چرا فقط یک روز پریود شدم

چرا بدون خونریزی پریود شدم؟ : کمک ! چرا خون قاعدگی من اینقدر سبک است؟

شما دو بار تقویم خود را بررسی کرده اید و مطمئناً زمان پریود شما فرا رسیده است. اما به جای یک دوره منظم، فقط لکه ها مشاهده می شود. مشکل چیست و چه باید کرد؟

ابتدا یک نفس عمیق بکشید. باور کنید یا نه، لکه بینی به جای پریود غیرعادی نیست. شما یکی از 5 تا 35 درصد زنانی هستید که در این ماه پریودهای نامنظم دارند و این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

قاعدگی نتیجه یک حرکت هارمونیک سریع و پیچیده بین هورمون ها است – در درجه اول پروژسترون و استروژن، اما موارد دیگری نیز وجود دارد.

هورمون ها از ماه به ماه تغییر می کنند. احتمالاً متوجه آن نشده اید مگر اینکه نوعی مطالعه دوره ای عمیق انجام داده باشید (آیا دانشجویان واقعی پزشکی این کار را انجام می دهند؟).

در اینجا چندین دلیل وجود دارد که چرا ممکن است به جای داشتن قاعدگی منظم خونریزی داشته باشید و چه کاری می توانید انجام دهید تا آنها را به حالت عادی برگردانید.

چرا پریود شدم خونریزی ندارم؟

بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که جنین در جایی خارج از رحم شروع به رشد می کند. حاملگی خارج از رحم معمولا در لوله های فالوپ رخ می دهد، اما می تواند در سایر قسمت های بدن نیز رخ دهد. در این شرایط جنین در جایی که باید رشد و نمو نمی کند.

تشکیل جفت نیز به تأخیر می افتد که از تولید هورمون hCG جلوگیری می کند. بارداری خارج از رحم در صورت عدم درمان می تواند خطرناک باشد. اگر پریود شما به تاخیر افتاد و درد شدیدی را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. احتمال حاملگی خارج از رحم بسیار نادر است.

واقعیت این است که چنین حالتی در 40 بارداری در یک بارداری مشاهده می شود، اما در صورت عدم درمان صحیح می تواند خطرناک باشد.

در میان مرگ و میرهای ناشی از بارداری، 9 درصد آنها به دلیل حاملگی خارج از رحم است. یکی دیگر از علل نادر اما نگران کننده نتایج منفی کاذب تست بارداری، بیماری تروفوبلاستیک بارداری (GTD) است. بیماری تروفوبلاستیک حاملگی یک نوع نادر تومور است که از جنین در حال رشد ایجاد می شود.

از هر 100 مورد یک مورد می تواند منجر به چنین بارداری شود.

معمولا این بیماری منجر به سقط جنین می شود. اگر فردی با این وضعیت دست و پنجه نرم می کند، ممکن است سطوح بالایی از hCG داشته باشد. همانطور که در قسمت های قبلی مقاله اشاره کردیم، سطح بالای hCG می تواند منجر به نتیجه منفی کاذب شود. اگرچه GTD یک تومور است، به ندرت سرطانی می شود. درمان چنین شرایطی شامل D&C است.

اگر سطح هورمون های بارداری همچنان بالا باشد، فرد باید تحت شیمی درمانی قرار گیرد.

بله ممکنه باردار باشید

بیایید این یکی را حذف کنیم، البته شما تعجب می کنید. لکه بینی در اوایل بارداری، خونریزی القایی نامیده می شود.

این زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده حدود 10 تا 14 روز پس از تخمک گذاری در رحم شما کاشته شود.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، مراقب سایر علائم اولیه بارداری باشید:

سینه های متورم و دردناک

حالت تهوع یا استفراغ بی دلیل

میل مداوم به ادرار کردن

خستگی

چه باید کرد: چرا پریود شدم، خونریزی ندارم

بهترین راه برای اینکه بفهمید باردار هستید یا نه، انجام تست بارداری خانگی است.

اما اگر نتیجه آزمایش منفی کاذب باشد چه؟

اگرچه تست های حاملگی مثبت کاذب نادر است، اما منفی کاذب، به ویژه در اوایل، رخ می دهد. آزمایشات خانگی به وجود هورمون بارداری به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) بستگی دارد.

گاهی اوقات دو هفته طول می کشد تا هورمون نشان داده شود، به این معنی که آزمایش ممکن است در اوایل بارداری اشتباه باشد.

چه باید کرد:

بهترین راه برای اطمینان از اینکه واقعا باردار نیستید چیست؟ دو تستر بخرید، یکی برای الان و دیگری برای هفته آینده.

یک لکه روی بینی شما ممکن است به سادگی به دلیل سن شما باشد

هورمون ها در اولین و آخرین سال های باروری بدن ما در نوسان هستند، بنابراین لکه بینی ممکن است به این معنی باشد که بدن شما در حال تطبیق با قاعدگی یا یائسگی است.

اگر بین 10 تا 15 سال سن دارید، ممکن است همچنان پریودهای نامنظم داشته باشید در حالی که بدن شما با هورمون های جدید سازگار می شود. می تواند به صورت زیر باشد:

بیش از یک بار در ماه خونریزی می کند

چند ماه خونریزی دارد و ماه‌های دیگر خونریزی ندارد

حاکم بسیار همجنسگرا

یک دوره قاعدگی

برای اکثر زنان، قاعدگی بین 45 تا 55 سالگی متوقف می شود. یائسگی، سال های بلافاصله قبل از آن، ممکن است شامل دوره های نامنظم همراه با گرگرفتگی باشد.

چه باید کرد: چرا پریود شدم، خونریزی ندارم

پانزده روز تاخیر و بی بی چک منفی

اگر زیر 15 سال یا بالای 45 سال دارید، ممکن است لکه زرد در عرض چند ماه ناپدید شود. اگر علائم دیگری دارید، پزشک می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا لکه بینی به دلیل سن شما است یا بیماری دیگری.

وزن شما ممکن است عاملی در این مورد باشد

چربی بدن نقش مهمی در تخمک گذاری و قاعدگی دارد. سلول های چربی هورمونی به نام لپتین تولید می کنند و این هورمون می تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد.

چربی بیش از حد بدن؟ ممکن است به دلیل مقاومت به لپتین لکه بینی داشته باشید.

چربی بدن خیلی کم؟ بدن شما ممکن است فاقد لپتین باشد که منجر به آمنوره می شود (یعنی بسیار کم یا بدون قاعدگی). آمنوره همچنین می تواند شامل علائم زیر باشد:

نازک شدن مو

سردرد

آکنه هورمونی

خشکی واژن

ترشح از نوک پستان (ممکن است شبیه ترشح شیر باشد)

اگر ورزشکار هستید، درصد کم چربی بدن طبیعی است. اگرچه ورزش خوب است، اما فعالیت بیش از حد می تواند منجر به اختلالات خوردن، آمنوره، پوکی استخوان و مشکلات باروری شود.

بخوانید: رابطه جنسی در دوران قاعدگی

چه باید کرد: چرا پریود شدم، خونریزی ندارم

اگر در حفظ وزن مناسب مشکل دارید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. هیچ عدد جادویی برای وزن وجود ندارد (نوع بدن هر فرد منحصر به فرد است!)، اما یک پزشک می تواند به شما در درک اصول اولیه کمک کند.

این می تواند یک مشکل پیشگیری از بارداری باشد.

کنترل بارداری باعث اختلال در هورمون هایی می شود که می توانند برای یک دوره منظم لکه بینی ایجاد کنند.

از آنجایی که استروژن پوشش داخلی رحم را کنترل می کند، روش کنترل بارداری کم استروژن می تواند باعث ترشح نامنظم پوشش داخلی شود. نتیجه این عملیات ثبت نامنظم است.

چه باید کرد: چرا پریود شدم، خونریزی ندارم

با استراحت 3 تا 5 روزه از کنترل بارداری، می توانید چرخه قاعدگی خود را تنظیم کنید و یک دوره قاعدگی کامل را تجربه کنید. این کار بهتر است بین بسته های قرص ماهانه انجام شود. اما به یاد داشته باشید که توقف کنترل بارداری به این معنی نیست که از بارداری محافظت می کنید.

ممکن است تخمک گذاری اتفاق نیفتاده باشد

حدود 2 هفته بین قاعدگی ها، یک تخمک در لوله فالوپ شما آزاد می شود. این تخمک گذاری نامیده می شود و بدن شما را به مرحله بعدی یعنی قاعدگی سوق می دهد.

پس وقتی تخمک گذاری متوقف می شود چه اتفاقی می افتد؟ یک دوره ناهموار رخ می دهد یا اصلاً پریود نمی شود.

