چرا لکه بینی دارم ولی پریود نمیشم

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: یک هفته از موعد پریودیم گذشته بود که لکه بینیم شروع شد، الان دو هفته است که ادامه داره، بی بی چک زدم منفی بود، باید چیکار کنم؟                            

دکتر میترا آشوری، متخصص زنان و زایمان:
لک دیدن از نشانه بارداری نیست. اگر شک دارید که باردار هستید و یا پریودتان عقب زده تست بتا یا همان آزمایش بارداری بدهید. گاهی در ماه هایی که تخمک گذاری اتفاق نمی افتد خانم ها لک می بینند. اگر یک بار این مسئله اتفاق بیفتد اشکالی ندارد. ولی اگر باز هم تکرار شود حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا معاینه و بررسی بشوید.
 

موعد پریود شماست ولی از خود پریود خبری نیست. شما به جای قاعدگی خونریزی دارید. اوه! آهی از بدنت بلند می شود.

داشتن لکه بینی بدون عادت ماهیانه یک شکایت شایع است اما در بسیاری از موارد، آن بخشی از یک فرایند طبیعی است زمانی که شما نگران هستید علل شایع لکه بینی را یاد بگیرید وقتی لکه بینی دارید ولی عادت ماهیانه نمی شوید قبل از اینکه نگران شوید که آیا باردار هستید یا مشکلی با شما است ریلاکس باشید و عوامل خارجی که سبب استرس در شما می شود را پیدا کنید.
علت این است که در بسیاری از موارد، تغییرات هورمونی با تغییرات خاص در زندگی رخ می دهد و باعث تغییرات قاعدگی مانند لکه بینی می شود.
لکه بینی خونریزی واژینال است که بین دو دوره قاعدگی رخ می دهد برخی از زنان متوجه لکه روشن بدون داشتن دوره قاعدگی می شوند.
در بسیاری از موارد، هیچ چیز برای نگرانی در این مورد وجود ندارد اگر چه در شرایط خاصی نیاز به توجه پزشکی نیز ممکن است وجود داشته باشد.

برخی از دلایل لکه بینی در زنان عبارتند از دوران پیش از یائسگی، تغییر روش پیشگیری از بارداری، مصرف قرص اورژانسی، اولین پریود، لانه گزینی و تخمک گذاری.

چرخه قاعدگی

چرا لکه بینی بدون قاعدگی ایجاد می شود؟

خیلی از خانم ها به پزشک مراجعه می کنند و می گویند خونریزی دارم اما پریود نمی شوم یا می پرسند چرا پریودهایم قهوه ای است؟ اول، لکه ها می توانند صورتی، قرمز تیره، قهوه ای تیره، قهوه ای به نظر برسند.

نقاط صورتی نشان دهنده خون رقیق شده و قرمز روشن نشان دهنده خون تازه است. خون قهوه ای خون قدیمی است در حالی که خون سیاه بسیار قدیمی است.

مقدار کمی خونریزی قبل از قاعدگی اغلب بی ضرر است، اما خونریزی مداوم می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد.

تفاوت بین لکه بینی و خونریزی

لکه بینی خونریزی واژینال است که بین پریودها اتفاق می افتد.

لکه بینی زمانی است که چند قطره خون در لباس زیر خود می بینید.

از سوی دیگر، خونریزی شکل سنگین‌تری از جریان خون است. لکه بینی یک یا دو روز قبل از پریود طبیعی است و جای نگرانی نیست، اما پس از این مدت باید بررسی شود و علت آن مشخص شود.

لکه بینی می تواند در وسط چرخه، بلافاصله پس از قطع خونریزی، در پایان چرخه رخ دهد.

29 دلیل برای لکه بینی قبل از پریود
لکه بینی قبل از پریود یک عملکرد ناخوشایند بدن است. در اینجا 29 دلیل برای خونریزی قبل از پریود آورده شده است:

لکه بینی زودرس با علل کم خطر

1. اولین قاعدگی شماست
برای بسیاری از دختران، اولین سالهای قاعدگی بسیار جدید و گیج کننده است. این دوره با احساسات دردناک مانند گرفتگی، تامپون و پد و سیکل های قاعدگی نامنظم مشخص می شود.
نه تنها همه دختران این دوران را می گذرانند، بلکه بسیاری از آنها در معرض لکه بینی هستند. این طبیعی است و معمولا فقط یک خطای هورمونی است که باعث می شود پوشش رحم در زمان نامناسبی از ماه ریزش کند.

2. برای جلوگیری از بارداری کار جدیدی انجام دادید

میلیون ها زن از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. لکه بینی یک عارضه جانبی رایج هنگام شروع، توقف یا تغییر روش های پیشگیری از بارداری است.

استروژن به نگه داشتن رحم در جای خود کمک می کند. تغییرات یا تجمع در سطح استروژن در بدن شما در نتیجه

تغییر روش های پیشگیری از بارداری می تواند باعث خونریزی بین قاعدگی شود.
این نوع لکه بینی بیش از 1 تا 3 ماه طول می کشد در حالی که بدن شما سعی می کند خود را با سطوح جدید استروژن سازگار کند.

لکه بینی معمولاً یکی از عوارض جانبی استفاده از قرص های ضد بارداری است.

