چرا غذا نباید در ظرف مسی بماند

تعداد بازدید: 3788

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه بهتر است در ظروف مسی پخت نشود، تصریح کرد: استفاده مکرر از مس باعث انتقال مس در بدن و عوارضی در بدن می شود و باعث ایجاد بیماری هایی مانند ضایعات مغزی، عقب ماندگی ذهنی و بیماری های کلیوی می شود.

سید احمد حسینی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: ظروف مسی در حین ساخت قلع می شوند و زمانی که غذا در ظرف مسی با دمای بالا پخته می شود، به مرور زمان فلزات از بدنه ظرف جدا شده و با غذا مخلوط می شوند.

وی با بیان اینکه بهتر است در ظروف مسی طبخ نشود، تصریح کرد: استفاده مکرر از مس باعث انتقال مس در بدن می شود و عوارضی را در بدن ایجاد می کند و باعث ایجاد بیماری هایی مانند آسیب مغزی، عقب ماندگی ذهنی و بیماری های کلیوی می شود.

حسینی ادامه می دهد: بهترین غذاها برای طبخ غذاهایی هستند که به غذا واکنش نشان ندهند. از جمله این ظروف می توان به ظروف چدنی، سرامیکی و پیرکس اشاره کرد که به غذا واکنشی نشان نمی دهند.

این متخصص تغذیه افزود: در گذشته از ظروف سرامیکی و سرامیکی استفاده می شد اما در حال حاضر از این ظروف کمتر استفاده می شود زیرا ذرات هیدروکربنی از این ظروف قابل انتقال است.

وی با اشاره به مزایای نسبی ظروف فلزی نسبت به ظروف پلاستیکی یکبار مصرف، گفت: حرارت زیاد ظروف را تغییر شکل می دهد و بهتر است از ظروف فلزی برای خرید غذا و نوشیدنی در منزل در فضای باز استفاده شود و از استفاده از ظروف پلاستیکی خودداری شود.

2.3/5 – (3 امتیاز)

به اشتراک بگذارید

چه غذاهایی را باید در تابه های مسی طبخ کرد؟ آشپزی در ظروف مسی در بین مردم سابقه ای طولانی دارد و بسیاری از خانم ها چه به دلیل علاقه به این ظروف و چه به دلیل خواص و فواید پخت و پز در این ظروف تمایل دارند از مس برای آشپزی استفاده کنند. اما یک سری نکات بسیار مهم در پخت غذا در تابه مسی وجود دارد که باید بدانیم؛ برخی از غذاها را به هیچ وجه نباید در تابه مسی پخت و برخی برعکس، برای پخت در تابه مسی بسیار مفید هستند. بنابراین پیشنهاد می کنیم انواع ظروف مسی ما را بررسی کرده و مشخصات و قیمت آنها را ارزیابی و بررسی کنید.

چه غذاهایی را نباید در قابلمه مسی پخت؟

قبل از اینکه توضیح دهیم در ظروف مسی چه باید بپزیم، ابتدا بدانیم چه چیزهایی را نباید بپزیم. در این قسمت لیستی از موادی که نباید در ظروف مسی پخته شوند را آورده ایم و برای هر کدام توضیحاتی داده ایم:

گوجه فرنگی

به طور کلی هر غذایی که با مس واکنش نشان می دهد و اکسید می شود را نباید در این ظروف قرار داد.یک دسته از این غذاها آنهایی هستند که خاصیت اسیدی دارند. یکی از آنها گوجه فرنگی است.

شیر

پروتئین های شیر می توانند با مس واکنش دهند و خطرناک باشند.

گوشت

چربی های اشباع شده در گوشت می توانند توسط مس اکسید شوند و پس از ورود به بدن برای بدن مشکل ساز شوند. در ادامه بررسی و پاسخ به این سوال که چه غذاهایی را نباید در تابه های مسی پخت، به سراغ ماهی و غذاهای دریایی می رویم.

غداهای دریایی مثل ماهی ها

در بدن و بافت ماهی فلزات مفیدی برای بدن وجود دارد که اگر در این ظروف پخته شوند اکسید شده و ارزش غذایی ماهی را کاهش می دهند. و بعد از دانستن اینکه کدام غذاها را نباید در ظروف مسی پخت، به سراغ غذاهای قابل پخت در ظروف مسی برویم.