تخمک گذاری متناوب همیشه مشکل بزرگی نیست. گاهی اوقات این به دلیل استرس، افزایش سن یا نوسانات وزن است. گاهی اوقات، عدم تخمک گذاری به دلیل یک بیماری پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است.

چرا فقط یک روز پریود شدم؟

چه باید کرد: چرا پریود شدم، خونریزی ندارم

اگر برای چندین ماه متوالی لکه بینی دارید یا پریود نشدید، یک قرار ملاقات با پزشک متخصص زنان و زایمان خود تعیین کنید.

TBH، ممکن است لازم باشد برای مدتی پریود خود را رد کنید

آیا احساس استرس زیادی می کنید؟ این فقط بر سلامت روان شما تأثیر نمی گذارد، بلکه بر هورمون های شما نیز تأثیر می گذارد که جریان قاعدگی و خون قاعدگی را کنترل می کنند.

شاید شما بیش از حد ورزش می کنید یا قبل از قاعدگی رژیم غذایی جدید دیگری را امتحان می کنید. شاید فقط بهت خوش گذشت شاید شما با یک مهلت قریب الوقوع یا یک کابوس روبرو هستید. علت هر چه باشد، استرس می تواند پریود شما را مختل کند.

چه باید کرد: چرا پریود شدم، خونریزی ندارم

متأسفانه، تا زمانی که آرام نشوید، هورمون های شما آرام نمی شوند. پس نفس عمیق بکش آهسته بدوید هر کاری که ذهن و بدن شما را آرام کند انجام دهید.

پلی کیستیک – چی؟

پریودهای لکه دار علائم شایع PCOS هستند که به اختصار سندرم تخمدان پلی کیستیک شناخته می شود. PCOS زمانی رخ می دهد که آندروژن ها (هورمون دیگر) با تخمک گذاری تداخل داشته باشند.

با سندرم تخمدان پلی کیستیک، به جای اینکه هر ماه تخمک تولید و آزاد شود، تخمدان های شما کیست های کوچکی ایجاد می کنند. یکی از علائم PCOS خونریزی بسیار کم یا لکه بینی به جای پریود واقعی است. در زیر علائم دیگر وجود دارد:

شیوع

موهای ناخواسته صورت یا بدن

موهای نازک یا پشت روی خط مو

افزایش وزن

مشکل باردار شدن

چه باید کرد: چرا پریود شدم، خونریزی ندارم

PCOS را می توان با کنترل بارداری، ورزش و تغییر رژیم غذایی درمان کرد. بهتر است برای یک برنامه درمانی کامل با پزشک خود مشورت کنید.

آیا مشکل تیروئید دارید؟

موارد مشابه

تنها بیش از 12 درصد از زنان در برخی موارد با مشکلات تیروئید مواجه هستند. و تیروئید چه می کند؟ هورمون ها را تنظیم می کند.

پریودهای نامنظم یکی از علائم اصلی بیماری تیروئید است. و در حالی که ممکن است در هر زمانی دچار مشکلات تیروئید شوید، پس از بارداری یا یائسگی در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

علاوه بر لکه بینی به جای پریود کامل، در اینجا علائمی وجود دارد که باید تیروئید خود را برای آنها آزمایش کنید:

شما همیشه خسته هستید

فشار

وزن شما بدون دلیل تغییر می کند

شما در حال تلاش برای باردار شدن هستید

چه باید کرد:

بیماری التهابی لگن (PID) دارید:

می دانید چه زمانی امیدوار بودید که یک بیماری مقاربتی خود به خود از بین برود؟ بله، این عفونت می تواند به PID تبدیل شود. درست مانند سایر عفونت‌ها، بیماری‌های مقاربتی نیز باید درمان شوند تا از گسترش آن‌ها به سایر قسمت‌های بدن (مانند اندام‌های تناسلی) جلوگیری شود.

علت قطع شدن ناگهانی خونریزی پریود

PID می تواند دوره های شما را نامنظم کند. ممکن است گهگاهی دچار قاعدگی عقب افتاده، لکه بینی به جای پریود یا خونریزی نامنظم شوید.

در اینجا برخی از علائم دیگر PID وجود دارد:

درد لگن

درد هنگام ادرار کردن

ترشحات بدبو از واژن

خونریزی بعد از رابطه جنسی

خونریزی خارج از قاعدگی

تب آنفولانزا و لرز

چه باید کرد:

به پزشک و هرکسی که با او رابطه جنسی داشته‌اید، بگویید. همچنین بهتر است تا زمان رفع عفونت از رابطه جنسی خودداری کنید.

PSA: آزمایش شوید

وقتی صحبت از بیماری های مقاربتی شد، آخرین باری که مورد آزمایش قرار گرفتید کی بود؟ یک مطالعه اخیر نشان داد که عفونت های مقاربتی در حال افزایش است که می تواند پاسخی به جریان کم قاعدگی باشد.

توجه: یکی از بیماری های مقاربتی زگیل تناسلی است که برای آن می توانید کرایوتراپی زگیل تناسلی را در تهران انجام دهید که توسط برند زنانه 909 انجام می شود.

به یاد داشته باشید که ابتلا به STI می تواند ناشی از هر نوع فعالیت جنسی باشد: واژینال، دهان یا مقعد.

بیشتر بخوانید: ترمیم پرده بکارت

کلامیدیا و سوزاک می توانند باعث خونریزی نامنظم شوند. اگر آن را دارید و به دلیل آن لکه بینی دارید، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را نیز داشته باشید:

مقاربت دردناک (دیسپارونی)

ادرار دردناک

ترشحات سبز، زرد یا بدبوی واژن

ترشح رکتال یا خونریزی مقعدی

خارش مقعد

علائم شبیه آنفولانزا

چه باید کرد:

فوراً با پزشک خود صحبت کنید. قبل از بدتر شدن یا گسترش عفونت آنتی بیوتیک مصرف کنید. و فراموش نکنید که به شریک جنسی خود اطلاع دهید تا در صورت لزوم آنها نیز دارو مصرف کنند.

به ندرت، این سرطان می تواند:

نترسید، اما در موارد نادر لکه بینی به جای پریود منظم می تواند نشان دهنده سرطان دهانه رحم یا رحم باشد.

عوامل خطر را بشناسید. این عوامل عبارتند از:

سابقه خانوادگی سرطان

استفاده از درمان جایگزینی استروژن

جهش های ژن BRCA1 یا BRCA2 دارند

قاعدگی شما در سنین بسیار پایین

یائسگی تاخیری

برای داشتن اضافه وزن

با این سرطان ها، علائم اغلب به کندی ایجاد می شوند. به موارد زیر که بعد از ایجاد سرطان شروع می شود توجه کنید:

درد لگن

تغییرات در مدفوع شما

کاهش وزن غیر قابل توضیح

تکرر ادرار

نفخ شکم

چه باید کرد: چرا پریود شدم، خونریزی ندارم

اگر فکر می کنید سرطان دهانه رحم یا رحم دارید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

من پریود نشدم اما گزارش نوزاد منفی است، چه کار کنم؟

گاهی اوقات ممکن است فرد پریود خود را از دست بدهد اما تست بارداری او منفی است. خب این قضیه هم دلایل خودش را دارد. بیایید این سوال را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

شما باردار هستید، اما هورمون های بارداری به اندازه کافی تشکیل و انباشته نشده اند.

شما باردار نیستید و به دلایل دیگری پریودتان به تاخیر افتاده است.

شما باردار هستید اما آزمایش به درستی کار نمی کند

شما باردار هستید اما مشکلی وجود دارد.

این می تواند یک چالش عاطفی برای زنان باشد. خبر خوب این است که در اکثر مواقع، چنین مشکلی ظرف چند روز حل می شود.

ممکن است چند روز دیگر پریود شما شروع شود یا وقتی آزمایش دیگری انجام دادید متوجه بارداری خود شوید. با این حال، در برخی شرایط، ممکن است متوجه شوید که مشکلی وجود دارد. البته چنین شرایطی بسیار نادر است. بیایید همه احتمالات را با هم مرور کنیم.

تست منفی کاذب در بارداری:

آزمایش منفی کاذب زمانی است که در زمانی که واقعاً باردار هستید، نتیجه آزمایش منفی دریافت کنید. دلیل اصلی این امر این است که شما خیلی زود تست را شروع می کنید. حتی زمانی که عادت ماهانه شما مطابق با چرخه طبیعی شما به تعویق بیفتد، باز هم ممکن است در اواخر ماه بارداری رخ دهد.