این قرص ها هورمونی هستند و ممکن است شامل ترکیبی از قرص های ضد بارداری خوراکی، تزریق پروژسترون مصنوعی طولانی اثر، میله های پروژسترون آهسته رهش تزریق شده به بازو یا دستگاه های داخل رحمی باشند که پروژسترون را به داخل رحم آزاد می کنند.

درمان با پروژسترون به تنهایی اغلب منجر به آسیب شناسی می شود. لکه بینی معمولاً به دلیل کاهش سطح هورمون مشاهده می شود.

زمانی که شروع به مصرف قرص های ضد بارداری هورمونی می کنید، معمولاً دو هفته پس از آخرین قاعدگی لکه بینی دارید. عادت ماهانه شما معمولاً در عرض شش ماه به حالت عادی باز می گردد.
لکه بینی از داروهای ضدبارداری هورمونی معمولاً یک یا دو ماه پس از شروع قرص متوقف می شود، اما با قطع مصرف می تواند عود کند.

لکه بینی می تواند با روش های پیشگیری از بارداری مانند دستگاه داخل رحمی (IUD) نیز رخ دهد. آی یو دی وسیله ای است که برای جلوگیری از بارداری در رحم قرار می گیرد.

IUD به آرامی هورمون هایی را آزاد می کند که چرخه قاعدگی و توانایی های تولید مثل را کنترل می کنند.

با این حال، در طول سه تا شش ماه اول، لکه بینی IUD بسیار رایج است. حتی اگر پزشک از IUD هورمونی یا مسی استفاده کرده باشد.

دستگاه داخل رحمی (IUD) مانند یک جسم خارجی در رحم عمل می کند و می تواند باعث لکه بینی یا خونریزی شدید شود.

لکه بینی با گذشت زمان کاهش می یابد و عوارض جانبی (بارداری با IUD) کاملا طبیعی است.

اگر از داروهای ضد بارداری هورمونی مانند IUD استفاده می کنید، ممکن است بین دو یا سه دوره اول پس از قرار دادن لکه بینی را تجربه کنید.

هنگام استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، ممکن است متوجه فراموشی مصرف قرص شوید

تجربه.

درمان جایگزینی هورمونی برای درمان علائم یائسگی نیز می تواند باعث لکه بینی شود.

3. صبح قرص اورژانسی بخورید
قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری باعث لکه بینی می شود. اگرچه این یک عارضه جانبی نیست، اما هورمون های موجود در دارو (یا پروژستین به تنهایی یا پروژسترون در ترکیب با استروژن) می توانند خونریزی زن را در طول چرخه قاعدگی کاهش دهند. این نوع لکه بینی کاملا طبیعی است.

4. لکه های لانه گزینی دارید

گاهی اوقات لکه بینی در اوایل بارداری طبیعی است. اگر خونریزی دارید، اما چند هفته است که پریود نشده اید، احتمالاً به دلیل خونریزی لانه گزینی است.

لکه بینی یا خونریزی لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم لانه گزینی می کند.

هنگامی که جنین در رحم کاشته می شود، رگ های خونی کوچک می توانند ترکیده و ترشحات صورتی یا قهوه ای در زن باردار ایجاد کنند.

لکه بینی لانه گزینی معمولاً قبل از پریود بعدی و پنج تا ده روز پس از لقاح رخ می دهد.

حدود 1.3 از زنانی که لکه بینی لانه گزینی را گزارش کردند، گفتند که این نوع لکه بینی با لکه بینی قاعدگی متفاوت است.

دلایل این امر رنگ های مختلف لکه بینی (خون تیره تر از خون قاعدگی است)، بافت (ترشحات بیشتر) و درد ناشی از لکه بینی (گرفتگی همزمان) است. سطح خطر پایین است، اما اگر سونوگرافی باردار بودن شما را تایید کرد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

لکه بینی می تواند نشانه حاملگی خارج از رحم باشد که در آن جنین حاصل در خارج از رحم رشد می کند. هنگامی که حاملگی خارج از رحم بدون مراقبت رها شود، می تواند برای مادر خطرناک باشد.

5. لکه های تخمک گذاری دارید؟

لکه بینی تخمک گذاری برای برخی افراد بسیار طبیعی است و جای نگرانی نیست.

زنان ممکن است یک یا دو روز قبل از تخمک گذاری دچار خونریزی شوند.

لکه های روشن در زمان تخمک گذاری طبیعی هستند. چندین دلیل بالقوه برای لکه بینی تخمک گذاری وجود دارد.

به عنوان مثال، این لکه ها می توانند به دلیل ظاهر شدن فولیکول های تخمدان ایجاد شوند.

هنگامی که یک فولیکول بالغ می شود و می ترکد، ممکن است باعث خونریزی خفیف شود.

افزایش سطح استروژن در طول تخمک گذاری می تواند منجر به لکه بینی یا لکه بینی شود.

 

6. قبل از یائسگی است

با نزدیک شدن به یائسگی، ممکن است قبل از قاعدگی متوجه لکه های صورتی یا قهوه ای شوید.

در طول این مرحله انتقال، دوره‌های شما نامنظم‌تر، گاهی سنگین‌تر می‌شوند و ممکن است یک هفته قبل از پریود لکه بینی داشته باشید.

تخمک گذاری در اواسط سیکل اتفاق می افتد و حدود 2 هفته پس از قاعدگی اتفاق می افتد.

هنگامی که شما در دوران پیش از یائسگی هستید، سطح هورمون شما ممکن است نامنظم باشد و از این الگوی طبیعی پیروی نکند.

وقتی وارد یائسگی می شوید، تمام خونریزی های قاعدگی متوقف می شود.

با این حال، اگر در این مرحله خونریزی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

جایگزینی هورمون می تواند یکی از علل شایع خونریزی واژن در یائسگی باشد، اما لکه بینی همچنین می تواند نشانه سرطان یا سایر شرایط جدی باشد.

7. شما از خشکی واژن رنج می برید.
خشکی واژن یا آتروفی واژن، یکی از علل شایع لکه بینی است. هنگامی که سطح تولید استروژن مختل می شود، باعث خارش، خشکی و تحریک واژن می شود. این به این دلیل است که تخمدان آنها استروژن کمتری تولید می کند که منجر به نازک شدن بافت نازک واژن و کاهش غدد روان کننده می شود.مانند داروهای ضد افسردگی و واکنش به موادی مانند الکل می تواند باعث خشکی واژن شود.
اگر هنوز پریود هستید، معمولاً نیازی به نگرانی در مورد خشکی واژن نیست. اگر در دوران یائسگی از خشکی واژن رنج می برید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

8. استرس دارید

استرس می تواند تقریباً هر چیزی را در بدن شما ایجاد کند. استرس می تواند باعث عدم تعادل زیادی در بدن شما شود و لکه بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

استرس عاطفی (افسردگی، اضطراب، نگرانی، بی خوابی) و استرس فیزیکی (کاهش یا افزایش وزن، بیماری، رژیم غذایی نامناسب، ورزش بیش از حد) می تواند بر دوره شما تأثیر بگذارد.

این به این دلیل است که استرس شدید باعث می شود بدن شما هورمون کورتیزول بیشتری ترشح کند که باعث می شود بدن استروژن و پروژسترون ترشح کند.

عدم تعادل هورمونی می تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کرده و آن را نامنظم کند.

در حالی که ورزش استرس را کاهش می دهد، ورزش بیش از حد می تواند منجر به آمنوره و لکه بینی شود.

9. کاهش استروژن

از هر 10 زن، 1 نفر در طول چرخه قاعدگی خود لکه بینی را در طول تخمک گذاری تجربه می کند، زیرا سطح استروژن به طور چشمگیری کاهش می یابد.

این نوع لکه بینی معمولا 10 تا 14 روز قبل از قاعدگی بعدی شما اتفاق می افتد.

لکه بینی همچنین می تواند به دلیل کاهش سطح استروژن که معمولاً قبل از تخمک گذاری است رخ دهد. این نوع لکه بینی به دلیل تغییر در میزان استروژنی است که آندومتر را تحریک می کند.

کاهش استروژن باعث ترشح قهوه ای رنگ یا لکه بینی در زنان می شود (انواع ترشحات واژن + عکس). همچنین ممکن است گرفتگی و درد کمتری را تجربه کنند.

همچنین به خاطر داشته باشید که در حالی که استروژن پایین می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، سطوح استروژنی که بیش از حد بالا هستند (یا برای مدت طولانی در زمان نامناسب) می‌توانند منجر به بی‌نظمی‌های قاعدگی، کیست‌های تخمدان و سرطان سینه شوند. .

10. شما در حال تجربه تخمک گذاری با تاخیر هستید

اگر در پایان چرخه تخمک گذاری خود زن هستید، این می تواند منجر به خال خال شود.

دردهای قاعدگی درد یک طرفه شکمی است که با تخمک گذاری در وسط چرخه قاعدگی همراه است و معمولاً حدود چهارده روز قبل از قاعدگی بعدی شما رخ می دهد.

درد از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد اما می تواند برای چند روز ادامه یابد.

درد معمولا در سمتی از تخمدان است که تخمک را آزاد می کند.

علاوه بر درد خفیف، مولین ممکن است باعث خونریزی خفیف واژینال یا لکه بینی شود.

تاخیر در تخمک گذاری می تواند به این معنی باشد که شما یک کیست کوچک روی سطح تخمدان خود دارید که باعث پارگی تخمک و ایجاد لکه بینی در واژن می شود.

11. پریود تاخیری یا جزئی دارید

در طول یک دوره طبیعی، خون واژن حاوی خون قدیمی، پوشش آندومتر و بافت مرده است.

زمانی که پریود تاخیری یا جزئی دارید، خونریزی قاعدگی شما ناقص است و پوشش کمی برای شما باقی می ماند.

این پوشش تا یک ماه در رحم باقی می ماند. هنگامی که این بافت باقیمانده در نهایت برداشته می شود، لکه های قهوه ای یا صورتی باقی می ماند. این نوع لکه بینی طبیعی است.

لکه بینی قبل از قاعدگی با علل متوسط ​​تا کم خطر

12. جسمی را وارد واژن کرده اید یا دچار آسیب واژن شده اید

اگر اخیراً چیزی را وارد واژن خود کرده اید (تامپون، آلت تناسلی و غیره)، ممکن است باعث لکه بینی شود.

اگر اخیراً رابطه جنسی داشته اید و واژن خود را به اندازه کافی چرب نکرده اید، اصطکاک می تواند باعث لکه بینی شود.

لکه بینی ممکن است پس از رابطه جنسی با فردی که آلت تناسلی بزرگ یا ضخیم دارد نیز رخ دهد.

خونریزی دهانه رحم می تواند به دلیل نفوذ عمیق در حین مقاربت رخ دهد.

 

13. شما دچار افتادگی مجرای ادرار هستید

مجرای ادرار لوله ای است که مثانه را به خارج از بدن شما متصل می کند و ادرار را از مثانه به مجرای ادرار می برد.

افتادگی مجرای ادرار زمانی اتفاق می افتد که پوشش مجرای ادرار شما از طریق دهانه مجرای ادرار فشار می آورد. در نتیجه دهانه مجرای ادرار شما متورم می شود.

این باعث تحریک واژن و خونریزی یا لکه بینی می شود. این مشکل به راحتی با کرم استروژن، نمک حمام و آنتی بیوتیک قابل درمان است.

لکه بینی قبل از پریود با علل خطر متوسط

14. لقاح کامل شده است

اگر به تازگی باردار شده اید، احتمال لکه بینی وجود دارد. لکه بینی در چند ماه اول بارداری به دلیل تمام تغییرات هورمونی جدید طبیعی است.

اگر مطمئن نیستید که باردار هستید، آزمایش بارداری بدهید یا از پزشک خود بپرسید.

پزشک می تواند به شما در مدیریت بارداری کمک کند و تأیید کند که آیا لکه بینی طبیعی است یا ناشی از حاملگی خارج از رحم است.

7575759988815. کم کاری تیروئید دارید یا تیروئید شما کند کار می کند.

عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل اصلی خونریزی واژینال قبل از پریود است.

یکی از دلایلی که یک زن می تواند استروژن بیش از حد تولید کند، مشکل تیروئید است.

تیروئید کند (کم کاری تیروئید) می تواند باعث تغییرات و عدم تعادل در متابولیسم بدن، احساس دما و قاعدگی شود، اما به ندرت تهدید کننده زندگی است.

هورمون های تیروئید پایین (محدوده tsh طبیعی چقدر است؟) می تواند علائم ترسناک دیگری مانند خستگی مداوم، دمای نامنظم بدن، افزایش وزن قابل توجه، ریزش مو و گردن درد را ایجاد کند.

پزشک باید در اسرع وقت این علائم را بررسی کند. اما مطمئن باشید که طبیعی هستند و معمولا با دارو قابل درمان هستند.

16. شما اخیراً زایمان کرده اید یا سقط جنین داشته اید
ممکن است در چند هفته اول پس از زایمان یا سقط خونریزی خفیف یا شدید رخ دهد. دلیل آن این است که هنوز بافتی در رحم شما وجود دارد.
این لکه بینی ممکن است طبیعی باشد، اما باید آن را با پزشک خود بررسی کنید.

17. داروهای خاصی مانند رقیق کننده های خون مصرف می کنید

رقیق کننده های خون (یا “رقیق کننده های خون”) داروهایی هستند که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و از رشد لخته های موجود جلوگیری می کنند.

این داروها باعث ایجاد لخته در قلب، سیاهرگ ها یا شریان ها می شوند. در حالی که رقیق کننده های خون به لخته شدن خون کمک می کنند، لکه بینی یک عارضه جانبی خونریزی قبل از قاعدگی یا غیرطبیعی در طول قاعدگی است.

همچنین، داروهایی مانند فنوتیازید که آرام‌بخش‌ها و ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای هستند و بر جذب سروتونین تأثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث لکه بینی شوند.

لکه بینی در زنانی که از کورتیکواستروئیدها (ضد التهاب) استفاده می کنند نیز شایع است. مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند هپارین، وارفارین یا آسپرین نیز می تواند باعث خونریزی شود.

18. شما دچار فرسایش دهانه رحم هستید

فرسایش دهانه رحم زمانی رخ می دهد که سلول های داخل کانال دهانه رحم یا سلول های غدد لنفاوی روی سطح خارجی دهانه رحم قرار می گیرند.

این مشکل با انجام تست غربالگری رحم یا پاپ اسمیر به راحتی قابل تشخیص است.

شما می توانید با فرسایش دهانه رحم متولد شوید یا ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی باشد.

برای بسیاری از زنان، هیچ مشکلی با فرسایش دهانه رحم وجود ندارد. با این حال، برای برخی، می تواند باعث لکه بینی شود، زیرا سلول های غدد لنفاوی به راحتی خونریزی می کنند.

19. سقط داشتی

لکه بینی معمولا قبل از سقط جنین اتفاق می افتد. سقط جنین از دست دادن بارداری قبل از رشد جنین یا اسپرم در خارج از رحم است.

در صورت سقط جنین ممکن است علائم مختلفی مانند گرفتگی شکم، کمردرد، درد شکم و لکه بینی را تجربه کنید.

این علائم همچنین نشانه بارداری هستند.

در بسیاری از موارد لکه بینی اولین علامت سقط جنین است. این اغلب در 20 هفته اول بارداری اتفاق می افتد.

سونوگرافی می تواند کمک کند که آیا جنین هنوز زنده است یا خیر.

سقط جنین معمولا بین هفته های 5 تا 6 بارداری اتفاق می افتد.

اگر پس از سقط جنین محصولاتی در رحم وجود داشته باشد، می تواند منجر به لکه بینی نیز شود.

20. سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی است که از تخمک گذاری طبیعی جلوگیری می کند و می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی یا لکه بینی بین پریود شود.

می تواند باعث ایجاد موارد آزاردهنده مانند موهای ناخواسته و آکنه شود.

این در دختران نوجوان و زنان جوان بسیار رایج است.

از هر 10 زن 1 نفر PCOS دارد. اگر PCOS دارید، تخمدان ها سیگنال های هورمونی صحیحی را از غده هیپوفیز دریافت نمی کنند.

بدون این سیگنال ها، نمی توانید هر ماه تخمک گذاری کنید، که بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می گذارد.

این باعث می شود دوره های شما نامنظم شود.

در صورت داشتن علائمی مانند پریود نامنظم، رشد بیش از حد مو در صورت و سایر قسمت های بدن، آکنه، افزایش وزن و لکه های تیره پوست در پشت گردن و جاهای دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

رایج ترین درمان برای PCOS کنترل بارداری یا سایر انواع هورمون درمانی است.

21. التهاب یا عفونت دهانه رحم دارید

دهانه رحم التهاب یا تحریک دهانه رحم است. علائم بسیار شبیه به علائم واژینیت است، مانند ترشحات واژن، خارش، درد هنگام مقاربت و لکه بینی.

اگر مجرای ادرار شما عفونی شود، احساس درد و سوزش می کنید که یکی از علائم التهاب دهانه رحم است.
دهانه رحم می تواند در اثر عفونت هایی مانند بیماری های مقاربتی ایجاد شود.

پزشک می تواند دهانه رحم را تنها در چند روز تشخیص دهد و درمان کند.
شایع ترین علت دهانه رحم، بیماری های مقاربتی است، بنابراین بهترین راه پیشگیری استفاده از کاندوم و محافظ در حین رابطه جنسی است.

لکه بینی قبل از قاعدگی با خطر متوسط ​​تا زیاد باعث
22 می شود. شما یک بیماری مقاربتی دارید

همانطور که قبلا ذکر شد، دهانه رحم می تواند باعث لکه بینی شود و می تواند ناشی از بیماری های مقاربتی باشد.

شایع ترین انواعی که باعث خارش می شوند کلامیدیا و سوزاک هستند.

کلامیدیا، اگر درمان نشود، می تواند باعث مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری التهابی لگن و ناباروری شود.

از آنجایی که کلامیدیا اغلب علائمی ایجاد نمی کند، مهم است که هر سال آزمایش شود.

با این حال، علائم خاص شامل سوزش ناخوشایند واژن در هنگام ادرار، لکه بینی بین قاعدگی، درد شکم، کمر درد، حالت تهوع و درد در هنگام رابطه جنسی است.

سوزاک یکی دیگر از بیماری های مقاربتی شایع است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری هایی مانند اچ آی وی و ناباروری شود و به سایر قسمت های بدن مانند خون، مفاصل، قلب و حتی مغز سرایت کند. علائم شامل ترشحات زرد یا واژن است که ممکن است بوی بدی بدهد، احساس سوزش هنگام ادرار کردن، درد در حین مقاربت و لکه بینی بین پریودها.

سوزاک همچنین می تواند در سایر قسمت های بدن شما مانند گلو و مقعد نیز رخ دهد.

تبخال تناسلی نیز می تواند باعث التهاب دهانه رحم شود.

برای جلوگیری از هر گونه بیماری مقاربتی به طور منظم به پزشک یا کلینیک محلی خود مراجعه کنید.

 

23. شما کیست تخمدان دارید

خونریزی بین قاعدگی ممکن است به دلیل کیست تخمدان باشد.

کیست های تخمدان کیسه های کوچکی هستند که روی تخمدان شما رشد می کنند و پر از مایع می شوند. ممکن است تا زمانی که کیست تخمدان پاره نشود متوجه نشوید که کیست تخمدان دارید.

اگر یکی از کیست ها پاره شود، درد لگن، لکه بینی و ناراحتی شدید را تجربه می کنید.

در صورت احساس درد شدید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

به طور معمول، پزشکان منتظر می مانند تا ببینند آیا کیست ها خود به خود بهبود می یابند.

اگر کیست ها از بین نرفت، می توانید برای از بین بردن آنها به جراحی متوسل شوید.

24. شما فیبروم رحمی دارید

فیبروم های رحمی (لیومیوم یا میوم) رشد غیرسرطانی در رحم هستند که می توانند در دوران کودکی ایجاد شوند.

این فیبروم ها می توانند به اندازه های کوچک برسند. این فیبروم ها می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند.

برخی از زنان مبتلا به فیبروم رحم علائمی مانند خونریزی شدید قاعدگی، لکه بینی بین قاعدگی، فشار یا درد لگن، تکرر ادرار و یبوست را تجربه می کنند.

اگرچه فیبروم رحم به طور کلی خطرناک نیست، اما می تواند باعث درد و ناراحتی شود و می تواند منجر به عوارض کم خونی به دلیل خونریزی شدید شود.

لکه بینی زودرس با علل پرخطر

25. شما پولیپ دارید

پولیپ های رحم یا پولیپ های آندومتر، توده های غیر سرطانی هستند که به پوشش داخلی رحم متصل می شوند و به داخل حفره رحم امتداد می یابند.

پولیپ ها می توانند با فیبروم همراه باشند. زمانی که رشد سلولی در رحم رخ می دهد پولیپ ها تشکیل می شوند. آنها بیشتر در زنان یائسه یافت می شوند، اما زنان جوانتر نیز ممکن است به پولیپ مبتلا شوند.

معمولاً این مشکلات تشخیص داده نمی شوند. با این حال، برخی از آنها می توانند سرطانی باشند و به سرطان تبدیل شوند.

در حالی که پولیپ ها معمولا در رحم باقی می مانند، برخی از آنها می توانند از طریق دهانه رحم به داخل واژن حرکت کنند.

علائم پولیپ شامل خونریزی قاعدگی نامنظم، خونریزی قبل از قاعدگی، خونریزی واژینال پس از یائسگی و ناباروری است.

در صورت داشتن هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

26. شما از آدنومتریوز رنج می برید

آندومتریوز یک رشد غیرسرطانی است که با رشد بافت آندومتر در دیواره عضلانی رحم ایجاد می شود.

بافت آندومتر ضخیم، شکسته شده و خونریزی می کند. مثل یک سیکل قاعدگی معمولی. با این حال، رحم بزرگ می تواند دردناک باشد و باعث لکه بینی بین پریودها و پریودهای سنگین تر شود.

علت آدنومتریوز مشخص نیست، اما معمولاً بعد از یائسگی رخ می دهد.

برخی از درمان ها می توانند درد را کاهش دهند، اما تنها درمان هیسترکتومی است.

27. بیماری التهابی لگن دارید

بیماری التهابی لگن عفونت اندام های تناسلی زنانه است.

این بیماری در اثر عفونت هایی مانند بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک و استفاده از IUD ایجاد می شود.

PID یک وضعیت سلامت جدی است که می تواند باروری در زنان را تحت تاثیر قرار دهد.

هیچ آزمایشی برای PID وجود ندارد و تشخیص علائم مشکل است.

علائم شامل درد در قسمت تحتانی شکم، تب، ترشحات و بوی غیرمعمول واژن، لکه بینی بین قاعدگی، خونریزی در حین مقاربت و احساس سوزش در هنگام ادرار است.

اگر هر یک از این علائم را داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین مهم است که سالیانه آزمایش بیماری های مقاربتی انجام شود.

PID قابل درمان است. با این حال، درمان ها آسیب های ایجاد شده را جبران نمی کنند.

آنتی بیوتیک ها درمان PID هستند.

PID درمان نشده می تواند باعث ایجاد بافت اسکار در داخل و خارج لوله های فالوپ شود که منجر به انسداد لوله، حاملگی خارج رحمی، ناباروری و درد طولانی مدت لگن/شکم می شود.

28. حاملگی خارج از رحم دارید

حاملگی خارج از رحم یکی از عوارض بارداری است که در آن جنین در خارج از رحم تشکیل می شود.

در یک بارداری طبیعی، تخمک بارور شده به رحم می‌چسبد.

در حاملگی خارج از رحم، تخمک های بارور شده در یکی از لوله هایی دیده می شوند که تخمک را از تخمدان به رحم می برند.

حاملگی خارج از رحم نمی تواند به طور طبیعی پایان یابد. تخمک بارور شده هیچ شانسی برای زنده ماندن ندارد و بافت های در حال رشد ممکن است برخی از قسمت های تولید مثل را از بین ببرند.

این می تواند منجر به خونریزی شدید شود و جان مادر را به خطر بیندازد.

در ابتدا، حاملگی خارج از رحم ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد.

اگر علائم ظاهر شوند، شامل حساسیت سینه و حالت تهوع است.

با این حال، خونریزی ناگهانی، درد و لکه بینی اولین نشانه حاملگی خارج از رحم است.
اگر درد شدید شکم یا لگن، خونریزی واژینال، سرگیجه شدید، سردرد و درد شانه دارید، به پزشک مراجعه کنید.

29. ممکن است سرطان بدخیم داشته باشید

لکه بینی می تواند نشانه سرطان های بدخیم مانند سرطان آندومتر، تخمدان و دهانه رحم باشد.

سرطان آندومتر شایع ترین سرطان بدخیم در زنان است و به طور کلی قابل درمان است.

این سرطان توسط بافت آندومتر ایجاد می شود. متأسفانه، بیشتر بیماران تا زمانی که سرطان پیشرفت زیادی نکرده باشد، هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

علائم شامل خستگی، التهاب، تورم شکم، مسمومیت گوارشی مانند گاز، حالت تهوع و تشنج، تغییرات مدفوع و خونریزی واژن است.

سرطان تخمدان رشد غیر طبیعی سلول های بدخیم است که از تخمدان ها شروع می شود.

زنان مبتلا به سرطان تخمدان علائم دائمی دارند. علائم عبارتند از:

التهاب

درد لگن یا شکم

مشکل در خوردن یا احساس سیری سریع

لکه های غیر طبیعی

یا علائم ادراری

سرطان دهانه رحم با استفاده از تست پاپ و تست لگنی تشخیص داده می شود.
خونریزی واژینال اولین علامت این بیماری است.

خونریزی شدید واژن، ترشحات شدید واژن و کمردرد از دیگر علائمی است که رخ می دهد. برای همه این سرطان ها، تشخیص زودهنگام ضروری است.

لکه بینی بین پریودها شایع است، اما اگر بیش از یک یا دو بار متوالی اتفاق افتاد، با پزشک خود صحبت کنید تا علت آن را مشخص کند و مطمئن شوید که هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

در موارد زیر از کمک پزشک استفاده کنید:

اگر باردار هستید

شما علت لکه بینی بین دوره ای را نمی دانید

لکه بینی بعد از یائسگی اتفاق می افتد

اگر لکه بینی به خونریزی شدید مانند قاعدگی تبدیل شود.

اگر علاوه بر لکه بینی دچار درد، خستگی یا سرگیجه نیز می شوید.

در صورت لکه بینی بدون قاعدگی چه باید کرد؟

در دوران بارداری و حاملگی خارج از رحم، بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا لکه بینی ناشی از بارداری است، انجام تست بارداری است که وجود هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را در ادرار تشخیص می دهد.

این هورمون پس از لقاح توسط بدن تولید می شود.اگر پریود شما دیر شد و متوجه لکه بینی شدید، تست بارداری خانگی بدهید تا هورمون hCG در ادرارتان بررسی شود.

بهتر است تست بارداری را صبح زود که هورمون های زیادی دارد انجام دهید و آزمایش hCG را تکرار کنید.

اگر اولین آزمایش شما منفی است و عادت ماهانه شما شروع نشده است، پس از چند روز به پزشک مراجعه کنید.

اگر لکه بینی و علائمی مانند درد لگن یا شکم و سرگیجه دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید و حاملگی خارج از رحم باید رد شود.

روشهای پیشگیری از خونریزی بین پریودها هستند

از قرص های ضدبارداری استفاده کنید یکی از شایع ترین علل لکه بینی پرش، توقف یا شروع مجدد کنترل بارداری است.

مصرف آسپرین را محدود کنید از پزشک خود بخواهید داروی شما را تغییر دهد.

سرطان دهانه رحم را با آزمایش پاپ اسمیر بررسی کنید.

برای درمان لکه بینی بین قاعدگی چه باید کرد
با وجود اینکه لکه بینی مربوط به هیچ نوع بیماری نیست، دلیلی برای تحمل آن قبل از هر پریود وجود ندارد. لکه بینی در دوران قاعدگی جای نگرانی نیست، اما به گفته ویس، اگر اخیراً با این مشکل مواجه شده اید، به پزشک خود مراجعه کنید.از روش های زیر برای کاهش خطر لکه بینی استفاده کنید.

قرص های ضد بارداری را طبق دستور پزشک مصرف کنید. قطع قرص و شروع مجدد آن نیز باعث خونریزی می شود. برای جلوگیری از لکه بینی، سعی کنید قرص های خود را به طور منظم هر روز مصرف کنید.

کاهش آسپرین
اگر خونریزی دارید باید از مصرف آسپرین خودداری کنید زیرا این قرص باعث افزایش خونریزی می شود. به گفته دکتر عطری، از آنجا که آسپرین رقیق کننده خون است، استفاده از آن شدت خونریزی را افزایش می دهد.

به طور منظم تست پاپ
انجام دهید با انجام این تست می توان سرطان دهانه رحم را قبل از بروز علائم آن تشخیص داد.
سرطان دهانه رحم در صورت تشخیص در مراحل اولیه کاملاً قابل درمان است.

وزن بدن سالم را حفظ کنید

از آنجایی که چاقی یک عامل بسیار خطرناک برای سرطان رحم است، حفظ وزن سالم خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.
این بیماری در زنان یائسه بسیار شایع است، بنابراین در صورت مشاهده لکه بینی بعد از یائسگی باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

تغییر روش های پیشگیری از بارداری
لکه بینی برای زنانی که از دستگاه های داخل رحمی استفاده می کنند طبیعی است

کنترل استرس
هیجان و استرس نظم قاعدگی را به هم می زند و باعث خونریزی یا پریودهای نامنظم می شود.
سعی کنید استرس خود را با انجام تمرینات آرامش بخش مانند یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و ایروبیک کنترل کنید.

تاریخ قاعدگی را ثبت کنید
تاریخ قاعدگی و خونریزی در دوران قاعدگی را ثبت کنید. به مدت زمان خونریزی و شدت آن و همچنین وجود ترشحات رحمی همراه با خونریزی توجه کنید.
با استفاده از این گزارش ها، پزشک می تواند علت خونریزی بین پریودها را تشخیص دهد.
لکه بینی ممکن است برای شما طبیعی باشد، با این حال، اگر تغییرات قابل توجهی در دوره خود مشاهده کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

حفظ وزن مناسب برای کاهش خطر سرطان رحم

از پزشک خود در مورد تغییر روش پیشگیری از بارداری سوال کنید.

استرس را با تکنیک های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن، تجسم، یوگا، تنفس عمیق و ورزش های هوازی مدیریت کنید.

یک دفترچه خاطرات قاعدگی را در ذهن داشته باشید تا به پزشک کمک کند خونریزی شما را در اواسط پریود ارزیابی کند.

در بسیاری از موارد لکه بینی وجود دارد اما دوره های طبیعی وجود ندارد.زنان الگوهای قاعدگی منحصر به فردی دارند و لکه بینی ممکن است شدید نباشد.

با این حال، اگر لکه بینی به طور قابل توجهی بر چرخه قاعدگی منظم شما تأثیر گذاشته است یا علائم دیگری دارید، برای ارزیابی و درمان مناسب با پزشک خود تماس بگیرید.

لکه بینی سه یا چهار روز قبل یا بعد از قاعدگی یا در دوران بارداری در بسیاری از زنان مشاهده می شود. برخی از خانم ها از این بابت بسیار نگران هستند و معتقدند که لکه های قهوه ای قبل و بعد از قاعدگی نشانه عفونت یا بارداری است. گاهی لکه های قهوه ای بعد از قاعدگی مشاهده می شود. اگر از این عارضه رنج می برید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا دلایل آن را بدانید.

آیا خونریزی قبل از پریود نشانه بارداری است؟

دیدن لکه های قهوه ای چند روز قبل از پریود همیشه نشانه بارداری نیست. زیرا گاهی نشانه یک خونریزی بسیار ساده است که خارج از قاعده خود را نشان می دهد. برعکس، این لکه ها گاهی پس از قطع یا مصرف داروهای ضد بارداری مشاهده می شوند.

اگر یک دوره استرس مداوم دارید، داشتن مقداری خونریزی سه تا چهار روز قبل از پریود کاملا طبیعی است. به طور کلی لکه بینی به جای قاعدگی می تواند نشانه ای از موارد زیر باشد:

استرس بیش از حد در یک دوره مداوم

قرص های ضد بارداری مصرف کنید یا مصرف قرص ها را قطع کنید

مصرف برخی داروها، از جمله کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد افسردگی

اختلال در تنظیم هورمونی بدن

عفونت مثانه یا واژن داشته باشید

کیست تخمدان داشته باشید

احتمال سقط جنین در زنان باردار

دیابت

بیماری تیرویید

لکه های قهوه ای بعد از قاعدگی

گاهی خونریزی بعد از قاعدگی اتفاق می افتد. در چنین شرایطی لکه با کمی خون همراه است که روی لباس زیر دیده می شود. متخصصان زنان و زایمان معتقدند مهمترین دلیل تیرگی لکه بعد از قاعدگی به دلایل زیر است:

استفاده از داروهای ضد بارداری

تغییرات هورمونی

نوع یا مقدار قرص های ضد بارداری را تغییر دهید

من خونریزی دارم ولی پریود نمیشم

سه چهار روز قبل یا بعد از پریود لکه ها را توضیح دادیم. اما گاهی ممکن است اصلا پریود نباشد و قبل یا بعد از خونریزی خونی وجود نداشته باشد. مهمترین دلیل لکه بینی بدون خون قاعدگی:

زمانی که اولین قاعدگی خود را دارید.

هنگامی که از روش جدیدی برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید.

اگر قرص اورژانسی را صبح مصرف کنید.

اگر از خشکی واژن رنج می برید.

اگر وارد یائسگی شده اید.

اگر هورمون استروژن در بدن کاهش یافته باشد.

اگر برای مدت طولانی استرس داشته اید.

لکه های بارداری چیست؟

در بسیاری از زنان باردار لکه های قهوه ای در سه ماهه اول بارداری دیده می شود. حدود 15 تا 25 درصد زنان از این مشکل رنج می برند. درست زمانی که تخمک گذاری در رحم اتفاق می افتد (پس از لقاح)، این وضعیت در زنان باردار مشاهده می شود.

به طور کلی لکه بینی در ماه دوم بارداری علائم زیر است:

چسبیدن اسپرم به دیواره رحم نزدیک پریود

تغییرات دهانه رحم بعد از رابطه جنسی

سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم

در صورت لکه بینی سه یا چهار روز قبل از پریود چه باید کرد؟

در هر یک از موارد ذکر شده (لکه بینی قبل، بعد از قاعدگی یا در دوران بارداری) علل گفته شده را بررسی کنید. اگر به دلیل مصرف یا تعویض قرص های ضدبارداری دچار خونریزی قاعدگی شده اید، جای نگرانی نیست. با تعویض دارو و یا بعد از گذشت زمان به حالت عادی بر می گردید. اما در مواردی که لکه بینی بدون دلیل رخ می دهد، باید با پزشک مشورت کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حميدرضا

مقاله جالبی بود. من قبلا این سوال رو داشتم ولی جوابش رو نمی‌دونستم. حالا خیلی چیزا رو یاد گرفتم. ممنون

دکمه بازگشت به بالا