برای مشاهده محصولات مسی فروشگاه نیازت وارد شوید

چه غذاهایی را باید در تابه های مسی طبخ کرد؟

در ظروف مسی چه بپزیم؟ از جمله غذاهایی که برای طبخ در ظروف مسی مناسب است، در اینجا تعدادی از آنها را یادآور می شویم:

سیب زمینی

اگر می خواهید سیب زمینی سرخ کنید و بسیار ترد و خوشمزه است حتما از تابه مسی استفاده کنید زیرا تابه مسی رسانایی بالایی دارد و حرارت را به طور یکنواخت و همزمان در همه جا پخش می کند.

برنج

همانطور که گفتیم قابلمه مسی حرارت را به خوبی پخش می کند و دما همه جا یکنواخت است و باعث می شود برنج بهتر جا بیفتد.

بعضی از سبزیجات مثل هویج

برخی سبزیجات و حبوبات مانند هویج که رنگ های نسبتا روشن تری دارند نیز مناسب هستند.

آب آشامیدنی در ظرف مسی

نوشیدن آب از لیوان مسی فواید نسبتا زیادی برای بدن دارد و به بهبود سلامت بدن کمک می کند. نوشیدن روزانه آب از یک لیوان مسی باعث تشکیل آنتی اکسیدان های بیشتری در بدن می شود و به سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می کند، همچنین باکتری ها را از بین می برد و روند پیری را کند می کند و …. لیوان و پارچ مسی از جمله محصولات مرتبط با ظروف مسی می باشد که به دلایلی که در بالا ذکر شد در بین مردم تقاضای زیادی دارد.

ظرف مسی کنسرو شده

نکته بسیار مهم، علاوه بر غذاهایی که نباید در تابه مسی پخته شوند، در واقع یکی از مهم ترین و ضروری ترین کارهایی است که هنگام خرید تابه مسی برای پخت و پز باید انجام دهید. این شامل بررسی ظرف است تا ببینید آیا قلع روکش شده است یا خیر. همچنین هر از گاهی که این سطح نازک می شود یا از بین می رود، باید این فرآیند قلع کاری را برای ظرف خود انجام دهید. در واقع قلع از تماس مستقیم غذا با سطح مس جلوگیری می کند و از اکسید شدن غذا جلوگیری می کند. به این ترتیب ارزش غذایی مواد حفظ می شود و غذا به طور صحیح و سالم وارد بدن می شود.

نکات بسیار مهم برای پخت غذا در تابه مسی

حالا که می دانیم در تابه های مسی چه باید بپزیم، برخی غذاها و مواد غذایی هستند که نباید به مدت طولانی در این تابه ها نگهداری شوند، مانند غذاهای بسیار شور، شیرین، اسیدی و چرب.

ظروف مسی قلع نشده برای پخت و پز مناسب نیستند زیرا عناصر مسی موجود در ظرف واکنش پذیر و خطرناک هستند.

تا حد امکان از مصرف غذاهای مخصوصا اسیدی مانند گوجه فرنگی یا سرکه خودداری کنید.

ضخامت تابه‌های مسی در بهترین حالت بین ۲ تا ۳ میلی‌متر است و اگر بیشتر باشد، غذا سریع‌تر حرارت خود را از دست می‌دهد و اگر نازک‌تر باشد، ظرف خیلی سریع‌تر از حد انتظار گرم می‌شود. مراقب باشید که اگر ظرف مسی شما قلع‌بندی شده است، نباید خود به خود حرارت داده شود زیرا دمای ذوب قلع پایین‌تر است و باید مراقب باشید که دما را بیش از حد معمول افزایش ندهید یا برای مدت طولانی روی حرارت نگذارید. .

با تمام این تفاسیر متوجه شدیم که کدام غذاها را نباید در ظروف مسی پخت و برعکس کدام غذاها برای پخت و پز و خوردن در این ظروف بسیار مفید و مناسب هستند.

به طور کلی هر غذایی که با مس واکنش نشان می دهد و اکسید می شود را نباید در این ظروف قرار داد.یک دسته از این غذاها آنهایی هستند که خاصیت اسیدی دارند.

زیرا چربی های اشباع موجود در گوشت می توانند توسط مس اکسید شوند و پس از ورود به بدن برای بدن مشکل ساز شوند.

چرا ما علاقه داریم که در قابلمه‌های مسی غذا درست کنیم؟ در بسیاری از خانه‌های ایرانی سال‌های اخیر استفاده از مس آنقدر باب شده که تمام لوازم پذیرایی تا طبخ غذا، مسی هستند. اما آیا ظروف مسی برای تهیه هر نوع غذایی مناسب هستند؟ آیا نباید در استفاده از آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنیم؟

مزایا و معایب ظروف مسی

به گزارش ایرنا، مس یقینا علاوه بر زیبایی برای آشپزخانه نیز فوایدی دارد. اما بسیاری از ما فکر می کنیم که می توانیم هر نوع غذایی را در ظروف مسی بپزیم و برای سلامتی مان مفید است. اول از شر این فکر بد خلاص شویم. ورود بیش از حد مس به بدن باعث مسمومیت و بیماری های خاصی می شود.

مس بهترین رسانای حرارت است و به سرعت گرم می شود و داغ می ماند. این ویژگی برای بسیاری از آشپزها منحصر به فرد است و آنها را به استفاده از این نوع غذا ترغیب می کند. به هر حال این روزها آبکش های مسی، کفگیر مسی، کاسه مسی و سایر ظروف مسی آشپزخانه در فروشگاه ها موجود است و افراد زیادی از آنها استفاده می کنند. بنابراین ما باید بیش از هر چیز دیگری در مورد آن بیاموزیم.

برای طبخ غذا در ظروف مسی به نکات زیر توجه کنید:

ما با دو نوع مس سر و کار داریم. سازهای برنجی با روکش قلع عرضه می شوند و بنابراین نگران مسمومیت با مس نباشیم. در این صورت به دلیل این پوشش، کارشناسان می گویند که نباید از ظروف تیز آشپزخانه استفاده کرد تا این پوشش وارد غذا نشود. یک لحظه طولانی

در مواردی که با ظروف مسی، مستقیماً بدون محافظ قلع سر و کار دارید، باید بدانید که مس واکنش پذیر است. اسیدهایی مانند سرکه و گوجه فرنگی می توانند مس را در غذاها آزاد کنند و به مرور زمان سمی شوند.

ظروف مسی با روکش قلع نباید به خودی خود گرم شوند و دمای داخل در هنگام خالی نباید از حرارت متوسط ​​بیشتر شود. اگر قوطی خالی گرم شود، چون نقطه ذوب آن پایین است (230 درجه سانتیگراد)، می تواند خطرناک باشد. با مراقبت، یک پوشش قلع می تواند سال ها دوام بیاورد.

یکی از جدیدترین روکش‌های ظروف مسی ، از جنس استیل است. تابه مسی تبدیل به قابلمه‌ای با ویژگی‌های تمام قابلمه‌های استیل شده است و تنها از ویژگی رسانایی مس استفاده شده است.

کاسه‌های مسی موجود در ظروف جدید در بسیاری از موارد برای هم زدن تخم‌مرغ‌ها استفاده می‌شوند که به ایجاد حالت کف‌آلود در تخم‌مرغ کمک می‌کند و خطرناک نیست.

مهمترین ویژگی که بر کیفیت تابه های مسی تاثیر می گذارد ضخامت تابه های مسی است. بهترین حالت 2 تا 3 میلی متر است. اگر خیلی ضخیم باشد، این تابه خیلی زود حرارت خود را از دست می دهد.

بدن برای سالم ماندن به مقدار مشخصی مس نیاز دارد، اما مس بیش از حد در بدن به خصوص در کودکان باعث مسمومیت می شود. بنابراین، این گفته که مس برای بدن مفید است، درست است، اما مانند هر عنصر ضروری، نباید از آن تجاوز کرد.

/ مزایا و معایب ظروف مسی

اخبار مرتبط

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمدرضا

واقعا خیلی مطلب جالبی بود، من دیگه هیچوقت غذا رو توی ظرف مسی نمیذارم. ممنون بابت این مطلب عالی.

امين

مقاله عالی بود! به خصوص بخشی که درباره اثرات منفی ظروف مسی بر سلامتی بحث شد. برای من که همیشه به دنبال روش‌های بهداشتی ذخیره غذا بودم، این مقاله خیلی مفید بود.

دکمه بازگشت به بالا