پس بهتر است کمی صبر کنیم. در این شرایط تا زمان مناسب از این آزمایشات نتیجه مثبت نخواهید گرفت. پس سعی کنید چند روز صبر کنید و دوباره تست کنید. اگر نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید.

دلیل دیگر برای نتیجه منفی کاذب این است که بدن هنوز هورمون hCG کافی تولید نکرده است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، آزمایش های بارداری به دنبال وجود این هورمون هستند. این هورمون با پیشرفت بارداری در بدن افزایش می یابد.

محدوده نرمال برای هر روز متفاوت است. در چنین شرایطی، اگر مدت زمان آزمایش درست نباشد، ممکن است به دلیل سطح پایین این هورمون، بارداری نشان داده نشود. با این حال، حتی در تست های حساس، ممکن است هورمون hCG کافی برای نشان دادن تست مثبت وجود نداشته باشد.

این به این معنی نیست که شما مشکل دارید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید تکرار تست و اندازه گیری مجدد نتایج است. یکی دیگر از دلایل رایج برای نتیجه منفی کاذب این است که hCG کافی در ادرار وجود ندارد.

زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از حد آب بنوشید و ادرار خود را رقیق کنید. این همچنین زمانی اتفاق می افتد که شما در اواخر روز در آزمون شرکت کنید. غلظت hCG با نگه داشتن ادرار برای مدتی افزایش می یابد. بنابراین توصیه می شود این آزمایش را در صبح انجام دهید.

تاخیر ده روزه و کنترل منفی BIB در محل

خطاهای تست بارداری:

نتیجه منفی کاذب نیز می تواند به دلیل خطا در آزمایش رخ دهد. اگر برای خواندن نتایج خیلی صبر کنید، نتیجه منفی کاذب دریافت خواهید کرد. برای خواندن نتایج، حتماً دستورالعمل سازنده آزمایش را دنبال کنید.

نتایج به دست آمده را در بازه زمانی پیشنهادی مطالعه کنید تا چنین مشکلاتی برای شما پیش نیاید.

یکی دیگر از دلایل احتمالی نتیجه منفی کاذب این است که آزمایش شما منقضی شده است. اگر تست را به درستی ذخیره نکنید، ممکن است عملکرد خود را از دست بدهد.

علل نادر تست های بارداری نادرست:

دلایل نادری وجود دارد که باعث می شود آزمایش های بارداری نتایج منفی کاذب بدهد. به عنوان مثال، اگر پریود شما به تاخیر بیفتد، آزمایش بارداری ممکن است نتیجه منفی بدهد. ساختار مولکولی هورمون hCG در دوران بارداری تغییر می کند. تست های بارداری خانگی معمولا در اوایل بارداری استفاده می شود.

در همین حال، این آزمایشات ممکن است با فرم هورمون hCG واکنش نشان ندهند. یکی دیگر از دلایل نادر نتیجه منفی کاذب زمانی است که یک فرد دوقلو یا سه قلو باردار است. معمولا سطح بالای هورمون hCG باعث نتایج منفی کاذب تست بارداری می شود.

یکی دیگر از دلایل نادر این نتیجه زمانی است که هورمون hCG در بدن شما با مواد شیمیایی ضد hCG در تست بارداری واکنش نشان نمی دهد. اگر این مشکل شماست، باید چند روز صبر کنید و دوباره تست کنید. در این شرایط اگر باردار باشید نتیجه مثبتی دریافت خواهید کرد. اگر نمی خواهید زیاد صبر کنید، از آزمایش خون استفاده کنید.

در تمام موارد ذکر شده در بالا، آزمایش بارداری باید با آزمایش خون و سونوگرافی تایید شود.

8 روز تاخیر پریود و بیبی چک منفی

یکی از شایع ترین دلایل منفی شدن تست بارداری این است که پریود شما دیر شده و باردار نیستید. گاهی در طول سال فرد یکی دو بار پریود نامنظم دارد و اصلا عجیب نیست. این شرایط می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

بیماری

سفر

خواب بی کیفیت و بی کیفیت

استرس بسیار بالا

اگر استرس یا بیماری درست قبل از تخمک گذاری رخ دهد، می تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کند. اگر به کودک خود شیر می دهید و قاعدگی شما تازه شروع شده است، باید برای مدتی منتظر پریودهای نامنظم باشید.

این باعث می‌شود که خانم‌ها متوجه شوند چه زمانی پریودشان به تاخیر افتاده و چه زمانی باردار هستند. اگر بالای 45 سال دارید و پریودتان به تاخیر افتاده است، ممکن است وارد یائسگی شده باشید. اما نباید فکر کنید که دیگر باردار نمی شوید.

در هر صورت باید تست بارداری بدهید و با پزشک خود مشورت کنید. آیا به تازگی مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده اید؟ به یاد داشته باشید که این قرص ها چرخه قاعدگی شما را کنترل می کنند. اگر مصرف این قرص ها را قطع کردید، انتظار داشته باشید که در اولین دوره قاعدگی خود نامنظم باشید. چند ماه پس از قطع قرص های ضد بارداری، احتمال بارداری وجود دارد. فکر نکنید در این شرایط باردار نمی شوید. در هر صورت باید آزمایش بارداری خود را انجام دهید.

اگر پریود شما به تاخیر افتاد و علائم زیر را تجربه کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

درد شدید شکم و لگن

حالت تهوع یا استفراغ

ضعف یا سرگیجه شدید

درد شانه

ترکیبی از علائم فوق با خونریزی ناگهانی واژن

این موارد می تواند نشانه حاملگی خارج از رحم باشد. همانطور که در بخش های قبلی مقاله ذکر کردیم، حاملگی خارج از رحم باعث از دست دادن لوله فالوپ و باروری می شود. تحت شرایط خاصی، چنین بارداری می تواند منجر به مرگ شود. بنابراین، اگر چنین علائمی دارید، بهترین کار این است که با پزشک خود تماس بگیرید و همه چیز را برای او توضیح دهید.

این علائم هشدار دهنده را نادیده نگیرید و سلامت و زندگی خود را به خطر نیندازید.

قطع قاعدگی و تست بارداری منفی بعد از درمان های باروری:

درمان های باروری یکی دیگر از علل عقب افتادگی قاعدگی است. اگر قاعدگی شما معمولا کوتاه است، داروهای باروری مانند Clomid ممکن است چرخه شما را طولانی تر کنند. اگر از روش هایی مانند IVF، IUI یا روش های دیگر استفاده می کنید، ممکن است دوره های شما نامنظم شود. اگر در طول فرآیند درمان همه چیز را زیر نظر داشته باشید، می توانید زمان تخمک گذاری خود را تشخیص دهید. روز تخمک گذاری را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:

روزی که تخمک بازیابی می شود

روزی که تخمک بارور می شود

24 تا 36 ساعت پس از دریافت واکسن محرک

14 روز از روز تخمک گذاری را بشمارید. اگر آن 14 روز هنوز نگذشته باشد، پریود شما به تاخیر نیفتاده است.

اگر ماه ها پریود نشدید چه؟

بارداری تنها دلیل دیررس پریود نیست. برخی شرایط می تواند پریود شما را به تاخیر بیندازد. برخی از این دلایل عبارتند از:

کودک شیرده

عدم تعادل هورمونی

عوارض دارویی

برخی از اشکال پیشگیری از بارداری

اضافه وزن یا کاهش وزن شدید

تمرین های ورزشی دشوار

اگر پریود نشدید، فکر نکنید که باردار نیستید. بسته به دلیل عقب افتادن قاعدگی، می توانید باردار شوید و تخمک گذاری کنید.

مشاور پزشکی بانوان در تهران با برند زنان 909 با آوردن این مقاله سعی در ارتقاء سطح آگاهی شما در زمینه سلامت و بهداشت دارد.

موضوع

متن شما

گروه بندی

سالن

سوال مورد نظر

گزینه ها

* لطفا قبل از ثبت نام مراقب ایجاد موضوعات و نظرسنجی باشید زیرا امکان ویرایش یا حذف محتوا پس از ارسال وجود ندارد. علاوه بر این، شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نینی سایت هستید.

ثبت نام

انصراف دهید

دوره بسیار مهم است. اگر اطلاعات دقیقی داشته باشید، ممکن است بدانید چه زمانی در حال تخمک گذاری هستید، متوجه تغییرات قابل توجهی مانند پریود نشدن یا خونریزی های متعدد در همان دوره شوید. پریودهای نامنظم معمولاً به سرعت قابل درمان هستند و مشکل جدی نیستند. اما گاهی اوقات می تواند نشانه ای از بیماری های جدی باشد.

علاوه بر این، باید از علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) خود آگاه باشید. هر فردی ممکن است علائم منحصر به فردی را تجربه کند. دردهای قاعدگی چقدر غیر طبیعی هستند؟ اگر خونریزی قاعدگی خیلی شدید باشد چه باید کرد؟ چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟ در این مقاله سعی کرده ایم هر آنچه که باید در مورد قاعدگی بدانید را به شما بگوییم. به ما بپیوند.

پریود چیست؟

پریود مجموعه ای از تغییرات ماهانه قابل توجه در بدن زن و نشانه هایی از آماده سازی رحم برای بارداری است. یکی از عادی ترین مشکلاتی که هر زنی به طور طبیعی با آن مواجه خواهد شد، قاعدگی، پریود، قاعدگی یا قاعدگی است. قاعدگی بخشی جدایی ناپذیر از تجربه زنان است.

هر زن به طور متوسط ​​450 دوره قاعدگی در طول زندگی خود دارد. شما باید مکانیزم قوانین را بدانید تا بدانید در مواجهه با هر نوع رویداد غیرعادی چگونه رفتار کنید. دانستن قاعدگی می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامتی به شما بگوید.

پریود یک سری تغییرات مهم ماهانه در بدن خانم‌ها است که بدن را برای بارداری آماده می‌کند.

سیکل قاعدگی چیست؟

دوره طبیعی روند خاصی دارد که هر ماه پس از بلوغ از طریق آلت تناسلی زنان اتفاق می افتد. اگر فرد باردار شود، این روند تغییر می کند و به مدت 9 ماه متوقف می شود. اما در هر شرایط دیگری، اگر فرد بیماری یا مشکل خاصی نداشته باشد، همان روال را طی می کند.

مراحل قاعدگی

مرحله خونریزی: معمولاً خونریزی واژینال به مدت 7-2 روز ادامه دارد.

فاز فولیکولی: تخمک از تخمدان آزاد می شود و هورمون ها توسط مغز ترشح می شوند.

تخمک گذاری: بین روز دهم و چهاردهم سیکل قاعدگی اتفاق می افتد و هورمون استروژن در بالاترین سطح خود است. تخمک در صورت عدم لقاح پس از 24 ساعت پس از لقاح از بین می رود.

فاز لوتئال: بعد از تخمک گذاری شروع می شود و در روز اول قاعدگی به پایان می رسد. در این مدت بدن پروژسترون تولید می کند که باعث ضخیم شدن دیواره رحم می شود و اگر فرد باردار نشود سطح پروژسترون کاهش می یابد.

تخمک گذاری و قاعدگی

چه زمانی تخمک گذاری اتفاق می افتد؟ هر ماه، هر تخمدان یک تخمک آزاد می کند که به آن تخمک گذاری می گویند. در این مدت تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن، رحم را برای بارداری آماده می کند. اگر تخمک بارور نشود، لایه های رحم می ریزند و قاعدگی رخ می دهد. قاعدگی به معنای ترشح خون و ترشحات از واژن زنان است که تا یائسگی ادامه دارد.

متن انگلیسی: “اگر لقاح اتفاق نیفتد، آندومتر همراه با خون و مخاط واژن و دهانه رحم (قسمت باریک و تحتانی رحم بین مثانه و راست روده) جریان قاعدگی را تشکیل می دهد (که پریود نیز نامیده می شود) که از آن خارج می شود. بدن از طریق واژن از طریق واژن بدن را ترک می کند.

به نقل از سایت chop.edu

علائم قاعدگی و خونریزی قاعدگی

در طول قاعدگی، فرد ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کند:

معده درد

خونریزی شدید

خونریزی غیر منتظره

PMS یا سندرم پیش از قاعدگی

نفخ یا باد شکم

درد در سینه ها

در ادامه در مورد علائم قبل از قاعدگی و مشکلاتی که با قاعدگی ایجاد می شود و می تواند طبیعی یا غیر طبیعی باشد صحبت کرده ایم. با ما بمان.

دمای بدن در دوران قاعدگی چقدر است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، می توانید با ثبت دمای بدن هر روز زمان تخمک گذاری و خونریزی خود را پیش بینی کنید. در طول تخمک گذاری، دمای بدن معمولاً افزایش می یابد. به طور معمول در روزهای اول سیکل قاعدگی بدن به دلیل تولید هورمون استروژن دچار افت دما می شود.

به همین دلیل است که در روزهای اول پریود سرد هستید و می لرزید. با نزدیک شدن به روز تخمک گذاری، دمای بدن با افزایش ترشح هورمون پروژسترون افزایش می یابد. اما اگر تخمک بارور نشود، دمای بدن کاهش می یابد. تسکین درد قاعدگی نیز با روش های مختلفی امکان پذیر است.

چگونه دوره و زمان تخمک گذاری را ثبت کنیم؟

بهتر است زمان پریود خود را بدانید تا هر نوع مشکل مربوط به پریود و سلامتی خود را متوجه شوید. برای این کار، بهتر است اولین روز پریود خود را در تقویم علامت بزنید و این کار را برای چندین ماه ادامه دهید تا متوجه هر گونه بی نظمی شوید. با این کار می توانید فاصله بین هر قاعدگی را محاسبه کنید و بفهمید که معمولاً سیکل قاعدگی شما چقدر طول می کشد. اگر دمای بدن خود را هر روز صبح ثبت کنید، می توانید از روز تخمک گذاری خود مطلع شوید و این افزایش دمای بدن می تواند تا چند روز ادامه یابد. آزمایشات تخمک گذاری همچنین می تواند زمان تخمک گذاری را به شما بگوید.

برای بررسی علائم پریود نامنظم و کاهش درد قاعدگی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

برای این موارد بهتر است با متخصص زنان مشورت کنید. در این زمینه می توانید از سایت نوبت پزشک خود استفاده کنید. وارد سایت شوید و بخش زنان و زایمان را جستجو کنید و شهر خود را انتخاب کنید. شما به لیستی از بهترین متخصصین زنان و زایمان و ماماهای شهر خود دسترسی خواهید داشت.

در مورد خونریزی قاعدگی بیشتر بدانید

شما 3-7 روز در ماه خونریزی می کنید و ما می گوییم پریود شده ایم. قاعدگی می تواند سبک، سنگین یا حتی متوسط ​​باشد. در این مقاله به انواع خونریزی ها پرداخته ایم. با ما بمان. خونریزی شما ممکن است کم و بیش شدید باشد و حتی شدت درد در این دوره متفاوت باشد و به فرد بستگی دارد. طول سیکل قاعدگی که از روز اول پریود تا اولین روز پریود بعدی می رود، برای هر فردی متفاوت است. چرخه قاعدگی معمولاً بین 21 تا 35 روز (به طور متوسط ​​28 روز) و خونریزی بین 2 تا 7 روز طول می کشد.

متن به زبان انگلیسی: “خونریزی قاعدگی می تواند هر 21 تا 35 روز رخ دهد و از 2 تا 7 روز طول بکشد”. “

به نقل از سایت mayoclinic

علت خونریزی شدید در دوران قاعدگی چیست؟

اگرچه خونریزی شدید قاعدگی یا منوراژی یک نگرانی رایج در میان زنان است، اما اکثر زنان خونریزی شدید را به عنوان خونریزی شدید قاعدگی تجربه نمی کنند. اگر خونریزی قاعدگی شدید دارید، نمی توانید به فعالیت های معمول خود ادامه دهید زیرا خونریزی شدید و همچنین درد دارید.

اگر به دلیل خونریزی شدید قاعدگی یا به دلیل خونریزی ده روز پس از پریود می ترسید و می خواهید بدانید علت خونریزی شدید در دوران قاعدگی چیست، بهتر است برای درمان طولانی شدن خونریزی قاعدگی با متخصص زنان مشورت کنید. درمان های موثر زیادی برای خونریزی شدید قاعدگی وجود دارد.

چه رنگ خون قاعدگی خطرناک است؟

خون دوره طبیعی معمولاً از قرمز روشن تا قهوه ای تیره یا سیاه متغیر است. ترشح خونی یا نارنجی یا خاکستری ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.

آیا لخته شدن خون در دوران قاعدگی خطرناک است؟

گاهی برخی می گویند ترشحات یک تکه گوشت با خون قاعدگی اتفاق افتاده است. چه مفهومی داره؟ توجه داشته باشید که هنگام خونریزی ممکن است لخته های خون را نیز مشاهده کنید. زیرا مواد منعقد کننده در خون وجود دارد و زمانی که شما خونریزی می کنید، خون باید لخته شود تا خونریزی متوقف شود.

در غیر این صورت خونریزی ادامه خواهد داشت. اما مقدار این لخته باید کم باشد. در خون قاعدگی میزان لخته های به اندازه انگشت طبیعی است اما لخته های بزرگ خطرناک هستند و باید بررسی شوند.

درمان‌های مؤثر زیادی برای خونریزی شدید پریود وجود دارد.

چگونه زمان خونریزی قاعدگی را کوتاه کنیم؟

استفاده از قرص های ضد بارداری

ارتباط جنسی

ورزش منظم و کاهش وزن

غذای سالم بخورید

مصرف سبزیجات و مواد خانگی

مصرف آب زیاد.

علت خونریزی بعد از قاعدگی چیست؟

علت خونریزی بعد از قاعدگی می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات چند روز پس از پایان قاعدگی، فرد با لکه بینی مواجه می شود که ناشی از افت استروژن در خون است. این عارضه در برخی افراد ایجاد می شود و معمولاً این افراد دو بار در ماه پریود می شوند زیرا به سقوط آن بسیار حساس هستند.

دیگران این شناسایی را در مواقع دیگر تجربه می کنند. مثلا در حین رابطه جنسی یا به دلیل التهاب و عفونت دهانه رحم. حتی گاهی ممکن است خونریزی یا لکه بینی در اثر لانه گزینی ایجاد شود. بنابراین برای بررسی علت خونریزی بعد از قاعدگی باید معاینه پزشکی انجام شود.

آیا تنبلی تخمدان باعث کاهش خون قاعدگی می شود؟

نکته مهم در مورد علت دیررس قاعدگی تنبلی تخمدان است. بیماری هایی مانند pco، پرکاری تیروئید باعث افزایش طول دوره قاعدگی و خونریزی می شود. برخی بیماری ها مانند اندومتریوز، LPD، چاقی می توانند این دوره را کوتاه کرده و خونریزی را کاهش دهند. همچنین استفاده از داروهای ضد بارداری باعث کوتاه شدن قاعدگی می شود.

آیا راهی برای افزایش خونریزی قاعدگی وجود دارد؟

حجم خون قاعدگی برای هر فرد مقدار مشخصی است و باید در محدوده طبیعی باشد. اگر احساس می کنید حجم خونریزی قاعدگی شما کم است، اما همیشه همینطور بوده است و پزشک به شما گفته است که مشکلی وجود ندارد، برای افزایش آن لازم نیست کاری انجام دهید.

نباید از راه حل هایی که دوستان و آشنایان به اشتباه به شما پیشنهاد می کنند استفاده کنید. توجه داشته باشید که خونریزی قاعدگی ممکن است در آینده به دلایلی شدیدتر شود. مثلاً از آی یو دی استفاده کنید یا فیبروم رحم داشته باشید.

درباره درد پریود و راه های کاهش درد پریود بیشتر بدانید

درد شکم یکی از شایع ترین مشکلات آزاردهنده قاعدگی است که می تواند قبل یا همزمان با تجربه بسیاری از زنان به طور معمول رخ دهد. این درد در قسمت پایین شکم و کمر احساس می شود و شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است.

این درد معمولا در ابتدای پریود یا در دو سال اول آن وجود دارد و با افزایش سن درد به تدریج کاهش می یابد و یا شاید پس از تولد فرزند اول به طور کامل از بین می رود. ممکن است پزشک به جای قاعدگی دردناک از اصطلاح «دیسمنوره» استفاده کند.

درمان درد قاعدگی به علت آن بستگی دارد. بهترین قرص ها برای کاهش درد قاعدگی، قرص های ضد بارداری، آی یو دی، NSAID ها مانند ایبوپروفن، آسپرین یا ناپروکسن هستند که می توانند درد قاعدگی را کاهش دهند. البته قبل از مصرف قرص اورژانسی باید اطلاعات کاملی در مورد عوارض جانبی آن داشته باشید.

در دکترتو می توانید با بهترین متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، به صورت تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و همچنین برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

علت درد شدید قاعدگی چیست؟ (قاعدگی های دردناک)

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است در دوران قاعدگی برای فردی پیش بیاید این است که درد شدید قاعدگی نشانه چیست؟ دیسمنوره یعنی این اتفاق. دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد که برخی از آنها طبیعی و برخی غیر طبیعی هستند.

دلیل غیرعادی این اتفاق این است که فرد از بیماری خاصی رنج می برد. یکی از علل اصلی بیماری که باعث درد در دوران قاعدگی می شود، آندومتریوز است. اندومتریوز چیست و چه علائمی دارد؟ آندومتریوز یکی از بیماری های رحمی است که زنان را درگیر می کند. در واقع در این بیماری بافت رحم یا آندومتر در خارج از رحم رشد می کند.

گاهی نیز ممکن است علت درد شدید قاعدگی ناشناخته باشد و برای درمان آن نتوان علت را اصلاح کرد. برعکس، تنها راه پیش روی شما حل این مشکل با مواد مخدر است. توجه داشته باشید که اگر از درد شدید قاعدگی رنج می برید، باید با متخصص زنان مشورت کنید تا روش های درمانی موثری را برای مقابله با درد شما پیشنهاد کند. برای این کار می توانید با مشاوره تلفنی با متخصص زنان کمک بگیرید.

آیا درد مفاصل در دوران قاعدگی اتفاق می افتد؟

ممکن است در طول قاعدگی دچار درد مفاصل مانند زانو درد شوید. این درد ممکن است به دلیل نوسانات در انقباضات عضلات متصل به زانو باشد. هورمون های ترشح شده نیز می توانند بر عملکرد مفاصل و عضلات تأثیر بگذارند. این تغییرات هورمونی حتی در برخی افراد باعث درد استخوان می شود و پس از پایان دوره قاعدگی بهبود می یابد. پروستاگلاندین هایی که در طول تخمک گذاری آزاد می شوند نیز باعث التهاب مفاصل می شوند.

بیماری آندومتریوز و درد مفاصل در عادت ماهانه

درد لگن در دوران قاعدگی می تواند به دلیل عفونت لگن یا جریان خون قاعدگی در لگن در دوران اندومتریوز باشد که معمولا در این افراد انجام می شود. کمردرد قبل از قاعدگی معمولاً به دلیل انقباضات رحمی است، اما در برخی موارد می تواند به دلیل آندومتریوز یا دیسمنوره باشد.

علامت پریود بدون درد چیست؟

گاهی اوقات، برخی از افراد در طول قاعدگی خود احساس درد نمی کنند. گاهی هم ممکن است آستانه تحمل فرد آنقدر بالا باشد که درد پریود را احساس نکند و برایش آزاردهنده نباشد. نشان دهنده مشکل خاصی نیست. نگران نباشید و از اقبال خوبی که در زندگی با آن روبرو شده اید لذت ببرید.

درد کمر قبل از شروع پریود معمولا به علت انقباضات رحمی است اما در مواردی می‌تواند به علت بیماری آندومتریوز یا دیسمنوره باشد.

درمان درد قاعدگی چیست و چه داروهایی برای درد قاعدگی موثر است؟

درد قاعدگی را می توان با دارو درمان کرد. البته از روش های دیگری مانند چای و داروهای گیاهی نیز استفاده می شود. کیسه های آب گرم و درمان های خانگی نیز موثر هستند.

مصرف داروهایی مانند رقیق کننده های خون، داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی، داروهای گیاهی مانند جینسینگ، تاموکسیفن می تواند بر تعداد، مدت و میزان خونریزی در دوران قاعدگی تاثیر بگذارد. قرص های ضد بارداری مانند قرص LD و IUD نیز دوره قاعدگی را کوتاه تر و سبک تر می کنند (در این موارد باید مراقب استفاده از قرص ها و قرص های قاعدگی برای سقط جنین و قاعدگی باشید). البته بهتر است قبل از مصرف قرص با مصرف قرص LD برای جلوگیری از قاعدگی آشنا شوید.

باید توجه داشته باشید که وسایل پیشگیری از بارداری مانند آی یو دی می توانند در چرخه قاعدگی اختلال ایجاد کنند. برای درمان کمردرد در این دوران می توانید با مصرف قرص ویتامین D، منیزیم و استفاده از پدهای گرم کننده این علائم را کاهش دهید. اگر این دردها خیلی قوی هستند، می توانید با مصرف مسکن درد را کاهش دهید.

برای درد پریودی چی خوبه بخوریم؟ کاهش سریع درد پریود ممکن است؟

اگر درد شما شدید است باید برای درمان آن به متخصص زنان مراجعه کنید. معمولا درد شدید پریود نشانه خوبی نیست و ناشی از مشکل یا علتی است که نیاز به تشخیص دارد. اما اگر درد شما شدید نیست و می خواهید بدانید برای درد قاعدگی چه چیزی بخورید، می توانید از روش های خانگی و داروهای گیاهی کمک بگیرید. برخی از داروهای گیاهی و دمنوش‌های گیاهی گزینه‌های عالی برای دردهای قاعدگی هستند.

کدام دمنوش برای درد قاعدگی مفید است؟

از جمله دمنوش های گیاهی مفید برای دردهای قاعدگی به موارد زیر توجه کنید:

چای بابونه

چای رازیانه

چای دارچین

چای زنجبیلی

پیکنوگل

چای و شیرینی

نوسانات خلقی در پریود چگونه است؟

اکثر زنان برخی از مشکلات زیر را در دوران قاعدگی تجربه می کنند:

علائم و نشانه های احساسی و رفتاری تنش یا اضطراب

حالت افسرده

گریه مداوم بی دلیل

نوسانات خلقی و تحریک پذیری یا عصبانیت

تغییر در اشتها و میل به غذا

مشکل در به خواب رفتن (بی خوابی)

دور از جامعه و انزوا

مشکل در تمرکز

تغییر در میل جنسی

اختلال خلقی چگونه درمان می شود؟

داروهای ضد افسردگی مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI) شامل فلوکستین، پاروکستین، سرترالین و غیره هستند که نشان داده شده است علائم خلقی را کاهش می دهند. SSRI ها خط اول درمان PMS یا PMS شدید هستند و روزانه مصرف می شوند. اما برای برخی از زنان مبتلا به PMS، استفاده از داروهای ضد افسردگی ممکن است فقط به دو هفته قبل از شروع قاعدگی محدود شود.

در چه شرایطی باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

اگر در 90 روز گذشته خونریزی نداشته اید و باردار نیستید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

اگر خونریزی شما بیش از 7 روز طول بکشد یا اگر خونریزی شما آنقدر شدید است که باید هر 1 تا 2 ساعت یکبار پد یا تامپون خود را تعویض کنید.

اگر سیکل شما کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز است.

اگر در دوران قاعدگی احساس درد بسیار شدید می کنید.

لکه بینی بین سیکل های قاعدگی، لکه بینی یا خونریزی واژینال را تجربه کنید.

تب یا احساس بیماری پس از استفاده از تامپون

اگر قاعدگی شما تا سن 15 سالگی شروع نشده است.

در دوران پریودی باید مکمل آهن مصرف شود یا از غذاهای غنی از آهن استفاده شود.

تغذیه در دوران قاعدگی چقدر اهمیت دارد؟

ویتامین B برای سلامت بدن بسیار مهم است و در طول دوره می تواند سندرم پیش از قاعدگی یا PMS را کاهش دهد. سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ این سندرم مجموعه ای از تغییرات خلقی و عاطفی است که در اکثر زنان رخ می دهد.

ویتامین B6 می تواند باعث افزایش سطح پروژسترون و کاهش استروژن در بدن شود که در این دوره به شما کمک می کند. برای اطلاعات بیشتر در این مقاله می توانید دلیل افزایش اشتها قبل از قاعدگی را بدانید.

مصرف روی همچنین می تواند درد شکم را کاهش دهد و به عنوان مسکن عمل کند. مصرف منیزیم کافی همچنین می تواند خونریزی طولانی و دردناک قاعدگی را کاهش دهد. همچنین اثر ضد گرفتگی دارد.

توصیه های تغذیه ای در دوران قاعدگی

در طول قاعدگی، شما باید بدن خود را هیدراته نگه دارید (آب فراوان بنوشید)، تا میزان آب از دست رفته در بدن را جبران کنید.

خوردن میوه ها و سبزیجات تازه نیز برای حفظ سلامتی شما در دوران قاعدگی بسیار مهم است.

مصرف مرغ و ماهی در دوران قاعدگی به دلیل داشتن مواد معدنی و آهن توصیه می شود.

نوشیدن الکل در دوران قاعدگی باعث سردرد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال قبل از قاعدگی و خستگی مفرط می شود.

شکلات تلخ همچنین می تواند به سلامت شما کمک کند زیرا حاوی مقدار زیادی منیزیم و آهن است.

مصرف زیاد نمک باعث احتباس آب و همچنین نفخ شکم و گاز می شود، بنابراین بهتر است در این مدت نمک مصرفی خود را به حداقل برسانید.

مصرف الکل در دوران قاعدگی یکی از علل سردرد در دوران قاعدگی است.

برای اطلاعات بیشتر بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. می توانید با بهترین پزشکان متخصص تغذیه شهر خود آشنا شوید، با پزشک متخصص تغذیه مشاوره تلفنی داشته باشید و همچنین برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

آیا رابطه جنسی قاعدگی خطرناک است؟

با توجه به وضعیت رحم و خونریزی آن، تماس با همسر در دوران قاعدگی می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند اچ آی وی، هپاتیت و بیماری های مقاربتی را افزایش دهد. همچنین خطر ابتلا به عفونت های واژن و حتی رحم را افزایش می دهد. با توجه به شرایط مساعد برای رشد میکروب ها، فرد حتی می تواند به عفونت ادراری مبتلا شود.

ارگاسم جنسی می تواند خونریزی قاعدگی را کاهش دهد. زیرا این فرآیند با انقباضات رحم زیادی همراه است که می تواند خون را سریعتر از رحم خارج کرده و مدت خونریزی را کاهش دهد.

رعایت بهداشت قاعدگی چقدر اهمیت دارد؟

توجه داشته باشید که در طول دوره قاعدگی، اگر بهداشت خود را رعایت نکنید، ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوید. یکی از دلایل اصلی اهمیت حفظ بهداشت قاعدگی این است که شما خونریزی می کنید. خون مایعی است که سلول ها از آن تغذیه می کنند.

بنابراین حاوی مواد غذایی است و میکروب ها می توانند به راحتی در آنجا تغذیه و رشد کنند. از طرفی خون قاعدگی روی وسایل بهداشتی قاعدگی می ماند و می تواند محیطی گرم، تاریک، مرطوب و مغذی برای میکروب ها ایجاد کند. پس موارد زیر را در نظر داشته باشید.

شستشوی واژن در دوران قاعدگی

برای جلوگیری از تجمع میکروب ها و بوی نامطبوع در هنگام خونریزی، بهتر است روزی یک بار ناحیه تناسلی خود را بشویید. شستشوی قسمت خارجی ناحیه تناسلی با مواد بهداشتی با از بین بردن میکروب ها یکی از روش هایی است که به کاهش علت عفونت واژن کمک می کند.

این کار باید به آرامی انجام شود، سپس منطقه باید به خوبی خشک شود. زیرا رطوبت باقی مانده در محیط، محل را برای رشد باکتری ها مساعد می کند. استفاده از آب ولرم نیز به کاهش درد شما در این دوران کمک می کند. پس از پایان قاعدگی، واژن را بشویید تا هرگونه آلودگی ناشی از خونریزی از محیط پاک شود.

آیا در دوران قاعدگی نباید حمام کنیم؟

این باور کاملا نادرست است. هیچ دلیلی وجود ندارد که در طول قاعدگی خود حمام یا دوش نگیرید. حمام خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تا علائم پریود را مدیریت کنید. آب داغ می تواند به تحریک گردش خون و رفع گرفتگی عضلات کمک کند. از حمام بی دغدغه لذت ببرید!

حمام و دوش گرفتن حال شما را بهتر می کند. پس از غوطه ور شدن کامل در آب، خونریزی متوقف نمی شود. با این حال، فشار آب می تواند به طور موقت از جریان خون از واژن جلوگیری کند.

برای اینکه پریود بدون مشکل بگذرد، باید بهداشت قاعدگی را رعایت کنید.

فنجان قاعدگی، پد قاعدگی و نوار بهداشتی (نوار بهداشتی)

یکی از مهم ترین مواردی که برای سلامت قاعدگی موثر است و می تواند سلامت شما را تعیین کند استفاده از محصولات قاعدگی برای خونریزی قاعدگی است. باید بهترین و مناسب ترین روش را برای خود انتخاب کنید تا در دوران پریود دچار مشکل نشوید. یکی از مسائل مهم در دوران قاعدگی این است که خون قاعدگی باعث عفونت نمی شود. علاوه بر این خانم باید از روشی که در روزهای خونریزی استفاده می کند راحت باشد و از نظر مالی نیز از پس آن بربیاید. از طرفی باید آموزش های لازم را برای استفاده صحیح از روش دیده باشد.

یکی از روش هایی که برای خونریزی قاعدگی استفاده می شود، فنجان قاعدگی است. کاپ قاعدگی امروزه بسیار رایج شده است و بسیاری از خانم ها از این روش راضی هستند. اگر می خواهید بدانید کاپ قاعدگی چیست، چگونه از آن استفاده کنید و هزینه یک فنجان قاعدگی چقدر است، مقاله پزشک خود را در مورد فنجان قاعدگی بخوانید.

در دکترتو می توانید با بهترین متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، به صورت تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و همچنین برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

سندرم TSS چیست؟

در طول قاعدگی، باید نوار بهداشتی یا تامپون خود را هر 4 تا 8 ساعت تعویض کنید تا از TSS جلوگیری کنید. یکی از عوارض قاعدگی TSS است که در اثر سم تولید شده توسط باکتری ایجاد می شود. زنان جوان و افرادی که از تامپون استفاده می کنند بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. اگر هر یک از علائم TSS را دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

تب ناگهانی

درد در عضلات

اسهال

بالا آوردن

سرگیجه و غش

جوشی که شبیه آفتاب سوختگی است

گلو درد

نوار بهداشتی پریود بهتر است با تامپون؟

بایدها و نبایدهای قاعدگی

مصرف غذاهای پر قند و نمک را به حداقل برسانید.

در این دوران مصرف غذاهای ناسالم را به حداقل برسانید.

فعالیت های شدید و ورزش شدید می تواند علائم اختلال هورمون زنانه را ایجاد کند و مکانیسم تخمک گذاری را مختل کند.

برای مدت طولانی ثابت نمانید؛ زیرا باعث نفخ می شود.

مصرف زیاد قهوه در دوران قاعدگی باعث نفخ و مشکلات گوارشی می شود.

الکل ننوشید.

نزدیکی در آخرین روزهای قاعدگی: اسپرم می تواند تخمک را به مدت سه روز بارور کند. بنابراین اگر دختری در آخرین روز پریودش رابطه جنسی داشته باشد و طی چند روز تخمک گذاری کند، اسپرم همچنان می تواند تخمک را بارور کند.

تامپون یا نوار بهداشتی خود را به موقع عوض کنید.

در این مدت فیلم های احساسی تماشا نکنید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

اجتناب از رابطه جنسی؛ زیرا می تواند درد و خونریزی شما را در شروع پریود افزایش دهد.

از نوشیدن آب بسیار سرد خودداری کنید.

در این دوره ممکن است پوست شما تحریک و حساس شود، بنابراین بهتر است با استفاده از ماسک های خانگی از پوست خود مراقبت کنید.

کمبود خواب می تواند با افزایش هورمون کورتیزول تعادل هورمونی شما را مختل کند. پس بهتر است در طول دوره استراحت کافی داشته باشید.

چه چیزی برای درد پریود مفید است: قرار دادن یک پد گرم کننده یا بطری آب گرم (پیچیده شده در حوله) روی شکم می تواند به کاهش درد کمک کند.

قبل از مصرف داروهای مسکن خیلی منتظر نمانید. مصرف مسکن در دوران قاعدگی برای شما مشکلی ایجاد نمی کند. اگر قبل از صدمه دیدن بدن احساس درد کردید از داروهای ذکر شده استفاده کنید.

رفتار والدین در دوران قاعدگی با فرزندانشان چگونه باشد؟

این یکی از بایدها و نبایدهای قاعدگی است. شروع قاعدگی در دختران یک اتفاق بزرگ است. بنابراین نحوه رفتار والدین با فرزندان بسیار مهم است. وقتی فرزند شما به سن 6 یا 7 سالگی رسید، می توانید در مورد آن با او صحبت کنید. زیرا در این سن اکثر کودکان کم و بیش قوانین را می دانند.

می توانید در مورد تغییراتی که بدن فرزندتان در دوران بلوغ تجربه می کند صحبت کنید و این دوره را به طور کامل برای او توضیح دهید. در دوران قاعدگی با کودک خود صبور باشید و غذاهای مورد علاقه و سالم را به او بدهید. به نیازها و احساسات او توجه کنید و زمانی که می خواهد تنها باشد کمی به او فضا بدهید.

فواید پریودهای منظم چیست؟

همانطور که گفته شد، داشتن چرخه قاعدگی منظم نشانه سلامت بدن شماست. با داشتن یک چرخه منظم، می توانید زندگی، تمرینات، کار و زندگی جنسی خود را برنامه ریزی کنید.

تا زمانی که پریود شوید احتمال بارداری برای شما وجود دارد.

دوره منظم

پریودهای منظم نشان می دهد که هورمون های شما در سطح طبیعی هستند و استخوان ها، غده تیروئید و سیستم متابولیک شما به درستی کار می کنند. پریود باعث می شود دیرتر پیر شوید و پوست و بدن شما را شاداب نگه می دارد. طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا، محققان معتقدند یکی از دلایلی که زنان بیشتر از مردان عمر می کنند این است که هر ماه به دلیل خونریزی قاعدگی، آهن خود را از دست می دهند. زیرا آهن زیاد در بدن با تولید رادیکال های آزاد باعث بیماری می شود.

درد شکم یکی از شایع ترین مشکلات آزاردهنده قاعدگی است که می تواند قبل یا همزمان با تجربه بسیاری از زنان به طور معمول رخ دهد. این درد در قسمت پایین شکم و کمر احساس می شود و شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است.

علت پریودهای نامنظم

بارداری یا شیردهی: اگر به موقع پریود نشدید، می تواند نشانه بارداری باشد. شیردهی معمولاً بازگشت قاعدگی را پس از بارداری به تاخیر می اندازد.

تغذیه: مسائل تغذیه ای، اضافه وزن یا کاهش وزن، ورزش شدید، مسائل تغذیه ای مانند بی اشتهایی می تواند منجر به پریودهای نامنظم و دو قاعدگی در ماه شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک PCO: این اختلال رایج در زنان همچنین می تواند به دلیل افزایش سطح هورمون های مردانه باعث بی نظمی قاعدگی شود. از علائم این عارضه می توان به افزایش موهای صورت، خستگی، صدای ضعیف، نوسانات خلقی و ناباروری اشاره کرد.

التهاب لگنی PID: التهاب همچنین می تواند به دستگاه تناسلی گسترش یابد و باعث اختلالات قاعدگی شود.

نارسایی تخمدان (نارسایی زودرس تخمدان): تخمدان قبل از 40 سالگی عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد و باعث اختلال در قاعدگی می شود.

فیبروز رحم: فیبروز یک سری رشد سلولی در دیواره رحم است که سرطانی نیستند. این وضعیت می تواند باعث دوره های خونریزی شدید و طولانی شود. استرس شدید با تأثیر بر هورمون های شما، بر پریود شما نیز تأثیر می گذارد.

اختلالات هورمونی: سیکل های قاعدگی نامنظم گاهی اوقات به این معنی است که فرد تخمک گذاری نمی کند و دوره های طولانی یا کوتاه می تواند به دلیل اختلالات هورمونی باشد.

عوامل دیگر: بیماری های موقتی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز می توانند باعث پریودهای نامنظم شوند.

دوره تسویه حساب

برای تنظیم دوره می توان از قرص های ضد بارداری استفاده کرد. باید علت اصلی این مشکل را پیدا کرد و برطرف کرد. اگر قاعدگی شما نامنظم است، باید قبل از استفاده از هر دارویی با متخصص زنان خود مشورت کنید.

اولین قاعدگی ها و روز اول قاعدگی چگونه است؟

همه دختران زمانی که به سن بلوغ می رسند و بدنشان برای تولید مثل آماده می شود وارد بزرگسالی می شوند. قاعدگی چرخه ای است که به دلیل تغییرات در سطح هورمون های زنانه در طول ماه اتفاق می افتد. این چرخه می تواند منجر به بارداری شود.

از چه سنی پریود می شوید؟ (بلوغ و یائسگی)

میانگین سن شروع قاعدگی در دختران 12 سال است. اما ممکن است بین 8 تا 15 سالگی نیز اتفاق بیفتد. معمولا زنان در سنین 45 تا 55 سالگی یائسگی را تجربه می کنند. معمولا در سال هایی که قاعدگی شروع می شود، طول سیکل طولانی می شود و یک پدیده شایع است.

با افزایش سن، سیکل قاعدگی شما منظم تر و کوتاه تر می شود. اگر کودک شما زودتر از حد معمول پریود می شود (زیر 11 سال)، برای بررسی علائم بلوغ در دختران یا بلوغ زودرس به پزشک اطفال مراجعه کنید. اگر علائم یائسگی را قبل از زمان طبیعی (زیر 45 سال) تجربه کردید، باید با متخصص زنان مشورت کنید تا بررسی کند که آیا یائسگی زودرس دارید یا خیر.

آیا امکان پریود شدن در بارداری وجود دارد؟

هنگامی که تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد و خونریزی به مدت 1-2 روز رخ می‌دهد که به آن خونریزی لانه گزینی می‌گویند، این خونریزی خون سبک‌تری نسبت به خون قاعدگی طبیعی دارد. این خونریزی معمولاً 10 تا 14 روز پس از رابطه جنسی رخ می دهد، اگرچه همه زنان باردار از آن رنج نمی برند. طبق تحقیقات، تنها 15-25 درصد از زنان این فرآیند را تجربه می کنند. در زیر به بررسی دو خطر عمده ای که زنان باردار را تهدید می کند و باعث خونریزی می شود می پردازیم.

اگر در دوران بارداری پریود شویم، آیا این نشانه حاملگی خارج از رحم است؟

یکی از اولین علائم حاملگی خارج از رحم خونریزی واژینال است. حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده به جایی غیر از دیواره رحم مانند لوله های فالوپ بچسبد. با رشد تخمک بارور شده، لوله فالوپ پاره می شود و باعث خونریزی شدید می شود.

اگر درد شدید در ناحیه شکم و لگن معمولا یک طرفه، سرگیجه شدید، خونریزی، احساس فشار در رکتوم دارید، باید به حاملگی خارج از رحم مشکوک شوید و به متخصص زنان مراجعه کنید، صورت لکه دار یا بسیار شدید است. میزان و مدت این خونریزی بستگی به مدت زمان بارداری دارد. علائم سقط جنین:

گرفتگی شکم

درد شکم یا لگن

کمر درد

علائم یائسگی چیست؟

با نزدیک شدن به یائسگی، چرخه قاعدگی نامنظم می شود و خطر ابتلا به سرطان رحم در این سن افزایش می یابد. علاوه بر این، احتمال بازگشت قاعدگی پس از یائسگی زودرس نیز کاهش می یابد. بنابراین، هر زمان که با هر گونه بی نظمی مواجه شدید، با متخصص زنان مشورت کنید. معمولا زنان در سنین 45 تا 55 سالگی یائسگی را نیز تجربه می کنند. علائم یائسگی:

سردرد

آکنه

نفخ معده

درد در قسمت پایین شکم

خستگی

نوسانات خلقی

درد در سینه ها

اسهال

رشد قد بعد از پریود

جدای از شرایط محیطی و ژنتیکی، رشد قد به ترشح هورمون های رشد و هورمون های جنسی نیز بستگی دارد. هورمون های جنسی زنانه به ویژه استروژن باعث بسته شدن صفحات رشد و کاهش رشد استخوان در دختران می شود. به همین دلیل پس از شروع قاعدگی، سرعت رشد استخوان و قد در دختران کاهش می یابد.

معمولا بعد از پریود رشد قد به بیش از 6 سانتی متر نمی رسد. یکی از دلایل کوتاه‌تر شدن قد دختران، بلوغ زودرس در دختران است که باعث می‌شود صفحات رشد در اپی‌فیز استخوان‌های بلند زودرس بسته شوند. مدتی بعد از بلوغ و تا 20 سالگی رشد قد در دختران متوقف می شود و دیگر امکان افزایش قد وجود ندارد.

مقایسه سن رشد قد در دختران و پسران

به طور معمول رشد قد دختران در سنین 12-10 سالگی و دو سال زودتر از پسران اتفاق می افتد. رشد قد در دختران یک سال قبل از قاعدگی به اوج خود می رسد و بهترین راه برای افزایش قد این است که دختران در سنین پایین از تحریک جنسی خودداری کنند.

راه افزایش قد

رشد قد در دختران یک سال قبل از قاعدگی به اوج خود می رسد و بهترین راه برای افزایش قد این است که دختران در سنین پایین از تحریک جنسی خودداری کنند. زیرا این احساسات باعث افزایش ترشح هورمون های جنسی و کاهش رشد قد آنها می شود. در دکترتو می توانید با بهترین متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، به صورت تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و همچنین برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

تغییرات بدن در طول دوران پریودی متنوع است.

پریود یا قاعدگی مردانه چیست؟

پزشکان معتقدند مردان نیز علائم پریود دارند. مطالعات علمی در سال های اخیر نشان داده است که مردان نیز مانند زنان ممکن است در زمان خاصی از ماه در ترشح هورمون های جنسی خود دچار مشکل شوند، به همین دلیل برخی از پزشکان معتقدند مردان نیز مانند زنان ممکن است در طول ماه علائم پریود داشته باشند. اگرچه قاعدگی مردان به اندازه زنان منظم نیست، اما از آنجایی که آنها در طول ماه دچار اختلالات هورمونی خاصی در بدن خود می شوند، این وضعیت به عنوان قاعدگی مردانه شناخته می شود.

در طول ماه، مردان حالت های خاصی از اختلال هورمونی را در بدن خود تجربه می کنند که به آن قاعدگی می گویند.

متن انگلیسی: “طبق یک مطالعه، حدود 26 درصد از مردان این دوره های منظم مردانه را تجربه می کنند”.

به نقل از سایت ltmensclinic

نتیجه گیری و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

پریود یکی از دوره هایی است که در دوران باروری زن رخ می دهد. هر ماه به مدت چند روز پوشش داخلی رحم جدا شده و به صورت خون و لخته های کوچک از واژن خارج می شود. پریودها می توانند طبیعی یا غیر طبیعی باشند. گاهی اوقات ممکن است پریود خود را به تعویق بیندازید یا خونریزی شدید داشته باشید. علاوه بر این، پریودها علائمی دارند که می توانند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کنند. زمانی که قاعدگی با درد و نوسانات خلقی همراه است، باید با متخصص زنان مشورت کنید.

از سایت قرار ملاقات پزشک خود برای مراجعه به متخصص زنان یا متخصص زنان و زایمان استفاده کنید. وارد سایت شوید و بخش زنان و زایمان را جستجو کنید و شهر خود را انتخاب کنید. شما به لیستی از بهترین متخصصین زنان و ماماها در شهر خود دسترسی خواهید داشت. همچنین می توانید از مشاوره تلفنی متخصص زنان و زایمان یا مشاوره تلفنی متخصص زنان و زایمان کمک بگیرید.

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

سوالات متداول در مورد پریود یا قاعدگی

در ادامه به چند سوال متداول در مورد قاعدگی یا قاعدگی پاسخ داده شده است. اگر می خواهید در مورد این اتفاق طبیعی در چرخه باروری زنان بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

ترشحات واژن در دوران قاعدگی چگونه است؟

ترشحات واژن در هر زمانی در این دوره متفاوت است. در زمان تخمک گذاری، ترشحات واژن مانند سفیده تخم مرغ کشسان و آبکی هستند.

پریود شدن به فاصله دو هفته نشانه چیست؟

یکی از علائم پریود زودتر از حد انتظار، حساسیت به تغییرات استروژن است که به آن قطع استروژن می گویند.

تنبلی تخمدان و پریود نشدن با هم ارتباط دارند؟

آره. در بسیاری از موارد ممکن است فردی دچار تنبلی تخمدان باشد و دوره ای نامنظم داشته باشد یا برای مدتی پریود نشود. در چنین افرادی میزان خونریزی زیاد نیست. البته علائم دیگر باید با عدم پریود همراه باشد تا بتوان تنبلی تخمدان را تشخیص داد.

خون قاعدگی از کجا خارج میشه؟

خون قاعدگی از دهانه رحم خارج شده و وارد واژن می شود.

چرا پریود نمیشم؟

بارداری، شیردهی، یائسگی و تنبلی تخمدان از دلایل آن هستند.

چرا بعد از ده روز مجدد پریود می شوم؟

این معمولاً به دلیل کاهش موقت سطح هورمون استروژن ایجاد می شود.

نامنظمی پریود تا چند روز طبیعی است؟

بین 21 روز تا 35 روز طبیعی است.

چرا هنگام پریود معده درد می گیریم؟

زیرا در دوران قاعدگی رحم منقبض می شود و باعث درد معده می شود.

علت عقب افتادن پریود و بزرگ شدن شکم چیست؟

دلایل آن عبارتند از استرس، داروهایی مانند قرص های ضد بارداری، داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی، تومور یا انسداد ساختاری که بر آزاد شدن تخمک از لوله فالوپ تأثیر می گذارد.

منابع: medicinenet، mayoclinic، healthline، nhs.uk، medicalnewstoday

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا