مورد نوشیدن آب جو که ظاهراً دارای درصد کمی الکل است و پزشک آن را برای بیماریهای کلیوی و دفع سنگ کلیه نیز تجویز می کند چیست؟
پاسخ: اگر مصرف زیاد باعث مسمومیت شود، اگر چه بسیار خفیف باشد، خوردن آنها مطلقاً حرام است. .

سوال: دلیل قرآنی یا حدیثی بر حرام بودن مشروبات الکلی؟
پاسخ: دلیل حرمت مشروبات الکلی در آیات قرآن از جمله آیه شریفه (انما الخم… رجس من امل الشیطان فجتنبوه) و در احادیث بسیار حرمت شراب و هر چیز مست کننده است. اشاره شده است

سؤال: اگر خصلت مقدس شراب به دلیل شرارت آن است؟ چرا سیگار حرام نیست؟

پاسخ: از نظر ائمه معصومین (علیهم السلام) شیعیان استفاده از متشابهات را برای اثبات احکام شرعی جایز نمی دانند. زیرا قیاس حداکثر مشکوک است، یقین نمی دهد و شبهات مردم را برآورده نمی کند.

بنابراین شبهه در اثبات احکام شرعی ارزشی ندارد. مسکر و مضر بودن شراب ممکن است به دلیل حکمت مقدس بودن آن باشد نه دلیل مقدس بودن آن. شراب ممکن است ممنوع شود حتی اگر مسکر نباشد یا مقدار آن به اندازه ای کم باشد که آسیب قابل توجهی ایجاد نکند.

بنابراین، قیاس مذکور، حرمت سیگار را توجیه نمی کند، هرچند برخی از فقها در مورد سیگار فتوا داده اند (به شرطی که ضرر قابل توجهی داشته باشد).

بیشتر بدانید:

تفاوت سرکه و شراب چیست؟ چرا سرکه حلال و شراب حرام است؟

عوارض نوشیدن الکل و خطرات الکل

احکام شرعی در مورد مصرف مشروبات الکلی چیست؟

جستجو در: جستجو

۱

پرسش: نظر جنابعالی در مورد ماء الشعیرهائی که در بازار به فروش می رسد واحیاناً عبارت (بدون الکل) روی آن نوشته شده است چیست؟

جواب: نوشیدنی که از جو تهیه می شود و به آن بقاع می گویند قطعاً حرام است و بنابر احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی عموماً مستی ندارد، بلکه باعث مسکرات خفیف و ظاهراً منشأ آن می شود. ضعیف است مشروب است پس اگر مشروب مورد نظر از اول کاملاً عاری از الکل باشد به طوری که به آن بقاع گفته نشود اشکالی ندارد وگرنه حرام است هر چند مشروب جدا شده باشد. پس از تولید

sistani.org/13775

۲

پرسش: ارایه مشروبات الکلی وفروش آن در رستوران چه حکمی دارد؟

جواب: حرام است.

sistani.org/13777

۳

پرسش: حکم خوردن الکل سفید و مشروب در صورتی که شخص را از حالت عادی خارج نکند چیست؟

جواب: حرام است.

sistani.org/13778

۴

پرسش: من در یک جایی کار می کنم که گاهی اوقات مجبور به سرو مشروبات الکلی می باشم حکم آن چیست ؟

جواب: حرام است.

sistani.org/13779

۵

پرسش: در مورد صرف غذا در اماکن و رستورانهایی که در آن مشروبات الکلی می باشد حکم چیست؟

جواب: اشكال ندارد، ولى نشستن بر سر سفره يا سفره اى كه شراب در آن است، بنابر احتياط واجب جايز نيست و خوردن آن حرام است.

sistani.org/13780

۶

پرسش: آیا مسکر الزاماً باید مایع باشد یا اگر به صورت جامد باشد یا گاز باز هم شرب آن حرام و موجب حدّ شرب خمر می شود ؟

جواب: استعمال مسکرات اعم از جامد یا مایع ممنوع است.

sistani.org/13781

۷

پرسش: اگر نوشیدن شراب به حدی باشد که انسان را از حالت خود درنیاورد جایز است ؟

جواب: نوشیدن شراب هر چند قطره باشد حرام و از گناهان کبیره است.

sistani.org/13782

۸

پرسش: من در آمریکا زندگی می کنم و طبق قانون آمریکا اگر یک رستوران مشروبات الکلی نفروشد مردم می توانند مشروب خود را با خود به رستوران ببرند. سؤال این است که آیا شرعاً اجازه داریم که یک رستوران با این اوصاف تأسیس کنیم؟

پاسخ: اشکالی ندارد.

sistani.org/13783

۹

پرسش: حکم نوشیدن آب جوهای که ظاهراً درصد کمی هم الکل دارند و پزشک نیز آن را برای امراض کلیه و دفع سنگ کلیه تجویز مینماید چیست؟

جواب: اگر مصرف زیاد آنها باعث مسمومیت حتی بسیار خفیف شود، خوردن آن مطلقاً حرام است.

sistani.org/13784

۱۰

پرسش: دلیل قرآنی یا حدیث مبنی بر حرام بودن مشروب ؟

پاسخ: دلیل حرمت شراب در آیات قرآن از جمله آیات شریفه (انما الخم… رجس من امل الشیطان فطنبوح) و در بسیاری از داستانها حرمت شراب و هر چیز مست کننده است. گنجانده شد.

sistani.org/13787

۱۱

پرسش: آیا نشستن بر میزی که روی آن مایعات الکلی نیست اما میز در مکانی است که در آن مایعات الکلی صرف می شود، جایز است؟

پاسخ: شرکت در این جلسه به منزله تایید کار آنان مجاز نیست.

sistani.org/13788

۱۲

پرسش: آیا شرکت در مراسمی که در آن مشروبات الکلی توزیع وصرف می شود بدون اینکه من بنوشم جائز است ؟

پاسخ: شرکت در این جلسه به منزله تایید کار آنان مجاز نیست.

sistani.org/13789

برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید

یکی از مهمترین جرایمی که مواد قانونی زیادی در قانون مجازات اسلامی برای آن وجود دارد، موضوع حمل مشروبات الکلی و مصرف مشروبات الکلی است.

تعقیب جرم حمل و مصرف مشروبات الکلی در صلاحیت دادسرا است.

در تهران این وظیفه بر عهده دادسرای ارشاد و در شهرستان بر عهده دادسرای کل شهرستان است.

پس از انجام تحقیقات لازم، پرونده برای صدور رای نهایی به دادگاه کیفری دوم بازگردانده می شود تا قاضی با توجه به مدارک موجود، رأی مقتضی را صادر کند.

داشتن وکیل الکلی در این مورد با دفاعی مناسب از میزان جریمه شما در این پرونده می کاهد.

دلیل جرم بودن نوشیدن مشروبات الکلی به این دلیل است که فرد کنترل ذهنی خود را از دست می دهد و این مشکل می تواند به نظم عمومی جامعه آسیب برساند.

طبق قانون، مصرف مشروبات الکلی حتی اگر موجب مسمومیت نشود، همچنان جرم بوده و قابل مجازات است.

ساخت مشروبات الکلی برای استفاده شخصی یا برای فروش جرم و مجازات است.

همچنین، اگر شخص(ها)؛ ساختن هر مکانی، اعم از خانه، ویلا یا باغ، محلی برای نگهداری مشروبات الکلی، خواه قصد منفعت داشته باشد یا نداشته باشد، جرم و مجازات است.

نوشیدنی های الکلی نوشیدنی هایی هستند که حاوی مقدار قابل توجهی اتانول هستند.

سه نوع نوشیدنی الکلی وجود دارد:

آبجو

شراب ها

و نوشیدنی های مقطر

مقدار اتانول در برخی از مشروبات الکلی به شرح زیر است:

آبجو: 4 تا 6 درصد

شراب: 7 تا 15 درصد

شامپاین: 8 تا 14 درصد

مشروبات الکلی مقطر مانند جین، ودکا، ویسکی: 40 تا 95 درصد که باعث عوارضی مانند سوزن سوزن شدن، گیجی و از دست دادن هوشیاری می شود.

اکثر کشورها قوانینی را برای تولید، نگهداری و مصرف مشروبات الکلی تدوین می کنند. برای جلوگیری از بی نظمی و هرج و مرج.

کشورهایی که هر ساله بیشترین مصرف را دارند دانمارک، فرانسه، روسیه، آلمان و اسپانیا هستند.

پس از انقلاب اسلامی ایران، بر اساس آموزه های دینی، مصرف مشروبات الکلی برای مسلمانان و اقلیت ها ممنوع و غیرقانونی شد و میکده ها به مراکز فرهنگی تبدیل شدند.

در ایران بر اساس آمار و اطلاعات، شهرهای تهران، البرز، صفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف مشروبات الکلی را دارند.

دیدگاه اسلام در مورد شراب

در فقه شیعه همه مشروبات الکلی نجس است; اما استفاده از الکل نجس برای ضدعفونی تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات پزشکی، تزریقات و موارد دیگر اشکالی ندارد، اما خوردن آنها به هر شکلی اعم از دود و تزریق ممنوع است و مالت طبی تمیز و مصرف آن نیز قابل قبول است. . .

جریمه تولید و نگهداری مشروبات الکلی

اخیراً اخباری مبنی بر فوت برخی افراد بر اثر نوشیدن نوشیدنی های خانگی و خانگی منتشر شده است.

بدیهی است که مجرمان هم به جرم تولید مشروبات الکلی و هم برای مرگ افراد محاکمه می شوند.

حال ساختن این ماده از هر ماده ای اعم از برنج، شکر، انگور، میوه، جو و … جرم است و مجازات دارد.

اخیرا با توجه به افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت مشروبات الکلی، عده ای فرصت طلب اقدام به تهیه مشروبات الکلی خانگی و فروش آنها به عنوان مشروبات الکلی خارجی کرده اند.

طبق ماده 702 قانون مجازات اسلامی ایران:

هر کسی که مشروبات الکلی درست می کند.

خرید و فروش یا نمایش برای فروش.

برای حمل و نقل و ذخیره یا ارائه به شخص دیگری.

به حبس از شش ماه تا یک سال و تا هفتاد و چهار (۷۴) ضربه شلاق و همچنین پرداخت جزای نقدی معادل پنج برابر ارزش متعارف (تجاری) کالای مذکور محکوم خواهد شد.

رسانه های جمعی مانند تلویزیون، رادیو و آموزش و پرورش باید برنامه های مکتوب و مکتوب حرفه ای را در این زمینه تدوین و اجرا کنند.

اطلاع رسانی می تواند در پیشگیری از وقوع جرم موثر باشد.

وزارت بهداشت اعلام کرد تعدادی از نوشیدنی های تقلبی آلوده به متانول هستند که می تواند منجر به نابینایی و حتی مرگ شود.

جرم ساخت و نگهداری مشروبات الکلی در تهران در صلاحیت دادسرای ارشاد است.

ماده 702 قانون مجازات اسلامی:

هرکس در اختیار دیگری تولید، خرید، فروش، فروش، حمل و نقل، انبار یا مکان کند به حبس از شش ماه تا یک سال و تا هفتاد و چهار (۷۴) ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم خواهد شد. پنج برابر مقدار معمول (تجاری) محصول ذکر شده محکوم است (اصلاح 22/08/2018)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا